Aquest cop la sort no va ser esquiva amb Sainz-Moya que guanyaven el seu 1r Monte-Carlo.
Primera cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 59è Ral·li Monte-Carlo finalitzava el dimecres 30 de gener de 1991 a Mónaco. La sortida a la prova es donava des de diferents ciutats europees entre les que hi figurava Barcelona, tal i com marcava la dura tradició, el dijous 24 de gener. Dels 175 equips que formalitzaven la seva inscripció, 165 prenien la sortida per dirigir-se a afrontar les 27 especials cronometrades de 628,64 km de distància a partir del dissabte 26 de gener. 75 equips, ja que en la darrera jornada només es permetia la sortida als 100 primers classificats, aconseguien completar la prova que a part de ser puntuable per als campionats de pilots i marques, també ho era per al de producció.
Ja fos pels Michelin o per manca de ritme, BIasion-Siviero van tenir un ral·li gris.
Transcorreguts els aproximadament 1000 kms fatigosos de concentració a la regió alpina francesa, els pilots començaven a celebrar les primeres especials cronometrades corresponents a l'etapa de classificació el dissabte 26 de gener. Composada per un total de sis trams de 135,82 km de distància total i sense gairebé gel, Carlos Sainz i Luis Moya muntaven un nou tipus de pneumàtic Pirelli que treballava molt bé a baixes temperatures que els permetien adjudicar-se els dos primers millor temps del ral·li, el que els permetia liderar d'entrada la prova i distanciar-se de bona part dels Lancia oficials i semi-oficials.
Només François Delecour i Anne-Chantal Pauwels que debutaven amb el Ford Sierra Cosworth 4x4 i que també anaven equipats amb rodes italianes, semblaven capaços de seguir el ritme dels espanyols de Toyota. Ja en el tercer tram cronometrat, el millor temps canviava de pilots peró no d'equip, doncs Armin Schwarz i Arne Hertz marcaven el millor temps alhora que es certificava la primera baixa de la prova, la del Mazda 323 GT-X de Hannu Mikkola i Johnny Johanson per problemes d'encés.
A Col de Perty, quarta prova del dia, Carlos Sainz i Luis Moya marcaven de nou el millor registre mentre que en quilòmetre 11 de l'especial es produia el primer cop de teatre del ral·li quan Didier Auriol i Bernard Occelli es quedaven 8 minuts clavats en la carretera per que el seu Lancia Delta Integrale 16V del Jolly Club es negava a rugir.
El temps perdut, va obligar als francesos a treure el millor de si mateixos que marcaven el millor registre en les dues últimes cronometrades del dia que conduien a Aubenàs, ciutat on es neutralitzava el ral·li, i on Carlos Sainz i Luis Moya arribaven com a líders destacats amb 54 segons d'avantatge vers els Lancia de Massimo Biasion i Tiziano Siviero i del pilot local Bruno Saby acompanyat per Daniel Grataloup.
L'etapa comú s'iniciava amb el mític i alhora temible Burzet, que enguany tornaria a dictar sentencies amb nombroses incidències que començarien a marcar les diferències. Alain Oreille, obridor de pista oficial del ral·li informava que la baixada del coll estava glaçada i era aconsellable l'ús de rodes amb claus; Lancia va fer cas a les suggerencies mentre que els equipats amb Pirelli, és a dir Toyota i Ford, no i van seguir emprant els pneumàtics llisos per a temperatures baixes que ja havien emprat en la jornada anterior. L'aposta era arriscada però va permetre tan a François Delecour i Anne-Chantal Pauwels, autors del millor temps que suposava el primer escratx en el mundial per al popular pilot francès, com a Carlos Sainz i Luis Moya, marcar distàncies amb l'armada Lancia.
A Burzet també Didier Auriol i Bernard Occelli quedaven fora del ral·li quan trencaven el motor del seu Lancia Delta Integrale 16V del Jolly Club, fòrmula que empraven els francesos per tal de córrer tot el campionat enlloc d'unes cites determinades com passava amb els Lancia oficials. L'oli desprès inhabilitava els frens provocant una lleugera sortida de carretera del seu cotxe. Tot i així els pilots van completar l'especial només per entregar el seu carnet de ruta i certificar així el seu abandonament.
