Especificacions tècniques
Motor

4 cilindres en línia de 2111 centímetres cúbics (85,00 mm de diàmetre - 93,00 mm de carrera) amb compressor.

Potència

325 CV a 8000 rpm

Canvi

Manual de 5 velocitats

Transmissió

Propulsió

Longitud

3967 mm

Amplada 1820 mm
Alçada 1245 mm
Distància entre eixos 2440 mm
Pes mínim 970 kg

 

Amb l'entrada de l'any 1984, Lancia aconseguia la pertinent homologació per competir de la seva evolució realitzada en el 037. Les millores bàsicament s'establien en un motor nou, el qual tenia una major capacitat i per tant de major potència, així com un lleuger aprimament del seu pes; mantenint així el compressor volumètric i la propulsió com a trets característics del vehicle. Exteriorment, el nou coupé italià era fàcilment reconeixible del seu predecessor en la seva part posterior, doncs aquesta es retallava just per sota de la reixeta de ventilació del motor.

Així doncs, el dilluns 23 de gener de 1984, i coincidint amb la celebració de les primeres especials cronometrades del 52è Ral·li Monte-Carlo, el Lancia 037 Evo debutava en la màxima competició mundial de la mà dels finlandesos Markku Alén i Ilkka Kivimäki, dels italians Attilio Bettega i Maurizio Perissinot i de Jean-Claude Andruet i Sergio Cresto com els seus pilots escollits. L'inici de l'edició de la prova alpina es va caracteritzar per la neu, pel que els cotxes italians no van poder fer-se forts davant de la tracció integral dels Quattro A2; i Attilio Bettega i Maurizio Perissinot arribaven a Mònaco el divendres 27 de gener a gairebé mitja hora dels seus ex-companys d'equip i guanyadors de la ronda, Walter Röhrl i Christian Geistdörfer.

Amb la baixa pràcticament obligada de Suècia, a Portugal arribarien els primers podis del cotxe, amb Markku Alén i Ilkka Kivimäki en la segona posició i Attilio Bettega i Maurizio Perissinot tercers. L'asfalt abrasiu de Còrsega era un terreny ideal per a la potència i la lleugeresa del coupé italià, i és aquí on va arribar la primera i única victòria del Lancia 037 Evo, si per bé aquesta arribava després d'una sortida de pista dels per llavors líders destacats Ari Vatanen i Terry Harryman a bord del debutant Peugeot 205 T16.

De fet aquest va ser un punt d'inflexió en la carrera del Lancia 037 Evo, l'aparició del Peugeot 205 T16, doncs el model va fer adonar als màxims responsables de la marca turinesa de la necessitat de desenvolupar un nou cotxe amb tracció integral però mantenint les bondats de disposar d'un xassís tubular, el debut del Lancia Delta S4 es va anar endarrerint fins al RAC Rally 1985, pel que el 037 Evo va competir oficialment en un total de 14 cites del calendari, en les que els seus pilots hi van aconseguir acumular un total de 10 podis, 13 si tenim en compte els aconseguits per Miki Biasion i Tiziano Siviero amb el 037 Evo del Jolly Club, i 1 victòria.

Markku Alén:

Tour de Corse 1984.

Arriscant el just i necessari, Mäkinen-Mannisenmäki llauraven la seva segona victòria al Monte-Carlo.

Amb el 68è Ral·li Monte-Carlo s'iniciava el calendari del campionat del món de ral·lis corresponent a la temporada 2000. La prova era puntuable per als campionats de pilots, constructors i producció, el que aplegava un total de 92 equips inscrits, dels que només un no empendria la sortida el dijous 20 de gener de 2000, cap als 412,81 km de distància cronometrada al llarg de 15 especials. El ral·li va ser finalitzat per 59 equips participants el dissabte 22 de gener, deixant per l'endemà diumenge només la cerimónia de clausura.

En el seu retorn a Ford, Sainz-Moya tornaven a pujar al podi.

La primera jornada, celebrada en dijous, estava composada per 5 especials cronometrades de 112,83 km, en la que els pilots de Peugeot Gilles Panizzi i Hervé Panizzi feien bons els pronóstics vers el 206 WRC per tal d'adjudicar-se el primer tram cronometrat i esdevenir els primers líders de la prova seguits d'aprop pels britànics de Subaru Richard Burns i Robert Reid. La segona especial cronometrada del ral·li tenia els seus últims 4 quilómetres glaçats on Richard Burns i Robert Reid, Gilles Panizzi i Hervé Panizzi així com Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, autors del millor temps, prenien més riscs que la resta del parc tancat aconseguint trencar pràcticament el ral·li ja que es distanciaven de la resta en 1 minut.

Si bé els de Mitsubishi aconseguien marcar el millor temps, el liderat recalava en mans dels pilots de britànics de Subaru, els quals certificaven temporalment la seva posició amb l'escratx del tercer tram. Ja en les dues últimes cronometrades de la jornada, els campions del món en vigéncia, és a dir Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, feien una elecció de rodes un tan arriscada, ja que es decantaven per les que només duien claus en la seva cara interior. L'elecció va donar els seus fruits i els dels tres diamants vermells ja s'adjudicaven el liderat en la quarta especial cronometrada, per després en la cinquena incrementar distàncies fins als 11,7 segons vers els de Subaru i 30 segons amb els de Peugeot. La resta del parc tancat, capitanejats per Carlos Sainz i Luis Moya es trobaven ja a gairebé 2 minuts dels líders.

