Tänak-Järveoja s’estrenaven en podi i victòria amb el Puma Rally1
Per segon any consecutiu, Umeå acollia una cerimònia de clausura del Ral·li de Suècia, concretament de la seva 70ena edició, el diumenge 12 de febrer de 2023. El ral·li es presentava amb 52 equips en la seva llista oficial d’inscrits, els quals tenien opcions d’obtenir punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 (Challenger i Master), WRC3 i campionat júnior, dels que només 1, l'italià Fabrizio Arengi, seria baixa en la protocolària cerimònia de sortida el dijous 9 de febrer a 3 quarts menys 5 de 7 de la tarda a la mateixa ciutat d’Umeå. L’esdeveniment del fred i de la neu presentava 18 proves especials en el seu programa, les quals suposaven 301,18 km cronometrats per als participants, una distància que 45 formacions, amb o sense superally, aconseguirien completar.
El pla mestre no sortia com estava previst i finalment Breen-Fulton esdevenien segons.
Una especial espectacle de 5,18 km de distància i emplaçada en les immediacions del parc tancat d’Umeå, obria la caixa dels trons en passar 5 minuts de les 7 de la tarda, és a dir, 25 minuts després de celebrar-se la protocolària baixada per la rampa de sortida.
Els campions mundials Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen hi establien el registre més baix per un avenç d’1,6 segons en vers el Ford Puma Rally1 d’Ott Tänak i Martin Järveoja i de 3,1 segons amb els seus companys d’equip Elfyn Evans i Scott Martin, distàncies amb les que davant l’absència de més activitat cronometrada, s’accedia al parc tancat al cap de 30 minuts.
Un règim de parc tancat en el que els finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, els encarregats d’haver d’obrir pista davant la baixa dels vencedors del Ral·li Monte-Carlo inaugural a Suècia, hi romandrien fins que les agulles dels rellotges indiquessin que passaven 5 minuts de 3 quarts de 8 del matí. Lligats pels cànons televisius de l'època, un bucle de 3 trams es programava en dues ocasions, matí i tarda, sent l’escull postmeridional clausurat per una nova disputa de l’especial espectacle d’Umeå, generant així les 7 proves especials de la primera etapa que totalitzaven 106,76 km cronometrats, una activitat que per als més matiners conclouria amb el retorn al punt de sortida a partir de 3 quarts de 9 del vespre.
Craig Breen i James Fulton s’estrenaven als comandaments del tercer xassís del Hyundai i20 Rally1 i per tant en tenir el seu comptador particular a 0, aquests afrontaven els trams en vuitena posició, és a dir, amb la traçada força neta de neu. Els irlandesos de la firma coreana establien el millor temps en la primera prova especial forestal de l’itinerari, un resultat que els situava en segona posició a la taula a 1,3 segons del lideratge d’Ott Tänak i Martin Järveoja, novament segons a final de tram.
Afligits per la presència de neu fresca sobre la traçada, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen es deixaven una desena de segons en vers els pilots més ràpids i els finlandesos baixaven fins a la quarta posició rere els seus compatriotes de Hyundai Esapekka Lappi i Janne Ferm.
Part del temps que els finlandesos de Toyota perdien en la primera prova especial vera del dia i del programa, es recuperava amb la victòria de tram en la següent especial cronometrada, si bé aquest resultat no comportava cap canvi a la taula, tot esperant prendre la sortida al tram més llarg de la jornada, llur distància era superior a la suma aritmètica de les dues anteriors.
Takamoto Katsuta i Aaron Johnston inscrivien els seus noms en la llista de guanyadors d’una especial en aquesta darrera cronometrada matinal, mentre que Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen estrenyien tímidament les distàncies amb el trio capdavanter en resultar ser els segons més ràpids en la lluita contra les manetes del cronòmetre.
