Delecour-Grataloup aconseguien finalment la seva primera victòria al mundial.
El 27è Ral·li de Portugal es programava a 38 proves especials cronometrades que mantenien el caràcter mixte de superficies llur distància total s'elevava fins als 576,13 km. El ral·li, figurant com la tercera cita del calendari del campionat del món de ral·lis, tenia el seu inici el dimecres 3 de març de 1993 al circuit d'Estoril i el seu final quatre dies més tard, dissabte 6 de març a les portes del Casino d'Estoril. La cita portuguesa, gràcies a la seva gran popularitat, aplegava fins a 90 equips en la seva llista inscrits, dels que 84 prenien la sortida i 32 arribaven a la cerimònia de clausura d'un ral·li que era puntuable pels campionats de pilots, constructors i mundial de producció.
Sense pràcticament rivals d'entitat, el segon lloc de Biasion-Siviero va ser fàcil.
El dimecres a les 7 del matí es donava el tret de sortida a la primera jornada del ral·li, la qual estava composada per 11 especials sobre asfalt amb una distància total cronometrada de 192,86 km. Ràpidament François Delecour i Daniel Grataloup evidenciaven que el Ford Escort RS Cosworth era el cotxe a batre sobre les especials d'asfalt i amb tres escratxs consecutius en les tres primeres cronometrades, dos d'ells ex-aequo, un amb els seus companys d'equip Miki Biasion i Tiziano Siviero i el tercer amb els campions mundials en vigència, els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya.
Malhauradament pels interessos de la parella francesa de Ford, una punxada soferta en la quarta prova especial els hi suposava cedir una desena de segons i la primera posició als seus companys d'equip italians, que alhora s'anotaven l'escratx al tram.
Immediatament en el programa hi figurava el tram de la Serra de Lousa, el més llarg de tots els que es celebraven en la primera jornada, on François Delecour i Daniel Grataloup marcaven un temps impossible per a la resta de competidors, recuperant així la primera posició alhora que es distenciaven força dels dos Lancia Delta HF Integrale del Jolly Club, els més immediats perseguidors dels cotxes de l'oval en aquestes primeres especials, confiats en les mans dels espanyols Carlos Sainz i Luis Moya i dels italians Andrea Aghini i Sauro Farnocchia que completaven l'especial amb els pneumàtics molt malmesos.
Els líders continuaven la bona ratxa imposant-se consecutivament en les tres següents cronometrades, mentre que en la novena especial, avant-penúltima de la jornada, Carlos Sainz i Luis Moya aconseguien un escratx en solitari trencant el domini aclaparador dels Ford.
Abans de l'especial de Caramulo es va produir un fet insòlit que va caldejar els ànims en certs àmbits, els comissaris de la FISA van procedir a fer la presa de mostres de carburants als vehicles que competien en un punt en el que les assistències no estaven permeses. La poca traça dels comissaris o el deteriorament dels materials van provocar que durant la presa de mostra del Ford Escort RS Cosworth dels líders, el maleter del cotxe s'omplís de benzina en trencar-se la clau en T, raó per la qual els comissaris van permetre als mecànics intervenir en el cotxe sota la seva estricta supervisió alhora que l'especial de Caramulo era anulada doncs els francesos no l'havien pogut celebrar.
Aquest fet va encendre els ànims de Claudio Bortoletto, responsable de Jolly Club, doncs la reparació s'havia produit en un lloc prohibit per les assistències i més quan Carlos Sainz i Luis Moya havien corregut de valent assumint riscs per tal de guanyar l'especial. Uns altres que s'enervaven eren els aficionats, als quals van respondre de la manera menys civilitzada possible al retard amb el que es reemprenia la competició, deixant objectes a la traçada, caminant-hi amb signes evidents d'embriagadesa o fins i tot cremant pneumàtics.