El divendres pel matí saltaven totes les alarmes a Peugeot quan els seus 3 cotxes es negaven a arrancar al parc tancat deixant fora de competició als francesos Gilles Panizzi i Hervé Panizzi, François Delecour i Daniel Grataloup, cinquens per llavors, i als finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen els quals no havien tingut una bona arrancada a la prova. La mateixa sort corrien els britànics Richard Burns i Robert Reid, pel que ara Carlos Sainz i Luis Moya pujaven fins la segona posició, mentre que els líders veien com la pressió desapareixia. La cancelació de la primera cronometrada per excés de públic en la part incial del tram, no va fer més que facilitar les coses als pilots de Mitsubishi.

En les restants 4 especials cronometrades de l'etapa, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki aconseguien adjudicar-se dos escratxs, en el segon tram celebrat, tercer programat, i en el darrer, mentre que els seus compatriotes a Subaru Juha Kankkunen i Juha Repo ho feien en la primera especial celebrada. Si bé no aconseguien marcar cap escratx, la revelació de la jornada van ser uns altres finlandesos, els de SEAT Toni Gardemeister i Paavo Lukander els quals amb un segon lloc escratx i dos tercers aconseguien ser els homes més ràpids de la jornada i finalitzar en posicions de podi distanciant-se dels pilots de Ford Colin McRae i Derek Ringer, autors del millor temps en la tercera especial cronometrada.

Carlos Sainz i Luis Moya per la seva banda conservaven la segona plaça sent el segon equip més ràpid de la jornada, peró les distàncies amb els líders es mantenien pràcticament neutres, ja que els pilots de Ford, després dels 130,95 km disputats al llarg de la jornada, només aconseguien retallar 6 décimes de segon als campions mundials de Mitsubishi, mentre que amb els de SEAT, els espanyols perdien 5 segons.

Ja en la jornada final del dissabte, els britànics Colin McRae i Derek Ringer eren la cara de l'alegria, quan gràcies al millor crono en la primera cronometrada aconseguien superar als pilots de SEAT Toni Gardemeister i Paavo Lukander, per a continuació gràcies a uns bons cronos en la segona i tercera especials cronometrades, aconseguien situar-se a només 12,8 segons de la segona plaça, ocupada pels seus companys d'equip Carlos Sainz i Luis Moya.

D'altra banda, la cara de la tristesa de la jornada la protagonitzaven Toni Gardemeister i Paavo Lukander, els quals després de veure's superats pels britànics de Ford, en un seguit de males eleccions de pneumàtics es veien superats al terme de la tercera especial del dia per darrera dels seus compatriotes de Subaru Juha Kankkunen i Juha Repo.

L'alegria peró de Colin McRae i Derek Ringer, no va arribar a consumar-se, primer per que en la quarta especial cronometrada els seus companys d'equip aconseguien marcar el millor registre i incrementar en uns tímids 2,4 segons la distància que separava ambdos equips de Ford i segon per que en la última especial cronometrada del ral·li el motor del seu Focus RS WRC deia prou i deixava als pilots a l'estacada. D'una banda Carlos Sainz i Luis Moya podien respirar tranquils doncs la seva segona posició ja no corria perill i per altra banda Juha Kankkunen i Juha Repo es trobaven sobre la línia de meta amb un podi en el que no hi comptaven.

Els líders de la prova, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki es varen mantenir aliens a tot l'enrenou que es vivia per darrera d'ells i amb pràcticament tota la feina feta al llarg de la primera jornada, es limitaren a acumular quilómetres per tal de certificar la seva segona victória al Principat de Mónaco amb un temps total de 4 hores 23 minuts i 35,8 segons, 1 minut i 24,9 segons per davant dels espanyols de Ford Carlos Sainz i Luis Moya, mentre que els compatriotes dels guanyadors Juha Kankkunen i Juha Repo tancaven el podi a 3 minuts i 21,4 segons dels pilots dels tres diamants vermells.

Una tercera jornada agitada deixava a Kankkunen-Repo en el podi.

En la categoria de producció, els alemanys Uwe Nittel i Detlef Ruf van dominar amb mà de ferro pràcticament la primera meitat del ral·li amb 5 escratxs, 4 d'ells consecutius en les 4 últimes especials del primer dia, peró una averia eléctrica en la novena especial cronometrada els feia cedir el liderat als austríacs Manfred Stohl i Peter Müller, alhora que els obligava a abandonar abans d'empendre la sortida al desè tram, l'últim de la segona jornada. En aquell moment Manfred Stohl i Peter Müller van agafar el rol de líders, i amb 3 escratxs en els 5 trams que restaven per disputar, s'adjudicaven una incontestable victória per gairebé 3 minuts i mig de diferencia vers els sudamericans Gustavo Trelles i Jorge del Buono. Lógicament, tracatnt-se del primer ral·li del calendari, l'austríac liderava la general per davant del 4 vegades campió Gustavo Trelles i de l'italià Gigi Galli.

En el campionat reservat a pilots, Tommi Mäkinen començava d'una manera immillorable la seva via cap a la cinquena corona mundial consecutiva amb la victòria que li otorgaven els 10 primers punts. Donat que el Monte-Carlo era la cita inaugural del campionat, la resta d'integrants en el podi del campionat eren els mateixos del podi monegasc celebrat en diumenge 23.