Ott Tänak i Martin Järveoja, qui en les dues últimes especials del bucle rebaixaven en 6 i 2 dècimes de segon els registres de Craig Breen i James Fulton, accedien al parc d’assistències de mitja etapa liderant la classificació per un marge de 2,1 segons en vers els irlandesos de Hyundai. 4,1 i 4,7 segons si la referència es mesurava amb els finlandesos de Hyundai i Toyota Esapekka Lappi i Janne Ferm, i Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen respectivament.
En tornar sobre les cronometrades matinals, Craig Breen i James Fulton repetien victòria parcial de tram a Brattby, una especial que perjudicava especialment als primers que la disputaven per la presència de roderes i neu, i els pilots de Hyundai prenien la primera posició de la taula amb 7,7 segons de marge en vers els anteriors líders, els estonians d’M-Sport Ott Tänak i Martin Järveoja.
Els nous líders s’imposaven també en la següent prova especial, mentre que en la cronometrada llarga de la jornada el registre més baix era el que establien Ott Tänak i Martin Järveoja, que d’aquesta manera retallaven en 4,1 segons les distàncies en vers els irlandesos, tercers a final de tram per darrera dels seus companys de carpa Esapekka Lappi i Janne Ferm.
Ja en l’esprint d’Umeå, amb el qual es tancava l’activitat cronometrada de la jornada, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen demostraven tenir ben presa la mesura als seus 5,16 km i els campions del món hi aconseguien novament el millor temps, si per bé aquest era uns 5 segons més lent que no pas l’establert unes 24 hores abans, mentre que amb el segon millor temps en el seu haver, els estonians de la formació britànica que preparava els autos de la marca anglosaxona de l’oval blau, seguien retallant distàncies, però no suficientment com per prendre el lideratge.
Craig Breen i James Fulton doncs, s’immiscien en el parc tancat d’Umeå liderant la classificació provisional amb 2,6 segons de marge en vers Ott Tänak i Martin Järveoja, mentre que Esapekka Lappi i Janne Ferm tancaven les places de podi a 11,2 segons dels seus companys d’equip. Elfyn Evans i Scott Martin es beneficiaven de la quantitat de temps que perdien obrint pista al llarg del bucle post meridional Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, i els britànics prenien la quarta posició provisional d'aquests a les primeres de canvi, per conservar-la fins a la conclusió de l’etapa per un marge de 4,6 segons en vers els seus companys finlandesos i a 26,5 segons del lideratge dels irlandesos de Hyundai.
Com en la jornada inicial, els organitzadors tornaven a recórrer a una doble passada per un bucle de 3 trams, més una ampliació de l’especial espectacle d’Umeå en la seva conclusió per tal de configurar l’etapa sabatina. En total doncs 7 proves especials cronometrades que suposaven 126,22 km competitius per a tots els 51 equips participants que seguien estant en actiu. Acollits al superally, Takamoto Katsuta i Aaron Johnston serien els encarregats d’haver d’obrir pista al llarg d’aquesta etapa i el japonès i l’irlandès abandonaven el parc tancat minuts abans de l’alba, concretament en passar 5 minuts de les 7 matí del dissabte 11 de febrer, programant-se el seu retorn a 3 quarts i mig de 8 del vespre.
Thierry Neuville, afligit al llarg del divendres en trobar-se convalescent d’una malaltia i haver perdut el paracops anterior, i per tant el suport aerodinàmic d’aquest element, juntament amb Martijn Wydaeghe començaven a donar símptomes de recuperació gràcies a una millor posició de sortida, però sobretot a una primera victòria de tram, si bé aquesta s'obtenia per poc marge per davant de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i de Craig Breen i James Fulton.
Precisament aquests darrers, i líders de la provisional, es feien forts al capdavant de la taula en imposar-se en la cronometrada reina del programa, mentre que Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, amb el seu segon millor temps consecutiu, llevaven la quarta posició a la general als seus companys d’equip britànics Elfyn Evans i Scott Martin.
