Ogier-Ingrassia esdevenien els pilots amb més victòries als Alps.
Primera cita en el calendari del campionat del món de ral·lis de la temporada 2021, el 89è Ral·li de Monte-Carlo tancava edició el diumenge 24 de gener al port de Mònaco. L’esdeveniment alpí, que es presentava amb una llista d’inscrits formada per 89 parelles de noms, veia com era iniciat per 79 d’aquestes el dijous 21 de gener, amb la pertinent baixada per la rampa de sortida ubicada a Gap. El recorregut, composat per 14 proves especials cronometrades de només 257,64 km competitius, era completat per 62 equips participants, els quals podien obtenir punts en els certàmens reservats a pilots, constructors, WRC2 i WRC3, així com en el FIA R-GT.
Poc van poder fer Evans-Martin per contenir als seus companys d’equip.
En el primer programa presentat a mitjans de la tardor de 2020, la primera etapa del ral·li tenia caràcter nocturn, doncs la sortida del parc tancat de Gap es produïa el mateix dijous quan passessin 10 minuts de les 6 de la tarda, és a dir, gairebé tres quarts d’hora més tard de l’ocàs. Emperò, com a conseqüència de les restriccions a la mobilitat que el govern francès aplicava a tot el seu territori, en forma de toc de queda, arran de la pandèmia per la Covid19, va obligar als organitzadors a avançar tot el programa en 5 hores i per tant haver de celebrar les 2 proves especials de 41,36 km cronometrats de l‘escull, a primera hora de la tarda.
Els estonis Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en totes dues proves especials programades per davant dels Toyota de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen així com d’Elfyn Evans i Scott Martin, pel que en bona lògica els pilots de Hyundai, finlandesos i britànics entraven en el parc tancat de Gap, un cop haguessin superat el parc d’assistències programat a manca d’1 minut per a les 5 de la tarda, en aquest mateix ordre.
En aquells instants, Ott Tänak i Martin Järveoja lideraven la taula de temps amb 3,3 segons de marge vers Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin es trobaven classificats a 8,5 segons del registre dels pilots estonis. Thierry Neuville i el nou copilot Martijn Wydaeghe fitxaven a 16,0 segons del temps dels seus companys d’equip, mentre que els grans favorits a victòria, els locals Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, es trobaven a 9 dècimes de segon dels seus predecessors belgues, després d’haver patit problemes de frenada.
Molt pitjor li anava aquests primers compassos d’esdeveniment als finlandesos d'M-Sport Teemu Suninen i Mikko Markkula, qui després de venir polveritzant tots els parcials del primer tram, en els darrers metres d’aquesta mateixa cronometrada patien una espectacular sortida de pista, accident i retirada de la competició.
La segona etapa tenia 6 proves especials de 126,94 km cronometrats en el programa, les quals es distribuïen al llarg d’un bucle de 3 trams que es celebrava en dues ocasions. Malauradament però, de nou el toc de queda va obligar als organitzadors a cancelar la segona passada pel tercer tram del bucle i per tant l’etapa quedava reduïda a 104,70 km competitius al llarg de 5 proves especials. Amb sortida del parc tancat de Gap en passar 4 minuts de les 5 del matí, l’activitat cronometrada es donaria per conclosa en el mateix punt 12 hores més tard i per a la primera parella participant.
Ja amb el seu Toyota Yaris WRC treballant a ple rendiment, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia es feien amb les 3 victòries parcials del bucle matinal, accedint a la primera posició amb la segona d’elles. Mentre que l’altra cara de la moneda era per a Ott Tänak i Martin Järveoja, qui afrontaven aquestes cronometrades amb cautela per la presència de gel, descendint fins a la tercera posició i encara gràcies que Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen rebien una penalització de 10 segons per retard en el control horari sobre l’equador del bucle matinal, que sinó hagués estat quarta.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, així com Dani Sordo i Carlos del Barrio erraven en la munta de pneumàtics, optant per 3 rodes de claus enlloc de 2 com la resta de participants capdaventers, i les dues parelles de Hyundai es despenjaven de la lluita per les primeres posicions de la classificació.