Pilot
Punts
Tommi Mäkinen
10
Carlos Sainz
6
Juha Kankkunen
4

En el campionat reservat a constructors, Freddy Loix i Sven Smeets aportaven 2 punts gràcies al seu 5è lloc a la victòria aconseguida per Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, pel que Mitsubishi s'emportava del Principat de Mónaco 12 punts, el doble que Ford, que amb l'abandonament de Colin McRae i Derek Ringer es quedava amb els 6 de Carlos Sainz i Luis Moya. Sort similar corria Subaru, que només podia sumar els 4 punts de Juha Kankkunen i Juha Repo degut a l'abandonament de Richard Burns i Robert Reid.

Constructor
Punts
Mitsubishi
12
Ford
6
Subaru
4

Especificacions tècniques
Motor

4 cilindres en línia de 1996 centímetres cúbics (85,50 mm diàmetre – 86,90 mm carrera), amb turbo i brida de 34 mm

Potència

300 CV

Canvi

Seqüencial de 5 velocitats

Transmissió

A les 4 rodes

Longitud

4360 mm

Amplada 1770 mm
Alçada 1390 mm
Distància entre eixos 2600 mm
Pes mínim 1230 kg

 

En motiu de l'inici del Ral·li Monte-Carlo 2004, el divendres 23 de gener d'aquell mateix any feia debut en la màxima competició mundial el Mitsubishi Lancer WRC'04, un model que tanmateix suposava el retorn de la marca dels tres diamants vermells al campionat.

Els germans provençals Gilles i Hervé Panizzi, així com els italians Gigi Galli i Guido d'Amore eren els encarregats de fer els primers quilòmetres en competició, sent els francesos els únics que aconseguien completar el recorregut en la sisena posició; de fet aquesta va ser la millor plaça que va aconseguir el model fins ben entrada la temporada, motiu pel qual Mitsubishi va decidir finalitzar les activitats al terme del Ral·li d'Alemanya i participar de manera excepcional al Ral·li Catalunya-Costa Brava 2004, on els catalans Dani Solà i Xavi Amigó igualaven la sisena posició dels Panizzi.

Així doncs el model va estar en actiu en 11 esdeveniments mundials al llarg de la temporada 2004, aconseguint-hi un total de 14 abandonaments per averies i unes posicions molt discretes, inclús per darrera de cotxes sota gestió privada i en mans de pilots de segona fila.

Especificacions tècniques
Motor

4 cilindres en línia de 1997,4 centímetres cúbics (85,00 mm diàmetre – 88,00 mm carrera), amb turbo i brida de 34 mm

Potència

300 CV a 5250 rpm

Canvi

Seqüencial de 5 velocitats

Transmissió

A les 4 rodes

Longitud

4344 mm

Amplada 1770 mm
Alçada 1370 mm
Distància entre eixos 2610 mm
Pes mínim 1230 kg

 

Amb la necessitat imperiosa de renovar el propulsor de l'anterior Peugeot 206 WRC, doncs la seva homologació vencia, i per desig exprés del departament de marxandatge de la marca, el Peugeot 307 WRC veia la llum en els trams del mundial el divendres 23 de gener de 2004. Marcus Grönholm i Timo Rautainen i Freddy Loix i Sven Smeets eren els encarregats de fer els primers quilòmetres al cotxe en competició dins el marc del mític Ral·li Monte-Carlo, i si bé els finlandesos eren els primers líders de la cita en marcar el primer escratx, uns prematurs problemes de canvi i una sortida de pista, privava als del lleó de celebrar el seu primer podi al mundial per tan sols 7,2 segons.

Aquest primer podi al mundial no arribaria fins a la ronda següent, el Ral·li de Suècia, on Marcus Grönholm i Timo Rautiainen completaven el recorregut en la segona posició final a 46,4 segons de Sébastien Loeb i Daniel Elena, els primers pilots no nòrdics que guanyaven la ronda hivernal, el que tanmateix posava de manifest les mancances del nou cotxe de la marca. De fet gràcies a l'excels pilotatge dels ex-campions mundials finlandesos, els responsables de Peugeot podien brindar la seva primera i única victòria al mundial, la qual arribava al Ral·li dels 1000 Llacs 2004 a principis d'agost.

Endreçant les estadístiques doncs, el Peugeot 307 WRC es va mostrar com un indigne successor del 206 WRC, doncs el model va defensar els interessos de la marca al llarg de les 16 rondes del calendari mundial de 2004, en les que els seus pilots hi varen acumular només 7 podis i 1 victòria, resultant una relació de participacions per victòries del 6,25%.

Marcus Grönholm:

1000 Llacs 2004

Loeb-Elena iniciaven la revàlida de la corona d'una manera immillorable.

El diumenge 23 de gener de 2005 finalitzava a Mónaco el 73è Ral·li Monte-Carlo, primera cita en el calendari del Campionat del Món de ral·lis. La prova era puntuable per als campionats de pilots, constructors i mundial júnior el que només aconseguia atreure fins a 34 equips a formalitzar la seva inscripció, estan tots ells presents a la rampa de sortida ubicada als peus del Casino de Monte-Carlo el dijous 20 de gener, per tal d'afrontar un recorregut composat per 15 especials cronometrades de 353,07 km de distància total i que 24 d'ells van aconseguir completar.

Gardemeister-Honkanen treien profit de les baixes per finalitzar en segona posició.

L'acció propiament dita arrancava el divendres 21 de gener pel matí en la zona més propera al Principat donades les limitacions imposades per la FIA en quan als enllaços, obligant a la organització a no programar especials que formaven part de la llegenda del ral·li com Burzet, Saint Bonnet le Froid o Sisteron.