L'etapa finalitzava amb dos escratxs més de François Delecour i Daniel Grataloup, el primer d'ells ex-aequo amb els italians del Jolly Club Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, el que permetia als líders fer entrada a Povoa de Varzim passada la mitjanit amb un coixí de 38 segons amb la parella italiana de Lancia, mentre que vers els companys d'equip espanyols d'aquests, Carlos Sainz i Luis Moya, el marge era de 40 segons. Miki Biasion i Tiziano Siviero, que al llarg de gairebé tota la jornada havien estat en temps dels seus companys d'equip líders, feien l'entrada al parc tancat a 43 segons d'aquests en quarta posició provisional.
Els també italians Sandro Fiorio i Vittorio Brambilla, amb un tercer Lancia Delta HF Integrale, si bé en aquest cas de l'equip Astra, entraven al parc tancat en cinquena posició, superant als Mitsubishi i Subaru oficials. Kenneth Eriksson i Staffan Parmander per part de Mitsubishi i Markku Alén i Ilkka Kivimäki pel de Subaru en substitució del lesionat Ari Vatanen, no es prodigaven entre els millors temps en aquestes primeres cronometrades d'asfalt, mentre que els escocesos Colin McRae i Derek Ringer amb un altre Legacy RS oficial, cedien un parell de minuts en una sortida de pista. Armin Schwarz i Nicky Grist, pilots amb més bones maneres sobre l'asfalt que els seus companys d'equip suecs, començaven el seu concurs a la cita ibèrica amb mal peu quan en la segona cronometrada arrancaven una roda posterior del seu Lancer Evo.
Dijous a dos quarts de deu del matí es donava inici a la segona etapa a Povoa de Varzim, la qual suposava l'inici de les especials de terra, en les que a priori s'esperava que els Ford Escort RS Cosworth que havien dominat la primera etapa, comencessin a patir una mica més, doncs el desenvolupament de les suspensions dels cotxes per aquesta superficie era menor del desitjat. En total hi figuraven en el programa 8 proves cronometrades d'una corda de 99,35 km, llur punt final tornava a ser la localitat de Povoa de Varzim.
Una especial espectacle a Lousada obria les hostilitats, en la que s'hi produia un triple empat entre els escocesos Colin McRae i Derek Ringer amb els francesos François Delecour i Daniel Grataloup i els italians Andrea Aghini i Sauro Farnocchia. Els dubtes que planaven sobre el rendiment dels Ford a la grava portuguesa, ràpidament quedaven dissipats en quan François Delecour i Daniel Grataloup s'anotaven també l'autoria, si bé en aquest cas en solitari, del millor temps en la segona cronometrada, al que hi seguiria un altre escratx a les acaballes de l'etapa en la sisena especial; mentre que els italians Miki Biasion i Tiziano Siviero aconseguien el mateix resultat en la quarta cronometrada.
En les altres quatre proves cronometrades de la jornada es va veure el domini de Colin McRae i Derek Ringer, els quals al volant del Subaru Legacy RS oficial buscaven recuperar quantes més posicions els hi fos possible en la general provisional, mentre que els seus companys d'equip accidentals, els finlandesos Markku Alén i Ilkka Kivimäki, amb un segon temps escratx, un tercer i dos quarts s'acostaven a les posicions dels seus precessors, els italians Sandro Fiorio i Vittorio Brambilla i els suecs Kenneth Eriksson i Staffan Parmander.
Carlos Sainz i Luis Moya, així com els seus companys Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, van anar pràcticament tota la etapa per darrera dels cronos dels dos Ford Escort RS Cosworth, més quan la parella espanyola del Jolly Club aterrava bruscament sobre les quatre rodes del seu Lancia Delta HF Integrale en la penúltima especial del dia i malmetien un esmortidor d'aquest, el que va suposar que no només François Delecour i Daniel Grataloup s'escapessin, sino que a més a més Miki Biasion i Tiziano Siviero superessin als dos Lancia en el transcurs d'aquesta etapa; fent entrada la parella italiana de l'oval a Povoa de Varzim en segona posició a 45 segons dels seus companys. D'altra banda l'incident amb l'esmortidor de Carlos Sainz i Luis Moya, va permetre que Andrea Aghini i Sauro Farnocchia fessin entrada al parc tancat a 1 segon dels seus companys d'equip i a 1 minut i 13 segons dels líders.
