Ogier-Ingrassia aconseguien la primera victòria des de que pilotaven per a Toyota.
Inicialment programat per acabar el diumenge 15 de març de 2020, l’esclafit de la pandèmia de la Covid-19 a Europa, i les restriccions a la mobilitat que aquesta comportava al continent en el què la majoria d’equips i pilots s’hi trobaven afincats, el dissabte 14 març de 2020 finalitzava a León precipitadament el 34è Ral·li de Mèxic. La prova, que entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, presentava una llista d’inscrits de 40 formacions, de les que 35 prendrien la sortida el dijous 12 de març cap a les 24 proves especials disposades sobre el programa. D'aquestes se n’acabarien celebrant 21 amb una distància total cronometrada de 251,60 km; corda que era superada per 21 formacions participants.
Després d’una gran remuntada, a Tänak-Järveoja els hi va mancar la jornada dominical per a més.
Un any més l’especial espectacle que discorria pels carrers i túnels de Guanajuato tornava a obrir l’edició del ral·li mexicà; per a l’ocasió es disposaven d’1,12 km de corda del Patrimoni Mundial de la Humanitat de la Unesco, pel qual s’hi passava en dues ocasions el dijous al vespre. Els belgues de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul s’hi imposaven en totes dues ocasions per davant dels britànics de Toyota Elfyn Evans i Scott Martin, amb el què tots dos equips feien cap al parc tancat de León quan passaven 6 minuts de les 10 de la nit, amb un gap d’1,1 segons favorables als primers. Ott Tänak i Martin Järveoja, amb un altre Hyundai i20 Coupé WRC, era tercer a 1,9 segons dels seus companys i per 1 de dècima de segon amb el Ford Fiesta RS WRC de Teemu Suninen i Jarmo Lehtinen.
La competició seriosa s’iniciava l’endemà divendres amb la sortida dels cotxes del parc tancat de León a partir de 3 quarts de 8 del matí. Un bucle de 3 trams, entre els que hi figurava el més llarg de l’edició, “El Chocolate” es disputava en dues ocasions, és a dir al matí i a primera hora de la tarda. El bucle matinal era guarnit amb una especial espectacle a Guanajuato, mentre que el post meridional es tancava amb una doble passada per l’especial espectacle de l’Autodrom de León a la que se li afegia una tercera cronometrada enfocada a apropar el ral·li als menys sacrificats als mateixos carrers de León. En total l’escull suposava 10 proves especials cronometrades d’una corda total competitiva de 132,86 km.
Sisens sobre la grava, els estonis Ott Tänak i Martin Järveoja aconseguien el millor temps en la primera especial del dia, “El Chocolate” i la parella campiona mundial es feia amb el lideratge de la taula per davant de Teemu Suninen i Mikko Markkula i de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, segons a final de tram.
Tanmateix però, els pilots de Hyundai es lamentaven d’haver completat l’especial amb la temperatura del seu motor molt a prop de la zona vermella, quelcom al que no hi ajudava gens ni mica les elevades temperatures ambientals. Pitjor els hi anava als seus companys d’equip, Dani Sordo i Carlos del Barrio, qui acostumaven a fer una bona primera etapa a l’esdeveniment mexicà, més quan eren novens en pista. Els càntabres veien com una conducció fluixa en el radiador del seu i20 Coupé WRC, els limitava les prestacions i aquests aturaven el cronòmetre concedint prop de 5 minuts i mig amb els seus companys d’estructura.
Sense solucionar els problemes de temperatura, Ott Tänak i Martin Järveoja no es podien entregar amb la mateixa energia en la prova següent quan arran d’un problema amb les suspensions, aturanven el cronòmetre a 45,9 segons del millor temps de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, el que provocava que els estonis baixessin set posicions en la taula mentre que els provençals accedien a la primera plaça.
Dani Sordo i Carlos del Barrio deixaven palesa la seva velocitat imposant-se en la darrera prova especial campestre del bucle matinal, tot just després d’haver marcat el segon millor temps en la central, però els espanyols estaven ja massa lluny com per aspirar a fer massa gran cosa. Ott Tänak i Martin Järveoja també dissipaven dubtes amb el segon millor temps i guanyaven una plaça com els seus companys, mentre que en la part alta de la classificació general pràcticament res es movia i Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, Teemu Suninen i Mikko Markkula i Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul feien cap al parc d’asstistències ocupant les tres primeres posicions.
Per la tarda Ott Tänak i Martin Järveoja s’imposaven en les 2 proves especials serranes que s’acabaven disputant, doncs la segona d’elles era cancelada arran de l’incendi del Ford Fiesta RS WRC dels finlandesos Esapekka Lappi i Janne Ferm, amb el que els campions del món en vigència grimpaven fins la tercera plaça provisional, si bé per un marge bastant estret, 5 dècimes de segon amb els quarts classificats, Elfyn Evans i Scott Martin, i 1,5 segons amb els cinquens, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen.