A la represa de l’activitat competitiva, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia patien una punxada i els provençals en concedir prop de mig minut, baixaven fins la tercera posició per darrera d’Elfyn Evans i Scott Martin, així com d’Ott Tänak i Martin Järveoja. Molt pijtor els hi anava aquest retorn als trams als seus companys Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, qui en una fracció molt enfangada dels primers compassos del primer tram, patien una sortida de pista i invertien una cinquantena de segons en retornar al traçat. L’errada enviava als finlandesos fins al cinquè lloc, 3,4 segons per darrera del temps acumulat per Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
La jornada acabava amb una nova victòria de tram per a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, mentre que Dani Sordo i Carlos del Barrio per fi trobaven la confiança que els hi havia mancat fins llavors amb el seu cotxe i completaven el tram per darrera dels provençals i per davant de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Com a conseqüència d’aquest resultat, els dos companys d’equip a Toyota guanyaven una posició a la taula, en detriment dels respectius Hyundai que instants abans els precedien.
Completada l’activitat per al divendres, Elfyn Evans i Scott Martin accedien al parc tancat de Gap a quarts de 6 de la tarda en primera posició i per 7,4 segons de marge vers Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja tancaven les posicions de podi a 25,3 segons de la posició que ells ostentaven en el moment d’emprendre la sortida abans del trenc d’alba. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen eren quarts a 53,1 segons dels seus companys britànics i Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 6,0 segons dels finlandesos de Toyota.
La jornada sabatina corria la mateixa sort que l’etapa anterior, és a dir, una de les especials era eliminada del programa per tal d’encaixar els horaris amb les restriccions del govern. Així doncs, amb sortida del parc tancat de Gap quan passaven 4 minuts d’1 quart de 6 del matí, els participants tenien per davant 3 trams cronometrats de 57,10 km, una activitat no massa frenètica, que es donaria per conclosa per a la primera parella de participants amb l’entrada al parc tancat de Mònaco, quan passessin pocs minuts de les 4 de la tarda.
La primera d’aquestes 3 cronometrades es celebrava que encara era de nit, amb la presència de neu i de gel. En aquestes condicions, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien una contundent victòria de tram, llevant prop d’1 segon per quilòmetre al segon equip més ràpid, el format pels seus companys Elfyn Evans i Scott Martin, que irremeiablement perdien el lideratge de la classificació provisional per una desena de segons.
Sense moure’ns d’aquesta primera prova especial sabatina, Ott Tänak i Martin Järveoja s’envirollaven i patien una punxada, dos contra-temps que els suposava perdre 80 segons i dues posicions a la taula, fent encara bona la sortida de pista que patien els seus companys Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, alhora que es restablia el triplet per als membres de Toyota.
Ott Tänak i Martin Järveoja tornaven a punxar en la prova següent i en no comptar amb més rodes de recanvi, els estonis havien de retirar-se de la competició, doncs circular amb 3 rodes estava totalment prohibit des d’aquella temporada. La contrapartida en el si de l’equip Hyundai venia de la mà de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, els belgues hi aconseguien una contundent victòria de tram i els pilots es tiraven literalment a sobre de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen.
Ja en la darrera especial del dia, els Toyota tornaven a copar les primeres posicions a final de tram, amb els britànics per davant de la parella local i els finlandesos en tercera posició, un resultat emperò que no canviava massa les coses i que deixava a l’entrada al parc tancat de Mònaco a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia al capdavant de la classificació per 13,0 segons vers Elfyn Evans i Scott Martin i per 1 minut i 6,8 segons amb Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe restaven a les portes del podi a 2,0 segons de la parella finlandesa de Toyota, mentre que Dani Sordo i Carlos del Barrio, qui després d’haver trobat l’harmonia amb el seu i20 Coupé WRC, ara havien d’afluixar el ritme per tal d’assegurar tenir 2 cotxes de la marca coreana al port de Monaco, eren cinquens a 2 minuts i 16,3 segons dels provençals.
La quarta i última etapa era la tradicional nit dels colls, però sense celebrar-se de nit, quelcom que ja feia anys que no passava, i sense el mític Coll del Turini, doncs les tempestes de la tardor, havien deixat la carretera impracticable per a l’esport, resultant així un succedani d’etapa dominical, una mica com més o menys havia vingut sent tot l’esdeveniment en general, donat el context en el que es trobaven els organitzadors i que gairebé de miracle havien aconseguit tirar endavant l’edició.
