Afavorits per la posició de sortida del divendres i els accidents dels seus rivals, Mäkinen-Mannisenmäki conseguien la primera victòria de la temporada
Amb 42 equips participants presents a la cerimònia de clausura, el diumenge 8 de febrer de 1998 finalitzava el 47è Ral·li de Suècia a Karlstad, segona cita en el calendari del campionat del món de ral·lis. La ronda hivernal escandinava comptava amb 19 proves especials cronometrades en el seu programa repartides al llarg de tres etapes, les quals suposaven una distància total competitiva de 381,34 km, a les que els 78 equips inscrits i participants, hi començaven a fer front a partir del divendres 6 de febrer. Així mateix, el ral·li otorgava punts en els campionats de pilots, constructors, producció i FIA 2-L.
Remontant sempre condicions adverses, Sainz-Moya aconseguien acabar per tercera vegada consecutiva en segona posició al ral·li suec.
Vuit proves especials de 147,28 km cronometrats, per les que els participants només hi passarien en una ocasió, suposaven el primer escull de l’edició. La principal preocupació dels primers participants que sortien de Karlstad a partir de les 8.30 del divendres al matí, era la presència de neu fresca a la pista caiguda en el transcurs de la nit, doncs aquesta els hi donava un rol de lleva-neus o d'escombriaires.
Els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya, guanyadors del Ral·li Monte-Carlo i per tant líders de la provisional, eren els primers en sortir a pista, però malgrat tenir una posició de sortida tan poc favorable, la quantitat de neu fresca no era massa important en la primera especial cronometrada i els de Toyota aconseguien imposar-se en aquesta prova per mig segon d’avantatge vers els seus companys de formació, els locals Thomas Rådström i Lars Bäckman.
Ja en la segona prova cronometrada la situació es normalitzava, i la parella sueca de Toyota, que sortia a pista en vuitena posició, accedia al liderat en marcar el millor registre per davant de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, que eren sisens en pista, i totes dues parelles arribaven a les dues primeres posicions de la general provisional per davant de Carlos Sainz i Luis Moya.
Thomas Rådström i Lars Bäckman confirmaven la seva posició de líders en imposar-se en la tercera especial, i si bé Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki trencaven la tendència de la parella imposant-se en la quarta cronometrada del dia, aquesta era una curta especial espectacle de 4 km de distància en la que els pilots finlandesos de Mitsubishi només podien retallar 1,2 segons als locals.
L’etapa es tancava amb 4 escratxs consecutius de Thomas Rådström i Lars Bäckman, els quals retornaven a Karlstad amb un marge de 24,6 segons vers Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki. Per darrera de les dues primeres parelles es va establir una autèntica lluita pel darrer calaix del podi, Didier Auriol i Denis Giraudet superaven a Carlos Sainz i Luis Moya al terme de l’especial espectacle de Vassjon, però els francesos de Toyota patien un conat d’incendi en l’enllaç cap a la sisena especial cronometrada i en arribar 2 minuts tard, els pilots rebien 20 segons de penalització i cedien la seva plaça al Toyota Celica GT-Four de Grup A dels finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.
Carlos Sainz i Luis Moya recuperaven la tercera posició en ser el millor dels altres pilots en la setena cronometrada, si bé en la vuitena i última aquest rol el reclamaven Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, que entraven al parc tancat a només 7 dècimes de segon de la parella oficial espanyola, mentre que el pilot madrileny i el seu copilot gallec ho feien a 1 minut i 10,5 segons dels seus companys líders. Colin McRae i Nicky Grist, perjudicats pel baix rendiment de les seves suspensions així com de les seves Pirelli, eren cinquens a 15,7 segons del podi, i amb Juha Kankkunen i Juha Repo i Didier Auriol i Denis Giraudet a 5,4 i 6,1 segons del seu temps respectivament.
La temperatura ambiental va pujar uns graus més en la segona etapa, amb el que la neu que s’esperava al llarg dels 139,82 km cronometrats, esdevenien una mena de sopa que tampoc afavoria massa aquells que sortien en posicions més endarrerides. Tanmateix, aquesta distància es distribuia al llarg de 6 trams pels que només s’hi passava en una ocasió i que a l’organització li servia per desplaçar els participants fins al parc tancat de Borlange.
Malgrat aquestes condicions, els britànics de Mitsubishi Richard Burns i Robert Reid, 31ens classificats a més de 10 minuts del cap de cursa, s’imposaven en els dos primers trams matinals, si bé aquests escratxs no van surgir cap efecte en les primeres posicions, mentre que al migdia Juha Kankkunen i Juha Repo s’imposaven en la tercera especial cronometrada, per tal de recuperar el temps que havien cedit en l’especial anterior aprofitant una errada en la munta de pneumàtics de Thomas Rådström i Lars Bäckman i de Carlos Sainz i Luis Moya.
