El nou Impreza S6 WRC debutava amb victòria.

Quarta cita en el calendari del mundial de ral·lis, el 34è Ral·li de Portugal posava el seu punt i final a l'edició el diumenge 19 de març de 2000, després d'haver-se disputat quatre jornades de competició amb 23 proves especials en el seu programa i 398,35 km cronometrats en el recorregut; una distància a la que els 114 equips presents a la rampa de sortida, dels 117 que prèviament feien oficial la seva inscripció, havien de fer front a partir del dijous 16 de març. La prova, que era puntuable per als campionats de pilots, marques i producció, només va ser completada per 48 equips participants.

Malgrat intentar-ho i tenir-ho a tocar de les mans, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen no es van poder fer amb la victòria.

El ral·li portuguès s'iniciava dijous a la tarda amb una superespecial espectacle al circuit de ral·licros de Lousa, on malgrat haver llepat les proteccions, el més ràpid, i per tant els primers líders del ral·li esdevenien els finlandesos de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen. Tanmateix aquesta especial només tenia una corda cronometrada de 3,20 km, el que deixava unes distàncies molt curtes entre els primers classificats, i així els seus compatriotes Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen feien entrada al parc tancat a bord d'un Toyota Corolla WRC privat a 2 dècimes de segon dels líders i Colin McRae i Nicky Grist ho feien a 4 dècimes amb el seu Ford oficial. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki protagonitzaven l'anécdota del dia, quan erraven en el número de voltes a fer al circuit i s'hi deixaven prop de 6 segons amb el seus compatriotes del lleó.

Amb l'arribada del divendres, els trams de debó entraven en escena, al llarg de tot el dia s'hi programaven 10 proves especials, les quals permetien, juntament amb l'especial espectacle del circuit de ral·licros, assolir la distància total de 158,80 km de la primera etapa. Colin McRae i Nicky Grist es feien amb el primer escratx del dia i de retruc amb el liderat provisional per davant dels seus companys Carlos Sainz i Luis Moya i dels seus compatriotes Richard Burns i Robert Reid.

Però la darrera evolució del Subaru Impreza WRC, l'S6, resultava especialment efectiva en les pistes portugueses, i els britànics s'imposarien en les dues següents proves especials per tal de retornar a les assistències de les 10 del matí com a primers classificats per davant de Carlos Sainz i Luis Moya i de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen. Colin McRae i Nicky Grist, amb problemes de direcció, queien fora de les places del podi en la tercera especial matinal.

Arranjada la direcció assistida al parc de serveis, Colin McRae i Nicky Grist s'imposaven en la primera especial de la represa, que no era altre cosa que una segona passada per les tres especials de primera hora del matí, però en aquesta ocasió per instal·lar-se en la segona posició provisional. Com si un dogma s'hagués establert, Richard Burns i Robert Reid es tornaven a imposar en la segona i tercera prova especial del bucle de tres trams, amb el que els de la Constel·lació de les Plèiades aconseguien elevar les distàncies amb els seus perseguidors, rol que s'hi adherien Marcus Grönholm i Timo Rautiainen per mig segon de marge vers Colin McRae i Nicky Grist.

Una averia en la direcció assisitida en la setena prova especial del dia però, desencadenaria en la pèrdua del liderat per part de Richard Burns i Robert Reid al terme de la vuitena prova especial de la jornada, novena en el còmput global del ral·li, recollint el testimoni els finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya, ja més fets al pilotatge del seu Ford Focus RS WRC sobre la terra, ascendien fins a la segona posició gràcies als millors temps marcats en la vuitena i novena cronometrada.

Paral·lelament els seus companys d'equip, Colin McRae i Nicky Grist, veien com el motor revisat i millorat del seu cotxe es trencava sense previ avís, deixant als membres de M-Sport amb una mescla de sensacions dificils de gestionar. No seria l'única baixa del dia, doncs també en la novena prova especial de l'etapa es registrava l'abandonament de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, per accident en el seu cas, després d'un inici de ral·li per oblidar en haver errat la munta de pneumàtics pel matí i haver malmés la direcció després de picar contra una soca d'arbre.

