Neuville-Gilsoul guanyaven la ronda corsa enmig del drama.
Figurant com la quarta ronda de 14 en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 62è Tour de Corse tancava edició el diumenge 31 de març de 2019 a Calvi amb 68 equips participants presents a la corresponent cerimònia. L’esdeveniment cors, que entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2Pro, WRC2 així com el campionat júnior i el R-GT, s’iniciava el dijous 28 de març al vespre amb la pertinent baixada per la rampa de sortida ubicada a Porto Vecchio, un acte en el que s’hi donaven cita 94 formacions de les 96 que prèviament hi havien oficialitzat la seva inscripció. Tanmateix l’edició del ral·li comptava amb 14 proves especials en el seu programa de 347,51 km competitius que recorrien bona part de l’illa.
Gràcies a dues punxades alienes, Ogier-Ingrassia s’inmiscien en places de podi
De cara a la primera etapa, l’organització desplaçava l’activitat cronometrada cap al sud de l’illa, concretament al voltant de Zonza, establint un parc remot a la vila de sortida, Porto Vecchio. Un bucle de 3 trams tenia lloc en dues ocasions, matí i tarda com manaven els estàndars de l'època, el que en bona lògica generava un total de 6 proves especials que suposaven els primers 121,82 km competitius i als que se’ls hi donava inici a partir d’1 quart i 5 minuts de 8 del matí.
Elfyn Evans i Scott Martin aturaven el cronòmetre abans que ningú en la primera prova especial del dia i de l’itinerari, el que situava a la parella britànica de M-Sport al capdavant de la classificació seguit pels Hyundai i20 WRC de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i de Dani Sordo i Carlos del Barrio a 2,9 segons i 3,1 segons del seu registre respectivament.
Uns altres britànics, ara els de Toyota Kris Meeke i Sebastian Marshall, s’imposaven en l’especial següent i es recuperaven així de la punxada soferta al primer tram, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja, quarts al terme de la primera prova especial a 1 dècima de segon de la parella càntabra de Hyundai, en aconseguir el segon millor temps en aquesta segona prova especial, accedien al lideratge provisional per davant dels anteriors líders, mentre que la parella espanyola de la firma coreana amb un altre tercer millor temps, romania en tercera posició.
Els nous líders es refermaven en la seva plaça imposant-se en la tercera prova especial, i última, del bucle matinal, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul semblaven tenir més controlats els problemes de subviratge que els havien afectat en la segona cronometrada i superaven als seus companys d’equip espanyols a la taula classificatòria per 4,1 segons, sent els belgues tercers a 3,5 segons dels pilots de Toyota i a 2,2 segons dels de M-Sport, res vaja.
Sense assistències intermitges, només una pausa per al descans i el proveïment de carburant a Porto Vecchio, els participants afrontaven la segona passada pels 3 trams del matí i novament Elfyn Evans i Scott Martin tornaven a marcar el millor temps en la primera de les especials de bucle, un resultat que situava als britànics de M-Sport de nou al capdavant de la classificació.
Els retrobats amb el lideratge, Elfyn Evans i Scott Martin, repetien victòria de tram en la segona prova especial de l’escull, però en la tercera i última aquests es topaven en plena especial amb els seus compatriotes Kris Meeke i Sebastian Marshall, llur Toyota Yaris WRC tenia les suspensions tocades, el que els suposava concedir prop de 45 segons amb els homes més ràpids. Afortunadament per als britànics, els comissaris esportius van prendre nota de l’incident i aquests decidien atorgar-lis el mateix registre que el d’Ott Tänak i Martin Järveoja, segons a final de tram per darrera de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, i per tant la classificació pràcticament no sofria canvis.
