Ogier-Ingrassia donaven el cop de gràcia el dissabte per la tarda.
El 32è Ral·li de Mèxic tancava edició el diumenge 11 de març de 2018 amb 21 parelles participants presents en la seva cerimònia de clausura. La ronda americana, que entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, comptava amb 31 equips en la seva llista oficial d’inscrits, dels que 29 emprendrien des de la pertinent rampa de sortida el dijous 8 de març, el camí cap a les 22 proves especials cronometrades de 344,49 km de distància que els organitzadors havien disposat sobre el programa.
Tot i liderar divendres al vespre, els càntabres es van acabar desinflant.
Els carrers, patrimoni mundial de la humanitat segons la Unesco, de Guanajuato acollien un any més l’especial espectacle que donava el tret de sortida a l’edició el dijous al vespre. En els 2,53 km de cronometrats que comptava en l’edició, els més ràpids eren els belgues de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, els quals aturaven el temps 1,9 segons i 2,0 segons abans que no pas els estonis de Toyota Ott Tänak i Martin Järveoja i que els francesos d’M-Sport Sébastien Ogier i Julien Ingrassia respectivament. Dos Toyota Yaris WRC més, els dels finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i Esapekka Lappi i Janne Ferm, restaven a les portes del podi a 0,5 i 0,9 segons d’aquestes anhelades places.
La competició prosseguia l’endemà divendres amb l’entrada en escena dels primers trams serrans. Els organitzadors disposaven sobre el programa un bucle de 3 trams que es celebrava matí i tarda, el qual pel matí es tancava amb una especial espectacle pels carrers de León i per la tarda amb una doble passada per una altra especial espectacle a l’Autòdrom de León. En total l’escull suposava 155,15 km cronometrats, el més llarg de tot el ral·li, que es distribuïen al llarg de 9 proves especials.
Els irlandesos de Citroën i guanyadors de la darrera edició del ral·li mexicà, Kris Meeke i Paul Nagle, s’imposaven en la primera prova especial del dia i gràcies a aquest escratx, els pilots ascendien fins al lideratge. Gaudint d'una bona posició de sortida als trams, tal i com feia la parella de Citroën, els càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio feien el mateix joc gràcies al segon millor temps, mentre que uns retornats al mundial de ral·lis, Sébastien Loeb i Daniel Elena, restaven en la quarta posició provisional en marcar el tercer millor temps.
La cara negativa de la competició era per a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els quals uns problemes de sobreescalfament en el seu cotxe, així com la consegüent caiguda de la potència del seu propulsor, els feia perdre enters en la competició, mentre que els seus companys i compatriotes Esapekka Lappi i Janne Ferm reconeixien estar cometent massa errades.
“El Chocolate”, l’especial més llarga del dia així com de tot el ral·li, donava com a guanyadors a Dani Sordo i Carlos del Barrio, els quals rellevaven de la primera posició a Kris Meeke i Paul Nagle per 9,5 segons. Els càntabres repetien resultat en la darrera especial campestre del bucle i es refermaven així en la posició recentment assolida, mentre que els britànics Elfyn Evans i Daniel Barritt perdien la tercera plaça que havien aconseguit a la cronometrada reina en patir una sortida de pista arran d’un salt massa optimista. Si bé els britànics d’M-Sport aconseguien completar l’especial, Daniel Barritt es lesionava en l’excursió fora de pistes i el Ford Fiesta RS WRC número 2 es veia en l’obligació de cursar baixa en l’esdeveniment.
L’escratx que aconseguien Teemu Suninen i Mikko Markkula a la cronometrada de León era totalment intranscendent, així que Dani Sordo i Carlos del Barrio feien entrada al parc d’assistències de mitja jornada amb els Citroën C3 WRC de Kris Meeke i Paul Nagle i de Sébastien Loeb i Daniel Elena a 16,6 i 17,9 segons del seu registre. Ott Tänak i Martin Järveoja eren quarts a 21,4 segons dels líders espanyols, 10 segons justos menys que el temps de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
El bucle de la tarda s’iniciava com el del matí, amb una victòria de tram per a Kris Meeke i Paul Nagle, si bé ara els pilots de Citroën no accedien al lideratge provisional. Els seus companys d’equip, Sébastien Loeb i Daniel Elena, aturaven el cronòmetre 5,0 segons abans que no pas Dani Sordo i Carlos del Barrio en la prova següent i els francòfons aconseguien així el seu primer temps escratx a l’edició, un registre que els permetia prendre la segona plaça als irlandesos.
Tanmateix en aquesta segona passada per l’especial de “El Chocolate”, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia patien una virolla que els enviava fora de la pinça dels 5 primers classificats per 1,1 segons de marge amb els noruecs de Hyundai Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, mentre que Teemu Suninen i Mikko Markkula, així com Esapekka Lappi i Janne Ferm cursaven baixa de la jornada per accident.
Ja en la darrera prova especial serrana de la jornada, Ott Tänak i Martin Järveoja marcaven el millor temps ex-aequo amb Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que la virolla era cosa de Kris Meeke i Paul Nagle, els quals perdien la plaça provisional de podi en favor dels estonis de Toyota. Tanmateix aquesta prova especial es cobrava una altra baixa, la de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila per avaria en l’alternador.