Per últim, quan s'havien disputat uns 5 km de Burzet, Armin Schwarz i Arne Hertz patien una punxada en el seu Toyota Celica GT-4 que els obligava aturar-se a canviar roda, el que va fer que el jove pilot alemany i el seu experimentat copilot suec perdessin més de 4 minuts i el contacte amb el grup del capdavant.
Saint Bonnet le Froid, segona especial cronometrada del dia es va veure una certa reacció dels pilots de Lancia que escurçaven distàncies, si bé el millor temps era pel Mitsubishi Galant VR-4 de Timo Salonen i Voitto Silander. Carlos Sainz i Luis Moya marcaven els dos escratxs següents amb les que s'arribava de nit a disputar l'especial de Sisteron, on la munta de pneumàtics va ser molt diversa així com els seus resultats, Armin Schwarz i Arne Hertz optaven pels llisos, mentre els francesos de Ford François Delecour i Anne-Chantal Pauwels optaven pels mixtes. Carlos Sainz i Luis Moya s'inclinaven per pneumàtics amb claus doncs hi havia gel a la carretera, peró en aquesta ocasió l'elecció dels espanyols es va mostrar com la pitjor ja que en l'especial es deixaven poc més d'un minut amb els seus companys d'equip, autors del millor temps, i 22 segons amb els pilots de Ford.
Tot i l'errada en el darrer tram, els espanyols de Toyota arribaven a la neutralització de mitja etapa amb 39 segons d'avantatge vers els francesos de Ford i més d'un minut i mig vers els italians de Lancia Massimo Biasion i Tiziano Siviero que ocupaven la tercera posició provisional. Bruno Saby i Daniel Grataloup eren quarts a gairebé dos minuts dels líders i per darrera d'ells un buit important.
Dilluns al matí es reemprenia l'etapa comú i Armin Schwarz i Arne Hertz mantenien la tónica amb la que havien finalitzat la jornada anterior, marcant els dos primers escratxs i empatant amb Carlos Sainz i Luis Moya a l'escratx del quart tram celebrat. Tot i així la parella germano-sueca de Toyota tenia molt camí per recòrrer i arribar a posicions capdavanteres, mentre que els seus companys d'equip aconseguien elevar les distàncies vers François Delecour i Anne-Chantal Pauwels fins als 53 segons un cop celebrades les dues primeres especials del dia, moment en que els de Ford van reaccionar i marcaven el millor temps en la tercera especial escurçant 5 segons. En la quarta, on els Toyota empataven l'escratx, els francesos de Ford llepaven la part posterior del seu Sierra cedint 8 segons.
En els dos últims trams peró François Delecour i Anne-Chantal Pauwels marcaven el millor temps i aprofitant que Carlos Sainz i Luis Moya s'envirollaven i es quedaven sense frens en la penúltima especial cronometrada completaven l'etapa comú a 9 segons dels líders provisionals a l'espera que la nit del Turini dictés sentència.
En la tercera especial cronometrada de la jornada, quinzena en el comput global del ral·li, Jesús Puras i José Arrarte patien una sortida de pista a bord del seu Mazda 323 GT-X oficial, si bé l'impacte no va ser gaire fort, en aquella zona no hi havia espectadors que poguessin ajudar a la parella espanyola a retornar a pista. Els pilots es justificaven que en les seves notes tenien anotat "frenar en el pal" doncs al marge de la carretera hi havia un pal trencat de telecomunicacions, peró en dies posteriors als reconeixements els operaris de la companyia telefónica van retirat el pal trencat amb el que els pilots de Mazda van perdre la referencia i el control del seu cotxe.
Dimarts a primera hora de la tarda s'iniciava la última i definitva jornada que finalitzaria dimecres a trenc d'alba, en ella l'estira i arronsa entre François Delecour i Anne-Chantal Pauwels i Carlos Sainz i Luis Moya ben d'hora va començar a donar els seus fruits quan els de Ford aprofitant un problema en els frens dels de Toyota i marcant el millor temps en la primera passada pel Turini, els pilots aconseguien liderar el ral·li per primera vegada, trencant així l'hegemonia dels espanyols des de la primera cronometrada.
