Hirvonen-Lehtinen els va mancar 1 punt pel campionat mundial de 2009, aquesta temporada arrancaven amb victòria.
Amb el mític Ral·li Monte-Carlo enrolat dins el IRC, i amb els organitzadors irlandesos sense pressupost, el Ral·li de Suècia tornava a suposar la primera ronda del campionat del món de ral·lis en la temporada 2010. Concretament corria la seva 58ena edició, la qual es disputava entre el dijous 11 de febrer de 2010 fins al diumenge dia 14 amb un recorregut format per 21 proves especials d'una distància total cronometrada de 345,15 km. La cita sueca era puntuable pels certàmens reservats a pilots, constructors, vehicles de producció i S-2000, el que portava fins a 58 equips a formalitzar la seva inscripció, d'aquests 55 prengueren sortida des de la rampa de sortida ubicada a Karlstad, dels que 43 n'hi aconseguiren tornar.
Loeb-Elena van posar en dificultats als guanyadors mentre els claus de les seves rodes els hi ho van permetre.
Com era habitual en la cita sueca, una especial espectacle a l'hipòdrom de Karlstad encetava l'activitat frenètica dels participants contra el cronòmetre. El càntabre Dani Sordo i el seu copilot català, Marc Martí, s'hi anotaven el millor registre per tal d'anar-se'n a dormir com els primers líders de la prova per 2,0 segons de marge vers els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els quals pilotaven un cotxe homòleg al de la parella espanyola de Citroën. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, 1 dècima de segon per darrera de la jove parella provençal, tancava les posicions de podi.
Un bucle de tres trams per pistes forestals que es disputava en dues ocasions, més una segona passada per l'especial espectale de Karlstad que tancava la jornada, servien per completar l'etapa i assolir així els 126,34 km cronometrats del programa, esdevenint així en la més llarga de tot el ral·li. Sébastien Loeb i Daniel Elena s'imposaven en les dues primeres proves especials del dia i rellevaven al capdavant de la general als seus companys d'equip, Dani Sordo i Marc Martí, mentre que un escratx per part de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen en la darrera especial matinal, enviava a la parella espanyola de Citroën a la tercera plaça provisional, just per darrera dels finlandesos de Ford.
En sortir de les assistències, i per tant tornar a passar per les especials cronometrades matutines, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen sumaven el seu segon escratx consecutiu al ral·li per tal d'accedir al liderat de l'esdeveniment, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena, amb el tercer millor temps a l'especial, baixaven fins la tercera plaça per darrera dels seus companys d'equip espanyols.
Acte seguit, i sota escratx de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els campions mundials recuperaven la segona plaça, mentre que un escratx de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen en la darrera prova especial forestal, més un escratx de Sébastien Loeb i Daniel Elena a l'hipòdrom de Karlstad, servien per portar als participants de nou al parc tancat del que en sortien a primera hora del matí, on s'hi arribava amb Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen en la primera posició per 6,2 segons vers Sébastien Loeb i Daniel Elena. L'altre Citroën C4 WRC oficial, el pilotat per Dani Sordo i Marc Martí, tancava les places de podi a 10,6 segons del liderat i a la seva vegada amb 21,1 segons de marge vers Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, cinquens classificats a 1 minut i 10,9 segons del liderat, quedaven ja força despenjats de la lluita pel podi, si bé el marge que els joves talents tenien amb els sisens era pràcticament igual al que els separava dels líders.
La jornada sabatina tenia en el seu programa un total de 8 proves especials de 117,76 km de distància, les quals s'agrupaven en un bucle de 4 trams que per tant es celebraven en dues ocasions. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen s'imposaven en la primera especial del dia, la més llarga del bucle, per tal d'afegir 4,6 segons al gap que els separava dels campions mundials, els quals reaccionaven acte seguit guanyant els tres següents trams del bucle i deixaven les distàncies a l'entrada del re-agrupament per a les assistències en 4,2 segons, mentre que Dani Sordo i Marc Martí, que seguien ocupant la tercera plaça, perdien terreny amb els dos aspirants a victòria.
Ja de tarda, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila s‘imposaven en la cinquena i setena prova especial, primera i tercera del bucle, sent precisament en aquesta darrera cronometrada on Marc Martí oblidava treure les proteccions emprades en els enllaços per tapar les entrades d'aire del motor, i aquest en el vigor de la competició es sobre-escalfava, obligant al de Molins de Rei a baixar enmig de l'especial del seu cotxe per treure-les. En total els espanyols es deixaven una mica més d'1 minut, i amb ell la tercera posició de la provisional, que recalava en mans de la segona parella finlandesa de Ford.
La curta especial de Hagfors Sprint, que tancava la jornada, deixava la grata sorpresa del millor temps dels txecs Martin Prokop i Jan Tománek, els quals s'anotaven el seu primer escratx al mundial tot i pilotar un cotxe inferior en prestacions com era el seu Ford Fiesta S2000.
Per davant Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen aconseguien tres segons temps escratx consecutius en els tres trams cronometrats més llargs del bucle, amb el que els líders aconseguien fer entrada a la neutralització de l'etapa amb 16,6 segons de marge vers Sébastien Loeb i Daniel Elena, els quals en més d'una ocasió es lamentaven d'haver-se quedat sense claus en les seves rodes, mentre que els companys d'equip dels líders, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, eren còmodes tercers classificats a 51,4 segons. Dani Sordo i Marc Martí, quarts classificats a 54,8 segons del darrer calaix del podi, tenien difícil recuperar la posició perduda.
