Amb una última jornada molt afortunada, Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre aconseguien la victòria.
Tercera cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, el Safari Rally de 1978 posava punt i final a la seva 26ena edició el dilluns 27 de març de 1978 a Nairobi, capital keniana, d'on els 72 equips inscrits van iniciar el tan dur alhora que atípic ral·li quatre dies abans, el dijous 23 de març. En baixar per la rampa de sortida, els participants començaven a fer front a tres jornades de competició que recorrerien pràcticament tot el país al llarg de 5016 km de lluita contra el cronómetre, una distància que només va ser completada per 13 equips participants. L'esdeveniment kenià otorgava punts en el campionat de marques així com la Copa FIA per a pilots.
L'aport económic de Martini va acabar de convèncer a Porsche per aventurar-se a competir al Safari.
Quan eren les 2 en punt del migdia, es donava sortida als participants cap a la primera etapa del ral·li, la qual dibuixava un bucle cap al nord-oest per després de passar per Nakuru, Maralal, Eldoret i Kitali, retornar a la capital de la nació havent disputat ni més ni menys que 1829 km competitius.
La nit prèvia a l'inici de la competició, l'equip Peugeot es va topar ja amb el primer problema, quan el motor del 504 V6 Coupé de Timo Mäkinen i Jean Todt es trencava i aquest havia de ser reemplaçat pel que es trobava instal·lat en la unitat de Simo Lampinen i Henry Liddon, donant a aquests últims un motor d'una unitat d'entrenaments renovat. Abans d'arrancar el ral·li, tot feia preveure una lluita tancada entre els màxims favorits, Datsun, Peugeot i Porsche, amb el dubte de a quin nivell estarien els Mercedes-Benz, llurs 280 SE resultaven un tant pesants per a l'esdeveniment africà, si bé Andrew Cowan i Johnstone Syer arribaven al ral·li havent guanyat la maratoniana Londres - Sydney.
Les previsions es complien quan el primer sector competitiu, el que unia Nairobi amb Nakuru, es completava amb els locals Vic Preston i John Lyall en la primera posició amb el temps que els organitzadors havien establert, és a dir amb una penalització 0. Malgrat que els locals de Porsche portaven un dorsal alt, el 14, i que les condicions seques amb les que es disputaven els primers quilòmetres competitius provocaven grans quantitats de pols en suspensió, aquests sortien a l'atac des d'un inici i aconseguien superar per només 3 minuts els Datsun 160J de Rauno Aaltonen i Lofty Drews i en 4 minuts el Porsche 911 SC dels seus companys d'equip Björn Waldegård i Hans Thorszelius, a qui Ford havia autoritzat per a competir amb els d'Stuttgart. 6 minuts més avall s'hi trobaven Timo Mäkinen i Jean Todt, Harry Källström i Claes Billstam amb l'anterior evolució del Datsun 160J i els locals George Barbour i Rob Combes amb un Ford Escort RS1800.
Si bé per llavors només calia lamentar la baixa dels locals Robert Collinge i Anton Levitan per accident i quan aquests només havien disputat uns pocs quilòmetres del primer sector cronometrat a bord d'un Peugeot 504, en sortir de Nakuru la pluja va començar a fer acte de presència i amb ella els incidents van aparèixer. Els 5 primers equips van poder creuar sense major dificultat un riu, però la crescuda del torrent va atrapar als següents participants. Els kenians Joginder Singh i David Doig van intentar creuar-lo amb el seu Mercedes-Benz 280 SE, però aquest en entrar-li aigua per l'admissió, trencava el motor, sent així la segona baixa d'entitat de l'edició, mentre que els seus companys de formació, Andrew Cowan i Johnstone Syer i Tony Fowkes i Klaus Kaiser s'hi deixaven mitja hora per ensortir-se'n. Rauno Aaltonen i Lofty Drews també tenien problemes en aquest sector i baixaven des de la segona fins a la desena posició provisional.
Paral·lelament, Björn Waldegård i Hans Thorszelius començaven a imposar el seu ritme i en el camí cap a Maralal, els suecs es feien amb el lideratge de la taula classificatoria provisional i arribaven a la neutralització d'Eldoret amb un marge de 2 minuts amb els seus companys de formació Vic Preston i John Lyall. A 21 minuts per darrera dels suecs es formava un grup molt compacte, capitanejat pel nou Datsun 160J de Shekhar Mehta i Mike Doughty, seguit dels seus companys a la firma japonesa Harry Källström i Claes Billstam, Rauno Aaltonen i Lofty Drews, els quals es classificaven per davant dels dos Peugeot 504 V6 Coupé de Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefébvre i de Timo Mäkinen i Jean Todt; Simo Lampinen i Henry Liddon, amb la tercera unitat dels cotxes del lleó, es trobaven classificats 6 minuts més avall dels seus companys, lamentant-se de problemes de motor.
