Moutinho-Fortes van ser qui millor es van recompondre del drama, traient un avantatge important en el reinici que els portaren a guanyar el ral·li.
El ral·li número 150 de l'Història del Mundial de Ral·lis, acabava el dissabte 8 de març de 1986, si bé per molts ja havia acabat en la seva jornada inaugural, el dimecres 5 de març a la Serra de Sintra. El 20è Ral·li de Portugal era la tercera cita del calendari del campionat i es presentava amb un recorregut menys dur en relació a edicions anteriors de 48 especials cronometrades d'una distància total de 703,50 km competitius. A la ronda portuguesa, que era puntuable per als campionats de pilots, marques i pilots de Grup A, s'hi presentaren els 110 equips inscrits dels que només 35 van acabar la prova.
Carlos Bica i Candido Junior van haver de remuntar posicions per arribar aconseguir el seu primer podi de la història en el mundial.
Per cinquè any consecutiu, el ral·li s'iniciava amb la triple passada pel bucle de Sintra pel matí, a les que després s'hi afegirien a partir del vespre 8 cronometrades més asfaltades per tal d'arribar a Povoa de Varzim, al nord. Això eren un total de 17 proves especials de 185,50 km cronometrats.
Molts eren els pilots que mostraven les seves inquietuts per còrrer a Portugal, on la temerositat del públic, que literalment envaïa la traçada per apartar-se just uns segons abans no passés el cotxe a altes velocitats, suposava una situació de risc molt elevada donades les velocitats que assolien els Grups B i les curtes distàncies de frenada d'aquests, un comportament que anava en auge i que els organitzadors no semblaven estar disposats a aportar solucions, a més a més, aquesta pràctica d'esquivar cotxes de ral·li, s'estava extenent a d'altres països com Itàlia. I finalment la tragedia va arribar en el primer tram, Lagoa Azul, quan Joaquim Santos i Miguel Oliveira en sortir d'un rasant es van trobar un seguit d'aficionats a la pista, en la maniobra per intentar esquivar-los, es van sortir rectes amb el seu Ford RS200 en una corba tancada, provocant la mort d'una mare de 36 anys i el seu fill de només 10, ferint a més a més de gravetat uns 25 espectadors més.
La prova es va interrompre immediatament i els pilots van ser reconduits cap Estoril neutralizant les restants proves especials de Sintra; per llavors, els caps de série ja havien disputat la primera passada pel bucle, és a dir, tres trams sent els pilots italians de Lancia Massimo Biasion i Tiziano Siviero els més ràpids amb un segon de ventatge vers Markku Alén i Ilkka Kivimäki i dos segons en relació als tercers integrants de l'equip italià, Henri Toivonen i Sergio Cresto.
Només conèixer la noticia, els membres de l'equip Ford, és a dir, els pilots suecs Stig Blomqvist i Bruno Berglund, i Kalle Grundel i Benny Melander, es van retirar per ordre expressa del seu director d'equip, Peter Ashcroft, doncs al cap i a la fi l'accident s'havia produit amb una unitat privada dels seus cotxes. Mentre l'organització decidia reempendre la marxa cap al nord a mitja tarda, la resta d'equips oficials es reunien per una bona estona a l'Hotel Estoril-Sol, on malgrat les reticències incials de Jean Todt, director esportiu de Peugeot, tots els equips oficials van decidir retirar-se de la competició, amb el següent comunicat manuscrit:
Els pilots que signen el present comunicat han optat per no continuar amb la cursa alegant el següents motius:
1. Per respecte a les families del espectadors morts i ferits.
2. Perque la situació a Portugal és molt especial, creiem que és impossible garantir la seguretat del espectadors
3. L'accident en aquesta primera prova va ser degut a que el pilot portugès va intentar esquivar unes persones que es trobaven enmig de la traçada. En cap moment es va deure al seu vehicle o a la velocitat a la que circulava.
4. Esperem que aquest comunicat beneficii al nostre esport
Probablement un dels moments que més va marcar la història dels ral·lis i que va començar a condemnar els cotxes Grup B.
Així doncs, en la represa des d'Estoril al vespre, en sortiren 75 equips cap al nord, d'entre els que Joaquim Moutinho i Edgar Fortes a bord d'un Renault 5 Turbo, van ser el més ràpids aconseguint un total de 7 escratxs dels 8 possibles, el que donava als locals un marge de 5 minuts i 36 segons sobre el per llavors segon classificat, el FIAT Uno Turbo de Grup A dels italians Giovanni del Zoppo i Loris Roggia. Tchine i Gilles Thimonier eren tercers amb un Opel Manta 400 a 3 minuts exactes de la parella italiana predecessora.
