Pràcticament tot els rivals d’Ogier-Ingrassia es van anar eliminant per si sols.
Tercera prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 33è Ral·li de Mèxic tancava edició el diumenge 10 de març de 2019 amb 15 equips participants presents en la seva cerimònia de clausura. El ral·li, que entregava punts en els certàmens de pilots, marques, així com WRC2Pro i WRC2, només tenia 24 equips en la seva llista oficial d’inscrits, dels que 22 iniciarien des de la pertinent rampa de sortida el dijous 7 de març, el camí cap a les 21 proves especials de 313,87 km de distància que els organitzadors havien disposat sobre el programa.
Tot i obrir pista divendres, Tänak-Järveoja feien bo el segon lloc.
Un any més, els carrers i túnels de Guanajuato acollien el dijous al vespre l’especial espectacle inaugural de l’edició. Al llarg dels seus 1,14 km cronometrats, alguns d’ells patrimoni de l’Unesco, donaven com a guanyadors als finlandesos de Citroën Esapekka Lappi i Janne Ferm, els quals aturaven el cronòmetre per la mínima distància mesurable, és a dir 1 dècima de segon, per davant d’Andreas Mikkelsen i Anders Jæger. Emperò, un salt artificial esdevenia massa perillós, amb el què l’especial era cancelada i fins a 5 formacions passaven a compartir la tercera plaça a 6 dècimes de segons dels líders finlandesos, entre els que s'hi trobaven noms com els companys d’equip dels líders Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, guanyadors de la darrera edició de la ronda mexicana, els Toyota de Kris Meeke i Sebastian Marshall i d’Ott Tänak i Martin Järveoja, el Ford d’Elfyn Evans i Scott Martin i el Hyundai de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
Divendres, a partir de les 9 en punt del matí, es reprenia la competició amb la sortida dels participants del parc tancat de León. Aquests tenien per davant les 8 proves especials de 114,19 km cronometrats que els organitzadors havien disposat sobre el programa, una distància que sortia de passar en dues ocasions per un bucle de 2 trams, més una passada per l’especial espectacle dels carrers de León al migdia, una primera passada per la cronometrada de Las Minas, que esdevindria el Power Stage el diumenge a la tarda, així com dues passades per l’especial espectacle de l’Autodrom de León, ara anomenada en honor al seu esponsor, V-Power Shell, que novament tancaven l’activitat del dia.
Setè en pista, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger s’imposaven en la primera prova especial de l’etapa, la més llarga de tot el dia, per davant de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, tercers en pista, i dels seus companys d’equip càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio, desens sobre la grava; amb el què les tres tripulacions passaven a ocupar, i per aquest ordre, les tres posicions de podi.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’imposaven en la cronometrada següent, última serrana del bucle matinal, i els francesos de Citroën restaven a 7 dècimes de segon del lideratge d’Andreas Mikkelsen i Anders Jæger. Precisament la parella noruega de Hyundai s’imposava en l’especial espectacle dels carrers de León i aquests entraven a les assistències de mitja jornada conservant el lideratge per 1,6 segons de marge amb els campions mundials en vigència i 2,7 segons amb els seus companys de formació.
En sortir de la neutralització de mitja jornada, tornant a passar per l’especial més llarga del dia, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger trencaven la suspensió posterior del seu i20 WRC i els noruecs es veien obligats a abandonar l’etapa. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, que eren els més ràpids a final de tram per 8 dècimes de segon de marge amb Dani Sordo i Carlos del Barrio, esdevenien així en els nous líders de la classificació provisional, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin passaven a ocupar el graó més baix del podi a 10,4 segons dels qui havien estat els seus companys d’equip uns mesos abans i per davant dels seus compatriotes Kris Meeke i Sebastian Marshall.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia sortien airosos de la pressió que intentaven exercir Dani Sordo i Carlos del Barrio en la següent prova especial del programa, doncs els pilots tornaven a anotar-se la victòria de tram, i novament per davant de la parella espanyola de Hyundai. Malauradament en l’enllaç cap a “Las Minas” una avaria elèctrica noquejava a la parella càntabra, la qual es veia obligada a abandonar la jornada tal i com instants abans havien fet els seus companys noruecs.
Tot i fer de cotxe escombra, però en sentit literal, Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en la primera passada de “Las Minas” per tal d’estrenyer les distàncies amb aquells que tancaven la pinça dels 5 primers classificats, els finlandesos Esapekka Lappi i Janne Ferm, mentre que els britànics Kris Meeke i Sebastian Marshall passaven a tancar les places provisionals de podi amb la baixa del Hyundai número 6.
