Juha Kankkunen, amb Juha Piironen, aconseguia amb aquesta la seva primera victòria mundial fora d'Africa.

El diumenge 16 de febrer de 1986 finalitzava a Karlstad el 36è Ral·li de Suècia, segona cita en el calendari del mundial de ral·lis, la qual era puntuable per als campionats de pilots, constructors i pilots de cotxes amb categoria de Grup A. El ral·li es donava inici amb els 104 equips inscrits presents a la rampa de sortida el divendres 14 de febrer a la mateixa ciutat sueca, per tal de fer front a un recorregut programat de 556,79 km cronometrats al llarg de 30 proves especials que 62 equips aconseguirien superar.

Condicionat per les ordres d'equip, Markku Alén i Ilkka Kivimäki van haver de comformar-se amb la segona plaça.

Divendres a les 9 del matí, es donava la sortida als equips participants des del parc tancat de Karlstad per tal d'afrontar la primera etapa, un conjunt d'11 proves especials llur corda cronometrada es programava en 217,20 km de distància i que portaria als pilots a viatjar cap al nord per retornar a la capital del Värmland el mateix dia a partir de les 11 de la nit.

Timo Salonen i Seppo Harjanne van iniciar el ral·li de Suècia atacant fort, marcant els sis primers escratxs en els sis primers trams de la cita, una pràctica gens habitual en la parella finlandesa i que tanmateix els hi servia per a dissipar les crítiques rebudes en l'anterior esdeveniment mundial, el Monte-Carlo. Però en la setena cronometrada el filtre de l'oli del Peugeot 205 Turbo 16 es va despenjar del cotxe, quedant-se el motor sense oli i obligant-lo a abandonar amb conat d'incendi inclòs.

La parella de Lancia formada per Henri Toivonen i Sergio Cresto heretava llavors la primera plaça, si bé les distàncies amb els seus immediats perseguidors era molt curta, Juha Kankkunen i Juha Piironen es trobaven només a 14 segons del cotxe torinés, i els locals Stig Blomqvist i Bruno Berglund, que hi feien debutar el Ford RS200 en la seva configuració més bàsica, a 20 segons; moment en el que Henri Toivonen i Sergio Cresto van començar a imprimir un ritme fort imposant-se en 4 de les 5 especials que li restaven al bucle per tal d'ampliar distàncies amb els seus perseguidors, permetent a la parella finlandeso-estatunidenca fitxar a l'entrada del parc tancat de Karlstad amb un marge d'1 minut i 4 segons vers Juha Kankkunen i Juha Piironen.

També en aquesta primera jornada, Per Eklund i David Whittock es veien obligats a abandonar la competició en explotar el motor del seu MG Metro 6R4 en la tercera prova especial del programa, mentre que uns altres cridats a ser protagonistes, els finlandesos de Lancia Markku Alén i Ilkka Kivimäki, es veien endarrerits per problemes amb el compressor. Stig Blomqvist i Bruno Berglund, que estaven compensant la manca de potència del nou Ford RS200 amb un pilotatge excel·lent, veien com una penalització rebuda de 2 minuts i 10 segons arran d'haver de canviar la bomba de l'aigua, els feia baixar fins la quarta posició provisional al terme del primer dia de competició, amb el que el seu escratx de la novena prova especial del dia, quedava en va.

La jornada sabatina era lleugerament més llarga que l'anterior, pel que amb els seus 227,69 km de lluita contra el cronòmetre al llarg de 12 proves especials, era l'etapa de més pes en el programa. 88 equips participants hi prenien la sortida el dissabte a les 7 del matí per dirigir-se de nou cap al nord i retornar a Karlstad la nit del mateix dia.

Ben d'hora van començar-se a produir incidents i en la primera prova especial de la jornada, un problema de motor en el Ford RS200 d'Stig Blomqvist i Bruno Berglund, deixava a la parella sueca fora de cursa, no seria l'únic equip amb problemes, doncs els líders Henri Toivonen i Sergio Cresto hi cedien 44 segons per un problema, també, de motor. Ja en la segona especial, i quan el marge vers Juha Kankkunen i Juha Piironen era de 20 segons, una vàlvula del seu Delta S4 es trencava i deixava a la parella de la formació italiana fora de cursa; mentre que els finlandesos de Peugeot passaven a liderar el ral·li, seguits dels seus compatriotes de Lancia Markku Alén i Ilkka Kivimäki.

