
Neuville-Wydaeghe es refeien d’una virolla per aconseguir una victòria amb pes curricular
De la mateixa manera que la mitologia egípcia vinculava la reencarnació del Deu Ra amb l’inici d’un nou dia, amb el sol sortint per l’horitzó, el dijous 25 de gener de 2024 el Campionat del Món de Ral·lis deixava enrere el seu ostracisme, per tal d’iniciar una nova campanya als Alps Marítims Francesos, amb la disputa del 92è Ral·li Montecarlo. El ral·li es presentava amb un recorregut redissenyat, abandonant el model bastament criticat al llarg de la temporada prèvia, el qual comptava amb 324,44 km cronometrats al llarg de 17 proves especials i 4 jornades de competició, una cita doncs que finalitzava el diumenge 28 de gener a la Plaça del Casino de Montecarlo en sonar 1 quart de 5 de la tarda. L’esdeveniment alpí entregava punts en els certàmens de pilots i constructors, així com en el WRC2 i WRC3, un ventall d’opcions que copçava l’interès de fins a 70 formacions per a oficialitzar la seva inscripció, trobant-se absents 2 d’elles en la cerimònia de sortida celebrada a la mateixa Plaça del Casino 3 dies abans.
Ogier-Landais no van poder presentar batalla en l’etapa final i es rendien amb el segon lloc.
Havent pres la sortida des de la Plaça del Casino de Monte-Carlo el dijous a 3 quarts i mig de 5 de la tarda, els participants cobrien uns 170 km de tram d’enllaç fins arribar a Digne les Bains, on s’hi emplaçava una àrea remota per al bescanvi de pneumàtics, així com per al proveïment de carburant. Ja de negre nit, els 68 equips participants tenien per davant l’etapa més curta del programa, amb 46,20 km cronometrats al llarg de 2 trams, sent el segon d’ells el famós, pintoresc i replet de pirotècnia “Tourniquets de Bayons”.
Amb clima sec i una temperatura prou alta per l’època, uns 10 ºC, Elfyn Evans i Scott Martin aprofitaven l’avinentesa de trobar-se la pista neta i aquests establien el temps de referència per a la resta de participants per davant dels Hyundai i20 Rally1 Híbrids d’Ott Tänak i Martin Järveoja, qui es lamentaven de portar el cotxe amb ajustos per a la neu, i de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, qui tampoc manifestaven trobar-se a gust amb el comportament dels seus pneumàtics.
Elfyn Evans i Scott Martin repetien resultat parcial en la segona cronometrada de la breu jornada inaugural i els britànics s’endinsaven en el parc tancat de Gap a manca d’1 minut per a la mitjanit amb 15,1 segons d’avantatge en vers Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, qui treien renda d'uns problemes amb l’accelerador que estaven minvant el rendiment dels seus companys d’equip bàltics. Uns altres en treure profit dels problemes d’Ott Tänak i Martin Järveoja, eren Sébastien Ogier i Vincent Landais, qui tancaven l’etapa en tercera posició a 21,6 segons dels seus companys de formació a la marca nipona i per un coixí d’1,2 segons en vers el segon dels Hyundai. Consistents, Adrien Fourmaux i Alex Coria es disputaven la cinquena plaça amb Takamoto Katsuta i Aaron Johnston a 39,0 segons dels líders i per 7,3 segons de marge amb el tercer Toyota.