Ott Tänak i Martin Järveoja s’anotaven una altra victòria de tram així com un segon millor temps en les dues passades per l’especial espectacle de l’Autodrom de León, el que combinat amb la baixa de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila en l’enllaç cap aquestes especials, permetia als estonis entrar al parc tancat de la ciutat quan mancaven 2 minuts per a 1 quart de 9 del vespre ocupant la quarta posició a 37,1 segons dels líders, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Els francesos de Citroën completaven l’etapa amb 14,8 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin i de 21,1 segons en relació a Kris Meeke i Sebastian Marshall. Mentre que els seus companys de formació, Esapekka Lappi i Janne Ferm, ocupaven la cinquena plaça a 2,0 segons dels estonis de Toyota, gaudint de 21,6 segons de marge amb els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
L’etapa sabatina era la més llarga de tot el programa amb 138,37 km cronometrats al llarg de 9 proves especials, les quals s’iniciaven a manca de 5 minuts per a 3 quarts de 7 del matí. Aquestes especials resultaven de passar en dues ocasions per un bucle de 3 trams, així com dues vegades per l’especial de l’Autodrom de León i una vegada per l’especial urbana de la capital al vespre.
Esapekka Lappi i Janne Ferm patien un accident en la primera prova especial del dia, i en quedar el seu cotxe travessat en la pista, els organitzadors decidien aturar la cronometrada i impartir temps nocionals aquells que no havien aconseguit completar el tram. Kris Meeke i Sebastian Marshall s’anotaven així la victòria de tram, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, que havien punxat instants abans que s’onegés la bandera vermella, rebien un temps 22,4 segons pitjor que el dels britànics de Toyota, amb el que els de la firma japonesa passaven a comandar la taula de temps per 1,3 segons de marge amb els campions mundials.
Tan d’hora com Sébastien Ogier i Julien Ingrassia perdien el lideratge, aquests el recuperaven, doncs Kris Meeke i Sebastian Marshall danyaven una roda del seu Yaris WRC en la segona especial sabatina arran de no parar-se a canviar-la quan s’havia punxat. En endarrerir-s’hi una mica més de minut i mig i danyar les suspensions, aquests baixaven fins la cinquena posició i afrontaven el que quedava d’etapa amb el cotxe mermat. L’incident beneficiava als seus companys Ott Tänak i Martin Järveoja, que passaven a ocupar la tercera posició per darrera d’Elfyn Evans i Scott Martin.
El bucle matinal es completava amb la segona victòria de tram consecutiva de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia entre aquells que no s’havien acollit al reinici d’etapa o el “rally2”, amb el què els líders entraven a les assistències de mitja etapa amb 19,2 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin i 41,0 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja.
Ja en el bucle de la tarda, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tornaven a ampliar distàncies en imposar-se en la primera especial cronometrada del bucle, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja escurçaven distàncies amb el segon graó del podi en marcar el millor temps en les dues especials campestres següents.
Com en altres ocasions, les especials espectacle de León no oferien pràcticament res interessant als seguidors telemàtics del ral·li ni tampoc als participants, els quals quan mancaven 4 minuts per a que les manetes del rellotge indiquessin que eren les 8 en punt del vespre del dissabte 9 de març de 2019, aquests començaven a entrar al parc tancat de la ciutat.
En ell Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi ocupaven la primera posició per 27,0 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin i per 29,2 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja. Els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, a 1 minut i 15,7 segons del lideratge i amb 3 minuts i 21,4 segons de marge amb Kris Meeke i Sebastian Marshall, se’ls hi plantejava una jornada dominical força plàcida, sense res a guanyar i res a perdre.
L’última etapa arrancava a les 8 en punt del matí i aquesta estava novament formada per només 3 proves especials cronometrades d’una corda competitiva total de 60,17 km. Unes especials per les que, a diferència d’anys anteriors, només s’hi passaria una vegada per cadascuna i que per tant sorgien de 3 trams diferents.
Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en la primera especial dominical i llevaven la segona plaça a Elfyn Evans i Scott Martin, una posició que els estonis s’encarregaven d’afermar amb una altra victòria de tram en la cronometrada següent. Al Power Stage, segona passada per l’especial de “Las Minas”, tot canviava i Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’asseguraven la màxima puntuació possible en aturar el cronòmetre abans que ningú en aquest tram, emportant-se així els 5 punts extra que aquesta especial entregava, per davant de Kris Meeke i Sebastian Marshall i de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
Quan passaven 3 minuts de les 2 de la tarda, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia entraven al parc tancat de León, per 58 minuts més tard, és a dir a les 3 de la tarda, pujar al graó més alt del podi del 33è Ral·li de Mèxic i certificar així la seva cinquena victòria a l’esdeveniment. Els francesos completaven els 312,73 km cronometrats disputats amb un temps de 3 hores 37 minuts i 8 segons, 30,2 segons menys que els estonis Ott Tänak i Martin Järveoja i 49,9 segons menys que Elfyn Evans i Scott Martin.