Malcolm Wilson i Nigel Harris que havien aconseguit portar el seu MG Metro 6R4 fins la tercera plaça, veien com el motor del seu petit cotxe es trencava mentre es disputava la quarta prova especial cronometrada sabatina, quinzena en el còmput global del ral·li, i el seu lloc en el podi anava a parar a mans dels suecs Kalle Grundel i Benny Melander, a bord del segon Ford RS200.

Donats els nombrosos abandonaments, així com els cotxes d'homologació Grup A a tocar de les posicions de podi i unes primeres posicions molt ben establertes quan s'havien disputat dos terceres parts de les especials cronometrades del programa; la distància entre Juha Kankkunen i Juha Piironen amb Markku Alén i Ilkka Kivimäki era de 2 minuts i 54 segons en aquell punt i de 6 minuts i 36 segons quan es mirava vers el Ford RS200 de Kalle Grundel i Benny Melander, l'emoció de la ronda hivernal desapareixia a la pràctica i totes tres primeres formacions passaven a pilotar en mode de control, un canvi molt menys notori en el cas de la parella de Lancia, qui s'imposava en les 5 últimes proves especials de l'etapa.

Així les 7 últimes proves especials del programa amb una distància competitiva de 111,90 km eren un mer tràmit llevat dels equips participants en Grup A, on la classificació estava roent. Juha Kankkunen i Juha Piironen començaven l'etapa dominical imposant-se en les 2 primeres especials així com a la quarta, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki ho feien en tres i els pilots locals de Ford Kalle Grundel i Benny Melander en dues més, una d'elles ex-aequo amb els finlandesos de Lancia.

Amb l'arribada a Karlstad a partir de dos quarts d'onze del matí del diumenge 16 de febrer de 1986, el 36è Ral·li de Suècia es donava oficialment per conclòs , on Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien la seva primera victòria plegats, sent a més a més la primera que el pilot finlandés aconseguia en terreny europeu després de les dues aconseguides en els dos ral·lis africans l'any anterior al volant d'un Toyota Celica TCT. Els pilots de Peugeot cobrien els 556,79 km cronometrats del programa amb un temps final de 5 hores 9 minuts i 19 segons, el que suposava una distància final d'1 minut i 54 segons vers els seus compatriotes de Lancia Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Kalle Grundel i Benny Melander tancaven el podi de la cita de casa a 6 minuts i 16 segons del temps dels guanyadors, aconseguint així el primer podi del Ford RS200.

Grundel-Melander aconseguien el primer podi del Ford RS200 en un ral·li plagat per les baixes.

En la categoria reservada als turismes millorats, el Grup A, la competició va estar principalment animada per formacions locals, i així Ingvar Carlsson i Jan-Olof Bohlin esdevenien els primers líders de la categoria a l'arribada al re-agrupament de Malung el mateix divendres, superant fins i tot en la provisional el Citroën BX 4TC Grup B de Jean-Claude Andruet i Annick Peuvergne, per un marge de 12 segons vers l'Audi 90 Quattro de Mikael Ericsson i Reinhard Michel.

Dissabte al matí però, l'electrònica del Mazda Familia 4WD que pilotaven els jugava una mala passada i aquests es veien obligats a abandonar la competició quan estaven disputant la cinquena prova especial, emplaçant la lluita per la victòria als Audi 90 Quattro i Coupé Quattro de Mikael Ericsson i Reinhard Michel i Gunnar Petterson i Arne Petterson respectivament, qui poc després de superar l'equador de la prova estaven separats en 30 segons.

Finalment la victòria corresponia al més pesant Audi 90 Quattro de Mikael Ericsson i Reinhard Michel per 18 segons de marge vers l'Audi de Gunnar Petterson i Arne Petterson, mentre que Kenneth Eriksson i Peter Diekmann, tercers classificats en la classe a gairebé 10 minuts dels guanyadors a bord del seu Volkswagen Golf GTi, passaven a liderar la taula provisional del campionat amb 19 punts, 6 més que els dos guanyadors de les dues rondes inicials, l'alsacià Alain Oreille i el suec Mikael Ericsson.

Ericsson-Michel guanyaven en el Grup A i donaven uns importants punts a Audi per mantenir-se en lliça.