L'activitat cronometrada de la jornada es tancava amb la disputa de l'especial espectacle de Lousada, en la que els participants hi competien en grups de 3 i on François Delecour i Daniel Grataloup hi aconseguien un anecdòtic i intrascendent millor registre. L'entrada al parc tancat de Matosinhos doncs, es produia a partir d'1 quart de 9 del vespre amb els finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen en la mateixa posició de la que n'havien sortit pel matí amb 28,6 segons de marge vers Carlos Sainz i Luis Moya i 42,4 segons en relació amb els autèntics llebrers de la jornada, els britànics Richard Burns i Robert Reid. Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen, autors d'un escratx al setè tram del dia, restaven a 6 dècimes de segon de l'última plaça de podi.

La segona etapa del ral·li es programava al llarg del dissabte 18 de març en les immediacions d'Arganil, i amb 9 proves especials cronometrades de 179,25 km de distància, aquesta esdevenia la més llarga de tot el programa. Richard Burns i Robert Reid feien de nou evidents les millores electròniques que incloía el seu Impreza S6 WRC, i en imposar-se en 5 de les 6 primeres proves especials, els britànics recuperaven novament el liderat provisional. Petter Solberg i Phil Mills, que pilotaven un Ford Focus RS WRC sense les millores de motor, eren els qui trencaven la ratxa dels homes de Subaru en la quarta prova especial sabatina per una sola dècima de segon.

Instal·lats en el liderat per 10 segons de marge amb Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, els britànics veien com els finlandesos de Peugeot els superaven en la recta final de l'etapa gràcies a dos millors temps consecutius en les 3 últimes proves especials. I es que arran d'un accident matiner, tot el programa s'havia endarrerit i els organitzadors per tal de posar-se en hora, decidien donar la sortida als participants prioritaris a cada minut enlloc de cada 2, amb el que la visibilitat dels pilots es reduia dràsticament per la pols en suspensió, un perjudici molt més notori en el cas dels pilots de Subaru que es topaven amb la xicana rodant que esdevenia l'averiat Ford Focus RS WRC de Carlos Sainz i Luis Moya.

Quan eren les 9 en punt del vespre, els 52 equips que seguien en actiu al ral·li feien entrada al parc tancat de Matosinhos, sent Marcus Grönholm i Timo Rautiainen els líders provisionals per 14,6 segons de marge amb Richard Burns i Robert Reid. Endarrerits per un error en l'ajust de les suspensions al matí, massa dures, i pel trencament d'un palier en l'última especial sabatina, Carlos Sainz i Luis Moya es mantenien en la tercera posició, però a 1 minut i 38,2 segons dels líders. Per la seva banda Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen es mantenien en la quarta posició amb el seu Toyota Corolla WRC, però les seves opcions d'entrar al podi eren molt més remotes que no pas en el moment d'iniciar l'etapa a primera hora del matí.

Malgrat que l'etapa dominical només constava de 3 proves especials de 60,30 km cronometrats a prop de la frontera espanyola, la distància tan curta que separava als dos primers equips, així com l'excel·lent rendiment que havien mostrat els segons classificats fins el moment de patir les respectives contrarietats, donaven una gran emoció a l'esdevenir final del ral·li.

Richard Burns i Robert Reid s'imposaven consecutivament en les dues primeres cronometrades de la jornada, amb el que la parella de Subaru recuperava el liderat provisional per 1,7 segons de marge. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen van sortir a per totes en la darrera cronometrada del programa, el que els va portar a salvar dues situacions de risc, però que malgrat tot no van poder impedir el tercer i últim escratx consecutiu dels britànics que s'asseguraven la victòria.

Celebrades doncs les 23 proves especials del programa i amb els 48 equips participants supervivents dins el parc tancat de Matosinhos a partir de les 12 del migdia, el 34è Ral·li de Portugal es donava oficialment per conclòs amb la victòria dels britànics Richard Burns i Robert Reid, que donaven així una estrena immillorable al nou Impreza S6 WRC. Els pilots cobrien els 398,35 km cronometrats del recorregut en un temps final de 4 hores i 34 minuts, o el que és el mateix, en 6,5 segons menys que Marcus Grönholm i Timo Rautiainen. Els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya tancaven el podi portugués, completant el ral·li a 2 minuts i 9,2 segons del temps dels guanyadors.

