Primera victòria de Hirvonen-Lehtinen amb Citroën i la última pels finlandesos al mundial.
Penúltima cita del calendari del campionat del món de ral·lis, el 9è Ral·li de Sardenya finalitzava el diumenge 21 d'octubre de 2012 a Olbia. La prova, que era puntuable per als certamens reservats a pilots, constructors i producció, copçava l'interés de 43 equips per a formalitzar la seva inscripció, dels que 41 prenien des de la rampa de sortida el camí cap a 16 proves especials cronometrades de 306,04 km de distància a partir de dijous a primera hora de la tarda. A la cerimònia de clausura de l'edició, hi aconseguien arribar 32 dels participants.
Com si fos el món del revés, Novikov-Minor van mantenir el cotxe sencer per completar el ral·li en 2a posició.
Donat que les dues primeres especials cronometrades del ral·li es celebraven a partir del dijous per la tarda i que per tant la segona probablement es celebrarien de nit, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila en virtut de guanyadors del tram de proves escollien obrir pista per tal d'obtenir una millor visibilitat, com la que els va permetre guanyar l'edició de 2009, ja que en les especials de grava, quan cau la nit, la pols en suspensió esdevé com una espesa boira. Els seus companys d'equip Petter Solberg i Chris Patterson escollien sortir a pista en tercera posició, mentre que els seus rivals a Citroën, els campions mundials Sébastien Loeb i Daniel Elena i els finlandesos Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen optaven per posicions amb més tracció a la grava, cinquè i sisè.
Ja en la primera especial cronometrada es va veure que la millor elecció era la dels homes de Citroën, que aconseguien l'escratx i el segon temps escratx amb Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen en segona posició a 1,4 segons dels seus companys d'equip, en la segona cronometrada, ja amb la nit començant a caure i els cotxes dotats dels seus ponts de llums, es van invertir els papers i els pilots de finlandesos de Citroën esdevenien els més ràpids per 3 dècimes de segon vers Sébastien Loeb i Daniel Elena mentre que les dues parelles de Ford perdien encara més temps, molt més acusat en el cas de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila que arribaven a la neutralització de la primera etapa a 42,1 segons de Sébastien Loeb i Daniel Elena en sisena posició provisional. Petter Solberg i Chris Patterson eren tercers a 13,9 segons dels líders, mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen es mantenien enganxats als líders a 1,1 segons d'ells.
La segona jornada de competició s'iniciava divendres al matí amb 6 proves especials, 3 trams que es celebraven a doble passada, de 117,36 km de distància cronometrada en total. La primera d'elles, Monte Lerno, va ser fatal per a Sébastien Loeb i Daniel Elena, la parella franco-monegasca entrava massa fort en un revolt i colisionava contra unes roques del voral, a conseqüència de l'impacte trencaven la direcció i els campions del món es veien obligats a abandonar el ral·li, cedint la primera posició a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, tanmateix autors del millor temps en aquesta especial. Citroën rebia un altre revés en aquesta primera prova especial quen els belgues de l'equip junior Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, també es veien obligats a abandonar la prova en volcar el seu DS3 WRC.
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen seguien extenent el seu liderat en marcar el seu tercer escratx consecutiu en la segona especial cronometrada del dia mentre que els seus compatriotes de Ford, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, patien una sortida de pista i foradaven el radiador del seu Fiesta RS WRC. Malgrat l'incident els finlandesos de l'oval seguien competint, peró en perdre la concentració mirant els rellotges de temperatura, patien una segona i definitiva sortida de pista que ara si els obligava a abandonar.
En la tercera i última especial cronometrada del bucle, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien un sorprenent escratx amb el seu Škoda Fabia S2000, mentre que Evgeniy Novikov i Ilka Minor marcaven el segon millor temps que els permetien situar-se a només 7,3 segons de la darrera plaça de podi, ocupada per Mads Østberg i Jonas Andersson des de l'abandonament de Sébastien Loeb i Daniel Elena.
En tornar passar per les cronometrades del matí, Evgeniy Novikov i Ilka Minor aconseguien marcar dos escratxs consecutius amb el seu Ford Fiesta RS WRC, el que els permetia superar al cotxe homòleg de Mads Østberg i Jonas Andersson. D'altra banda en aquesta cinquena especial cronometrada de la jornada els oficials de Ford Petter Solberg i Chris Patterson trencaven la direcció del seu cotxe i es veien obligats a abandonar el ral·li, pel que la parella russo-austríaca guanyava dues posicions i passava a situar-se en segona posició a 1 minut i 5 dècimes de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, pilots que marcarien el darrer escratx de la jornada per deixar les distàncies vers als nous segons classificats en 1 minut i 9,6 segons.
Els estonis Ott Tänak i Kuldar Sikk també donaven caça a Mads Østberg i Jonas Andersson en la cinquena especial cronometrada del dia i passaven a tancar el podi provisional per 17,3 segons de diferència vers la parella escandinava, equip que en la última prova especial del divendres perdia prop de 2 minuts i mig en agreujar-se la seva averia de la transmissió posterior i caure fins la setena posició provisional, deixant les tres primeres posicions bastant definides, doncs Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren quarts amb l'Škoda Fabia S2000 a 1 minut i 17,4 segons del Ford Fiesta RS WRC d'Ott Tänak i Kuldar Sikk, mentre que els estonis tenien el segon calaix del podi a 1 minut i 8,7 segons.