Jutbo era la quarta especial cronometrada de la jornada i la més llarga de tot el programa amb 47,65 km competitius, i va ser l’especial que va començar a decidir la classificació final del ral·li. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki hi marcaven el millor temps, mentre que Thomas Rådström i Lars Bäckman hi patien una sortida de pista, malgrat que la parella sueca de Toyota aconseguia retornar a la via, els pilots ho feien amb el radiador del seu Corolla WRC trencat, amb el que el seu abandonament era obligat. D’altra banda, Carlos Sainz i Luis Moya s’hi envirollaven amb la sisena velocitat engranada en una secció no massa ràpida, per desgràcia seva, el canvi es va quedar blocat en aquell instant i per tant els espanyols van haver de recuperar la traçada de manera molt precaria amb una marxa tan alta.
Però el de Thomas Rådström i Lars Bäckman no seria l’únic abandonament de la cronometrada, el sistema elèctric del Subaru Impreza S3 WRC de Colin McRae i Nicky Grist va fallar i amb el seu motor boxer mut, els britànics quedaven fora de la competició. Tots aquests incidents permetien a Juha Kankkunen i Juha Repo, autors del segon millor temps a Jutbo, grimpar fins a la segona posició provisional a 1 minut i 20,7 segons dels seus compatriotes de Mitsubishi i amb 12 segons de marge vers els espanyols de Toyota.
En les dues especials que restaven a l’etapa, els 3 equips inquilins de les posicions provisionals de podi, completaven la cronometrada amb la mateixa posició que ocupaven, pel que la classificació no feia més que confirmar-se a l’entrada al parc tancat de Borlange. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki ho feien en primera posició amb 1 minut i 23,1 segons de marge vers Juha Kankkunen i Juha Repo, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya restaven a 1 minut i 38,4 segons dels líders, és a dir, a 15,3 segons del seu objectiu més factible, la parella finlandesa de Ford; i gaudint alhora d’un marge de 27,2 segons en relació als locals Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, guanyadors de la darrera edició de la ronda sueca, però que a tenor del comportament dels seus Pirelli, no suposaven cap amenaça tret d’errada per part dels de Toyota.
5 proves especials al llarg de 4 trams i de 94,24 km de distància cronometrada, servien per tancar l'edició en jornada dominical. La temperatura ambiental seguia pujant, arribant a registrar-se màximes de 8 ºC, amb el que la neu de les pistes pràcticament desapareixia.
Carlos Sainz i Luis Moya guanyaven la primera prova especial del dia, si bé Juha Kankkunen i Juha Repo, en aturar el cronòmetre just darrera seu, els espanyols només hi guanyaven un parell de segons, d’altra banda, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander patien problemes amb el canvi, i en deixar-s’hi una desena de segons, passaven de poder pressionar al Corolla WRC que els precedia, a ser pressionats pel compacte nipó que els perseguia, el de Didier Auriol i Denis Giraudet.
Una fallada elèctrica en la segona especial dominical, deixava al Toyota de Didier Auriol i Denis Giraudet aturat en plena especial durant més de 2 minuts, amb el que els francesos s’acomiadaven de la lluita per la quarta plaça. Richard Burns i Robert Reid s’hi imposava per davant de Carlos Sainz i Luis Moya i de Juha Kankkunen i Juha Repo, si bé l’esforç dels britànics els deixava sense claus a les rodes, mentre que la lluita pel segon lloc s’estrenyia en un segon més.
Carlos Sainz i Luis Moya tornaven a imposar-se en la segona passada per l’especial inaugural de la jornada, Rammen, mentre que Juha Kankkunen i Juha Repo en patir una lleugera sortida de pista, es deixaven 10 segons amb la parella espanyola de Toyota i conservaven la plaça per només 1,5 segons. En estat de gràcia, Carlos Sainz i Luis Moya repetien autoria d’escratx en les dues últimes cronometrades del programa, aconseguint la segona posició en la primera d’elles i confirmant-la en la darrera.
Completats els 381,34 km cronometrats del programa, i amb els cotxes dins el parc tancat de Karlstad, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki certificaven la seva victòria al 47è Ral·li de Suècia després de discórrer al llarg de l’etapa dominical amb cautela, amb un temps de 3 hores 32 minuts i 51,6 segons. Carlos Sainz i Luis Moya aconseguien el segon millor temps final a 51,6 segons dels finlandesos de Mitsubishi, mentre que Juha Kankkunen i Juha Repo s’havien de conformar amb el tercer calaix del podi a 58,8 segons dels guanyadors.
Juha Kankkunen no va poder fer front a l'empempta de Carlos Sainz en la darrera jornada de competició.
En la categoria de producció el domini va ser totalment local, més quan, i si bé a priori no entraven a les travesses, Gustavo Trelles i Jorge del Buono abandonaven en el transcurs de la segona especial cronometrada del ral·li per averia de motor, tal i com també feien Luis Climent i Alex Romaní per problemes amb la suspensió arran d’haver trencat una roda.
