Miki Biasion, acompanyat de Carlo Cassina per la ocasió, feia debutar el Lancia Delta Integrale amb victòria.
El dissabte 5 de març de 1988 Estoril era escenari de la cerimònia de clausura del 21è Ral·li de Portugal, tercera cita en el calendari del campionat del món de l'especialitat. La cita ibérica, programada a 37 proves especials cronometrades de 588,90 km de distància, era puntuable pels certàmens reservats a pilots, marques i producció, el que copçava l'atenció de fins a 99 equips per a formalitzar la seva inscripció. Tots ells es donaven cita a la rampa de sortida ubicada a Estoril el dimarts 1 de març, per fer front al recorregut programat que només 35 participants aconseguirien completar.
Fiorio-Pirollo repetien la segona plaça del Monte-Carlo i passaven a liderar el campionat de pilots.
Com ja havia passat en l'edició anterior, una especial celebrada en les instal·lacions del Circuit d'Estoril reemplaçava el mític bucle de Sintra, escenari de tan desagradable accident en l'edició de 1986, alhora que donava el tret de sortida al ral·li. Si bé en aquesta ocasió l'especial resseguia en menys metres el traçat del circuit, el que va perjudicar als Ford Sierra RS Cosworth de propulsió i beneficiava als cotxes de quatre rodes motrius com els Lancia Delta Integrale que feien el seu debut en el mundial de ral·lis.
Els italians Miki Biasion i Carlo Cassina, copilot que reemplaçava la inseparable parella lesionada del pilot vicentí mentre entrenaven cara al Safari Rally, el també italià Tiziano Siviero, així com els suecs Mikael Ericsson i Claes Billstam demostraven el pas endavant que Lancia havia fet amb el nou Delta Integrale en imposar-se ex-aequo en l'especial celebrada al Circuit d'Estoril, mentre que per darrera seu es classificaven els pilots del Jolly Club, encara dotats de l'antic Delta HF 4WD, Sandro Fiorio i Luigi Pirollo a 9 segons del seu crono, mentre que els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya esdevenien els primers no-Lancia en classificar-se en quarta posició a 14 segons del millor temps a bord d'un Ford Sierra RS Cosworth preparat per Mike Taylor.
En aquesta primera especial, el ral·li es cobrava la seva primera víctima. Els finlandesos Markku Alén i Ilkka Kivimäki, guanyadors de la cita en fins a cinc ocasions, veien com la transmissió del seu Lancia Delta Integrale es trencava i no podien completar l'especial. Afortunadament per a la parella de la marca turinesa, el caràcter de superespecial els permetia continuar en la competició sempre i quan els mecànics poguessin reparar el cotxe dins un temps establert per la organització i amb 12 minuts de penalització.
La primera etapa del ral·li es completava a partir de l'endemà dimecres amb 9 proves especials més, 8 d'elles sobre asfalt i 1 mixta, que elevaven la distància cronometrada fins als 159,10 km totals i que permetien conduir als participants fins al nord del país, a Povoa de Varzim on tenien prevista l'entrada al parc tancat quan queia la mitjanit del dijous 3 de març.
Malgrat la major presència de cronometrades d'asfalt, punt fort dels potents Ford Sierra RS Cosworth, els francesos Didier Auriol i Bernard Occelli només aconseguien sumar tres temps escratxs, un d'ells ex-aequo amb Miki Biasion i Carlo Cassina, gràcies als quals els pilots es van situar en segona posició provisional superant als suecs Mikael Ericsson i Claes Billstam, posició que els gals conservarien a l'entrada a Povoa de Varzim, si bé aquesta era a gairebé 2 minuts dels líders. D'altra banda, Carlos Sainz i Luis Moya es van veure obligats a abandonar el ral·li durant la disputa de la tercera cronometrada del ral·li, segona de la jornada, quan el seu motor Cosworth va cedir a l'esforç.
Els nous Lancia Delta Integrale, especialment de la mà de Miki Biasion i Carlo Cassina, evidenciaven que sobre l'asfalt eren també cotxes a tenir en consideració en quan la parella transalpina aconseguia sumar un total de 6 temps escratx de 9 possibles, afermant el seu liderat, mentre que els seus companys d'equip, els finlandesos Markku Alén i Ilkka Kivimäki, n'aconseguien un en la seva desesperada remontada de posicions.
Dijous a les 10 del matí els 73 equips que seguien en actiu prenien la sortida de la segona etapa, la qual era el tradicional bucle pel nord de Portugal, un bucle que en aquesta edició format per 6 proves especials de terra d'una corda de 91,23 km cronometrats, uns quilòmetres que habitualment s'havien revelat d'una exigència elevada per a les mecàniques.