Malgrat les averies, Sainz i Moya es retrobaven amb el podi portuguès.

Dins la categoria de producció els austríacs Manfred Stohl i Peter Müller s'imposaven en l'especial espectacle de Baltar i es convertien en els primers líders de la categoria per 2 dècimes de segon de marge vers el càntabre Chus Puras i el català Marc Martí. L'endemà divendres, amb l'arribada de les especials forestals, els locals Miguel Campos i Carlos Magalhães mantenien un pols amb els austríacs pel liderat de la categoria, i així amb 2 escratxs i un segon millor temps pels portuguesos, per 2 segons millors temps i un escratx per part dels líders, les dues formacions completaven el primer bucle matinal separats per tan sols 2 dècimes de segon, mentre que la resta de participants s'anaven despenjant.

En la segona passada pel bucle matinal, Miguel Campos i Carlos Magalhães es feien amb el liderat d'immediat i en imposar-se en totes 3 proves especials que el conformaven assolien un cert coixí, més quan Manfred Stohl i Peter Müller perdien el protector del càrter en la tercera prova del bucle, setena en el còmput global del programa, i en haver d'aminorar el ritme cedien minut i mig als locals. La recta final de l'etapa va ser un duel per la segona plaça entre els alemanys Uwe Nittel i Detlef Ruf i els austríacs Manfred Stohl i Peter Müller, ensortint-se'n millor per 4,8 segons de marge els primers, mentre que els líders gaudien d'1 minut i 26 segons de marge.

Uwe Nittel i Detlef Ruf s'imposaven en la primera especial sabatina, però una averia en l'intercooler els feia perdre més de 8 minuts i mig en la primera passada per Arganil, per en la següent prova especial, obligar-los a retirar-se. El tetracampió Gustavo Trelles i Jorge del Buono prenien el mateix camí per averia elèctrica una cronometrada després, mentre que els líders, Miguel Campos i Carlos Magalhães, amb 4 millors temps i 4 segons millors temps, aconseguien portar el seu marge de confiança amb Manfred Stohl i Peter Müller fins als 2 minuts i 51,5 segons. Un gap que s'incrementaria en el tràmit de l'etapa dominical fins arribar als 3 minuts i 45,4 segons enregistrats al final de l'esdeveniment.

En clau de campionat Manfred Stohl es desmarcava al capdavant de la classificació en ser l'únic pilot capaç d'haver puntuat en els 4 primers esdeveniments del calendari. L'austríac acumulava ja 23 punts, pels 10 que atresoraven els seus primers perseguidors, Jani Paasonen, Claudio Menzi i Miguel Campos, guanyadors a la seva vegada del Ral·li de Suècia, Safari Rally i Portugal respectivament.

Nova victòria per als Mitsubishi en producció.

Amb la victòria aconseguida a Portugal, Richard Burns tot just aconseguia la segona victòria consecutiva de la temporada, el que permetia al britànic instalar-se al capdavant de la general del campionat de pilots en detriment que Tommi Mäkinen, que sumava el seu segon abandonament consecutiu, i que veia com a més a més, Marcus Grönholm li empatava a punts en la segona posició. Per la seva banda, Carlos Sainz sumava el segon podi de la temporada i passava a tancar el podi provisional de la general.

Pilot
Punts

Richard Burns

22

Tommi Mäkinen

Marcus Grönholm

16

16

Carlos Sainz

13

En el campionat de marques, la classificació semblava un reflex del certamen de pilots, i així Subaru seguia la bona ratxa iniciada a Kenya i ampliava el marge vers la competència més immediata al capdavant de la taula, malgrat només tenir un cotxe a la línia de meta. Mitsubishi per la seva banda, veia com anava perdent l'inèrcia de l'inici de temporada i havia d'agrair els 2 punts que sumaven els belgues Freddy Loix i Sven Smeets, per poder-se mantenir en la segona posició, si bé empatats a punts amb Peugeot. Ford assolia la tercera plaça a tres punts de la segona posició.

