Després d'un any dolent, Hirvonen-Lehtinen tornaven a assaborir la victòria.
Amb 34 equips presents a la seva cerimònia de clausura, el diumenge 13 de febrer de 2011 finalitzava a Karlstad el 59è Ral·li de Suècia, primera ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis. La prova per excel·lència de la neu, que era puntuable pels certàmens de pilots, constructors i mundial de producció, tenia fins a 48 equips inscrits en la seva llista oficial, donant a més a més el tret de sortida a una nova era en el mundial de ral·lis, la dels cotxes amb motor de 1600 centímetres cúbics i turbo. El recorregut de la cita sueca tenia un total de 22 proves especials d'una corda cronometrada de 351 km, a les que 44 equips dels que s'hi havien inscrit hi emprenien el camí a partir del dijous 10 de febrer.
Østberg-Andersson disputaren la victòria fins gairebé al darrer instant.
L'habitual superespecial espectacle del hipòdrom de Karlstad donava el tret de sortida a l'edició el dijous al vespre, en la que els locals Per-Gunnar Andersson i Emil Axelsson, amb un Ford Fiesta RS WRC privat, tenien l'honor de marcar el primer escratx de l'era 1.6T a part de liderar la cita domèstica. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, amb el Ford oficial, i Petter Solberg i Chris Patterson amb un Citroën DS3 WRC privat, tancaven les posicions de podi a 6 i 9 dècimes de segon respectivament de la parella sueca.
La primera etapa es completava a partir de l'endemà divendres amb la disputa de 6 proves forestals que permetien arribar fins als 131,24 km programats d'aquesta. L'ordre de sortida en el bucle matinal era clau, ja que la neu minvava la tracció dels participants que afrontaven l'especial en les primeres posicions, més quan els seus nous World Rally Car ja no disposaven de controls de tracció electrònics. En aquestes condicions els escandinaus de l'equip satèl·lit de Ford, Mads Østberg i Jonas Andersson, que sortien a pista en novena posició, s'anotaven el millor temps en la primera cronometrada i passaven a liderar la provisional per davant dels Ford Fiesta RS WRC oficials de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen i de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila.
Els primers líders de la prova, els suecs Per-Gunnar Andersson i Emil Axelsson, es recuperaven parcialment de la punxada soferta en l'especial inaugural a causa d'un impacte amb un banc de neu, amb el millor temps en la segona especial forestal, mentre que els líders tornaven a treure profit de la seva posició a pista per imposar-se en la tercera i última prova especial del bucle matinal.
Sortint de les assistències, Per Gunnar Andersson i Emil Axelsson compartien millor cronòmetre amb Mads Østberg i Jonas Andersson en la quarta especial, mentre que en la cinquena Sébastien Ogier i Julien Ingrassia posaven punt i final al domini dels Ford Fiesta RS WRC amb un escratx que els permetia acostar-se als cinquens classificats, que no eren altres que el noruec Henning Solberg i l'austríaca Ilka Minor.
La jornada es completava amb un millor temps de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, moment per entrar al parc tancat de Karlstad, on Mads Østberg i Jonas Andersson es trobaven al capdavant de la general per 14,8 segons vers Mikko Hirvonen i Jarmo Lethinen. Petter Solberg i Chris Patterson tancaven les places de podi a 57,4 segons dels líders, mentre que per darrera seu s'establia una lluita tancada a tres bandes per la quarta posició, on s'hi trobaven Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, endarrerits en colpejar un banc de neu, els privats Henning Solberg i Ilka Minor i Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els quals al llarg de la jornada s'havien saltat un encreuament. Entre els tres equips no distaven més de 11,6 segons com a molt es trobaven a 1 minut i 10 segons de la parella líder.
La celebració de la segona jornada suposaven 127,50 km cronometrats, els quals es repartien al llarg de vuit proves especials forestals, més una segona passada per l'especial espectacle de Karlstad. Alhora aquestes proves especials programades enmig de la natura sueca, s'agrupaven en un bucle de 4 trams, els quals en celebrar-se pel matí i per la tarda generaven tot el recorregut establert.
Els campions del món, Sébastien Loeb i Daniel Elena, molt endarrerits al llarg de la jornada inaugural pel fet d'haver d'obrir pista, s'imposaven en la primera especial sabatina per tal de guanyar tres posicions de cop, mentre que els pilots de cotxe homòleg, el noruec Petter Solberg i el britànic Chris Patterson feien el mateix en la segona i quarta especial del bucle matinal, cedint els honors de l'autoria de l'escratx en la tercera prova cronometrada als locals Per-Gunnar Andersson i Emil Axelsson.
Per davant Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen van anar escurçant distàncies paulatinament amb Mads Østberg i Jonas Andersson, fins que finalment en la darrera especial del bucle matinal, la parella oficial de Ford aconseguia superar la privada. Una mica més avall en la classificació, Henning Solberg i Ilka Minor es veien forçats a abandonar el ral·li en accidentar el seu Ford Fiesta RS WRC en la primera prova especial del dia.
Per la tarda, amb les segones passades per les especials, els homes de Citroën es deixaven anar més, i així Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien afegir 3 millors temps més en el seu compte particular, mentre que Sébstien Ogier i Julien Ingrassia s'anotaven el seu primer escratx al ral·li. Tanmateix a mesura que avançaven les especials, la classificació s'estrenyia en les 5 primeres posicions i fins i tot Petter Solberg i Chris Patterson perdien i recuperaven la tercera posició amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila.