Un bucle de 2 trams es celebrava en dues ocasions sense assistències intermèdies, generant així el total de 4 proves especials de 54,48 km competitius que figuraven en el programa. Amb sortida del parc tancat de Mònaco a a manca de 3 minuts per a 3 quarts de 7 del matí, el retorn al punt d’eixida estava previst per quan passessin 3 minuts d’1 quart de 3 de la tarda.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen tenien l’infortuni de punxar en la primera d’elles i els finlandesos entregaven la tercera plaça a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe per quelcom més de 50 segons. En l’altre punt calent de la taula Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ampliaven en 8,0 segons més el seu marge vers Elfyn Evans i Scott Martin, distància que si bé es reduiria lleugerament en la segona prova especial de la jornada, en les dues següents es tornaria a eixamplar amb dues victòries de tram més per a la parella líder, que així aconseguia a casa seva la màxima puntuació possible en el campionat en imposar-se també en el “Power Stage”.
Completades doncs les 14 proves especials de 257,64 km cronometrats de l’itinerari, a quarts de 3 de la tarda del diumenge 24 de gener de 2020, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia esdevenien els pilots amb més victòries a la ronda alpina en guanyar per vuitena vegada l’esdeveniment monegasc, set d’elles dins el calendari mundial. Els pilots francesos completaven el recorregut un temps de 2 hores 56 minuts i 33,7 segons, un registre que reduïa en 32,6 segons l’aconseguit pels seus companys britànics Elfyn Evans i Scott Martin. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe completaven el podi a 1 minut i 13,5 segons del temps dels guanyadors, en el que era el primer podi mundial per al copilot flamenc.
Neuville-Wydaeghe s’estrenaven amb podi.
En la categoria WRC2 la breu etapa del dijous es completava amb un repartiment equitatiu de victòries de tram per a Andreas Mikkelsen i Ola Flśne amb Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul, si bé els noruecs d’Škoda eren els que se n’anaven a descansar a l’hotel en primera posició per 8,9 segons de marge vers els francòfons d’M-Sport.
Divendres, en l’etapa més llarga del programa, els primers classificats s’imposaven en 4 de les 5 proves especials programades, mentre que Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul ho feien en la restant, un balanç que eixamplava el marge en el lideratge fins als 47,1 segons, mentre que Eric Camilli i François-Xavier Buresi, sempre tercers en discòrdia, es trobaven ja a 2 minuts i 11,6 segons de la parella noruega.
Com si una extensió de la jornada prèvia l’escull sabatí fos, Andreas Mikkelsen i Ola Flśne tornaven a marcar el millor temps en totes les especials del dia tret d’una, en la que novament el millor temps era per al pilot francès i el copilot belga d’M-Sport. Emperò una punxada marcaria la diferència vers el divendres, doncs en la segona d’elles Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul s’endarrerien en uns 85 segons per aquest motiu, amb el què els líders afrontarien la jornada dominical amb 2 minuts i 13,8 segons de marge vers la parella d’M-Sport, i 2 minuts i 31,4 segons amb Eric Camilli i François-Xavier Buresi.
Amb pràcticament tota la feina feta, els líders es dedicaven a passar els quilòmetres de la jornada dominical, mentre que Eric Camilli i François-Xavier Buresi sortien a l’atac per tal de mirar de fer-se seva la segona posició. Els francesos de Citroën s’imposaven en la primera especial dominical, però la parella amb prou feines retallava 3,7 segons als seus predecessors a la taula.
En la cronometrada següent Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul retornaven el cop amb escreix, i si bé la segona passada per la primera prova especial del dia tornava a donar per vencedors a Eric Camilli i François-Xavier Buresi, el cert era que la parella rebia 40 segons de pena en fer 4 minuts tard al control horari, amb el què la quarta i última prova especial del dia resultava pràcticament intranscendent, tret de l’estímul extra de poder aconseguir punts extra en el campionat en funció de la classificació assolida a final de tram. Andreas Mikkelsen i Ola Flśne, que havien estat reservant forces al llarg del dia, hi aconseguien la seva vuitena victòria de tram i els 5 punts extra, mentre que Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul 4 i els companys dels primers a TokSport, el bolivià Marco Bulacia i l’argentí Marcelo Der Ohannesian, 3.
