Eriksson-Parmander aconseguien imposar-se en la prova de casa traient-se així l'estigma de 1995.
El dilluns 10 de febrer de 1997, Karlstad era el centre de totes les mirades amb motiu de la cerimònia de clausura del 46è Ral·li de Suècia, segona ronda en el calendari del mundial de ral·lis. L’esdeveniment, que era puntuable pels campionats de pilots, constructors, producció i FIA 2-L, comptava amb 24 proves especials en el seu programa de 412,64 km cronometrats, una distància que 44 equips aconseguirien completar, dels 72 que prèviament havien baixat per la rampa de sortida, el que suposava una única absència vers la llista d’inscrits.
Uns errors en la munta de pneumàtics i la manca de potència van minvar les opcions de l'equip espanyol.
Una especial espectacle celebrada en les immediacions del canal Inre Hamen de Karlstad, donava el tret de sortida de l’edició el divendres a partir de les 18 h. Els seus 3,00 km de distància van donar un escratx ex-aequo entre els finlandesos de Mitsubishi Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, i els suecs de l’importador local de Toyota Thomas Rådström i Lars Bäckman. A 1 segon de les dues parelles s’hi classificava Carlos Sainz i Luis Moya així com el Ford Escort RS Cosworth de Jarmo Kytöletho i Arto Kapanen.
L’autèntic ral·li però s’iniciava l’endemà dissabte, amb 7 proves especials forestals, entre les que hi figurava Jutbo, la cronometrada més llarga de tot el programa, i una segona especial espectacle per tancar la jornada, prevista sobre la pista de salts d’esquí de Falun. En total, comptabilitzant l’especial espectacle de Karlstad, la primera etapa suposava 169,42 km cronometrats al llarg de 9 trams, on la principal preocupació residia en la manca de neu, que no de gel, en registrar-se temperatures pròximes als 4 ºC en contra dels -30 ºC que es van arribar a enregistrar la temporada anterior.
Thomas Rådström i Lars Bäckman es quedaven com a líders en solitari després de marcar el segon millor temps en la primera especial forestal, però Carlos Sainz i Luis Moya posaven punt i final al liderat dels locals després de marcar el registre més baix en la següent prova especial que es celebrava.
A mesura que la temperatura s’incrementava, la poca neu que hi havia sobre la pista es fonia i generava una capa altament lliscant que complicava encara més el pilotatge. En aquestes condicions Kenneth Eriksson i Staffan Parmander accedien al liderat després de la tercera especial del dia, quarta en el comput de l’etapa i del ral·li, i si bé els suecs de Subaru confirmaven la seva plaça en imposar-se en la cronometrada que seguia en el programa, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne recuperaven la primera posició amb l’escratx del cinquè tram cronometrat del dia per 2 segons de marge vers els anteriors inquilins de la Constelació de les Plèiades, llurs companys, els britànics Colin McRae i Nicky Grist, estrenyien la classificació en la seva part alta amb el millor registre en la cronometrada que es celebrava a continuació.
Jutbo i els seus 44,88 km cronometrats esdevindrien decisius a l’hora de tancar la jornada, la distància i la presència cada cop més freqüent de plaques de grava sobre la pista van ser terminals pels claus dels Michelin del Mitsubishi de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, així com del Ford de Carlos Sainz i Luis Moya, una sort totalment oposada en el cas dels Pirelli de Colin McRae i Nicky Grist i de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, qui aturaven els cronòmetres amb el dos millors temps accedint tots dos a les dues primeres posicions amb els suecs per davant dels britànics.
L’especial espectacle de la pista de salts d’esquí de Falun, Lugnet, amb prou feines aportaria canvis de rellevància a la classificació, doncs la seva distància cronometrada era de 2,32 km, però si que en les assistències prèvies al parc tancat es donaria un cop de teatre. Després d’un canvi rutinari de canvi de marxes en el Mitsubishi Lancer Evo IV de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, els seus mecànics es van trobar amb l’ingrata sorpresa que aquest no engranava cap marxa, obligant-los a fer un segon canvi i fer incorrer a la parella finlandesa amb una penalització d’1 minut i 20 segons per retard en l’horari, pel que aquests entraven al parc tancat de Borlange en la cinquena posició provisional a 1 minut i 47 segons de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander.
Colin McRae i Nicky Grist eren segons a 7 segons dels seus companys d'equip a la conclusió de l’etapa, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya ocupaven la darrera posició de podi a 30 segons dels líders, alhora que gaudien de 17 segons de marge vers Thomas Rådström i Lars Bäckman.
La jornada dominical era la segona etapa del programa, i els seus 148,95 km cronometrats al llarg de 9 proves especials, servien per conduir als 62 equips arribats a Borlange de nou cap a Karlstad. L’etapa començava sota un important diluvi que fonia la neu i dificultava encara més discernir les plaques de grava que tan fatals eren per la integritat dels claus.
