Ogier-Ingrassia donaven la victòria número 100 a Citroën en l'any del seu centenari.
El diumenge 27 de gener de 2019 es celebrava al port de Mònaco la cerimònia de clausura del 87è Ral·li Monte-Carlo, edició que suposava la ronda inaugural del campionat del món de l’especialitat de la present temporada. Amb 84 equips inscrits i presents a la rampa de sortida el dijous 24 de gener, la prova alpina tenia en el seu recorregut un total de 16 proves especials de 323,83 km cronometrats, una distància que era superada per 67 formacions. Tanmateix l’edició entregava punts en els certàmens de pilots i constructors, així com el WRC2 i WRC2Pro.
Un any més el Monte-Carlo es ressistia per Neuville-Gilsoul.
La primera etapa del ral·li comptava amb només 2 proves especials cronometrades d’uns 20 km de corda competitiva cadascuna, les quals tenien lloc el mateix dijous 24 de gener al vespre. En la primera d’elles els Toyota d’Ott Tänak i Martin Järveoja i de Kris Meeke i Sebastian Marshall encapçalaven la taula de temps per davant dels locals i campions del món en vigència Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Una cronometrada més tard, els britànics de Toyota patien una punxada i aquests perdien 5 posicions a la taula, mentre que els belgues de Hyundai, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, en marcar el seu primer escratx al ral·li aconseguien immiscir-se en les posicions de podi.
Completats els 41,35 km cronometrats de la primera etapa, els participants entraven al parc tancat de Gap amb Ott Tänak i Martin Järveoja en la primera posició per 9,1 segons de marge amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul tancaven les posicions de podi a 14,3 segons dels estonis i amb 30,9 segons de marge amb el Citroën C3 WRC d’Esapekka Lappi i Janne Ferm.
La segona jornada del ral·li tenia un format més acord a la tendència dels esdeveniments contemporanis, amb un bucle de 3 trams en les proximitats de Gap que en celebrar-se en dues ocasions, pel matí i a primera hora de la tarda, es generaven els 125,12 km cronometrats de l’escull, el més llarg de tot l’edició.
La primera especial de la jornada era cancelada donada l’excessiva presència de neu, una decisió que a priori perjudicava el concurs de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, doncs els provençals havien optat per un clavetejat més intens que no pas els seus rivals per aquesta primera prova especial.
Reemprenent la competició en la segona prova especial, uns gats vells que tornaven amb una major assiduïtat en el campionat però canviant els colors de les seves granotes ignífuges, l’alsacià Sébastien Loeb i el monegasc Daniel Elena, marcaven la seva primera victòria de tram amb Hyundai avant posant-se en 5 dècimes de segon al temps dels seus companys Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, els quals a la seva vegada feien un moviment de dues posicions endavant per passar a liderar provisionalment la prova.
El bucle matinal es tancava amb el millor temps de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, un resultat que els permetia superar en la taula general a Ott Tänak i Martin Järveoja i entrar així al parc tancat d’assistències de Gap en la segona posició a 3,4 segons del lideratge de la parella belga.
A la represa de l’activitat cronometrada, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia empataven a l’escratx amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila en el primer tram del bucle, una especial que ara si es celebrava, amb el què les distàncies entre els dos primers classificats s’estrenyia. En la segona del bucle i cinquena de la jornada, Sébastien Loeb i Daniel Elena repetien sensacions i es tornaven a mostrar com els més ràpids a final de tram, un resultat que coincidia amb una punxada i trencada de llanda d’Ott Tänak i Martin Järveoja, permetent als 7 vegades guanyadors de l’esdeveniment entrar en places de podi, mentre que els estonis baixaven fins a la setena posició a 2 minuts i 39,7 segons del temps dels primers classificats.
Paral·lelament, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia marcaven el tercer millor temps a final de tram i aquests es movien fins a la primera plaça, gràcies a la vintena de segons que es deixaven en una passada de frenada en un encreuament els fins llavors líders de la taula general Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
La reacció dels valons de Hyundai era immediata i aquests en imposar-se en la darrera prova especial del programa del divendres, entraven al parc tancat de Gap a 2,0 segons del lideratge de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. D’altra banda, la bona elecció de gomes per a la segona prova especial del bucle, no ho era tant per a la tercera i última, i per tant Sébastien Loeb i Daniel Elena en deixar-s’hi 22,4 segons amb els seus companys d’equip belgues, i de retruc també perdien la tercera posició amb els tercers integrants de l’equip Hyundai, els noruecs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger.
