
Solberg-Mills no deixaven de batallar i guanyaven per tercera vegada el Ral·li de Gal·les.
La cita britànica s’avançava un parell de mesos en el calendari en vers les seves dates tradicionals, per tal de deixar de ser la darrera cita del mateix i esdevenir així la dotzena prova entre un total de 16. Com a conseqüència d’aquest desplaçament, el diumenge 19 de setembre de 2004 es celebrava a Cardiff la cerimònia de clausura del 60è Ral·li de Gal·les, amb la presència de 42 formacions participants. L'edició entregava punts en els certàmens de pilots i constructors, així com el mundial júnior, permetent als organitzadors presentar una llista oficial d’inscrits amb 86 parelles de noms, de les que 83 es van disposar a iniciar un recorregut programat de 394,03 km, al llarg de 19 proves especials cronometrades, amb sortida des de la mateixa capital gal·lesa el dijous 16 de setembre.

Loeb-Elena perdien el ral·li en l'últim parcial de l'últim tram en quedar-se sense Michelin Z8 en condicions.
Amb el tram de proves celebrat al migdia i per tant formant part ja del passat, a les 7 en punt de la tarda es celebrava al port de Cardiff la protocolària cerimònia de la baixada per la rampa de sortida, per al cap de 5 minuts disputar-hi en el seu perímetre una especial espectacle d'apenes 2,45 km de distància i en la que els belgues de Ford François Duval i Stéphane Prévot eren els qui més s’hi arriscaven per tal d’aconseguir-hi el registre més baix del parc tancat i enfilar el camí cap a Swansea amb 7 dècimes de segon de marge amb Sébastien Loeb i Daniel Elena i 8 dècimes de segon de coixí amb els seus companys de formació Markko Märtin i Michael Park.
En passar 5 minuts de 3 quarts de 6 del matí del divendres 17 de setembre, la competició es reprenia amb la sortida del parc tancat de Swansea, programant-hi 6 cronometrades forestals en el seu itinerari, que unides amb l’especial espectacle del port, elevaven el quilometratge de la primera etapa fins als 183,31 km de distància. Un primer bucle de 2 trams es disputava en dues ocasions al llarg del matí, mentre que un tercer tram, el més llarg de l’etapa i de tot l’itinerari, es celebrava a doble passada també, per la tarda.
La jornada s’iniciava amb un clima plujós, pel que el rol d’haver d’obrir pista, que s’encomanava a Sébastien Loeb i Daniel Elena en qualitat de ser líders del mundial, no era tan perjudicial com podria haver estat en el cas de celebrar-se en sec, prova d’això era que els pilots de Citroën aconseguien el millor temps en la cronometrada inaugural i aquests assaltaven el lideratge de la provisional. Per darrera seu, els finlandesos de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen s’hi feien amb el segon millor temps i els nòrdics es desplaçaven fins a idèntica posició a la provisional, mentre que Markko Märtin i Michael Park conservaven la tercera posició en aturar el cronòmetre per darrera de les dues parelles del grup PSA.
Els nous líders confirmaven la seva anhelada primera posició en tancar el primer bucle matinal amb una segona victòria de tram consecutiva, la qual els permetia accedir a les assistències remotes dels Jardins Botànics de Gal·les amb 19,5 segons de marge en vers a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, novament els segons en la lluita en vers les manetes del cronòmetre, i per 29,0 segons en relació a Petter Solberg i Phil Mills, qui per 7 dècimes de segon llevaven la darrera posició de podi a Markko Märtin i Michael Park.
Havent vist quins pneumàtics exigien les condicions de pista al llarg de la primera passada pel bucle matinal, la reacció dels contendents de Sébastien Loeb i Daniel Elena per la victòria no es va fer esperar, i així Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, tot i no trobar-se massa a gust amb les reaccions un xic nervioses del seu Peugeot 307 WRC sobre les mullades pistes gal·leses, aconseguien trencar la dinàmica dels francòfons de Citroën aturant el cronòmetre abans que cap altre participant, tothora que els líders hi esdevenien els tercers en la lluita contra el temps per darrera de Petter Solberg i Phil Mills.
