Sis anys després, Juha Kankkunen tornava a guanyar a Kenya .

Inciat el dimecres 27 de març des de la pròpia capital del país, Nairobi, el dilluns de Pasqua de 1991, concretament l'1 d'abril, es posava final al 39è Ral·li Safari. Tot i que les tres últimes jornades es varen disputar de nit per evitar les altes temperatures, el ral·li seguia fent gala de la seva duresa, motiu pel qual dels 57 equips participants que baixaven per la rampa de sortida, només 27 van ser capaços de completar els 4335,36 km cronometrats repartits al llarg de 80 sectors selectius. La prova, que era la quarta cita del calendari mundial, era puntuable per als campionats de pilots i de constructors, així com el certamen de producció.

Amb els dos caps de sèrie fora de combat, Mikael Ericsson i Claes Billstam van haver de defensar l'honor de Toyota

Tal i com havia passat en alguna que altra edició anterior, el ral·li guanyava un dia de competició, si bé en aquesta ocasió, aquest increment d'etapes no venia lligat a un augment massa notori de la distància cronometrada, sinó més aviat del descans dels pilots participants.

La primera etapa estava formada per 14 sectors selectius els quals unien la capital, Nairobi, amb Mombasa, a la costa sud de l'Índic. Amb sortida a les 10 del matí del dimecres, els pilots afrontaven una especial espectacle a l'hipòdrom de N'Gong, en la que Miki Biasion i Tiziano Siviero esdevenien els homes més ràpids, per després de recórrer 835 km competitius, arribar a la ciutat costanera a partir de 2 quarts de 9 del vespre del mateix dia. Aquests primers sectors, tenien lloc per pistes de terra que es trobaven en les immediacions de la carretera asfaltada principal i per tant l'avanç era bastant directe.

Des del diumenge anterior que la pluja regava la nació keniana, i si bé els fangars i les crescudes dels rius no van assolir cotes d'edicions anteriors, si que va ser necessari cancelar 2 sectors selectius, amb el que la distància competitiva es veia reduida a 823,60 km i el número de sectors a 12. Tanmateix la pluja seguia fent acte de presència, motiu pel qual l'ordre de sortida a pista era vital, doncs els primers es trobaven una pista més neta de roderes.

Els argentins Jorge Recalde i Martin Christie, portadors del dorsal número 1 i per tant encarregats d'obrir pista, s'havien estat entrenant per les pistes kenianes des del mes de desembre, acumulant un total de 75 jornades de test i uns 25000 km a lloms d'algun dels Lancia Delta Integrale 16V "muleto", motiu pel qual la parella sudamericana era la favorita en aquest primer escull del ral·li, malauradament els pilots patien una punxada en el seu camí cap a Mombasa, el que els va costar uns 3 minuts i per tant que quan Miki Biasion i Tiziano Siviero, portadors del dorsal número 7, cedien el seu lideratge en el quart sector selectiu, aquest relleu fos per a Carlos Sainz i Luis Moya, amb el número 2 a sobre del seu Toyota Celica GT-4 i primers en pista un cop havien pogut superar a la parella argentina de Lancia.

Nissan estrenava el seu Pulsar GTi-R a l'esdeveniment africà, un terreny molt dur per a una estrena amb el que cap de les 3 unitats presents a la rampa de sortida es lliurava dels incidents, els suecs Stig Blomqvist i Benny Melander trencaven el càrter del seu cotxe en el sector de Mua Hills i s'endarrerien en una hora en haver-se d'anar aturant per a reomplir d'oli el seu cotxe; un cop completat el sector, el seu cotxe d'assistència ràpida així com l'helicòpter es van aturar per a canviar l'element trencat i permetre el progrès de la parella. Els locals Mike Kirkland i Surinder Thatthi, tenien problemes amb els intercomunicadors i trencaven el turbo de la seva unitat, arribant a molt baixa velocitat a final de tram, però molt pitjor els va anar al britànic David Llewellin i a l'alemany Peter Diekmann, llur cotxe va ser envestit per darrera en un punt d'assistències pel Subaru d'Alwi Hassan i Shailen Shah, deixant tots dos cotxes inoperatius i els dos pilots del Subaru local, així com un mecànic japonès de Nissan, ingressats a l'hospital.

