Gran remuntada la de Markku Alén i Ilkka Kilvimäki que seguien engruixant el seu palmarés a Portugal.
El dissabte 7 de març de 1981 es disputava l'última jornada del 15è Ral·li de Portugal, esdeveniment que suposava la tercera cita en el calendari del mundial de ral·lis. Com era habitual, el ral·li arrancava a Estoril, ciutat propera a Lisboa, per viatjar cap al nord i tornar de nou al punt d'origen recorrent 680,5 km cronometrats al llarg de 46 especials de caràcter mixte. 110 van ser els equips inscrits, dels que 95 van ser presents a la cerimònia de la rampa de sortida el dimecres 4 de març; 24 dels equips participants, van poder ser capaços de completar el recorregut programat.
2n podi a la història per a Henri Toivonen tot i pilotar un cotxe de Grup 2.
La cita portuguesa arrancava amb 16 proves especials cronometrades en la seva primera etapa de 183,50 km de distància, de les que 6 eren asfaltades, 9 de terra i 1 mixta; unes especials que desplaçarien l'activitat del ral·li des d'Estoril fins a Povoa de Varzim, passant per Figueira da Foz.
Hannu Mikkola i Arne Hertz disposaven d'una millora en l'entrega de potència en el seu Audi Quattro, concretament fins arribar als 340 CV, i malgrat que les especials asfaltades del bucle de Sintra no eren el terreny ideal pel cotxe bavarès, els nòrdics s'imposaven en les 3 primeres proves de les 4 que conformaven del bucle, si bé en la primera d'elles l'honor va ser compartit amb Ari Vatanen i David Richards.
Precisament en la quarta prova especial, i última en el bucle de Sintra, l'escratx de la parella d'Audi va ser impedit per un dels incidents més remarcables de l'edició; Markku Alén i Ilkka Kivimäki, guanyadors fins aleshores de tres edicions del ral·li portuguès, patien una sortida de pista en un revolt tancat, possiblement a causa d'una punxada lenta en una roda anterior. En impactar de cara contra les proteccions, els finlandesos perdien una roda i havien d'acabar el tram fent marxa enrere. Hannu Mikkola i Arne Hertz, que sortien 1 minut per darrera de la parella de FIAT, se'ls trobaven a la carretera i sense possibilitat de poder-los superar, es veien obligats a alçar el peu, facilitant l'escratx ex-aequo de dues formacions finlandeso-britàniques, és a dir Ari Vatanen i David Richards, i Henri Toivonen i Fred Gallagher, que es situaven així a menys de 10 segons del lideratge.
Tanmateix, Markku Alén declarava en completar l'especial que el comportament del públic era molt inadequat, doncs aquest amb prou feines deixava veure la traçada clara i a sobre es dedicava a llençar pells de fruita a la carretera. Els mecànics de FIAT feien una reparació d'emergència en el seu 131 Abarth, per tal de que els pilots poguessin afrontar l'especial de Montejunto, però la reparació no era del tot completa i Markku Alén i Ilkka Kivimäki seguien cedint segons i posicions.
Per la seva banda, Hannu Mikkola i Arne Hertz s'imposaven en la cinquena i sisena prova especial i feien entrada al reagrupament de Figueria de Foz amb 17 segons de marge sobre Ari Vatanen i David Richards, mentre que el Talbot Sunbeam Lotus d'Henri Toivonen i Fred Gallagher restava a 34 segons dels primers classificats. Per darrera de la parella de Talbot un grup molt compacte de 4 formacions aspirava a ocupar la darrera plaça de podi, en el que s'hi trobaven Attilio Bettega i Maurizio Perissinot a 1 segon dels de Talbot, Jean-Luc Thérier i Michel Vial amb un Porsche 911 SC a 3 segons, el tercer FIAT 131 Abarth oficial en mans dels italians Dario Cerrato i Luciano Guizzardi a 7 segons i el Toyota Celica 2000 GT de Björn Waldegård i Hans Thorszelius a 11 segons, cotxe que tanmateix hi estrenava un nou arbre de lleves. Markku Alén i Ilkka Kivimäki eren 25ens a 2 minuts i 36 segons dels líders.