Entre les baixes d'aquesta segona jornada era digne de destacar la de l'alemany Armin Schwarz i el seu copilot britànic Nicky Grist, en quan aquests accidentaven el seu Mitsubishi Lancer Evo contra la casa d'un vei mentre feien l'enllaç cap a la primera prova cronometrada del dia a Lousada.
Nou proves especials de 109,55 km cronometrats portaven als 49 participants que restaven en competició des de Povoa de Varzim cap a Viseu, formant així la tercera etapa del ral·li que s'iniciava a dos quarts de vuit del matí del divendres i finalitzava a tres quarts de sis de la tarda del mateix dia.
Tal i com havia passat en la jornada anterior, els Subaru començaven a exercir el seu domini sobre la terra batuda portuguesa, i Markku Alén i Ilkka Kivimäki amb tres escratxs consecutius en les tres primeres cronometrades, el segon d'ells ex-aequo amb els seus companys d'equip Colin McRae i Derek Ringer, superaven el Mitsubishi Lancer Evo de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander alhora que començaven a posar setge als italians Sandro Fiorio i Vittorio Brambilla.
En aquests primers compassos de la tercera etapa, el ral·li perdria un dels principals animadors, quan en el transcurs de la segona especial cronometrada Carlos Sainz i Luis Moya patien un expectacular accident amb 5 voltes de campana incloses que deixaven el seu Lancia Delta HF Integrale per la ferralla. Aquest accident va fer replantejar els esquemes en el si del Jolly Club, i Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, lluny d'intentar donar caça als dos Ford Escort RS Cosworth oficials, es dedicaren a defensar la tercera plaça recentment adquirida.
Retornant a la competició, Colin McRae i Derek Ringer trencaven la ratxa dels seus companys finlandesos en llevar-lis el millor temps en la quarta especial del dia per 7 segons, mentre que en la cinquena la veterana parella de la constelació de les Pléiades tornava a lluir els seus galons en la prova portuguesa en sumar el quart escratx de la jornada.
Els dos equips de Ford, François Delecour i Daniel Grataloup així com Miki Biasion i Tiziano Siviero, es reivindicaven en empatar a l'escratx en la sisena especial del dia, imposant-se per 1 sol segon al registre que marcaven Colin McRae i Derek Ringer. Tanmateix en aquesta sisena especial cronometrada, Markku Alén i Ilkka Kivimäki aconseguien retallar 14 segons a Sandro Fiorio i Vittorio Brambilla i prende'ls-hi la quarta plaça provisional que per llavors ocupaven.
Miki Biasion i Tiziano Siviero tornaven a empatar a l'escratx abans d'entrar al reagrupament de Regua, si bé en aquesta ocasió l'empat era amb uns dels homes de la jornada, els britànics Colin McRae i Derek Ringer, mentre que en les dues cronometrades que restaven abans d'entrar al parc tancat de Viseu els millors temps eren per a François Delecour i Daniel Grataloup primer, que llavors empataven a registre amb els altres homes del dia, Markku Alén i Ilkka Kivimäki, i els seus companys d'equip italians després en la última prova especial del dia, amb el que l'entrada a Viseu es feia amb els dos Ford oficials encara més líders, doncs 36 segons separaven l'Escort dels italians dels líders francesos, mentre que si bé Andrea Aghini i Sauro Farnocchia pujaven a la tercera plaça, aquests perdien 40 segons en el comput global de l'etapa i queien a 1 minut i 53 segons dels líders.
Nou proves especials cronometrades de 174,32 km de distància, separaven a François Delecour i Daniel Grataloup del seu anhel d'aconseguir la seva primera victòria al mundial. En la primera de les especials de la quarta i última etapa, la boira d'abans del trenc d'alba combinada amb la pols en suspensió, benfeciava enormement a la parella líder, que en obrir pista tenien menys limitacions de visibilitat. En apenes 10 km cronometrats, els francesos obtenien unes rendes superiors als 10 segons vers els seus més immediats rivals, mentre que els britànics Colin McRae i Derek Ringer, patien una volcada i cedien 7 minuts.