Carlos Sainz i Luis Moya no coneixien cap contratemps en el seu avanç cap a Mombasa, els espanyols de Toyota només van requerir el canvi del seu parabrises, trencat en una secció d'enllaç, motiu pel qual aquests feien entrada al parc tancat acumulant 14 minuts i 19 segons de penalització i gaudint a la seva vegada d'un marge en el lideratge d'1 minut i 59 segons vers els seus companys Björn Waldegård i Fred Gallagher i de 3 minuts i 2 segons amb Jorge Recalde i Martin Christie, els quals a part de la punxada, també precisaven el canvi d'un semieix després de perdre una roda. Miki Biasion i Tiziano Siviero eren quarts a 6 minuts i 1 segon dels líders i els seus companys Juha Kankkunen i Juha Piironen cinquens a 6 minuts i 53 segons, unes distàncies bastant curtes pels estàndars kenians.

La segona etapa no era més que un retorn cap a la capital seguint novament la carretera principal que unien les dues ciutats, amb el que el ral·li es desenvolupava per segona vegada per la mateixa zona. Els 45 equips participants que restaven en actiu, sortien del parc tancat de Mombasa el dijous a les 10 del matí, mentre que l'arribada a la capital estava programada per a partir de les 6 de la tarda un cop s'havien celebrat 11 sectors selectius de 775,50 km de distància.

En el transcurs d'aquesta etapa, i mentre realitzaven una maniobra d'avançament en una secció d'enllaç, Massimo Biasion i Tiziano Siviero van colisionar amb la part posterior d'un camió, i si bé els pilots transalpins van poder arribar al següent control horari, el seu Lancia Delta Integrale 16V estava tan danyat que no els va quedar més remei que abandonar la competició. Per la seva banda, Carlos Sainz i Luis Moya van haver de canviar un palier, una operació que els va suposar una penalització d'1 minut i que els seus companys d'equip i guanyadors de la darrera edició, Björn Waldegård i Fred Gallagher, se'ls hi tiressin pràcticament a sobre.

Malgrat les extenuants jornades d'entrenament, Jorge Recalde i Martin Christie seguien acumulant punxades que els endarrerien, concretament dues, gràcies a les quals es produia un intercanvi de posicions entre formacions de Lancia, els finlandesos Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien la darrera posició de podi, mentre que els argentins es situaven en la quarta posició. Mikael Ericsson i Claes Billstam, amb el tercer dels Toyota Celica GT-4 oficials, eren cinquens provisionals a l'arribada a Nairobi, si bé aquest lloc l'ocupaven a gairebé mitja hora dels seus companys líders.

La tercera etapa presentava un repte diamatralment oposat als 37 equips participants que restaven actius, d'entrada l'escull es celebrava cap al nord-oest del país, per després de creuar la Vall de Kedong i passar per Seyabei i Elburgon, arribar a Nakuru quan el rellotge tocava les 2 en punt de la tarda. Tanmateix, en el moment de la sortida, les 7 en punt del matí, unes intenses pluges queien sobre el terreny i aquest es complicava.

En aquest context Björn Waldegård, que acumulava ja 4 victòries a la ronda africana així com 18 participacions, i Fred Gallagher, copilot que atresorsava ja 3 guardons de guanyador de l'esdeveniment kenià, van fer gala de la seva experiència i van començar a pressionar als seus companys espanyols fins al punt de produir-se un empat entre les dues formacions de Toyota. Aquesta lliuta fraticida acabaria quan, el pilot de 48 anys perdia el control del seu cotxe en les immediacions de Molo i patia una rebolcada, no massa dura, doncs al seu cotxe només li van ser necessaris uns quants cops de martell per redreçar la carrosseria, un parabrises nou i un xequeig dels nivells de fluids, però ho suficient com per a que la parella s'endarrerís en uns 10 minuts.

Aquest endarreriment de la parella que havia guanyat la darrera edició de la ronda africana, oferia tanmateix la possibilitat de viure un interessant duel a quatre bandes per la segona posició entre els Lancia Delta Integrale 16V de Juha Kankkunen i Juha Piironen i de Jorge Recalde i Martin Christie, amb el Toyota Celica GT-4 dels propis Björn Waldegård i Fred Gallagher i el de Mikael Ericsson i Claes Billstam. Si bé els argentins estaven en aquest grup de quatre per culpa d'una fuita en la direcció assistida. Per la seva banda Carlos Sainz i Luis Moya també tenien els seus propis dimonis quan la temperatura de l'intercooler se'ls hi començava a incrementar, requerint una nova bomba d'aigua.

