Tänak-Järveoja posaven rumb a la victòria ben d’hora.
El diumenge 28 de febrer de 2021, Rovaniemi esdevenia epicentre del mundial de ral·lis, en quan la primera edició del Ral·li Àrtic, dins el calendari d’aquesta màxima competició, es concloïa. Donada la impossibilitat de poder emetre entrades per les restriccions a la mobilitat, encara vigents per un temporada llarga en el context de la pandèmia de la Covid19, els organitzadors del Ral·li de Suècia es veien obligats a cancel·lar la seva cita a mitjans del mes de desembre de 2020. Des de Finlàndia, i concretament des de Rovaniemi, van veure llavors la possibilitat d’organitzar un esdeveniment hivernal i de categoria mundial, i els finlandesos es mogueren per cercar els suports i tirar la prova endavant. Amb un recorregut semblant al que un mes abans havia entregat punts en el campionat nacional, però amb la majoria d’especials disputades en sentit contrari per tal d’impedir favoritismes entre els pilots locals, la primera edició de la prova es presentava amb 10 proves especials de 251,08 km cronometrats, una distància que els 55 equips participants dels 57 que prèviament havien formalitzat la seva inscripció començarien a fer front el divendres 26 de febrer. La prova, que entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, era completada per 51 parelles de noms.
Una lleugera de sortida de pista matinera hipotecava l’avenir de Rovanperä-Halttunen.
El ral·li arrancava unes hores més tard de la celebració del tram de proves, concretament a partir de 2 quarts de 2 de la tarda, amb la sortida del parc tancat de Rovaniemi. Una doble passada per la cronometrada reina, Sarriojarvi de 31,05 km, conformava la primera etapa de 62,10 km competitius al llarg de 2 proves especials cronometrades en les que la neu era abundant i les temperatures ben baixes.
Els uns amb un abandonament al Monte-Carlo inaugural i els altres absents a la llista d’inscrits de la ronda alpina, les dues parelles de Hyundai formades per Ott Tänak i Martin Järveoja així com Craig Breen i Paul Nagle afrontaven aquesta doble passada per la cronometrada reina amb una molt bona posició de sortida a tram. Els estonis s’imposaven en totes dues especials, mentre que els irlandesos obtenien un segon millor temps en la primera passada i el tercer millor registre en la passada següent, ja celebrada de nit.
Els finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, vencedors de l’edició de 2020 de la cita àrtica i un dels principals favorits a victòria, tot i patir una lleugera sortida de pista en la primera passada per la cronometrada reina, s’intercanviaven els papers amb els irlandesos de Hyundai en les dues especials de l’escull inicial de l’esdeveniment i els de Toyota completaven l’etapa en tercera posició a 20,4 segons d’Ott Tänak i Martin Järvoja i a 4,2 segons de Craig Breen i Paul Nagle. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe restaven a les portes del podi a 9,4 segons del temps de la parella finlandesa i Elfyn Evans i Scott Martin tancaven la pinça dels 5 primers classificats a tan sols 2,2 segons del registre dels belgues.
La jornada sabatina era la més llarga de tot l’itinerari, amb un bucle de 3 trams que en celebrar-se en dues ocasions, es formaven les 6 proves especials de l’escull amb una corda de 144,04 km cronometrats. L’activitat al parc tancat s’iniciava quan passaven 5 minuts de 2 quarts de 8 del matí, mentre que aquesta es donaria per finalitzada a 1 quart i mig de 10 de la nit.
Els Hyundai i20 Coupé WRC d’Ott Tänak i Martin Järveoja, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i dels debutants en un “World Rally Car” Oliver Solberg i Sebastian Marshall copaven les tres primeres places en la classificació a final de tram en la primera cronometrada de la jornada, un resultat que estrenyia la taula en les posicions contigües a la dels líders provisionals i que trobava una resposta de forma immediata en la prova següent, quan Elfyn Evans i Scott Martin, així com Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen feien el mateix i els finlandesos prenien la segona posició a Craig Breen i Paul Nagle.
L’escull matinal es tancava amb una altra victòria de tram per a Ott Tänak i Martin Järveoja, els quals se n’anaven a les assistències de mitja etapa havent incrementat lleugerament el seu gap vers els finlandesos de Toyota fins als 23,6 segons. Craig Breen i Paul Nagle tancaven el podi a 5,3 segons dels seus predecessors i a 5,8 segons de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
La represa de la competició, un cop havent dinat, tenia un desenllaç similar al del matí, Ott Tänak i Martin Järveoja així com Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe aturaven el cronòmetre amb els dos millors temps en la primera especial del bucle i els belgues arrebassaven la tercera posició als seus companys d’equip irlandesos, mentre que en l’especial equatorial Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen hi aconseguien una victòria de tram per tal de reestablir les distàncies vers els líders.