A manca de 2 minuts per a 2 quarts de 8 del vespre, els participants començaven a fer entrada al parc tancat que es situava a Bastia amb Elfyn Evans i Scott Martin ocupant la primera posició provisional per 4,5 segons de diferència amb Ott Tänak i Martin Järveoja i per 9,8 segons amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Dani Sordo i Carlos del Barrio restaven a les portes d'aquestes places d'honor a 26,1 segons, reduint en 4,8 segons i 10,2 segons els registres de Teemu Suninen i Marko Salminen i de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia respectivament.
De Bastia els pilots en sortien el dissabte a partir d’1 quart i 5 minuts de 7 del matí, per tal d’afrontar l’etapa més llarga de tot el programa, la que recorria el nord-est de l’illa. Els organitzadors disposaven sobre el programa un bucle de 3 trams, entre els que hi constava el més llarg de tota l’edició, Castagniccia de 47,18 km de distància, un escull que en celebrar-se en dues ocasions formaven les 6 proves especials de l’etapa amb una corda cronometrada total de 174,50 km competitius.
Amb dos escratxs consecutius en les dues primeres proves especials del dia, Ott Tänak i Martin Järveoja assetjaven en 2 dècimes de segon la primera plaça d’Elfyn Evans i Scott Martin. Emplaçats al tram rei del programa, Dani Sordo i Carlos del Barrio sumaven la seva primera victòria de tram a l’edició, mentre que la parella estonia de Toyota, en aconseguir-hi el segon millor temps, es feia amb la primera plaça provisional.
Així doncs, Ott Tänak i Martin Järveoja entraven al reagrupament per a les assistències de Bastia a quarts de 12 amb 2,3 segons de marge amb els britànics de M-Sport, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul conservaven la tercera plaça, si bé el seu marge amb Dani Sordo i Carlos del Barrio s’havia reduit en una desena de segons. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, en aconseguir superar a Teemu Suninen i Marko Salminen en la darrera prova especial matinal, passaven a tancar la pinça dels 5 primers classificats a 16,4 segons de la parella càntabra.
Kris Meeke i Sebastian Marshall marcaven el millor temps en la primera prova especial de la tarda per davant d’Elfyn Evans i Scott Martin, així com de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, amb el que la classificació s’estrenyia novament en unes poques dècimes de segon, doncs Ott Tänak i Martin Järveoja eren quarts darrera dels pilots de Hyundai.
En la prova central del bucle, Ott Tänak i Martin Järveoja patien una punxada que encara a dia d’avui li estant intentant trobar una explicació, amb el què Elfyn Evans i Scott Martin recuperaven la primera plaça. Emperò, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul decidien pujar les suspensions del seu Hyundai i20 WRC en les assistències de mitja jornada, una operació que sorgia efecte en quan els belgues s’imposaven en les dues últimes proves especials del dia i aquests rellevaven als britànics al capdavant de la classificació just abans d’acabar el dia.
D’altra banda, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aturaven el cronòmetre amb el segon millor temps en la segona passada per Castagniccia, i els provençals de Citroën guanyaven per segon tram consecutiu una posició a la taula, i per tant, els pilots passaven a ocupar una plaça de graó de podi.
Amb tota l’activitat programada en l’itinerari per a la jornada sabatina completat, els participants començaven a enfilar el camí cap al punt de sortida, és a dir el parc tancat de Bastia, a partir de 2 quarts menys 6 de 9 del vespre. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul encapçalaven per llavors la classificació amb 4,5 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren tercers a 44,8 segons de la parella belga i per 5,1 segons d’avantatge amb Dani Sordo i Carlos del Barrio.
La jornada dominical s’iniciava a 2 quarts de 8 del matí, i aquesta es desenvolupava cap al nord-est de l’illa, concretament en les proximitats de Calvi. Una etapa que comprenia 2 trams cronometrats que es portaven a terme sense assistències intermitges i que suposaven els darrers 51,19 km competitius de l’edició.
Elfyn Evans i Scott Martin s’imposaven en l’especial que inaugurava l’escull dominical, i els britànics superaven a Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul per 11,5 segons al capdavant de la taula, amb el que els 19,34 km de l’últim tram cronometrat cobraven un protagonisme majúscul.