Després de les dues primeres rondes del calendari mundial, només Juha Kankkunen aconseguia puntuar en ambdues cites, pel que el finlandès es classificava com a líder de la general de pilots per davant del seu compatriota i guanyador del Ral·li Monte-Carlo, Henri Toivonen. Per darrera d'aquest es donava un empat entre dos finlandesos Timo Salonen i Markku Alén els quals sumaven un segon lloc en els seus comptes particulars.

Pilot
Punts

Juha Kankkunen

28

Henri Toivonen

20

Timo Salonen

Markku Alén

15

15

Els empats també es traslladaven a la general de constructors ja que tan Peugeot com Lancia sumaven un primer i un segon lloc en els dos primers ral·lis de l'any, perque campions del món i aspirants sumaven 37 punts. Audi, que no era present amb els seus Sport Quattro S1 al ral·li, sumava uns importants 15 punts gràcies al 4t lloc final i la victòria en Grup A de Mikael Ericsson i Reinhard Michel. Volkswagen, que corria pràcticament la mateixa sort que els socis d'Audi amb els cotxes de Grup A, tancava el podi provisional del campionat de constructors.

Constructor
Punts

Lancia

Peugeot

37

37

Audi

29

Volkswagen

19

Jonsson-Bäckman aconseguien la seva primera victòria a casa.

Amb l'escenari de la provincia de Värmland i la ciutat de Karlstad com epicentre, el 41è Ral·li de Suècia, segona ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, finalitzava el diumenge 16 de febrer de 1992 amb 46 equips participants en la seva cerimònia de clausurua. La prova que només era puntuable per al campionat de pilots, va veure com només atreia l'atenció de 94 equips a formalitzar la seva inscripció entre els que no hi figuraven cap dels equips grans del mundial i el seu recorregut estava composat per 31 especials cronometrades de 571,19 km de distància total.

McRae-Ringer demostraven un gran nivell situant-se en posicions pròpies de pilots nórdics.

A les absències esperades de l'equip Lancia i Toyota a la cita sueca, si bé els japonesos cedien els seus antics cotxes oficials a l'importador suec per tal d'inscriure a Markku Alén i Ilkka Kivimäki i Mats Jonsson i Lars Bäckman. Cal afegir dues més d'última hora com van ser les de Mitsubishi, els quals en no poder fer debutar el nou motor a la prova, van decidir no anar-hi, i la de l'equip Mazda, que a falta de 48 hores per a les verificacions técniques, van poder comprovar com les seves noves llandes de 16 polzades eren defectuoses van prendre la decisió de no anar.

Dijous 13 de febrer s'iniciava la prova amb la manca de neu com a principal preocupació, si bé els organitzadors de l'event van decidir proseguir amb el recorregut i celebrar les 6 especials programades de 72,81 km de distància total que amb prou feines estaven cobertes per uns 10 cm de gel que en passar uns pocs cotxes desapareixia per complert.

En la primera especial cronometrada, una especial curta i que més aviat servia de presa de contacte dels pilots amb els seus cotxes ja que aquesta tenia poc més de 2 km, es produia un triple empat en el temps escratx entre els Toyota Celica GT-4 de Mats Jonsson i Lars Bäckman i Markku Alén i Ilkka Kivimäki amb el Nissan Sunny GTi-R de Stig Blomqvist i Benny Melander, mentre que el Subaru Legacy RS pilotat per Ari Vatanen i Bruno Berglund protagonitzaven l'altra cara de la competició en patir una volcada quan els pilots ja havien passat les banderoles grogues d'arribada a meta, si bé el cotxe queia sobre les quatre rodes i completava l'especial, els danys patits eren massa importants com per continuar, pel que el pilot campió del món de ral·lis l'any 1981 era la primera baixa d'importància del ral·li.

Els finlandesos Sebastian Lindholm i Timo Hantunen desfeien el triple empat en imposar-se en la segona especial cronometrada amb el seu Ford Sierra RS Cosworth 4x4, esdevenint els nous líders de la prova, peró el seu liderat va ser efímer doncs en la tercera especial cronometrada Mats Jonsson i Lars Bäckman tornaven a guanyar un tram amb el que tornaven a liderar la general de temps provisional. Els pilots suecs es van assegurar el liderat marcant tots els escratxs que restaven de la primera jornada per arribar a la neutralització, en la que els de Toyota Suècia superaven en 22 segons a Sebastian Lindholm i Timo Hantunen i en 43 segons al sorprenent Subaru Legacy RS dels joves britànics Colin McRae i Derek Ringer.