Gairebé 8 hores més tard, concretament a 3 quarts de 8 del matí del divendres 26 de gener, la competició es reprenia amb la sortida de la primera parella participant del parc tancat de Gap, entre les 67 formacions que restaven en actiu. Un rol que altra vegada assumien els britànics de Toyota Elfyn Evans i Scott Martin. Seguint el model contemporani, la jornada comptava amb un bucle de 3 trams que es disputava en dues ocasions, generant així un total de 6 proves especials de 105,72 km cronometrats, una activitat que els més matiners finalitzarien amb el retorn al punt de sortida en passar 3 minuts d’1 quart de 9 del vespre, havent-se de trobar en règim de parc tancat tots aquells participants que volguessin i poguessin prosseguir amb la competició abans de mig quart de 12.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe rebaixaven en 5,3 segons el registre que aconseguien els líders Elfyn Evans i Scott Martin al terme de la primera cronometrada de la jornada i per tant els belgues acabaven amb la ratxa dels britànics, si bé els de Toyota en esdevenir-hi els segons més ràpids, es mantenien al capdavant de la taula provisional. Una mica més avall en la classificació, Adrien Fourmaux i Alex Coria aturaven el cronòmetre amb el quart millor temps, per darrera dels seus compatriotes Sébastien Ogier i Vincent Landais, i els de M-Sport es feien amb idèntica posició a la general, tot aprofitant que Ott Tänak i Martin Järveoja se n’anaven llargs en un revolt, trepitjaven una placa de gel i s’envirollaven, pagant el peatge de deixar-s’hi una quarantena de segons.
Ja en la recta final del bucle matinal, Sébastien Ogier i Vincent Landais es destapaven i hi aconseguien encadenar 2 victòries parcials de tram, amb les quals la parella francesa de Toyota, i ferma favorita a la victòria final, es feia amb la segona posició per davant d’uns afligits per una virolla en la cronometrada equatorial i unes notes un xic massa conservadores per part de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
Avesats a la segona posició en cada taula de temps individual, Elfyn Evans i Scott Martin es mantenien al capdavant de la general per 10,7 segons de marge en vers els seus companys de formació francesos i per 24,5 segons en relació als belgues de Hyundai. Ott Tänak i Martin Järveoja, que recuperaven la quarta posició immediatament després de perdre-la, entraven en el reagrupament per a les assistències a 1 minut i 1,0 segons dels belgues i per 3,3 segons de coixí en vers a Adrien Fourmaux i Alex Coria.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe demostraven tenir ben preses les mides als 16,68 km de la primera especial del bucle, en rebaixar en 9 segons el registre de primera hora del matí i tornar a establir el registre de referència per davant de la resta de participants que seguien en actiu.
Havent après de les errades al matí, els belgues extenien la seva ratxa en imposar-se també en la segona especial de l’escull, mentre que en la tercera i última el registre més baix era el que aconseguien Sébastien Ogier i Vincent Landais.
Així doncs amb Elfyn Evans i Scott Martin i Ott Tänak i Martin Järveoja encasellats respectivament en la tercera i quarta plaça al terme de cada especial cronometrada, les distàncies entre les 3 formacions que ocupaven posicions de podi s’estrenyien, mentre que en relació amb els seus pretendents, aquestes s’eixamplaven. 4,5 segons separaven els cronos de les dues formacions de Toyota, amb els britànics encara per davant del natural de Gap, vila en la qual s’emplaçava el parc tancat a quarts de 9 del vespre, i el navegant cors, mentre que en relació a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, aquest marge s’eixamplava fins a uns poc rellevants 16,1 segons. Per la seva part els bàltics retornats a Hyundai completaven l’etapa a 1 minut i 13,6 segons del temps dels primers classificats i per 24,4 segons de marge amb Adrien Fourmaux i Alex Coria.
Si la segona etapa havia visitat les muntanyes de l’est de Gap, la jornada sabatina es desenvolupava cap a l’oest del centre neuràlgic de l’edició, repetint la coneguda fórmula d’un bucle de 3 trams que es disputava en dues ocasions, generant així un total de 6 proves especials cronometrades de 120,40 km de corda, l’etapa més llarga del programa. A la ciutat provençal els motors començaven a rugir en mancar 6 minuts per a les 7 del matí del dissabte 27 de gener, mentre que Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, els encarregats d’obrir pista per aquesta etapa, estaven autoritzats a entrar en règim de parc tancat en mancar 3 minuts per a 2 quarts de 8 del vespre.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’imposaven en la primera especial sabatina i tot aprofitant unes notes un pèl massa conservadores per part de Sébastien Ogier i Vincent Landais, els belgues es feien amb la segona posició en la taula provisional a 6,5 segons dels líders britànics i per 7,2 segons de marge amb els francesos de Toyota.