En una secció recta d’aquest últim tram, els líders eren els qui ara patien una punxada misteriosa, i malgrat intentar pilotar amb cura per impedir la sangria de segons, a manca de 6 km per a completar l’especial la seva goma anterior dreta, la punxada, es començava a desintegrar i feia perdre minut i mig als britànics, que d’una tacada baixaven del primer al tercer lloc. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul recollien així el testimoni del lideratge, i en no haver més especials en el programa, ni més espai per al drama, aquest moviment suposava la victòria de la parella belga a l’esdeveniment cors.
Quan tocaven les 3 en punt del migdia, el 62è Tour de Corse arribava al seu punt final a Calvi, una edició, com la de 2017, que era guanyada per Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Els belgues cobrien els 347,51 km cronometrats del programa amb un temps final de 3 hores 22 minuts i 59,0 segons,el que suposava un marge final de 40,3 segons amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i d’1 minut i 6,6 segons amb Elfyn Evans i Scott Martin.
Evans-Martin van creure en la victòria i la van lluitar, però una inoportuna i estranya punxada els apartava.
Només 2 formacions es trobaven entre els pilots oficials de marca al volant d’un R5, o sigui el WRC2Pro, per una banda estaven els finlandesos d’Škoda Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i d’una altra els polonesos d’M-Sport Lukasz Pieniazek i Kamil Heller.
Els de la firma txeca de la sageta s’avesaven a guanyar tram rere tram i per diferències notables, amb el que la parella finlandesa feia entrada per primera vegada al parc tancat de Bastia amb gairebé 3 minuts de marge amb els polonesos del preparador britànic.
La jornada sabatina tot semblava indicar que l’avenir de la mateixa seria idèntic al de l’anterior, fins que en la darrera especial del bucle matinal, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen patien un accident i es veien obligats a abandonar la competició de forma definitiva. Sense res més que lluitar que contra la seva propia fiabilitat mecànica, Lukasz Pieniazek i Kamil Heller aconseguien finalment el diumenge al migdia la victòria.
Aquesta victòria era la segona de la temporada després de l’aconseguida unes setmanes abans a Mèxic, amb el què el pilot polonès se situava al capdavant de la classificació amb 62 punts, 22 més que el seu company d’estructura Gus Greensmith i 26 més que Kalle Rovanperä. Mads Østberg tancava la taula amb una única participació, i victòria, a Suècia.
Pieniazek-Heller estaven sols a Calvi en WRC2Pro.
En la categoria WRC2 les hostilitats entre els pilots francesos eren elevades, especialment entre Eric Camilli i François-Xavier Buresi amb els dues vegades consecutives campions sobre asfalt, Yoann Bonato i Benjamin Boulloud. Els primers s’imposaven en totes i cadascuna de les 6 proves especials del divendres, però els segons no es quedaven gaire més enllà amb 5 segons millors temps i un tercer temps escratx, amb el què tan sols 20 segons separaven als primers dels segons.
Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov tancaven les posicions de podi a 42,7 segons dels líders, encapçalant un grup compacte entre els que s’hi trobaven Nicolas Ciamin i Yannick Roche, els campions europeus Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczpaniak i els pupils de la Federació Italiana d'Automobilisme (ACI) Fabio Andolfi i Simone Scattolin.
Eric Camilli i François-Xavier Buresi s’imposaven en les dues primeres proves especials del dissabte, mentre que Yoan Bonato i Benjamin Boulloud s’havien d’aturar en quedar-se sense carburant en el seu Citroën C3 R5 en el transcurs de l’especial central del bucle, un incident que a partir de llavors els hi suposava als líders un marge de 56,4 segons amb els segons classificats, els seus compatriotes Nicolas Ciamin i Yannick Roche.