Malgrat que la tercera i última prova especial matinal ja s’havia disputat en l’edició anterior de la ronda sueca, el cert era que Craig Breen no l’havia arribat a disputar en trobar-se fora de la competició en aquells instants a bord del Ford Puma Rally1 que pilotava per llavors, una circumstància que el feia ser més cautelós que no pas els seus principals rivals i que per tant els irlandesos, ara a Hyundai, hi concedissin uns pocs segons. Alhora Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen hi aconseguien la seva primera victòria parcial de tram del dia i per davant d’Ott Tänak i Martin Järveoja, qui aprofitaven l’avinentesa per tal d’escurçar distàncies amb els líders i ingressar en el parc d’assistències equatorials a 3,0 segons del lideratge.
Esapekka Lappi i Janne Ferm conservaven encara la tercera posició, a 17,0 segons dels seus companys d’equip, si bé els finlandesos veien com els seus compatriotes de Toyota els hi havien retallat les distàncies fins a la meitat i ara només 10,5 segons els salvaguardaven dels campions del món en vigència.
En tornar sobre les seves roderes, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen perllongaven la seva ratxa i s’imposaven en la primera prova especial de la represa per tal de retallar en 1 segon més les distàncies amb les posicions de podi, mentre que en la següent, la més llarga de tot l’itinerari, l’honor era per a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
Tanmateix en aquesta cinquena prova especial, Esapekka Lappi i Janne Ferm patien una sortida de pista en perdre la banda de rodadura dels seus pneumàtics, una incidència que segons els tècnics de Pirelli es debia per pilotar a baixa pressió i que els feia perdre més de 7 minuts i 9 posicions a la taula, mentre que Craig Breen i James Fulton es lamentaven d’una punxada.
Els encerts dels uns i els contratemps dels altres situaven a Ott Tänak i Martin Järveoja a tan sols 5 dècimes de segon del lideratge, mentre que Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen saltaven fins a la tercera posició, a 25,3 segons de la parella irlandesa, si bé per només 3,7 segons de marge amb els recuperats Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
La classificació doncs estava roent i qualsevol petit detall podia desencadenar sacsejades en la taula provisional, i aquestes s’acabaven produint. La parella belga de Hyundai establia el registre més baix del parc tancat en la darrera cronometrada forestal de la jornada, amb tal encert que aquests retallaven els 3,7 segons que els separaven de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i per tant ambdues parelles passaven a compartir la tercera posició. Alhora, la manca de confiança en les seccions més ràpides del tram, afligien a Craig Breen i James Fulton, qui hi perdien la primera plaça en favor d’Ott Tänak i Martin Järveoja per 2,3 segons.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe tancaven l’etapa amb una nova victòria parcial en la versió ampliada de l’esprint d’Umeå i els belgues entraven en règim de parc tancat a 23,7 segons del lideratge de la parella estoniana d’M-Sport i per 3,8 segons de marge en vers Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Mentre que arran de l’aparició d’uns inoportuns problemes amb el sistema híbrid, Craig Breen i James Fulton fitxaven a final d’etapa a 8,6 segons del lideratge. Elfyn Evans i Scott Martin tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 57,7 segons de la parella líder sense haver acabat de trobar un bon ritme al llarg de tota la jornada i acumulant errades en forma de virolla.
En passar 5 minuts de les 6 del matí del diumenge 12 de febrer, la competició es reprenia amb la sortida de la primera parella participant, de les 49 que restaven en actiu, del parc tancat d’Umeå, un rol que altra vegada corresponia a la parella de Toyota conformada per Takamoto Katsuta i Aaron Johnston. De cara aquesta tercera i última etapa els organitzadors programaven un tram forestal a doble passada més una nova passada per la cronometrada d’Umeå, la qual a la seva vegada exercia les funcions del “Power Stage”, en total doncs 3 proves especials de tan sols 63,04 km competitius que finalitzarien amb la cerimònia del podi a 2 quarts de 2 de la tarda.