Ja en la segona jornada Mats Jonsson i Lars Bäckman seguien controlant la prova a base d'aconseguir quatre escratxs, si bé els pilots no podien relaxar-se gaire, ja que els britànics Colin McRae i Derek Ringer gràcies a marcar els millors registres en les tres especials més llargues de la jornada aconseguien escurçar-lis les distàncies per establir-es en només 24 segons a la neutralització del divendres. Entretant Sebastian Lindholm i Timo Hantunen desapreixien de la competició en trencar-se el diferencial del seu cotxe en la segona especial cronometrada del dia i uns problemes eléctrics en el Toyota Celica GT-4 de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, impedia als finlandesos intentar assetjar la darrera posició de podi que amb la baixa dels pilots del Ford heredava Stig Blomqvist i Benny Melander peró ja a gairebé 1 minut i mig dels líders.

Just abans de celebrar-se la tercera jornada, una nevada va deixar l'escenari que hom espera del ral·li de Suècia, si bé la quantitat de neu caiguda no va ser suficient com per a la formació de bancs de neu. En aquestes condicions Mats Jonsson i Lars Bäckman van ser capaços de reconduir la situació en la taula de temps i incrementar les distàncies vers els seus màxims oponents, els britànics de Subaru Colin McRae i Derek Ringer fins a situar-les en 42 segons. Stig Blomqvist i Benny Melander es deixaven una quantitat de temps aproximadament igual a la que ho feien els de Subaru i la diferència amb els líders s'acostava als 2 minuts, si bé en principi la posició de podi no semblava córrer perill doncs les distàncies amb el Toyota Celica de Markku Alén i Ilkka Kivimäki es mantenien constants.

En la quarta i última etapa celebrada en dissabte, precisament Markku Alén i Ilkka Kivimäki i Stig Blomqvist i Benny Melander es van reivindicar com a protagonistes marcant tots els escratxs del dia tret d'un que va ser per als líders de la provisional Mats Jonsson i Lars Bäckman. Amb tot els pilots finlandesos de Toyota i suecs de Nissan només van aconseguir escurçar distàncies vers els dos primers classificats peró la seva tercera i quarta plaça es van mantenir.

Així doncs Mats Jonsson i Lars Bäckman aconseguien la seva primera victòria en el mundial, victòria que se'ls hi havia escapat la temporada anterior en la que havien acabat el ral·li de casa en segona posició, gràcies a marcar 14 escratxs i 10 segon temps escratx al llarg de les 31 especials cronometrades de la prova, completant el recorregut en 5 hores 24 minuts i 37 segons. Per darrera d'ells, a 39 segons, el jove Colin McRae i Derek Ringer debutaven en un podi mundial mentre que el veterà Stig Blomqvist i Benny Melander el tancaven a 1 minut i 32 segons dels guanyadors de la prova.

Blomqvist-Melander donaven al Sunny GTi-R l'únic podi que aconseguirien en el mundial.

En el campionat de producció els pilots locals Sören Nilsson i Per-Ove Persson a bord d'un Mitsubishi Galant VR-4 guanyaven la prova alhora que engruixaven la llista de noms de vencedors de cites, que com en el cas del Monte-Carlo, la intenció dels pilots no passava per competir més enllà de la prova de casa, pel que a efectes de campionat aquesta victòria era també intrascendent.

Nilsson-Persson tornaven a guanyar en producció a casa.

L'absència dels principals pilots del campionat generava tot un seguit d'empats en les diferents posicions de la taula provisional del campionat de pilots, estant la primera posició compartida entre Didier Auriol i Mats Jonsson, la segona entre Carlos Sainz i Colin McRae i la tercera entre Juha Kankkunen i Stig Blomqvist.

Pilot
Punts

Didier Auriol

Mats Jonsson

20

20

Carlos Sainz

Colin McRae

15

15

Juha Kankkunen

Stig Blomqvist

12

12

En quan al campionat de constructors, la ronda sueca no otorgava punts al campionat, pel que la general es mantenia constant vers a la finalització del Monte-Carlo que inaugurava la temporada.

Constructor
Punts

Lancia

20

Toyota

17

Ford

12

Amb unes condicions gens favorables per a un ral·li d'hivern, Evans-Martin s'hi imposaven.

