Novena victòria d’Ogier als Alps, primera de Landais en el mundial.
El diumenge 22 de gener de 2023 a la Plaça del Casino de Mònaco, ciutat en la que s’hi establia un únic parc tancat, no sense que la decisió aixequés crítiques entre diversos participants i més aficionats encara, 67 formacions participants tancaven el 91è Ral·li Monte-Carlo, edició que es presentava amb un programa de 325,02 km cronometrats al llarg de 18 proves especials. Una distància a la que els 74 equips participants, dels 75 que prèviament hi havien fet oficial la seva inscripció, començarien a afrontar el dijous 19 de gener. Tanmateix l’edició de l’esdeveniment monegasc donava opcions a obtenir punts en el certamen mundial de pilots i constructors, així com en el WRC2 i la seva nova desambiguació anomenada Challenger, reservada a aquells que no haguessin pilotat un cotxe de la màxima categoria o no haguessin otingut un títol mundial previ, i en la ja present la temporada anterior, Master.
De menys a més, Rovanperä-Halttunen obtenien un meritori segon lloc.
Les portes del Casino de Monte-Carlo esdevenien un any més l’escenari que acollia la cerimònia de sortida, la qual es celebrava a 2 quarts de 7 de la tarda del dijous 19 de gener. Immediatament després, els pilots es drigien vers les 2 primeres cronometrades del programa, Col du Turini i La Cabanette-Col de Castillon, 2 trams que suposaven 40,02 km competitius.
En els metres finals de l’ascens al Col du Turini, amb el què s’inauguraven les hostilitats en vers el cronòmetre, la presència de sal disminuïa ostensiblement l’adherència dels pneumàtics al ferm, una situació que feia elevar les precaucions entre els participants. D’aquests, qui més hi arriscaven, eren les dues parelles de Toyota formades pels francesos Sébastien Ogier i Vincent Landais i pels britànics Elfyn Evans i Scott Martin, qui obtenien els dos millors temps de l’especial i separats per tan sols 1,3 segons favorables als primers. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, vencedors en l’edició de 2021, restaven en tercer lloc a 6,0 segons dels gals amb tan sols 15,12 km cronometrats.
El provençal i el cors repetien victòria de tram en la següent prova especial, i de nou per endavant dels seus companys Elfyn Evans i Scott Martin, amb el què els francesos de Toyota s’immiscien en el parc tancat del Port de Mònaco a quarts de 12 de la nit amb 6,0 segons de marge en vers els britànics.
Per darrera dels 2 llebrers de Toyota, els belgues Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe en anar-se'n llargs en un revolt, picar contra el marge i calar el motor del seu Hyundai i20 Rally1, aquests hi concedien prop d’una desena de segons, temps més que suficient com per a que els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja, qui arrossegaven problemes electrònics des de l’enllaç cap a la primera prova especial i que no podien emprar la cinquena velocitat, poguessin llevar la tercera plaça als seus excompanys de formació per 1 dècima de segon i figurar doncs en tercera posició a la taula a 15,4 segons del temps dels líders de la provisional. Sent cinquens, a 17,1 segons dels líders, els campions del món en vigència, els finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen.
Tot i la deshora en la que s’accedia al parc tancat del Moll Rainier II, la cita monegasca seguia fent gala d’una sèrie de privilegis en el calendari amb els que d’altres proves no hi podien ni somiar i en passar 1 minut de les 7 del matí del divendres 20 de gener, la competició es reprenia amb la segona etapa del ral·li. Una etapa que estava formada per un bucle de 3 trams, que en disputar-se en dues ocasions, generava les 6 proves especials de 105,34 km cronometrats que figuraven en el programa i que finalitzarien amb el retorn al punt de sortida a partir de 3 quarts de 8 del vespre.
