Tercera victòria consecutiva de Mäkinen-Mannisenmäki al Monte-Carlo .
Mònaco era escenari el diumenge 21 de gener de 2001 de la cerimònia de clausura del 69è Ral·li Monte-Carlo, prova que fidels a la tradició suposava l'inici del campionat del món de ral·lis. Pràcticament peró, aixó era l'únic que es mantenia de la tradició, doncs els canvis imposats des de la FIA obligava als organitzadors a rebutjar la nit del Turini o trams emblemàtics com St Jean en Royans o Burzet entre d'altres. El ral·li era puntuable per als certàmens reservats a pilots, marques i cotxes de producció, i malgrat el prestigi que gaudia, només 60 equips es van inscriure a la prova, dels que 56 van ser presents a la rampa de sortida ubicada a la Plaça del Casino de Monte-Carlo el dijous 18 de gener per començar a frontar un recorregut composat per 15 proves especials de 373,06 km cronometrats. 27 dels equips participants van aconseguir completar el ral·li.
L'elecció anticipada de compostos va ser un malson per a Sainz-Moya.
Des de la rampa de sortida de Mònaco, els participants es dirigien neutralitzats fins al parc tancat de Saint André les Alpes el mateix dijous, rememorant en certa manera les sortides des de diferents ciutats europees que es feien en el passat. El principal mal de cap entre els pilots prioritaris romania en l'estat de les carreteres de la regió marítima dels Alps francesos, doncs la neu hi era present en gruixos propers als 20 cm i l'elecció dels compostos s'havia hagut de fer amb 4 setmanes d'antelació seguint les directrius del màxim ent regulador, la FIA. A priori semblava que els equips dotats de pneumàtics Michelin havien fet una elecció més adequada que no pas els que muntaven Pirelli, per tant Peugeot i MItsubishi començaven amb un cert avantatge vers Ford i Subaru.
A les 9 del matí del divendres, els participants sortien de Saint André les Alpes disposats a fer front a la primera jornada del ral·li, la qual estava formada per 6 proves especials de 141,74 km cronometrats. La neu va facilitar una arrancada del ral·li un tan boja, i si sorprenia l'escratx del Peugeot 206 WRC privat de Toni Gardemeister i Paavo Lukander per davant de l'oficial a mans dels seus ex-companys d'equip a SEAT Didier Auriol i Denis Giraudet, qui per cert perdia el para-cops posterior després d'un petit impacte, més sorpenent era el resultat de la segona especial cronometrada, on el millor registre era pel Proton Pert de producció dels alemanys Hermann Gassner i Siegfried Schrankl un cop els primers participants els hi havien fet de lleva-neus.
En tornar a Saint André les Alpes per les primeres assistències, Didier Auriol i Denis Giraudet hi entraven com a líders provisionals de la prova per davant del Toyota Corolla WRC dels suïssos Olivier Burri i Jean-Philippe Patthey, en el que era una arrancada totalment folla. La cara amarga de la competició era per a Markko Märtin i Michael Park, els quals es veien obligats a abandonar el ral·li després de la primera prova cronometrada per una averia elèctrica en el flamant Subaru Impreza S7 WRC, així com la dels italians de Hyundai Piero Liatti i Carlo Cassina, que si bé completaven la primera especial, una fuita d'oli els impedia participar en la segona cronometrada. Una altra víctima d'aquest inici convuls va ser Marcus Grönholm i Timo Rautiainen per una averia en la bomba d'aigua del seu Peugeot 206 WRC.
En rependre l'activitat els participants van tornar a repetir les dues cronometrades del matí, que amb menys presència de neu va facilitar que la situació es comencés a normalitzar, com ho demostra el millor temps per a la parella francesa de Ford, François Delecour i Daniel Grataloup, si bé Didier Auriol i Denis Giraudet es mantenien provisionalment al capdavant, ja que els pilots de Peugeot creuaven la línia de final de tram sobre tres rodes després d'haver perdut una per un impacte a les acaballes de l'especial. Aquest incident els va impedir prendre la sortida en la quarta prova cronometrada, registrant-se doncs la seva baixa, així com la dels tercers integrants del poderós equip Peugeot, els germans Panizzi, els quals queien per un voral a uns 30 metres en el transcurs de la tercera cronometrada i havien de ser rescatats amb helicòpter.
Els britànics de Ford Colin McRae i Nicky Grist, gràcies al seu escratx en la quarta especial cronometrada i al fet que els fins llavors segons classificats Petter Solberg i Phil Mills trenquessin una llanda del seu Subaru Impreza S7 WRC, permetia a la parella de l'oval passar a ocupar la vacant que deixaven Didier Auriol i Denis Giraudet al capdavant de la taula de temps per davant de precisament la parella de Subaru que conservava així la seva segona posició per davant de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki i de Carlos Sainz i Luis Moya, els quals es lamentaven del gran temps perdut en les dues primeres cronometrades.