Col de Sinne acollia la primera especial cronometrada del ral·li, en la que Sébastien Loeb i Daniel Elena s'adjudicaven el primer escratx alhora que començaven a marcar les diferències amb la resta dels equips del parc tancat, en especial en una secció d'uns 700 metres amb molta presència de glaç. En la segona especial cronometrada, la neu que uns espectadors van tirar a la traçada va fer que els pilots de Citroën se sortissin rectes en un encreuament perdent de l'ordre d'uns 7 segons; el que va impedir a la parella franco-monegasca adjudicar-se el seu segon escratx consecutiu, que recalava en els finlandesos de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.

Recomposats de l'ensurt, Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien els dos escratxs que restaven per adjudicar en la jornada, el que permetia als campions del món arribar a la neutralització de la primera etapa amb un avantatge de 32,7 segons vers els seus companys d'equip, els belgues François Duval i Stéphane Prévot i de 1 minut i 1,5 segons vers Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.

La segona etapa del ral·li va estar protagonitzada per dos accidents que van obligar a la organització a neutralitzar dues de les cinc especials cronometrades que constaven en el programa del dia. En el primer accident els protagonistes van ser els pilots de Citroën François Duval i Stéphane Prévot, els quals en una secció molt ràpida de la segona cronometrada a la que s'hi arribava en sisena a fons, havien de reduir fins a quarta, en la frenada peró una prominència de l'asfalt va tocar el protector del càrter del Xsara WRC fent-lo lliscar alhora que li elevava les dues rodes anteriors, allargant la frenada uns 10 metres, els suficients com per enviar als belgues contra un pal telefónic i a continuació colisionar contra un mur de pedres. Com a mesura de precaució, un helicópter va evacuar a Stéphane Prévot a l'hospital de Niça per tal de fer un xequeig exhastiu en el que només es va trobar un hematoma a la seva cama.

En el segon dels accidents importants els afectats van ser els alemanys d'Škoda Armin Schwarz i Klaus Wicha, els quals en la tercera especial programada del dia, patien una forta sortida de pista havent de ser evacuat el pilot per una lesió a l'espatalla. Aixó reduia els trams cronometrats a només tres en els que Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien imposar-se en el primer i últim del dia deixant l'altre escratx que restava per uns especialistes d'asfalt com eren els francesos Gilles Panizzi i Hervé Panizzi, tot i que els francesos pilotaven un Mitsubishi Lancer WRC, cotxe que en principi no entrava en les travesses.

A més a més de les baixes abans esmentades cal afegir la dels francesos Stéphane Sarrazin i Patrick Pivato en trencar la direcció del seu Subaru Impreza WRC S10 WRC en una sortida de pista, si bé els de la constelació de les Plèiades optaven per la fórmula del superally. D'altra banda Didier Auriol i Denis Giraudet, que estaven tenint un paper discret fins al moment amb un Peugeot 206 WRC de Bozian, abandonaven la prova amb el motor trencat.

Tot plegat permetia a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen pujar fins la segona posició provisional, peró ja a gairebé dos minuts dels líders de la prova, Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que Petter Solberg i Phil Mills ho feien fins la tercera i en el seu punt de mira la segona posició, ja que només 9,5 segons separaven els de Peugeot del de Subaru, tanmateix els campions mundials del 2003 no podien distreure's doncs una altra parella finlandesa, Toni Gardemeister i Jakke Honkanen, aguardaven en quarta posició a només 4,1 segons de l'Impreza S10 WRC número 5.

Així doncs en la jornada final el més interessant estava en la lluita per saber qui acompanyaria a Sébastien Loeb i Daniel Elena en el podi monegasc. Petter Solberg i Phil Mills s'adjudicaven el primer i segon tram del dia, el que permetia als de Subaru superar a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen en la lluita de la segona posició, peró acte seguit en el Coll del Turini, la neu evocada a l'asfalt per uns inconscients va provocar que els de Subaru patissin una sortida de pista i haguessin d'abandonar la prova. En la mateixa cronometrada i en plena baixada del coll, estant el ferm sec, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen es trobaven una clapa de neu en un revolt molt tancat que uns brètols havien llençat a la traçada, provocant-lis una lleugera sortida de pista i que els finlandesos arranquessin una roda del seu 307 WRC, perdent una gran quantitat de temps en l'especial si bé podien continuar en competició.

Aquests incidents patits pel Subaru i pel Peugeot situaven al Ford Focus RS WRC de Toni Gardemeister i Jakke Honkanen en segona posició provisional, seguits del Mitsubishi Lancer WRC de Gilles Panizzi i Hervé Panizzi a poc més de 25 segons. En les tres cronometrades que restaven, un escratx de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i dos de Sébastien Loeb i Daniel Elena tancaven el ral·li en el que els de Citroën aconseguien la seva quarta victòria consecutiva, si bé en 2002 un error absurd del seu equip els va fer perdre alló que havien guanyat als trams.

Sébastien Loeb i Daniel Elena completaven el ral·li amb un temps total de 4 hores 13 minuts i 5,6 segons, mentre que els segons classificats, els finlandesos Toni Gardemeister i Jakke Honkanen ho feien amb 2 minuts i 58,3 segons de demora vers els guanyadors, tanmateix els de Ford en les tres últimes especials cronometrades aconseguien distanciar-se del Mitsubishi Lancer de Gilles i Hervé Panizzi que completaven el podi en una sorprenent tercera posició a 3 minuts i 40,1 segons dels vencedors.