Quan queia la nit, els pilots abandonaven el seu descans de Figueira da Foz per tal de reempendre la competició amb la segona part de la primera etapa, formada per 10 proves especials cronometrades. Attilio Bettega i Maurizio Perissinot s'imposaven en la primera d'elles i prenien instantàniament la darrera plaça de podi, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki, amb el seu cotxe completament reparat, comencen a recuperar posicions imposant-se consecutivament en la vuitena i novena prova especial.
Amb l'acostament cap al nord, les especials de terra encaixaven cada cop millor amb les característiques de l'Audi Quattro, i si bé per llavors la parella formada per la francesa Michèle Mouton i l'italiana Fabrizia Pons pràcticament no comptava en les travesses després dels problemes inicials de frens i els problemes de motor que començaven a fer acte de presència en la segona part de la primera etapa, si que Hannu Mikkola i Arne Hertz obrien forat al capdavant de la classificació amb 5 millors registres consecutius.
A les acaballes de la primera etapa però, la pluja començava a fer acte de presència i això suposava una aturada en la ratxa dels pilots d'Audi, amb el que les hostilitats amb els cronòmetres s'acabaven amb un escratx de Markku Alén i Ilkka Kivimäki i un altre d'Ari Vatanen i David Richards. En total 53 equips participants aconseguien superar els 183,50 km competitius de la primera etapa i feien cap al parc tancat de Povoa de Varzim, on la seva arribada estava programada pel dijous 5 de març a 3 quarts de 8 del matí.
Hannu Mikkola i Arne Hertz hi figuraven en la primera posició de la taula provisional de temps amb un marge d'1 minut i 48 segons vers Ari Vatanen i David Richards, mentre que Henri Toivonen i Fred Gallagher eren tercers a 2 minuts i 13 segons dels pilots d'Audi i superant a la seva vegada per 24 segons a Attilio Bettega i Maurizio Perissinot. Markku Alén i Ilkka Kivimäki experimentaven una remuntada de posicions espectacular, i ja eren cinquens a 2 minuts i 45 segons dels líders, és a dir, a 8 segons dels seus companys de formació, mentre que Guy Fréquelin i Jean Todt, un cop havien superat el Porsche 911 SC de Jean-Luc Thérier i Michel Vial, molt poc adequat per les pistes de terra portugueses, eren sisens amb el segon Talbot Sunbeam Lotus a 1 minut exacte dels pilots finlandesos de FIAT.
El dijous 5 de març els pilots abandonaven Povoa de Varzim a les 4 de la tarda per afrontar la segona etapa del ral·li, la qual estava formada 6 proves especials cronometrades de 106 km de distància, corresponents a passar 2 vegades per un bucle de 3 trams als voltants de Ponte de Lima. El terreny estava fangós i Hannu Mikkola i Arne Hertz continuaven distanciant-se dels seus rivals amb 3 millors temps dels 6 possibles, sobretot quan aquests registres s'obtenien en les cronometrades més llargues del bucle.
Ari Vatanen i David Richards amb dos millors registres i Henri Toivonen i Fred Gallagher amb un, contenien una mica l'escapada del seus rivals, mentre que per la seva banda Markku Alén i Ilkka Kivimäki superaven a Attilio Bettega i Maurizio Perissinot en la primera prova especial de l'etapa, Arcos, on precisament en la seva segona passada, la parella italiana s'hi veuria obligada a abandonar la competició amb el motor del seu FIAT 131 Abarth trencat.