La jornada es tancava amb una victòria de tram de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe per davant dels seus companys d’equip líders i els belgues entraven al parc tancat de Rovaniemi a 1,8 segons de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i a 25,9 segons d’Ott Tänak i Martin Järveoja. Ja sense una posició de sortida als trams tan beneficiosa com en la jornada prèvia, Craig Breen i Paul Nagle restaven a les portes del podi a 53,4 segons dels pilots estonis mentre que Elfyn Evans i Scott Martin seguien tancant la pinça dels 5 primers classificats a 1 minut i 3,5 segons del lideratge.
El tercer i últim escull del programa, la jornada dominical, arrancava a 3 quarts en punt de 9 del matí amb la sortida del parc tancat de Rovaniemi i amb una cronometrada de 22,47 km de corda competitiva a doble passada per endavant en el seu itinerari, és a dir, un total de només 2 proves especials de 44,94 km de lluita contra el cronòmetre i sense assistències, sent la darrera d’elles la que exercia les funcions del Power Stage.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen aturaven el cronòmetre amb el segon millor temps, per darrera dels seus companys Elfyn Evans i Scott Martin, en la primera d’elles i els pilots de Toyota aconseguien portar les distàncies vers el lideratge just per sota dels 20 segons, alhora que es desempellegaven una mica de la pressió de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. En la següent, els locals marcaven el registre de referència vers la resta del parc tancat i la parella s’anotava així els 5 punts extra.
Per la seva banda, Ott Tänak i Martin Järveoja afrontaven la darrera jornada de competició amb serenor i els estonis completaven la seva participació a la prova àrtica amb un sisè i un quart millor temps, un balanç que no els privava d’esdevenir els vencedors de la 1ª edició mundialista del Ral·li Àrtic amb temps final de 2 hores 3 minuts i 49,6 segons. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen cobrien els 251,08 km cronometrats en un registre que superava en 17,5 segons el dels guanyadors, mentre que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe aconseguien superar els seus problemes de comunicació tot tancant el podi finlandès a 19,8 segons dels seus companys de carpa.
Tot i els problemes de comunicació entre el való i el flamenc, Neuville-Wydaeghe tancaven el podi.
Sense un seient en un cotxe de la màxima categoria, Esapekka Lappi i Janne Ferm tornaven al mundial de ral·lis al volant d’un Volkswagen Polo GTi R5 dins la categoria WRC2. Els finlandesos s’imposaven en les dues especials inaugurals del divendres i els pilots se n’anaven a dormir amb un marge de 13,6 segons vers els russos Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, qui també optaven per un cotxe de la marca de Wolfsburg, mentre que els guanyadors de la ronda alpina inaugural, els noruecs d’Škoda Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, tancaven el podi provisional a 16,3 segons dels líders.
Divendres al matí Esapekka Lappi i Janne Ferm seguien amb la piconadora de temps en marxa, i els finlandesos completaven el bucle amb 3 victòries de tram en les 3 especials celebrades, mentre que Andreas Mikkelsen i Ola Fløene ho feien amb 3 segons millors registres, el primer dels quals els emplaçava a la segona posició provisional en detriment de la parella russa.
Per la tarda tot semblava seguir el mateix transcurs en quan Esapekka Lappi i Janne Ferm s’imposaven en les dues primeres cronometrades de l’escull, emperò en la tercera i última la parella hi patia una virolla que els suposava concedir uns pocs segons, suficients com per brindar l’oportunitat a Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov d’anotar-s’hi la seva primera victòria de tram.
Tot plegat permetia a Esapekka Lappi i Janne Ferm afrontar la breu jornada dominical de 44,94 km competitius amb 49,8 segons de marge vers Andreas Mikkelsen i Ola Fløene i 1 minut i 25,8 segons en relació a Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov.
El correctiu de la parella líder va trobar continuïtat el diumenge al matí, doncs els finlandesos s’imposaven també en la primera passada per la cronometrada que s’hi programava, si bé en la seva segona passada, la que exercia les funcions de Power Stage, uns assedegats pels punts extra que s’hi entregaven Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, hi aconseguien el registre més baix i de retruc 5 punts més per al campionat. Esapekka Lappi i Janne Ferm obtenien el segon millor temps i els escandinaus Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson el tercer.
Finalment, completada la desena de proves especials que conformaven el recorregut, Esapekka Lappi i Janne Ferm obtenien la victòria final amb 8 victòries de tram que els hi donaven 47,7 segons de marge en relació a Andreas Mikkelsen i Ola Fløene i 1 minut i 30,3 segons vers Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, qui tancaven el podi finlandès sense bandera, per les sancions que els esportistes russos patien arran de l’escàndol per dopatge massiu.
Lappi-Ferm feien una passa enrere per fer-ne dues endavant.
En categoria WRC3, els triples subcampions de Finlàndia de ral·lis en les 4 darreres temporades, Emil Lindholm i Mikael Korhonen, s’imposaven en les dues cronometrades del divendres a la tarda per davant dels seus compatriotes Teemu Asunmaa i Marko Salminen, i així les dues parelles locals se n’anaven al parc tancat amb 10,9 segons de marge entre elles. Els estonis Egon Kaur i Silver Simm tancaven les places d’honor a 21,3 segons dels líders.
