Marcus Grönholm guanyava de nou a Suècia, gesta que no conseguia des de 2003.

El 55è Ral·li de Suècia, segona prova del calendari mundial de ral·lis, acabava el diumenge 5 de febrer de 2006 a Karlstad, ciutat des de la que s'havia donat el tret de sortida 2 dies abans, el divendres 3 de febrer. L'esdeveniment tenia un recorregut programat de 19 proves especials cronometrades de 349,02 km de corda, una distància que dels 63 equips que baixaven de la rampa de sortida, dels 67 que prèviament s'hi havien inscrit, 51 aconseguien completar d'una manera o altre i posar punt i final a la prova, que a part de ser puntuable per als campionats de pilots i constructors, també ho era pel mundial junior.

Tot i mantenir un fort pols per tal de repetir la gesta de 2004 alhora que conseguir la primera victoria de la temporada, finalment no va arribar.

Dos trams cronometrats a mode de bucle, que es celebrava en dues ocasions, i als que per la tarda se’ls hi afegia una primera passada per l’especial de Vargasen i una passada per l’especial espectacle de Hagfors, formaven la primera jornada de la prova sueca, totalitzant així 131,04 km cronometrats al llarg de 6 especials programades.

Marcus Grönholm i Timo Rautiainen esdevenien els primers líders del ral·li en aconseguir el registre més baix en la primera especial cronometrada del programa, celebrada abans del trenc d’alba, just per davant dels seus principals en la cursa pel campionat, els francòfons Sébastien Loeb i Daniel Elena.

En l’enllaç entre la primera i la segona especial, la parella de l’equip Kronos treia els fars addicionals del seu capó, però oblidaven tancar-lo correctament, pel que en obrir-se uns metres més endavant, el seu parabrises es trencava en diverses fraccions, l’incident els feia arribar un minut tard al següent control horari, rebent així una penalització de 10 segons, i a més a més l’estat tan deplorable del seu parabrises els privava d’una visió adequada, pel que la parella constantment anava tocant els murs de neu.

No va ser l’única parella amb problemes, doncs Petter Solberg i Phil Mills danyaven la transmissió del seu Subaru Impreza S12 WRC en la primera especial cronometrada del ral·li, i es veien obligats a competir en la segona amb només 2 rodes motrius, amb el que els caps de files de l’equip de la Constel·lació de les Plèiades queien fins a la 26ena posició provisional a gairebé 3 minuts dels líders provisionals.

Un cop els participants havien passat per les assistències de Hagfors, aquests es disposaven a repetir el bucle de dos trams que havien celebrat a primera hora del matí, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen patien el seu primer contra-temps, els finlandesos s’hi envirollaven i habilitaven en el millor temps als italians Gigi Galli i Giovanni Bernacchini. Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven els tres darrers trams cronometrats de la jornada, si bé en cada victòria parcial, aquests només aconseguien retallar unes dècimes de segon a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, pel que l’esforç dels campions del món en vigència, només els reconfortava amb un guany de 2,2 segons. 

D’altra banda, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, tercers classificats a la taula provisional i escuders a Ford de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, es veien obligats a abandonar l’etapa en el transcurs de la cinquena prova especial, moment en que la corretja de la bomba d’aigua es va trencar. El seu lloc al podi, el passaven a ocupar Gigi Galli i Giovanni Bernacchini, si bé els transalpins només gaudien d’un coixí de 4,4 segons vers els locals, amb idèntica montura, Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand.

Superada l’especial espectacle de Hagfors, els pilots feien entrada al parc tancat situat a la mateixa localitat a partir de mitja tarda; Marcus Grönholm i Timo Rautiainen ho feien ocupant la primera posició provisional per 10,2 segons de marge vers Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que Gigi Galli i Giovanni Bernacchini es trobaven en tercer lloc a 57,5 segons de la parella finlandesa de Ford i havent incrementat el gap vers Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand fins als breus 5,5 segons. Uns altres locals, Mattias Ekström i Stefan Bergman, eren sisens amb el seu Škoda Fabia WRC a 19,4 segons dels seus compatriotes i amb un coixí de 6,3 segons vers els austríacs Manfred Stohl i Ilka Minor.

La jornada sabatina tenia un total de 7 especials cronometrades de 127,80 km de distància. Un bucle de dos trams es celebrava a primera hora del matí, sent novament el primer d’ells abans del trenc d’alba; bucle que en la seva segona passada al migdia, se li afegia un tercer tram cronometrat i únic en tot l’esdeveniment, per tancar la jornada a primera hora de la tarda amb les dues especials que tancaven la jornada anterior.

Marcus Grönholm i Timo Rautiainen iniciaven l’etapa guanyant els cinc primers trams cronometrats per elevar les distàncies vers Sébastien Loeb i Daniel Elena fins als 28,1 segons, mentre que per darrera seu el duel entre Gigi Galli i Giovanni Bernacchini amb Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand estava que cremava, italians i suecs s’intercanviaven la posició en tres ocasions situant així en el segon parc d’assistències als locals en el darrer calaix del podi per 2,4 segons de marge.

Manfred Stohl i Ilka Minor superaven a Mattias Ekström i Stefan Bergman en la primera especial sabatina, però els austríacs es sortien de la pista en la cronometrada que tancava el segon bucle del dia i deixaven la seva cinquena posició als finlandesos amb Citroën Xsara WRC, Janne Tuohino i Risto Pietiläinen.

