Els Panizzi guanyaven per tercera vegada el Sanremo i per tercera vegada en asfalt en la temporada.
Amb 35 equips presents a la cerimònia, el diumenge 22 de setembre de 2002 es celebrava a la ciutat que li donava nom la finalització del 44è Ral·li de Sanremo, onzena prova en el calendari del campionat del món de l'especialitat. La cita italiana era puntuable per als campionats reservats a pilots, constructors i mundial júnior, el que suposava tenir 57 equips en la seva llista d'inscrits dels que 53 es van disposar des de la rampa de sortida a afrontar un recorregut composat per 18 proves cronometrades de 385,84 km de distància a partir del divendres 20 de setembre.
Grönholm-Rautiainen lamentaven una baixada de rendiment a causa del turbo en la primera etapa, qui sap si....
El ral·li s'iniciava el divendres pel matí amb un conjunt de 8 proves especials cronometrades de 147,25 km, amb 3 trams que es celebraven pel matí i per la tarda es tronaven a repetir. Els finlandesos de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen obtenien el primer escratx del ral·li demostrant que les seves maneres sobre asfalt progressaven, el que lògicament els convertia en els primers líders, però ja en la segona especial cronometrada els seus companys d'equip, que reapareixien al mundial després de que una lesió a la clavícula apartés el pilot provençal durant uns mesos, Gilles Panizzi i Hervé Panizzi marcaven el millor temps i passaven a liderar el ral·li.
Els germans provençals esbaien qualsevol dubte que pogués haver sobre el seu estat de forma en guanyar les restants 6 proves cronometrades de la jornada, mentre que un problema en el turbo del Peugeot 206 WRC de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen aparescut en la tercera especial cronometrada endarreria a la parella finlandesa, la qual a partir de llavors protagonitzarien una escalada paulatina de posicions que els hi permetrien tornar a entrar en el podi virtual just en la última especial de la primera etapa, desplaçant als seus altres companys d'equip els britànics Richard Burns i Robert Reid.
Entremig dels tres Peugeot 206 WRC oficials s'hi situava el Citroën Xsara WRC oficiós de Piedrafita Sport en mans dels francesos Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni, els quals amb una millora del seu rendiment a partir de l'equador de l'etapa aconseguien arribar a la segona posició, la qual la conservaven fins al final de l'etapa on arribarien a 22,8 segons dels líders indiscutibles de la primera jornada, els germans Panizzi. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i Richard Burns i Robert Reid a 39 i 42,2 segons dels líders respectivament, semblaven ser els equips que es disputarien les posicions de podi amb els seus cosins de Citroën, doncs en cinquena posició s'hi trobaven Markko Märtin i Michael Park, els quals pilotaven un Ford Focus RS WRC 02 amb un nou propulsor experimental, a 1 minut i 2,8 segons dels provençals de Peugeot i fortament pressionats pels càntabres de Citroën Jesús Puras i Carlos del Barrio, qui es lamentaven d'haver calat el seu motor en una paella i d'un retard en la resposta del seu canvi en els dos trams del migidia, i també per Petter Solberg i Phil Mills que es trobaven a 9,6 segons de la parella de Ford després d'haver rebut una penalització de 10 segons per saltar-se una sortida.
Qui abandonaven el ral·li en aquesta primera jornada eren els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya, els de Ford es trobaven fent un ral·li força discret marxant en novena posició provisional, quan una fuita d'oli per una connexió trencada deixava la transmissió del seu Focus RS WRC inoperativa i els impedia arribar a la sortida del quart tram cronometrat. Tommi Mäkinen i Kaj Lindström amb un palier trencat en la última especial del dia, engruixaven la llista d'abandonaments.
Dissabte els 44 equips que restaven en actiu havien de fer front a un conjunt de 6 proves especials cronometrades de 150,57 km en total, de les que 2 eren noves i es celebraven a doble passada, entre les que destacava l'especial reina del ral·li, Colle Langan amb 42,31 km de distància, i les dues restants que es celebraven al migdia eren les mateixes que s'havien celebrat el migdia de l'etapa anterior.
Marcus Grönholm i Timo Rautiainen aconseguien el millor temps en la primera cronometrada del dia, seguits de Richard Burns i Robert Reid, els quals incrementaven així la pressió sobre Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni, els quals en la segona prova cronometrada del dia, Colle Langan, patien un accident. Per quan s'havien accidentat, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen havien aconseguit marcar el millor temps, mentre que Gilles Panizzi i Hervé Panizzi que venien darrera els pilots de Citroën, es trobaven el Xsara WRC bloquejant la carretera. Això va tenir dues conseqüències importants, d'entrada el tram era neutralitzat amb el retard i refredament de pneumàtics que això suposava, i en segon terme els provençals rebien el mateix temps que els seus companys d'equip finlandesos, doncs eren els últims que havien pogut celebrar l'especial en condicions normals.
Petter Solberg i Phil Mills amb 18 segons perduts, aconseguia el segon millor temps en el tram, mentre que els britànics de Peugeot Richard Burns i Robert Reid perdien 39,6 segons en relació als seus dos companys, pel que el ral·li a partir d'aquell moment es va trencar en la part alta, mentre que els tercers classificats passaven a estar assetjats per Markko Märtin i Michael Park i Petter Solberg i Phil Mills els quals es trobaven a 11 segons de la parella de Peugeot.