Encara de nit, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’imposaven en la primera prova especial dominical per davant d’Ott Tänak i Martin Järveoja i dels Hyundai de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i de Craig Breen i James Fulton amb el què per una banda els estonians eixamplaven distàncies en vers els seus més immediats perseguidors a la taula i d’una altra els campions del món escurçaven distàncies amb els inquilins de les posicions de podi.
Després de tornar a Umeå per unes assistències mecàniques, els pilots es tornaven a trobar amb els 26,48 km cronometrats de Västervik al cap de 3 hores exactes, on Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe hi aconseguien el millor temps en rebaixar en 6 segons el registre aconseguit abans del trenc d’alba, arrabassant així per 5 dècimes de segon la segona posició als seus companys Craig Breen i James Fulton, qui tanmateix havien rebut la consigna de no presentar oposició als seus caps de files.
En el Power Stage final Esapekka Lappi i Janne Ferm cercaven la redempció imposant-se en la cronometrada del premi extra, mentre que una mala actuació de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe truncava el pla mestre de Cyril Abiteboul, director esportiu de Hyundai, doncs Craig Breen i James Fulton recuperaven la segona posició recentment perduda per 1,3 segons de marge i sense marge per a les penalitzacions, doncs Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen completaven el programa aturant el cronòmetre a 6,4 segons de la parella irlandesa de Hyundai.
Amb una única victòria de tram en el seu haver, emperò amb un ritme constant i sense cometre errades, Ott Tänak i Martin Järveoja tornaven a pujar al graó més alt del podi a 2 quarts de 2 de la tarda del diumenge 12 de febrer de 2023. Els estonians completaven els 301,18 km cronometrats del programa amb un temps de 2 hores 25 minuts i 54,5 segons, registre que els hi donava un marge final de 18,7 segons amb Craig Breen i James Fulton i de 20,0 segons amb Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
Lluny dels millors registres al llarg del divendres, Neuville-Wydaeghe aconseguien el podi.
En la categoria WRC2 dos vells roquers, com eren els finlandesos Jari Huttunen i Antti Linnaketo i els noruecs Ole-Christian Veiby i Torstein Eriksen, als comandaments d’uns respectius antiquats Škoda Fabia R5 i Volkswagen Polo GTi R5 es feien amb els 2 millors temps en l’especial espectacle inaugural d’Umeå i per davant del modern Škoda Fabia RS Rally2 d’Oliver Solberg i Elliot Edmonson.
En trepitjar les cronometrades forestals la llei de l’evolució aplicava la seva naturalesa i Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen s’imposaven en la primera prova especial de la jornada per davant dels seus compatriotes Teemu Suninen i Mikko Markkula i de Sami Pajari i Enni Mälkönen, classificant-se les tres formacions al capdavant de la taula per davant de Jari Huttunen i Antti Linnaketo i d’Oliver Solberg i Elliot Edmonson.
El lideratge d’Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen seria efímer però, doncs aquests se sortien de la pista en el següent tram, picant de morro contra un banc de neu, quelcom que els obligava a aturar-se més avançada l’especial per tal de retirar la neu que obstruïa l’entrada d’aire en el compartiment del motor i que els feia perdre de l'ordre d'1 minut. L’altre cara de la moneda eren Oliver Solberg i Elliott Edmonson, qui en establir el millor temps en la cronometrada, grimpaven fins a la primera posició per davant d’Ole-Christian Veiby i Torstein Eriksen, segons també a final de tram.
4 dècimes de segon privaven a Oliver Solberg i Elliott Edmonson d’aconseguir una nova victòria de tram en la darrera prova del bucle matinal, un honor que era per a Sami Pajari i Enni Mälkönen, qui d’aquesta manera rellevaven de la segona posició als noruecs que s’hi envirollaven.