La segona etapa del programa mantenia l'asfalt com la superfície sobre la que disputar-se, programant-s'hi un total de 10 proves especials de 151 km competitius. La sortida des de Povoa de Varzim es produia a 2 quarts de 3 de la tarda del dijous 6 de març, el que suposava un descans d'una mica més de 8 hores pels pilots, mentre que l'arribada a la mateixa ciutat es programava per a 3 quarts de 12 de la nit.
Carlos Bica i Candido Junior prenien el millor temps per només 2 segons a Joaquim Moutinho i Edgar Fortes en la primera especial de la jornada, mentre que en les següents 9 proves especials de l'etapa, es retornava al domini aclaparador de la parella de Renault Portugal que marcava la referència en totes i cadascuna d'elles. Així doncs, quan mancaven minuts per arribar a la mitjanit, els líders gaudien de 12 minuts i 45 segons de marge vers Giovanni del Zoppo i Loris Roggia, mentre que Carlos Bica i Candido Junior remuntaven des de la desena plaça que ocupaven a la sortida del parc tancat al migdia, fins a la tercera, després d'haver aconseguit marcar el segon millor temps en totes i cadascuna de les cronometrades guanyades pels líders, amb el que els pilots feien entrada al parc tancat a 14 minuts i 57 segons dels primers classificats.
Amb l'arribada de la tercera etapa, les especials de terra començaven a fer acte de presència al programa. L'etapa era la més llarga i dura de totes, amb 13 proves especials de 191 km competitius, les quals permetien als participants que seguien en actiu, 52, inciar el retorn cap al centre del país. Joaquim Moutinho i Edgar Fortes seguien obrint bretxa, i els liders s'imposaven en totes i cadascuna de les 6 proves especials que conduien als participants fins al reagrupament de Regua, on aquests hi gaudien d'un marge una mica superior als 16 minuts vers Giovanni del Zoppo i Loris Roggia.
Els italians, malgrat cedir 2 minuts a Marão, quarta prova especial cronometrada de la jornada, aconseguien el segon millor temps en les restants 5 proves especials matinals i conservaven la segona plaça provisional a la taula de temps, si bé el seu marge vers el Lancia 037 Evo de Carlos Bica i Candido Junior s'havia vist reduit fins a 1 minut i 25 segons.
A la represa de la competició, els locals amb el Lancia antiquat aconseguien el millor temps i establien un gap inferior al minut amb els seus predecessors transalpins, però dos segons millors temps d'aquests en les dues següents proves especials per dos quarts per part de Carlos Bica i Candido Junior, deixava la distància entre les dues parelles en 1 minut exacte.
El duel que mantenien les dues formacions al llarg del que restava de tercera etapa, era pràcticament l'únic punt d'interès de l'esdeveniment, sent especialment important l'escratx que Carlos Bica i Candido Junior aconseguien en la darrera prova especial , doncs en retallar 42 segons als italians, aquests feien entrada al parc tancat de Viseu a les 9 de la nit a només 10 segons de la segona posició. Joaquim Moutinho i Edgar Fortes eren cómodes líders 16 minuts i 55 segons per davant.
La cel·lebració de la quarta i última etapa del ral·li suposava els últims 176 km cronometrats de l'edició, els quals es distribuien al llarg de 8 proves especials entre les que hi destacava la presència en dues ocasions del tram d'Arganil. Carlos Bica i Candido Junior marcaven el millor temps en la primera passada per Arganil, especial inaugural de l'etapa, amb el que els portuguesos accedien a la segona posició. Tres escratxs més a continuació, entre els que hi calia comptar amb la segona passada per Arganil, deixava als locals amb 2 minuts i 43 segons de marge amb Giovanni del Zoppo i Loris Roggia.
Amb 4 proves especials per endavant, que amb prou feines arribaven a la cinquantena de quilòmetres cronometrats, la competició es va donar oficiosament per acabada, fita que es va aconseguir en quan els 35 equips supervivents van arribar a l'Autodrom d'Estoril el dissabte a partir de 2 quarts d'11 de la nit; moment en que Joaquim Moutinho i Edgar Fortes esdevenien en els guanyadors del 20è Ral·li de Portugal. Els pilots completaven els 659,50 km cronometrats que s'acabaven disputant, en un temps de 7 hores 50 minuts i 44 segons, sent a més a més els primers pilots portuguesos en inscriure el seu nom en el palmarès de la prova d'ençà de 1969, si bé les condicions en les que s'aconseguia la fita eren un tan anòmeles. Carlos Bica i Candido Junior invertien 13 minuts i 11 segons més que els seus compatriotes i completar el ral·li en la segona posició, mentre que els italians Giovanni del Zoppo i Loris Roggia eren tercers absoluts i guanyadors del Grup A a 14 minuts i 52 segons del temps dels primers classificats.