Precisament els líders patien problemes amb el sistema híbrid en el transcurs de la segona prova especial i aquests entregaven la preuada primera posició als pilots de Hyundai, mentre que els seus companys francesos reaccionaven i aconseguien establir el registre més baix, 2,1 segons per davant dels de la formació coreana.
Dues parelles de Hyundai, Ott Tänak i Martin Järveoja i Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, aconseguien aturar el cronòmetre amb el millor temps en la darrera especial del bucle matinal i el retorn a Gap, per a rebre les atencions mecàniques, es produïa amb els belgues al capdavant de la classificació per 5,1 segons en vers a Elfyn Evans i Scott Martin i per 7,7 segons amb Sébastien Ogier i Vincent Landais.
A la represa, Elfyn Evans i Scott Martin seguien sense trobar-se cómodes en el seu Yaris Rally1 i aquests cedien la segona plaça, davant una nova victòria de tram dels seus companys Sébastien Ogier i Vincent Landais. Els francesos repetien victòria de tram en la següent i aquests rellevaven als belgues del capdavant de la classificació per l’estret marge de 8 dècimes de segon.
La reacció de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe no trigava en arribar, i aquests tornaven a imposar-se en la cronometrada més llarga del dia. Un millor temps que els permetia recuperar l’anhelada posició recentment perduda i accedir al parc tancat de Gap amb 3,3 segons de marge en vers Sébastien Ogier i Vincent Landais i 34,9 segons amb uns abatuts Elfyn Evans i Scott Martin. Ott Tänak i Martin Järveoja seguien encara lluny de les places d’honor, a 1 minut i 46,9 segons del temps dels seus companys d’equip, i per tant ara ja si quedava clar que trepitjar podi passava per esperar una errada de qualsevol dels 3 equips que tenien per endavant, afortunadament, el seu marge amb Adrien Fourmaux i Alex Coria s’havia eixamplat fins a 1 minut i 7,1 segons.
Amb un trepidant lluita per la victòria doncs, en passar 3 minuts de les 6 del matí del diumenge 28 de gener, es donava el tret de sortida a la quarta i última etapa del ral·li, la qual, com l’etapa inaugural, tenia un disseny lineal per tal de dirigir-se en vers el parc tancat de Mònaco, al llarg de 3 trams, sent el darrer d’ells el mític Col du Turini que exercia les funcions de “Power Stage”, un darrer escull en l'itinerari que suposava 52,12 km competitius.
Emperò la lluita no va existir, doncs Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe no donaven marge als dubtes i els belgues s’imposaven consecutivament en els 3 trams dominicals, tothora que Sébastien Ogier i Vincent Landais es rendien davant l’evidència i decidien no assumir riscos estúpids per tal de portar a bon port la segona plaça assolida.
Així doncs, amb els líders aconseguint els 5 punts extra del Power Stage, a 1 quart de 5 de la tarda del diumenge 28 de gener de 2024 tenia lloc la cerimònia del podi del 92è Ral·li Montecarlo, en la que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe pujaven al graó més alt del podi en completar els 324,44 km cronometrats del programa en un temps de 3 hores 9 minuts i 30,9 segons, registre que rebaixava en 16,1 segons l’acumulat per Sébastien Ogier i Vincent Landais. Elfyn Evans i Scott Martin tancaven les posicions d’honor a 45,2 segons dels guanyadors.

A Evans-Martin se’ls hi va ennuegar l’etapa sabatina després de dominar els compassos inicials.
En categoria WRC2, els espanyols Pepe López i David Vázquez s’imposaven consecutivament en les dues primeres proves especials de la breu etapa inaugural nocturna i es forjaven així un lideratge inqüestionable. En primera instància la victòria parcial de tram s’aconseguia per davant dels francesos Yohan Rossel i Arnaud Dunand, posteriorment per davant dels russos Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, qui hi arrebassaven la segona posició als seus companys de carpa a Citroën, amb el què el madrileny i el gallec accedien en el parc tancat de Gap amb 14,2 segons en vers els russos i 19,9 segons amb els francesos.