Amb un recorregut idèntic al de l’edició de 2018, això era 19 proves especials de 313,81 km cronometrats, el 68è Ral·li de Suècia es presentava als mitjans de comunicació a finals de gener. Una corda competitiva que s’iniciava el dijous 13 de febrer de 2020 i que es completava el diumenge 16 de febrer. Tanmateix, mantenint la tradició de temporades anteriors, la prova sueca donava el tret de sortida al campionat junior, un certamen que s’afegia a les habituals puntuabilitats pels campionat de pilots, constructors, WRC2 i WRC3. Amb el centre d’operacions ubicat a Sunne, la cerimònia de sortida tenia lloc a Karlstad, capital del Värmland, amb 46 equips participants dels 55 que prèviament havien oficialitzat la seva inscripció, mentre que la de clausura tenia lloc a Torsby, ciutat que acollia el parc tancat, amb 42 formacions presents.

Tänak - Järveoja no van poder fer res més que sumar el seu primer podi amb Hyundai.

Com venia sent tradicional en les darreres temporades, la preocupació mediàtica i dels equips per la manca de neu en les jornades prèvies a l’inici de l’edició afloraven, però en aquesta ocasió la pressió estava més que justificada doncs la neu estava absent en més d’un indret, deixant al descobert la grava glaçada que tan perjudicial era per a les rodes amb claus.

Per aquest motiu, finalment els organitzadors havien de presentar un nou recorregut una setmana abans de l’inici del mateix, el dijous 6 de febrer. En el nou itinerari acordat amb el responsable FIA, només hi quedaven 11 proves especials de 171,64 km competitius, les quals sortien de mantenir l'especial espectacle de l'hipòdrom de Kalrstad, les cronometrades a cavall entre Noruega i Suècia, més l’especial dominical de Likenäs així com la de Torsby en la seva versió curta, anomenada esprint.

Des de la presentació del nou itinerari fins a l'inici del mateix, les condicions no van variar ni millorar gens ni mica, motiu pel qual l'especial espectacle de l'hipòdrom de Karlstad deixava de ser competitiva per tal d'esdevenir en el nou tram de proves, allò que els anglosaxons anomenen "Shakedown". Per tant en una voràgine de canvis, l’edició arrancava el divendres 14 de febrer al matí, amb 4 proves especials en el seu programa d’una distància de 63,68 km; aquestes eren el bucle de 3 trams entre Noruega i Suècia més una passada per l’especial de Torsby.

Els britànics de Toyota Elfyn Evans i Scott Martin aturaven el cronòmetre amb el millor temps en la primera prova especial de l’itinerari i per tant aquests esdevenien els líders de la classificació per 1,1 segons de marge vers els estonis de Hyundai Ott Tänak i Martin Järveoja i per 2,0 segons exactes amb els seus companys d’equip Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. En la cronometrada següent el rol entre estonis i britànics a final de tram s’invertia, si bé els de la marca coreana retallaven 9 dècimes de segon als de la japonesa i per tant aquests últims conservaven el lideratge per 2 dècimes de segon.

Els líders, Elfyn Evans i Scott Martin, tornaven a marcar el registre de referència per a tot el parc tancat en la darrera cronometrada del bucle, en aquesta ocasió per davant dels seus companys de carpa Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, així com Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja, amb el quart millor temps a final de tram, perdien la segona posició a la general per 8 dècimes de segon vers la parella finlandesa de Toyota.

Uns altres finlandesos que es posaven al volant d’un Toyota Yaris WRC, el retornats a la competició Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen, s’havien de retirar de la mateixa en aquest moment en estar patint constants talls en el motor del seu cotxe, els quals els hi impedien pilotar amb garanties i seguretat.

L’activitat de la primera etapa acabava amb els 2,80 km cronometrats de l’especial esprint de Torsby, en els que Ott Tänak i Martin Järveoja hi aconseguien la seva segona victòria de tram, que els permetia recuperar la segona plaça que havien perdut instants previs, més quan Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen hi calaven el motor en dues ocasions i s’hi deixaven 6,6 segons amb els estonis.

