Pràcticament sempre al capdavant de la prova però amb un marge estret, Mäkinen-Harjanne guanyaven el seu segon ral·li mundial.
A Karlstad el divendres 9 de febrer de 1996 s’iniciava el 35è Ral·li de Suècia, i amb l’edició, una nova temporada del mundial de l’especialitat. Amb un calendari reduït de només 9 ral·lis, tots els principals actors del certamen participaven a la ronda sueca, el que permetia als organitzadors de l’esdeveniment presentar una llista d'inscrits amb 95 equips, dels que 6 havien estat campions mundials. Tanmateix els organitzadors posaven sobre el programa un recorregut conformat per 25 proves especials de 490,64 km cronometrats, una distància que 49 equips aconseguirien superar el diumenge 11 de febrer.
Sorprenent propis i aliens, l'equip espanyol acabava en una magnífica segona plaça.
La primera etapa del ral·li, era la més llarga de tot el programa i aquesta conduïa als equips participants des de Karlstad fins a Falun, citutat situada una mica més al nord de la provincia del Värmland, mitjançant 9 proves especials de 195,67 km cronometrats, entre les que hi destacava la presència de Jutbo en vuitena posició, la cronometrada reina de l’edició amb 44,59 kms competitius.
Quan passaven pocs minuts de les 8 del matí del divendres 9 de febrer, es celebrava la primera especial cronometrada del programa, en la que Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne així com Juha Kankkunen i Nicky Grist hi empataven a l’escratx. Una igualada que es desfeia en la següent prova especial per només 1 segon a favor dels pilots finlandesos de Mitsubishi.
Juha Kankkunen i Nicky Grist, que corrien sota el segell de Toyota Suècia per tal d’eludir la sanció imposada a Toyota arran del “Cas Turbo” detectat al passat Ral·li Catalunya-Costa Brava 1995, s’imposaven en la tercera prova especial del programa, i en superar per 2 segons a Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, la parella finlandeso-britànica passava a liderar efimerament la provisional.
Per la seva banda, Carlos Sainz i Luis Moya que s’estrenaven amb el Ford Escort RS Cosworth i que només havien cedit 6 segons en les dues primeres especials, sentien un soroll sospitós en la part posterior del seu cotxe poc després d’iniciar la tercera prova especial, per evitar mals majors, el pilot madrileny aixecava una mica el peu de l’accelerador cedint-hi una desena de segons. Sense possibilitat d’assistències, però si amb els mecànics donant’hi un cop d’ull, es va poder comprovar que només es tractava d’uns cargols fluixos al diferencial posterior, amb el que la parella espanyola podia seguir progressant sense cap més impediment.
Thomas Rådström i Lars Bäckman, locals i companys d’equip a Toyota Suècia dels segons classificats Juha Kankkunen i Nicky Grist, s’anotaven la quarta prova especial, mentre que els líders, amb el segon millor registre, aconseguien afegir 3 segons més al seu marge amb els segons. La mateixa situació es produïa en la següent prova especial, els campions mundials en vigència, els escocesos Colin McRae i Derek Ringer, completaven la cronometrada amb el millor temps, mentre que en la part més alta de la classificació, la distància s’obria en 3 segons més. Carlos Sainz i Luis Moya hi sumaven el seu segon incident de cursa en trencar un radi de la seva llanda després de colpejar contra una pedra amagada al voral, sense que això els suposès cap punxada.
Els líders provisionals, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, es tornarien a imposar en la sisena i setena prova especial, mentre que la parella britànica de Subaru formada per Colin McRae i Derek Ringer, en quedar-se sense claus al terme de la sisena prova especial, hagueren d’afrontar la setena sense aquest element vital, si bé afortunadament aquesta prova només tenia 6,75 km de distància, els de la Constelació de les Plèiades hi cedien una important quantitat de segons en patir sortides de pista.
Jutbo, vuitena i penúltima prova especial del dia i el tram més llarg de tot el programa, era feu de Carlos Sainz i Luis Moya. Els espanyols hi aconseguien una important retallada de segons amb la parella líder que no només els confirmava en les posicions de podi, sino que a més a més els donava opcions a victòria.