En uns trams que van servir d’escola per a Sébastien Ogier, el provençal i Vincent Landais seguien aplicant el seu correctiu imposant-se en les 3 cronometrades del bucle matinal, mentre que per darrera seu l’olla bullia.
Ja sense el handicap de la foscor, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’unien al selecte grup de llebrers toyotins en la primera especial del dia i aturaven el cronòmetre amb el tercer millor temps per darrere d’Elfyn Evans i Scott Martin, un registre que situava temporalment als nòrdics en la tercera posició a 23,2 segons dels seus companys d’equip francesos i per 1 dècima de segon de marge amb el Hyundai i20 Rally1 de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
Els belgues decidien llavors ser una mica menys conservadors, i en fer una petita passa endavant, aquests aconseguien la tercera posició amb aquest mateix registre en l’especial equatorial del bucle, mentre que Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen acusaven la manca d’adherència en els primers quilòmetres de la cronometrada per la presència de sal i aquests baixaven fins la cinquena posició per darrera del Ford Puma Rally1 d’Ott Tänak i Martin Järveoja.
Després d’haver estat segon en les 4 primeres proves especials del programa, Elfyn Evans i Scott Martin patien una incomprensible punxada en el darrer tram de l’escull matinal, i malgrat només concedir 43,4 segons en vers el registre guanyador de Sébastien Ogier i Vincent Landais, els britànics baixaven fins a la cinquena posició.
L’altra cara de la moneda en la formació nipona establerta a Finlàndia eren Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, qui després d’un temps no massa bo en la cronometrada prèvia, els campions mundials es quedaven a 1,3 segons del crono dels seus companys francesos i aquests guanyaven 2 posicions a la taula, entrant al reagrupament per al bescanvi de pneumàtics de Puget-Théniers a 1,8 segons de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i a 34,5 segons de Sébastien Ogier i Vincent Landais. Ott Tänak i Martin Järveoja conservaven la quarta posició a 40,2 segons dels líders i per 14,5 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin.
En reprendre la competició, les 3 parelles de Toyota tornaven a ser les més ràpides en les 2 primeres proves especials del bucle, un rendiment que valia a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen per superar a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe en la segona posició de la provisional, si bé per un marge que en cap cas superava el segon, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin, autors del millor temps en la primera especial de la tarda, s’acostaven al temps d’Ott Tänak i Martin Järveoja.
En la sisena i última prova especial del dia, vuitena en el còmput global de l’esdeveniment, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen aconseguien aturar el cronòmetre abans que ningú i amb la seva primera victòria de tram en l’edició, els finlandesos elevaven tímidament el seu marge en la segona posició provisional, doncs els seus perseguidors belgues de Hyundai, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, hi aconseguien el segon millor temps.
D’altra banda, insatisfets amb la seva munta de pneumàtics, Elfyn Evans i Scott Martin veien com part de la remuntada feta fins llavors, se n’anava en orris en aquesta darrera especial i la parella tancava la jornada en cinquena posició provisional a 1 minut i 2,3 segons del temps de Sébastien Ogier i Vincent Landais. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen retornaven al Port de Mònaco ocupant la segona posició a 36,0 segons dels seus companys líders, mentre que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe tancaven les posicions d’honor a 37,9 segons de la parella francesa, és a dir a 1,9 segons dels finlandesos que els precedien. Ott Tänak i Martin Järveoja eren quarts a 54,2 segons dels líders, alhora que demanaven un caràcter més competitiu al seu Ford Puma Rally1.
La jornada sabatina era la més llarga i feixuga de totes, amb un tram d’enllaç vers la primera prova especial que superava la norma del centenar de quilòmetres. Novament un conjunt de 3 trams es programava en dues ocasions, matí i tarda, llur disputa permetia afegir 111,78 km cronometrats al recorregut de l’edició,. Una activitat que s’iniciava amb la corresponent sortida del parc tancat a manca de 4 minuts per a les 6 del matí i que, per als més matiners, acabaria a 2 quarts i mig de 10 del vespre.