A les acaballes de l'etapa però, Björn Waldegård i Fred Gallagher van haver de precisar unes assistències llargues per tal de poder canviar els amortidors, el diferencial frontal i l'eix posterior, qui sap si arran de la seva rebolcada a mitja etapa, amb el que la parella s'endarreria en 48 minuts més per caure en terreny de ningú a 1 hora i 2 minuts dels líders Carlos Sainz i Luis Moya. Per darrera dels espanyols campions del món, s'hi classificaven a 14 minuts i 2 segons i 14 minuts i 5 segons respectivament els Lancia Delta Integrale 16V de Juha Kankkunen i Juha Piironen i de Jorge Recalde i Martin Christie, si bé el pilot finlandès assegurava que no estava corrent massa, el just i necessari per tal de mantenir la pressió sobre Carlos Sainz i Luis Moya. A l'entrada al parc tancat de Nakuru, a les portes del podi s'hi trobaven a Mikael Ericsson i Claes Billstam, els quals acumulaven un retard de 16 minuts i 26 segons amb els seus companys líders.

Des de Nakuru els pilots es dirigien més cap al nord-oest, concretament fins arribar a Eldoret, en una etapa, la quarta, que en la seva majoria era nocturna, doncs del parc tancat de Nakuru en sortien a les 3 de la matinada, i després de creuar la Vall de Keiro, l'arribada a Eldoret estava prevista per a partir de 2 quarts de 12 del matí. L'inici d'aquesta etapa es produia amb molta boira, que combinada amb l'abundant fang, feia la prova molt més dura del que per si era.

Les coses es van començar a tòrcer per als líders Carlos Sainz i Luis Moya en el sector de Cherengani Hills, on van sentir un fort impacte a sota el seu Toyota Celica GT-4 i la suspensió va començar a treballar malament, els espanyols es van aturar per tal de fer una comprobació el que els va portar a cedir 7 minuts. Més entrada la jornada, els pilots de Toyota havien de canviar la cremallera de la seva direcció amb el conseqüent endarreriment, així com el turbo, que en quedar-se sense les seves aspes, el pilot lamentava la conseqüent pèrdua de potència.

Per la seva banda Juha Kankkunen i Juha Piironen perdien 3 minuts en un assistència, però des de llavors els pilots de Lancia van complir amb els horaris establerts per l'organització amb una precisió excel·lent, el que els portava a retallar en 10 minuts la distància que els separava del lideratge, de fet els finlandesos van arribar a contactar amb els líders en el sector de Cherengani Hills, però la quantitat de pedres i fang que aixecaven els espanyols al seu pas, unides a una densa boira, els hi impedia fer la maniobra d'avançament. Els seus companys de formació a Lancia, Jorge Recalde i Martin Christie, també patien problemes amb la direcció com els primers classificats, pel que la parella argentina es veia obligada a canviar-la amb el conseqüent endarreriment de 3 minuts i de la pèrdua de la darrera posició de podi en benefici dels suecs de Toyota Mikael Ericsson i Claes Billstam.

Sense sortir del sector de Cherengani Hills, Stig Blomqvist i Benny Melander veien com en connectar els neteja parabrises, els seus llums es venien avall a causa de l'elevat consum de bateria que estava tenint la novedosa telemetria, motiu pel quals els suecs la desconectaven per impedir quedar-se aturats. Malgrat aquesta precaució, el seu Nissan Pulsar GTi-R seguia acumulant problemes, i en quedar-se sense transmissió davantera en aquesta zona, s'endarrerien encara més.

Björn Waldegård i Fred Gallagher esdevenien els herois de la jornada, en quan el seu embragatge s'anava estovant a mida que avançava la nit, malgrat que els seus mecànics intentaven purgar el circuit de valvolina, aquest no millorava el seu comportament, fins al punt d'arribar a quedar-se sense embragatge en el moment d'afrontar una zona molt enfangada, un repte molt dificil que el veterà pilot suec va saber gestionar sense quedar-s'hi encallat. En un sentit totalment oposat de les noticies que arribaven d'aquesta etapa, es trobava la pèrdua del Nissan 200 SX del tanzà Jayant Shah i del kenià Lofty Drews en un incident que s'hagués pogut evitar; en un encreuament abans d'entrar a Plateau, l'organització hi disposava un control horari, metres abans hi passava la via del tren, just on la parella esperava el seu torn per entrar-hi, una operació que els pilots mai van poder fer en ser envestits pel ferrocarril, sense que ningú els advertís que el comboi arribava.

