Després de quatre abandonaments a Portugal, Sainz-Moya aconseguien retornar a Estoril i com a guanyadors
El dissabte 9 de març de 1991, els jardins del Casino d'Estoril eren un any més escenari de la cerimònia de clausura del Ral·li de Portugal, en concret la 25ena edició de la cita lusa. El recorregut de la prova comptava amb 38 proves especials cronometrades de superficie mixta asfalt-terra d'una corda de 564,20 km en el seu programa, a les que els 95 equips participants dels 106 que s'hi inscribien havien de començar a fer front a partir del dimarts 5 de març. El ral·li, que era puntuable pels campionats de constructors, pilots i mundial de producció, era completat per 28 participants.
Auriol-Occelli van mantenir el pols fins a les acaballes del recorregut..
Una especial espectacle programada a Jamor el dimarts a primera hora de la tarda, de tan sols 2,30 km de distància, donava el tret de sortida als participants, en la que l'ordre de sortida es revelava clau, doncs les intenses pluges caigudes havien deixat la pista molt enfangada i amb el pas dels participants, aquesta empitjorava.
Els primers en prendre la sortida van ser els italians Miki Biasion i Tiziano Siviero en virtud de guanyadors de les tres últimes edicions de la cita ibérica, al que els hi va seguir els campions mundials en vigència, els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya, els quals rebaixaven en 1 segon el registre anterior dels pilots de Lancia. Markku Alén i Ilkka Kivimäki, poseïdors del récord absolut de victòries a la prova amb 5, eren els tercers en prendre la sortida i a bord del seu Subaru Legacy RS aconseguien marcar el mateix temps que la parella de Toyota, donant-se un liderat ex-aequo entre espanyols i finlandesos. A partir de llavors la traçada es va tornar en unes condicions impossibles per a la resta de participants per tal de millorar els registres anteriors amb el que els pilots de Subaru i Toyota se n'anaven a dormir com a líders.
La primera etapa es completava a partir de l'endemà dimecres amb el seu viatge cap a Provoa de Varzim, situada al nord del país, on s'hi tenia prevista la entrada a la 1 de la matinada del dijous, mitjançant 11 proves especials de 177,30 km cronometrats, de les quals una era mixta, Freita, i la resta sobre asfalt.
La pluja va acompanyar als participants des de que prengueren la sortida als jardins del Casino d'Estoril, tal va ser la intensitat d'aquestes, que van provocar un esllabissament de terra en la primera especial programada del dia, obligant als organitzadors a cancelar-la. Així doncs l'inici de la competició en els trams es desplaçava fins a Montejunto, on un escratx de Carlos Sainz i Luis Moya, situava a la parella campiona del món en primera posició provisional.
En la següent especial cronometrada programada, Markku Alén i Ilkka Kivimäki, els co-liders recentment destronats, feien el mateix en els 20,50 km del tram de Figueira dos Vinhos, el que permetia als finlandesos recuperar el liderat de la prova en desplaçar-n'hi a la parella espanyola de Toyota. Precisament en aquesta cronometrada, els italians Miki Biasion i Tiziano Siviero patien una punxada i s'endarrerien uns 30 segons vers els primers classificats.
A partir de llavors dos especialistes en asfalt com són François Delecour i Anne-Chantal Pauwels, guanyadors de la quarta prova cronometrada del dia, peró sobretot Armin Schwarz i Arne Hertz, cobraven protagonisme. La parella germano-sueca de Toyota s'imposava consecutivament en les quatre proves especials cronometrades que seguien en el programa, el que permetia al segon equip dels japonesos afincats a Colònia, passar a liderar la general del ral·li a partir de la cinquena especial del dia després d'haver estat en temps propers als líders al llarg de les quatre proves cronometrades anteriors.
Entretant, enmig del domini d'Armin Schwarz i Arne Hertz, Markku Alén i Ilkka Kivimäki erraven la munta de pneumàtics i perdien de cop gairebé 1 minut només a l'especial més llarga del dia, precisament la cinquena en la que es produia el canvi en el liderat, Serra de Lousa. Mentre que en el cas de François Delecour i Anne-Chantal Pauwels, una averia en els intercomunicadors, impedia al pilot francès escoltar correctament les notes que li cantava la seva co-pilot. Per últim, una averia en els eixugaparabrises del Celica GT-4 de Carlos Sainz i Luis Moya, endarreria la parella espanyola, alhora que els hi entrava molta aigua a l'interior.
