Tommi Mäkinen aconseguia finalment imposar-se al Monte-Carlo.
El 20 de gener de 1999 s'arribava a la fi de la primera cita del Campionat del Mòn de Ral·lis, el 67è Ral·li de Monte-Carlo. La mítica i clàssica prova monegasca era puntuable per als campionats de pilots, co-pilots, constructors, productors i la Copa FIA 2-Litres. Tot això feia que a la sortida des de Monte-Carlo celebrada el 17 de gener, s'hi donguessin cita 86 equips, tots els inscrits, dels quals 46 conseguiren superar els 424,69 km de recorregut sobre asfalt parcialment nevat pels Alps francesos repartits en un total de 14 trams cronometrats.
Juha Kankkunen sumava el seu sisè podi al Monte-Carlo, mai va guanyar .
Oficialment la sortida del Casino de Monte-Carlo tenia lloc el diumenge 17 de gener, i si bé en un principi els organitzadors volien acollir una especial espectacle pels carrers del Principat, aquesta opció va ser desestimada i per tant la jornada dominical va quedar reduïda a un trasllat dels cotxes des de la Costa Blava fins a Gap, epicentre de la cita, on l'endemà dilluns arrencava de totes, totes el ral·li.
Cara al dilluns es programaven 5 trams cronometrats de 161,16 km competitius, sent el primer d'ells, Plan de Vitrolles – Faye, un dels més llargs de l'època amb 48,28 km de lluita contra el temps. Els campions mundials en vigència, els finlandesos Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, aconseguien el millor temps en aquesta primera cronometrada amb més d'1 minut de marge vers els segons classificats a final de tram, els locals Gilles Panizzi i Hervé Panizzi que pilotaven un Subaru Impreza S4 WRC privat; i es que l'elecció de pneumàtics resultava molt crítica en aquesta primera especial tan llarga, tan que ja es cobrava forces baixes entre les que cal destacar les de Freddy Loix i Sven Smeets amb el segon dels Mitsubishi i la de Carlos Sainz i Luis Moya per accident.
Els belgues Bruno Thiry i Stéphane Prévot, amb el debutant Subaru Impreza S5 WRC, privaven als líders Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki del seu segon escratx consecutiu al segon tram del dia per només 6 dècimes de segon, mentre que Piero Liatti i Carlo Cassina, amb el SEAT Córdoba WRC, i Juha Kankkunen i Juha Repo amb el seu Subaru oficial, enviaven a Gilles Panizzi i Hervé Panizzi fora de les places de podi per uns escassos 1,4 segons; honor que donades unes distàncies tan curtes, els germans provençals recuperarien amb el millor registre del tercer tram del dia.
Els britànics Colin McRae i Nicky Grist, amb un altre cotxe debutant, el Ford Focus RS WRC, tancaven la jornada guanyant els dos últims trams cronometrats del programa, mentre que un problema de frens apareguts en la quarta especial del dia, suposaven el relleu en el liderat de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki per Gilles Panizzi i Hervé Panizzi, de fet tal va ser el problema que aquest va obligar al campió del món a treure un disc de fre en l'enllaç cap a la cinquena i última especial i pilotar-la amb només 3 discs, un problema que es va quedar minimitzat en quan els nous líders s'envirollaven en la cinquena especial i hi perdien minut i mig en l'incident.
Sense més canvis de rellevància, l'entrada al parc tancat de Gap es feia amb Gilles Panizzi i Hervé Panizzi al capdamunt de la general per 5,9 segons de marge vers Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, mentre que els 0,6 segons que separaven a Juha Kankkunen i Juha Repo de Piero Liatti i Carlo Cassina suposaven una interessant lluita per la darrera plaça del podi entre els dos equips de cara l'etapa següent, trobant-se els finlandesos de Subaru a 1 minut i 19,6 segons dels líders provisionals.
La segona etapa del ral·li també tenia 5 trams cronometrats que totalitzaven 154,49 km de competició, el que suposava una reducció vers l'etapa anterior d'uns escassos 7 quilòmetres. Els líders, Gilles Panizzi i Hervé Panizzi, tenien problemes a la sortida del parc tancat, el que els suposava iniciar l'etapa amb 20 segons de penalització, una sanció que els francesos resolien imposant-se en la primera especial del dia, la qual estava completament glaçada. En l'altre punt calent de la classificació, Piero Liatti i Carlo Cassina perdien terreny vers Juha Kankkunen i Juha Repo en trencar una llanda i començar a notar problemes de frens que li minvaven la confiança amb el seu SEAT.