Completat el programa per a la primera jornada, els participants enfilaven el camí cap el parc tancat de Torsby amb Elfyn Evans i Scott Martin en la primera posició per 8,5 segons de marge amb Ott Tänak i Martin Järveoja. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen eren tercers a 14,3 segons dels seus companys britànics i per tan sols 3,5 segons de marge amb els seus altres companys d’equip, els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Esapekka Lappi i Janne Ferm tancaven la pinça dels 5 primers classificats a 20,9 segons dels líders a bord del primer dels Ford Fiesta RS WRC, si bé per darrera seu, a causa de la poca corda cronometrada celebrada, s’hi classificaven els Hyundai i20 WRC dels belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i dels irlandesos Craig Breen i Paul Nagle a 2,7 segons i 3,3 segons respectivament.

La segona etapa del ral·li no era altra cosa que una segona passada per les cronometrades del divendres, en les que els líders Elfyn Evans i Scott Martin demostraven tenir la mida ben presa a l'anormalitat de les condicions en les que es trobaven les pistes sueques i noruegues, doncs els britànics s’imposaven en tots tres trams forestals.

L’emoció calia anar-la a buscar una mica més endarrera a la taula doncs. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien el tercer millor temps per darrera d’Ott Tänak i Martin Järveoja en els dos primers trams de la jornada sabatina, i els provençals de Toyota superaven a la taula per 1,8 segons als seus companys d’equip Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen.

La reacció dels joves pilots finlandesos era immediata, i aquests en marcar el segon millor temps en la darrera prova especial del bucle matinal, recuperaven la posició perduda per 1,3 segons de marge. El marge era curt i malgrat la poca corda cronometrada de l’esprint de Torsby, els nòrdics de Toyota tornarien a perdre la posició, en quan per llavors el segon millor temps era cosa dels seus companys francesos, i per darrera dels belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.

Disputades les 4 proves especials del programa de la jornada, arribava el moment d’entrar al parc tancat de Torsby amb Elfyn Evans i Scott Martin en la primera plaça per un marge de 17,2 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren tercers a 28,8 segons dels seus companys britànics i per tan sols 5 dècimes de segon amb els finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Uns altres finlandesos, els de M-Sport Esapekka Lappi i Janne Ferm, seguien tancant la pinça dels 5 primers classificats a 34,7 segons dels líders i havent ampliat lleugerament les distàncies amb els seus perseguidors, és a dir els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i els irlandesos Craig Breen i Paul Nagle, que ara es trobaven a 4,5 segons i 15,0 segons respectivament dels 10 punts que donaven la seva plaça.

Sobre el programa, la jornada dominical mantenia bastant fidelment el seu itinerari en relació al previst al mes de gener, doncs a aquesta jornada només se li amputava la cronometrada de Torsby a les dues passades pel tram de Likenäs, i per tant la tercera etapa estava formada per 2 proves especials de 42,38 km.

Arribats però al diumenge al matí, les condicions climatològiques seguien sent molt desfavorables per a la disputa d’un ral·li hivernal i els organitzadors decidien cancel·lar la primera passada per l’especial de Likenäs, a fi i efecte de preservar al màxim possible la integritat de la pista per la qual hauria de discórrer el “Power Stage”.

Amb una sola bala en el seu cartutx, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’entregaven al màxim en aquesta darrera prova especial cronometrada, i els finlandesos en aconseguir la victòria de tram, no només sumaven els pertinents 5 punts extra, sino que a més a més recuperaven el seu lloc al podi, amb el què el pilot de 19 anys i 5 mesos mal comptats establia un nou rècord de precocitat al campionat. 

Disputats 148,55 km cronometrats dels 169,74 km inicialment previstos, arribava l’hora de posar punt i final a la un tan indigna 68ena edició del Ral·li de Suècia. Elfyn Evans i Scott Martin hi aconseguien la victòria en completar la distància aturant el cronòmetre amb un temps d’1 hora 11 minuts i 43,1 segons, una victòria que tot just suposava la segona en el mundial per al pilot gal·lès i la primera per a l’experimentat copilot anglès. Ott Tänak i Martin Järveoja restaven en segona posició a 12,7 segons dels vencedors, en el que era el seu primer podi amb els coreans de Hyundai, mentre que la tercera posició final, amb el rècord abans esmentat, era per a Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen a 20,2 segons dels seus companys guanyadors.

Kalle Rovanperä esdevenia el pilot més jove en fer podi al mundial.

