Els provençals Ogier-Ingrassia guanyaven per cinquena vegada consecutiva el ral·li de casa.
El Port de Mònaco era testimoni el diumenge 28 de gener de 2018 de la cerimònia de clausura del 86è Ral·li de Monte-Carlo, cita que tradicionalment suposava el tret de sortida a una nova temporada del mundial de ral·lis. Amb la possibilitat d'atorgar punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, fins a 68 equips s'inscrivien a la ronda alpina, dels que 67 iniciarien a partir del dijous 25 de gener a disputar un recorregut programat de 17 proves especials cronometrades de 388,59 km de distància, una corda que 47 equips aconseguirien completar.
Tänak-Järveoja repetien la segona plaça de la temporada anterior i aconseguien el seu primer podi amb Toyota.
La primera etapa, celebrada el dijous 25 de gener, tenia en el seu programa dues proves cronometrades nocturnes, Thoard-Sisteron de 36,69 km i la primera passada per Bayons-Bréziers amb 25,49 km de lluita contra el cronòmetre, pel que el primer escull que els pilots havien de superar a la ronda alpina, els hi suposaven uns interessants 62,18 km en la foscor dels Alps.
A part de la nocturnitat, la primera prova especial del programa tenia el handicap afegit de combinar seccions seques amb seccions glaçades, explicant-se així el gran nombre d'errades que s'hi van arribar a produir, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia patien una virolla en aquest tram, tot i que eren els menys perjudicats, doncs malgrat l'inconveniència hi marcaven el millor registre. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila s'hi envirollaven en dues ocasions o d'altres rivals sobre el paper a la victòria, els irlandesos Kris Meeke i Paul Nagle, els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul o els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja s'hi quedaven enganxats en un banc de neu del voral de la carretera, si bé en el cas d'aquests últims, el temps perdut rondava el mig minut, tot el contrari dels de Citroën i de Hyundai que s'hi deixaven minut i tres quarts i quatre minuts respectivament. Altres en la llista negra, eren Elfyn Evans i Daniel Barritt, els quals patien una punxada, o Craig Breen i Scott Martin que patien una sortida de pista.
La segona i última prova especial de la breu jornada es trobava bàsicament seca i si bé el calvari de l'especial anterior ja no es va reproduir, Kris Meeke i Paul Nagle encara s'hi tornarien a envirollar. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia sumaven el seu segon escratx consecutiu a l'esdeveniment i se n'anaven a dormir a casa, Gap, amb 17,3 segons de marge sobre els Hyundais dels noruecs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger i 25,6 segons vers el dels càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio. Esapekka Lappi i Janne Ferm restaven en la quarta posició a 37,4 segons del liderat, precedint en 5 i 18 segons als seus companys d'equip Ott Tänak i Martin Järveoja i Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila respectivament.
De Gap els participants en sortien a quarts de 9 del matí del divendres, per tal d'afrontar la segona etapa del programa, la més llarga de tota l'edició i la qual en el seu guió hi constava un bucle de tres trams pels que s'hi passaven en fins a dues ocasions, generant així un total de 6 proves especials cronometrades de 144,88 km de distància.
Ott Tänak i Martin Järveoja començaven la jornada aconseguint el seu primer escratx al ral·li, el qual els deixava en la quarta posició provisional, mentre que per davant, Dani Sordo i Carlos del Barrio es feien amb la segona plaça dels seus companys Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, els quals s'havien saltat un encreuament en el transcurs de l'especial; Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul continuaven amb el seu via crucis particular i amb una punxada lenta a les acaballes del primer tram, aquests cedien, encara més, uns segons amb el cap de la classificació.
La petita sortida que Andreas Mikkelsen i Anders Jæger havien tingut en la tercera especial del ral·li, primera del divendres, els generava una averia en l'alternador, i si bé els noruecs intentaven canviar la corretja en l'enllaç cap al segon tram del dia per tal de subsanar el problema, el canvi va ser infructuós i els nòrdics de Hyundai es veien obligats a abandonar la jornada, permetent així que Ott Tänak i Martin Järveoja entressin en les posicions provisionals de podi. En la tercera i última especial del matí, el segon millor temps que els estonians aconseguien a 3 dècimes de segon dels britànics Elfyn Evans i Daniel Barritt, deixava a la parella de Toyota en la segona posició en el retorn al parc tancat de Gap per les assistències de mitja jornada, en detriment de Dani Sordo i Carlos del Barrio, els quals es lamentaven que els seus mecànics no els hi havia muntat els pneumàtics que ells havien demanat.
Per la tarda, amb les segones passades per les especials, Ott Tänak i Martin Järveoja començaven a posar setge al liderat dels seus ex-companys d'equip Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els estonians aconseguien el millor registre en la primera especial del bucle, mentre que en la segona, cinquena en el còmput de la jornada i setena en el del ral·li, la pluja que acompanyava als participants facilitava una petita sortida de pista dels líders provençals, la qual els feia perdre de l'ordre de mig minut amb els homes més ràpids a la cronometrada, i el més important, uns valuosos 15 segons vers els seus màxims rivals, que de cop reduïen a la meitat el gap que els separava fins llavors.
Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul es reivindicaven amb el seu primer escratx al ral·li en la sisena i última prova cronometrada de l'etapa, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja eren els tercers homes més ràpids per darrera dels seus companys Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i retallaven uns 4 segons més a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Els de M-Sport retornaven així al parc tancat de Gap conservant la primera posició provisional, si bé el seu marge era de només 14,9 segons vers la parella estoniana de Toyota. Dani Sordo i Carlos del Barrio es mantenien en places de podi, si bé els càntabres es trobaven ja a 59,7 segons del liderat i amb Esapekka Lappi i Janne Ferm i Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila a 10,2 i 10,4 segons de la seva posició respectivament.
Per dissabte l'organització programava un total de 5 proves especials cronometrades, això és un bucle de dos trams pel qual s'hi passa en dues ocasions, més la segona passada per la segona prova especial del dijous a la nit; assolint així una distància total cronometrada de 117,55 km, els quals tenien el handicap afegit de la presència de neu.
Sense res a perdre, els re-enganxats Andreas Mikkelsen i Anders Jæger marcaven un gran cronòmetre en la primera especial sabatina, superant en 22,2 segons als segons classificats, que no eren altres que els líders de la taula provisional Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. A efectes de classificació però, els provençals aconseguien afegir en unes condicions molt difícils 1 minut als seus rivals més directes, mentre que Dani Sordo i Carlos del Barrio havien d'abandonar el ral·li per accident, obrint les portes del podi a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, que malgrat perdre de l'ordre de mig minut amb els líders, aturaven el cronòmetre amb el tercer millor temps.
Amb un marge de confiança d'una mica més d'1 minut, i veient com de delicada era la situació dels trams, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia decidien a partir de llavors pilotar administrant les distàncies, amb el que el retorn a Gap es feia amb 33,5 segons de distància entre els francesos de M-Sport i els estonians de Toyota. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila per la seva banda, tancaven el podi provisional a 1 minut i 32,7 segons dels primers classificats, gaudint a la seva vegada d'un coixí de 3 minuts i 5,8 segons vers els seus companys Esapekka Lappi i Janne Ferm, molt endarrerits a causa d'una punxada soferta en la tercera especial sabatina.
L'edició es tancava amb la jornada dominical, la qual tenia la dificultat afegida de celebrar-se sense assistències intermèdies. Aquesta quarta i última etapa tenia en el seu recorregut 2 trams cronometrats, els mítics Coll del Turini i el Coll de Braus, pels que s'hi passaven en dues ocasions, generant així un recorregut de 63,98 km cronometrats al llarg de 4 proves especials.
El primer d'ells, el del Turini, estava molt delicat a causa de la presència de gel, però tot i això Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s'anotaven el millor temps en aquesta cronometrada i ampliaven una mica més el forat que ells tenien amb els seus rivals. El guany però esdevenia pèrdua en la segona d'elles, doncs un espectador encenia una bengala prop de la línia d'arribada, i en no veure-hi a través del fum, la parella francesa es veia obligada a alçar el peu de l'accelerador i deixar-s'hi uns quants segons.
La segona passada pel Coll del Turini deixava poques emocions, ans el contrari al Power Stage, on els irlandesos Kris Meeke i Paul Nagle s'hi anotaven el millor temps, posant així una mica de remei al ral·li tan fluix que havien tingut, l'altra cara de la moneda la posaven els finlandesos Esapekka Lappi i Janne Ferm, els quals hi cometien una errada que els feia perdre de cop 3 posicions, veient-se relegats a la setena plaça final per darrera de Kris Meeke i Paul Nagle, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i Elfyn Evans i Daniel Barritt respectivament.
Completades doncs les 17 proves especials del programa, els participants es dirigien cap al Port de Mònaco, on la cerimònia del podi els esperava. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia pujaven a la rampa final ocupant la primera posició, després d'haver completat els 388,59 km cronometrats del recorregut en un temps final de 4 hores 18 minuts i 55,5 segons. Ott Tänak i Martin Järveoja s'havien de conformar amb la segona posició final a 58,3 segons del temps dels guanyadors, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tancaven el podi monegasc a 1 minut i 52 segons dels primers classificats.
L'experiència és un grau, i mantenint-se al marge dels grans errors, Latvala-Anttila repetien el 3r lloc de la temporada anterior.
En la categoria intermèdia, el WRC2, els francesos Eric Camilli i Benjamin Veillas marcaven un temps molt bo en la primera especial cronometrada del programa, aconseguint-hi un coixí de 21,9 segons vers els més experimentats i favorits pilots txecs Jan Kopecký i Pavel Dresler.
