Solberg-Mills guanyaven per tercera vegada el Ral·li de Gales.
Avançada en el calendari per ser la dotzena prova del campionat d'un total de 16 i així poguer-se celebrar dos mesos abans de les seves dates tradicionals, el diumenge 19 de setembre de 2004 finalitzava a Cardiff el 60è Ral·li de Gales amb 42 equips presents a la cerimònia. La prova, que era puntuable per als certàmens de pilots, marques així com el mundial júnior, acumulava fins a 86 equips en la seva llista d'inscrits, dels que 83 es van disposar a inciar un recorrergut programat de 394,03 km al llarg de 19 proves especials cronometrades amb sortida des de Cardiff el dijous 16 de setembre.
Loeb-Elena perdien el ral·li en l'últim parcial de l'últim tram en quedar-se sense Michelin Z8 en condicions.
Un cop celebrat el tram de proves el dijous el matí, i feta la cerimònia de sortida a mitja tarda, Cardiff acollia una especial espectacle el mateix dijous al vespre d'apenes 2,45 km de distància, en la que els belgues de Ford François Duval i Stéphane Prévot eren els qui assumien més riscs i aconseguien marcar un irrellevant escratx que si més no els servia per situar-se com a líders de la prova britànica.
Divendres a primera hora del matí es reemprenia la competició, amb 6 proves cronometrades més que elevaven el quilometratge de la primera jornada fins als 183,31 km de distància. El dia arrancava plujós, fet pel qual obrir pista, rol encomanat a Sébastien Loeb i Daniel Elena en qualitat de líders del mundial, no era tan perjudicial com en les proves celebrades en sec i els pilots de Citroën així ho demostraven en marcar el primer escratx del dia que permetia passar a liderar la prova. Els nous líders confirmaven la seva posició d'honor amb un segon escratx consecutiu que els permetia començar a tirar terra entremig.
La reacció dels seus rivals no es va fer esperar, i en tornar a passar per l'especial que donava el tret de sortida a la jornada del divendres, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen marcaven un escratx que si bé no suposava un retall de temps important vers els líders, si que almenys trencaven la dinàmica. Tot i l'escratx, els finlandesos es mostraven disconformes amb el comportament del seu Peugeot 307 WRC, un tan nerviós sobre les pistes mullades galeses i aviat Petter Solberg i Phil Mills que aconseguien guanyar consecutivament les tres últimes cronometrades de la jornada, es classificaven 7,5 segons per davant d'ells al terme de la primera etapa.
A Swansea, ciutat en la que es neutralitzava la primera jornada, hi arribaven doncs Sébastien Loeb i Daniel Elena en primera posició amb un marge de 8,4 segons sobre el Subaru Impreza S10 WRC de Petter Solberg i Phil Mills, els quals havien de lamentar certs problemes de temperatura a causa del fang que s'acumulava en els seus radiadors, mentre que Marcus Grönholm i Timo Rautainen tancaven el podi provisional a 15,9 segons dels líders. En quarta posició s'hi trobava una quarta marca, el Ford Focus RS WRC 04 de Markko Märtin i Michael Park, els quals tot i haver patit una sortida de pista es trobaven a 35 segons de la parella dels dos galons, mentre que en cinquena posició a 1 minut i 48,5 segons dels líders, en terra de ningú, s'hi trobaven Carlos Sainz i Marc Martí amb uns reglatges totalment equivocats per a la cita britànica.
Entre les baixes calia comptabilitzar la dels joves talents suecs de Peugeot Daniel Carlsson i Mattias Andersson per accident en la penúltima prova cronometrada així com la dels alemanys d'Škoda Armin Schwarz i Manfred Hiemer pel mateix motiu que els suecs però en la darrera especial del divendres.
Dissabte els pilots havien d'afrontar 8 proves cronometrades més que totalitzaven 120,72 km de lluita contra el cronòmetre... I els elements, doncs l'ambient era típicament d'hivern britànic, amb pluja i boira tot i estar al mes de setembre. Els líders provisionals de la prova, el francès Sébastien Loeb i el monegasc Daniel Elena sortien per feina i en aquest ambient s'adjudicaven la primera prova cronometrada, mentre que en la segona prova aconseguien el segon millor temps per darrera de François Duval i Stéphane Prévot alhora que es recollia una baixa molt important; la de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen que patien l'enèssima sortida de pista de la temporada.
Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven la tercera prova cronometrada del dia, el que els hi permetia doblar les distàncies vers als seus més directes perseguidors, els pilots de Subaru Petter Solberg i Phil Mills. La parella que en guanyar la darrera edició de la prova havien esdevingut campions mundials van reaccionar marcant tres escratxs i un segon temps escratx en les especials que restaven, mentre que a la superespecial espectacle de Cardiff que es tornava a celebrar per segona vegada, els de Subaru cedien mig segon amb els de Citroën.