La creu en el si de l’equip coreà arribava de mans de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i de Dani Sordo i Carlos del Barrio, els belgues cursaven baixa de la jornada en la darrera prova especial campestre a causa d’una avaria, mentre que els espanyols ho feien en la primera del bucle post meridional per sobre escalfament del motor.
Els líders Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’imposaven en les dues especials espectacle de l’Autodrom de León, mentre que Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen ho feien en la urbana. Tanmateix els tercers integrants de la formació nipona, els britànics Elfyn Evans i Scott Martin, veien com ara aquí l’ordre de sortida ja no era tan perjudicial com a la serra i amb 3 segons millors registres, aconseguien llevar en el darrer sospir la tercera plaça a Ott Tänak i Martin Järveoja.
Mancava 1 minut per a 3 quarts de 9 del vespre quan els primers participants començaven a endinsar-se al parc tancat de León amb la classificació comandada per Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. La parella francesa ho feia amb un marge de 13,2 segons amb Teemu Suninen i Jarmo Lehtinen i de 33,2 segons amb els seus companys Elfyn Evans i Scott Martin. Ott Tänak i Martin Järveoja, a 2 dècimes de segons de la parella britànica de Toyota, i Kalle Rovanperä i Janne Halttunen a 2,5 segons dels seus companys, restaven impacients a la represa de la competició l’endemà dissabte.
La segona etapa del ral·li era la més llarga de tot el recorregut programat a l’edició per molt poca distància vers l’anterior, concretament tenia 133,74 km competitius al llarg de 9 proves especials. Novament els organitzadors disposaven un bucle de 3 trams pels quals s’hi passaven en dues ocasions, per posteriorment al capvespre disputar en dues ocasions l’especial de l’Autodrom de León així com una segona prova especial espectacle a tocar de l’Estadi de León.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aturaven el cronòmetre abans que ningú en la primera prova especial sabatina, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja, en marcar-hi el segon millor registre a 8,2 segons dels provençals, recuperaven la plaça de podi perduda el vespre anterior.
Els estonis es refermaven en la plaça recuperada en marcar el temps de referència en les dues següents proves especials, en el cas de la cronometrada central del bucle entre aquells pilots que no s’havien acollit a la fórmula de rally2, doncs Ott Tänak i Martin Järveoja eren superats per 2,9 segons pels seus companys Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, amb el què no només s’afermaven en la dutxa d’escumós, sino que a més a més començaven a amenaçar la segona plaça de Teemu Suninen i Jarmo Lehtinen.
Sortint del parc d’assistències els resultats individuals es repetien, és a dir Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien la victòria de tram en la primera especial del bucle entre aquells que no havien abandonat la competició en cap instant, i Ott Tänak i Martin Järveoja ho feien en les dues següents. Aquestes dues victòries parcials permetien als campions mundials en vigència accedir a la segona posició en detriment de Teemu Suninen i Jarmo Lehtinen.
La poca corda cronometrada de les tres últimes proves especials espectacle del programa de la jornada, poc o res oferien més enllà dels 3 escratxs consecutius de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, amb el que els belgues esdevenien els pilots amb més victòries de tram a l’edició, 8.
L’agreujament de la pandèmia per la Covid-19 a Europa i les restriccions a la mobilitat que s’estaven imposant al continent, va obligar als organitzadors del ral·li a cancel·lar la tercera i última etapa, de només 56,01 km cronometrats al llarg de 3 proves especials, a fi i efecte de que els pilots i membres dels diferents equips, majoritàriament europeus, poguessin tornar a casa seva.
Així doncs, sense celebrar-se el “Power Stage” ni entregar-se els seus punts extra, el dissabte al vespre es celebrava la clausura del 34è Ral·li de Mèxic, cerimònia en la que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia per fi podien pujar al graó més alt del podi des de que eren pilots de Toyota. Els provençals cobrien els 251,60 km del programa disputats en un temps final de 2 hores 47 minuts i 47,6 segons, el que els conferia un marge final de 27,8 segons amb Ott Tänak i Martin Järveoja i de 37,9 segons amb Teemu Suninen i Jarmo Lehtinen.
Suninen-Lehtinen s’espolsaven temporalment la pressió amb un podi.
Si en l’edició anterior de la ronda mexicana la llista d’inscrits en la categoria WRC2Pro no estava massa nodrida, en la de 2020, la classe, ara anomenada WRC2, no presentava una llista gaire més extensa en comptar amb tan sols 3 formacions.
D’entre ells els suecs Pontus Tidemand i Patrik Barth es forjaven un ferri lideratge en imposar-se en totes i cadascuna de les cronometrades del dijous i del divendres, especials espectacle incloses, entrant els pilots al parc tancat de León el divendres al vespre per davant dels dos Hyundai i20 R5 oficials amb 1 minut i 10,1 segons de marge amb els russos Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov i gairebé 6 minuts amb els escandinaus Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson.