Els de la Constel·lació de les Plèiades s’imposaven en la segona passada per la segona especial del bucle per davant dels finlandesos de Peugeot i ambdues formacions retornaven al parc d’assistències de Swansea a 19,0 i 14,8 segons respectivament del temps dels encara líders Sébastien Loeb i Daniel Elena.
Sobre un terreny humit, les Pirelli de les que disposaven els Subaru seguien mostrant-se superiors en quant a prestacions a les Michelin dels seus rivals del grup PSA o de Ford, el que permetia a Petter Solberg i Phil Mills esprémer amb més contundència el seu Impreza S10 WRC i imposar-se en les dues cronometrades llargues de la fracció post meridional. Dues victòries de tram que si bé no els habilitava a assaltar el lideratge de la provisional, si que els permetia rellevar a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen en la segona posició.
Entretant l’edició patia dues baixes entre els pilots oficials, d’una banda la dels joves talents suecs de Peugeot, Daniel Carlsson i Mattias Andersson, qui s’accidentaven en la primera passada per la cronometrada llarga de la tarda, i d’una altra banda la dels alemanys d'Škoda Armin Schwarz i Manfred Hiemer, pel mateix motiu que els escandinaus, però en la seva segona disputa.
Avesats al tercer millor temps en les quatre últimes proves especials del divendres, Sébastien Loeb i Daniel Elena ingressaven en el parc tancat de Swansea a quarts de 8 del vespre del 17 de setembre amb 8,4 segons de marge sobre Petter Solberg i Phil Mills, qui tot i la seva excelsa recta final d’etapa, es lamentaven de certs problemes de temperatura en el seu motor bóxer, a causa del fang que s'acumulava sobre els radiadors. Marcus Grönholm i Timo Rautainen tancaven les posicions de podi a 15,9 segons dels líders, mentre que a les portes del mateix s’hi trobava una formació d’una quarta marca diferent, l’estonià Markko Märtin i el britànic Michael Park de Ford, qui tot i haver patit una sortida de pista, aconseguien fitxar el seu carnet de ruta a 35 segons de la parella francòfona de la marca dels dos galons. A 1 minut i 48,5 segons dels seus companys líders, s'hi trobaven Carlos Sainz i Marc Martí, qui amb uns reglatges totalment equivocats per a la cita britànica, es trobaven en terra de ningú, gaudint de més de minut i mig de marge en vers el segon Subaru Impreza S10 WRC, el confiat als finlandesos Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.
A 1 quart de 8 del matí de l’endemà dissabte 18 de setembre, la primera de les 57 formacions participants de les que restaven en competició, reiniciava la prova amb el pertinent pas per les assistències mecàniques de Swansea. Per davant aquests tenien un total de 8 proves especials que suposaven 120,72 km cronometrats, resultants de passar matí i migdia per un bucle de 3 trams, més una passada per un tram de 27,55 km, Margam, per la tarda, així com una nova disputa de l’especial espectacle del Port de Cardiff.
L'ambient en el que els participants es llevaven a primera hora del matí era el propi de l'hivern britànic, amb pluja i boira, tot i estar al mes de setembre, motiu pel qual els líders, en un tot o res, se la jugaven muntant en el seu Citroën Xsara WRC tots els jocs de rodes toves de les que disposaven.
L’aposta de Sébastien Loeb i Daniel Elena donava els seus fruits en un plaç molt curt, doncs aquests s’imposaven en la primera especial sabatina 1 dècima de segon per davant de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, mentre que en la següent, l’alsacià i el monegasc es feien amb el segon millor temps per darrera dels despenjats François Duval i Stéphane Prévot, qui per a la cronometrada havien muntat unes Michelin ultra toves.
Sense abandonar aquesta segona cronometrada de la jornada, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen retallaven massa un revolt i en picar contra un pal, aquests completaven els 13,33 km de corda cronometrada de l’especial amb 37 minuts de retard, per a continuació, veure’s obligats a engruixir la llista de baixes de l’edició, abans d’enfilar el camí vers el següent repte cronometrat.
El contratemps i posterior abandonament dels de Peugeot, restablia en les posicions de podi a Markko Märtin i Michael Park, qui per llavors ja acumulaven un retard de 45,1 segons en vers els pilots líders de Citroën, un marge que s’ampliaria en tant en quan la parella líder tancava el bucle matinal amb una altra victòria parcial de tram.