Constructor
Punts

Subaru

35

Mitsubishi

Peugeot

20

20

Ford

17

Per segon ral·li de la temporada, Ogier-Landais anaven a victòria per participació.

Complida la rotació amb la que el promotor del certamen mundial acostuma premiar a diversos esdeveniments del calendari, a León s’hi tornava a oficialitzar una cerimònia de clausura el diumenge 19 de març de 2023, tot recordant que en l’anterior ocasió, l’any 2020, aquesta no es va poder dur a terme a causa de l’esclafit global de la pandèmia per la Covid, la qual obligà a acabar l’edició un dia abans. La 19ena edició de la ronda americana comptava amb 32 formacions en la seva llista d’inscrits, dels quals 31 esdevindrien en participants en tant en quan aquests portaven a terme la protocolària baixada per la rampa de sortida el dijous 16 de març a Guanajuato i des d’on aquests començarien afrontar les 23 proves especials de 320,71 km cronometrats que els organitzadors havien disposat en el seu itinerari. Una distància que 28 equips participants aconseguien completar i obtenir en funció del seu resultat, punts en els certàmens de pilots i constructors, així com en el WRC2 i WRC3.

Gràcies a una segona meitat de ral·li excelsa, Neuville-Wydaeghe finalment aconseguien el 2n lloc.

10 minuts després de la cerimònia de sortida, els participants afrontaven el primer repte cronometrat, la tradicional i pintoresca especial espectacle configurada al llarg dels carrers i túnels patrimoni de la humanitat segons la UNESCO de Guanajuato.

Els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja aconseguien el millor temps en les dues passades pel tram i en ambdues ocasions per davant dels finlandesos Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen amb Toyota i d'Esapekka Lappi i Janne Ferm amb Hyundai, i per tant la parella d’M-Sport se n’anava a dormir el dijous al vespre com a líders de la classificació provisional, si bé per només 1,7 segons de marge amb els vigents campions mundials i amb 2,2 segons en vers els nòrdics de la formació coreana, després d’haver competit només al llarg de 2,24 km cronometrats. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe compartien la quarta posició amb Sébastien Ogier i Vincent Landais a 2,8 segons del registre dels seus ex companys de formació.

A 2 quarts de 8 del matí del divendres 17 de març es reprenia l’activitat cronometrada amb la corresponent sortida del parc tancat de León. Un bucle de 3 trams es disputava matí i tarda, si bé 2 especials espectacle diferents posaven el colofó al que es celebrava després d’haver dinat. En total doncs 8 proves especials cronometrades de 121,97 km competitius, llur principal handicap residia en l’altura en la que es disputaven i que minvava la potència dels motors. Una activitat que els encarregats d’obrir pista haurien de concloure a partir de quan passés 1 minut de 3 quarts de 7 del vespre del mateix dia amb el retorn al punt de sortida.

Una avaria en el turbo noquejava en el primer tram de la jornada als líders de la classificació provisional, així com del certamen per a pilots i per tant encarregats d’obrir pista. Els estonians es deixaven prop de 8 minuts en vers el temps de referència d’Esapekka Lappi i Janne Ferm a final de tram i el lideratge passava a mans dels finlandesos de Hyundai per davant dels francesos de Toyota i dels seus companys d’equip espanyols Dani Sordo i Cándido Carrera, tercers també al terme d’aquesta primera prova especial campestre i per darrera de Sébastien Ogier i Vincent Landais.

Tanmateix, la cronometrada era cancel·lada al pas accidentat del Ford Puma Rally1 Híbrid de Jourdan Serderidis i Frédéric Miclotte, alhora que tancant un primer tram per oblidar per a l’equip humà que dirigia Richard Millener a M-Sport, Pierre-Louis Loubet i Nicolas Gilsoul perdien una roda en el seu Puma Rally1 Híbrid i s’havien d’acollir al superal·li de cara a l’endemà.

El bucle matinal es completava amb un repartiment de victòries de tram i segones posicions entre els dos grans aspirants a victòria, els quals feien cap a les assistències equatorials de la jornada separats en tan sols 1,4 segons, mentre que més avall en la classificació, s’establia un interessant segon duel entre Elfyn Evans i Scott Martin amb Dani Sordo i Cándido Carrera per la darrera posició de podi, favorable als britànics de Toyota per tan sols 6 dècimes de segon.

