Neuville-Gilsoul guanyaven oferint aquest espectacular salt al Colin's Crest.
Amb el parc tancat, així com el centre d’operacions ubicat a Torsby, el diumenge 18 de febrer de 2018 hi finalitzava el 60è Ral·li de Suècia, segona cita en el calendari del mundial de l’especialitat. La prova hivernal per excel·lència, presentava una llista oficial d’inscrits amb 68 formacions, de les que 66 inciaven el dijous 15 de febrer des de la pertinent rampa de sortida el camí cap a les 19 proves especials de 314,25 km que figuraven en el recorregut, una corda que era superada per 58 dels equips participants. Tanmateix la ronda sueca entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2, WRC3 i campionat junior.
Breen-Martin es feien amb el segon graó el dissabte.
Amb la cerimònia de sortida celebrada a la capital del Värmland, provincia que tradicionalment acollia la prova sueca, el mateix dijous vespre hi tenia lloc una especial espectacle d’1,90 km de distància a l'hipòdrom de la ciutat i en la que els Toyota Yaris WRC d’Ott Tänak i Martin Järveoja així com de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila hi esdevenien els més ràpids per davant del Citroën C3 WRC de Mads Østberg i Torstein Eriksen. 3 dècimes de segon separaven als primers dels segons, així com els segons amb els tercers i d’aquests amb els dos quarts ex-aequo, els noruecs de Hyundai Andreas Mikkelsen i Anders Jæger i els irlandesos de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle.
Després d’aquesta especial espectacle tan intranscendent a Karlstad, els participants enfilaven camí cap al parc tancat, des d’on a partir de l’endemà divendres aquests completarien la primera etapa amb l’entrada en escena de les primeres proves especials forestals.
Els organitzadors disposaven sobre el programa un bucle de 3 trams que es celebrava en dues ocasions, matí i tarda, al que després a mitja tarda se l’hi afegia una especial a Torsby per poder assolir així les 8 proves especials de 140,10 km corresponents al primer escull.Tanmateix es donava la circumstància que les dues primeres proves especials del bucle es celebraven en sòl sobirà noruec, mentre que la tercera creuava en dues ocasions la frontera sueco-noruega.
L’abundant presència de neu fresca i tova perjudicava enormement als primers participants en afrontar les especials, aquests eren Sébastien Ogier i Julien Ingrassia així com Ott Tänak i Martin Järveoja, tot i això els estonis de Toyota aguantaven el tipus imposant-se en la primera prova especial campestre per davant d’Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, els quals passaven a ocupar la tercera posició provisional per darrera dels seus compatriotes Mads Østberg i Torstein Eriksen.
Una prova especial més tard, la més llarga de tot el programa, els estonis pagaven el peatge de la seva posició a la provisional del campionat perdent la primera posició, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, amb la seva primera victòria de tram, accedien a l’anhelada plaça d’honor.
El bucle matinal es tancava amb un escratx d’Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, en marcar-hi el segon millor temps, entraven al reagrupament de Torsby amb 3,7 segons de marge amb els seus companys d’equip noruecs, i 5,3 segons amb el Toyota Yaris WRC d’Esapekka Lappi i Janne Ferm. Els primers líders, Ott Tänak i Martin Järveoja, eren setens a 19,4 segons dels primers classificats tot deixant anar renecs, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren onzens.
Per una dècima de segon, el bucle de la tarda arrancava amb l’intercanvi de posicions entre Esapekka Lappi i Janne Ferm amb Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, mentre que en l’especial llarga que seguia en el programa, els finlandesos de Toyota perdien 36,3 segons i 5 posicions a la general en anar-se’n llargs en un encreuament.
Aquesta errada permetia a Mads Østberg i Tortsein Eriksen tornar a trepitjar posicions de podi, si bé els seus companys d’equip Craig Breen i Scott Martin restaven a 6 dècimes de segon del seu registre en haver-hi aconseguit la victòria de tram.