Kenneth Bäcklund i Tord Andersson s’imposaven en l’especial inaugural de l’edició, però dos escratxs consecutius dels seus companys de formació, Stig-Olov Walfridsson i Benny Melander, situava aquests al capdavant de la classificació de forma provisional, doncs Kenneth Bäcklund i Tord Andersson responien amb dues victòries parcials i es tornaven a situar líders. La lluita distava molt d’estar resolta, doncs un altre escratx de Stig-Olov Walfridsson i Benny Melander, enviava als per llavors líders a la segona posició, unes posicions que es mantindrien a l’entrada al parc tancat de Karlstad, doncs malgrat que Kenneth Bäcklund i Tord Andersson marcaven el registre més baix en les dues especials que restaven a l’etapa, els suecs rebien una penalització de 10 segons.
Al llarg del dissabte, la lluita interna entre les dues parelles de l’equip seguia focalitzant tot l'interés, amb 4 victòries parcials de Stig-Olov Walfridsson i Benny Melander, per dues de Kenneth Bäcklund i Tord Andersson, el que permetia als primers obrir tímidament un cert gap amb els seus companys i entrar al parc tancat de Borlange amb 20,4 segons de coixí.
La jornada dominical va ser més del mateix, en dues ocasions Kenneth Bäcklund i Tord Andersson aconseguien marcar el millor registre i situar-se a menys de 10 segons del liderat, però la resposta d’Stig-Olov Walfridsson i Benny Melander era immediata, ja que aquests aconseguien imposar-se en les altres 4 proves especials de l’etapa i retornaven a Kalrstad com a guanyadors de la categoria amb 20,0 segons de diferència.
A efectes de campionat, tots aquells que havien puntuat al Ral·li Monte-Carlo al mes de gener, no ho feien a Suècia al febrer, pel que es donava un empat entre Manfred Stohl i Stig-Olov Walfridsson al capdavant de la classificació, com de Luis Climent i Kenneth Bäcklund en la segona posició provisional.
Walfridson-Melander guanyaven el ral·li de casa en producció.
En la Copa FIA 2-L, Harri Rovanperä i Voitto Silander feien bons els pronòstics en imposar-se en la primera especial del programa, però els seus companys d’equip ocasionals, els locals Jörgen Jonasson i Pecka Svensson, els enviaven a la segona posició, en quan aquests s’imposaven en la segona cronometrada de l’etapa. Alister McRae i David Senior es volien afegir a la lluita imposant-se en la tercera i quarta prova especial del dia, però els dos SEAT Ibiza KitCar es mantingueren al capdavant de la classificació amb els suecs per davant dels finlandesos.
Jörgen Jonasson i Pecka Svensson guanyaven en tres de les quatre proves especials que restaven a la jornada, sent Alister McRae i David Senior qui els privava del ple, mentre que Harri Rovanperä i Voitto Silander es veien obligats a abandonar el ral·li per una averia de motor en la sisena prova especial.
Alister McRae i David Senior ho van seguir provant al llarg de dissabte, però els 40 segons de retard amb els que sortien de Karlstad era un escull complex de superar, més quan a Jutbo el motor del seu Volkswagen Golf KitCar va dir prou. A partir de llavors, i amb 8 minuts de marge al capdavant de la classificació, Jörgen Jonasson i Pecka Svensson es varen dedicar a administrar l’avantatge per tal d’anotar-se la victòria final.
En clau de campionat, SEAT aconseguia la primera victòria de l’any i es situava 2 punts per darrera del liderat de Peugeot.
En el campionat de pilots, la segona posició que aconseguia Carlos Sainz a la ronda sueca, permetia al pilot madrileny seguir extenent el seu liderat a la provisional del campionat de pilots una ronda més, mentre que per darrera seu es produia un empat a 10 punts entre els finlandesos Juha Kankkunen, segon i tercer a les dues primeres cites del calendari, i Tommi Mäkinen, guanyador a Suècia. Colin McRae, tercer al Monte-Carlo, mantenia el seu tercer lloc a 12 punts de Carlos Sainz.
Pilot |
Punts |
Carlos Sainz
|
|
Juha Kankkunen
Tommi Mäkinen
|
|
Colin McRae
|
|
En el campionat de marques, cap constructor aconseguia que els seus dos equips sumessin punts, pel que, tal i com passava en el campionat de pilots, Toyota es mantenia al capdavant de la taula amb 16 punts, tots ells aportats per Carlos Sainz i Luis Moya. 4 punts per sota s’hi classificava Mitsubishi, que feia una pujada forta des de la quarta fins la segona posició gràcies a la victòria de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, mentre que Ford perdia una plaça per 1 punt amb els dels tres diamants vermells.
Constructor |
Punts |
Toyota |
|
Mitsubishi
|
|
Ford
|
|