En les especials del migdia Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i Gilles Panizzi i Hervé Panizzi es van seguir repartint els escratxs, extenent així encara més el domini dels Peugeot sobre l'asfalt italià. Però en les segones passades per les especials a la tarda, Petter Solberg i Phil Mills aconseguien canviar una mica el signe de la prova en marcar dos escratxs consecutius, el primer permetia a la parella de Subaru superar a Markko Märtin i Michael Park en la quarta posició provisional, mentre que el segon situava a la parella noruego-britànica en posicions de podi en detriment del hipotètic triplet de la marca del lleó, completant la segona jornada a 59,7 segons dels líders provisionals. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen per la seva banda retallaven 17 segons al llarg de l'etapa i es trobaven classificats a 22 segons dels seus companys francesos.
La tercera i última etapa no revertia massa dificultat, en quan estava composada per 2 trams que es celebraven a doble passada assolint una distància total cronometrada de 88,02 km. Petter Solberg i Phil Mills inicaven la jornada dominical com havien acabat l'anterior, marcant el millor temps, si bé en aquesta ocasió el temps que endosaven als Peugeot no arribava als 2 segons en el millor dels casos. Els de la marca del lleó responien en la següent especial copant els tres primers llocs en la classificació del tram, mentre que Petter Solberg i Phil Mills perdien 6 segons amb Richard Burns i Robert Reid.
En repetir-se les especials pel migdia, els de Peugeot i sobretot Richard Burns i Robert Reid van buscar posar nerviós a la parella de Subaru que trencava el seu triplet, però els de la constelació de les Plèiades van saber manejar la situació perfectament i així acabar completant el recorregut programat amb el suficient marge vers la parella britànica per impedir-ho.
Amb una arrancada fulgurant i una administració de l'avantatge acumulat en les successives etapes, i es que Gilles Panizzi venia d'estar convalescent d'una intervenció a la clavícula, el pilot provençal i el seu germà Hervé Panizzi, aconseguien doncs guanyar per tercera vegada successiva el Ral·li Sanremo, el que suposava tanmateix guanyar el seu tercer ral·li d'asfalt, només se'ls hi escapava el d'Alemanya en trobar-se lesionat Gilles. Els germans Panizzi cobrien la distància programada cronometrada amb un temps total de 4 hores 10 minuts i 15,6 segons, 20,9 segons per davant de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, mentre que tancant el podi s'hi trobava Petter Solberg i Phil Mills a 1 minut i 6,4 segons dels guanyadors.
Solberg-Mills van ser els únics capaços de trencar l'hegemònia dels Peugeot i impedir el triplet dels del lleó.
Entre els pilots júnior la lluita per la victòria sempre va tenir signe "tricolore", si bé gràcies a l'escratx en la primera prova especial els belgues François Duval i Jean-Marc Fortin s'hi van immiscir. Entretant els catalans Dani Solà i Alex Romaní es lamentaven d'haver punxat una roda del seu Citroën Saxo S1600 el que els feia perdre terreny vers els locals, que al terme de la primera jornada eren quarts per darrera de tres parelles italianes amb el Fiat Punto S1600 de Nicola Caldani i Dario D'Esposito al capdavant. No va ser fins el dissabte al migdia quan Andrea Dallavilla i Giovani Bernacchini assaltaven el liderat de la categoria, mentre que la parella catalana anava a més especial rere especial sense peró arribar a guanyar una posició.
En la tercera i última etapa, tot i la pressió que Giandomenico Basso i Luigi Pirollo exercien sobre els seus compatriotes, finalment Andrea Dallavilla i Giovanni Bernacchini aconseguien una victòria molt important, mentre que Dani Solà i Alex Romaní amb l'escratx en l'últim tram pujaven al tercer calaix del podi.
La victòria que aconseguia Andrea Dallavilla combinada amb la tercera posició de Dani Solà, facilitava que el pilot transalpí passès a liderar la provisional del campionat amb 1 punt de marge per sobre del pilot de Vic, pel que tots dos es jugarien el títol de campió al RAC britànic que tancava la temporada.
Dallavilla-Bernacchini aconseguien la primera victòria de la temporada i liderar la categoria júnior.
En el campionat de pilots, la segona posició que aconseguia Marcus Grönholm sobre l'asfalt italià, acostava al pilot finlandès a l'objectiu de convertir-se novament en campió mundial, ja que amb 30 punts en joc, el seu marge vers Richard Burns, el seu més immediat perseguidor era ja de 23. Gilles Panizzi per la seva banda, amb la tercera victòria de la temporada superava a diversos pilots en la provisional, entre ells Carlos Sainz o Petter Solberg i s'acostava a la tercera plaça per llavors ocupada per l'escocès Colin McRae, el qual amb un ral·li per oblidar perdia un lloc a la general amb el seu compatriota britànic i bona part de les opcions a campionat.
Pilot |
Punts |
Marcus Grönholm
|
|
Richard Burns |
34 |
Colin McRae
|
|
En la taula del campionat de constructors, Peugeot sumava el seu setè doblet de la temporada, deixant les restants marques a encomiar-se algún sant per a que obrès el miracle i impedir el títol dels del lleó. Ford amb 5 punts i Subaru amb 4, aconseguien curt rendiment, peró si més no sumaven punts com Mitsubishi, que n'afegia un altre per assolir 9 en total.
Constructor |
Punts |
Peugeot |
131 |
Ford |
86 |
Subaru |
46 |