Carlos Sainz i Luis Moya responien en la següent especial cronometrada marcant el millor temps, el que els permetia recuperar el liderat que mantenien tot i els dos escratxs consecutius que s'adjudicaven els seus principals rivals, els liders tancaven el primer bucle de la etapa marcant novament un escratx amb el que incrementaven tímidament les distàncies per deixar-les en 4 segons a falta de celebrar les especials de matinada.
Bruno Saby i Daniel Grataloup, que rodaven en tercera posició, patien una punxada en la tercera cronometrada de l'etapa que els feia perdre de l'ordre de 5 minuts i caure fins la setena plaça, permetent al Lancia Delta Integrale 16V oficial de Massimo Biasion i Tiziano Siviero situar-se provisionalment en posicions de podi.
A la represa de matinada, François Delecour i Anne-Chantal Pauwels aconseguien tornar a liderar la prova gràcies al millor registre marcat en la primera especial celebrada que juntament amb dos escratxs més, els pilots revelació de Ford cimentaven un liderat de 41 segons de diferència vers els campions del món Carlos Sainz i Luis Moya els quals semblaven estar resignats a acabar en segona posició.
Peró en la última especial cronometrada del ral·li, la tercera passada pel Turini, els pilots francesos van començar a notar uns moviments extranys en la part posterior del seu Sierra Cosworth 4x4, després de fer una breu aturada per comprovar que estava passant, van poder veure com una rótula del braç posterior esquerre estava cedint, poc després es va acabar trencant i a causa del fregament la roda va acabar punxant-se. Per acabar-ho d'adobar, François Delecour va cometre una errada en intentar creuar el seu cotxe en la part alta del Coll de Turini, ja que aquest apenes tenia estabilitat i es va sortir de la carretera colisionant amb la part frontal esquerre que quedaria força malmesa. La gran quantitat de temps perduda no només li feia perdre la primera posició, sino que a més a més el feia caure fins la tercera posició 13 segons per darrera del Lancia Delta Integrale 16 V de Massimo Biasion i Tiziano Siviero.
Sense més temps per les sorpreses Carlos Sainz i Luis Moya s'adjudicaven per primera vegada en la seva carrera el mític ral·li Monte-Carlo amb un temps total de 6 hores 57 minuts i 21 segons, 4 minuts i 59 segons per davant dels inesperats segons classificats Massimo Biasion i Tiziano Siviero. Tot i la desgràcia de la darrera especial, François Delecour i Anne-Chantal Pauwels aconseguien pujar al tercer calaix del podi amb un temps total 5 minuts i 12 segons més lent que el dels guanyadors.
Una rótula del braç posterior va arruinar el ral·li de Delecour-Pauwels.
En la categoria reservada als cotxes de producció, o Grup N, en l'equador de la prova els francesos Pierre-Manuel Jenot i Slo amb Alfa-Romeo 75 lideraven la prova amb cert marge fins que una sortida de pista d'aquests en la segona jornada de l'etapa comú, deixava el camí planer als monegascs Christophe Spiliotis i Isabelle Spiliotis amb el seu Ford Sierra Cosworth 4x4 que de pas, lógicament, passaven a liderar la provisional del campionat si bé lluitar-lo no entrava en els seus plans.
Els locals Spiliotis-Spiliotis guanyaven la prova en Grup N.
Amb la inesperada victòria al Principat de Mònaco, Carlos Sainz iniciava la temporada 1991 tal i com havia acabat l'anterior, al capdamunt de la taula. Massimo Biasion el seguia a 5 punts de distància, si bé el transalpí en cap moment va donar signes de poder lluitar per posicions més altes. François Delecour tancava el podi provisional amb 12 punts.
Pilot |
Punts |
Carlos Sainz |
20 |
Massimo Biasion |
15 |
François Delecour |
12 |
Gràcies a que fins a tres marques pujaven al podi, el campionat reservat a constructors s'iniciava d'una manera molt ajustada amb Toyota al capdavant de la provisional amb 20 punts, seguits de la quatre vegades campiona consecutiva Lancia a 3 punts i Ford que aconseguia sumar 14 a la prova. Mitsubishi tancava la taula amb només 4 punts.
Constructor |
Punts |
Toyota |
20 |
Lancia |
17 |
Ford
|
|