Com en el matí, Esapekka Lappi i Janne Ferm s’imposaven en la primera i la tercera prova especial del bucle, mentre que Sébastien Ogier i Vincent Landais ho feien en la segona, amb el que les dues formacions afrontarien especials espectacle que tancaven la jornada amb 3,4 segons de marge entre les seves posicions. 

Alhora Dani Sordo i Cándido Carrera es lamentaven d’una punxada en el transcurs de la cinquena prova especial cronometrada de la jornada i els espanyols malgrat només concedir 1 minut a final de tram, aquests descendien fins a la sisena posició per darrera de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen respectivament.

A les afores de León, Esapekka Lappi i Janne Ferm encara serien a temps d’aconseguir una nova victòria parcial de tram en la fotogènica cronometrada de “Las Dunas” mentre que pel centre de la ciutat, el temps de referència per a la resta de participants era el que establien Dani Sordo i Cándido Carrera.

Així doncs, tot i un balanç bastant favorable al llarg de tota la jornada, Esapekka Lappi  i Janne Ferm entraven en el parc tancat de León liderant la classificació provisional per només 5,3 segons de marge en vers Sébastien Ogier i Vincent Landais, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin ocupaven la tercera posició a 30,1 segons del lideratge. D’altra banda, un cop que Thierry Neuville i Martijn Wydagehe ressolien els seus problemes amb un amortidor posterior encallat, aquests milloraven el seu paper en el ral·li i aquests entraven a 9,7 segons de la darrera plaça de podi i per 19,9 segons de marge amb Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen.

Amb la única baixa registrada de Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, els 30 equips participants que restaven en actiu romandrien en el parc tancat per una mica més de 12 hores, concretament fins a 1 quart de 8 del matí, hora en la que els encarregats d’obrir pista, Jourdan Serderidis i Frédéric Miclotte, es disposaven a rebre les pertinents assistències per tal d’afrontar els 126,52 km cronometrats que els organitzadors distribuïen al llarg de 9 proves especials. Un bucle de 3 trams més la disputa de l’especial espectacle de “Las Dunas” es programava a doble passada matí i tarda, mentre que la jornada sabatina es concloïa novament amb l’especial espectacle del centre de León.

Ja en la primera prova especial del dia, Ibarrilla, es produïa el primer cop de teatre, quan els líders de la provisional, i per tant els últims en afrontar el tram entre els Rally1, patien una sortida de pista i el seu Hyundai acabava picant contra un pal de la línia elèctrica pel seu flanc posterior esquerre.  Com a conseqüència de l’accident, els finlandesos es veien obligats a abandonar el ral·li, mentre que els organitzadors havien d’aturar l’especial, així com cancel·lar la seva segona disputa en trobar-se el pas impedit per a la competició.

L’altra cara de la moneda era per a Sébastien Ogier i Vincent Landais, qui hi aconseguien aturar el cronòmetre amb el millor temps per davant d’Elfyn Evans i Scott Martin i de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, refermant-se així les 3 noves posicions de podi.

Entre els 3 primers classificats s’invertien les posicions al terme del segon tram campestre de la jornada, una victòria parcial de tram que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe aconseguien repetir en la tercera prova especial, si bé els belgues de Hyundai només aconseguien recuperar 12 dècimes de segon als seus rivals britànics de Toyota, rendiment inferior als 1,9 segons que els de la marca coreana es deixaven a Ibarrilla.

En l’especial espectacle de Las Dunas Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe encadenaven la tercera victòria parcial de tram del bucle i els pilots retornaven al parc d’assistències de León a 8,7 segons d’Elfyn Evans i Scott Martin i a 37,2 segons del lideratge de Sébastien Ogier i Vincent Landais.

Amb una especial campestre menys en el bucle de la tarda arran de la línia elèctrica caiguda, els líders s’imposaven en la nova primera prova especial de l’escull, mentre que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe feien el mateix en la següent, per tal de deixar pas a dues victòries de tram dels estonians Ott Tänak i Martin Järveoja en les dues últimes proves especials espectacle i de superfícies diferents de la jornada.