Emplaçats a les cronometrades de la jornada més longeva del programa, és a dir la del dissabte, Egon Kaur i Silver Simm s’imposaven en la primera especial del dia i escurçaven lleugerament les distàncies amb els seus predecessors, mentre que en la següent Emil Lindholm i Mikael Korhonen patien un accident i es veien obligats a abandonar la competició.
Sense moure’ns d’aquesta especial central del bucle matinal, Teemu Asunmaa i Marko Salminen hi establien el registre de referència per als participants de la classe, i els finlandesos portaven el seu marge en el lideratge fins als 9,2 segons vers Egon Kaur i Silver Simm. Un marge que els estonis tornarien a escurçar d’immediat, en concret fins als 2,0 segons a l’entrada del parc d’assistències de mitja etapa, amb la seva segona victòria parcial del dia.
A la represa de l’activitat tot semblava portar un camí oposat, quan els finlandesos Teemu Asunmaa i Marko Salminen guanyaven les dues primeres proves especials de l’escull de 3 trams, dues victòries parcials a les que a més a més calia afegir un altre factor favorable als líders, doncs en la segona d’elles, Egon Kaur i Silver Simm rebien una sanció de 10 segons en fer 1 minut tard al control horari.
Els pilots bàltics treien importància a la sanció rebuda en forma d’escratx, amb el què la parella recuperava 11,2 segons dels 12,3 que acabaven de concedir entre una cosa i l’altra.
Així doncs, i després d’aquest estira i arronsa, Teemu Asunmaa i Marko Salminen entraven al parc tancat de Rovaniemi amb un marge de 12,5 segons vers Egon Kaur i Silver Simm, mentre que Eerik Pietarinen i Antti Linnaketo tancaven les posicions de podi, força despenjats dels seus rivals, a 1 minut i 18,0 segons dels seus compatriotes i amb la pressió d’una altra parella local, la formada per Mikko Heikkilä i Topi Luhtinen, que fitxaven a 1,4 segons dels seus predecessors.
Amb aquestes distàncies tan curtes entre el primer i el segon classificat i entre el tercer i el quart, a priori la jornada dominical pintava molt interessant, emperò els estonis ràpidament van rebaixar les expectatives, en quan aquests confessaven per les xarxes socials haver-se quedat sense compostos nous de cara a l’etapa i que per tant haurien de recórrer a gomes usades.
Tot i això, Egon Kaur i Silver Simm s’imposaven en la primera passada per la cronometrada dominical i els pilots situaven les distàncies vers l’anhelada primera posició fins als 8,9 segons, mentre que per darrera seu Mikko Heikkilä i Topi Luhtinen arrebassaven la tercera posició a Eerik Pietarinen i Antti Linnaketo.
En la desena i última prova especial del programa, els estonis repetien victòria de tram, però els pilots es quedaven a 4,2 segons del seu objectiu i per tant la victòria finalment corresponia a Teemu Asunmaa i Marko Salminen.
A efectes de campionat, cap dels participants a la ronda àrtica ho havia fet en l’alpina inaugural, tanmateix tan Teemu Asunmaa com Yohan Rossel obtenien el mateix resultat en el Power Stage, amb el què el francès i el finlandès passaven a compartir la primera posició provisional del certamen amb 28 punts, 5 més que no pas Egon Kaur o 4 per sobre de Yoann Bonato.
Asunmaa-Salminen llauraven la seva victòria el dissabte a la tarda.
En el campionat de pilots, Kalle Rovanperä combinava la seva segona posició a la ronda domèstica amb el quart lloc aconseguit als Alps Marítims francesos i el finlandès esdevenia el més jove en liderar el mundial de ral·lis. Thierry Neuville acumulava el seu segon tercer lloc consecutiu i el belga restava a 4 punts del lideratge, mentre que Elfyn Evans i Sébastien Ogier passaven a compartir el tercer lloc amb 31 punts.
Pilot |
Punts |
Kalle Rovanperä
|
|
Thierry Neuville
|
|
Elfyn Evans
Sébastien Ogier
|
|
En el campionat de constructors, la ronda àrtica donava a Hyundai l’oportunitat d’escurçar distàncies vers els líders sortints dels Alps de Toyota, doncs els coreans aconseguien la victòria a l’esdeveniment i a més a més una segona plaça de podi; dos factors que els campions en vigència veien com Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen els hi treien ferro amb el seu segon lloc i la seva victòria al Power Stage. En total Hyundai retallava 11 punts a la taula i la formació estaberta a Alzenau restava a, també, 11 punts dels japonesos. M-Sport seguia perdent terreny vers les dues estructures oficials, i els britànics encara feien bo de mantenir la tercera posició vers l’impuls de Hyundai 2C Competition.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai |
|
M-Sport
|
|