En la darrera prova especial forestal del bucle, la que creuava dues vegades la frontera entre Suècia i Noruega, Craig Breen i Scott Martin tornaven a ser els homes més ràpids del parc tancat, i així l’irlandès i el britànic s’immiscien en les posicions de podi en retallar en escreix les 6 dècimes de segon amb les que hi partien de desavantatge amb els seus companys de formació.
L’especial de Torsby, de 9,56 km de distància, donava com a resultat la segona victòria de tram per a Hayden Paddon i Sebastian Marshall, amb el què els 3 Hyundai i20 WRC presents a la cita sueca, entraven al parc tancat de la mateixa ciutat quan passava 1 minut de 2 quarts de 6 de la tarda ocupant les 3 primeres posicions de la classificació provisional.
Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, amb dos segons millors temps al llarg del bucle de la tarda, lideraven en aquest punt de la competició per 4,9 segons de marge amb Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, mentre que Hayden Paddon i Sebastian Marshall eren tercers a 12,1 segons del temps dels seus caps de files. Els Citroën C3 WRC de Craig Breen i Scott Martin i de Mads Østberg i Torstein Eriksen restaven a 5 dècimes de segon i 1,1 segons respectivament de la darrera plaça de podi, mentre que per darrera seu hi figuraven lleugerament despenjats els finlandesos Teemu Suninen i Mikko Markkula i Esapekka Lappi i Janne Ferm.
La segona etapa del ral·li es desenvolupava íntegrament en territori suec i tenia una corda cronometrada lleugerament inferior a la de l’anterior. Concretament 120,31 km cronometrats que es repartien al llarg de 8 proves especials. Aquestes sortien de passar en dues ocasions per un bucle de 3 trams forestals, més una segona passada per l’especial espectacle de Karlstad a mitja tarda i una segona passada per l’especial de Torsby, si bé amb la seva distància notablement reduïda, al capvespre.
En la primera prova especial sabatina, un problema amb les lleves del canvi endarreria lleugerament als líders belgues, si bé el seu coixí de segons era suficient com per impedir perdre plaça. Afortunadament en l’enllaç cap al segon tram del dia, desè en el còmput global del ral·li, els pilots eren capaços de solucionar el contratemps, si bé una virolla en aquesta cronometrada els impedia figurar en les posicions més altes de les taules de temps.
Paral·lelament Ott Tänak i Martin Järveoja esdevenien la referència en aquestes dues primeres proves especials i escurçaven substancialment les distàncies amb els pilots que els precedien, mentre que Craig Breen i Scott Martin, amb un segon i un quart millor temps, primer superaven a Hayden Paddon i Sebastian Marshall, i després a Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, tot aprofitant una virolla dels noruecs.
Sense cap mena de problema del que lamentar-se en les declaracions de final de tram, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul aconseguien la seva primera victòria de tram del dia en la darrera especial matinal per davant d’Ott Tänak i Martin Järveoja, amb el què els belgues s’aferraven a la primera posició i els estonis guanyaven una plaça, la vuitena. Alhora, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger es refeien de l’errada anterior i en superar als seus companys Hayden Paddon i Sebastian Marshall, aquests tornaven a la tercera posició per darrera de Craig Breen i Scott Martin.
El bucle de la tarda s’iniciava amb un millor temps de la parella de les illes britàniques de Citroën, si bé els líders, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul aturaven el cronòmetre just per darrera seu i restaven importància al resultat.
En les dues especials veres següents, les dues parelles de Hyundai en posicions de podi, és a dir Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul així com Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, aconseguien el doblet amb els belgues per davant dels noruecs, si bé als líders, en el salt conegut com “Colin’s Crest”, els hi va anar de ben poc que no volcaven el seu cotxe en aterrar sobre dues rodes, mentre que Craig Breen i Scott Martin perdien uns pocs segons amb respectius tercers millors registres.
Tirant una mica enrere, en l’especial central del bucle, els irlandesos de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle patien una sortida de pista i després de batallar força estona contra la neu, aquests es podien reincorporar en una marxa no tan ràpida com la que desitjarien en tenir un problema amb el turbo. Els dels dos galons eren atrapats per Ott Tänak i Martin Järveoja en pista, els quals en precipitar-se a l’intentar-los avançar, patien una sortida de pista i perdien un parell de minuts suplementaris.