Emperò, i deixant cosntància dels múltiples problemes que estaven patint tots els participants en aquests sectors, els líders Björn Waldegård i Hans Thorszelius feien entrada al reagrupament d'Eldoret acumulant ja 1 hora i 48 minuts de penalització, el que va obligar als organitzadors a moure's i ampliar en 2 hores el marge per a l'exclusió de la prova, situant-lo a partir de llavors en 4 hores.
A la sortida d'Eldoret però, les pistes es van assecar per complet, permetent als participants tenir un avenç molt més net de contratemps, tret de Vic Preston i John Lyall, qui en danyar les suspensions del seu Porsche 911 SC, perdien un bon grapat de minuts. Björn Waldegård i Hans Thorszelius es convertien en la parella més ràpida en el sector que unia Eldoret amb Kitale, mentre que en el següent sector de Kisumu, els suecs alçaven lleugerament el peu de l'accelerador per precaució, permetent als Datsun oficials escurçar distàncies amb els líders.
El següent sector de Narok estava impracticable a causa de les plujes caigudes, el que va obligar als organitzadors a retallar en un centenar de quilòmetres el recorregut programat i dirigir als participants per carreteres asfaltades directament cap a Nairobi, on Björn Waldegård i Hans Thorszelius hi arribaven amb 43 minuts de marge vers els Datsun 160J de Rauno Aaltonen i Lofty Drews i de Harry Källström i Claes Billstam. Timo Mäkinen i Jean Todt eren quarts a 45 minuts dels pilots de Porsche i tenien un marge de 3 i 6 minuts per davant de Shekhar Mehta i Mike Doughty i de Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre respectivament, aquests últims endarrerits a les acaballes de l'etapa a causa d'una punxada.
Alhora Mercedes-Benz perdia un segon 280 SE, el que pilotaven els britànics Andrew Cowan i Johnstone Syer, i pel mateix motiu que els seus companys de formació kenians, entrada d'aigua en el motor quan intentaven creuar un riu, amb el que només restava en actiu el que pilotaven els polonesos Sobieslaw Zasada i Blazej Krupa, qui prevenien aquest problema en reconduir el tub de l'admissió de l'aire des de sobre del radiador fins al capó, on s'hi havia fet uns talls en forma de U per tal de que el tub respirés en una posició més superior.
La segona jornada del ral·li dibuixava un bucle cap a la costa índica, concretament fins a Mombasa, d'on en retornarien fins a la capital nacional per tal de tancar l'escull. Els 45 equips supervivents de la primera jornada, van prendre la sortida el dissabte 25 de març, disputant-se els primers 75 quilòmetres de l'etapa que servien per unir Nairobi amb Ndi, per una pista diferent a la prevista sobre el programa degut al mal estat de la mateixa. Aquesta distància era completada per tots els participants sense incidents tret de Simo Lampinen i Henry Liddon, llur motor V6 treballava només en 3 cilindres, endarrerint en una 1 hora a la parella de Peugeot, una incidència que es solventava en canviar un carburador del seu cotxe.
Ja més al sud, la pista era totalment seca i Timo Mäkinen i Jean Todt es llençaven a l'atac en el sector de Taita per tal d'arribar a superar als Datsun 160 que els precedien, mentre que Björn Waldegård i Hans Thorszelius patien una sortida de pista danyant un dels triangles de les suspensions del seu Porsche 911 SC, el que els suposava cedir una mica més d'1 hora i el lideratge, que anava a parar a mans de Timo Mäkinen i Jean Todt. Els pilots de Peugeot però, abans d'arribar al reagrupament de Mombasa decidien canviar el diferencial del seu cotxe, una operació que els suposava cedir 10 minuts en la classificació i amb ells la primera plaça.
Tot plegat permetia que a l'arribada a Mombasa els líders fossin els suecs Harry Källström i Claes Billstam, amb l'antic Datsun 160J Coupé, i per 1 minut de marge amb els seus companys Rauno Aaltonen i Lofty Drews. Timo Mäkinen i Jean Todt, tancaven el podi provisional a 5 minuts del lideratge, mentre que els seus companys d'equip, Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre, els seguien a 5 minuts dels seu temps i amb 5 minuts de marge vers el Porsche 911 SC dels locals Vic Preston i John Lyall. Uns altres locals, Shekhar Mehta i Mike Doughty, tancaven el grup capdavanter a 19 minuts dels líders i amb 15 minuts de marge sobre Björn Waldegård i Hans Thorszelius, setens classificats.