Novament els participants passaven per les assistències i en sortir-ne afrontaven els dos últims trams de la jornada, diferents als que havien celebrat fins aquell moment. Petter Solberg i Phil Mills accidentaven el seu cotxe i es veien obligats a abandonar la prova, mentre que Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki gràcies al seu primer escratx, acostaven posicions amb els líders, mentre que en l'últim tram de la jornada la part alta de la taula va estar copada pels pilots de Ford, amb el millor temps per a Carlos Sainz i Luis Moya, els quals s'acostaven a Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, alhora que els finlandesos de Mitsubishi perdien molt més del que havien guanyat en l'especial anterior vers Colin McRae i Nicky Grist.
La primera jornada acabava a Digne les Bains, on Colin McRae i Nicky Grist hi feien entrada en primera posició amb un marge de 30,6 segons vers Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki. Carlos Sainz i Luis Moya tancaven el podi provisional a 33,9 segons dels seus companys d'equip, seguits a gairebé 1 minut pel Subaru Impreza S7 WRC de Richard Burns i Robert Reid. Per darrera de la parella britànica de la constelació de les Plèiades, una punxada en la quarta i 1 minut perdut en la cinquena especial, emplaçava a François Delecour i Daniel Grataloup a lluitar per la cinquena posició amb l'Škoda Octavia WRC d'Armin Schwarz i Manfred Hiemer, trobant-se aquests dos equips separats per tan sols 2 dècimes de segon favorables als pilots del cotxe txec.
La segona jornada del ral·li, programada pel dissabte 20 de gener, comptava amb 5 proves especials de 132,78 km de distància cronometrada, dues de les quals corresponien a la segona passada per les dues últimes cronometrades del divendres. Els britànics Richard Burns i Robert Reid renunciaven a participar en aquesta segona jornada, doncs la parella havia arribat al parc tancat amb el motor pràcticament trencat i sortir no tenia sentit.
Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki es varen llençar a l'atac aprofitant que la primera cronometrada estava pràcticament glaçada i que les seves Michelin eren millors gomes per aquesta situació, el que els va permetre marcar l'escratx. En la segona prova del dia, Sisteron, només estaven glaçats els últims 6 km corresponents a la part més alta del tram, i si bé els pilots finlandesos hi arribaven perdent uns 16 segons vers el Ford de Colin McRae i Nicky Grist, la parella dels tres diamants vermells va ser capaç de revertir la situació i endosar gairebé mig minut en aquests metres per arribar a final de tram amb el millor temps i quedar-se a les portes del liderat a només 2,5 segons dels britànics de Ford.
Tanmateix en aquesta segona prova especial, François Delecour i Daniel Grataloup hi aconseguien el segon millor temps, el que els permetia guanyar la posició a Armin Schwarz i Manfred Hiemer i situar-se provisionalment en el quart lloc, si bé les opcions pels francesos d'entrar en el podi semblaven remotes en estar a més d'1 minut de Carlos Sainz i Luis Moya.
Cap al migdia es tornava a passar per les dues últimes especials que havien celebrat la jornada anterior, on els espanyols de Ford Carlos Sainz i Luis Moya en veure que començaven a perdre el contacte amb els dos primers classificats van optar per fer una munta de penumàtics un tan arriscada. L'elecció es va revelar com poc adequada i la parella de Ford cedia una mica més de temps vers els seus companys d'equip i Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, mentre que precisament la parella de Mitsubishi es feia amb la primera posició provisional gràcies a marcar el segon millor temps a la cronometrada just per darrera de François Delecour i Daniel Grataloup.
Sort en va tenir la parella espanyola que la organització es veiès obligada a cancelar la quarta prova cronometrada de la jornada per excès de públic doncs amb les rodes que muntaven podrien haver perdut encara més temps.
La segona passada per Sisteron tancava la jornada, on Colin McRae i Nicky Grist recuperaven el liderat en marcar-hi el millor temps per davant de Carlos Sainz i Luis Moya i de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki correlativament. Sorprenia el quart temps escratx que hi aconseguien els alemanys Armin Schwarz i Manfred Hiemer, gràcies al qual la parella d'Škoda tornava a superar a François Delecour i Daniel Grataloup en la quarta posició provisional. Al parc tancat de Mònaco doncs, hi arribaven Colin McRae i Nicky Grist com a líders amb 3,5 segons de marge vers Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, el que augurava una interessant lluita per la victòria cara la tercera i última jornada. Per la seva banda Carlos Sainz i Luis Moya quedaven en terra de ningú a 55,7 segons dels seus companys britànics, mentre que Armin Schwarz i Manfred Hiemer es disputarien la quarta plaça amb François Delecour i Daniel Grataloup en trobar-se separats per només 4,6 segons.
Seguint la tónica decreixent de les dues etapes anteriors, la tercera i última jornada dominical estava programada a només 4 proves especials cronometrades, 2 trams que es celebraven en dues ocasions, llur corda arribava als 98,54 km de longitud. L'esperat i desitjat duel per la victòria entre Colin McRae i Nicky Grist amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki en vistes d'aconseguir una victòria de prestigi no es va produir, doncs en la primera prova cronometrada del diumenge, l'accelerador electrònic del Ford Focus RS WRC'01 dels britànics es trencava i el pilot escocès i el seu copilot galès es veien obligats a abandonar el seu concurs.