Amb la lliçó apresa de l’any passat, els líders es prenien amb serenor l’especial espectacle de Karlstad, mentre que a l'anomenat esprint de Torsby hi marcaven novament el registre de referència.
Amb 4 victòries de tram de 8 possibles, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul s’endinsaven en el parc tancat de Torsby a 3 quarts de 8 del vespre amb 22,7 segons de marge amb Craig Breen i Scott Martin, mentre que amb els seus companys Andreas Mikkelsen i Anders Jæger el marge s’incrementava fins als 32,0 segons. Hayden Paddon i Sebastian Marshall eren quarts a 48,6 segons dels seus companys belgues precedint a la seva vegada en 8,2 segons el Citroën de Mads Østberg i Torstein Eriksen i en 17,2 segons el Toyota d’Esapekka Lappi i Janne Ferm.
La jornada dominical, amb només 3 trams cronometrats de 51,94 km de distància total competitiva, podia semblar un tràmit per a molts en mirar el programa el dijous al matí, si bé les distàncies tan curtes que separaven als 6 primers classificats, podia donar lloc a emocions de darrera hora.
Ott Tänak i Martin Järveoja marcaven el millor temps en la primera especial del dia per davant dels seus companys d’equip finlandesos Esapekka Lappi i Janne Ferm, qui guanyaven la cinquena posició als noruecs de Citroën, i de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. En ple estat de gràcia i amb gran decisió, Esapekka Lappi i Janne Ferm s’imposaven en les dues darreres proves especials de l’itinerari i en el darrer sospir els finlandesos de Toyota es feien amb la quarta posició de Hayden Paddon i Sebastian Marshall, arran d’una errada d’aquests en el “Power Stage”.
Per davant les distàncies pràcticament no es movien, només en la primera especial dominical els líders concedien uns 8 segons als seus immediats perseguidors en prendre’s l’especial amb calma, i per tant quan les manetes del rellotge indicaven que era la 1 del migdia del diumenge 18 de febrer de 2018, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul entraven al parc tancat de Torsby com a guanyadors del 66è Ral·li de Suècia. Els belgues completaven els 314,25 km cronometrats del recorregut programat en un temps final de 2 hores 52 minuts i 13,1 segons, 19,8 segons menys que Craig Breen i Paul Nagle, mentre que els seus companys d’equip noruecs, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, signaven el seu primer podi amb Hyundai a 28,3 segons del temps dels guanyadors.
Mikkelsen-Jæger sumaven el seu primer podi per a Hyundai.
En categoria WRC2 els locals Pontus Tidemand i Jonas Andersson contentaven a la munió d’aficionats que es donaven cita a l’especial espectacle de Karlstad, en aconseguir-hi la victòria de tram i per tant fer-se amb el lideratge de la classe per 1 dècima de segon vers els seus companys de carpa noruecs Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen.
Però aquesta condició seria molt efímera, doncs en la primera prova especial forestal del divendres al matí, els protegits de Tommi Mäkinen, el japonès Takamoto Katsuta i el finlandès Marko Salminen, obtenien el millor temps així com la primera posició de la classe, un honor que la parella confirmava amb un altre millor temps en la cronometrada següent. Si bé la tercera prova especial del bucle matinal no era del tot favorable als interessos dels líders, aquests entraven al reagrupament per a les assistències amb la primera plaça per 1,1 segons de marge.
A la represa de l’activitat competitiva, els resultats es repetien amb una certa millora del rendiment dels líders en la segona passada per la tercera cronometrada del bucle, on ara hi concedien força menys temps amb els homes més ràpids a final de tram.
Completada l’activitat programada en l’itinerari de la primera etapa després de la disputa de la cronometrada de Torsby, Takamoto Katsuta i Marko Salminen entraven al parc tancat ubicat a la mateixa població per davant dels dos Škoda Fabia R5 oficials amb 4,0 segons de marge vers Pontus Tidemand i Jonas Andersson i 7,2 segons amb Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen. Els finlandesos Jari Huttunen i Antti Linaketto restaven a les portes del podi a 12,6 segons dels líders, un sospir.