En el camí de retorn cap a Nairobi, el sector que discorria per Taita Hills era cancelat a causa de les inundacions, mentre que la resta del recorregut estava totalment sec. Harry Källström i Claes Billstam, així com Rauno Aaltonen i Lofty Drews, aprofitaven que obrien pista per tal de tenir una cursa neta de pols en suspensió, obrint així forat amb els seus rivals, els quals anaven coneixent els seus respectius contratemps. Timo Mäkinen i Jean Todt trencaven una bareta de direcció i en deixar-s'hi més de mitja hora, veien esfumar-se bona part de les seves opcions a victòria, alhora que Björn Waldegård i Hans Thorszelius danyaven un amortidor i sense assistències properes, els suecs se les van haver de manegar amb el que portaven a sobre, cedint-hi uns 25 minuts més en l'operació.
En la recta final de la segona etapa, Björn Waldegård i Hans Thorszelius es tornaven a mostrar com els pilots més ràpids en pista, però malgrat tot la parella sueca entrava a Nairobi el diumenge 26 de març ocupant la sisena posició provisional a 47 minuts del lideratge, un honor que per llavors estava reservat per a Rauno Aaltonen i Lofty Drews i per 3 minuts de diferència sobre els seus companys Harry Källström i Claes Billstam. Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre empataven en la tercera posició amb Vic Preston i John Lyall a 19 minuts del temps dels líders, mentre que Shekhar Mehta i Mike Doughty eren cinquens a 30 minuts dels seus companys d'equip i líders provisionals. Timo Mäkinen i Jean Todt eren setens a 1 hora i 2 minuts de la posició que al llarg del dissabte havien arribat a ocupar.
La tercera i última etapa del ral·li tornava a tenir la sortida i l'arribada a Nairobi, sent la primera acció celebrada el diumenge 26 de març per la tarda i la segona l'endemà dilluns; si bé en aquesta ocasió la distància competitiva era la més curta de totes les etapes de l'edició, amb 1151 km de distància sobre el mapa, que dibuixaven un bucle cap al nord per arribar al Mount Kenya.
Els primers quilòmetres de l'etapa, els que unien Nairobi amb Abderdare, es mostraven molt beneficiosos per als Porsche 911 SC, i així Vic Preston i John Lyall aconseguien posar-se al nivell dels dos Datsun que els precedien. Mentre que al cap d'un centenar de quilòmetres d'havés pres la sortida, Rauno Aaltonen i Lofty Drews quedaven atrapats en una rasa enfangada, habilitant als seus companys Harry Källström i Claes Billstam a liderar la classificació provisional; no seria l'única mala noticia per als responsables de la firma japonesa, doncs Shekhar Mehta i Mike Doughty havien d'abandonar el ral·li en trencar el motor del seu cotxe.
Després d'aquest abandonament, Björn Waldegård i Hans Thorszelius assolien la cinquena posició provisional al control de Hell's Gate, els quals, com els seus companys de formació kenians, estaven tenint un avenç molt notori, però els suecs es tornaven a endarrerir en la classificació en trencar-se un palier del seu Porsche 911 SC, amb el que definitivament s'acomiadaven de qualsevol opció remota a victòria. Timo Mäkinen i Jean Todt també patien el trencament d'un palier, però a més a més el pilot finlandès i el copilot francès trencaven un amortidor, amb el que la parella es veia obligada a abandonar la competició, en contrapartida un altre Peugeot 504 V6 Coupé, el pilotat per Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre, aconseguien empatar a temps amb Vic Preston i John Lyall en la tercera posició provisional.
En caure la nit, Vic Preston i John Lyall quedaven atrapats al fang, habilitant a Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre a ocupar la tercera posició en solitari. Posteriorment, Rauno Aaltonen i Lofty Drews patien un accident amb un camió quan intentaven rebassar un comboi, el que suposava la pèrdua de 15 minuts per part de la parella de Datsun i el guany d'una posició pels pilots del lleó.