En la categoria WRC2, els escandinaus de Hyundai Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson contentaven als responsables de la marca així com al “comunity manager” de les xarxes socials en imposar-se en la primera cronometrada del recorregut per davant dels noruecs de Citroën Mads Østberg i Torstein Eriksen.

Arribats a la segona prova especial del programa però la sort canviava i els de la firma francesa dels dos galons encadenaven tres escratxs per, amb el primer d’ells prendre la primera posició i amb el darrer d’ells fer entrada al parc tancat de Torsby amb un marge de 8,4 segons amb el pilot noruec i el copilot suec. Pontus Tidemand, que retornava a la categoria intermitja del mundial amb Patrik Barth a la seva dreta, fitxava a 18,3 segons dels líders.

Dissabte, amb les segones passades per les cronometrades del divendres, els resultats individuals es repetien i així Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson s’imposaven en la primera especial del bucle, mentre que els líders ho feien en les tres següents, amb el que el retorn a Torsby es feia amb un increment del gap fins els 15,8 segons entre ambdues formacions, mentre que els locals Pontus Tidemand i Patrik Barth segellaven el seu carnet de ruta amb un retard de 30,4 segons amb els líders.

Mads Østberg i Torstein Eriksen s’imposaven també en la cronometrada dominical, amb el què els noruecs s’acabaven imposant en la categoria amb 7 victòries de tram de 9 possibles i per 23,4 segons de marge amb Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson i per 37,7 segons de distància amb Pontus Tidemand i Patrik Barth.

El noruec, que venia de vèncer al Monte-Carlo inaugural, es desmarcava així al capdavant de la classificació provisional amb 2 victòries de 2 possibles. Adrien Fourmaux, que acabava la cita nòrdica en quarta posició, el seguia a la taula a 20 punts, mentre que Ole-Christian Veiby inaugurava el seu comptador particular en cinquè lloc i amb els 18 punts de la segona posició sueca en el seu haver.

Contundent victòria d'Østberg-Eriksen a Suècia.

Sense moure’ns dels cotxes de 4 rodes motrius, però sense comptar amb oficialitat de marca, és a dir el WRC3, els finlandesos Emil Lindholm i Mikael Korhonen aconseguien la victòria de tram en les tres primeres proves especials celebrades, si bé aquest esforç només els hi valia per obtenir una renda de 8,9 segons amb els seus compatriotes Jari Huttunen i Mikka Lukko.

Aquests últims s’imposaven en l’especial de Torsby que tancava la primera etapa i ambdues formacions finlandeses feien cap al parc tancat de la mateixa vila amb una distància de 7,7 segons favorables als que comptaven amb un Škoda Fabia R5 Evo entre les seves mans, o sigui Emil Lindholm i Mikael Korhonen.

El pilot suec Oliver Solberg, fill de qui fou campió del món l’any 2003, el noruec Petter Solberg, i l’irlandès Aaron Johnston s’imposaven en la primera especial sabatina i presentaven candidatura a les places de podi, un fet que esdevenia realitat en la cronometrada següent en quan la parella marcava el segon millor temps de la classe. D’altra banda, Jari Huttunen i Mikka Lukko s’imposaven en les tres últimes cronometrades del dia i els finlandesos es feien amb la primera plaça provisional en la darrera cronometrada del bucle de 3 trams, un honor que els pilots atresoraven al retorn a Torsby per un marge de 3,4 segons.

La brevetat dominical només va aportar un canvi a la taula, Oliver Solberg i Aaron Johnston patien una punxada lenta en el seu Škoda Fabia R5 Evo i el suec i l’irlandès perdien prop de 2 minuts i 2 posicions a la taula, concedint el seu lloc al podi a Johan Kristofferson i Stig-Rune Skjærmoen, els més ràpids en l’única especial celebrada.

Jari Huttunen i Mikka Lukko aconseguien el segon millor temps al tram de Likenäs i per tant els finlandesos acabaven sumant la victòria a la classe per un marge de 5,0 segons amb Emil Lindholm i Mikael Korhonen i per 31,3 segons amb Johan Kristofferson i Stig-Rune Skjærmoen.

A efectes de campionat, cap dels pilots que va puntuar al primer ral·li de la temporada ho feia en el segon, amb el què Eric Camilli, guanyador al Monte-Carlo i Jari Huttunen, guanyador a Suècia, empataven a 25 punts al capdavant de la taula i per davant dels seus respectius compatriotes Nicolas Ciamin i Emil Lindholm.