A l'escratx que aconseguien els líders en la primera cronometrada de la jornada, s'hi unirien després tres més de consecutius en la segona, tercera i quarta prova especial, amb el que el ral·li quedava pràcticament sentenciat, doncs Miki Biasion i Tiziano Siviero tenien ordres explícites de Ford per a mantenir el doblet, és a dir, no atacar als seus companys d'equip, i els italians Andrea Aghini i Sauro Farnocchia es trobaven encara més lluny.
En la recta final del recorregut, Miki Biasion i Tiziano Siviero així com Markku Alén i Ilkka Kivimäki per partida doble, juantament amb Kenneth Eriksson i Staffan Parmander en la setena especial cronometrada del dissabte, s'adjudicaven els 5 trams que tancaven la 27ena edició de la prova, la qual donava finalment a François Delecour i Daniel Grataloup la seva primera victòria al mundial de ral·lis en invertir 6 hores 20 minuts i 37 segons per a cobrir els 576,13 km cronometrats. Els seus companys d'equip, Miki Biasion i Tiziano Siviero, certificaven un doblet per a Ford que feia anys que no es vivia, en quan els italians completaven el recorregut amb un retard de 55 segons vers els guanyadors. Uns altres transalpins, Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, tancaven el podi a 2 minuts i 40 segons dels guanyadors.
Aghini-Farnocchia van decidir passar a controlar la plaça de podi en l'equador del ral·li.
En la classe reservada als cotxes de producció, els italians Alessandro Fassina i Luigi Pirollo feien entrada per primera vegada a Povoa de Varzim com a líders de la categoria a bord del seu Mazda 323 GT-R en quan un dels seus principals rivals en la categoria, els argentins Carlos Menem i Victor Zucchini, se'ls hi desconnectava el turbo del seu Lancia Delta HF Integrale en el transcurs de la vuitena especial cronometrada del programa, mentre que Mohammed Bin Sulayem i Ronan Morgan, es veien obligats a abandonar amb el motor del seu Escort RS Cosworth trencat en la cinquena especial.
A partir de llavors la parella italiana de Mazda es va limitar a controlar els locals António Coutinho i Cándido Junior, principals rivals en la cursa per la victória, peró els portuguesos s'endarrerien en la tercera etapa per un problema de transmissió, deixant tot de cara als líders per a que aconseguissin la seva primera victòria de la temporada i empatar així amb els guanyadors del Monte-Carlo i de Suècia, que a diferència dels transalpins no tenien gaires intencions de disputar gaires més proves del campionat.
Victória molt facilitada per l'entorn la de Fassina-Pirollo
En el campionat de pilots, la victòria que aconseguia a la cita François Delecour combinada amb la segona posició del Monte-Carlo, permetia a "freine tard" liderar el campionat amb vuit punts de marge vers el seu company Miki Biasion, el qual també acumulava dos podis en les dues cites en les que havia participat fins llavors. Juha Kankkunen per la seva banda passava a ocupar la tercera plaça en trobar-se a casa per decisió de Toyota.
Pilot |
Punts |
François Delecour
|
|
Massimo Biasion
|
|
Juha Kankkunen
|
|
En la taula provisional del campionat de constructors, Toyota seguia mantenint la primera posició gràcies a les dues victòries aconseguides en les dues primeres cites, o el que és el mateix, haver privat de la victòria a Ford en la única cita en la que ambdues marques es van trobar al parc tancat, el Monte-Carlo. Mitsubishi, que comptava ja amb tres participacions en el campionat per dues dels seus rivals, baixava fins la tercera plaça a 4 punts de Ford, mentre que Lancia, de la mà d'Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, aconseguia els seus primers punts.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Ford
|
|
Mitsubishi
|
|