Així doncs, amb el programa completat el diumenge al migdia, Andreas Mikkelsen i Ola Flśne aconseguien una inqüestionable victòria per 1 minut i 50,3 segons de marge amb Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul, mentre que Eric Camilli i François-Xavier Buresi completaven el podi alpí a 2 minuts i 57,4 segons dels vencedors.
El noruec obtenia la màxima puntuació possible a la ronda inaugural del certamen i per tant encapçalava la classificació amb 30 punts, 13 i 18 més que no pas els francesos Adrien Fourmaux i Eric Camilli.
Mikkelsen-Flśne guanyaven de manera convincent.
Sense moure’ns de la mateixa tipologia de cotxes, però entre aquells que no comptaven amb el suport d’una marca al darrera, és a dir el WRC3, la ronda alpina semblava una extensió del certamen francès d’asfalt, doncs Yohan Rossel i Benoît Fulcrand s’imposaven en la primera de les cronometrades del dijous, mentre que Yoann Bonato i Benjamin Boulloud ho feien en la segona d’elles.
Una altra parella francesa i dalt d’un Citroën C3 Rally2, la formada per Nicolas Ciamin i Yannick Roche, aturaven el cronòmetre amb el segon millor temps en totes dues i les tres formacions entraven a Gap copant les tres primeres posicions provisionals i separades per menys de 10 segons, sent la primera d’elles la formada per Yohan Rossel i Benoît Fulcrand. Els quarts classificats, els belgues Cédric De Cecco i Jerome Humblet, calia anar-los a buscar a més d’1 minut del temps del líder provisional i quan amb prou feines s'havien celebrat una quarentena de quilòmetres cronometrats.
Divendres al matí Yoann Bonato i Benjamin Boulloud posaven a lluir els seus galons de campions en vigència de França sobre asfalt i amb una victòria de tram, els pilots arrabassaven la primera posició als seus compatriotes, una plaça que aquests afermaven amb una victòria de tram en la cronometrada següent.
L’altra cara de la competició eren Nicolas Ciamin i Yannick Roche, qui en patir dues sortides de pista consecutives en les dues cronometrades celebrades fins aquell moment, els pilots queien a 1 minut dels seus més immediats rivals, i malgrat que la formació aconseguia el millor registre en la cronometrada que tancava el bucle matinal, el resultat tenia poca rellevància en quan a recuperació de segons.
Amb 6,3 segons de diferència afrontaven Yoann Bonato i Benjamin Boulloud les dues cronometrades de la tarda en vers a Yohan Rossel i Benoît Fulcrand. Aquests últims s’imposaven en la primera d’elles i recuperaven la condició de líders, mentre que els pilots destronats ho feien en la següent per tal de mantenir l’emoció del certamen i les seves opcions ben vives.
Per tant en el retorn al parc tancat de Gap, Yohan Rossel i Benoît Fulcrand només havien aconseguit desempellegar-se de la pressió de Nicolas Ciamin i Yannick Roche, i sobretot pels errors de la parella al llarg del matí, doncs Yoann Bonato i Benjamin Boulloud es trobaven classificats a 6,8 segons del seu temps, mentre que la tercera parella francesa en discòrdia estava ja a 1 minut i 36,1 segons.
Només arrancar la jornada sabatina, Yoann Bonato i Benjamin Boulloud tornaven a les andades i els pilots s’imposaven en la primera de les tres proves especials programades per tal de prendre de nou el primer lloc a la taula provisional, malauradament per a la parella així com pels seguidors des de casa, doncs la presència de públic estava vetada, una punxada en la cronometrada equatorial de la jornada posava punt i final a la lluita i a les emocions, doncs els pilots s’hi deixaven 2 minuts, però només 1 lloc a la taula, doncs Nicolas Ciamin i Yannick Roche també hi punxaven i encara s’hi deixaven mig minut més que no pas la parella campiona de França.
Yohann Rossel i Benoît Fulcrand, que s’imposaven en aquesta segona prova especial sabatina, es trobaven de cop amb gairebé 2 minuts de marge al capdavant de la classificació provisional, una distància que els permetia administrar en les 5 cronometrades que restaven en el programa i segellar la victòria final amb 1 minut i 9,2 segons de marge vers Yoann Bonato i Benjamin Boulloud i per 2 minuts i 23,1 segons en relació a Nicolas Ciamin i Yannick Roche, qui tanmateix maquillaven el resultat amb la victòria de tram al “Power Stage”.