Un cop ja havia caigut la nit a Portugal i s'havia superat el reagrupament d'Arganil, Miki Biasion i Tiziano Siviero trencaven la ratxa d'Armin Schwarz i Arne Hertz, que ni tan sols figuraven entre els 5 millors equips en perdre 11 segons vers la parella italiana en la novena prova especial de la jornada, desena de l'etapa i del comput global del ral·li, si bé la parella de Toyota es mantenia líder. En la següent especial, una placa de gel va canviar el transcurs del ral·li, doncs tan François Delecour i Anne-Chantal Pauwels com els líders Armin Schwarz i Arne Hertz, la trepitjaven i es veien forçats a abandonar la prova per accident. Miki Biasion i Tiziano Siviero, autors novament del millor registre a l'especial, passaven a liderar la general, condició que confirmarien en obtenir l'últim escratx de la jornada, permetent a la parella italiana entrar al parc tancat de Povoa de Varzim amb 9 segons de marge vers els francesos del Jolly Club Didier Auriol i Bernard Occelli i 25 en relació a Carlos Sainz i Luis Moya. Markku Alén i Ilkka Kivimäki, quarts classificats, es trobaven ja una mica despenjats vers els inquilins del podi provisional doncs feien entrada a la neutralització de l'etapa a 1 minut i 24 segons dels seus ex-companys d'equip.
A part de les baixes abans esmentades d'Armin Schwarz i Arne Hertz i de François Delecour i Anne-Chantal Pauwels en la desena especial per accident, en la sisena especial del dia, el ral·li perdia simultaniament a Malcolm Wilson i Nicky Grist per sortida de pista i a Alex Fiorio i Luigi Pirollo per averia en el motor, el que significava que Ford es quedava sense representació abans de ni tan sols acabar la primera etapa.
Dijous amb l'arribada de la segona etapa del ral·li, un bucle amb inici i final a Povoa de Varzim, arribava la majoria per a les especials de terra, amb un total de sis cronometrades sobre aquesta superficie més una setena especial sobre terreny mixte a Lousada, i que precisament donava el tret de sortida a la jornada, el que permetien afegir al rutòmetre del programa 85,50 km cronometrats més.
Els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya hi feien debutar els revolucionaris pneumàtics asimètrics de Pirelli, gràcies als quals la parella de Toyota aconseguia imposar-se en totes i cadascuna de les 7 proves cronometrades de la segona etapa. Si bé en les quatre primeres especials cronometrades, d'una corda més curta, els espanyols només feien que escurçar distàncies vers els dos Lancia que els precedien, a Luilhas, cinquena especial del dia, els campions mundials en vigència tornaven a liderar la prova.
A São Lourenço, l'especial més llarga del segon dia de competició amb 26 km de lluita contra el cronòmetre, Markku Alén i Ilkka Kivimäki perdien 1 minut adicional per un problema en el motor del seu Legacy RS mentre que el belga Marc Duez i el seu copilot alemany Klaus Wicha, es veien obligats a abandonar el ral·li per averia elèctrica en el seu Toyota Celica GT-4 semioficial i decorat amb els colors de la petrolera belga Fina.
Carlos Sainz i Luis Moya feien la segona entrada al parc tancat de Povoa de Varzim amb 24 segons de marge vers Didier Auriol i Bernard Occelli, 19 dels quals s'aconseguien en l'escratx de l'última prova especial cronometrada, mentre que Miki Biasion i Tiziano Siviero, que perdien 12 segons vers la parella espanyola en la darrera especial cronometrada, es trobaven a 27 segons dels líders i en tercera posició provisional. El minut que cedien Markku Alén i Ilkka Kivimäki en la penúltima especial cronometrada de la segona jornada, permetia als seus compatriotes de Lancia, Juha Kankkunen i Juha Piironen, pujar fins la quarta posició provisional que aquests abans ocupaven, si bé els dues vegades campions mundials es trobaven a gairebé 2 minuts dels seus companys d'equip italians.