Juha Kankkunen i Nicky Grist tancaven l’etapa amb una nova victòria parcial, amb el que els pilots de Toyota Suècia entraven al parc tancat de Falun a 6 segons del temps de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne i quan faltaven pocs minuts per a dos quarts d’onze de la nit. Carlos Sainz i Luis Moya tancaven les posicions de podi a 14 segons de la parella de Mitsubishi, mentre que Ari Vatanen i Fabrizia Pons, amb un altre Ford Escort RS Cosworth, restaven en la quarta posició a 1 minut i 15 segons dels líders, precedint a Colin McRae i Derek Ringer en 20 segons.
El dissabte 10 de febrer a les 7 del matí, els 73 equips supervivents de l’etapa anterior sortien del parc tancat de Falun per tal de fer el camí de retorn a Karlstad a través de 13 proves especials cronometrades de 181,27 km competitius. En la matinada prèvia a la jornada queia neu fresca sobre la pista, el que facilitava molt la labor als participants que sortien en posicions més endarrerides, així Colin McRae i Derek Ringer esdevenien els homes més ràpids a final de tram en la segona, sisena, novena, desena, onzena i dotzena prova especial de l’etapa, si bé part de la seva remuntada se n’anava en orris quan en la cinquena prova especial es quedaven novament sense claus.
Altres convidats a la llista de guanyadors parcials, donades les circumstàncies en les que es disputava l’etapa, eren els italians de Subaru Piero Liatti i Mario Ferfoglia i els francesos de Ford François Delecour i Daniel Grataloup. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne així com Juha Kankkunen i Nicky Grist amb dues victòries parcials més per a cadascun tancaven el còmput del dia, si bé els de Mitsubishi les aconseguien en iniciar-se l’etapa i els de Toyota en acabar-la. Unes victòries parcials que servien a la parella finlandeso-britànica per corregir la gran quantitat de segons perduts vers els seus rivals més directes en els primers compassos de l’etapa, moment en el que la manca de motricitat es va fer molt més notoria en el seu Celica GT-Four.
Disputades totes les especials sabatines i quan passaven pocs minuts de dos quarts de deu de la nit, es feia entrada al parc tancat de Karlstad amb Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne conservant la primera posició, si bé ara els finlandesos ho feien per davant de Carlos Sainz i Luis Moya i per 15 segons de marge, és a dir, la parella espanyola de Ford només havia cedit 1 segon en tots els km competitius celebrats al llarg del dia. Juha Kankkunen i Nicky Grist perdien una plaça vers la jornada anterior, i ara tancaven el podi a 36 segons dels líders, alhora que precedien en 40 segons a Colin McRae i Derek Ringer.
De cara a l’etapa final dominical, els organitzadors programaven un bucle amb sortida i arribada a Karlstad de 5 proves especials cronometrades de 113,70 km de distància, un bucle al que els 58 equips arribats a la capital del Värmland començarien a fer front a partir de les 6 del matí. Tanmateix la darrera jornada del programa es veuria pràcticament sentenciada amb la disputa de la primera especial cronometrada del dia, de 40,59 km de distància, a la que els primers participants a més a més havien d’afrontar amb neu verge sobre la traçada.
Colin McRae i Derek Ringer hi aconseguien el millor temps i retallaven notablement les distàncies amb els inquilins de les posicions de podi. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne hi cedien 12 segons amb la parella escocesa de Subaru, en aconseguir-hi el tercer millor temps, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya s’havien de conformar amb el 4t millor registre en quedar-se-ls-hi una vàlvula del diferencial central bloquejada i aquest perdre eficiencia en tenir menys pressió. Però molt pitjor els hi anava a Juha Kankkunen i Nicky Grist, els de Toyota Suècia s’envirollaven i patien una sortida de pista en l’especial, permetent als campions mundials somiar amb la dutxa de champagne en acabar l’etapa.