Tanmateix en la tercera i última prova especial matinal, els francesos s’havien d’aturar a canviar una roda del seu Volkswagen Polo GTi R5, mentre que Nicolas Ciamin i Yannick Roche s’havien de retirar per avaria mecànica, dues circumstàncies que permetien als italians Fabio Andolfi i Simone Scattolin ascendir fins a la primera posició provisional a l’entrada al parc d’assistències de mitja etapa per 31,7 segons de marge amb els anteriors líders.
La parella francesa agafava el bou per les banyes i amb dos escratxs consecutius, aquests reduïen el gap amb els transalpins fins a la meitat, però novament Castagniccia tornaria a ser decisiva, en aquesta ocasió un incendi es declarava en el Volkswagen Polo GTi R5 de la parella gala i aquesta es veia obligada a dir adéu de forma definitiva a la competició.
Així doncs, Fabio Andolfi i Simone Scattolin accedien al parc tancat de Bastia amb 31,6 segons de marge vers els russos Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov i 44,9 segons amb els escandinaus Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson.
Amb els llebrers fora de competició, l’etapa dominical cobrava nous protagonistes. Nikolay Gryazin i Yaroslav Fedorov feien una passa endavant i en imposar-se en la cronometrada que inaugurava la jornada, aquests passaven a encapçalar la classificació per 7 dècimes de segon de marge amb els italians Fabio Andolfi i Simone Scattolin, un marge pràcticament inexistent i que ho deixava tot obert de cara al “Power Stage” final.
D’altra banda els escandinaus Ole-Christian Veiby i Jonas Andersson trencaven una roda del seu Volkswagen Polo GTi R5 i es veien en l'obligació d’abandonar la competició, habilitant als polonesos Kajetan Kajetanowics i Maciej Szczpaniak a ocupar una plaça amb dret a dutxa d’escumós.
Fabio Andolfi i Simone Scattolin ho donaven tot en la darrera prova especial i responent amb la mateixa moneda que els seus rivals russos, és a dir la victòria de tram, aquests recuperaven la desitjada primera plaça, un canvi que davant l’absència de més proves especials en el programa, suposava la victòria dels pilots italians a la classe.
A efectes de certamen aquesta victòria tot just suposaven els primers punts per a Fabio Andolfi en la temporada i per tant l’italià passava a compartir la tercera plaça amb Benito Guerra i Yoann Bonato a 15 punts d’Ole-Christian Veiby i a 3 punts del segon classificat, el rus Nikolay Gryazin.
Andolfi-Scattolin guanyaven la classe més folla.
Si la classe WRC2Pro tenia poca substància, la R-GT encara tenia més pà que formatge, doncs Enrico Brazzoli i Manuel Fenoli s’imposaven en totes i cadascuna de les especials cronometrades que es celebraven en l’edició de la ronda corsa i els transalpins entraven a Calvi amb 18 minuts i 20,4 segons de marge amb els txecs Petr Nešetril i Jirí Cernoch i 36 minuts i 33,0 segons amb els seus compatriotes Alberto Sassi i Fabio Canighi.
A efectes de campionat, la ronda corsa era la segona cita del calendari, i la victòria de la parella italiana era la segona també després de l’aconseguida a la prova inaugural als Alps Marítims francesos, amb el què el pilot encapçalava la classificació amb 50 punts, 32 més que no pas Petr Nešetril i 35 per sobre d’Alberto Sassi.
Guanyant totes les cronometrades, Brazzoli i Fenoli s’emportaven la victòria cap a casa.
El català Jan Solans i el gallec Mauro Barreiro marcaven el millor temps en la cronometrada que encetava l’edició del ral·li entre les joves promeses del mundial, però la seva alegria seria efímera, doncs una punxada en la segona prova especial del divendres al matí, enviava a la parella a la part baixa de la classificació, mentre que la seva plaça passava a estar ocupada pels suecs Tom Kristensson i Henrik Appelskog, qui es refermaven en el lideratge imposant-se al tram previ al descans de Porto Vecchio.