Sébastien Loeb i Daniel Elena es refeien parcialment del cop rebut al llarg de la jornada guanyant els dos últims trams cronometrats del programa, entrant així al parc tancat de Hagfors a 25,1 segons de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen. Per darrera seu, seguia el duel de Mitsubishi Lancer WRC, amb Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand a 2 minuts i 32,7 segons dels líders, però amb només 3 dècimes de segon vers Gigi Galli i Giovanni Bernacchini. Mattias Ekström i Stefan Bergman tancaven la jornada com l’havien inciat, en la cinquena posició provisional, si bé els suecs només tenien una dècima de segon de renda vers Janne Tuohino i Risto Petiläinen.

Diumenge el ral·li finalitzava amb un bucle de tres trams que en celebrar-se en dues ocasions, generaven les sis proves especials del programa, assolint així una distància total competitiva de 90,18 km.

Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven els tres primers trams cronometrats del dia per situar-se a 14,4 segons del Ford de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, a qui se’ls hi encenien els llums d’alarma quan a més a més en la segona especial del dia es fisurava el filtre d’oli del seu cotxe; per sort els líders van poguer disputar el tercer tram del bucle i arribar al parc d’assistències de Hagfors per poder-lo reemplaçar. En l’altre punt calent de la taula, Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand intercanviaven la posició en dues ocasions amb els seus rivals italians, amb el què els suecs es mantenien com els tercers classificats al reagrupament de mitja etapa, però per només 7 dècimes de segon.

Sense cap impediment mecànic, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen s’imposaven en les tres darreres especials cronometrades del ral·li per tal de certificar la seva victòria, mentre que les hostilitats es mantenien entre Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand amb Gigi Galli i Giovanni Bernacchini. Els italians rellevaven als suecs de la darrera plaça de podi en la primera especial del bucle, quarta de la jornada, degut a que en ocasions el seu motor treballava amb només 3 cilindres. Malgrat tot, els locals tornaven a recuperar la tercera plaça en la següent especial per tan sols 2 dècimes de segon, per ja en el sisè i últim tram del ral·li, els suecs aconseguir el segon millor temps absolut i establir la definitiva distància de 7 segons entre els dos Mitsubishi.

Amb l’arribada a Karlstad el diumenge al migdia, es donava per conclosa la 55ena edició del Ral·li de Suècia amb la victòria de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, els finlandesos cobrien els 348,94 km cronometrats del recorregut programat amb un temps de 3 hores 9 minuts i 1,9 segons, o el que és el mateix, en 30,9 segons menys que els segons classificats, els campions del món en vigència Sébastien Loeb i Daniel Elena. Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand eren profetes a casa i tancaven el podi suec a 2 minuts i 56,8 segons dels guanyadors.

Tot i els problemes de motor, Daniel Carlsson i Bosse Holmstrand pujaven al podi del ral·li de casa.

Amb la celebració del Ral·li de Suècia s’iniciava el mundial júnior, una classe que ben d’hora es va veure com un vedat reservat als pilots locals. Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson s’imposaven en les dues primeres especials del divendres al matí, si bé un escratx dels seus compatriotes Patrik Sandell i Emil Axelsson en la tercera prova cronometrada, servia per a que aquests els rellevessin del liderat provisional. Els de Suzuki recuperaven d’immediat el liderat amb el registre més baix de la categoria a la quarta especial, per en sumar un altre escratx a Vargasen, cinquè tram del dia, aconseguir una vintena de segons de marge que els servirien per fer entrada a Hagfors amb 24,8 segons de marge.

Dissabte al matí l’estira i arronsa de les dues parelles sueques es va mantenir més o menys estable, però per la tarda, amb la segona passada per Vargasen i per l’especial espectacle de Hagfors, els primers van aconseguir elevar el gap fins als 42,0 segons amb els segons, una distància que a tenor del que s’havia vist fins llavors semblava definitiva, i més quan Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson aconseguien aturar el cronòmetre abans que Patrik Sandell i Emil Axelsson en quatre de les sis proves especials programades pel diumenge.

Així doncs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson passaven a liderar la provisional del campionat en fer-se amb la victòria en la ronda inaugural del calendari per 53,1 segons de marge amb els seus compatriotes i 2 minuts i 55,1 segons amb els seus companys d’equip els estonis Urmo Aava i Kuldar Sikk

Andersson-Andersson pràcticament guanyaven el ral·li en les dues passades per Vargasen

En el campionat de pilots, Marcus Grönholm s'alçava amb la segona victòria consecutiva de la temporada en el seu segon ral·li amb el Ford, incrementant així les distàncies amb Sébastien Loeb fins als 4 punts, qui per llavors acumulava ja dues segones posicions. Per darrere dels dos tenors de la temporada, s'establia un empat entre Daniel Carlsson i Toni Gardemeister, inquilins del tercer calaix del podi en les dues proves celebrades fins al moment.

Pilot
Punts
Marcus Grönholm
20
Sébastien Loeb
16

Toni Gardemeister

Daniel Carlsson

6

6

En el campionat de constructors, Ford aconseguia sumar 12 punts gràcies a la victòria de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen amb el setè lloc de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, reenganxats el dissabte gràcies a l'estranada fórmula del "superally". Els belgues de Kronos-Citroën per la seva part aconseguia un punt més que els britànics, ja que al segon lloc de Sébastien Loeb i Daniel Elena es combinava amb el 4t lloc en constructors del català Xevi Pons i el càntabre Carlos del Barrio. OMV WRT, que competia amb els Peugeot 307 WRC de Bozian, aconseguia mantenir la tercera plaça per davant de Subaru gràcies al cinquè lloc dels noruecs Henning Solberg i Cato Menkerud.

Constructor
Punts
Ford
26

Kronos-Citroën

24

OMV Peugeot

10