Com en la jornada prèvia, l’etapa començava amb el domini dels 3 llebrers toyotins, qui copaven les 3 primeres posicions a final de cadascun dels 3 trams matinals. Amb 2 victòries parcials per a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, 1 per a Sébastien Ogier i Vincent Landais, però sobretot amb 3 segons millors temps d’Elfyn Evans i Scott Martin. Els dos primers obrien bretxa al capdavant de la classificació, mentre que els tercers superaven a Ott Tänak i Martin Järveroja a la taula, qui tanmateix acusaven problemes de direcció, alhora que reduïen en un terç la distància que els separava de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, retornant al parc d’assistències remot de Puget-Théniers, on només s’hi permetia el canvi de compostos, a 18,4 segons del fanalet vermell a les posicions de podi que marcaven els pilots de Hyundai.
En tornar sobre els trams, un cop havent dinat, la parella de la formació coreana reaccionava i aquesta en establir el millor temps en les dues primeres cronometrades del bucle, així com el segon temps més baix del parc tancat, per darrera de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, en l’última especial de la jornada, els belgues aconseguien restablir el gap perdut hores abans en vers Elfyn Evans i Scott Martin, retornant al parc tancat a 32,0 segons del temps de Sébastien Ogier i Vincent Landais, ja una mica més conservadors al llarg de la tarda, i a 16,0 segons del de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Elfyn Evans i Scott Martin eren quarts a 56,5 segons del temps dels seus companys francesos, precedint en 40,8 segons el Ford Puma Rally1 d’Ott Tänak i Martin Järveoja.
La quarta i última etapa arrancava el diumenge 22 de gener a manca de 5 minuts per a 2 quarts de 7 del matí, i aquesta, a diferència de les 2 anteriors, no només es disputaria sense assistències mecàniques, sino que també es portaria a terme sense canviar de pneumàtics. 2 trams a doble passada conformaven les 4 proves especials de 67,88 km que figuraven en el programa, la segona de les quals no era altra cosa que una segona i tercera passada per l’ascens al Col du Turini.
En les 2 primeres proves especials, com en bona part de les jornades prèvies, tan Sébastien Ogier i Vincent Landais com Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen hi marcaven els millors temps, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin, després d’esdevenir els segons més ràpids ex-aequo juntament amb els seus companys finlandesos en la cronometrada inaugural dominical, veien truncat el seu intent de remuntada en patir una virolla en el tram del Col du Turini; un contra temps que deixava a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe amb 30,1 segons de marge en la lluita per la tercera posició i amb tan sols una trentena de quilòmetres per endavant.
Sense canviar de compostos, la tercera prova especial esdevenia una cercavila per a la majoria de participants, doncs aquests hi competien en un mode conservador, tot guardant goma de cara al Power Stage. Sébastien Ogier i Vincent Landais esdevenien l’excepció entre els participants, doncs per als líders només els hi valia la victòria final i no prestaven massa atenció als punts extra de l’especial del premi, dues cares de la mateixa realitat que portaven al provençal i al cors a aconseguir la seva novena victòria parcial de tram al llarg de l’edició i amb ella situar les distàncies vers els segons classificats en 23,5 segons.
Amb el que els hi quedava de goma, en el tercer ascens del Col du Turini s’hi veia velocitat pura, i amb una velocitat promig que rebaixava en 3,5 km/h el regitre de Sébastien Ogier i Vincent Landais en l’estrena del programa, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen tancaven un bon ral·li de Monte-Carlo obtenint els 5 punts extra del Power Stage. Per darrere seu hi quedaven respectivament a 6 i 7 décimes de segon del seu temps el Ford Puma Rally1 d’Ott Tänak i Martin Järveoja i els seus companys d’equip a Toyota Elfyn Evans i Scott Martin. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i Sébastien Ogier i Vincent Landais tancaven la pinça dels premiats a 4,2 i 4,7 segons del temps guanyador.