L'acció d'uns inconscients va permetre als germans Panizzi pujar al podi.

En el mundial júnior els suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson van dominar la primera meitat del ral·li, fins que un accident en la darrera especial cronometrada del segon dia els obligava a optar pel superally i cedir la posició de privilegi als finlandesos, també amb Suzuki Ignis S1600, Kosti Katajamäki i Timo Alanne; els quals precedien al terme de l'etapa en 13,3 segons als britànics de Citroën Kris Meeke i Chris Patterson. La lluita entre aquests dos equips es va decidir en favor dels de Citroën en la primera passada pel Col du Turini per contenir després als de Suzuki en les tres especials que restaven. Lógicament, sent la primera prova del calendari, Kris Meeke passava a liderar el campionat per davant de Katajamäki, Scorcioni i Sordo, molt afectat per uns problemes de frens en la primera jornada i que li impediren optar a posicions més d'honor.

Meeke-Patterson aconseguien la victòria al Col du Turini.

Sébastien Loeb començava a caminar amb pas decidit cap a la revàlida de la seva corona mundial gràcies a la seva tercera victòria consecutiva al ral·li dels Alps, quarta si tenim en compte la de 2002 perduda per un error del seu equip. Toni Gardemeister per la seva banda sumava uns importants 8 punts mentre que Gilles Panizzi, pilot que només estava nominat a competir en unes determinades proves i que per tant no entrava en les travesses, obtenia 6.

Pilot
Punts
Sébastien Loeb
10
Toni Gardemeister
8
Gilles Panizzi
4

En el campionat reservat a les marques, al segon lloc que obtenia Toni Gardemeister i Jakke Honkanen calia afegir el setè dels seus companys Roman Kresta i Jan Tománek, amb el que Ford obtenia 10 punts com Citroën i empataven al capdavant de la provisional. Situació similar es donava entre Mitsubishi i Peugeot, els quals sumaven 9 punts fruit de sumar el tercer lloc dels germans Panizzi amb el sisè de Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen, així com per part del del lleó el quart de Markko Märtin i Michael Park amb el cinquè de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen. Škoda, tot i haver efectuat un bon ral·li amb bons cronos per part dels francesos Alexandre Bengué i Caroline Escudero, havien de conformar-se amb un sol punt.

Constructor
Punts

Citroën

Ford

10

10

Mitsubishi

Peugeot

9

9

Škoda
1

Encara amb la pols del Dakar a les orelles, Loeb esdevenia el més veterà en vèncer al mundial.

Un any més el campionat del món de ral·lis iniciava una nova temporada als Alps Marítims Francesos amb motiu del 90è Ral·li de Monte-Carlo, edició que finalitzava el diumenge 23 de gener de 2022 a Mònaco amb la presència en el parc tancat de 62 formacions participants. L’esdeveniment suposava l’estrena d’una nova era en el certamen, amb l’entrada en escena dels prototips de competició Rally1 o híbrids, una ronda que mostrava en la seva llista oficial d’inscrits fins a un total de 75 parelles de noms, de les que només 1 s’abstindria de fer la protocolaria baixada per la rampa de sortida a les portes del Casino de Monte-Carlo el dijous 20 de gener. Per a la present edició, els organitzadors programaven en el recorregut fins a un total de 296,03 km cronometrats al llarg de 17 proves especials, distància relativament curta arran de les darreres cuatades per la pandèmia per la Covid.

Quan Ogier-Veillas tenien a punt de tocar la victòria, la perdien.

De caràcter nocturn, doncs l’ocàs es produïa a 1 quart i mig de 6 de la tarda, la primera etapa del ral·li s’iniciava amb la sortida del parc tancat de Mònaco a 3 quarts de 7 de la tarda, des d’on els participants farien front a les 2 primeres proves especials de l’itinerari, entre les que hi figurava el mític Col du Turini, de 38,45 km cronometrats. Una breu activitat competitiva que després del pertinent retorn per a les assistències a Mònaco, s’havia de concloure abans de 3 quarts i mig de 3 de la matinada, si bé 2 hores i mitja abans, ja hi estava permès l’ingrés en règim de parc tancat.

Amb la presència d’humitats i gel en les parts més altes del tram inaugural, Sébastien Ogier i Benjamin Veillas s’imposaven en la primera prova especial del programa per davant del Ford Puma Rally1 dels seus compatriotes Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche així com el Toyota Yaris Rally1 dels seus companys d’estructura Elfyn Evans i Scott Martin, configurant així el primer podi provisional de l’esdeveniment.

Les posicions entre els 3 primers equips classificats es repetien al terme del mític Col du Turini, amb el què Sébastien Ogier i Julien Ingrassia entraven en el parc tancat de Mònaco amb 6,7 segons de marge amb Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche i per 11,2 segons amb Elfyn Evans i Scott Martin. Adrien Fourmaux i Alex Coria restaven a les portes del podi a 6,7 segons del darrer graó d’aquest i per 4,0 segons de marge amb els seus companys Gus Greensmith i Jonas Andersson.

En passar 1 minut de les 7 del matí del divendres, el ral·li reprenia la seva activitat amb la sortida del parc tancat, per tal de procedir amb unes assistències de 20 minuts i iniciar així la segona etapa el programa. Una jornada que comptava amb 97,86 km cronometrats en el seu itinerari, resultants de passar en dues ocasions, matí i tarda, per un bucle de 3 trams.

Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche revertien tendències imposant-se en les tres primeres proves especials del divendres al matí, unes victòries de tram que situaven als francesos d’M-Sport al capdavant de la classificació per 10,6 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin a la conclusió del bucle matinal, punt en el que només s’hi permetia un canvi de pneumàtics, no pas l’assistència mecànica. 

Sébastien Ogier i Benjamin Veillas, molt cautelosos amb la presència de gel negre, s’endarrerien substancialment en la tercera prova especial del dia i la parella baixava de cop des de la primera fins a la tercera posició a 13,0 segons dels seus compatriotes. 

La creu per als responsables d’M-Sport arribava a primera hora del matí però, quan Adrien Fourmaux i Alex Coria patien un accident en el transcurs de la primera cronometrada del dia, que deixava el seu Puma Rally1 per al desguàs. 

Entre els Hyundai, el rendiment de tan Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe com d’Ott Tänak i Martin Järveoja millorava substancialment, tot i que els estonis havien d’afrontar un problema amb el sistema híbrid, el que emplaçava a les dues parelles de la firma coreana a les portes de les places d’honor, quart lloc en el cas dels belgues, sisè en el dels bàltics a 2,3 segons del quart Ford Puma Rally1 dels irlandesos Craig Breen i Paul Nagle.

En repetir el bucle, Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche eixamplaven una mica les distàncies amb la seva quarta victòria de tram consecutiva, mentre que Sébastien Ogier i Benjamin Veillas escurçaven distàncies amb els seus companys en aturar el cronòmetre amb el segon millor temps.

Els líders es quedaven sense la potència extra del sistema híbrid en la cronometrada equatorial del bucle post meridional, el que facilitava que Gus Greensmith i Jonas Andersson trenquessin amb el domini dels Sébastien en la lluita contra els cronòmetres en aquesta penúltima prova especial i a més a més marquessin el seu primer temps escratx en el mundial, enmig d’un gran jubileu per al pilot britànic. Si bé els de M-Sport no aconseguien recuperar cap de les posicions perdudes al llarg del matí, els francesos de Toyota si que ho feien en arrabassar la segona plaça als seus companys britànics.

Els de la PACA tancaven la jornada marcant el registre de referència per a la resta de participants que prosseguien amb la competició en la darrera cronometrada del dia i per davant dels Hyundai de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i d’Ott Tänak i Martin Järveoja. Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche seguien batallant amb el seu sistema híbrid, emperò en aconseguir el quart millor temps, els experimentats pilots francesos retenien la primera posició.

Superades les assistències de 50 minuts programades a la conclusió de l’etapa, el primer equip participant tenia permès l’ingrés en règim de parc tancat a Mònaco a manca de 3 minuts per a 3 quarts de 8 del vespre, una maniobra que tots els equips havien de dur a terme abans de que faltessin 3 minuts per a que els rellotges ajustats en l’horari centre-europeu, indiquessin que era 1 quart d’11 de la nit.

En aquell compàs de l’esdeveniment, Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche lideraven per 9,9 segons de marge vers Sébastien Ogier i Benjamin Veillas, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin ocupaven la tercera posició a 22,0 segons dels líders. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe eren quarts a 47,8 segons de la primera plaça, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja tot just prenien la cinquena posició a Craig Breen i Paul Nagle en la darrera especial del dia i fitxaven a 8,9 segons dels seus companys belgues i per 2,5 segons de coixí vers els seus ex-companys irlandesos.

Amb aproximadament unes 8 hores de descans sobre les seves esquenes, els primers equips participants reprenien l’activitat a manca d’11 minuts per a les 6 en punt del matí amb el pertinent ajust de les mecàniques. Per davant les formacions participants tenien 5 proves especials cronometrades de 92,46 km competitius, les quals novament es duien a terme sense assistències intermèdies, habilitant només una zona per al bescanvi de pneumàtics sobre l’equador de la mateixa, com en la jornada anterior. 5 cronometrades que resultaven de passar en 2 ocasions per un bucle de 2 trams, més un tercer tram que es disputava a primera hora del matí, activitat que finalitzaria en passar 1 minut de les 8 del vespre.

Elfyn Evans i Scott Martin establien el temps de referència en el tram únic, mentre que Sébastien Ogier i Benjamin Veillas començaven a escurçar distàncies amb els líders amb el tercer millor temps per darrera dels seus altres companys d’equip, els finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. En les dues següents, el millor temps era per als francesos de la marca japonesa i aquests es feien amb el lideratge de la prova al terme de la primera d’elles.

Elfyn Evans i Scott Martin patien una sortida de pista a la sortida d’un revolt, quedant clavats en el voral de la pista i amb la possibilitat de patir una caiguda d’alçada i retornar a la carretera per la qual discorria la competició, motiu pel qual el tram era cancel·lat instants posteriors. L’altre creu del tram era per a Ott Tänak i Martin Järveoja, els estonis patien una doble punxada i en no disposar més que una roda de recanvi, aquests es veien obligats a abandonar la competició. A més a més, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’envirollaven en el tram, pel que davant de tan incident acumulat, Craig Breen i Paul Nagle en aconseguir-hi el tercer millor temps, aquests es feien amb la vacant en el podi que deixaven els britànics de Toyota.

Arribats a la vila natal de Sébastien Ogier, Gap, Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche apostaven fort i decidien muntar rodes de sec en el seu Puma Rally1, malgrat que en els trams hi havia moltes fraccions de neu i gel, sobretot en la darrera d’elles. Els de Toyota en veure la munta dels seus compatriotes d’M-Sport, decidien copiar la decisió i evitar així un possible cop d’efecte.