Ott Tänak i Martin Järveoja estaven en plena ascensió de resultats i els estonis s’imposaven en les dues passades per l’especial espectacle de l’Autodrom de Leon, si bé en la segona ocasió, l’honor tornava a estar compartit ara amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
A manca de 4 minuts per a 2 quarts de 10 del vespre, els pilots començaven a entrar en el parc tancat de León, en el que Dani Sordo i Carlos del Barrio, després d’un excel·lent bucle matinal, hi feien cap amb la primera posició per 7,2 segons de marge amb Sébastien Loeb i Daniel Elena. Ott Tänak i Martin Järveoja tancaven les places de podi a 11,0 segons de la parella espanyola de Hyundai. Mentre que Kris Meeke i Paul Nagle eren quarts a 14,0 segons de la darrera posició de podi, i Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tancaven la pinça dels 5 primers 5,2 segons més avall.
La segona jornada tenia la corda cronometrada lleugerament disminuida en relació a l’etapa anterior, en total sobre el programa hi constaven 140,35 km cronometrats, els quals resultaven de passar per un bucle de 3 trams al matí i per la tarda, per acabar tancant l’activitat competitiva de la jornada amb dues passades per l’especial de l’Autodrom de León a mitja tarda, més una darrera passada per l’especial espectacle dels carrers de León al vespre. L'etapa s’iniciava quan les manetes del rellotge indicaven que eren 2 quarts de 8 en punt del matí del dissabte 10 de març, mentre que aquesta finalitzava prop de 2 quarts de 9 del vespre.
L’etapa arrancava amb la cronometrada més llarga del dia, Guanajuatito, la qual no era gens del gust dels líders. Aquests hi concedien 12,3 segons amb els pilots més ràpids, que no eren altres que Sébastien Loeb i Daniel Elena, els quals, en bona lògica, passaven a encapçalar la taula provisional de temps.
La cara amarga de la competició era per a Ott Tänak i Martin Järveoja, als qui una fallada tècnica els deixava amb el seu Yaris WRC sense pràcticament potència, una avaria que els empenyia a abandonar la competició immediatament després. Kris Meeke i Paul Nagle, els tercers més ràpids a l’especial per darrera de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, recuperaven així la posició de podi perduda la tarda anterior, un revulsiu que els portava a aturar el cronòmetre abans que ningú en l’especial central del bucle matinal.
Séastien Ogier i Julien Ingrassia però, que venien d’encadenar 2 segons millors temps en les 2 especials sabatines prèvies, marcaven la victòria de tram en la darrera prova matinal i els provençals passaven a compartir la tercera posició amb els irlandesos.
Sébastien Loeb i Daniel Elena entraven a les assistències com a líders provisionals per 2,9 segons amb Dani Sordo i Carlos del Barrio, mentre que els dos tercers equips ex-aequo esmentats anteriorment es trobaven a 15,5 segons del Citroën C3 WRC dorsal número 11. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger a 1 minut i 5,2 segons del lideratge, figuraven ja molt despenjats.
En la represa de l’activitat, els líders picaven contra una pedra i aquests, per sorpresa pròpia, s’havien d’aturar a canviar la roda que en resultava punxada, l'incident els suposava concedir 2 minuts i 23,7 segons i amb ells descendien fins a la cinquena posició provisional. D’altra banda Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’entregaven a fons en aquesta quarta prova especial sabatina i en marcar el millor temps del parc tancat, els provençals grimpaven fins a la primera posició per davant de Kris Meeke i Paul Nagle i de Dani Sordo i Carlos del Barrio, qui novament tornaven a deixar palès a final de tram que l’especial de Guanajuatito no els hi agradava massa, en patir-hi en aquesta ocasió una punxada, que si més no, no els obligava a aturar-se.
Els campions mundials en vigència i nous líders de l’esdeveniment, feien gala dels seus galons en imposar-se en les dues proves especials campestres que tenien per davant; sent especialment meritòria la victòria de tram que aquests aconseguien en la segona especial del bucle post meridional, en la que els provençals elevaven el seu marge de confiança per sobre del mig minut.
Les especials espectacle poc o res aportaven més enllà d’apropar els vilatans de León al mundial de ral·lis, amb el què en el moment d’entrar al parc tancat de la ciutat, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia certificaven un coixí de 35,9 segons amb Kris Meeke i Paul Nagle i de 46,8 segons amb Dani Sordo i Carlos del Barrio. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger aconseguien contenir la sangria de segons i aquests feien cap a la neutralització de l’etapa a 1 minut i 28,4 segons dels líders, precedint en 51,3 segons a Sébastien Loeb i Daniel Elena. Unes distàncies prou àmplies tret de les que separaven els inquilins irlandesos i espanyols al podi.