Després d’un excel·lent primer bucle sabatí, Sébastien Loeb i Daniel Elena s’endinsaven en el parc d’assistències remotes de Sennybridge amb 17,2 segons de marge amb els campions del món en vigència, Petter Solberg i Phil Mills, el doble del que gaudien en reprendre la competició i amb 53,0 segons en vers a Markko Märtin i Michael Park. Carlos Sainz i Luis Moya eren quarts classificats a 2 minuts i 9,0 segons del registre dels seus companys de formació, mentre que l’aposta dels belgues François Duval i Stéphane Prévot, els servia per superar en la classificació a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i passar a tancar la pinça dels 5 primers classificats, a pràcticament minut i mig del registre del madrileny i del molinenc.
En retornar sobre les seves roderes, la lluita per la victòria feia un gir de 180º i en aquesta segona ocasió Petter Solberg i Phil Mills eren els qui completaven amb excel·lència el bucle, acumulant-hi 2 victòries de tram i un segon millor temps, novament per darrere de François Duval i Stéphane Prévot en l’equatorial; un bagatge que permetia als segons classificats reduir les distàncies en vers els líders fins als 10,6 segons, mentre que arrossegant una avaria en la vàlvula del turbo del seu Ford Focus RS WRC’04 al llarg de bona part d’aquest segon escull, Markko Märtin i Michael Park fitxaven a 2 minuts i 7,6 segons dels primers classificats i per tan sols 15,9 segons de marge en vers els companys espanyols d’aquests, Carlos Sainz i Marc Martí.
Els 27,55 km cronometrats del tram de Margam, oferien un nou assalt en l’aferrissada lluita per la victòria, en el que una punxada soferta per part de Sébastien Loeb i Daniel Elena en la part final del mateix, inclinava molt lleugerament la balança en favor de Petter Solberg i Phil Mills, autors del millor temps enfront del segon millor registre per part de la parella de Citroën, tothora que Markko Märtin i Michael Park tornaven a interposar segons en vers als pilots del Xsara WRC número 4.
Ja en l’especial espectacle del Port de Cardiff, amb la qual es tancava l’activitat cronometrada de la segona etapa, els belgues de Ford François Duval i Stéphane Prévot tornaven a aturar el cronòmetre abans que ningú, tal i com havia passat 47 hores abans, si bé en aquesta ocasió el registre s’aconseguia per la mínima distància mesurable, 1 dècima de segon, en front dels líders Sébastien Loeb i Daniel Elena, qui paral·lelament restablien mig segon en vers els tercers més ràpids, els seus principals contendents Petter Solberg i Phil Mills.
Així doncs, i després d’una lluita molt aferrissada, francòfons i campions del món retornaven al parc tancat de Swansea amb 7,3 segons de diferència entre els seus registres, emplaçant la resolució d’aquesta elevada tensió per a l’endemà diumenge 19 de setembre. Markko Märtin i Michael Park retenien la tercera posició a 2 minuts i 14,4 segons dels líders i per 17,0 segons de marge amb Carlos Sainz i Marc Martí, mentre que amb espurnes d'alt rendiment, François Duval i Stéphane Prévot es mantenien com a tanca de la pinça dels primers 5 classificats a 3 minuts i 44,3 segons dels pilots de Citroën que copaven la classificació provisional.
27 minuts abans del trenc d’alba, a 2 quarts de 7 del matí del diumenge 19 de setembre, s’iniciava la tercera i última etapa del ral·li amb la pertinent eixida de la primera parella participant del parc tancat de Swansea, per tal d’anar a trobar les 4 darreres proves especials cronometrades de l’itinerari, les quals suposaven 90,00 km competitius. Un primer tram de 30,0 km cronometrats es disputava en dues ocasions, amb l’únic parc d’assistències mecàniques de la jornada entre les seves 2 passades, mentre que de cara a les dues especials restants del programa, els 46 equips participants que encara restaven en cursa repetirien la recta final de la jornada anterior, és a dir, celebrant per segona vegada el tram de Margam, així com l’especial espectacle del Port de la capital gal·lesa, on finalment hi tindria lloc la cerimònia del podi.
Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven la primera prova cronometrada de la jornada, el que els permetia afegir 1,3 segons al coixí que tenien amb Petter Solberg i Phil Mills, els quals confesaven haver-se envirollat en un revolt ràpid, mentre que en el duel que implicava als espanyols de Citroën i els darrers inquilins de les posicions de podi, Markko Märtin i Michael Park, les distàncies seguien eixamplant-se molt tímidament.
Corregida l’equivocació comesa en la seva primera passda, en la següent els de Subaru s’hi feien amb el millor temps del parc tancat i aquests escurçaven en 5,1 segons les distàncies en vers a Sébastien Lobe i Daniel Elena, quedant-se així a 3,5 segons del lideratge.
Blaus i vermells, Pirelli i Michelin, aspirants a revalidar la corona mundial i líders de la provisional del campionat, s'ho jugarien pràcticament tot en la segona passada per Margam, on per falta de pneumàtics Z8, Sébastien Loeb i Daniel Elena havien de sortir amb gomes usades, mentre que l’aposta de Petter Solberg i Phil Mills era radicalment diferent, gomes dures i amples, tot esperant-hi unes condicions més seques. En els primers parcials de l'especial, els temps eren favorables a la parella de Citroën, però en el darrer terç de la cronometrada, els francòfons s’enfosaven per acabar concedint sobre la línia de meta 9,2 segons en vers el millor temps de Petter Solberg i Phil Mills, diferència que donava el lideratge al noruec i al britànic de Subaru.
El paperot de l’apamada especial espectacle del Port de Cardiff no aportava canvis rellevants en la classificació, més enllà de l'anècdota que, per 1 dècima de segon, la victòria de tram no era per a François Duval i Stéphane Prévot, sino per als seus companys de formació Markko Märtin i Michael Park. Petter Solberg i Phil Mills s’hi feien amb el tercer millor registre i aquests ampliaven en 6 dècimes de segon el seu marge en vers Sébastien Loeb i Daniel Elena.
Així doncs, en passar 5 minuts de 2 quarts de 4 de la tarda del diumenge 19 de setembre de 2004, Petter Solberg i Phil Mills pujaven per tercer any consecutiu en el graó més alt del podi de la cita britànica, completant els 394,03 km cronometrats del recorregut en un temps total de 3 hores 42 minuts i 39,5 segons. Amb una previsió curta de Michelin Z8, Sébastien Loeb i Daniel Elena esdevenien segons classificats a 6,3 segons del temps dels guanyadors, mentre que el podi el tancaven Markko Märtin i Michael Park a 2 minuts i 53,7 segons del registre més baix.

Tot i una sortida de pista i un problema de turbo, Märtin-Park aconseguien un lloc en el podi .
En categoria júnior fins a 4 Suzuki Ignis S1600 completaven l’especial espectacle del Port de Cardiff encapçalant la classificació provisional, amb Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson al capdavant dels seus companys de carpa.
En posar per primera vegada les seves Pirelli sobre la grava forestal, els britànics Guy Wilks i Phil Pugh, i Kris Meeke i David Senior, amb Opel, apelaven al factor de proximitat i aquests es classificaven al capdavant de la classificació per davant del sanmarinès Mirco Baldacci i l’italià Giovanni Bernacchini, qui en la clausura del primer bucle matinal, finalment es feien amb la seva primera victòria de tram a l’edició per tal de situar-se en primera posició.
Els itàlics s’imposaven en 3 de les 4 últimes proves especials de la primera etapa i aquests retornaven al parc tancat de Swansea amb 46,3 segons de marge en vers Guy Wilks i Phil Pugh i 51,0 segons amb Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson, dues formacions immerses en una lluita per la segona posició, mentre que Kris Meeke i David Senior es despenjaven lleugerament fins a la cinquena posició, en rebre una sanció de 50 segons per retard en el control horari sobre l’equador de l’etapa i patir problemes d’encès en la segona passada per la cronometrada més llarga del programa.
Dissabte al matí, els suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson llimaven distàncies en imposar-se en les dues primeres proves especials del programa, assolint novament la segona plaça en la classificació provisional, mentre que Mirco Baldacci i Giovanni Bernacchini contenien l'envestida dels seus companys d'estructura, vencent en la tercera cronometrada del bucle.