A l'entrada a Eldoret el dissabte al matí, la classificació seguia estant comandada per Carlos Sainz i Luis Moya, si bé el seu marge era de tan sols 4 minuts i 2 segons amb Juha Kankkunen i Juha Piironen. Mikael Ericsson i Claes Billstam eren tercers a 21 minuts i 26 segons dels seus companys, superant en 14 minuts i 39 segons el registre que acumulava Jorge Recalde i Martin Christie. Björn Waldegård i Fred Gallagher conservaven la cinquena posició per gairebé 1 hora de marge amb els kenians de Nissan Mike Kirkland i Surinder Thatthi i classificats a la seva vegada a 1 hora i 26 minuts de la parella espanyola.

La jornada dominical, la quarta, suposava l'inici del retorn cap a la capital viatjant des d'Eldoret fins a Aberdare, passant per Maralal, a traves de 15 sectors selectius programats que s'iniciaven a les 2 de la matinada del diumenge 31 de març. Just en el moment de donar-se la sortida, els ouvreurs de Lancia informaven de la crescuda d'un riu a prop de Barsaloi, sent impossible creuar-lo; els organitzadors, que disposaven de la seva pròpia tripulació d'obertura de pista, no hi podien contactar per ràdio amb ells, motiu pel qual decidien fer cas al que reportaven els italians i cancelar dos dels 15 sectors programats.

Björn Waldegård i Fred Gallagher canviaven el cilindre mestre del seu embragatge abans de prendre la sortida i trobaven correcte el seu progrès per les pistes kenianes, però els maldecaps no tardadien massa en tornar a la formació nipona, quan després de prendre la sortida, Carlos Sainz i Luis Moya veien com la temperatura del seu Toyota Celica GT-4 s'anava incrementant, fins que el radiador es perforava, amb tan mala sort que una connexió anava a parar al bloc del motor provocant que una biela es fongués i deixant el seu cotxe totalment fora de combat.

Juha Kankkunen i Juha Piironen heretaven llavors la posició d'honor mentre que per darrera d'ells Mikael Ericsson i Claes Billstam reportaven problemes amb els frens, arribant a competir en un sector sense ells i tot, amb el que la parella sueca de Toyota perdia una mica més el contacte amb els finlandesos de Lancia, per caure a l'abast dels argentins de la formació transalpina, és a dir, de Jorge Recalde i Martin Christie. Björn Waldegård i Fred Gallagher guanyaven una posició per la baixa dels seus companys d'equip, mentre que Stig Blomqvist i Benny Melander en guanyaven dues quan els seus companys Mike Kirkland i Surinder Thatthi patien una sortida de pista i hagueren d'esperar a l'arribada del cotxe d'assistència ràpida per a que els retornès a pista.

Els líders finlandesos afrontarien la sisena i última etapa del ral·li amb un coixí de 21 minuts i 24 segons amb Mikael Ericsson i Claes Billstam, i de 31 minuts i 3 segons amb els seus companys d'equip Jorge Recalde i Martin Christie; una etapa a la que es donava la sortida a les 4 de la matinada des d'Aberdare per tal d'arribar al Centre Internacional de Conferències de Nairobi a partir de 2 quarts de 9 del matí i després de competir al llarg de 10 sectors de 383,67 km de distància.

L'etapa, que discorria pel cantó sud del Mont Kenya, es va desenvolupar sense majors problemes entre els tres integrants del podi provisional, de fet només Ian Duncan i David Williamson, sisens a bord d'un Subaru Legacy RS, patien un ensurt quan la boixa posterior dreta del seu cotxe es trencava, un averia que es va solucionar en 20 minuts en quan el seu cotxe d'assistència ràpida va arribar al punt en el que els pilots locals es van quedar a l'estacada.

Arribats a Nairobi el dilluns de Pasqua a primera hora del matí, la 39ena edició del ral·li es donava oficialment per conclosa amb la presència de 27 equips participants, dels 57 que prenien la sortida, al parc tancat ubicat als peus del Centre Internacional de Conferències Jomo Kenyatta. Juha Kankkunen i Juha Piironen guanyaven el ral·li, sent aquesta la segona victòria del pilot a l'esdeveniment africà després de que l'any 1985 el de Laukaa hi aconseguís una victòria que tanmateix suposava la primera en el seu palmarés personal, amb aquesta Juha Kankkunen n'acumulava ja 10 al campionat. Els finlandesos de Lancia completaven el recorregut amb una penalització de 2 hores 7 minuts i 10 segons, mentre que els segons classificats, els suecs Mikael Ericsson i Claes Billstam ho feien amb 26 minuts i 24 segons més que els guanyadors. Jorge Recalde i Martin Christie, malgrat haver estat entrenant durament a Kenia, completaven el ral·li en la tercera posició a 39 minuts i 3 segons dels seus companys guanyadors.