Carlos Sainz i Luis Moya s’imposaven en les dues primeres proves especials programades per tal de retallar en 7 segons el seu desavantatge vers les dues parelles de Subaru que els precedien. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander començaven a patir problemes de canvi en el tercer tram del dia, el que unit amb l’escratx de Colin McRae i Nicky Grist, situava als britànics al capdavant de la general provisional del ral·li. L’escocès i el gal·lès celebraven la seva posició de privilegi imposant-se en l’especial espectacle de mitja etapa on amb prou feines aconseguien afegir algun segon al seu coixí.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne s’entregaven a fons per les delicades pistes per tal de recuperar quants més segons els hi fos possible, el que portava a la parella de Mitsubishi a guanyar les 5 especials cronometrades que restaven a l’etapa. Paral·lelament, Carlos Sainz i Luis Moya hi marcaven 4 segons millors temps i un tercer millor temps per darrera dels seus companys de formació Armin Schwarz i Denis Giraudet, el que unit a uns problemes de frens i de canvi en el Subaru de Colin McRae i Nicky Grist, permetia a la parella espanyola de Ford accedir a la primera posició quan mancava una cronometrada per arribar a Karlstad.
Així doncs, l’entrada al parc tancat de la capital del Varmland es feia amb Carlos Sainz i Luis Moya com a líders de la taula general provisional per 12 segons de marge vers Colin McRae i Nicky Grist. Mentre que Kenneth Eriksson i Staffan Parmander eren tercers a 27 segons dels espanyols de Ford i dels finlandesos de Mitsubishi, els quals havien aconseguit donar caça a Thomas Rådström i Lars Bäckman en la sisena especial cronometrada dominical per ocupar la quarta posició provisional.
El dilluns 10 de febrer, els 49 pilots que restaven en actiu sortien de Kalrstad a les 6 del matí per tal d’afrontar els darrers 94,27 km cronometrats del programa al llarg de 6 proves especials. La jornada arrancava amb un terreny molt dur en el que no era gens difícil trobar plaques de terra enmig de la pista, en aquestes condicions Carlos Sainz i Luis Moya perdien 10 segons amb els Subaru Impreza S3 WRC de Colin McRae i Nicky Grist i de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, autors de l’escratx ex-aequo. En la segona especial del dia, el fang va resultar molt més freqüent que en l’especial anterior, un context en el que els Pirelli dels pilots de Subaru treballaven molt millor que no els Michelin de Carlos Sainz i Luis Moya. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander tornaven a empatar a l’escratx, si bé en aquesta ocasió era amb Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, mentre que Colin McRae i Nicky Grist accedien al liderat provisional per 3 segons de marge amb els de l’oval.
Kenneth Eriksson i Staffan Parmander tornaven a marcar el millor registre en la tercera prova especial de la jornada mentre que una errada amb la munta de pneumàtics, feia perdre 15 segons i el liderat a Colin McRae i Nicky Grist, que cedien el testimoni als seus companys de formació suecs.
No seria l’única errada de Colin McRae i Nicky Grist, doncs els britànics intentant recuperar els 3 segons de desavantatge que tenien amb els seus companys, s’envirollaven en dues ocasions en la quarta prova especial del dia i queien fins la quarta posició provisional a 9 segons de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne. D’altra banda, Carlos Sainz i Luis Moya muntaven uns pneumàtics amb els claus massa llargs, el que els feia perdre pràcticament tota opció de contacte amb la primera posició després de la celebració de la quarta i cinquena prova especial del dia.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne aconseguien novament el millor temps en el darrer tram cronometrat del programa per demostrar així que havien estat els pilots més ràpids del ral·li, i que només la penalització rebuda després de les assistències del final de la primera etapa els privava d’ocupar el calaix més alt del podi.
Amb el retorn a Karlstad el dilluns a partir de les 15 en punt, el 46è Ral·li de Suècia es donava oficialment per conclòs amb la victòria de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander. Els suecs completaven els 412,64 km cronometrats del recorregut amb un temps final de 3 hores 51 minuts i 49 segons, o el que és el mateix 16 segons menys que els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya i 26 segons menys que els finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne.
Sens dubte l'equip més ràpid en pista, però una penalització els va fer baixar dos graons del podi .
En la categoria reservada als cotxes de producció, el ral·li s’iniciava amb el domini de Stig-Olov Walfridsson i Gunnar Barth, qui s’imposaven consecutivament en les dues primeres especials del programa. Kenneth Bäcklund i Tord Andersson, guanyadors de la classe en les tres darreres edicions de l’esdeveniment, ràpidament prenien cartes en l’assumpte i en aconseguir el millor temps en les tres següents especials, els pilots accedien al liderat provisional.
La bona feina de la parella sueca prosseguia, i aquests en imposar-se en les restants proves programades tret de l’especial espectacle de Lugnet, entraven al parc tancat de Borlange amb 45 segons de marge vers els finlandesos Juha Kangas i Jani Laaksonen, i 1 minut i 21 segons amb Stig-Olov Walfridsson i Gunnar Barth.