La tercera etapa del ral·li desplaçava als 42 equips participants que restaven en actiu des de Povoa de Varzim fins a Viseu a través de 9 proves cronometrades, 8 de les quals eren sobre terra i 1, Armamar, sobre asfalt, que totalitzaven 124,40 km. El mal estat de la pista peró, va obligar als organitzadors a cancelar la celebració de l'última especial de la jornada, Viseu, la qual era la més temuda entre els participants a part de la més llarga de la jornada i del ral·li.
Didier Auriol i Bernard Occelli van sortir disposats a atacar la posició dels líders, i la parella francesa del Jolly Club s'imposaven en quatre de les cinc primeres especials cronometrades del dia, només un escratx de Carlos Sainz i Luis Moya en el segon tram que es celebrava, impedia el quintet dels pilots de l'altra banda dels Pirineus, que gràcies als 4 millors temps aconseguits, es situaven a només 12 segons dels líders.
En la sisena especial cronometrada del divendres el millor temps era per a Miki Biasion i Tiziano Siviero, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli empataven amb Carlos Sainz i Luis Moya en l'autoria del segon millor crono a 3 segons de la parella oficial italiana. En les dues especials que tancaven la jornada, sengles escratxs dels pilots espanyols de Toyota, permetia als líders recuperar 3 dels segons perduts fins al moment vers els pilots del Jolly Club i fer la entrada a Viseu amb 15 segons de marge amb ells. Per la seva banda Miki Biasion i Tiziano Siviero seguien perdient terreny malgrat marcar 1 escratx, i es trobaven a 43 segons dels líders, si bé el seu cas era força millor que el de Juha Kankkunen i Juha Piironen, els quals seguien estant perduts en la quarta posició ara ja a 3 minuts i 23 segons de la primera posició.
En quan a l'apartat de baixes, era destacable la que patien el pilot finlandès Hannu Mikkola i el seu copilot suec Johnny Johansson, quan la parella oficial de Mazda que ocupava una còmode sisena posició provisional, veia com una averia de l'alternador del seu 323 GTX, els deixava a l'estacada durant la celebració de la cinquena prova.
La quarta i última jornada del ral·li, composada per 10 proves especials cronometrades, incloia els temuts trams del bucle d'Arganil, alhora que esdevenia l'etapa més llarga del programa amb 177 km que posarien a prova la fiabilitat de les desgastades mecàniques alhora que les forces dels participants.
La sortida de Viseu es donava a les 4 de la matinada, pel que la primera passada per Arganil encara es feia de nit, allà Didier Auriol i Bernard Occelli retallaven un segon a Carlos Sainz i Luis Moya, alhora que tots dos participants deixaven clar que la lluita per la victòria seria cosa de tots dos en quan Miki Biasion i Tiziano Siviero, autors del tercer millor registre, s'hi deixaven 15 segons i la seva diferència vers els líders fregava ja el minut.
En la segona especial cronometrada de la etapa, ara eren Carlos Sainz i Luis Moya els qui s'adjudicaven el millor temps i no només recuperaven el segon perdut, sino que afegien un altre més al gap que separaven tots dos cotxes. Amb la tercera prova especial arribava el trenc d'alba i aquí Didier Auriol i Bernard Occelli s'acostaven bastant als líders en quan els hi retallaven 5 segons amb el seu temps escratx.
En tornar a passar per la primera i segona especial cronometrada, Carlos Sainz i Luis Moya aconseguien l'efecte contrari en quan els espanyols s'adjudicaven consecutivament els dos trams, alhora que els francesos hi patien respectives sortides de pista, la segona d'elles per tal d'evitar uns aficionats mal situats, que els hi suposaven perdre 13 segons amb els líders. Dos escratxs més consecutius dels pilots de Toyota, suposaven afegir 25 segons més al coixí del liderat i pràcticament posar final a tota especulació que pogués exisitir en la lluita per la primera plaça a manca de tres trams per arribar de nou a Estoril.