Dissabte al matí, en no estar plenament convençuts en l’elecció de pneumàtics feta, els líders relaxaven lleugerament el seu ritme, concedint uns quants segons amb Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson, si bé en relació als russos segons classificats, Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov, el gap s’eixamplava en uns tímids 5 segons.
Havent dinat, la convicció retornava en la parella líder, i si bé una punxada lenta esbiaixava les prestacions dels suecs, aquests s’imposaven en les últimes 4 proves especials cronometrades que s’acabaven celebrant en l’edició i Pontus Tidemand i Patrik Barth s’anotaven la victòria per 1 minut i 57,7 segons de marge amb Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov i 5 minuts i 2,9 segons en relació a Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson.
Pontus Tidemand combinava els 25 punts de la victòria amb els 15 del tercer lloc a Suècia i saltava fins a la tercera plaça del certamen a 1 punt de Nikolay Gryazin, mentre que per al pilot rus, la segona plaça mexicana, i amb un resultat més, li permetia situar-se a 9 punts del lideratge inqüestionable del noruec Mads Østberg, vencedor de les dues rondes prèvies del calendari.
Tidemand, acompanyat de Barth, aconseguia una contundent primera victòria en el seu retorn a la classe intermitja.
En la categoria reservada als privats, el WRC3, Oliver Solberg i Aaron Johnston contentaven als seus seguidors així com aquells mitjans que cobrien el seu avenir a l’esdeveniment, quan el suec i l’irlandès s’imposaven en les dues especials espectacle del dijous al vespre.
Però emprant l’expressió pròpia de l’atletisme, i més concretament de les maratons, la parella va fer una sortida de cavall i una arribada de burro, doncs en la primera cronometrada vera del ral·li, aquests s’havien d’acomiadar de la competició en trencar el càrter del seu Volkswagen Polo R5 després de menjar-se un roc.
Alberto Heller i José Diaz guanyaven la cronometrada en qüestió i s’alçaven com els líders de la classe per 6 dècimes de segon de marge amb Marco Bulacia i Giovanni Bernacchini, una distància molt estreta i que comportava una certa assumpció de riscos. La pressió esclatava ben ràpid i el pilot xilè i el navegant argentí havien d’abandonar la jornada en la següent prova especial, concedint la primera plaça al bolivià i a l’italià.
Un cop fets amb la primera plaça, Marco Bulacia i Giovanni Bernacchini seguien mostrant-se intractactables i la parella es feia amb 5 victòries de tram i 2 segons millors temps en les 7 proves especials que restaven a la jornada, amb el que el jove bolivià i l’experimentat navegant transalpí feien cap al parc tancat de León amb 2 minuts i 45,5 segons de marge amb Emilio Fernández i Rubén García.
Dissabte, en la primera prova especial del dia, els líders adoptaven una actitud un xic conservadora, muntant compostos durs en el seu Citroën C3 R5 i pilotant per la part més neta de la pista per tal de minimitzar qualsevol eventual punxada. En no sentir-se còmodes amb al ritme adoptat, aquests tornaven al ritme guanyador que els havia portat fins on eren i Marco Bulacia i Giovanni Bernacchini s’imposaven en 4 de les 8 proves especials que restaven per celebrar-se, aturant el cronòmetre amb el segon millor temps en les altres 4, per tal de certificar per la porta gran la seva victòria al ral·li.
El bolivià i l’italià completaven el recorregut escapçat amb un marge de 4 minuts i 11,1 segons amb Emilio Fernández i Rubén Garcia i de 8 minuts i 22,9 segons amb el local Ricardo Triviño i el català Marc Martí. A efectes de certamen, Marco Bulacia inciava la seva temporada amb una victòria a l’esdeveniment americà, i per tant el pilot passava a compartir el lideratge a 25 punts amb els dos vencedors previs, Eric Camilli i Jari Huttunen.
Bulacia-Bernacchini demostraven maneres al volant del C3 R5..
Per a Sébastien Ogier, la primera victòria d’ençà que portava el mono de Toyota tenia una doble recompensa, doncs el provençal passava a encapçalar la general provisional del certamen per a pilots per davant del seu company Elfyn Evans i de Thierry Neuville, líders ex-aequo a la sortida del Ral·li de Suècia previ. D’altra banda el belga s’emportava un 0 en la seva visita mexicana i aquest veia com el tercer pilot de la firma nipona, Kalle Rovanperä, el collava per darrera a 2 punts.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Elfyn Evans
|
|
Thierry Neuville
|
|
Per segon ral·li consecutiu Toyota era la marca que més punts sumava a l’esdeveniment, amb el què els líders es refermaven en la seva posició d’honor, eixamplant el seu gap amb Hyundai fins als 21 punts. La creu tornava a ser per a M-Sport, que per tercera vegada era la marca que menys punts obtenia en la seva participació.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|