Tot i la correcció feta pels campions mundials en l'equador de la segona jornada, aquests amb prou feines escurçaven 10 segons del desavantatge acumulat després de la celebració de la tercera especial cronometrada del dissabte, amb el que en retornar a Swasea, 7,4 segons separaven als dos aspirants a victòria.
Markko Märtin i Michael Park, així com tots els pilots classificats per darrera seu, guanyaven una plaça amb l'abandonament de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, si bé en el cas dels pilots de Ford, aquest els permetia situar-se en posicions de podi, una posició que en un principi semblava tranquila i segura doncs Carlos Sainz i Marc Martí es trobaven a 1 minut i 18 segons del seu temps, pero que una averia aparescuda en la vàlvula del turbo a la quarta especial del dia, va fer que la parella de l'òval completès l'etapa a només 17,9 segons dels escuders de Citroën.
La tercera i última etapa del ral·li estava composada per només 4 proves especials cronometrades, de les quals una corresponia a la tercera passada per l'especial espectacle de Cardiff. Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven la primera prova cronometrada, el que els permetia afegir 1,3 segons al coixí que tenien amb Petter Solberg i Phil Mills, els quals confesaven haver-se envirollat en un revolt ràpid. Els pretendents responien amb la mateixa moneda en la segona passada per la mateixa especial que es realitzava a continuació, però els de Subaru retallaven 5,1 segons i es quedaven a 3,5 del liderat.
Blaus i vermells, Pirelli i Michelin s'ho jugarien tot pràcticament a una carta en l'últim tram del ral·li, on per falta de pneumàtics Z8, Sébastien Loeb i Daniel Elena havien de sortir amb gomes usades. En els primers parcials de l'especial els temps eren favorables a la parella de Citroën, però en el darrer terç es van enfosar per acabar cedint 9,2 segons en l'especial i el liderat que recalava en mans de Petter Solberg i Phil Mills.
La última especial no aportava canvis significatius, el que permetia a Petter Solberg i Phil Mills proclamar-se guanyadors de la cita britànica per tercer any consecutiu en completar el recorregut programat en un temps global de 3 hores 42 minuts i 39,5 segons. Sébastien Loeb i Daniel Elena, curts de Michelin Z8, s'havien de conformar doncs amb la segona posició a 6,3 segons del temps dels guanyadors, mentre que el podi el tancaven Markko Märtin i Michael Park a 2 minuts i 53,7 segons del millor registre.
Un problema de turbo va semblar posar en perill la seva posició de podi.
En categoria junior el ral·li es va plantejar en els seus primers compassos com una lluita tancada entre els Suzuki Ignis S1600, en la que el sanmarinès Mirco Baldacci i l'italià Giovanni Bernacchini eren els més ben classificats, mentre que Guy Wilks i Phil Pugh es disputaven la segona plaça amb Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson. Dissabte, en la quarta prova cronometrada, la parella sueca abandonava en quedar-se sense frens pel que sense haver de lamentar més cops de teatre tot semblava decidit de cara la jornada dominical final, però els pilots de la península itàlica volcaven en la primera especial del tercer dia, servint la victòria als britànics Guy Wilks i Phil Pugh.
Amb aquesta victòria el pilot de Suzuki passava a liderar la provisional del campionat amb 2 punts de marge vers l'anterior líder, el francès Nicolas Bernardi, el qual se n'anava de Gales amb les mans buides després d'haver d'abandonar per accident al terme de la primera jornada.
Wilks-Pugh es trobaven amb una victòria i el liderat del campionat.
Sébastien Loeb tot i no guanyar el ral·li en els seus darrers compassos, seguia comandant amb mà de ferro la provisional del campionat de pilots amb 28 punts de marge i 40 per guanyar. Petter Solberg que aconseguia la segon victòria consecutiva de la temporada, es distanciava de la tercera posició que ocupava l'estoni Markko Märtin.
Pilot |
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
Petter Solberg |
64 |
Markko Märtin
|
|
En el campionat de marques, Citroën era l'equip que aconseguia sumar més punts a la prova tot i no guanyar ja que els escuders dels dos galons, Carlos Sainz i Marc Martí, van declinar intentar assaltar la tercera posició per tal d'assegurar punts per a la marca. Subaru amb 12 punts més en el seu haver, es distanciaven una mica de Peugeot, que novament acumulaven un ral·li per oblidar, mentre que Ford restava en segona posició en pràcticament terra de ningú.
Constructor |
Punts |
Citroën |
150 |
Ford |
112 |
Subaru |
91 |