A Fafe Markku Alén i Ilkka Kivimäki feien una demostració de pilotatge imposant-se en les 3 especials que s'hi celebraven, al que s'hi afegiria un 4t escratx consecutiu en la quarta cronometrada de la jornada, malgrat que la seva posició de sortida endarrerida als trams els obligava a pilotar en diverses ocasions enmig del núvol de pols del participant precursor, mentre que en les dues últimes cronometrades de la jornada, d'una distància superior i que per tant el fet d'haver de superar el cotxe que els precedia els suposava perdre uns segons, els millors temps eren pel Mazda 323 4WD en mans de Hannu Mikkola i Christian Geistdörfer, donant així els primers motius d'alegria als responsables esportius de la marca nipona després d'una arrancada fluixa en les primeres especials d'asfalt.
La cara amarga de la jornada en el si de l'equip Lancia era per a Mikael Ericsson i Claes Billstam, els suecs que havien aconseguit arribar a Provoa de Varzim "in extremis" després de reportar els primers simptomes de problemes de transmissió a les acaballes de l'etapa anterior, es veien fora de la competició en quan aquest element cedia definitivament mentre la parella disputava la segona prova cronometrada de l'etapa.
La baixa dels pilots suecs de Lancia va invitar als líders Miki Biasion i Carlo Cassina a passar a controlar la prova i no assumir riscs, doncs el seu marge sobre el Ford Sierra RS Cosworth de Didier Auriol i Bernard Occelli era ampli i el cotxe dels francesos no era rival per a l'Integrale en les especials de terra, de fet els de Ford es van veure superats a les primeres especials de terra pels seus compatriotes del Jolly Club Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, per a les acaballes de la segona etapa veure's obligats a marxar cap a casa amb el diferencial posterior del Sierra RS Cosworth "33 Export" trencat.
Aquestes dues baixes permetien al Lancia Delta HF 4WD del Jolly Club pilotat per Sandro Fiorio i Luigi Pirollo assolir la darrera plaça al podi, fent l'entrada al parc tancat de Povoa de Varzim a gairebé 4 minuts de Miki Biasion i Carlo Cassina peró separats per només 19 segons amb els seus companys d'equip Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu. Hannu Mikkola i Christian Geistdörfer, que progressaven en la taula provisional per motius propis i aliens, pujaven fins la quarta posició, superant al Ford Sierra RS Cosworth de Stig Blomqvist i Benny Melander. Els pilots de Mazda entraven peró al parc tancat a 5 minuts i 9 segons dels líders i amb una renda de 40 segons vers la única parella de Ford que restava en actiu.
La tercera etapa del ral·li suposava el viatge des de Povoa de Varzim fins a Viseu a través de 10 proves cronometrades de terra i una altra de curta sobre asfalt, que suposaven afegir 151,90 km cronometrats al recorregut programat.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki prosseguien el seu intent de seguir guanyant posicions, i es tornaven a imposar en les tres especials de Fafe, mentre que Miki Biasion i Carlo Cassina trencaven la ratxa dels seus companys amb el millor temps en la quarta prova especial de la jornada, mentre que els finlandesos tornaven a la dificil labor que tenien des del moment zero del ral·li en imposar-se consecutivament en les dues següents cronometrades que restaven abans d'arribar al reagrupament de Regua, mentre que en la guerra interna del Jolly Club, Sandro Fiorio i Luigi Pirollo aconseguien finalment superar als seus companys d'equip en la cinquena especial del dia.
En la represa, l'escratx que marcaven els pilots francesos del Jolly Club, Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, a l'especial d'Armamar, tram celebrat sobre asfalt, situava els francesos a 5 segons dels italians, peró en el bucle que es celebrava a doble passada en les immediacions de Viseu, la parella italiana del Jolly Club, Sandro Fiorio i Luigi Pirollo, aconseguia elevar les distàncies vers els seus companys fins als 21 segons.
A Armamar l'actuació de Miki Biasion i Carlo Cassina va ser més aviat discreta, peró en el bucle de Viseu, els líders aconseguien afegir en el seu compte particular 3 temps escratx més i un segon millor temps, gràcies als quals la parella italiana oficial de Lancia aconseguia elevar les distàncies vers els pilots no oficials de la marca turinesa fins als 5 minuts i 3 segons i 5 minuts i 24 segons respectivament, mentre que Hannu Mikkola i Christian Geistdörfer que només cedien 7 segons vers els cotxes del Jolly Club es trobaven ja a 6 minuts i 28 segons dels primers classificats.
Deu proves especials cronometrades sobre grava de 187,10 km de distància, entre les que destacaven les dues passades pel mític tram d'Arganil, separaven els 48 particpants que restaven en competició d'Estoril, punt final del ral·li. Els italians Sandro Fiorio i Luigi Pirollo s'imposaven en la primera de les cronometrades de la quarta jornada, mentre que Miki Biasion i Carlo Cassina deixaven el ral·li pràcticament sentenciat amb el millor temps en la segona i tercera especial cronometrada.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki per la seva banda guanyaven una plaça al terme de la segona especial cronometrada, en quan els suecs de Mazda Ingvar Carlsson i Per Carlsson es veien forçats a l'abandonament per problemes de suspensions en el seu 323 4WD, mentre que l'escratx que els finlandesos aconseguien en la quarta especial sabatina, acostava als pilots més llorejats en la cita portuguesa a la sisena plaça que per llavors ocupava el Volkswagen Golf GTi d'Erwin Weber i Mathias Feltz.