Amb les distàncies tan marcades entre els tres integrants provisionals del podi doncs, aquests es van dedicar pràcticament a conservar les distàncies que els separaven al llarg de les sis proves especials cronometrades del dissabte, deixant que altres equips prenguessin el protagonisme. Així és com Mads Østberg i Jonas Andersson, un cop tenien la seva transmissió posterior reparada, aconseguien marcar 4 escratxs dels 6 possibles, el que els hi permetia enfilar-se fins a la quarta posició de la general superant a l'Škoda Fabia S2000 d'Andreas Mikkelsen i Ola Fløene en primer terme, així com el de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i el Mini Cooper WRC de Chris Atkinson i Stéphane Prévot, en sortir de les assistències intermitges.
Evgeniy Novikov i Ilka Minor amb el millor temps en la segona prova especial cronometrada, i Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila amb el registre més baix en la segona passada per aquesta mateixa cronometrada, completaven el recompte d'autors d'escratxs de la jornada. Ara si sense lamentar incidents, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen es mantenien com a líders provisionals amb 1 minut i 18,3 segons d'avantatge vers Evgeniy Novikov i Ilka Minor i 2 minuts i 14,1 segons en relació a Ott Tänak i Kuldar Sikk.
L'etapa dominical era pràcticament un tràmit de només 16,48 km cronometrats corresponents a les dues passades per l'especial de Gallura, on l'interés residia en conèixer qui s'emportava els punts extra del Power Stage, ja que amb la poca distància a recòrrer les probabilitats de canvis eren pràcticament nules. Mads Østberg i Jonas Andersson mantenien la dinàmica amb la que havien competit la jornada anterior i s'imposaven en la primera passada pel tram, mentre que en la segona el millor temps era per als pilots reenganxats Petter Solberg i Chris Patterson que d'aquesta manera aconseguien sumar 3 punts als seu compte particular.
Sense més finalitzava el ral·li amb la que seria la primera victòria de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen des de que eren pilots de Citroën amb un temps total de 3 hores 23 minuts i 54,9 segons, victòria que casualment seria la última de la parella finlandesa al mundial. Evgeniy Novikov i Ilka Minor completaven el recorregut programat amb una demora d'1 minut i 20,6 segons vers els guanyadors mentre que Ott Tänak i Kuldar Sikk tancaven el podi a 2 minuts i 21,1 segons de la parella finlandesa de Citroën en el que suposava la seva primera visita a un podi del mundial.
Tänak-Sikk aconseguien el seu primer podi al mundial.
En el campionat de producció el pilot peruà Nicolas Fuchs i el seu copilot argentí Fernando Mussano aconseguien imposar-se en les dues cronometrades del dijous per arribar líders a la primera neutralització del ral·li amb 9 segons de marge vers els argentins Marcos Ligato i Rubén Garcia. D'altra banda, un dels màxims favorits en la cita, el mexicà Benito Guerra i el seu copilot madrileny Borja Rozada es veien obligats a abandonar la prova en la segona especial i acollir-se al superally per tal d'intentar recuperar quantes més posicions els hi fos possible l'endemà.
En la primera cronometrada del divendres Marcos Ligato i Rubén Garcia rellevaven a Nicolas Fuchs i Fernando Mussano de la primera posició provisional de la classe, peró la parella recuperaria el rol dues cronometrades més tard, just abans d'anar a les assistències. En les segones passades per la tarda els argentins s'enfonsaven i la parella peruano-argentina es feia més forta al capdavant de la taula provisional. Dissabte poc o res interessant va ocòrrer més enllà de la recuperació per part de Marcos Ligato i Rubén Garcia a la segona posició a les acaballes de la jornada, massa tard com per intentar l'impossible en les dues especials dominicals.
La victòria que aconseguia el pilot peruà, la primera de la temporada, permetia a Nicolas Fuchs situar-se en plena lluita pel sub-campionat, mentre que Benito Guerra mantenia encara un marge prou ampli d'11 punts en el liderat gràcies a sumar 4 punts en haver decidit reenganxar-se i haver acabat el ral·li en vuitena posició a manca de celebrar-se el Catalunya-Costa Daurada que tancava la temporada.
Fuchs-Mussano aconseguien la primera victòria de la temporada i es ficaven en la lluita del subcampionat.
En la taula general del campionat per a pilots Mikko Hirvonen certificava el seu enèssim sub-campionat gràcies a aconseguir la seva primera victòria des de que vestia els colors de Citroën, restant a 46 punts de l'intocable Sébastien Loeb, que aquí sumava el seu segon zero de la temporada. Per darrera del pilot finlandés, el seu ex-company d'equip, Jari-Matti Latvala, només aconseguia sumar els 2 punts del Power Stage, el que suposava que el pilot de Ford perdès la tercera plaça en favor del privat norueg Mads Østberg.
Pilot |
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
Mikko Hirvonen
|
|
Mads Østberg
|
|
En el campionat de constructors Citroën aconseguia la seva novena victòria de la temporada d'onze possibles desmoralitzant a bona part de la competència, peró l'equip que més punts aconseguia sumar era el de M-Sport, ja que el preparador britànic situava a dos dels seus cotxes en el podi, sumant així 33 punts al seu compte particular. Tot i aixó, les distàncies eren molt marcades en el campionat i el ral·li no va aportar canvis.
Constructor |
Punts |
Citroën
|
|
Ford
|
|
M-Sport
|
|