A efectes de campionat, Yohan Rossel liderava la classificació amb 28 punts, 25 dels quals es corresponien a la victòria aconseguida a l’edició i els 3 restants al tercer lloc en el darrer tram. Yoann Bonato era segon a 6 punts del lideratge i Nicolas Ciamin tercer a 8 punts.
La lluita aferrissada va ser present en dos terços del recorregut, però finalment els fets van afavorir a Rossel-Fulcrand.
Entre els R-GT, la ronda alpina semblava un copa monomarca Alpine, doncs tots els participants, francesos, optaven per un volant del fabricant afincat a Dieppe. Els experimentats Cédric Robert i Matthieu Duval esdevenien els primers líders de la classe en quan s’imposaven en la primera de les dues especials programades al llarg del dijous per 2,4 segons de marge vers Emmanuel Guigou i Alexandre Coria, mentre que entre els següents la sangria de segons era important.
Emperò en la següent que tancava l’etapa, els pilots s’hi deixaven prop de 2 minuts i la primera posició, que anava a parar a mans d’Emmanuel Guigou i Alexandre Coria, autors a la seva vegada del millor temps en aquesta especial, amb el què la parella se n’anava a descansar amb 1 minut i 45,0 segons de coixí vers els primers líders i 3 minuts i 9,4 segons en relació a Philippe Baffoun i Arnaud Dunand, tercers classificats, quan tan sols s’havien disputat 41,36 km cronometrats.
Divendres Emmanuel Guigou i Alexandre Coria van seguir marcant un ritme molt fort en la classe, i els líders completaven l’escull amb 2 victòries de tram i 3 segons millors temps per darrera de Raphaël Astier i Frédéric Vauclare. Aquests últims, amb aquest rendiment tan bo, es refeien del temps perdut el dijous a la tarda per una punxada i grimpaven fins al segon lloc de la classificació, si bé a 3 minuts i 37,8 segons dels indiscutibles líders, mentre que Cédric Robert i Matthieu Duval restaven en tercer lloc a 1 minut i 15,3 segons de la segona posició.
Raphaël Astier i Frédéric Vauclare mantenien la bona dinàmica del divendres al llarg de l’etapa sabatina, i amb 2 victòries de tram més, per 1 per part dels líders, els pilots es presentaven al parc tancat de Mònaco havent retallat 1 minut i escaig a Emmanuel Guigou i Alexandre Coria. Malauradament, els 2 minuts i 23,3 segons de desavantatge que Raphaël Astier i Frédéric Vauclare tenien vers els primers classificats, eren excessius donats els 54,48 km cronometrats que restaven en l’itinerari, més quan els líders tornaven a imposar-se en l’especial inagural de la jornada dominical.
Finalment Emmanuel Guigou i Alexandre Coria es feien amb la victòria final per 2 minuts i 2,2 segons de marge amb Raphaël Astier i Frédéric Vauclare, mentre que Cédric Robert i Matthieu Duval acabaven tancant el podi a 16 minuts i 8,5 segons del lloc que ells havien ocupat en un primer instant i de manera fugaç.
Guigou-Coria no donaven massa opció als rivals.
Sébastien Ogier iniciava la revàlida del títol mundial de pilots de la millor manera possible, guanyant a casa i a més a més aconseguint els 5 punts extra del Power Stage, el que permetia al provençal afrontar la següent cita del calendari, el nouvingut i desconegut per a la majoria d’ells Ral·li Arctic, amb 9 punts de marge vers el seu company Elfyn Evans i 13 punts en relació amb Thierry Neuville.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier |
30 |
Elfyn Evans |
21 |
Thierry Neuville |
17 |
En el certamen de constructors, el doblet de Toyota així com la seva victòria en el Power Stage, donava als nipons afincats a Finlàndia 22 punts de marge vers els vigents campions de Hyundai, mentre que M-Sport, amb un sol cotxe a la línia de meta al Port de Mònaco, seguia sent la tercera marca en discòrdia amb tan sols 10 punts.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai |
30 |
M-Sport |
10 |