La tercera i última etapa del ral·li només tenia en el seu programa 3 proves especials cronometrades, sent el major punt d'interès mediàtic la darrera d’elles anomenada “Power Stage”. La disputa d’aquesta jornada dominical suposava els últims 46,46 km competitius per als participants, una distància no massa llarga però que encara podia deixa lloc a les errades.
Kris Meeke i Paul Nagle no defallien i els irlandesos protagonitzaven una croqueta cap al final de la primera especial cronometrada del dia, la més llarga de tot l’escull, amb el què, tot i continuar amb l’ajuda dels espectadors, aquests entregaven la segona posició a Dani Sordo i Carlos del Barrio. Per la seva banda, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia esdevenien els homes més ràpids a final de tram entre els que havien esquivat el “rally2” o “superally”, i els líders disposaven ja de 48,0 segons de marge amb els segons classificats de cara als darrers 22,14 km competitius.
Amb tot pràcticament ja decidit, només aquells que havien tingut un mal esdeveniment s’entregaven a fons en el Power Stage, el qual era guanyat per Ott Tänak i Martin Järveoja per davant de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, aquests últims plagats de problemes mecànics de diversa índole, així com el fet d’haver d’escombrar pista en ser els líders de la classificació provisional del campionat per a pilots.
Tocaven 2 quarts de 3 de la tarda del diumenge 11 de març quan el 32è Ral·li de Mèxic arribava al seu punt final amb la victòria de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Els francesos de M-Sport completaven els 344,49 km cronometrats del programa amb un temps de 3 hores 54 minuts i 8 segons, o el que és el mateix, 1 minut i 3,6 segons per davant dels espanyols de Hyundai Dani Sordo i Carlos del Barrio. Kris Meeke i Paul Nagle completaven el podi mexicà a 1 minut i 19,2 segons dels guanyadors.
Meeke-Nagle tornaven a fer de les seves a Mèxic i s’havien de conformar amb el darrer graó del podi.
En categoria WRC2 els suecs Pontus Tidemand i Jonas Andersson tiraven d’experiència i d’oficialitat a les primeres de canvi i aquests es construïen un ferm lideratge de 3 minuts i 7,4 segons en relació a Gus Greensmith i Craig Parry en imposar-se en totes i cadascuna de les cronometrades programades del dijous i del divendres. L’altra cara de la competició era per a Nil Solans i Miki Ibañez, doncs els catalans s’havien de retirar de la competició en el transcurs de la primera prova especial del divendres per una avaria del motor.
Els líders feien certes concessions als seus companys de carpa, els finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, qui com la parella catalana campiona del món en categoria junior i en WRC3, s’havien hagut de retirar de la competició en la primera prova especial campestre del divendres al matí. Donat que les concessions es feien a qui anava penúltim en la classificació de la classe, Pontus Tidemand i Jonas Andersson retornaven al parc tancat de León havent ampliat el marge fins als 5 minuts i 42,6 segons amb la parella britànica d'M-Sport.
Donades aquestes distàncies tan importants, la jornada dominical resultava plenament intranscedent, en la que els pilots suecs d’Škoda només havien d'evitar qualsevol mena d'errada o incidència mecànica. Finalment Pontus Tidemand i Jonas Andersson s’anotaven la victòria per 6 minuts i 44,6 segons de marge amb Gus Greensmith i Craig Parry i per 13 minuts i 53,4 segons amb el xilè Pedro Heller i l’argentí Pablo Olmos.
Pontus Tidemand aconseguia així la seva primera victòria de la temporada, la qual en combinar-se amb el segon lloc de Suècia, permetia al pilot escandinau enfilar-se fins a la primera posició del certamen a 18 punts dels absents Jan Kopecky i Takamoto Katsuta.
Contundent victòria la de Tidemand-Andersson.
En la categoria reservada als cotxes de 2 rodes motrius, és a dir el WRC3, els britànics Tom Williams i Philip Hall prenien la sortida des de la pertinent rampa en solitari, i si bé els pilots ja estaven advertits en acollir-se al rally2 al llarg del divendres així com del dissabte, aquests tampoc podien completar la jornada dominical i per tant la classe quedava òrfena.
Sense cap pilot afegint punts en el seu comptador particular, la taula seguia estant encapçalada per Enrico Brazzoli, vencedor al Monte-Carlo, i per Dennis Rådström, guanyador a Suècia.
En el campionat de pilots, Sébastien Ogier aconseguia la segona victòria de la temporada de 3 possibles, una combinació de resultats que enfilava al provençal, de nou, fins a la part més alta de la classificació provisional per 4 punts de marge amb el belga Thierry Neuville. Andreas Mikkelsen era tercer a 21 punts dels líders i per 3 i 4 punts de marge amb Kris Meeke i Jari-Matti Latvala.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Thierry Neuville
|
|
Andreas Mikkelsen
|
|
Hyundai era la marca que més punts sumava en la seva visita a terres mexicanes, 30 punts, i això permetia a la firma coreana obrir distàncies amb els seus perseguidors. La marca a partir de llavors liderava la taula per 12 punts de marge amb M-Sport i per 13 punts amb Citroën, qui perdia una posició amb el preparador britànic.
Constructor |
Punts |
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|
Citroën
|
|