Sisteron, segona especial del dimarts, estava totalment seca tret d'un parell de quilòmetres en la seva part més alta, els germans Panizzi l'afrontaven amb massa claus, el que facilitava que Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, amb el millor temps a la cronometrada, escurcessin notablement les distàncies vers ells. Ja en l'equador de l'etapa era quan el relleu al liderat es gestava, Gilles Panizzi i Hervé Panizzi s'envirollaven en un indret molt estret del tercer tram, el que els feia perdre prop d'un minut en tornar a estar en la direcció correcta i així Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, que aturaven el cronòmetre amb el segon millor temps, tornaven a liderar.
Els finlandesos de Mitsubishi celebraven la seva plaça amb el millor temps al quart tram cronometrat, mentre que al cinquè Piero Liatti i Carlo Cassina es quedaven definitivament sense frens, el que obligava als italians a conduir amb molta cautela, emprant el fre motor i el fre de mà per evitar que el seu Córdoba WRC sortís de la pista, en aquestes condicions els transalpins perdien més de 4 minuts vers Colin McRae i Nicky Grist, autors del millor temps, i els de SEAT baixaven cinc posicions, just per darrera dels seus companys de formació Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen.
Amb l'entrada a Mònaco el dimarts al vespre, es donava per tancada la segona jornada del ral·li, mentre que en la general provisional Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki ocupaven la posició més alta per 1 minut i 45,6 segons de marge vers Gilles Panizzi i Hervé Panizzi. Juha Kankkunen i Juha Repo tancaven el podi provisional a 2 minut i 5,8 segons dels seus compatriotes, mentre que Colin McRae i Nicky Grist esperaven qualsevol oportunitat per introduir-se a les posicions de dutxa de cava a 2 minuts i 47,7 segons dels campions mundials.
La tercera i última etapa era la famosa jornada del Turini, si bé el caràcter diürn de la mateixa, li treia part de l'èpica. En total es programaven dos trams a doble passada, el que lògicament generava les darreres 4 proves especials cronometrades, llur distància competitiva arribava fins als 109,04 km.
La jornada començava amb mal peu per a la petita revelació del ral·li, Gilles Panizzi i Hervé Panizzi perdien el control del seu Subaru Impreza S4 WRC privat en trepitjar una placa de gel i aquest acabava contra un mur, tal era l'accident que els provençals es veien abocats a l'abandonament. Això facilitava molt la labor dels dos equips de pilots finlandesos que es trobaven a la part alta de la classificació, per una banda Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki gaudien de més marge en el liderat amb només 3 especials per endavant i per una altra Juha Kankkunen i Juha Repo deixaven de tenir un cotxe homòleg al seu però d'evolució anterior i gestionat privadament una posició per davant a la general.
D'altra banda Didier Auriol i Denis Giraudet s'imposaven a la primera passada pel Coll del Turini, mentre que uns altres francesos, François Delecour i Daniel Grataloup, eren els qui passaven a ocupar provisionalment el graó més baix del podi. La provisionalitat va ser efímera, doncs a la segona cronometrada del dimecres, Colin McRae i Nicky Grist aconseguien el seu quart escratx al ral·li i superaven al Ford Escort WRC privat amb el seu flamant, si bé advertit de sanció per una irregularitat detectada a la bomba d'aigua, Ford Focus RS WRC.
Després del pas per les assistències, els pilots tornaven a afrontar les dues especials cronometrades del matí, saltant la relativa sorpresa en la segona passada pel Turini quan Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen aconseguien el primer escratx per al SEAT Córdoba WRC just per davant de Didier Auriol i Denis Giraudet, els quals intentaven per tots els mitjans aconseguir la quarta posició enmig d'una lluita a tres bandes en la que hi estaven immersos els seus compatriotes François Delecour i Daniel Grataloup i els belgues Bruno Thiry i Stéphane Prévot.
Tal va ser la tenacitat de la parella francesa de Toyota, la qual ja en la primera especial del ral·li arruïnava el mateix en perdre 4 minuts en una sortida de pista, que en l'última cronometrada del programa tornaven a marcar el millor registre i aconseguien la preuada quarta posició.
Amb l'entrada dels 48 equips participants que aconseguien completar els 424,69 km cronometrats del recorregut dins el parc tancat de Mònaco, el 67è Ral·li Monte-Carlo es donava oficialment per finalitzat amb la victòria dels campions mundials Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, els finlandesos precisaven de 5 hores 16 minuts i 50,6 segons per a recórrer tota la distància programada, 1 minut i 44,7 segons menys que els seus compatriotes de Subaru Juha Kankkunen i Juha Repo. Colin McRae i Nicky Grist pujaven al tercer graó del podi, classificant-se a 3 minuts i 16,8 segons dels guanyadors, però finalment dies més tard, el 2 de febrer de 1999, la FIA resolia que la bomba d'aigua dels Focus RS WRC era irregular i que per tant, malgrat la bona fe dels de l'oval, ambdós cotxes havien de ser desqualificats de la prova, amb el que finalment la darrera plaça de podi corresponia a Didier Auriol i Denis Giraudet, classificats a 3 minuts i 52,8 segons dels vencedors.