A la represa Jan Solans i Mauro Barreiro s’imposaven en les 3 especials del bucle i assolien la quarta posició provisional a 1 minut i 57,1 segons de Tom Kristensson i Henrik Appelskog, qui entraven al parc tancat de Bastia amb un coixí de només 9 dècimes de segon amb els alemanys Julius Tannert i Jürgen Heigl i de 18,6 segons amb Dennis Rådström i Johan Johansson.
Amb unes distàncies tan poc importants doncs, els tres inquilins a les posicions de podi afrontaven l’etapa més llarga de tot el programa, la sabatina, la qual arrancava amb un millor temps dels líders, així com una virolla de Julius Tannert i Jürgen Heigl. Per una banda els germànics perdien aproximadament 1 minut i aquests baixaven a la taula fins al tercer lloc per darrera de Dennis Rådström i Johan Johansson, mentre que els suecs es refermaven en la primera posició.
Julius Tannert i Jürgen Heigl emprenien llavors la dificil missió de recuperar segons, i aquests ho aconseguien marcant tres segons millors temps i una victòria de tram en els quatre trams que s’acabaven celebrant a continuació, doncs els organitzadors es veien obligats a cancel·lar la darrera prova especial de la jornada davant l’incendi del Volkswagen Polo GTi R5 d’Eric Camilli i Xavier-François Buresi.
Així doncs, el retorn a Bastia es produïa amb la classificació encara més renyida que de quan s’hi havia sortit a primera hora del matí. Tom Kristensson i Henrik Appelskog lideraven per llavors amb 4 dècimes de segon de marge amb Dennis Rådström i Johan Johansson, mentre que Julius Tannert i Jürgen Heigl eren tercers a 6,6 segons dels líders suecs. Jan Solans i Mauro Barreiro, tot i haver aconseguit 3 victòries de tram al llarg del dia, es mantenien en quarta a posició a gairebé 5 minuts de la primera posició en danyar les suspensions posteriors del seu Ford Fiesta R2T a les acaballes del bucle matinal.
Julius Tannert i Jürgen Heigl eren els qui gestionaven millor la pressió i amb dues victòries parcials en les dues especials dominicals, els alemanys es feien primer amb la segona posició per després accedir al lideratge, un moviment que seria definitiu i que suposava la victòria de la parella per 1,9 segons de diferència amb Tom Krstensson i Henrik Appelskog. Dennis Rådström i Johan Johansson eren tercers a 25,8 segons dels vencedors.
Tom Kristensson, que havia aconseguit la victòria a la ronda sueca prèvia, es refermava en la primera posició del certamen, eixamplant el seu gap amb el seu compatriota Dennis Rådström fins als 15 punts. D’altra banda Julius Tannert entrava amb força al certamen, sumant 28 punts i grimpant fins al tercer lloc a 4 punts del segon.
Amb una segona meitat de ral·li pràcticament impecable, Tannert-Heigl es feien amb la victòria.
La victòria que aconseguia Thierry Neuville a Còrsega, permetia al pilot belga superar a Ott Tänak i a Sébastien Ogier en la classificació provisional d’una tacada i passar així a liderar la taula de manera temporal per 2 punts de marge amb el provençal i 5 amb l’estoni.
Pilot |
Punts |
Thierry Neuville
|
|
Sébastien Ogier
|
|
Ott Tänak
|
|
Hyundai era la marca que aconseguia situar els seus dos primers cotxes més amunt que ningú i per tant la firma coreana capgirava la classificació provisional del certamen de constructors, passant del tercer lloc al primer per 12 punts de marge amb Citroën, segons també a la sortida de Mexic. Toyota, que liderava la classificació a l’arribada a l’illa mediterrània, baixava fins al 3r lloc a 16 punts dels nous líders.
Constructor |
Punts |
Hyundai
|
|
Citroën
|
|
Toyota
|
|