Quan eren 2 quarts de 12 de la nit, els participants retornaven a Povoa de Varzim per descansar-hi prop de 9 hores. La provisional seguia estant comandada pels mateixos 3 equips, si bé les distàncies entre ells s'eixamplaven substancialment. Hannu Mikkola i Arne Hertz lideraven en aquell moment amb 3 minuts i 7 segons de marge vers Ari Vatanen i David Richards, mentre que en relació a Henri Toivonen i Fred Gallagher, el marge era de 4 minuts i 22 segons. Markku Alén i Ilkka Kivimäki guanyaven la quarta plaça per mèrits propis, però encara i aixó es trobaven a 6 minuts i 28 segons dels primers classificats; Guy Fréquelin i Jean Todt ara eren cinquens a 7 minuts i 6 segons dels pilots d'Audi i Björn Waldegård i Hans Thorszelius eren sisens després de superar el Porsche 911 SC de Jean-Luc Thérier i Michel Vial així com el FIAT 131 Abarth de Dario Cerrato i Luciano Guizzardi, si bé la parella sueca de Toyota es trobava a 10 minuts i 57 segons dels líders.
La tercera etapa era la més important de totes, doncs la seva disputa suposava pràcticament la meitat de la distància programada de l'edició. 46 equips abandonaven el parc tancat de Povoa de Varzim el divendres a 3 quarts de 9 del matí per tal d'afrontar un dur retorn cap a Estoril mitjançant 15 proves cronometrades de 322,50 km de distància, de les que 12 eren de terra, 2 d'asfalt i la restant mixta.
Hannu Mikkola i Arne Hertz s'imposaven consecutivament en les dues primeres proves especials del dia, i precisament en el segon tram de la jornada, Cabreira, Henri Toivonen i Fred Gallagher patien una punxada i en cedir uns 5 minuts, deixaven el seu lloc al podi a Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Hannu Mikkola i Arne Hertz encara serien a temps de marcar un altre escratx a Senhora de Graça, malgrat que el seu motor es començava a sobreescalfar degut a l'aixafament de la línia d'escapament, però arribats a la quarta, Marão, un pistó del motor del seu Audi Quattro es trencava i els nòrdics es veien obligats a abandonar. Ari Vatanen i David Richards passaven així a encapçalar la general per uns 5 minuts de marge vers Markku Alén i Ilkka Kivimäki, una vintena de segons més si la referència es mesurava amb Henri Toivonen i Fred Gallagher, mentre que Björn Waldegård esdevenien els quarts classificats a la nova taula a 5 minuts de la parella de Talbot, un cop els suecs de Toyota havien superat a Guy Fréquelin i Jean Todt en les primeres especials del dia.
El lideratge d'Ari Vatanen i David Richards seria efímer però, en la següent prova especial, celebrada sobre asfalt, David Richards s'equivocava de pàgina en les seves notes i la parella de Sutton Cars afrontava a massa velocitat un revolt tancat; afortunadament els pilots sortien indemnes de la inevitable sortida de pista, però el seu Ford Escort RS1800 no es podia treure de les vinyes on havia anat a parar, amb el que el seu abandonament era obligat i Markku Alén i Ilkka Kivimäki esdevenien així en els nous líders de la classificació per l'estret marge d'una trentena de segons vers Henri Toivonen i Fred Gallagher.
Els pilots de Talbot, veient la possibilitat de comandar la taula de temps, van començar a pressionar als pilots de FIAT; en la sisena prova especial retallaven uns quants segons als líders, on el millor temps corresponia a Michèle Mouton i Fabrizia Pons un cop les pilots havien aconseguit que el seu motor treballés bé d'una vegada. En la setena cronometrada del bucle el millor temps era per a Markku Alén i Ilkka Kivimäki, però un nou escratx d'Henri Toivonen i Fred Gallagher en la vuitena, neutralitzava l'avanç dels líders.
