Finalment Neuville-Gilsoul aconseguien l'anhelada victòria alpina.
Superats els 304,28 km cronometrats del seu recorregut programat, el diumenge 26 de gener de 2020 finalitzava a Mònaco el 88è Ral·li Monte-Carlo, ronda inaugural del campionat del món de ral·lis de la temporada. L’esdeveniment alpí, que entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, comptava amb 88 equips en la seva llista d’inscrits, dels que 87 iniciarien des de la rampa de sortida el camí cap a les 16 proves especials establertes en l’itinerari el dijous 23 de gener. Corda que seria finalitzada per 73 formacions participants.
Ogier-Ingrassia haurien d'esperar una altra temporada per sumar una victòria amb una altra marca al Monte-Carlo.
L’Automòbli Club de Mònaco programava ja 2 proves especials nocturnes el mateix dijous al vespre d’una distància total competitiva de 42,96 km. Els vencedors de les últimes 6 edicions de la cita dels Alps Marítims Francesos, els provençals Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, debutaven amb Toyota marcant el millor registre en la primera de les dues especials programades, mentre que en la següent, l’honor corresponia als belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, els quals després d’haver marcat el segon millor temps en la primera prova especial de l’itinerari, passaven a liderar la taula general en llegir millor les condicions canviants d’aquesta última prova especial, tanmateix la reina de l’edició.
Paral·lelament, i després d’haver acusat problemes de temperatura en la primera cronometrada del ral·li, els finlandesos de M-Sport Teemu Suninen i Jarmo Lehtinen eren la primera baixa de l’edició per un problema mecànic en aquesta especial reina.
Als volts de la mitjanit els pilots començaven a fer cap al parc tancat de Gap amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en la primera posició per 19,1 segons de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Els campions del món en vigència, els estonis Ott Tänak i Martin Järveoja, eren tercers a 6 segons exactes dels francesos de la firma japonesa en haver marcat el segon i el tercer millor temps en les dues especials inaugurals, mentre que els recentment incorporats a Toyota, els britànics Elfyn Evans i Scott Martin restaven a 3 dècimes de les posicions de podi, superant en 25,6 segons el registre de Sébastien Loeb i Daniel Elena.
La segona etapa del ral·li, programada integrament pel divendres 24 de gener, era la més llarga de tot el recorregut amb 122,58 km cronometrats al llarg de 6 proves especials, resultants de passar en dues ocasions per un bucle de 3 trams.
El primer tram del bucle estava majoritàriament sec amb fraccions glaçades, i en una d’elles, els líders Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul s’hi envirollaven per concedir 20 segons amb Elfyn Evans i Scott Martin, els homes més ràpids al final de l’especial. Els britànics de Toyota s’enfilaven fins a la segona posició provisional a 5,4 segons dels pilots de Hyundai, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja causaven baixa en patir un accident en una secció molt ràpida de la cronometrada.
Elfyn Evans i Scott Martin mostraven la bona sintonia que tenien amb el seu nou Toyota Yaris WRC imposant-se en les dues següents proves especials del bucle per tal d’entrar al parc d’assistències de Gap com a líders amb un marge de 8,9 segons amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Els seus companys de formació, els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, escurçaven distàncies en superar sempre als seus rivals belgues i el pilot entrava a la seva vila natal a 8 dècimes de segon de la segona posició. Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven una plaça amb l’accident dels seus companys d’equip i campions mundials en vigència, però els francòfons es trobaven encara prou lluny de les places d’honor, concretament a 38,7 segons.
Els ajustos que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia introduïen en el seu Toyota Yaris WRC sorgien efecte en quan els francesos s’imposaven en les dues primeres proves especials del bucle post meridional i marcaven el segon millor temps per darrera de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en la darrera prova del dia per tal de grimpar fins a la primera posició provisional, en detriment dels seus companys Elfyn Evans i Scott Martin.
Tanmateix aquesta victòria de tram aconseguida pels belgues de Hyundai en la sisena especial de l’etapa, afegia més emoció a la part alta de la taula, entrant els tres primers equips classificats al parc tancat de Gap amb la separació de 1,2 segons i 6,4 segons de la primera plaça de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Sébastien Loeb i Daniel Elena, relegats a un rol plenament d’escuders arran de l’accident d’Ott Tänak i Martn Järveoja, feien el seu ral·li assegurant la quarta posició a 1 minut i 6,4 segons dels líders provisionals i amb 50,3 segons de marge amb el Ford Fiesta RS WRC dels finlandesos Esapekka Lappi i Janne Ferm.
La celebració de la jornada sabatina servia per acomiadar-se de l’epicentre situat a Gap. Els organitzadors disposaven sobre l’itinerari un bucle de 2 trams que en celebar-se matí i tarda, totalitzava 4 proves especials d’un corda competitiva de 75,20 km.
Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul s’imposaven en la primera prova especial del dia per tal d’estrenyer encara més la classificació, si bé aquest resultat no desencandenava en cap canvi de posicions. En la següent, Elfyn Evans i Scott Martin feien el mateix, i els britànics accedien al lideratge al terme del bucle matinal per 4,8 segons de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i per 16,6 segons amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, els quals no donaven crèdit al temps aconseguit.
Com en la primera passada pel bucle, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul marcaven el registre de referència per a la resta del parc tancat en la primera prova especial del bucle, si bé qui accedien al lideratge ex-aequo de la classificació provisional eren Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en retallar els 4,8 segons que partien del parc tancat de desavantatge.
Els belgues repetien resultat en la darrera cronometrada de l’etapa i aquests entraven al parc tancat a 6,4 segons del lideratge, una posició que amb el segon millor temps en aquesta darrera prova especial, passava a ser de nou per a Elfyn Evans i Scott Martin i per 4,9 segons de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Sébastien Loeb i Daniel Elena, a 2 minuts i 24,3 segons del lideratge, eren uns espectadors de luxe de la lluita que estaven tenint les 3 formacions capdavanteres.
Donades aquestes distàncies tan curtes entre els 3 primers classificats, les últimes 4 proves especials que es programaven en la zona més propera al port de Monte-Carlo, cobraven un protagonisme extra, així com la labor dels “ouvreurs” que havien d’informar de les condicions del terreny alhora d'indicar quines eren les montes de pneumàtics més adequades. Una labor que en el cas dels belgues de Hyundai, corresponia al seu company càntabre Dani Sordo, donada la baixa per indisposició del seu pilot habitual, el seu paisà Bruno Thiry.
Els de la firma coreana s’imposaven en les dues primeres passades pel bucle i els belgues accedien al lideratge provisional per un marge de 4,0 segons amb Elfyn Evans i Scott Martin i 11,2 segons amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Els nous líders mantenien el seu ritme superior i aquests tancaven la seva participació a l’edició imposant-se en les dues últimes proves especials, l’última d’elles compartint el registre de referència amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els quals d’aquesta manera i en el darrer sospir, aconseguien superar als seus companys d’equip britànics.
El diumenge 26 de gener a primera hora de la tarda els pilots començaven a entrar en el parc tancat situat al port de Mònaco, moment en el que el 88è Ral·li de Monte-Carlo es donava oficialment per conclòs amb la victòria de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Els belgues recorrien els 304,28 km del programa amb un temps de 3 hores 10 minuts i 57,6 segons, 12,6 segons menys que els guanyadors de les 6 últimes edicions, els provençals Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i 14,3 segons per davant dels britànics Elfyn Evans i Scott Martin, en el que era un dels podis més tancats de la cita alpina.
Evans-Martin tancaven un dels podis més estrets del Monte-Carlo.
En la classe WRC2 Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul esdevenien els primers líders de la classe en quan el francès i el belga s’imposaven en la primera prova especial del programa, però en la següent aquests patien una punxada i el testimoni el recollien els noruecs Mads Østberg i Torstein Eriksen, els segons més ràpids en l’especial inaugural i els autors de l’escratx en la segona i més llarga de l’itinerari.
Els noruecs de Citroën accedien al parc tancat de Gap amb 21,7 segons de renda vers el Hyundai i20 R5 d’Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson, un avantatge que en la primera prova especial del divendres es volatilitzava quan els de la casa dels dos galons malmetien una llanda en tocar una roca i concedir-hi prop de 3 minuts. La parella baixava fins la tercera posició provisional per darrera dels russos de Hyundai Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov, i a partir de llavors aquests es posaven mans a la feina per recuperar ben d’hora posicions. Amb dos segons millors temps, els noruecs es feien amb la segona plaça a l’arribada del parc d’assistències, per després en reemprendre la competició, recuperar el lideratge de la classe en quan Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson punxaven una roda del seu cotxe.
Assolida la primera posició, els noruecs mantenien un ritme alt i aquests entraven al parc tancat de Gap amb 13,9 segons de marge amb els escandinaus de Hyundai, mentre que el marge amb els russos de la marca coreana fregava els 2 minuts de distància.
Si bé al llarg del bucle matinal sabatí s’establia un cert estira i arronsa entre escandinaus i noruecs, en el post meridional els segons classificats patien una sortida de pista i facilitaven que els líders s’escapessin irremeiablement d’ells, retornant al parc tancat havent incrementat les distàncies entre les dues formacions fins als 57,4 segons.