En tornar sobre les 3 especials del bucle matinal així com l’especial espectacle a l’esprint d’Umeå, líders i segons classificats s’immiscien en una lluita particular que es ressolia amb 2 victòries de tram per a cadascun i l’entrada en el parc tancat amb un marge de 13,0 segons favorables al suec i al britànic del Fabia RS Rally2 dorsal número 20 en vers la unitat homòloga dels finlandesos Sami Pajari i Enni Mälkönen. Jari Huttunen i Antti Linnaketo compensaven l’antiguitat del seu Fabia R5 amb el seu saber fer i els nòrdics completaven la jornada en tercera posició a 35,1 segons dels líders i per 1,9 segons de marge amb els escandinaus Ole-Christian Veiby i Torstein Eriksen.
Els líders Oliver Solberg i Elliot Edmonson s’imposaven en la primera prova especial sabatina per davant d’Ole-Christian Veiby i Torstein Eriksen i amb aquest resultat la parella noruega prenia la darrera posició de podi a Jari Huttunen i Antti Linnaketo.
En les dues següents proves especials, eren els noruecs al volant del Polo GTi R5 els qui establien el millor temps de la classe i aquests aconseguien pujar una posició més en la taula, tot coincidint amb una virolla a alta velocitat de Sami Pajari i Enni Mälkönen, que hi baixaven fins la quarta posició.
Tot i establir el millor temps en 2 dels 3 trams del bucle matinal, Ole-Christian Veiby i Torstein Eriksen només aconseguien retallar uns pocs segons la distància que els separava d' Oliver Solberg i Elliott Edmonson, retornant a les assistències de mitja etapa d’Umeå a 31,4 segons del registre dels líders, mentre que Jari Huttunen i Antti Linnaketo eren tercers a 50,7 segons ja i amb la pressió afegida de Sami Pajari i Enni Mälkönen, llur temps només era 6,2 segons pitjor que el dels darrers inquilins de les posicions amb dret a dutxa de vi escumós.
La pressió pesava i només reprendre’s l’activitat cronometrada, Jari Huttunen i Antti Linnaketo se sortien de la traçada i quedaven atrapats en un banc de neu, quelcom que els endarreria en gairebé 3 minuts i mig i que els feia perdre 10 posicions a la general provisional de la classe.
Més amunt en la taula, Oliver Solberg i Elliott Edmonson aconseguien donar l’estocada a la classe en imposar-se en les 3 últimes proves especials de les 4 que composaven el bucle post meridional, veient-se només superats per unes dècimes de segon per Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen i Ole-Christian Veiby i Torstein Eriksen en la primera d’elles, amb el què el suec i el britànic accedien en règim de parc tancat amb un coixí de 51,6 segons amb els noruecs del Volkswagen i d’1 minut i 13,9 segons amb Sami Pajari i Enni Mälkönen.
Els líders afrontaven la jornada dominical a l'expectativa, administrant l’avantatge que havien acumulat al llarg del bucle anterior en les dues especials forestals i reservant-se per al Power Stage final, on la parella hi donava el cop de gràcia en forma de victòria de tram.
Finalment doncs, Oliver Solberg i Elliott Edmonson aconseguien la victòria amb un temps final de 2 hores 33 minuts i 42,6 segons, un registre que els hi donava un marge final de 42,3 segons amb Ole-Christian Veiby i Torstein Eriksen i d’1 minut i 15,1 segons en relació a Sami Pajari i Enni Mälkönen.
Amb la màxima puntuació possible en el seu haver, 28, Oliver Solberg igualava en punts a l’absent Yohan Rossel al capdavant de la classificació provisional del certamen, mentre que Ole-Christian Veiby es quedava a 1 punt dels 20 que tenia el rus, absent també en aquelles latituds, Nikolay Gryazin.
Fora de concurs al Monte-Carlo inaugural, a casa Solberg aconseguia la màxima puntuació amb Edmonson.
Donat que Oliver Solberg tot just es baixava del Hyundai i20 Rally1, el guardó Challenger era per a Sami Pajari, i Enni Mälkönen mentre que la sub classe Master corresponia als polonesos Michal Solowow i Maciej Baran.