Evans-Martin no van poder resistir la pressió i finalment eren tercers
En categoria WRC2Pro els polonesos d’M-Sport Lukasz Pieniazek i Kamil Heller eren els únics en formalitzar la seva inscripció a l’esdeveniment americà. Malgrat que aquests patien un accident en la sisena prova especial del programa, segona cronometrada en el bucle post meridional del divendres, aquests podien reiniciar la competició l’endemà dissabte i ser així a la cerimònia de clausura del diumenge al migdia, moment en el que aquests s’alçaven com els vencedors de la classe i s’anotaven així els pertinents 25 punts en el seu comptador.
Uns punts que permetien al pilot polonès superar a Kalle Rovanperä en la clasificació provisional del certamen per 1 sol punt i restar així en la segona posició a 3 punts del seu company d’estructura britànic Gus Greensmith.
El mèrit de Pieniazek i Heller era anar fins a Mèxic.
En la categoria WRC2, la llista d’inscrits estava força més nodrida que no pas en la classe reservada als oficials. Després de l’especial espectacle inaugural de Guanajuato, en la que el xilè Alberto Heller i l’argentí José Díaz hi aturaven el cronòmetre abans que ningú, la segona jornada es presentava com un duel a dues bandes entre el bolivià Marco Bulacia i l’argentí Fabian Cretu amb els locals Benito Guerra i Jaime Zapata. Els primers s’anotaven 5 victòries de tram en les 8 cronometrades de la jornada, mentre que els segons 3, amb el què ambdues tripulacions feien cap al parc tancat de León a 1 quart menys 2 minuts de 9 del vespre amb una distància de 9,8 segons favorables al jove bolivià i a l’argentí.
Dissabte, els locals Benito Guerra i Jaime Zapata feien una passa endavant per tal de revertir la situació, i si bé la primera prova especial de la jornada cap dels pilots de la classe l’arribaven a disputar arran de l’accident dels finlandesos Esapekka Lappi i Janne Ferm, en la següent aquests hi marcaven el millor temps i amb ell es feien amb el lideratge de la categoria. Benito Guerra i Jaime Zapata encadenaven llavors dos millors temps per afermar-se en la condició recentment assolida, els quals units amb els gairebé 4 minuts perduts per Marco Bulacia i Fabian Cretu amb un toc a la llanda en el seu Škoda Fabia R5 en la primera especial de la tarda, deixaven als mexicans amb un marge molt còmode al capdavant de la classificació.
Tot i que els germans xilens Pedro i Alberto Heller, i els seus respectius copilots, havien de recórrer a la fórmula del rally2 al llarg de la jornada, Benito Guerra i Jaime Zapata no relaxaven el ritme i aquests feien entrada al parc tancat de León amb un coixí de 3 minuts i 43,6 segons vers Marco Bulacia i Fabian Cretu.
Una distància que ara si convidava als líders a prendre’s amb calma la jornada dominical i acabar aconseguint la victòria final per 3 minuts i 16,0 segons amb Marco Bulacia i Fabian Cretu i per 37 minuts i 6,7 segons amb Alberto Heller i José Díaz. Pedro Heller i el català Axel Coronado, es veien obligats a abandonar el diumenge al matí i no podien completar així la classificació de la classe.
A efectes de campionat, Benito Guerra aconseguia els seus primers punts al certamen i el mexicà empatava a 25 punts en la segona plaça amb Yoann Bonato, guanyador al Monte-Carlo, i restaven així a 15 punts del lideratge del noruec Ole-Christian Veiby.
Guerra-Zapata guanyaven a casa.
En el campionat de pilots, Sébastien Ogier seguia pagant cara l’errada del Ral·li de Suècia, i malgrat sumar la segona victòria de la temporada, el provençal restava en segona posició a 4 punts del lideratge d’Ott Tänak, qui comptava les seves participacions per podis. Tot i tenir un esdeveniment per oblidar, Thierry Neuville no perdia massa terreny i restava a 10 punts del pilot estoni.
Pilot |
Punts |
Ott Tänak
|
|
Sébastien Ogier
|
|
Thierry Neuville
|
|
En quan a marques, Citroën sumava 3 punts més que Toyota a l’esdeveniment americà i els de Versalles escurçaven fins als 8 punts el gap que tenien amb la marca nipona establerta al garatge de Tommi Mäkinen a Finlàndia. Hyundai, que només aconseguia afegir 20 punts en el seu comptador particular, perdia una plaça amb els dels dos galons per restar en tercer lloc del certamen.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Citroën
|
|
Hyundai
|
|