Els líders indiscutibles de la prova guanyaven el seu últim tram en la cinquena especial de la última jornada, gracies al qual els pilots superaven ja en 7 minuts i mig als seus compatriotes Sandro Fiorio i Luigi Pirollo, que a la seva vegada anaven distanciant-se progressivament d'Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, posant així el que semblava el punt final al debat que els dos companys d'equip mantenien per la segona plaça sobre les pistes de grava. Paral·lelament, Markku Alén i Ilkka Kivimäki superaven la parella germànica de Volkswagen gràcies a marcar-hi el segon millor registre.
Una averia d'embragatge en el Lancia Delta HF 4WD de la parella italiana del Jolly Club va retornar l'emoció que semblava estar perduda i la parella francesa recuperava la segona plaça al terme de la sisena cronometrada de l'etapa. Les assistències van poder reparar el cotxe de Sandro Fiorio i Luigi Pirollo, i aquests responien guanyant la setena especial cronometrada i recuperant el segon lloc a la general. Mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki semblaven posar setge a la cinquena posició provisional que per llavors ocupaven els suecs Stig Blomqvist i Benny Melander.
La parella finlandesa s'imposava en les tres cronometrades que li restaven al recorregut programat, i malgrat reduir en 43 segons el gap que els separava del cinquè lloc, els pilots no aconseguien finalment el seu objectiu i feien entrada a Estoril en una definitva sisena posició a 13 minuts i 7 segons dels seus companys d'equip.
Amb el retorn a Estoril la prova es donava per finalitzada amb la indiscutible victòria de Massimo Biasion i Carlo Cassina, els quals van dominar la prova des d'un primer moment i que donaven així la primera victòria al Lancia Delta Integrale en el que era el seu debut mundial. Els transalpins invertien un temps total de 6 hores 44 minuts i 1 segon en cobrir la distància programada, 8 minuts i 46 segons menys que els seus compatriotes del Jolly Club Sandro Fiorio i Luigi Pirollo, mentre que els francesos Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, en el que era la seva segona participació en un ral·li de terra, tancaven el podi a 9 minuts i 22 segons dels guanyadors.
Loubet-Vieu no eren prodigs en la terra, encara gràcies que van aconseguir un 3r lloc.
En el campionat reservat als turismes de série, també anomenat com Grup N, els argentins Jorge Recalde i Jorge del Buono sortien del Circuit d'Estoril liderant la categoria, peró en la primera cronometrada del dimecres, els sud-americans perdien la seva plaça en quan punxaven el seu Lancia Delta Integrale, mentre que els uruguaians Gustavo Trelles i Daniel Muzio veien com el seu Delta HF 4WD era consumit per les flames. El testimoni el recollien els italians Giovanni del Zoppo i Pierangelo Scalvini els quals feien entrada a Povoa de Varzim en primera posició.
El bucle del nord es va cobrar també les seves víctimes en producció, en quan els líders Giovanni del Zoppo i Pierangelo Scalvini es veien obligats a abandonar el ral·li per una averia en les suspensions en la última prova cronometrada de la jornada, situant en primera posició als belgues Pascal Gaban i Willy Lux.
Ja de camí cap a Viseu, Jorge Recalde i Jorge del Buono van seguir amb la seva vena d'encerts i aconseguien finalment recuperar la primera posició provisonal, una plaça que ja no abandonarien fins a la conclusió del ral·li, sumant així la seva primera victòria de la temporada i passar a compartir la primera plaça del campionat amb els guanyadors del Monte-Carlo i Suècia.
Una punxada va obligar a Recalde-Del Buono a esforçar-se de valent per guanyar.
En el campionat de pilots, la sisena plaça que finalment aconseguia Markku Alén a la cita portuguesa, permetia a Sandro Fiorio passar a liderar la provisional del certamen sense haver guanyat cap cita encara. Stig Blomqvist, cinquè a la ronda ibèrica, tancava el podi superant en tres punts a Massimo Biasion i Bruno Saby.
Pilot |
Punts |
Sandro Fiorio
|
|
Markku Alén
|
|
Stig Blomqvist
|
|
En el campionat de constructors si bé diferents pilots eren els que aconseguien les victòries, Lancia sempre guanyava i els de Torí acumulaven ja 3 victòries de 3 possibles. Ford per la seva banda passava a la segona posició del certamen gràcies als punts que aportaven Stig Blomqvist i Benny Melander a la marca de l'oval, mentre que Mazda superava per un punt a Audi, que tot i no competir-hi oficialment, sortia de la Península Ibérica amb les mans buides.
Constructor |
Punts |
Lancia
|
|
Ford
|
|
Mazda
|
|