Amb aquestes muntes de gomes tan arriscades dels dos galls del corral, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen tancaven l’etapa amb respectives victòries de tram, mentre que a Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche no els hi sortia massa bé la jugada en deixar-se una vintena de segons en la darrera cronometrada del dia i retornar al parc tancat de Mònaco a 21,1 segons del lideratge. Craig Breen i Paul Nagle tancaven les posicions de podi a 1 minut i 26,0 segons de Sébastien Ogier i Benjamin Veillas, però amb la tranquilitat de comptar amb 37,8 segons de marge vers Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.

L’edició es tancava amb un bucle de 2 trams a doble passada, els quals suposaven els darrers 67,26 km cronometrats del programa. Una jornada dominical que s’iniciava amb l’eixida del parc tancat de Mònaco a 2 quarts i mig de 7 del matí i que finalitzaria amb la cerimònia del podi en el mateix punt de sortida.

Després d’un cert estira i arronsa de segons entre els dos protagonistes de l’esdeveniment, la primera passada pels trams es completava amb un lleuger increment de 3,5 segons de les distàncies entre aquests, pel que tot convidava a pensar que la novena victòria del pilot provençal per les seves carreteres escola dels Alps Marítims francesos era un fet.

Però tal i com diu la dita, no es pot dir blat fins que sigui al sac i ben lligat; atacant sense necessitat d’aconseguir més segons en el seu suficient marge, els líders patien una punxada i s’acabaven deixant 34,1 segons vers el registre de referència de Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche, i amb ells la primera posició per 9,5 segons.

Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’imposaven en la darrera cronometrada del programa, aconseguint així els 5 punts extra que aquest tram otorgava per davant dels seus companys Elfyn Evans i Scott Martin, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i dels dos protagonistes de l’edició, amb el més veterà per davant del no tan.

Completat l’enllaç fins al parc tancat de Mònaco, Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche rubricaven així la seva victòria en el 90è Ral·li Monte-Carlo el diumenge 23 de gener a primera hora de la tarda, amb el què l’alsacià esdevenia en el pilot més veterà en vèncer al mundial de ral·lis. La parella completava els 296,03 km cronometrats del programa en un temps de 3 hores i 32,8 segons, registre que rebaixava en 10,5 segons l’aconseguit pels seus compatriotes Sébastien Ogier i Benjamin Veillas. Craig Breen i Paul Nagle tancaven el podi al Principat de Mònaco a 1 minut i 39,8 segons dels seus companys de formació.

Breen-Nagle iniciaven el seu camí amb M-Sport com els primers entre els regulars.

Al llarg de la breu etapa inaugural, Eric Camilli i Yannick Roche completaven la jornada amb dues victòries de tram consecutives  a bord del seu Citroën C3 Rally2, que els situaven al capdavant de la classe WRC2 per 9,1 segons amb els noruecs de TokSport, sota el paraigües d’Škoda, Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen i per 24,5 i 34,2 segons en relació als seus compatriotes Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy i Yohan Rossel i Benjamin Boulloud, també al volant d’un compacte de la marca parisina.

Amb un segon millor temps en la cronometrada inaugural del divendres, així com una victòria parcial en la següent, Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen començaven a posar setge al lideratge d’Eric Camilli i Yannick Roche, qui tancaven el bucle matinal destrossant les suspensions del seu cotxe i veient-se obligats a abandonar el ral·li, donant així la primera plaça als noruecs del preparador alemany.

Sense acabar de brillar, sobretot a causa d’una manca d’entesa amb les notes dels seus “ouvreurs”, els nous líders veien com les altres dues parelles franceses a bord d’un Citroën C3 Rally2 començaven a menjar-li terreny, amb 2 temps escratx per a Yohan Rossel i Benjamin Boulloud i 1 altre per a Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy, qui retornaven al Principat de Mònaco arrabassant la primera posició als noruecs per 8,0 segons de marge.

Un cop en el parc tancat, els líders rebien una penalització de 30 minuts en detectar-se que el seu equip d’“ouvreurs”  es trobaven dins del darrer tram del divendres, quan ja s’havia donat el tret de sortida al mateix, una sanció que virtualment retornava el lideratge a la parella noruega.

A la represa de la competició el dissabte pel matí, Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen establien un ball de segons amb Yohan Rossel i Benjamin Boulloud, que davant la cancel·lació de la tercera cronometrada sabatina arran de l’accident d’Elfyn Evans i Scott Martin, deixava als dos equips separats en 18,0 segons, 3 dècimes de segon més que a la conclusió de la jornada anterior, mentre que Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy s’havien de retirar a la meitat de l’escull en arrancar una roda del seu Citroën.

En repetir el bucle dels dos darrers trams, Andreas Mikkelsen i Tortsein Eriksen patien una punxada, mentre que Yohan Rossel i Benjamin Boulloud feien el mateix, però a més a més queien un voral, deixant-s’hi un parell de minuts i mig vers els homes més ràpids de la cronometrada i amb ells totes les seves opcions a victòria. Tanmateix el contratemps contragut pels líders noruecs, els deixava amb només 22,4 segons de marge amb el Ford Fiesta R5 MkII dels txecs Erik Cais i Petr Tešínský.