Complerts els 58,36 km de tram d’enllaç des de la línia de meta de la tercera ascensió al Col du Turini fins al Port de Mònaco sense sobresalts, a 1 quart de 5 de la tarda es celebrava a la Plaça del Casino la pertinent cerimònia del podi, en la que per novena vegada, vuitena dins del calendari mundial, Sébastien Ogier hi pujava en el graó més alt del seu podi, mentre que Vincent Landais hi estrenava el seu comptador de victòries en la màxima competició mundial. Els francesos de Toyota cobrien els 325,02 km cronometrats del programa en un temps de 3 hores 12 minuts i 2 segons, registre que rebaixava en 18,8 segons l’acumulat per Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe tancaven el podi monegasc a 44,6 segons dels guanyadors.
Dues guspires de velocitat i els problemes d’Evans-Martin, portaven a Neuville-Wydaeghe a tancar el podi.
En categoria WRC2, els russos de TokSport Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov s’imposaven en les dues especials nocturnes amb les que s’iniciaven les hostilitats en vers el cronòmetre, un excels rendiment que els portava fins al parc tancat del Moll Rainier II del Port de Mònaco ocupant la primera posició per 16,7 segons i 18,3 segons en vers els Citroën C3 Rally2 dels francesos Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy i de Yohan Rossel i Arnaud Dunand, lamentant-se aquests darrers d’haver concedit uns 5 segons en el primer repte cronometrat en haver calat el motor del seu cotxe.
Divendres al matí, Yohan Rossel i Arnaud Dunand s’imposaven en la primera prova especial de la jornada i així els membres de l’equip “de fàbrica” superaven en la classificació provisional als de l’equip de l’importador belga de la casa dels dos galons.
Els líders Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, que al terme de la primera prova especial es quedaven a 7 dècimes de segon del millor temps dels francesos de Citroën, no deixaven ni les engrunes i s’imposaven consecutivament en les 4 proves especials següents, sent la victòria de tram en la sisena prova especial de la jornada per als txecs Erik Cais i Petr Tešínský.
Classificant-se sempre per darrere dels líders russos en pràcticament tota l'etapa, Yohan Rossel i Arnaud Dunand tornaven en règim de parc tancat a 29,7 segons del temps de la parella desproveïda de bandera de TokSport, mentre que Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy conservaven la tercera posició de podi a 46,7 segons dels líders i per 15,8 segons amb els madrilenys Pepe López i Borja Rozada.
La jornada sabatina semblava desenvolupar-se tal i com l’anterior, en tan quan els líders Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov seguien flirtejant amb la part alta de la classificació de les taules de temps individuals, un rendiment que els portava a eixamplar fins als 46,7 segons el seu marge amb Yohan Rossel i Arnaud Dunand i quan només mancava per disputar-se la darrera prova especial de la jornada. Malauradament per als líders, que tot i pilotar sempre per la part més neta de la traçada, aquests hi punxaven una roda anterior del seu Škoda Fabia RS Rally2 en el darrer terç d’aquest tram, concedint-hi quelcom més de mig minut en vers els seus més immediats perseguidors.
Paral·lelament, per darrere dels 2 primers classificats, la taula es posava roent també, doncs en solventar els problemes amb la bomba de benzina, pèro sobretot gràcies a obtenir dues victòries de tram en les dues passades pel tram equaotiral del bucle, els espanyols Pepe López i Borja Rozada s’immiscien en un intercanvi de posicions amb Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy per tal de tancar les places de podi.
Retornats a Mònaco després d’una jornada llarga, tediosa i feixuga, Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov seguien liderant per 15,2 segons de marge amb Yohan Rossel i Arnaud Dunand, sent aquest marge en vers Pepe López i Borja Rozada de 37,8 segons i en relació a Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy de 40,7 segons.
