En aquesta ocasió Per Eklund deixava de fer d'escuder i s'adjudicava el seu primer ral·li mundial.
El diumenge 22 de febrer de 1976 acabava a Karlstad el 26è Ral·li de Suècia, segona cita en el calendari del mundial de ral·lis, que si bé en la seva llista oficial d'equips inscrits hi figuraven un total de 203 formacions, 68 ho feien en categoria internacional, i només aquests haurien de superar un recorregut programat composat per 34 proves especials cronometrades de 722 km de distància, els que competien en la categoria nacional sueca, només afrontaven la primera etapa de 18 proves especials. 28 equips participants aconseguiren superar la distància competitiva programada i ser al parc tancat el diumenge.
Stig Blomqvist no va poder superar en aquesta ocasió al seu company i amic Per Eklund
Divendres 20 de febrer al vespre es donava la sortida als participants per tal de que poguessin afrontar la primera etapa del ral·li, la qual estava formada per 18 proves especials cronometrades que els conduïen cap a la frontera amb Noruega per després retornar al punt de sortida, Karlstad. La primera prova especial es celebrava l'hipòdrom de Farjenstad, on els participants hi competien en grups de 4, tal i com marcava la tradició. Sobre aquest traçat, els 3 Lancia Stratos HF presents, en mans de Björn Waldegård i Hans Thorszelius, de Simo Lampinen i Arne Hertz i de Per-Inge Walfridsson i Kjell Nilsson, marcaven per aquest ordre els 3 millors temps i copaven la part altra de la classificació provisional.
Acte seguit l'activitat es desplaçava cap a una pista forestal molt sinuosa, on a més a més la neu va començar a caure amb intensitat just en aquell instant, generant així unes condicions lliscants en les que els potents Lancia Stratos HF no podien exprèmer al màxim els seus motors Ferrari, mentre que els petits Saab de tracció al davant i equipats amb unes rodes Dunlop molt estretes, hi gaudien d'una major estabilitat que els permetien marcar els dos millors temps i passar a ocupar les des posicions més altes de la taula provisional amb Per Eklund i Björn Cederberg per davant d'Stig Blomqvist i Hans Sylvan.
Björn Waldegård i Hans Thorszelius s'imposaven en la tercera prova especial del bucle, celebrada al circuit de ral·licross d'Avrika, per tal de superar a Stig Blomqvist i Hans Sylvan a la classificació, però en les següents cronometrades, celebrades en els boscos de la regió, els Saab es mostraven especialment més ràpids que els Lancia i els petits cotxes suecs de mica en mica es van anar desmarcant al capdavant de la general provisional.
Quan la caravana del ral·li feia arribada al reagrupament de Torsby, Per Eklund i Björn Cederberg figuraven en la primera posició provisional amb 1 minut d'avantatge ja vers Stig Blomqvist i Hans Sylvan i 2 minuts amb els Lancia Stratos HF de Björn Waldegård i Hans Thorszelius i de Per-Inge Walfridson i Kjell Nilsson. El tercer Lancia Stratos HF, el de Simo Lampinen i Arne Hertz, es veia endarrerit fins a la desena posició provisional per problemes amb la injecció.
En la recta final de la primera etapa, la neu tornava a caure en abundància per beneficiar encara més als dos primers classificats, mentre que Björn Waldegård i Hans Thorszelius patien una sortida de pista que els suposava perdre uns 8 minuts i 2 posicions en la taula general provisional. Stig Blomqvist i Hans Sylvan s'imposaven en l'especial més llarga del programa, Eddeholm de 70 km, on la parella aconseguia retallar en 1 minut el gap que tenien vers els seus companys de formació i líders provisionals.
Així doncs, a l'entrada al parc tancat de Karlstad, s'hi arribava amb Per Eklund i Björn Cederberg en la primera plaça per 14 segons de marge amb Stig Blomqvist i Hans Sylvan. Per-Inge Walfridson i Kjell Nilsson eren tercers a 10 minuts i 22 segons dels líders, precedint en 1 minut i 34 segons l'Opel Ascona d'Anders Kulläng i Claes-Göran Andersson. Björn Waldegård i Hans Thorszelius, a 12 minuts i 45 minuts dels líders, encara tenien esperances d'entrar en posicions de podi.
Dissabte al vespre 43 formacions, ja sense els participants en categoria nacional, es disposaven a afrontar la segona etapa del ral·li, que com ja havia passat en l'etapa anterior, la neu fresca tornava a fer acte de presència sobre els boscos del Värmland per donar ales als dos petits Saab.
Tanmateix, la manca d'ordres d'equip en el si de l'equip, va acabar generant un moment surrealista, Stig Blomqvist i Hans Sylvan, eren els primers en prendre la sortida i per tal d'evitar perdre temps netejant la traçada de neu fresca, aquests decidien endarrerir la seva sortida a costa de rebre 1 minut de penalització. Per Eklund i Björn Cederberg prenien la mateixa decisió, amb el que els dos Saab prenien la sortida en el mateix ordre preestablert i havent perdut 1 minut de marge vers els seus perseguidors.
Malgrat aquest disbarat, Per Eklund i Björn Cederberg van tornar-se a anar separant de la resta de participants gràcies a un major coneixement de les pistes per les que es celebrava el ral·li, mentre que per darrera Björn Waldegård i Hans Thorszelius van anar recuperant segons fins assolir la tercera posició provisional, però en la 26ena especial cronometrada la parella de Lancia patia una forta sortida de pista que els obligava a abandonar la competició. Un camí que seguiria en la següent prova especial els seus companys Per-Inge Walfridsson i Kjell Nilsson, amb el que Anders Kulläng i Claes-Goran Andersson es trobaven així amb la tercera posició.
Amb l'entrada a Karlstad el diumenge al matí, el 26è Ral·li de Suècia es donava per conclòs, moment en que els locals Per Eklund i Björn Cederberg podien brindar per la seva primera victòria en el mundial després d'haver recorregut els 722 km del programa amb un temps final de 8 hores 8 minuts i 26 segons, Stig Blomqvist i Hans Sylvan ho feien a 1 minut i 36 segons dels seus companys d'equip en la segona posició, mentre que Anders Kulläng i Claes-Goran Andersson tancaven el podi a 22 minuts i 44 segons del registre dels guanyadors.
Anders Kulläng i Claes-Goran Andersson acabaven en tercera posició a un mòn dels dos Saab.
Tot i el bany que els petits Saab van donar al potent Stratos HF, Lancia aconseguia salvar els mobles gràcies al quart lloc final de Simo Lampinen i Arne Hertz, amb el que la marca tansalpina es mantenia al capdavant de la clasificació mundial. Opel per la seva banda vivia una situació similar, gràcies als punts que els hi otorgaven Anders Kulläng i Claes-Goran Andersson amb la seva tercera posició, podien contenir la victòria de Saab i classificar-se 2 punts per davant dels de Trollhätan en combinar-los amb el quart lloc de Walter Röhrl i Jochen Berger al Ral·li Monte-Carlo inaugural.
Constructor |
Punts |
Lancia
|
|
Opel |
|
Saab
|
|
Agraïments a Carles Bosch per l'ajuda prestada amb el material gràfic.