Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne trencaven el domini de Subaru demostrat al mundial fins el moment.
Amb 34 equips participants presents, el dimecres 26 de març de 1997 es celebrava a Figueira da Foz la cerimònia de clausura del 31è Ral·li de Portugal, quarta ronda en el calendari del mundial de ral·lis, la qual en ser puntuable per als campionats de pilots, marques, FIA 2-L i producció, comptava amb 98 equips inscrits en la seva llista oficial. El ral·li s'iniciava el dissabte 22 de març a la mateixa localitat amb tots els equips inscrits baixant per la rampa de sortida per tal de fer front als 419,78 km cronometrats repartits al llarg de 31 especials cronometrades agrupades en quatre jornades de competició.
Freddy Loix i Sven Smeets aconseguien el seu primer podi al mundial.
L'edició del ral·li arrancava el diumenge 23 de març amb una especial espectacle d'1,5 km de distància, celebrada al migdia al Cap Mondego, en les immediacions de la mateixa ciutat de Figueira da Foz, però aquesta va resultar un desastre en tots els sentits, l'especial es disputava sobre asfalt per una carretera que portava des del cap fins a un mirador en la seva part més alta, i els cotxes, tot i comptar amb pneumàtics per aquesta superficie, portaven reglatges de terra, amb el què per tal d'evitar que es pogués produir una frenada compromesa, el recorregut es va retallar substancialment a menys de la meitat.
A més a més, la FIA va decidir instal·lar una bàscula per controlar el pes dels cotxes abans d'arrancar la especial, on per desgràcia el Mitsubishi Lancer Evo IV de Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne se li va trencar un maneguet dels frens en baixar de la bàscula, Tommi Mäkinen es va donar compte del problema just abans d'arrancar la especial, però la sortida no es podia demorar, pel que els finlandesos van prendre moltes precaucions cedint 13 segons en els 1,5 km del recorregut vers el temps de referència marcat per Carlos Sainz i Luis Moya així com Colin McRae i Nicky Grist, autors de l'escratx ex-aequo. Jochen Berger, comissari FIA encarregat del control del pes, va elaborar llavors un informe que va servir per cancelar la cronometrada.
El dilluns 24 de març a primera hora del matí, els participants abandonaven el parc tancat de Figueira da Foz per tal de fer front a les primeres proves especials veres del recorregut; en total al llarg de tota la jornada es programaven 12 especials amb una corda cronometrada de 168,32 km, les quals amb conjunció amb l'espectacle dominical cancelat, permetia als organitzadors assolir els 170,82 km cronometrats distribuits en 13 especials previstos en el programa de l'edició.
Colin McRae i Nicky Grist s'imposaven en la primera especial del dia per davant de Carlos Sainz i Luis Moya i dels seus companys d'equip Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, els quals en la prova següent esdevindrien els homes més ràpids en la lluita contra el cronòmetre per tal de convertir-se en els nous líders de la taula provisional per 3 i 5 segons de marge vers els espanyols de Ford i els seus companys de formació britànics, que hi patien una virolla, respectivament. Les distàncies eren curtes, i així arran d'un nou millor temps de Colin McRae i Nicky Grist, els britànics tornaven a ocupar la primera posició a la taula a l'entrada a les assistències de Mortagua, on al Ford Escort WRC de Carlos Sainz i Luis Moya, tercers classificats a la provisional, se li trobava un cable del diferencial central desconnectat, impedint que aquest element treballés com era degut.
Colin McRae i Nicky Grist tornaven a ser els pilots més ràpids a la represa, aconseguint distanciar-se en 11 segons dels seus companys d'equip suecs en els 18,76 km de la cronometrada, mentre que a falta de 2 km per finalitzar el tram, la transmissió del Ford Escort WRC de Carlos Sainz i Luis Moya es trencava, deixant als espanyols aturats a la pista enmig d'un bassal d'oli i a Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne en posicions de podi a 20 segons dels britànics de la Constel·lació de les Plèiades.