A partir de llavors els homes d'Škoda començaven a recuperar els segons que havien perdut en aquest tram inaugural especial rere especial, fins que en la segona cronometrada del divendres, quarta en el còmput global del ral·li, aquests assolien la primera posició provisional. La superioritat de Jan Kopecký i Pavel Dresler per una banda, i els problemes dels seus rivals per una altra, permetien als pilots centre-europeus completar la segona jornada amb gairebé 8 minuts i mig de marge vers els belgues Guillaume de Mevius i Louis Louka després de que Eric Camilli i Benjamin Veillas es veiessin obligats a abandonar la jornada per accident a la quarta especial del dia.
Les delicades condicions del dissabte i el gran marge de segons que els txecs tenien, convidaven als líders a prendre's la competició amb cautela, pel que els seus registres no eren ni de bon tros els millors en cada cronometrada individual, però que malgrat tot permetien a Jan Kopecký i Pavel Dresler retornar al parc tancat de Gap amb encara més segons de marge vers els seus perseguidors belgues.
Amb la millora de les condicions, l'etapa dominical esdevenia un tràmit per a Jan Kopecký i Pavel Dresler, qui finalment s'emportaven la victòria a la prova alpina i de retruc, en tractar-se de la primera ronda del calendari mundial, passar a liderar la taula provisional del campionat.
Kopecky-Dresler es van veure sorpresos en la primera especial, a partir de llavors van fer un ral·li molt intel·ligent.
Entre els vehicles de dues rodes motrius, altrament anomenat WRC3, els francesos Jean-Baptiste Franceschi Romain Courbon mostraven una superioritat incontestable, doncs aquests guanyaven consecutivament les 9 primeres proves especials del programa i en la desena s'emportaven el segon millor temps, assolint així un liderat de més de 13 minuts de marge. Malauradament la seva demostració tocava fi a l'equador de la tercera jornada, moment en el que els líders patien un accident que els obligava a abandonar la competició, cedint el testimoni als transalpins Enrico Brazzoli i Luca Beltrame.
Amb 3 escratxs i 4 segons millors registres en les 7 especials que restaven per celebrar-se, els pilots italians en tenien prou per tal de fer entrada al Port de Mònaco amb la primera posició final i emportar-se així els seus primers 25 punts corresponents a la victòria.
Brazzoli-Beltrame es trobaven amb el liderat el dissabte al migdia i ja no el van deixar anar.
En la categoria R-GT la llista d'inscrits era breu, tan com que només hi havien 2 equips. Els italians Andrea Nucita i Marco Vozzo marcaven el primer millor temps a la ronda alpina, i en conseqüència esdevenien els primers líders de la classe, per desgracia seva, en la segona i última cronometrada de la primera jornada, els transalpins no podien arribar al parc tancat de Gap per la seva pròpia roda i rebien la pertinent penalització de 10 minuts per tal de re-emprendre la marxa l'endemà divendres. Així els francesos Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye heretaven la primera plaça provisional amb un coixí de gairebé 7 minuts vers els anteriors líders.
En la primera especial del divendres Andrea Nucita i Marco Vozzo esperonaven als líders francesos amb un escratx, i la reacció d'aquests era imposar-se en les 5 especials que restaven a l'etapa per tal de tornar a entrar a Gap amb prop de 9 minuts de marge. Les condicions dantesques del dissabte però donarien unes quantes sacsejades a la taula; els pretendents transalpins reduïen les distàncies amb els líders en 6 minuts gràcies als 2 escratxs aconseguits en els 2 primers trams, però la gesta tocava final quan aquests patien un accident en l'onzena especial cronometrada del ral·li, tercera de la jornada, deixant a partir de llavors a Nicolas Ciamin i Thibault de la Haye totalment sols. Una prova especial més tard, una averia en el turbo obligava a abandonar la competició als francesos, amb el que la classificació va quedar totalment buida de participants i ningú aconseguia completar el recorregut i per tant ningú en resultava guanyador.
En el campionat reservat a pilots, Sébastien Ogier emprenia la seva cinquena defensa del títol mundial amb el mateix resultat, guanyant la ronda inaugural alpina i emportant-se els primers 26 punts al seu compte particular, 25 corresponents a la victòria i 1 punt més per haver aconseguit el 5è millor registre al Power Stage. Ott Tänak seguia al seu ex-company d'equip a 8 punts, mentre que Jari-Matti Latvala i Kris Meeke tancaven el podi provisional del certamen a 9 punts del provençal.
Constructor |
Punts |
Sébastien Ogier |
26 |
Ott Tänak |
18 |
Jari-Matti Latvala
Kris Meeke
|
|
M-Sport veia com la victòria dels seus pilots franquícia no venia acompanyada d'un bon resultat dels seus escuders, pel que els preparadors britànics i Toyota iniciaven la temporada empatats a 33 punts al capdavant de la classificació provisional. Citroën aconseguia sumar 18 punts a la prova monegasca i evitava així ocupar el fanalet vermell de la taula, un rol que corresponia a Hyundai amb 14.
Constructor |
Punts |
M-Sport
Toyota
|
|
Citroën |
18 |
Hyundai
|
|