Didier Auriol i Denis Giraudet es trobaven amb el podi a casa.
En la categoria de producció, la prova s'iniciava amb un duel de veterans, Yves Loubet i Bruno Bissart s'emportaven les dues primeres especials del dilluns i amb elles el liderat de la categoria, mentre que Marc Duez i Philipe Dupuy feien el mateix en les dues últimes d'aquesta mateixa jornada i feien entrada al parc tancat de Gap amb només 14 segons de marge vers els anteriors líders.
Yves Loubet i Bruno Bissart tiraven totes les seves opcions en el gel de la primera especial del dimarts, doncs els francesos hi cedien més de 15 minuts vers Gustavo Trelles i Martin Christie, autors del millor temps i que de retruc passaven a ser els màxims perseguidors de la parella líder, si bé a 5 minuts i 46,9 segons d'ells. De fet els campions mundials feien honor als seus galons en imposar-se a les 5 cronometrades del dia, recuperant així part del temps perdut en la jornada anterior quan arrossegaven problemes d'embragatge, i feien així entrada al parc tancat de Mònaco a 4 minuts i 28,9 segons de Marc Duez i Philipe Dupuy, un marge més que suficient per al pilot belga i el seu copilot francès per afrontar amb serenor l'etapa del Turini.
Ans el contrari, els líders iniciaven la tercera i última etapa imposant-se en les dues primeres especials programades, el que permetia a la parella elevar el seu gap vers els segons fins als 6 minut i mig, un marge que en les segones passades per les cronometrades s'incrementaria en un minut més davant la permissivitat de Gustavo Trelles i Martin Christie que pensaven més en clau de campionat.
Tractant-se de la primera ronda del campionat, Marc Duez passava a liderar la provisional amb 13 punts, mentre que l'uruguaià Gustavo Trelles iniciava el seu camí cap a la revàlida de la corona mundial amb 5 punts menys que el belga.
Duez-Dupuy llauraven la seva victòria en el transcurs de la segona meitat de la primera jornada.
En la categoria FIA 2-L només Citroën acudia a la cita alpina amb un equip oficial, si bé ja en el primer tram cronometrat del recorregut, els francesos perdien el Saxo KitCar que pilotaven Jesús Puras i Marc Martí amb el seu motor trencat, i 4 especials més endavant, Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni prenien el mateix camí que els seus companys amb la transmissió trencada.
L'altra cara de la moneda eren els finlandesos Toni Gardemeister i Paavo Lukander, els quals a bord d'un SEAT Ibiza KitCar ex-oficial i gestionat per Astra, s'imposaven en 4 de les 5 cronometrades de la primera jornada, entrant al parc tancat amb un marge superior als 4 minuts vers els segons classificats. La dinàmica es va mantenir al llarg del dimarts, 4 victòries parcials de 5 possibles, i amb un coixí d'11 minuts, els líders es dedicaven a administrar segons de cara la jornada final, aconseguint així la victòria per gairebé 5 minuts de marge.
Malgrat tot, SEAT no estava inscrita en el campionat FIA 2-L, pel que els 16 punts de la victòria se'ls emportava Renault gràcies al segon lloc dels italians Andrea Maselli i Nicola Arena.
Victòria contundent de Gardemeister-Lukander als Alps Marítims francesos.
Amb aquesta primera victòria, Tommi Mäkinen aconseguia començar el mundial de la mateixa manera com va acabar l'anterior, sent líder per davant dels altres integrants del podi, és a dir Juha Kankkunen i Didier Auriol.
Pilot |
Punts |
Tommi Mäkinen |
10 |
Juha Kankkunen |
6 |
Didier Auriol |
4 |
En el campionat de constructors Mitsubishi gràcies a la victòria del seu pilot estrella s'alçava com a primer classificat, seguit de Subaru, que gràcies al punt aconseguit per Richard Burns sumaren un total de 7 punts a la prova, tancant el podi hi trobavem a SEAT, que gràcies al 4t i 5è lloc en constructors van poder sumar un punt més que Toyota i començar l'any dins del podi virtual.
Constructor |
Punts |
Mitsubishi |
10 |
Subaru |
7 |
SEAT |
5 |