Divendres al matí Pepe López reconeixia obertament no haver encertat amb la posada a punt del seu Škoda Fabia RS Rally2 al terme de la cronometrada inaugural del bucle i en esdevenir, amb David Vázquez cantant les corbes, el 4t classificat, la parella perdia el lideratge a mans de Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, qui hi aconseguien establir el registre més baix de la categoria per davant dels seus companys francesos.
Pepe López i David Vázquez reaccionaven en la línia adequada i aquests s’imposaven en la cronometrada equatorial del trèvol per tal de situar-se a 8 dècimes de segon de recuperar el lideratge, una fita que s’aconseguia just abans de retornar a Gap per tal de rebre les assistències mecàniques, amb una nova victòria de tram.
El madrileny i el gallec completaven el bucle matinal per l’estret marge de 4 dècimes de segon en vers Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, mentre que sense el protagonisme de les victòries de tram, Yohann Rossel i Arnaud Dunand es situaven a 5,2 segons del lideratge.
En tornar sobre les cronometrades més orientals, Nikolay Gryazin i Kontsantin Aleksandrov repetien en l’autoria del millor temps en la primera d’elles i els russos, sota bandera búlgara, es tornaven a fer amb la primera posició.
En les dues següents proves especials amb les que s’acabava l’etapa, el lideratge anava canviant de mans de la mateixa manera que els joncs es flexionen en funció de la direcció amb la que bufa el vent. Pepe López i David Vázquez tornaven a establir el millor temps en l’especial central del bucle i amb aquest registre els espanyols recuperaven el lideratge per 4,3 segons de marge, per acte seguit, els pilots de l’Škoda de MAPO Motorsport, tornar-lo a entregar als pilots de Citroën, davant un nou temps escratx dels russos.
Retornats al punt d’inici de l’etapa per tal d’ingressar en règim de parc tancat, 1,3 segons separaven a Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov de Pepe López i David Vázquez, mentre que en un paper secundari, restaven Yohan Rossel i Arnaud Dunand a 6,2 segons dels seus companys d’estructura. Constants, però mai sense interferir en el trio capdavanter, Nicolas Ciamin i Yannick Roche eren quarts classificats a 1 minut i 54,5 segons dels líders.
La jornada sabatina s’iniciava tal i com s’havia desenvolupat l’etapa anterior, amb una victòria de tram per a cadascun dels dos principals tenors de la classe, sense que això no comportès cap alternancia en la primera posició, mentre que en la tercera i última prova especial cronometrada de l’escull matinal, els francesos Yohan Rossel i Arnaud Dunand hi aconseguien el establir el millor temps per primera vegada al llarg de l’edició. Tot i l’equitat en quan a l’autoria de les victòries de tram, les distàncies al capdavant de la classificació s’eixamplaven, amb 5,9 segons entre russos i espanyols i 14,6 segons entre les dues formacions Citroën.
En reprendre l’activitat competitiva, Pepe López i David Vázquez tornaven a establir el millor temps de la categoria i ara si que el madrileny i el gallec recuperaven la primera posició, davant els dubtes inicials que tenien Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov sobre si hi havien patit una punxada.
Yohan Rossel i Arnaud Dunand afegien més emoció encara a una categoria molt vibrant, imposant-se en les dues darreres especials sabatines, tothora que que els espanyols cedien la primera posició en no acabar-se de trobar del tot a gust amb els canvis d’adherència que oferia la sisena i última prova especial del dia.
Així doncs, després d’aquests resultats de la jornada sabatina, els 52,12 km cronometrats de l’etapa final es presentaven molt emocionants, amb Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov en la primera posició per 2 dècimes de segon de marge amb Pepe López i David Vázquez i per 6,9 segons en vers Yohan Rossel i Arnaud Dunand.
Pepe López i David Vázquez aconseguien l’escratx ex-aequo amb Yohan Rossel i Arnaud Dunand en la tercera passada pel tram amb el qual s’havia tancat el bucle del divendres, La Bréole-Selonnet, i els espanyols tornaven a ocupar la primera posició, mentre que els francesos restaven a 3,0 segons dels seus companys de carpa.