Ràpidament però, en les primeres cronometrades dominicals, es va veure que no existiria una lluita per la primera posició i amb 2 victòries de tram de 4 possibles, Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen es feien amb el guardó de vencedors de la classe WRC2 en completar el programa de l’edició amb un avenç de 55,4 segons vers Erik Cais i Petr Tešínský, tanmateix els guanyadors de la classe reservada als més joves de 30 anys de la categoria.

En la subclasse reservada als majors de 50 anys, la victòria era per als italians Mauro Miele i Luca Beltrame.

Els punts que entregava el Power Stage no revertia posicions i així Andreas Mikkelsen liderava la classificació amb 26 punts, 8 més que no pas Erik Cais i 11 per sobre del rus Nikolay Gryazin.

Mikkelsen-Eriksen guanyaven la cursa per eliminació.

Segons absoluts, primers entre els joves.

Miele-Beltrame inauguraven el palmarès de la nova categoria.

En categoria WRC3 només 4 formacions hi oficialitzaven la seva inscripció a la cita monegasca, entre els que els txecs Jan Cerný i Petr Cernohorský es feien amb les 2 victòries de tram al llarg de les 2 cronometrades nocturnes inaugurals per tal d’arribar al parc tancat de Mònaco amb 21,2 segons de marge vers els finlandesos Sami Pajari i Enni Mälkönen, els segons més ràpids en aquestes primeres proves especials i posseïdors ja d’1 minut de marge vers els tercers classificats de la categoria, els italians Enrico Brazzoli i Manuel Fenoli.

Amb els primers raigs de llum del divendres, Sami Pajari i Enni Mälkönen escurçaven distàncies amb els líders imposant-se en les 2 primeres especials del dia, mentre que amb l’increment de les temperatures ambientals, els txecs aconseguien un nou temps escratx per tal de tancar el bucle matinal amb 30,4 segons de marge amb els nòrdics. En repetir el bucle, més del mateix i els líders retornaven al parc tancat amb 26,7 segons de marge vers els segons classificats.

Immersos ja en la jornada sabatina, Sami Pajari i Enni Mälkönen vencien en les 2 cronometrades que els pilots de la classe arribaven a disputar en l’escull matinal, i els finlandesos escurçaven el gap vers els líders Jan Cerný i Petr Cernohorský substancilament fins a deixar-lo en 2,9 segons. Per la tarda, només 7 dècimes de segon privaven a Sami Pajari i Enni Mälkönen del ple de victòries, emperò aquests retornaven a Mònaco amb la primera posició en el seu haver per 14,7 segons de distància.

En plena línia ascendent, Sami Pajari i Enni Mälkönen s’imposaven en les 3 primeres proves especials del diumenge per tal d’elevar el seu marge de confiança en una vintena de segons, però en una virolla patida en la darrera cronometrada dominical, aquests hi perdien 26,9 segons amb els seus únics rivals txecs i per tant la seva la victòria es certificava per només 7,6 segons.

Sense otorgació de punts extra en el Power Stage, la victòria donava 25 punts a Sami Pajari, 7 per sobre de Jan Cerný, 10 si la relació es prenia amb Enrico Brazzoli.


Tenacitat i velocitat, els dos ingredients que van portar Pajari-Mälkönen a la victòria.

En la copa R-GT, Emmanuel Guigou i Kévin Bronner vencien en la primera prova especial del programa per davant de Raphaël Astier i Frédéric Vauclare,qui s’imposaven en la següent per tal de retornar a Mònaco a 7,0 segons del lideratge dels seus compatriotes francesos.

Raphaël Astier i Frédéric Vauclare s’avessaven a les victòries de tram l’endemà divendres i els pilots s’imposaven en les 6 cronometrades de la jornada, un excels rendiment que els donava l’anhelada primera posició al terme de la primera d’elles i feien ingrés al parc tancat amb 1 minut i 5,0 segons de marge vers els anteriors líders.

Amb el rol de llebrers reservat a François Delecour i Jean-Rodolphe Guigonnet al llarg de la jornada sabatina, el gap entre els líders i els seus pretendents s’incrementava en un mig minut, fregant així el centenar de segons, distància que semblava difícil de recuperar en els 67,26 km cronometrats de l’etapa dominical, més quan els líders s’imposaven en 3 de les 4 proves especials de la jornada, i en la que se’ls hi escapava el registre de referència de la categoria, aquests aturaven el cronòmetre en el mateix registre que Emmanuel Guigou i Kévin Bronner.


Astier-Vauclare guanyaven amb contundència la ronda alpina.

En el campionat de pilots, Sébastien Loeb completava els 25 punts de la victòria amb els 2 punts del 4t millor registre del Power Stage, una combinació que situava al veterà pilot alsacià al capdavant de la classificació per 8 punts de marge amb l’altre Sébastien mig retirat, n’Ogier. Tot i que Craig Breen pujava al graó més baix del podi monegasc, Kalle Rovanperä vencia en el Power Stage, obtenint així 5 punts extra que ben bé li valien per superar al pilot irlandès per 2 punts en la taula provisional.

Pilot
Punts
Sébastien Loeb
27
Sébastien Ogier
19
Kalle Rovanperä
17

En el campionat de constructors, la nova categoria arribava com una glopada d’aire fresc entre els homes d’M-Sport, que en situar dos dels seus Puma Rally1 en el podi del Principat del luxe i els casinos, passava a encapçalar el certamen amb 42 punts, 3 més que no pas Toyota o 29 per sobre de l'arrencada horrorosa de Hyundai.

Constructor
Punts

M-Sport

42

Toyota

39

Hyundai
13