Una prova especial més tard, la cinquena de la jornada, Colin McRae i Nicky Grist també es veurien forçats a abandonar el ral·li quan una fallada eléctrica va deixar el seu Subaru Impreza S3 WRC fora de combat. Qui heretaven la condició de líder van ser els seus companys Kenneth Eriksson i Staffan Parmander, que ho feien per 14 segons de marge, 9 d'ells aconseguits precisament en aquesta prova especial, mentre que un altre cotxe de Grup A, el Toyota Celica GT-Four de Freddy Loix i Sven Smeets passava a tancar les posicions d'honor a 36 segons dels nous líders i amb 16 segons de marge vers els britànics Richard Burns i Robert Reid.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne començaven llavors a recuperar segons als líders imposant-se en la sisena prova especial de l'etapa, per després de canviar les suspensions frontals del seu Mitsubishi Lancer Evo IV en el segon reagrupament per a les assistències de Mortagua, mostrar un avenç molt més notori amb dos escratxs més, que el portaven a liderar la taula general provisional al terme de la vuitena prova cronometrada de l'escull, novena en el comput global de l'esdeveniment. Els finlandesos dels tres diamants vermells s'anotaven un altre millor temps en la següent prova especial, si bé la recompensa al seu esforç era de tan sols 1 segon.
Amb la caiguda del sol i l'activitat cronometrada desplaçada fins al nord del país, Kenneth Eriksson i Staffan Parmander donaven un gir a la tendència i amb el seu millor temps en la desena prova especial, els suecs rellevaven en el lideratge a Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne. Els de Subaru es tornaven a imposar en l'onzena prova especial, mentre que en la dotzena i última, aquests marcaven el segon millor temps per darrera del Subaru Impreza Grup A dels locals Rui Madeira i Nuno Rodrigues da Silva.
Completada tota l'activitat programada pel dilluns a les pistes forestals portugueses i quan faltava una mica més de mitja hora per la mitjanit del dimarts, els 62 equips participants que restaven en actiu començaven a fer entrada al parc tancat de Povoa de Varzim, on Kenneth Eriksson i Staffan Parmander atresoraven 14 segons de marge amb els campions del món en vigència, els finlandesos Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne. Freddy Loix i Sven Smeets tancaven les posicions de podi a 1 minut i 1 segon dels seus predecessors i amb els companys d'equip d'aquests, els britànics Richard Burns i Robert Reid, a 28 segons del seu registre.
La segona etapa del ral·li veia escurçada la seva distància cronometrada vers la precedent, disposant sobre el programa un total de 9 proves especials, dues de les quals ja s'havien disputat a les acaballes de la jornada anterior; amb la disputa d'aquestes cronometrades, s'afegien 123,42 km competitius a l'edició. Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne aconseguien l'escratx ex-aequo amb Armin Schwarz i Denis Giraudet en la primera prova especial del dia, mentre que els campions del món s'imposaven en totes les 8 especials restants del programa de l'etapa, permetent als finlandesos passar a lidrar la general a l'equador de la mateixa, per anar-se'n distanciant paulatinament a continuació.
En la segona especial del dia, abans del mític Fafe, Richard Burns i Robert Reid es veien obligats a abandonar la competició per problemes de transmissió en el segon dels Mitsubishi oficials, el que per una banda suposava una gerra d'aigua freda pels responsables de la marca, que eren els únics amb dos cotxes en actiu per llavors, i per una altra donava més marge de confiança als belgues de Toyota en la darrera posició de podi.
Kenneth Eriksson i Staffan Parmander s'esforçaven de valent per intentar evitar perdre el contacte amb Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne, però quan faltaven sis quilòmetres per a la conclusió de la jornada, i quan estaven a 32 segons dels pilots dels tres diamants vermells, una fallada elèctrica aturava el motor del seu Subaru Impreza S3 WRC, tal i com els hi havia passat als seus companys d'equip l'etapa anterior, amb el que els suecs es veien obligats a abandonar la competició, alhora que deixaven encara molt més planer el camí dels finlandesos cap a la victòria.
Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne entraven al parc tancat de Viseu quan mancaven 2 minuts per 2 quarts de 10 de la nit amb un marge de 3 minuts i 15 segons amb els segons classificats, els belgues Freddy Loix i Sven Smeets. Armin Schwarz i Denis Giraudet, afavorits pels 2 abandonaments produits entre els 5 primers classificats en el transcurs de l'etapa i després d'haver aconseguit superar a Rui Madeira i Nuno Rodrigues da Silva al terme de la cinquena prova especial de la jornada, tancaven les posicions de podi a 5 minuts i 15 segons dels líders amb el segon dels Ford oficials i amb un marge de 3 minuts i 45 segons vers el cotxe homòleg dels belgues Grégoire de Mevius i Jean-Marc Fortin, els primers privats en pilotar un cotxe "World Rally Car" al mundial. Jean-Pierre Richelmi i Thierry Barjou, a 13 minuts i 55 segons dels líders, a priori tampoc havien de posar en compromís la posició de la parella belga predecessora.