Els locals Thomas Rådström i Lars Bäckman i Stig Blomqvist i Benny Melander, amb Toyota i Ford respectivament, reivindicaven la seva quota de protagonisme en les dues següents proves especials, mentre que Ari Vatanen i Fabrizia Pons, en el seu intent de mantenir la quarta posició vers l’Impreza de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, s’havien de retirar de la competició en patir un accident en la segona especial cronometrada del dia. No seria l’únic incident de la primera meitat de l'etapa, doncs en la tercera especial, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne patien una lleugera sortida de pista que els feia perdre 7 segons vers Carlos Sainz i Luis Moya, amb el que els de l'oval s'acostaven a 14 segons dels líders de manera provisional i quan només restaven dues proves especials per celebar-se.
Així doncs, totes dues parelles amb opcions a victòria s’esforçaven de valent en la penúltima prova especial de la jornada, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne hi aconseguien el millor temps, incrementant en 2 segons el coixí que tenien vers Carlos Sainz i Luis Moya així com Colin McRae i Derek Ringer, amb 16 segons a retallar en els 19,44 km cronometrats de la darrera prova especial, els de Ford es conformaven amb el segon lloc, però per si de cas, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne encara serien a temps de tancar el seu concurs al ral·li amb un altre escratx, el desè en total, amb el que la parella de Mitsubishi aconseguia la victòria de la que havia estat privada un any abans en completar els 490,64 km programats amb un temps total de 4 hores 37 minuts i 10 segons.
Carlos Sainz i Luis Moya per la seva banda, entraven al parc tancat de Karlstad a 23 segons del temps dels guanyadors i ocupant la segona posició final, mentre que els campions mundials en vigència, Colin McRae i Derek Ringer, tancaven el podi de la ronda a 1 minut i 5 segons de la parella finlandesa dels tres diamants vermells i després d'haver superat netament el Toyota Celica GT-Four de Juha Kankkunen i Nicky Grist, un cotxe que es va mostrar menys àgil que el dels seus rivals en les especials més envirollades del dia.
Recomposant-se d'un problema amb els claus dels seus pneumàtics, Colin McRae i Derek Ringer van aconseguir una plaça de podi a la darrera jornada.
En la categoria de producció, el domini de la classificació va ser total per part dels locals Kenneth Bäcklund i Tord Andersson, la parella de Mitsubishi va prendre la primera posició al terme de la segona prova especial cronometrada del divendres i no la va deixar escapar fins a la conclusió de l’esdeveniment. Per darrera d’ells, Uwe Nittel i Christina Thörner tragueren partit d’una mala elecció de pneumàtics per part d’Stig-Olov Walfridsson i Gunnar Barth en els compassos inicials del recorregut, però poc a poc la parella sueca va anar esgarrapant segons fins assolir la segona plaça i fer entrada al parc tancat de Karlstad el diumenge a primera hora de la tarda ocupant aquesta posició.
Bäcklund-Andersson exercien un control ferri de la classificació del Grup N.
El 45è Ral·li de Suècia era la primera ronda del calendari mundial, per tant el podi que es celebrava a Karlstad, es reflexava de forma directa en el podi de la provisional del campionat reservat a pilots. Així Tommi Mäkinen liderava per primera vegada en la seva carrera aquesta classificació per davant de dos campions mundials com eren Carlos Sainz i Colin McRae per 5 i 8 punts de marge respectivament.
Pilot |
Punts |
Tommi Mäkinen
|
|
Carlos Sainz
|
|
Colin McRae
|
|
En quan a marques, Subaru tot i sumar els punts que li otorgaven el tercer lloc de Colin McRae i el cinquè de Kenneth Eriksson, es va quedar a 4 punts de l'altre constructor japonés, Mitsubishi, que als punts aconseguits per la victòria de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, sumava també els del catorzè lloc final de Kenneth Bäcklund i Tord Andersson, inscrits també com a pilots de la marca. Ford per la seva banda, veia com François Delecour i Daniel Grataloup no s'acabaven de desenvolupar del tot bé al ral·li, i eren el veterans Stig Blomqvist i Benny Melander qui contribuien amb el seu vuitè lloc, als punts que obtenien Carlos Sainz i Luis Moya a la prova, quedant-se així com a tercera marca en discòrdia.
Constructor |
Punts |
Mitsubishi
|
|
Subaru |
|
Ford
|
|