Sempre aturant el cronòmetre per davant d’Elfyn Evans i Scott Martin, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe completaven l’etapa a 4,3 segons de la segona posició dels britànics, mentre que en relació als líders francesos, aquesta distància s’eixamplava fins als 40,1 segons, perdent-hi de l’ordre de 3 segons per bucle. Per la seva banda Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen no acabaven de trobar-se del tot a gust sobre les cronometrades mexicanes i en patir-hi una virolla, aquests entraven en règim de parc tancat a 53,9 segons del temps dels belgues i amb 47,2 segons de marge en vers Dani Sordo i Cándido Carrera, qui tampoc estaven oferint la millor versió de si mateixos.

L’edició de l’esdeveniment mexicà es tancava amb 4 trams cronometrats en el programa que es disputaven a una sola passada, si bé per l’especial inaugural de “Las Dunas” s’hi passava per quarta vegada, i aquesta comptava amb un reagrupament remot, previ al “Power Stage”, a Arperos. Un recorregut que s’iniciava amb la sortida del parc tancat de León a les 7 en punt del matí i que suposava els darrers 61,36 km competitius del programa.

Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe seguien tibant fort i s’imposaven en la quarta passada per “Las Dunas”, si bé amb prou feines els belgues de Hyundai aconseguien retallar 2 dècimes de segon als seus rivals britànics.

Otates, amb 35,63 km de corda, suposava pràcticament el 60% de la distància competitiva dominical, alhora que esdevenia el repte cronometrat més llarg de tot l’itinerari. Elfyn Evans i Scott Martin s’hi feien amb la seva primera victòria de tram en el ral·li, si bé els de Toyota només aconseguien eixamplar en 1,7 segons el seu marge en vers els seus rivals de Hyundai, segons a final de tram.

Tenaços, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe tornaven a aturar el cronòmetre abans que cap altre participant en la tercera especial dominical i els belgues es situaven a 2,7 segons de la segona posició quan només restava el “Power Stage” per disputar-se.

Reservats al llarg de les 3 primeres proves especials dominicals, doncs el marge així els hi permetia, els líders s’imposaven en la cronometrada del premi per tal d’aconseguir la màxima puntuació possible en els respectius certàmens, mentre que Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, tercers per darrera d’Ott Tänak i Martin Järveoja, aconseguien rebaixar en 3,1 segons el registre d’Elfyn Evans i Scott Martin i amb ells fer-se amb la segona posició a la classificació.

Sense cap altre impediment que els 34,83 km del tram d’enllaç entre la línia de meta del Brinco i el parc tancat de León, a 2 quarts de 3 de la tarda es portava a terme la protocolària cerimònia del podi, amb la qual el 19è Ral·li de Mèxic es donava oficialment per conclòs amb la victòria de Sébastien Ogier i Vincent Landais. Els francesos cobrien els 305,89 km disputats dels programa en un temps de 3 hores 16 minuts i 9,4 segons, registre que rebaixava en 27,5 segons l’acumulat per Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i en 27,9 segons el dels seus companys d’equip Elfyn Evans i Scott Martin.

Gairebé sempre en posicions de podi, Evans-Martin al final tancaven el podi mexicà.

En la categoria WRC2 els finlandesos Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen iniciaven el seu concurs al ral·li amb dues victòries de tram consecutives pels carrers i túnels de Guanajuato i per davant de l’Škoda Fabia RS Rally2 més evolucionat del britànic Gus Greensmith i el suec Jonas Andersson, qui entraven en règim de parc tancat a 1,9 segons del registre dels nòrdics. Tercers, després d’esdevenir tercers i quarts en les dues passades per la cronometrada inaugural, eren els polonesos Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak també al volant d’un Škoda Fabia Rally2 Evo com els líders.

L’accident de Jourdan Serderidis i Frédéric Miclotte emplaçava l’inici de l’activitat cronometrada en la segona prova especial del divendres, en la que Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen hi perllongaven el seu lideratge amb una nova victòria de tram per 1 dècima de segon de marge vers el Ford Fiesta Rally2 d’Adrien Fourmaux i Alex Coria, qui saltaven així fns a la tercera posició.