Andreas Mikkelsen i Anders Jæger doncs capitanejaven al terme de la segona etapa del ral·li, un grup força compacte d’aspirants a la darrera posició de podi a 1 minut i 17,7 segons del lideratge, i per 7,4 segons i 8,2 segons de marge amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i amb Sébastien Loeb i Daniel Elena respectivament.
De cara a la jornada sabatina, l'Automòbil Club de Mònaco disposava sobre el programa 2 trams cronometrats cap al nord de Gap, que en disputar-se a doble passada, donaven com a resultat els 93,38 km competitius de l’etapa repartits al llarg de 4 proves especials.
Les distàncies s’ampliaven tímidament a la conclusió de la primera especial del dia entre els dos aspirants a victória, així com de timid era el retall de segons que els de Hyundai feien sobre els de Citroën en la següent.
Per darrera els moviments eren més notables, Sébastien Loeb i Daniel Elena recuperaven la plaça de podi en la primera especial cronometrada sabatina, per acte seguit, en calar el cotxe a la sortida de tram, entregar-la als finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Tanmateix en aquesta segona prova especial, desena en el còmput global del ral·li, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger quedaven apartats de la competició en perdre una roda del seu Hyundai i20 WRC.
En la repetició de les especials, belgues i francesos prosseguien amb la seva lluita particular, i si els segons classificats retallaven lleugerament les distàncies amb els líders, aquests les ampliaven tímidament en la següent i última per entrar al parc tancat amb 4,3 segons de marge. En l’altre punt calent de la taula, Sébastien Loeb i Daniel Elena es mostraven més ràpids que no pas Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i els francòfons de Hyundai es feien seva la tercera posició a 1 minut i 58,7 segons dels qui havien estat els seus companys d’equip allà pel 2011 i per 2,3 segons de marge amb els finlandesos de Toyota. Ott Tänak i Martin Järveoja, els homes més ràpids del dia amb 4 escratxs de 4 possibles, restaven 15 segons per darrera dels seus companys d’estructura.
De cara a la quarta i última etapa del ral·li, l’activitat es desplaçava cap a la costa, amb un bucle de 2 trams a doble passada i que es celebraven sense assistències intermèdies, entre els que calia comptar amb el mític Col du Turini. La jornada suposava els darrers 63,98 km cronometrats de l’edició.
Ott Tänak i Martin Järveoja tornaven a esdevenir els homes més ràpids a final de tram i els de Toyota es situaven a 5,7 segons de la darrera posició de podi i a 3,4 segons dels seus companys de carpa, una plaça que els estonis feien seva en aconseguir el sisè escratx consecutiu en la segona prova especial dominical.
Per davant Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul aconseguien retallar 1,1 segons amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia al terme de les dues primeres proves especials dominicals, mentre que en la represa de l’activitat als trams per a les segones passades, un problema amb l’accelerador del Citroën dels líders, permetia als belgues situar-se a només 4 dècimes de segon de la primera plaça.
El pilot de Gap ho donava tot en la darrera prova especial, el power stage, i en marcar el segon millor temps per darrera dels britànics Kris Meeke i Sebastian Marshall, qui d’aquesta manera salvaven lleugerament els mobles, s’asseguraven la victòria a la cita “domèstica”. Sense ser tan ràpid com en les especials anteriors, Ott Tänak i Martin Järveoja esdevenien més ràpids que els seus rivals en la cursa per la darrera posició de podi i els estonis se la feien seva.
Arribats a diumenge al migdia, punt final del 87è Ral·li Monte-Carlo, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia certificaven la seva victòria a l’edició en completar els 303,79 km cronometrats celebrats en un temps de 3 hores 21 minuts i 15,9 segons, una victòria que suposava la número 100 per a la marca dels dos galons, en l’any en el que precisament es celebrava el centenari de la marca fundada per André Citroën allà pel mes de març. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul completaven el recorregut a 2,2 segons dels guanyadors i s’havien de conformar amb la segona posició, mentre que el podi el tancaven Ott Tänak i Martin Järveoja, després d’haver protagonitzat una gran remuntada, a 2 minuts i 15,2 segons dels vencedors.
Tänak-Järveoja remaven de valent per pujar al podi monegasc.
En la recentment creada WRC2Pro, categoria reservada a les formacions de fàbrica, la llista d’inscrits era molt curta, doncs només hi prenien la sortida els britànics de M-Sport Gus Greensmith i Elliott Edmondson i els finlandesos d’Škoda Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Aquests segons patien una sortida de pista en la primera cronometrada de l’itinerari i en deixar-s’hi una mica més de 10 minuts i mig, els britànics tenien un camí prou planer cap a la victòria, que aquests finalment acabaven aconseguint per 13 minuts i 27,8 segons de marge en marcar 5 victòries parcials de tram per 9 dels de la firma txeca.