Amb unes distàncies tan importants entre els 5 primers equips classificats, malgrat que la tercera i última etapa es celebrava per la zona d'Arganil i tenia 9 proves especials en el seu programa d'una corda cronometrada de 125,54 km de distància, la jornada del dimecres esdevenia un tràmit pels participants en el que ningú volia cometre cap errada. De Viseu en sortien 42 formacions a partir de les 7 del matí, i malgrat que la crida a la calma semblava ho més raonable, Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne encara serien a temps d'anotar-se la victòria parcial en 6 cronometrades més. Tanmateix, la baixada de revolucions dels principals equips del mundial, donava opcions als locals Rui Madeira i Nuno Rodrigues da Silva, els quals s'anotaven 3 temps escratx, un d'ells ex-aequo amb els campions del món, mentre que Gustavo Trelles i Jorge del Buono aconseguien marcar el temps de referència en la novena i última prova especial del dia amb el seu Mitsubishi Lancer Evo III de Grup N, quelcom que no es produia des de feia aproximadament 10 anys.
D'altra banda, Freddy Loix i Sven Smeets es van anar distanciant paulatinament del Ford Escort WRC oficial d'Armin Schwarz i Denis Giraudet, als quals els belgues aconseguien guanyar en 5 de les 9 proves especials de la jornada i empatar a temps en 2 més, o el que és el mateix, els pilots de la marca de l'oval només escurçaven el gap amb els seus predecessors en 2 proves especials del programa de l'etapa.
Sense lamentar baixes entre els 10 primers classificats doncs, a partir de 2 quarts de 7 de la tarda començaven a entrar a Figueira da Foz els 34 equips participants que aconseguien completar la jornada, on Tommi Mäkinen i Seppo Harjanne certificaven la seva victòria al 31è Ral·li de Portugal en completar els 418,28 km cronometrats disputats en un temps de 4 hores 53 minuts i 1 segon. Per darrera dels pilots finlandesos de Mitsubishi, concretament a 4 minuts i 5 segons del seu registre, Freddy Loix i Sven Smeets debutaven en un podi del mundial, mentre que Armin Schwarz i Denis Giraudet el tancaven a 6 minuts i 33 segons del temps dels vencedors de la prova.
Rodant en terra de ningú Schwarz-Giraudet sumaven un podi més per a Ford .
En l'apartat de produció, els veterans Gustavo Trelles i Jorge del Buono mantenien un pols amb els seus companys d'estructura, els joves austríacs Manfred Stohl i Peter Müller, al llarg de tot l'esdeveniment, i així al terme de la primera etapa, la més llarga de tota l'edició, 31 segons favorables als campions del món en vigència, separaven els dos cotxes de Ralliart Alemanya; mentre que els 20 segons perduts en la darrera prova especial de la segona jornada per part dels sudamericans, donaven accès al lideratge a Manfred Stohl i Peter Müller per 7 segons de diferència.
D'altra banda, el pilot valencià Luis Climent feia el salt al mundial després d'haver conquerit el Campionat d'Espanya de ral·lis d'asfalt i de veure com Jesús Puras era repescat pels responsables de Citroën per a pilotar-hi la unitat oficial de cara a la present temporada. I el de Requena ho feia acompanyat del català Àlex Romaní, però els pilots dels Països Catalans veien molt mermades les seves opcions en quan la unitat que havien llogat a Nocentini de cara al ral·li, s'accidentava una setmana abans a Itàlia, obligant-los a recórrer al 200 kg més pesant Mitsubishi Lancer Evo III que Sobeslaw Zasada i Eva Zasada havien emprat al Safari Rally, si bé aquests es mantenien en la tercera posició de la categoria.
La victòria estava oberta, i així es va mantenir fins al final, on gràcies a l'escratx absolut que Gustavo Trelles i Jorge del Buono s'anotaven en la darrera cronometrada del ral·li, els sudamericans aconseguien la primera posició, i per tant la victòria, en superar per 10 segons als austríacs Manfred Stohl i Peter Müller, Luis Climent i Alex Romaní completaven el podi en una cómoda tercera posició a 7 minuts i 35 segons dels vencedors.