Poc després de sortir de Sennybridge per tal de reprendre la competició, la formació sueca de Suzuki es veia abocada a abandonar la mateixa en patir un accident en quedar-se sense frens, amb el què Guy Wilks i Phil Pugh heretaven la segona posició i els seus companys d’equip finlandesos, Kosti Katajamäki i Timo Alanne, passaven a tancar les posicions que donaven dret a pujar en el podi gal·lès, si bé a gairebé 2 minuts i mig dels líders i per 46,5 segons de marge amb l’Opel Corsa S1600 de Kris Meeke i David Senior.
De fet el pilot tutelat per Colin McRae, s’imposava en la primera prova especial de la represa, resultat que Kris Meeke i David Senior repetirien en la darrera cronometrada matinal, mentre que en l’equatorial, els de l’Opel hi aconseguien el segon millor temps per darrera dels seus compatriotes Guy Wilks i Phil Pugh, un bagatge que els portava a fitxar a quarts de 4 de la tarda a Swansea a 13,4 segons del darrer graó de podi, alhora que al capdavant de la taula les distàncies pràcticament no s’alteraven.
Emplaçats en la recta final d’etapa, a Margam el rendiment de Guy Wilks i Phil Pugh era netament superior al de la resta de participants de la categoria i aquests retallaven en un terç les distàncies en vers als seus companys d’equip líders, per tal d’immiscir-se en les comoditats del parc tancat de Swansea a 31,8 segons del registre que acumulaven Mirco Baldacci i Giovanni Bernacchini. Kosti Katajamäki i Timo Alanne conservaven la tercera posició, si bé els finlandesos ja només disposaven d'un marge de 9,0 segons en vers Kris Meeke i David Senior.
Diumenge al matí, en la primera prova especial de l’etapa, Mirco Baldacci i Giovanni Bernacchini hi volcaven el seu Ignis S1600 i cursaven baixa a la prova, servint el lideratge en safata als seus companys d’equip britànics. Alhora, amb el millor temps en el seu haver, Kris Meeke i David Senior es desplaçaven des de la quarta fins a la segona posició, si bé a 2 minuts i 9,2 segons dels seus compatriotes i per tan sols 7,9 segons de coixí amb Kosti Katajamäki i Timo Alanne.
Dissipant qualsevol mena de dubte que pogués planar, Kris Meeke i David Senior s’imposaven en les restants cronometrades de la jornada i aquests certificaven la seva segona posició a 2 minuts i 6 dècimes de segon dels guanyadors, Guy Wilks i Phil Pugh, alhora que signaven el seu carnet de ruta amb un avenç de 38,9 segons amb el Suzuki Ignis S1600 de Kosti Katajamäki i Timo Alanne.
Amb aquesta victòria, el pilot britànic de Suzuki passava a liderar la taula provisional del campionat amb 2 punts de marge vers l'anterior líder, el francès Nicolas Bernardi, el qual se n'anava de Gal·les amb les mans buides després d'haver hagut d'abandonar per accident al terme de la primera jornada.

Wilks-Pugh es trobaven amb una victòria i el liderat del campionat.
Tot i que a Sébastien Loeb se li escapava la victòria en els darrers compassos del programa, el cert era que el francès seguia comandant amb mà de ferro la provisional del campionat de pilots amb 28 punts de marge, i quan encara restaven 40 punts per disputar. Per la seva banda, Petter Solberg, que hi aconseguia la segon victòria consecutiva de la temporada, es distanciava de la tercera posició que ocupava l'estonià Markko Märtin.
Pilot |
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
 Petter Solberg |
64 |
Markko Märtin
|
|
En el campionat de constructors, Citroën era l'equip que aconseguia sumar més punts a la cita britànica, doncs els escuders dels dos galons, Carlos Sainz i Marc Martí, declinaven batallar per una plaça de podi, per tal d'assegurar els punts per a la marca. Subaru amb 12 punts més en el seu haver, s'enfortien en la tercera posició distanciant-se una mica més de Peugeot, marca que novament tenia un ral·li per oblidar, mentre que Ford restava en segona posició en pràcticament terra de ningú.
Constructor |
Punts |
 Citroën |
150 |
 Ford |
112 |
 Subaru |
91 |