Henri Toivonen i Fred Gallagher marcaven un nou escratx a Viseu, novena prova especial de l'etapa, per tal de classificar-se a només 2 segons del lideratge i amb els 42 km de la cronometrada d'Arganil per davant. Malauradament, quan la lluita estava en el seu punt àlgid, el trencament d'una boixa en el seu Talbot Sunbeam Lotus arruinava les opcions d'Henri Toivonen i Fred Gallagher, que s'hi deixaven 6 minuts vers Markku Alén i Ilkka Kivimäki, els pilots més ràpids a l'especial. Les reparacions fetes posteriorment, suposaven afegir 4 minuts més als eu temps en forma de penalització per retard, però afortunadament pels seus interessos, Björn Waldegård i Hans Thorszelius acumulaven per llavors ja una penalització de 5 minuts després d'haver hagut de canviar la caixa de velocitats, amb el que la seva segona posició no corria perill.
Malgrat estar les dues primeres posicions ben definides, Henri Toivonen i Fred Gallagher s'imposaven en 3 de les 5 especials que restaven, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki ho feien en les altres 2, amb el que l'entrada al parc tancat d'Estoril es feia amb els finlandesos de FIAT al capdavant de la classificació per un marge de 10 minuts i 23 segons vers la parella finlandeso-britànica de Talbot. Björn Waldegård i Hans Thorszelius tancaven les places de podi a 15 minuts i 49 segons dels líders, mentre que Michèle Mouton i Fabrizia Pons s'enfilaven fins la quarta posició provisional a 23 minuts i 20 segons un cop les pilots havien aconseguit que el seu Audi Quattro funcionés com s'esperava.
La quarta i última etapa del ral·li no era més que una triple passada pel bucle de 3 trams de la Serra de Sintra, generant així el total de 9 proves especials cronometrades del programa amb una corda competitiva de 66 km. Michèle Mouton i Fabrizia Pons intentaven pressionar a Björn Waldegård i Hans Thorszelius imposant-se en 5 de les 6 primeres proves especials, però veient que la distància era massa important i que els de Toyota no s'inquietaven, la provençal i la torinesa d'Audi optaven per acabar el recorregut sense més experiments.
Així doncs, quan eren 3 quarts d'11 de la nit del dissabte 7 de març de 1981, el 15è Ral·li de Portugal es donava oficialment per conclòs a Estoril amb la victòria de Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Els finlandesos, malgrat iniciar el seu concurs a l'edició amb mal peu, finalment aconseguien guanyar per quarta vegada el ral·li portugués en completar els seus 680,5 km cronometrats en un temps de 8 hores 27 minuts i 26 segons. Henri Toivonen i Fred Gallagher invertien 9 minuts i 10 segons més que els guanyadors i pujaven al segon graó del podi, mentre que Björn Waldegård i Hans Thorszelius el tancaven a 16 minuts i 21 segons del temps dels primers classificats.
Desè podi de Toyota a Portugal gràcies a la robustesa del cotxe nipó.
La victòria que aconseguia a Portugal, servia al pilot finlandès Markku Alén per a situar-se al capdavant de la general del certamen per a pilots amb un sol punt de marge vers el segon classificat, que casualment era qui ocupava aquesta plaça al podi lus, el seu compatriota Henri Toivonen. Guy Fréquelin, malgrat acumular nombrosos problemes mecànics, va aconseguir acabar en sisena posició el ral·li, i sumava 6 punts que el deixaven en la tercera posició provisional.
Pilot |
Punts |
Markku Alén
|
|
Henri Toivonen
|
|
Guy Fréquelin
|
|
En el campionat de constructors, Talbot sumava dos segons llocs absoluts i dues victòries en Grup 2 en els dos esdeveniments celebrats fins al moment en el certamen, el que permetia al constructor franco-britànic situar-se com a líder provisional. Per la seva banda, FIAT, gràcies a la victòria aconseguida, experimentava una forta pujada empatant amb Opel en la segona plaça, mentre que Renault, que no sumava ni un sol punt a la cita, perdia la condició de líder aconseguida amb la seva victòria al Monte-Carlo i queia fins la tercera plaça.
Constructor |
Punts |
Talbot
|
|
FIAT
Opel
|
|
Renault
|
|