L'especial de Karlstad, celebrada de cara al jubileu del públic suec que tenia mandra d'anar fins al bosc, a penes deixava canvis rellevants a la provisional donada la poca distància que tenia, i l'entrada al parc tancat es feia amb Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen en la primera posició per 7,4 segons de marge vers Mads Østberg i Jonas Andersson. Petter Solberg i Chris Patterson, tancaven les places de podi a 8,9 segons dels líders i amb només 2 segons de coixí amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tancava el grup d'aspirants a podi i fins i tot a victòria a 15,8 segons de la primera parella classificada.
Un bucle de tres trams que es celebrava al matí i al migdia formava la tercera i última etapa del ral·li, llurs 92,26 km de lluita contra el cronòmetre decidirien el guanyador de la 59ena edició així com els altres dos integrants del podi. Les baixes temperatures que es registraven endurien molt el gel, pel que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen no patien les conseqüències d'haver d'obrir pista, fins i tot els núvols de neu pols que s'aixecaven al pas dels participants, els beneficiaven en disposar de major visibilitat. En aquestes condicions els líders aconseguien imposar-se en les tres primeres especials dominicals, i incrementar una mica les distàncies vers Mads Østberg i Jonas Andersson.
D'altra banda Sébastien Ogier i Julien Ingrassia superaven sistemàticament a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila en les tres proves celebrades, amb el que els francesos de Citroën prenien la posició als finlandesos de Ford per tal de situar-se a només 8,7 segons del podi.
Cara les segones passades per les cronometrades, les roderes igualaven el factor pista al capdavant de la taula, amb el que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen no partien amb l'avantatge matutí i les seves prestacions s'igualaven amb les dels seus més immediats perseguidors que aconseguien acostar-s'hi tímidament. Mentrestant Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila retornaven el cop rebut al matí marcant el millor temps en la quarta i cinquena prova especial, en un primer instant els de Ford guanyaven una plaça gràcies als problemes de tracció de Petter Solberg i Chris Patterson que baixaven fins la cinquena plaça, mentre que en un segon moment els de Ford aconseguien introduir-se en les places de podi superant a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Una especial curta i televisada tancava l'edició, la qual a més a més donava punts extra als tres primers equips classificats. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s'hi anotaven el millor temps per davant dels seus companys d'equip, malgrat tot els provençals dels dos galons no aconseguien recuperar plaça amb Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i per tant pujar al podi. Paral·lelament en aquesta darrera especial es produïa un fet insòlit, Petter Solberg es quedava sense carnet de conduir a causa d'una sanció policial, amb el que el noruec va haver d'exercir de copilot, i el seu copilot, Chris Patterson, posar-se al volant del Citroën DS3 WRC. El britànic aconseguia el pitjor registre i el Citroën privat queia darrera de l'oficial.
Celebrats doncs els 350,08 km cronometrats del recorregut programat al llarg de 22 proves especials, la cita sueca es resolia amb la victòria dels finlandesos Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, els quals aturaven el cronòmetre en un temps final de 3 hores 23 minuts i 56,6 segons, els escandinaus Mads Østberg i Jonas Andersson precisaven de 6,5 segons més que els guanyadors i pujaven al segon calaix del podi, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila el tancaven a 34,0 segons dels seus compatrotes i companys d'equip.
Latvala-Anttila tancaven un podi replet de Ford Fiesta RS WRC.
Entre els cotxes amb homologació de producció, els noruecs Anders Grøndal i Veronica Engan s'imposaven consecutivament en les 4 primeres proves especials cronometrades per llaurar-se un liderat per 1 minut de marge, però en les segones passades per les especials matutines, els locals Patrik Flodin i Göran Bergsten aconseguien retallar distàncies amb 3 escratxs i fer així entrada al parc tancat de Karlstad a 22 segons i escaig del liderat. Moment en que aquests rebien males noticies, doncs els suecs eren exclosos de la prova en haver emprat rodes no reglamentàries.
En aquestes condicions, Anders Grøndal i Veronica Engan s'imposaven en les 4 especials matutines del dissabte per tal d'ampliar les distàncies amb els seus més immediats perseguidors fins als 5 minuts i 40,5 segons; per desgràcia dels noruecs tot se n'anava en orris quan el motor del seu Subaru Impreza STi N16 deia prou en el transcurs de la cinquena cronometrada.
Aquest incident deixava al capdavant de la general de la classe als txecs Martin Semerad i Michal Ernst, els quals no els va ser gaire dificultós anotar-se la victòria sumant 4 escratxs en la recta final donada la poca oposició que restava en competició. Amb aquesta victòria, Martin Semerad iniciava la temporada liderant la general del certamen amb 25, 7 més que l'ucraïnès Yuriy Protasov, segon a la ronda sueca.
Semerad-Ernst van ser els millors dels que van aconseguir acabar el ral·li.
En una taula provisional del campionat reservat a pilots buida per tractar-se de la ronda inicial del calendari, el podi de la ronda sueca es plasmava en el podi del certamen, pel que el finlandès Mikko Hirvonen ocupava el lloc més alt amb 25 punts, 7 més que el noruec Mads Østberg. Un altre finlandès, Jari-Matti Latvala, tancava les places d'honor a 9 punts del seu company d'equip.
Pilot |
Punts |
Mikko Hirvonen
|
|
Mads Østberg
|
|
Jari-Matti Latvala
|
|
Ford començava la temporada amb un resultat molt bo, si bé no el millor, amb els seus dos cotxes oficials dalt del podi, el que permetia a la marca de l'oval acumular ja 40 punts, 18 més que els seus rivals de Citroën, força desapareguts a la ronda innivada. Stobart, equip satèl·lit dels Ford, només situava un dels seus dos cotxes a la línia de meta, malgrat tot els camioners britànics sumaven 18 punts, 4 menys que els dels dos galons, i tancaven les places de privilegi.
Constructor |
Punts |
Ford
|
|
Citroën
|
|
Stobart
|
|