Diumenge, en el transcurs de la segona prova especial matinal, Ole-Chrisitian Veiby i Jonas Andersson patien una segona sortida de pista, que ara si els suposava l’abandonament del ral·li, amb el què la competició real finalitzava.
Mads Østberg i Torstein Eriksen aconseguien la victòria amb un marge de 3 minuts i 31,4 segons en relació a Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul i de 5 minuts i 45,6 segons amb Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov. Una victòria que lògicament els suposava els primers 25 punts en el certamen, 7 més que el pilot francès i 10 més que el rus.
Østberg-Eriksen van haver de picar pedra per guanyar.
En categoria WRC3 la llista d’inscrits gaudia de més salut, amb moltes més formacions i d’un nivell més parell. Tot i això els francesos Eric Camilli i François-Xavier Buresi s’imposaven en les dues primeres proves especials del dijous al vespre i aquests retornaven al parc tancat amb 21,0 segons de marge amb Stéphane Sarrazin i Kévin Parent.
El veterà pilot francès expremia fort el seu Hyundai en les dues primeres proves especials del divendres per tal de reduir el seu gap amb els líders fins a la meitat, però els riscs que estaven assumint els pilots es cobraven el seu peatge quan en la darrera prova especial del divendres al matí, la parella punxava una roda i en endarrerir-se un parell de minuts, aquests es veien fora de les places de podi, alhora que habilitaven a 4 Citroën C3 R5 a ocupar les 4 primeres posicions provisionals.
D’altra banda els líders completaven el bucle de la tarda amb dues victòries de tram i aquests entraven al parc tancat de Gap amb 45,8 segons de marge vers Nicolas Ciamin i Yannick Roche, mentre que amb els C3 R5 de Yoann Bonato i Benjamin Boulloud i de Yohan Rossel i Benoit Fulcrand el coixí era d’1 minut i 55,7 segons i d’1 minut i 56,9 segons respectivament.
Al llarg de la darrera jornada en les immediacions de Gap, la sabatina, Eric Camilli i François-Xavier Buresi seguien eixamplant distàncies amb els seus rivals per tal d’afrontar el darrer escull de l’itinerari amb 1 minut i 12,3 segons en relació a Nicolas Ciamin i Yannick Roche i de 2 minuts i 4,9 segons amb Yoann Bonato i Benjamin Boulloud. Un coixí de segons prou important com per afrontar els darrers 63,54 km cronometrats amb serenor.
Tot i això els líders mantenien un ritme molt alt en els Alps Marítims Francesos i amb una victòria de tram, dos segons millors temps i un tercer millor registre a 1 dècima de segon del segon millor temps, Eric Camilli i François-Xavier Buresi certificaven la seva victòria a la ronda inaugural del certamen per 1 minut i 21,8 segons de marge Nicolas Ciamin i Yannick Roche i de 2 minuts i 3,8 segons amb Yoann Rossel i Benjamin Boulloud, posicions que lògicament quedaven reflexades en la classificació provisional amb 25, 18 i 15 punts respectivament.
Camilli-Buresi encapçalaven un podi ple de C3 R5.
En la categoria FIA R-GT, els belgues Luc Caprasse i Renaud Herman eren els únics en inscriure el seu nom dins la llista oficial de participants de l’edició, pel que només la mecànica del seu Abarth 124 Rally R-GT podia evitar la victòria final dels pilots valons. Les avaries i els incidents van respectar el concurs de la parella al ral·li, i per tant en bona lògica aquests es feien amb la victòria final dins la seva classe, així com amb els corresponents 25 punts.
Guanyar quan es corre sol, és més fàcil.
Al 88è Ral·li Monte-Carlo, Thierry Neuville feia el ral·li perfecte, és a dir, guanyava l’esdeveniment així com la seva “Power Stage”, amb el què el pilot belga iniciava la temporada amb 30 punts, la màxima puntuació possible. Segon al ral·li i segon al darrer tram del programa, Sébastien Ogier el seguia a 8 punts mentre que Elfyn Evans es quedava a 5 punts del seu company i a 13 del líder provisional.
Constructor |
Punts |
Thierry Neuville
|
|
Sébastien Ogier
|
|
Elfyn Evans
|
|
En el campionat de constructors Hyundai iniciava la revàlida del seu títol aconseguint la puntuació més alta en combinar la victòria de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul amb el cinquè lloc de Sébastien Loeb i Daniel Elena. Toyota no quedava massa lluny, a 2 punts dels coreans i amb dos Yaris WRC trepitjant el podi monegasc. M-Sport seguia acusant la manca de competitivitat dels seus cotxes i restava a gairebé la meitat de la puntuació dels vigents campions mundials.
Constructor |
Punts |
Hyundai |
35 |
Toyota |
33 |
M-Sport |
20 |