Oliver Solberg i Elliot Edmonson tancaven l’escull matinal establint per primera vegada el registre de referència per a la resta de concurrents a la categoria, mentre que novament els segons més ràpids eren els francesos d’M-Sport Adrien Fourmaux i Alex Coria, que d’aquesta manera estrenyien el cèrcol sobre els seus predecessors.

A la represa, Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen esdevenien molt cautelosos en la seva primera passada pels 29,07 km cronometrats de la cronometrada inaugural d’“El Chocolate” i aquests concedien el lideratge a Gus Greensmith i Jonas Andersson, autors a la seva vegada del millor temps de la classe per davant d’Oliver Solberg i Elliot Edmonson, així com d’Adrien Fourmaux i Alex Coria, nous inquilins de les posicions de podi, si bé els d’M-Sport acumulaven un temps més baix que no pas els del flamant Škoda.

El britànic i el suec mantenien un bon ritme i completaven les especials campestres amb un segon i una nova victòria parcial de tram, mentre que el suec i el britànic es despenjaven de les primeres posicions en patir una punxada en la sisena prova especial de la jornada, facilitant el retorn a les places d’honor a Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen.

Sobre les dues especials espectacle amb les que els organitzadors finalitzaven la jornada, Oliver Solberg i Elliot Edmonson recuperaven alguns segons dels que s’havien concedit anteriorment amb la pèrdua de pressió en un dels seus pneumàtics amb 2 victòries de tram consecutives, mentre que Adrien Fourmaux i Alex Coria retallaven tímidament les distàncies en vers els líders per tal d’entrar en el parc tancat de León a 8,5 segons de Gus Greensmith i Jonas Andersson. Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen eren tercers a 26,4 segons dels líders, precedint en 36,6 segons a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak i en més d’1 minut a Oliver Solberg i Elliott Edmonson.

Com en la jornada prèvia, la sabatina arrancava amb la neutralització del primer tram arran d’un incident entre els Rally1, el qual tanmateix comportava la cancel·lació de les dues següents proves especials per tal d’adequar els horaris al programa.

Així doncs els participants de la categoria WRC2 només afrontaven la segona passada per l’especial espectacle de Las Dunas al llarg del bucle matinal, en la Oliver Solberg i Elliott Edmonson hi tornaven a aconseguir una intranscendent victòria de tram. Per la seva banda, Adrien Fourmaux i Alex Coria arribaven tard al primer control horari de la jornada i els francesos rebien una penalització de 10 segons.

Ja sobre la quarta prova especial campestre de la jornada, i sisena en el còmput global de l’etapa sabatina, era quan els pilots de la categoria WRC2 s’afrontaven a un repte ver i d’acord al nivell d’un esdeveniment mundial. Oliver Solberg i Elliott Edmonson seguien amb la seva escomesa i aquests amb dues victòries de tram més en el seu haver, finalment es feien amb la quarta posició de Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Paral·lelament els seus companys de carpa Gus Greensmith i Jonas Andersson aturaven el cronòmetre per darrera del suec i del britànic i per tant els líders eixamplaven distàncies al capdavant de la classificació provisional.

Situats en les dues últimes proves especials espectacle, una errada d’Adrien Fourmaux i Alex Coria els suposava perdre una quinzena de segons en vers els líders, error que els francesos d’M-Sport miraven d’esmenar en igualar el registre guanyador d’Oliver Solberg i Elliott Edmonson pels carrers de León, parella que comptava el seu avenç al llarg de la jornada sabatina per victòries de tram.

Retornats al parc tancat de León, Gus Greensmith i Jonas Andersson lideraven per 31,6 segons de marge en vers Adrien Fourmaux i Alex Coria, distància que s’examplava en 6,0 segons si la relació es mesurava en vers el temps d’Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen. Després d’una excelsa jornada, Oliver Solberg i Elliott Edmonson eren quarts a 1 minut i 18,8 segons del lideratge.