Amb estocatge de les Pirelli més adequades per afrontar l’etapa dominical, Yohan Rossel i Arnaud Dunand volaven sobre les dues darreres proves especials del programa i amb 2 temps escratx en solitari, els francesos primer es feien amb la segona plaça, per en darrera instància fer-se amb el lideratge de manera definitiva davant l’absència de més activitat cronometrada.
Arribats a Mònaco per tal de celebrar la cerimònia de clausura sense cap mena d’entrebanc o retard, Yohan Rossel i Arnaud Dunand fitxaven el seu carnet de ruta amb un temps final de 3 hores 20 minuts i 7 dècimes de segon, registre que rebaixava en 4,0 segons l’acumulat per Pepe López i David Vázquez i en 15,4 segons el de Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov. Posicions que es traduïen en 25 punts per al francès, 18 per a l’espanyol i 15 per al rus. Nicolas Ciamin i Yannick Roche esdevenien quarts per davant del debutant Toyota Yaris Rally2 de Stéphane Lefebvre i Andy Malfoy.

En un esprint final, Rossel-Dunand vencien en categoria WRC2
La segona posició de Pepe López i David Vázquez esdevenia victòria entre aquells que no acumulaven experiència prèvia al volant d’un cotxe de la màxima categoria o d’algun títol mundial previ, la categoria WRC2 Challenger, mentre que entre aquells que ja havien sobrepassat l’equador de l’esperança de vida, el WRC Masters, la victòria era inqüestionablement per a Mauro Miele i Luca Beltrame, autors del millor temps de la classe en totes i cadascuna de les 17 cronometrades del programa.

En categoria WRC3 només 2 formacions conformaven la classe, els francesos Ghjuvanni Rossi i Kylian Samezan, al volant d’un Renault Clio Rally3, i els txecs Jan Cerný i Ondrej Krajca, qui afrontaven les revirades carreteres alpines amb un Ford Fiesta Rally3. Els del rombe s’imposaven en la primera prova especial del programa, emperò els de l’oval ho feien als “Tourniquets de Bayons”, per tal d’ingressar a Gap en la primera posició per 43,9 segons de marge.
Al contrari que en les dues categories anteriors, la lluita ja es va acabar aquí, doncs d’una banda els francesos fitxaven amb un retard de 14 minuts en el tercer control horari i la contrarietat els suposava rebre una sanció de 2 minuts i 20 segons, penalització que entraria en efecte l’endemà divendres amb la represa de la competició i que els deixava a més de 3 minuts del lideratge. A més a més, en el que restava d’itinerari, Jan Cerný i Ondrej Krajca sempre establien un temps més baix que no pas el de Ghjuvanni Rossi i Kylian Samezan, pel que finalment els txecs aconseguien la victòria per 10 minuts i 42,6 segons en vers als francesos.
Cerný i Krajca guanyaven la desprovista classe WRC3
Thierry Neuville iniciava el nou curs en el campionat de pilots de la millor manera possible, imposant-se en el Power Stage com en l’esdeveniment, una doble victòria que li suposava arrancar la cursa en vers al títol amb 30 punts, 6 més que no pas Sébastien Ogier, segon en totes dues classificacions en lliça. Elfyn Evans, el primer pretendent entre els regulars, esdevenia quart en la cronometrada del premi i el gal·lès restava a 9 punts del belga.
Constructor |
Punts |
 Thierry Neuville |
30 |
 Sébastien Ogier |
24 |
Elfyn Evans
|
|
En el campionat de constructors Toyota situava a dos dels seus cotxes en el podi monegasc, mentre que Hyundai es feia amb les dues victòries, tothora que Ott Tänak i Martin Järveoja hi esdevenien 4ts. Uns resultats que deixaven la taula força igualada entre els dos constructors asiàtics, amb els nipons establerts a Jyväskylä al capdavant de la classificació provisional per 1 punt de marge en vers els coreans d’Alzenau. Tot i el bon paper d’Adrien Fourmaux i Alex Coria, un any més M-Sport retornava als fanalets vermells i els britànics es situaven força lluny de les dues estructures orientals.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
 Hyundai |
45 |
M-Sport
|
|