Ens uns trams que Yohan Rossel i Arnaud Dunand s’hi desenvolupaven molt bé, els francesos per fi començaven a imprimir un ritme superior al dels russos líders, i aquests amb 2 victòries de tram en les dues primeres passades, rebaixaven les distàncies fins als 9,7 segons amb els pilots de TokSport.
D’altra banda, Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy patien una punxada en la segona especial dominical i els de Citroën Bèlgica es despenjaven de les primeres posicions, facilitant la missió a Pepe López i Borja Rozada de ruixar-se de “champagne” en el podi monegasc al volant del Hyundai i20 N Rally2 de Teo Martin Motorsport.
En tornar sobre les cronometrades, primers i segons classificats s’alternaven en l’autoria del millor temps, un equilibri d’esforços que deixava a Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov en primera posició per 4,5 segons de marge en vers Yohan Rossel i Arnaud Dunand, mentre que Pepe López i Borja Rozada tancaven les posicions d’honor a 1 minut i 11,2 segons.
Però, com que la venjança és un plat que es serveix en fred, els de Citroën retornaven la jugada que els de TokSport van intentar portar a terme l’anterior mes d’agost per tal d’emportar-se la victòria de la classe en el 58è Ral·li de Ieper, i els parisencs presentaven una queixa referent a l’excessiu tall de la parella líder en un revolt de la darrera prova especial sabatina, en la que tanmateix els russos hi havien patit la punxada.
Els comissaris atenien la reclamació i aquests fallaven en que calia aplicar una sanció de 5 segons als pilots russos per infringiment del reglament, temps més que suficient com per a que la victòria anès a parar a mans de Yohan Rossel i Arnaud Dunand per només 5 dècimes de segon.
A part d’obtenir la victòria absoluta per la via administrativa, Yohan Rossel i Arnaud Dunand s’imposaven també entre els Rally2 al “Power Stage”, el que els servia per sumar 3 punts extra i passar a encapçalar la classificació provisional del certamen amb 28 punts, 8 més que no pas Nikolay Gryazin. 3r al podi era el madrileny Pepe López i per tant sent la primera ronda el calendari com era, el pilot tancava les posicions d’honor de la classificació provisional.
Citroën tornava la jugada belga, aquesta sortia bé i Rossel-Dunand es feien amb el guardó.
La segona plaça de Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov esdevenia victòria entre aquells que no havien obtingut prèviament un títol mundial o bé no haguessin pilotat un cotxe de la màxima categoria, mentre que entre aquells que pentinaven cabells blancs, o directament ja no es pentinaven, el guardó era per a François Delecour i Sabrina De Castelli.
Sébastien Ogier iniciava la seva segona temporada parcial, i per tant en la que participaria en aquelles proves que més li venien de gust, imposant-se en la prova domèstica i amb el cinquè lloc en la cronometrada del premi, una combinació de resultats que situaven al de Gap al capdavant de la classificació del certamen de pilots per 3 punts de marge amb el seu company d’equip Kalle Rovanperä i 9 punts en relació a Thierry Neuville.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier |
26 |
Kalle Rovanperä |
23 |
Thierry Neuville |
17 |
Toyota iniciava la seva revàlida del títol mundial de la millor manera possible, és a dir, amb les dues unitats habilitades per a puntuar en les 2 posicions més elevades del podi monegasc i a més a més imposant-se en el “Power Stage” i Elfyn Evans i Scott Martin amb el tercer millor temps en aquesta darrera cronomotreada. Un excels resultat, que no perfecte, que pràcticament els donava el doble de puntuació que l’aconseguida pels seus principals rivals de Hyundai. M-Sport per la seva banda es quedava a terç d’aquesta puntuació en acumular dos abandonaments de la segona parella de l'equip, Pierre-Louis Loubet i Nicolas Gilsoul.
Constructor |
Punts |
Toyota |
51 |
Hyundai |
27 |
M-Sport |
16 |