La jornada dominical s’iniciava amb la victòria de tram d’Emil Lidholm i Reeta Hämäläinen sobre la quarta passada per l’especial espectacle de “Las Dunas”, un registre que permetia als finlandesos situar-se a 2,4 segons dels seus predecessors francesos, qui a “Otates”, la cronometrada reina de la jornada i de l’edició, hi perdien més de 18 minuts en haver-s’hi d’aturar per tal de canviar la corretja de l’alternador, tirant així per la borda el bon ral·li que aquests estaven portant a terme.

Oliver Solberg i Elliott Edmonson esdevenien novament els pilots més ràpids de la categoria en la cronometrada més longeva de l’edició i aquests a part de guanyar-se novament un lloc en el podi arran de l’avaria d’Adrien Fourmaux i Alex Coria, es situaven a 15,1 segons de la segona plaça d’Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen, una situació a la que els nòrdics hi responien amb un increment del seu ritme que els portava a vèncer en la tercera prova especial dominical i esdevenir segons per darrera d’Adrien Fourmaux i Alex Coria en el “Power Stage”, assegurant-se així la segona posició.

Arribats doncs a León a quarts de 3 de la tarda, Gus Greensmith i Jonas Andersson s’alçaven amb el trofeu de vencedors del 19è Ral·li de Mèxic en categoria WRC2, un guardó que s’aconseguia en completar el programa amb un temps de 3 hores 22 minuts i 56,5 segons, registre que rebaixava en 33,6 segons l’acumulat per Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen i en 51,7 segons el d’Oliver Solberg i Elliott Edmonson.

A efectes de campionat, la ronda mexicana era la primera participació de Fergus Greensmith al llarg de la temporada, i per tant el britànic sumava els seus primers 26 punts, puntuació que el deixaven en 4a posició 2 punts per darrera de Yohan Rossel i Emil Lindholm i a 17 punts del lideratge d’Oliver Solberg.


Amb espurnes de velocitat i conservant la integritat, Greensmith-Andersson vencien en WRC2.

Donat que Emil Lindholm havia esdevingut campió del món en categoria WRC2Junior la temporada anterior i que tant Oliver Solberg com Gus Greensmith baixaven de pilotar un Rally1, la classe Challenger, sense el límit d'edat de la temporada anterior, corresponia a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, mentre que la Master era per al Ford Fiesta Rally3 dels canadencs Jason Bailey i Shayne Peterson.

Només 2 formacions s’inscrivien en el ral·li dins la categoria WRC3, el paraguaià Diego Domínguez i el canari Rogelio Peñate i els canadencs Jason Bailey i Shayne Peterson. Els hispans s’imposaven en totes i cadascuna de les especials que els organitzadors els hi permetien disputar, mentre que els seus rivals s’havien d’acollir al superal·li al terme de la segona disputa sabatina de l’especial espectacle de “Las Dunas”, un balanç que donava la victòria en la classe als primers per 19 minuts i 25,7 segons de marge en vers als nord-americans.

A Mèxic Domínguez-Peñate no corrien sols, però gairebé.

En el certamen de pilots, Sébastien Ogier comptabilitzava les seves participacions en la temporada per victòries, atresorant a més a més sobre les pistes mexicanes, la victòria de tram en el “Power Stage”, un rendiment que permetia al provençal encapçalar la classificació provisional del campionat, malgrat comptar amb un ral·li menys que els seus rivals. Tercer en les dues primeres rondes del calendari, el segon lloc de Thierry Neuville permetia al belga superar alhora a Kalle Rovanperä i Ott Tänak i situar-se en segona posició, primera entre els regulars del certamen, si bé amb només 1 i 5 punts de marge en vers el finlandès i l’estonià.

Pilot
Punts

Sébastien Ogier

56

Thierry Neuville

53

Kalle Rovanperä

52

Amb dos cotxes en el podi mexicà, Toyota es recuperava del sotrac que patia sobre la neu sueca i tornava a esdevenir la marca en acumular més punts en el certamen de constructors, 47, un resultat que els permetia obrir les distàncies en 13 punts en vers a Hyundai i en 25 en relació a M-Sport, novament el segon millor equip i l’equip comparsa del campionat respectivament.

Constructor
Punts

Toyota

127

Hyundai

100

M-Sport

73