Huttunen-Lukko en les segones passades van millorar per emportar-se la victòria.

En categoria junior, el guanyador de la darrera edició del ral·li en aquesta classe, el suec Tom Kristensson, i el seu compatriota Joakim Sjöberg s’anotaven la victòria de tram en les dues primeres proves especials de l’etapa i obtenien una renda lleugerament superior als 20 segons al capdavant de la taula provisional de temps. 

Els suecs aturaven el cronòmetre amb 2 segons millors temps en les 2 proves especials que restaven per celebrar-se i aquests entraven a Torsby amb 23,0 segons de marge amb els letons Martinš Sesks i Renars Francis i amb un coixí de 33,1 segons en relació als finlandesos Lauri Joona i Ari Koponen.

Al llarg de la jornada sabatina el panorama variava molt lleugerament, doncs els líders tornaven a ser els homes més ràpids en la primera prova especial del bucle, tanmateix la cronometrada més llarga de tota l’edició, per tal d’elevar el seu marge al capdavant de la taula fins als 32,0 segons. En el següent repte cronometrat, els líders es quedaven a 2 dècimes de segon del temps de referència per al campionat, però sense que això no suposés cap entrebanc per seguir ampliant distàncies amb Martinš Sesks i Renars Francis. 

Un tercer millor temps per davant dels seus perseguidors i un temps conservador a la segona passada per l’esprint de Torsby, posava punt i final a l’actuació de Tom Kristensson i Joakim Sjöberg al llarg de la segona etapa, els quals retornaven al parc tancat amb 41,8 segons d’avantatge amb Martinš Sesks i Renars Francis i 51,5 segons amb Lauri Joona i Ari Koponen.

Les distàncies eren prou amplies de cara als 21,19 km cronometrats en els que el clima havia reduit la jornada dominical, i per tant només una punxada o qualsevol altra mena d’incident o accident podia apartar als suecs de la victòria. 

Finalment els líders aconseguien el tercer millor temps en aquesta darrera prova especial programada i certificaven així la seva primera victòria de la temporada. Mentre que la punxada arribava de rodes dels finlandesos Lauri Joona i Ari Koponen, els quals després d’haver estat ocupant places de podi al llarg de tot l’esdeveniment, a les acaballes del mateix es veien fora cedint el seu lloc als estonis Ken Torn i Kauri Pannas.    

Tom Kristensson i Joakim Sjöberg completaven el recorregut en un temps d’1 hora 22 minuts i 51,3 segons, el que suposava un marge final de 37,8 segons amb Martinš Sesks i Renars Francis i d’1 minut i 4 dècimes de segon amb Ken Torn i Kauri Pannas.

A efectes de campionat, la victòria i els 3 escratxs obtinguts al llarg de l’esdeveniment suposaven 28 punts per al pilot suec, mentre que el letó sortia de la ronda inaugural del certamen amb 19 punts, 4 més que no pas Ken Torn.

Kristensson-Sjöberg guanyaven a casa.

En el campionat per a pilots, el gal·lès Elfyn Evans tenia un inici de temporada encomiable, doncs era l’únic pilot que pujava al podi en ambdues proves celebrades fins llavors, això era un tercer lloc al Monte-Carlo i un primer lloc a Suècia. Malgrat tot la manca de punts extra en el Power Stage i els 9 punts que hi havia aconseguit en aquest concepte el belga Thierry Neuville, deixava un empat entre tots dos pilots al capdavant de la classificació provisional. Sébastien Ogier, a només 5 punts dels dos líders, comptava els dies que restaven fins al Ral·li de Mèxic, on la seva posició de sortida seria molt millor que no pas la dels seus rivals, mentre que Kalle Rovanperä, amb el seu primer podi del mundial, era tercer a 12 punts.

Pilot
Punts

Elfyn Evans

Thierry Neuville

42

42

Sébastien Ogier

37

Kalle Rovanperä

30

Per segon ral·li consecutiu Toyota situava dos dels seus cotxes dalt del podi, amb el que la firma japonesa dirigida per Tommi Mäkinen es situava al capdavant de la classificació i per 10 punts de marge amb Hyundai. M-Sport repetia resultat i quedava ja un xic despenjada amb 40 punts.

Constructor
Punts

Toyota

73

Hyundai

63

M-Sport

40