En clau de campionat, els 13 punts que sumava el pilot uruguaià amb la seva victòria a Portugal, permetia al campió de la classe refermar-se al capdavant de la general amb 29 punts, 15 més que no pas Manfred Stohl, el segon classificat.
Gustavo Trelles i Jorge Del Buono marcaven un escratx amb un cotxe Grup N per acabar guanyant la categoria.
A la categoria Copa FIA 2-L, els finlandesos Harri Rovanperä i Voitto Silander iniciaven el seu concurs a la ronda portuguesa esdevenint la referència en quan a temps en els compassos inicials del recorregut, però una punxada i una conseqüent averia en la direcció assistida a l'equador del programa del dilluns, endarreria a la parella de SEAT fins a la sisena posició de la classe, cedint el testimoni als locals Adruzilio Lopes i Luis Lisboa, els quals partien amb l'avantatge d'haver competit tres setmanes en una cita del campionat nacional per la zona de Fafe. Reparada l'averia, Harri Rovanperä i Voitto Silander van iniciar la seva remuntada particular, i després de superar el Volkswagen Golf KitCar d'Alister McRae i David Senior, els pilots completaven el primer escull del ral·li a 31 segons del Peugeot 306 Maxi dels líders portuguesos.
Al llarg del dimarts Adruzilio Lopes i Luis Lisboa mantenien un duel molt tancat amb Harri Rovanperä i Voitto Silander, els locals s'aprofitaven del seu major coneixement del terreny en aquelles cronometrades que havien format part del Ral·li Esso a principis de març, mentre que els de la marca catalana retallaven segons en les restants, però una segona averia en la direcció assistida, feia recular als pilots finlandesos 1 minut, caient fins la tercera posició provisional per darrera dels britànics Alister McRae i David Senior. L'entrada al parc tancat de Viseu doncs, es produia amb Harri Rovanperä i Voitto Silander a 1 minut i 10 segons dels seus predecessors, mentre que en relació al lideratge, la distància era d'1 minut i 41 segons.
Una averia de motor deixava a fora de competició a Harri Rovanperä i Voitto Silander en la primera prova especial de la tercera etapa, motor que tanmateix SEAT estrenava en el campionat, amb el que els seus companys de formació, els alemanys Erwin Weber i Manfred Hiemer heretaven la darrera posició de podi, si bé aquests en trobar-se classificats a més de 2 minuts del Volkswagen Golf KitCar d'Alister McRae i David Senior, van optar per mantenir la prudència que havien mostrat fins llavors i assegurar els 4 punts per a la marca en el campionat.
A manca de 3 proves especials per a completar el recorregut, una averia en les suspensions posteriors en el Peugeot 306 Maxi d'Adruzilio Lopes i Luis Lisboa, facilitava el relleu al capdavant de la classificació per part d'Alister McRae i David Senior, els quals van conservar la posició fins a la conclusió de la prova per 48 segons de marge otorgant així a la marca de la Baixa Saxònia la segona victòria de la temporada i el lideratge a la classificació provisional per 3 i 11 punts de marge amb els seus socis de grup, Škoda i SEAT, respectivament.
McRae-Senior van imposar-se per davant de rivals durs en l'animada categoria FIA 2-L
En el campionat de pilots, Tommi Mäkinen aconseguia la seva primera victòria de la temporada, i en combinar-la amb els dos tercers llocs aconseguits al Monte-Carlo i a Suècia, el finlandès assolia la primera posició provisional del certamen per davant de Colin McRae, que perdia la posició d'honor en no puntuar i de Carlos Sainz que corria la mateixa sort que l'escocès i baixava una posició a la taula amb el seu segon abandonament consecutiu.
Pilot |
Punts |
Tommi Mäkinen
|
|
Colin McRae
|
|
Carlos Sainz
|
|
En el campionat de marques, Subaru no només es veia privada d'una victòria tal i com havia aconseguit en les 3 rondes del calendari precedents, sino que a més a més la formació gestionada per Prodrive se n'anava de buit de la cita portuguesa. Malgrat tot, la marca de la Constel·lació de les Plèiades, seguia al capdavant de la general per 7 punts de marge vers Mitsubishi, qui a la seva vegada aconseguia superar a Ford per tres punts en la taula.
Constructor |
Punts |
Subaru
|
|
Mitsubishi
|
|
Ford
|
|