Precisament en aquests tres últims trams cronometrats, primer es va poder veure com Carlos Sainz i Luis Moya afluixaven una mica el ritme primer, permetent que Didier Auriol i Bernard Occelli aconseguissin el seu setè i últim escratx al llarg del ral·li, mentre que en les dues últimes proves especials, francesos i espanyols van optar per cuidar les mecàniques deixant el rol protagonista de la lluita contra el crono als italians Miki Biasion i Tiziano Siviero, que d'aquesta manera escurçaven una mica les distàncies.
Amb l'arribada als jardins del Casino d'Estoril el dissabte a les 20h es donava per conclosa la 25ena edició del Ral·li de Portugal, en la que no només per primera vegada en la seva carrera Carlos Sainz i Luis Moya aconseguien arribar al final de la prova, sino que a més a més obtenien la victòria en completar el recorregut en un temps de 6 hores 6 minuts i 36 segons, és a dir, en 47 segons menys que Didier Auriol i Bernard Occelli. Miki Biasion i Tiziano Siviero per la seva banda tancaven el podi a 2 minuts i 5 segons dels guanyadors.
A mida que avançava l'event, Biasion-Siviero evidenciaven que no podien seguir el ritme dels dos primers classificats.
En la categoria reservada als vehicles de producció, és a dir els Grup N, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne feien patent el seu domini de la classe en la superespecial espectacle no només superant a la resta de cotxes de la seva categoria, sino que a més a més fent el mateix amb diversos cotxes de Grup A. Peró en el viatge cap al nord de Portugal emprés a partir del dimecres al matí, uns contra-temps amb la caixa de canvis i les suspensions endarrerien la parella finlandesa deixant al capdavant de la categoria al monegasc Christophe Spiliotis i al francès Freddy Delorme.
En el bucle del nord, el belga Grégoire de Mevius i el seu copilot francès Hervé Sauvage prengueren les regnes de la categoria, si bé per darrera venien pressionant fort els finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, els quals abans d'arribar a Viseu, ciutat en la que es neutralitzava la tercera jornada, recuperaven la primera plaça aprofitant uns problemes d'embragatge en la parella de Mazda.
La quarta i última etapa del ral·li, la més llarga i dura de totes com si les anteriors no ho haguessin estat prou, es revelaria cruel amb les mecàniques de producció, doncs els finlandesos es veurien privats de la victòria en quan un nou problema aparescut en la seva caixa de canvis, els obligava definitivament a abandonar, servint en safata la primera plaça a Grégoire de Mevius i Hervé Sauvage que aconseguien imposar-se en la classe.
En clau de campionat, l'abandonament de Christophe Spiliotis i Freddy Delorme, deixava un triple empat al capdavant de la taula a 13 punts, entre els que s'hi trobaven el propi pilot monegasc, el belga Grégoire de Mevius i el suec Stig-Olov Walfridsson.
Carlos Sainz iniciava de forma impecable la seva reconquesta del campionat per a pilots amb la segona victòria consecutiva en dues participacions en el calendari. Immediatament per darrera del pilot madrileny, a 13 punts, s'hi situava el vicentí Miki Biasion, que en el seu haver tenia dos podis en les dues mateixes rondes en les que havia participat, superant a la seva vegada al suec Kenneth Eriksson, guanyador del ral·li de Suècia que veia com Markku Alén li empatava la puntuació en completar el recorregut en cinquena posició.
Pilot |
Punts |
Carlos Sainz
|
|
Massimo Biasion
|
|
Kenneth Eriksson
Markku Alén
|
|
En el campionat de marques, la bona marxa de Carlos Sainz i Luis Moya emplaçava a Toyota al capdavant de la taula del campionat, amb 40 punts, mentre que Lancia s'havia de conformar en acumular dues segones posicions que situaven a la marca torinesa en segona posició a 6 punts dels seus principals rivals. Ford, malgrat tenir tots els seus efectius fora del ral·li abans de completar la primera jornada, seguia ocupant la tercera plaça del campionat, si bé ara ja força més despenjada de les dues marques que tenia per endavant.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Lancia
|
|
Ford
|
|