Les emocions afloraven dissabte al matí, doncs amb un doblet de les dues parelles de la firma de la sageta, amb el millor temps de Pontus Tidemand i Jonas Andersson, en la primera prova especial que s’hi celebrava, suecs i noruecs accedien a les dues primeres posicions provisionals enviant a Takamoto Katsuta i Marko Salminen al graó més baix del podi.
La reacció dels pilots del TMR era immediata i aquests amb una victòria de tram en l’especial més llarga del bucle, recuperaven la primera posició. Plaça que refermaven amb l’escratx en la darrera cronometrada del bucle. Per la seva banda, Jari Huttunen i Antti Linnaketo es despenjaven de les primeres posicions en endarrerir-se prop de 5 minuts en la darrera especial matinal, amb el que les places de podi quedaven bastant ben definides, llevat d’accidents o incidents mecànics.
Amb 3 victòries de tram en les 5 proves especials post meridionals, els líders no es deixaven sorprendre pels pilots nòrdics que en bona lògica gaudien de molta més experiència sobre el territori, i així el pilot japonès i el navegant finlandès entraven al parc tancat de Torsby amb 12,2 segons de marge amb Pontus Tidemand i Jonas Andersson i de 20,8 segons amb Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen. En quarta posició, molt despenjats de la lluita per les posicions de podi, hi figuraven els suecs Mattias Adielsson i Andreas Johansson.
Pontus Tidemand i Jonas Andersson donaven el primer cop amb un escratx en la primera cronometrada dominical per retallar en 2,4 segons el gap que tenien amb Takamoto Katsuta i Marko Salminen, la resposta dels líders es produïa amb la mateixa moneda en la segona passada per l'especial inaugural de l’etapa, si bé aquests només aconseguien recuperar 3 dècimes de segon del seu marge.
En els 9,56 km cronometrats de la darrera prova especial del programa, la parella sueca d’Škoda aconseguia el segon millor temps i un retall de 5,6 segons amb els líders, un temps insuficient com per fer-se amb la victòria que finalment acabava corresponent a Takamoto Katsuta i Marko Salminen per 4,5 segons de marge. Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen tancaven les posicions de podi a 30,5 segons dels guanyadors.
A efectes de certamen, cap dels pilots que va puntuar al Monte-Carlo inaugural va ser a la rampa de sortida de Karlstad, amb el què es produïa un empat en totes i cadascuna de les 4 primeres posicions, doncs aquest va ser el número de participants en el parc tancat de Mònaco el diumenge al migdia, i per tant Jan Kopecky Takamoto Katsuta compartien la primera posició per davant de Eddie Sciessere i Pontus Tidemand.
Katsuta-Salminen s'imposaven en WRC2 per davant de pilots molt més experimentats.
Es donava la casualtitat que gairebé tots els participants en el JWRC eren els inscrits en el WRC3, pel que un bon resultat en aquest certamen enfocat al foment de nous talents, podia suposar un bon resultat entre els participants amb vehicles de 2 rodes motrius.
Els suecs Dennis Rådström i Johan Johansson aturaven a bord del seu Ford Fiesta R2T del campionat junior el cronòmetre 1 dècima de segon abans que el seu compatriota Emil Bergkvist i l’experimentat noruec Ola Fløene, i per tant aquests feien entrada al parc tancat com els primers líders de la classe pel menor marge mesurable.
Divendres al matí, amb l’activitat cronometrada emplaçada als boscos entre Suècia i Noruega, els escandinaus s’imposaven en la primera prova especial per davant dels líders suecs per 1,2 segons d’avantatge, i per tant Emil Bergkvist i Ola Fløene passaven a liderar la classe i el certamen. Dennis Rådström i Johan Johansson responien d’immediat i amb la victòria de tram en la següent especial celebrada, els suecs recuperaven la primera posició perduda per 2,5 segons de coixí.