D'altra banda, François Delecour i Daniel Grataloup batien en la primera passada pel Coll del Turini a la parella germànica d'Škoda Armin Schwarz i Manfred Hiemer, amb el que la parella francesa de Ford passava de la cinquena plaça que ocupaven en iniciar la jornada, fins la tercera per un estret marge d'1,8 segons. Tommi Mäkinen i Risto Manninsenmäki celebraven el seu liderat guanyant la segona cronometrada, mentre que Armin Schwarz i Manfred Hiemer recuperaven la plaça perduda vers François Delecour i Daniel Grataloup, amb el que l'Octavia WRC s'introduia en posicions de podi.
En les segones passades per les cronometrades, François Delecour i Daniel Grataloup batallaven per un lloc al podi aconseguint l'escratx en la tercera prova especial cronometrada, mentre que en la quarta i última els francesos aconseguien el tercer millor registre per darrera de Carlos Sainz i Luis Moya, autors de l'escratx, i de Toni Gardemeister i Paavo Lukander amb el que la parella de Ford certificaven el seu lloc al podi de Mònaco.
Completades doncs les 15 proves especials cronometrades, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki guanyaven per tercera vegada consecutiva i sempre dalt d'un Mitsubishi Lancer Evo VI, si bé en aquest l'evolució correcta del cotxe nipó era 6.5, en aturar el cronòmetre en 4 hores 38 minuts i 4,3 segons, 1 minut i 8 dècimes de segon per davant dels espanyols Carlos Sainz i Luis Moya. François Delecour i Daniel Grataloup pujaven al tercer graó del podi monegasc a 2 minuts i 5,3 segons dels guanyadors.
Delecour-Grataloup van haver de batallar dur per la tercera plaça amb Schwarz-Hiemer.
En el campionat de producció la gesta de Hermann Gassner i Siegfried Schrankl en la segona especial cronometrada, permetia a la parella alemanya liderar la taula en els primers compassos de la prova, si bé en quan la situació es va anar normalitzant després del primer pas per les assistències, els austríacs Manfred Stohl i Peter Müller van anar llimant distàncies fins que en la penúltima prova de la primera etapa aconseguien finalment situar-se com a lídersi arribar al parc tancat amb un marge superior al minut vers als germànics, mentre que els argentins Gabriel Pozzo i Edgardo Galindo eren tercers a 2 minuts de la parella líder.
Quan tot semblava estar controlat pels vigents campions mundials, un problema de turbo va endarrerir substancialment als per llavors líders en la segona especial cronometrada del dissabte que queien fins la sisena posició, mentre que el pilot amateur suís Olivier Gillet i el seu copilot monegasc Freddy Delorme prenien el relleu al capdavant de la taula, una posició que no els hi semblava anar gran quan aquests van seguir marcant bons cronos que els permeteren mantenir-se en la primera plaça per davant de pilots més experimentats com Gigi Galli i Giovanni Bernacchini o els mateixos Manfred Stohl i Peter Müller, que un cop havien reparat el turbo del seu Mitsubishi van poder recuperar posicions.
Gigi Galli i Giovanni Bernacchini eren víctimes d'una averia en el seu Mitsubishi Carisma GT en la primera cronometrada i lliberaven de molta més pressió als per llavors líders, que a més a més es prenien el luxe de guanyar la primera passada pel Coll de Turini. A partir d'aquell instant la parella amateur es va dedicar a administrar el seu avantatge per tal d'assolir una important victòria en una prova de tan presitigi i tan folla com havia estat aquest Monte-Carlo.
En clau de campionat Olivier Gallet esdevenia el primer líder del campionat en tractar-se de la primera cita del calendari, si bé el seu caràcter amateur no feia tèmer les aspiracions de revàlida per part de Manfred Stohl, que el seguia just per darrera a la taula.
Els amateurs Gillet-Delorme sorprenien a molts amb la seva victòria en producció.
Les tres primeres posicions del campionat reservat per a pilots, eren el viu reflex del podi monegasc en virtut de ser la prova inaugural del certamen, així doncs Tommi Mäkinen liderava la taula amb 4 punts de marge vers el madrileny Carlos Sainz i 6 sobre el pilot dels Alts de França, François Delecour.
Pilot |
Punts |
Tommi Mäkinen |
10 |
Carlos Sainz |
6 |
François Delecour |
4 |
En el campionat de constructors, a la victòria de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, calia afegir la 4a posició de Freddy Loix i Sven Smeets per a Mitsubishi, mentre que Ford es veia privat dels punts que sumava François Delecour i Daniel Grataloup ja que la parella francesa no es trobava inscrita en el campionat de constructors. Škoda per la seva banda tancava la provisional a 1 punt de Ford gràcies a combinar la 3a plaça d'Armin Schwarz i Manfred Himer i el 6è lloc de Bruno Thiry i Stéphane Prévot.
Constructor |
Punts |
Mitsubishi |
13 |
Ford
|
|
Škoda |
5 |