Arribats al reagrupament de Nyahururu, Harry Källström i Claes Billstam lideraven per 12 minuts de marge vers Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre, mentre que a 23 i 25 minuts dels pilots suecs s'hi trobaven els seus companys Rauno Aaltonen i Lofty Drews i Vic Preston i John Lyall respectivament. Els seus compatriotes Björn Waldegård i Hans Thorszelius conservaven la cinquena posició, però aquests es trobaven a 1 hora i 36 minuts del seu temps, si bé per sort seva Simo Lampinen i Henry Liddon acumulaven 3 hores més de penalització que no pas ells i Sobieslaw Zasada i Blazej Kupa, amb l'únic Mercedes-Benz 280 SE supervivent, eren setens a gairebé 5 hores del lideratge.
En sortir de Nyahururu, els pilots es dirigien cap a Embu, en llurs primers sectors selectius d'aquesta subetapa, les distàncies entre els 2 primers classificats es mantenia pràcticament igual, mentre que Rauno Aaltonen i Lofty Drews aconseguien retallar lleugerament les distàncies amb els 2 equips predecessors. Quan faltava poc per arribar al reagrupament d'Embu però, el ral·li tindria un nou cop de teatre, Harry Källström i Claes Billstam arrancaven un trapeci de suspensió en colisionar contra una roca, amb el que el seu Datsun 160J Coupé restava inoperatiu i així Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre entraven a l'esmentat reagrupament com a líders provisionals per 8 minuts de marge amb Rauno Aaltonen i Lofty Drews i 34 minuts amb Vic Preston i John Lyall.
En el retorn des d'Embu cap a Nairobi, Rauno Aaltonen i Lofty Drews intentaven pressionar als líders retallant-los uns 2 minuts en la classificació, però malauradament per als seus interessos, la direcció va començar a fallar, amb el què el pilot finlandès i el copilot kenià van començar a endarrerir-se paulatinament, obligant-los a canviar la caixa de direcció i el pont posterior en les últimes assistències. Malgrat que els seus mecànics van ser molt ràpids, tot plegat suposava un retard d'uns 40 minuts per als pilots de Datsun, amb el que no només s'acomiadaven de la lluita per la victòria, sino que també ho feien de la segona posició, que passava a ser per a Vic Preston i John Lyall.
Quan pràcticament s'estava arribant a Nairobi, Jean-Pierre Nicolas i Jean Claude Lefèbvre van patir un xoc frontal amb un altre cotxe en un encreuament, si bé per sort seva darrera hi havia el cotxe d'assistència ràpida, el qual els hi va canviar el radiador en molt poc temps, permetent als pilots de Marsella i de Nanterre que per llavors exercia de copilot, entrar a la capital keniana conservant la primera posició.
Arribats al dilluns 27 de març, i després d'haver-se disputat les 3 etapes programades del ral·li, al llarg de les quals es celebraven 4691 km competitius dels 5016 que prèviament s'havien fet constar al recorregut, Jean-Pierre Nicolas i Jean-Claude Lefèbvre aconseguien la victòria al 26è Safari Rally amb una penalització total de 8 hores i 18 minuts, sent a més a més aquesta la sisena victòria de la marca en la història de l'esdeveniment kenià des de 1953 i la primera íntegrament francesa. Vic Preston i John Lyall invertien 37 minuts més que els guanyadors de l'edició i pujaven al segon graó del podi, mentre que Rauno Aaltonen i Lofty Drews el tancaven a 52 minuts dels vencedors.
.Altibaixos van portar a Aaltonen-Drews finalment fins la tercera plaça
Jean-Pierre Nicolas sumava la segona victòria de la temporada dins la Copa FIA de pilots, amb el què el marsellès aconseguia un total de 18 punts i situar-se al capdavant de la classificació. Per darrera seu, Björn Waldegård, combinava els 9 punts de la victòria a l'anterior Ral·li de Suècia amb els 3 punts que li brindava el seu quart lloc final a la ronda keniana, amb el que el suec aconseguia superar per un sol punt al jove Ari Vatanen, absent a la prova africana.
Pilot |
Punts |
Jean-Pierre Nicolas
|
|
Björn Waldegård
|
|
Ari Vatanen
|
|
En el campionat de marques, l'absència dels FIAT a l'esdeveniment unit al segon lloc que hi aconseguia Porsche, permetia a la marca d'Stuttgart superar als torinesos al capdavant de la general provisional per 6 punts de marge. Ford, tot i no ser al ral·li de manera oficial, sumava set punts gràcies al 8è lloc de l'equip local composat per Frank Tundo i Dave Haworth, amb el què els de l'oval es situaven en tercera posició a 3 punts dels seus rivals italians.
Constructor |
Punts |
Porsche
|
|
FIAT
|
|
Ford
|
|