Tanmateix en la tercera i última prova especial de l’escull matinal, els escandinaus retallaven precisament aquests 2,5 segons als líders en aturar el cronòmetre amb el segon millor registre i per tant les dues formacions feien cap al reagrupament per a les assistències amb el lideratge ex-aequo.
Dennis Rådström i Johan Johansson s’imposaven en les dues primeres proves especials del bucle de la tarda i semblaven començar a tenir sota control el lideratge de la classe, però la labor es truncava quan en les dues últimes proves especials els seus resultats emptijoraven substancialment i finalment en l’especial de Torsby aquests eren superats per Emil Bergkvist i Ola Fløene.
Els escandinaus entraven en el parc tancat amb 6,7 segons de marge amb els seus rivals suecs, mentre que els estonis Ken Torn i Kuldar Sikk, amb 3 millors temps als llarg de la jornada, figuraven en tercera posició a 20,8 segons dels líders.
En les 4 primeres proves especials sabatines, Dennis Rådström i Johan Johansson aturaven el cronòmetre abans que Emil Bergkvist i Ola Fløene, amb el què els suecs recuperaven el lideratge al terme de la primera prova especial del dia i després elevarien el seu gap fins als 21,1 segons. A partir de la cinquena prova especial del dia, segona en el bucle de la tarda, els resultats individuals oferien un cert estira i arronsa entre els dos galls de la categoria, els quals retornaven a Torsby amb una distància de 13,8 segons entre ells favorables a Dennis Rådström i Johan Johansson.
La baixa per accident de Ken Torn i Kuldar Sikk en la primera prova especial de la jornada, obria les portes al darrer lloc en el podi als alemanys Julius Tannert i Jürgen Heigl, si bé aquests entraven al parc tancat a 3 minuts i 49,8 segons dels líders suecs i amb els francesos Terry Folb i Christopher Guieu i Jean-Baptiste Franceschi i Romain Courbon trepitjant-li els talons.
Emil Bergkvist i Ola Fløene començaven l’etapa dominical assetjant el lideratge amb respectius millors temps en les dues primeres cronometrades llargues, amb el què els escandinaus es situaven a 6,1 segons de la primera plaça, una distància que els líders s’encarregarien d’eixamplar en el “Power Stage” final per assegurar-se la victòria.
A efectes de campionat, Dennis Rådström passava a liderar el campionat junior amb 34 punts, 11 punts més que el seu compatriota Emil Bergkvist, mentre que en el WRC3 el suec empatava a 25 punts amb l’italià Enrico Brazzoli, guanyador al Monte-Carlo absent a la ronda sueca hivernal.
En WRC3-JWRC, la lluita tancada de l'emportaven Rådström-Johansson.
En el campionat de pilots, Sébastien Ogier pagava cara la seva victòria al Monte-Carlo, doncs en qualitat de líder del certamen, el provençal es passava bona part de la prova netejant la pista de neu i per tant aquest només podia obtenir 5 punts en la seva participació en l’esdeveniment, 4 d’ells corresponents al segon lloc al “Power Stage”. L’altra cara de la moneda era pel belga Thierry Neuville, qui amb la victòria final aconseguia 27 punts més en el seu compte particular i així grimpar fins a la primera posició provisional. Per darrera dels dos pilots francòfons s’establia un empat a 23 punts entre els dos finlandesos de Toyota Esapekka Lappi i Jari-Matti Latvala, així com a 21 punts entre Andreas Mikkelsen i Ott Tänak.
Pilot |
Punts |
Thierry Neuville
|
|
Sébastien Ogier
|
|
Jari-Matti Latvala
Esapekka Lappi
|
|
Gràcies a situar dos dels seus cotxes dalt del podi suec, Hyundai afegia 40 punts en el seu comptador i superava per 1 sol punt l’acumulat per Toyota. Per la seva banda M-Sport sortia amb la puntuació més baixa entre els equips, només 10 punts, i la formació britànica passava de compartir el lideratge amb la marca nipona a la sortida de la ronda alpina inaugural, a restar en la quarta posició a 5 punts de Citroën.
Constructor |
Punts |
Hyundai
|
|
Toyota |
|
Citroën
|
|