La cita hivernal finalitzava amb 5 proves especials cronometrades de 101,05 km, 4 de les quals es corresponien a 2 mateixos trams que es celebraven en dues ocasions. Sébastien Loeb i Daniel Elena iniciaven la jornada dominical amb el millor registre en el primer tram, si bé aquest escratx només tenia com a benefici escurçar 2 dècimes de segon a la parella líder, aquests responien amb la mateixa moneda en la següent cronometrada i incrementaven en 7,3 segons les distàncies entre els dos aspirants a victòria. Amb el que l'entrada al re-agrupament de Hagfors es feia amb una separació de 23,7 segons, una distància un xic elevada pels campions mundials com per a córrer riscs en els quilòmetres cronometrats que restaven per endavant, motiu pel qual el pilot francès i el copilot monegasc decidien assegurar la segona posició.
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen se n'asseguraven de les intencions de la parella francòfona de Citroën amb el millor registre a la tercera prova especial, en veure que aquestes eren veres, els líders decidien afluixar també una mica el ritme, habilitant als seus companys d'equip i compatriotes, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila a tancar l'edició de la prova sueca guanyant els dos últims trams cronometrats del programa.
Amb l'entrada a Karlstad el diumenge al migdia doncs, finalitzava el 58è Ral·li de Suècia amb la victòria de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. En total els finlandesos precisaven de 3 hores 9 minuts i 30,4 segons en recórrer els 345,15 km cronometrats a bord del seu Ford Focus RS WRC'09, és a dir, 42,3 segons menys que la parella de Citroën formada per Sébastien Loeb i Daniel Elena, que pujaven al segon graó del podi. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tancaven les posicions amb dret a dutxa de “champagne” gratuïta al podi a 1 minut i 15,4 segons dels seus companys d'equip.
Latvala-Anttila treien petroli d'una petita errada de Marc Martí.
En el campionat reservat a vehicles de producció, els locals Patrik Flodin i Göran Bergsten iniciaven el seu concurs al ral·li guanyant les quatre primeres proves cronometrades del programa, si bé dos escratxs consecutius dels noruecs Anders Grøndal i Veronica Engan produïts a continuació, semblaven posar en perill el liderat dels suecs. Res més lluny de la realitat quan aquests guanyaven el darrer tram forestal per tal de re-establir les distàncies i anar-se'n a descansar amb 21 segons de marge vers els seus veïns.
Dissabte Patrik Flodin i Göran Bergsten dominaven l'etapa amb sis de vuit victòries parcials possibles, mentre que els seus rivals més directes, Anders Grøndal i Veronica Engan, només aconseguien el millor registre en la vuitena i última de la jornada, l'esprint de Hagfors, amb el que la parella sueca elevava el seu marge al capdavant de la general en pràcticament 1 minut més.
Al llarg de la jornada dominical es tornava una mica al guió de la primera etapa, amb un estira i arronsa entre suecs i noruecs, amb el que la victòria era finalment per als primers per 1 minut i 13,1 segons de marge vers els segons. Aquests resultats, bolcats a una general del campionat totalment verge, deixava a Patrik Flodin com el primer líder del certamen per 7 punts de coixí vers el noruec Anders Grøndal. Armindo Araújo, vigent campió del campionat, era tercer al ral·li i a la general provisional a 10 punts del pilot suec.
Flodin-Bergsten dominaven la cita domèstica amb prou contundència.
L'arrencada de la temporada 2010 duia amb si l'inici d'un nou certamen, el S-WRC, el qual era reservat única i exclusivament als vehicles amb homologació S-2000. Els locals Per-Gunnar Andersson i Anders Fredriksson, que participaven com a invitats per l'organització, s'imposaven consecutivament en les 10 primeres proves especials per acumular un marge superior al minut de distància vers els seus més immediats perseguidors, els finlandesos Janne Tuohino i Markku Tuohino.
A partir de llavors els suecs es van dedicar a administrar les distàncies en la segona meitat de la cita, el que finalment els permetia aconseguir la victòria el diumenge al migdia per 47,3 segons de diferència vers la parella finlandesa. D'aquesta manera Per-Gunnar Andersson esdevenia el primer líder del S-WRC, acumulant 25 punts, 7 més que Janne Tuohino o 10 més que el txec Martin Prokop.
Andersson-Fredriksson, convidats per l'organització, donaven un recital fins a l'equador del ral·li.
La cita sueca donava el tret de sortida al campionat de ral·lis, pel que amb una taula provisional del certamen reservat a pilots buida, el podi de Karsltad es plasmava en el de la general, i per tant el finlandès Mikko Hirvonen, a qui un mes i mig abans li va mancar 1 punt per esdevenir campió del món, ara iniciava la temporada en el lloc més alt possible amb 25 punts, 7 més que el seu principal rival el francès Sébastien Loeb. Un altre finlandès, Jari-Matti Latvala, tanca el trio capdavanter a 10 punts del seu company d'equip.
Pilot |
Punts |
Mikko Hirvonen
|
|
Sébatien Loeb
|
|
Jari-Matti Latvala
|
|
En la cursa pel campionat de constructors Ford iniciava la temporada amb cert avantatge gràcies a situar els seus dos cotxes dalt del podi suec, si bé els seus màxims rivals de Citroën, que instal·laven un C4 WRC just darrera de cada Focus RS WRC, se'n sortien prou bé d'un terreny a priori poc propici i restaven a 10 punts dels de l'oval. Les formacions satèl·lit dels dos constructors, Citroën Junior Team i Stobart, empataven en la tercera plaça a 14 punts.
Constructor |
Punts |
Ford
|
|
Citroën |
|
Citroën Junior
Stobart
|
|