L'agilitat de seu FIAT Uno, va permetre a la parella transalpina marcar el seu primer podi de la història.
En la categoria reservada al Grup A, en els compassos inicials de la prova es va viure un duel a 2 bandes entre el FIAT Uno Turbo dels italians Michele Rayneri i Carlo Cassina amb el Volkswagen Golf GTi de Kenneth Eriksson i Peter Diekmann, i en el que un altre FIAT Uno Turbo, el dels també italians Giovanni del Zoppo i Loris Roggia, no en quedava massa despenjat amb dos millors registres i un tercer.
Després de l'accident de Lagoa Azul però, entre les baixes dels equips oficials calia compatibilitzar la de Volkswagen, amb el que els tres FIAT Uno Turbo del Jolly Club quedaven al capdavant de la classificació. Michele Rayneri i Carlo Cassina s'imposaven en la primera prova especial de la represa per restar a 1 segon per darrera dels seus companys de formació, però en la segona aquests patien un accident i debien abandonar la competició, deixant a Giovanni del Zoppo i Loris Roggia pràcticament en solitari, doncs el seu marge per llavors amb Alessandro Fiorio i Arles Montenesi era de 99 segons.
Marcant sempre el millor temps entre els Grup A, i fins i tot permetent-se alguns segons millors temps absoluts, els italians gaudien d'un marge superior als 3 minuts i mig amb el Toyota Corolla GT de l'alemany Klaus Fritzinger i el belga Leon Lejeune, mentre que els locals Pedro Sena i António Guerra estaven molt aprop de la segona posició amb un Peugeot 205 1.6 GTi.
Amb l'esdevenir de la segona etapa, els líders seguien obrint bretxa al capdavant de la classificació, mentre que la parella local amb Peugeot, ràpidament donava compte de la segona posició per retornar a Povoa de Varzim amb 1 minut i 47 segons de marge amb Klaus Fitzinger i Leon Lejeune, un marge però que s'esbaïa en l'especial de Fafe, quan els pilots causaven baixa al ral·li.
Per davant Giovanni del Zoppo i Loris Roggia seguien marcant la referència, mentre que per darrera, els guanyadors de la categoria en la darrera edició, els locals Jorge Ortigão i Pedro Perez, mostraven un excel·lent rendiment en les cronometrades de Fafe i Marão per tal de retallar el minut i mig de gap que tenien amb Klaus Fitzinger i Leon Lejeune i rellevar-los de la segona posició. En el camí cap a Viseu, els portuguesos es distanciaven netament del pilot alemany i el copilot belga, qui en els compassos inicials de la quarta i última etapa del ral·li haurien d'engruixar la llista d'abandonaments per tal de deixar les tres primeres posicions de la classe pràcticament definitives.
Finalment la victòria corresponia a Giovanni del Zoppo i Loris Roggia, amb el que l'italià s'unia a l'empat en la segona posició amb els dos guanyadors previs, el francès Alain Oreille i el suec Mikael Ericsson, mentre que el retirat per consciència, el també suec Kenneth Eriksson, seguia comandant la classificació amb 19 punts i cap victòria.
Del Zoppo - Roggia guanyaven amb molt de marge el Grup A i presentaven batalla en la general absoluta.
La general en el campionat per a pilots seguia estant comandada pel finlandès Juha Kankkunen, mentre que per darrera seu, Joaquim Moutinho, gràcies a la victòria aconseguida a casa, empatava en la segona posició amb el també finlandès Henri Toivonen, si bé aquesta posició era merament anecdòtica doncs al pilot portuguès no se l'esperava veure més al llarg de la temporada. En la tercera plaça també es produïa un empat entre els tres classificats amb una segona posició, és a dir, els finlandesos Timo Salonen, Markku Alén i ara el portuguès Carlos Bica.
Pilot |
Punts |
Juha Kankkunen
|
|
Henri Toivonen
Joaquim Moutinho
|
|
Timo Salonen
Markku Alén
Carlos Bica
|
|
En el campionat de marques, la general es va mostrar inalterada, ja que cap dels constructors havia inscrit prèviament a cap dels privats que acabaven la ronda ibèrica per a poder puntuar, i per tant Lancia i Peugeot seguien empatant amb una victòria i un segon lloc per davant d'Audi i de Volkswagen.
Constructor |
Punts |
Lancia
Peugeot
|
|
Audi
|
|
Volkswagen
|
|