En la classe WRC3 els irlandesos de la categoria júnior William Creighton i Liam Regan iniciaven el seu concurs a la ronda sueca imposant-se en les dues primeres proves especials del programa per davant dels finlandesos Roope Korhonen i Anssi Viinikka, qui feien el mateix en les dues següents per tal de completar el bucle matinal del divendres liderant la classificació per 5,8 segons de marge en vers els de les illes britàniques.
En el segon bucle de la jornada els francesos Laurent Pellier i Marine Pelamourgues afegien els seus noms en la llista de posseïdors de victòries de tram, amb 2, mentre que amb 1 per als finlandesos i 1 altra per als irlandesos, restava una classificació preta al terme de la primera etapa del ral·li, amb William Creighton i Liam Regan al capdavant de la taula per 2,3 segons de marge vers Roope Korhonen i Anssi Viinikka i 34,5 segons en relació als francesos.
L’estira i arronsa de segons entre els dos primers classificats es perllongava fins a la cinquena prova especial sabatina, moment en el que el capó del Ford Fiesta Rally3 de William Creighton i Liam Regan s’obria i els irlandesos s’hi deixaven una mica més d’1 minut en vers els pilots més ràpids, contra temps que els suposava caure fins a la tercera posició per darrera de la parella francesa.
L’altra cara de la competició, la dolça, era per a Roope Korhonen i Anssi Viinikka, qui en acumular 4 victòries parcials de tram més en el seu haver, eixamplaven el seu marge en el moment de concloure l'etapa fins als 52,6 segons en vers Laurent Pellier i Marine Pelamourgues i fins a 1 minut i 12,3 segons amb William Creighton i Liam Regan.
Tot i la brevetat de la jornada dominical, la parella irlandesa sortia a donar-ho tot en la doble passada pel tram forestal del nord de Suècia i aquests en aconseguir el millor temps en ambdues disputes, es feien amb la segona posició de Laurent Pellier i Marine Pelamourgues per 2,7 segons de marge.
Ja en la cronometrada del premi, Roope Korhonen i Anssi Viinikka es treien la son de les orelles i hi aconseguien el millor temps per certificar així la seva victòria a la classe. Alhora Laurent Pellier i Marine Pelamourgues, malgrat fer-se amb el segon millor temps, la parella francesa es quedava a 6 dècimes de segon del temps dels irlandesos i per tant de la victòria en la categoria júnior.
Sense ningú competint en la categoria WRC3 al Monte-Carlo, la victòria sueca permetia a Roope Korhonen liderar en solitari amb 25 punts la provisional del certamen per davant de William Creighton, segon amb 18 punts i tanmateix líder del certamen júnior amb 34 punts, 10 més que no pas Laurent Pellier.
Guanyant en la meitat dels trams Korhonen-Viinikka guanyaven la classe WRC3
mentre que el segon lloc de Creighton-Regam, suposava la victòria en categoria júnior.
Els 27 punts que obtenia Ott Tänak a Suècia situaven a l’estonià al capdavant de la classificació del certamen de pilots per 3 punts de marge amb Kalle Rovanperä, els mateixos que apartaven al campió del món de liderar al terme del Monte-Carlo, mentre que amb el segon tercer lloc consecutiu, Thierry Neuville restava en aquesta posició.
Pilot |
Punts |
Ott Tänak
|
|
Kalle Rovanperä
|
|
Thierry Neuville
|
|
Si als Alps Marítims francesos era Toyota la formació que més punts aconseguia sumar a la conclusió de l’esdeveniment, a Suècia era la que menys, tot i que la victòria d’Ott Tänak i Martin Järveoja amb prou feines es veia complementada per l’actuació dels seus companys Pierre-Louis Loubet i Nicolas Gilsoul. Hyundai amb dos dels seus i20 Rally1 dalt del podi, retallaven en 10 punts les distàncies amb els nipons establerts a Finlàndia, situant-les en 14.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai |
|
M-Sport
|
|