A efectes de campionat, tractant-se de la primera prova del calendari, el britànic encapçalava la taula del certamen amb 25 punts, 7 més que el fill de l’expilot i vencedor del Ral·li de Suècia 2001 Harri Rovanperä.
Greensmith-Edmonson es quedaven sols a les primeres de canvi.
En la classe WRC2 els francesos Yoann Bonato i Benjamin Boulloud prenien la iniciativa imposant-se en 4 de les 5 primeres proves especials, marcant el segon millor temps en la cronometrada que als campions de França en asfalt se’ls hi escapava l’escratx. Reduint lleugerament el seu ritme en les dues últimes especials del divendres, la parella líder feia cap al parc tancat de Gap amb 1 minut i 47,4 segons de marge amb Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul.
Al llarg del dissabte els líders eixamplaven distàncies amb 2 escratxs i un segon millor temps, però en la quarta i última prova especial de la jornada, una punxada tirava per la borda la labor dels campions francesos, els quals retornaven al parc tancat amb un marge de 1 minut i 23,6 segons amb els belgues Gillaume de Mévius i Martijn Wydaeghe i 1 minut i 28,8 segons en relació a Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul.
Amb un marge prou ampli, els francesos es dedicaven administrar l’avantatge al llarg del diumenge, una tasca que es veia facilitada en quan Gillaume de Mevius i Martijn Wydaeghe s’acomiadaven de la competició per accident en el transcurs de la segona prova especial de la jornada. Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul, sense cap necessitat d’apretar fort l’accelerador per guanyar plaça, no exercien cap pressió sobre els líders que tenien via lluire al calaix més alt del podi.
Yoann Bonato i Benjamin Boulloud aconseguien la victòria en la primera cita de la temporada per 2 minuts i 6,9 segons davant d’Adrien Fourmaux i Renaud Jamoul i per 4 minuts i 16,7 segons en relació als escandinaus Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson, amb el que el pilot alpí encapçalava la classificació amb 25 punts, 7 per davant del seu compatriota Adrien Fourmaux i 10 amb el noruec Ole-Christian Veiby.
Bonato-Boulloud mostraven els seus galons de campions de França.
En la categoria R-GT la competició no va existir en cap moment, doncs els italians Enrico Brazzoli i Manuel Fenoli s’imposaven en totes i cadascuna de les proves especials en les que aquests s’enfrontaven amb els seus únics rivals, el canadenc Ian Crerar i la sueca Christina Thörner, qui tanmateix abandonaven la competició quan disputaven la desena prova especial, a causa dels danys que havien ocasionat al seu Porsche 911 Carrera en una sortida de pista.
Sense més oposició que la fiabilitat mecànica del seu Abarth 124 Rally RGT, els transalpins aconseguien doncs una victòria en solitari i per tant encapçalaven el certamen, també en solitari, amb 25 punts.
Brazzoli-Fenoli pràcticament només hagueren de portar el cotxe a meta per guanyar.
En el campionat de pilots, el pilot de Gap, Sébastien Ogier, iniciava la seva revàlida del títol amb una molt bona puntuació, doncs als 25 punts de la victòria, el francès hi afegia 4 més del segon lloc en el Power Stage i per tant aquest totalitzava 29 punts, 8 més que el belga Thierry Neuville i 12 més que l’estoni Ott Tänak.
Constructor |
Punts |
Sébastien Ogier |
29 |
Thierry Neuville |
21 |
Ott Tänak |
17 |
En el certamen de constructors, la victòria de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia no es veia recolzada pels seus companys Esapekka Lappi i Janne Ferm, els quals es veien obligats a retirar-se al llarg de la jornada sabatina per un problema de motor, amb el que Hyundai era la marca amb major puntuació en combinar el segon lloc de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul amb el quart de Sébastien Loeb i Daniel Elena. Toyota combinava el tercer i el cinquè lloc d’Ott Tänak i Martin Järveoja i de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila per igualar la puntuació de Citroën a 5 punts dels líders. M-Sport, amb un rendiment clarament inferior al dels seus rivals, es quedava amb la meitat de la puntuació dels coreans.
Constructor |
Punts |
Hyundai |
30 |
Citroën
Toyota
|
|
M-Sport |
14 |