Diumenge, en el camí de retorn cap a Kalrstad, els líders veien com els seus rivals li reduien a pràcticament la meitat el coixí de segons del que gaudien en els 3 primers trams cronometrats, el que els va esperonar i en guanyar 4 de les 6 especials que quedaven per disputar-se, alhora de marcar el segon millor temps en les 2 restants per darrera d’Stig-Olov Walfridsson i Gunnar Barth, els líders entraven al parc tancat amb 43 segons de marge vers aquests.
Stig-Olov Walfridsson i Gunnar Barth no llençaven la tovallola, i amb tres escratxs consecutius en els 3 primers trams del dilluns, escurçaven notablement la distància amb els líders, però aquests en aconseguir el registre més baix en les dues últimes especials del programa, aconseguien finalment completar el ral·li amb 45 de segons de marge vers els seus compatriotes que s’havien de conformar amb el segon graó del podi.
En clau de campionat, l’uruguaià Gustavo Trelles i l’argentí Jorge del Buono completaven el ral·li en la quarta posició final, el que els permetia afegir 3 punts als 13 que ja portaven des del Monte-Carlo i seguir liderant així en solitari la provisional del campionat.
Bäcklund-Andersson guanyaven per quart any la categoria de producció.
Entre els cotxes atmosfèrics de dues rodes motrius, el FIA 2-L, el ral·li es va plantejar com un duel entre l’Opel Astra GSi 16V de Per Svan i Johan Olsson amb el Volkswagen Golf KitCar de Jörgen Jonasson i Nicklas Jonasson, però ràpidament, en la cinquena prova especial cronometrada del programa, quarta del dissabte, el vell Astra va començar a donar símptomes de fatiga i endarreria a la parella local que queia fins la sisena posició provisional, brindant una oportunitat al Renault Mègane Maxi de Jonas Kruse i Anders Olsson i al Nissan Sunny GTi-R de Toni Gardemeister i Paavo Lukander d’arribar a Borlange ocupant places de podi, si bé Per Svan i Johan Olsson no estaven gaire lluny d’ells després d’haver anar escurçant distàncies al llarg de la tarda.
Diumenge, la parella sueca que pilotava l’Opel aconseguia arribar fins a la segona posició en només 2 proves especials, just abans que el seu cotxe tornés a fallar i aquests reculessin dues posicions en la general per darrera del Renault i el Nissan de nou. Jonas Kruse i Anders Olsson s’accidentaven en la cinquena especial dominical, i Per Svan i Johan Olsson en superar el Sunny de Toni Gardemeister i Paavo Lukander, tornaven a la segona posició de la classe, si bé per llavors Jörgen Jonasson i Nicklas Jonasson estaven a gairebé 1 minut d’ells.
Les dues parelles locals es repartien els millors temps en les cronometrades que restaven de l’etapa i retornaven a Karlstad separades per 52 segons, una distància massa notoria per intentar ser superada en els darrers 94,27 km cronometrats de no mediar l’infortuni.
Per Svan i Johan Olsson van mantenir l’estira i arronsa amb Jörgen Jonasson i Nicklas Jonasson al llarg de la jornada final, i per ben poc els de l’Astra GSi 16V no aconseguien la victòria. Jörgen Jonasson i Nicklas Jonasson perdien una roda en el transcurs de la darrera especial cronometrada i hagueren de fer l’enllaç fins al parc tancat de Kalrstad amb només 3 rodes, un contra-temps que no va ser suficient com per evitar que els pilots aconseguissin la victòria final per 22 segons de marge vers Per Svan i Johan Olsson.
La victòria dels locals permetia a Volkswagen afegir els seus primers 14 punts en el campionat i situar-se així en la segona posició provisional a 4 punts d’Škoda, líders per llavors i qui tenien un rendiment baix a la ronda nòrdica a causa de la manca de potència dels seus Felicia KitCar.
Jonasson-Jonasson comptaven amb un motor KitCar per a l'ocasió i no la deixaren escapar.
En el campionat de pilots, Carlos Sainz sumava el seu segon lloc consecutiu de la temporada i assumia el liderat de la taula provisional amb 2 punts d’avantatge vers els dos guanyadors de les dues rondes inaugurals, l’italià Piero Liatti i el suec Kenneth Eriksson. Tommi Mäkinen, que també repetia en la tercera posició de podi, es classificava a dos punts dels dos pilots de Subaru i a 4 del pilot madrileny.
Pilot |
Punts |
Carlos Sainz
|
|
Piero Liatti
Kenneth Eriksson
|
|
Tommi Mäkinen
|
|
En la taula del certamen de constructors, Subaru obria distàncies al capdavant de la classificació amb la seva segona victòria consecutiva, un resultat que en aquesta ocasió venia acompanyat dels 3 punts que sumaven Colin McRae i Nicky Grist amb el seu quart lloc final. D’altra banda, Ford sumava més punts que Mitsubishi, i si bé aquests perdien sis punts amb els de la Constel·lació de les Plèiades, els de l’oval es refermaven en la seva segona plaça en guanyar tres punts més que els dels tres diamants vermells.
Constructor |
Punts |
Subaru |
|
Ford
|
|
Mitsubishi
|
|