Tot i l'exhastiu entremanent que els argentins van fer a Kenya, no van poder vèncer la cita.

Entre els cotxes de producció, o altrament anomenats Grup N, al llarg de tot l'esdeveniment es va produir una lluita tancada entre el Subaru Legacy RS dels locals Mike Hughes i Saleem Haji amb el Toyota Celica GT-4 del japonès Yasuhiro Iwasita i el seu copilot kenià Sudhir Vinayak, del que finalment en van sortir victoriosos els primers per 41 minuts i 20 segons de penalització menys que no pas la parella del Toyota. Per darrera seu, a gairebé 4 hores i 6 hores i mitja, s'hi trobaven els 2 Nissan Pulsar GTI-R dels japonesos Hiroshi Nishiyama i Hiroki Sugiura i de Juichi Kojimoto i Toyokuzu Misda.

En clau de campionat, la manca de continuitat dels pilots en el mundial, no feia més que establir un quadruple empat al capdavant de la classificació provisional entre Christophe Spiliotis, Stig-Olov Walfridsson, Grégoire de Mevius i el propi Mark Hughes, els 4 guanyadors de les 4 primeres rondes del calendari, a 13 punts.

Hughes-Haji guanyaven en producció, pràcticament l'únic bastió que quedava als pilots kenians.

La victòria de Juha Kankkunen combinada amb l'abandonament de Carlos Sainz i de Miki Biasion, va permetre al pilot finlandés escalar fins a segona posició provisional del certamen, restant a 2 punts del campió mundial en vigència, mentre que del seu company d'equip se'n separava en 11 punts.

Pilot
Punts

Carlos Sainz

40

Juha Kankkunen

38

Massimo Biasion

27

Per equips, Lancia sumava la seva primera victòria de la temporada, la seixantena dels italians al mundial, la qual els hi permetia retallar les distàncies en la cursa per la primera posició amb Toyota, d'entre la resta, Subaru aconseguia superar per estret marge a Ford gràcies al sisè lloc dels locals Ian Duncan i David Williamson, i fer-se així seva la tercera plaça provisional.

Constructor
Punts

Toyota

57

Lancia

54

Subaru

18

Desena victòria per a Sainz-Moya la que aconseguien al Safari.

Quarta cita en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 40è Safari Rally finalitzava a Nairobi el dimecres 1 d'abril de 1992 amb 21 equips participants en la seva cerimònia de clausura. La prova, que era puntuable per als certàmens mundials de pilots, constructors i producció, aconseguia un total de 47 inscripcions, estant tots els equips inscrits presents el dimecres 27 de març a la rampa de sortida ubicada a la mateixa capital nacional, per tal d'afrontar un recorregut composat per 2827,59 km competitius al llarg de 105 controls horaris.

Pensant en clau de campionat, Lancia va determinar que Kankkunen-Piironen finalitzaessin segons.

Si ja en l'edició anterior de 1991 el ral·li havia perdut part de la seva essència, en allargar-se les jornades de l'esdeveniment fins a 6 per tal de permetre un major descans per als pilots, en la 40ena edició aquesta reconversió de la ronda keniana continuava, i ara veia com s'havia de celebrar fora de les seves tradicionals dates de Pasqua. D'haver-se celebrat en aquest periode, el ral·li hauria tingut lloc a dues setmanes de la ronda següent, el Tour de Corse, quelcom que la FIA no va admetre obligant als organitzadors a programar la present edició en pràcticament les mateixes dates que la de l'any precedent, amb el que el ral·li tindria lloc entre setmana amb el conseqüent risc de poder tenir més camions i autobusos a la carretera.

Al llarg de la primera etapa del ral·li, el recorregut feia el seu habitual desplaçament cap a Mombasa, a la costa sud-oest del país, resseguint la principal carretera asfaltada que unia les dues ciutats, mitjançant 16 controls horaris, dels que 5 eren competitius, distribuits en ambdos costats de la via. La principal preocupació dels participants era la densa estela de pols que s'aixecava al seu pas, doncs des de feia pràcticament un any que no plovia a Kènia, i per tant d'haver de conduir enmig d'aquesta boira artificial, podia arribar a suposar la pèrdua de fins a 10 minuts per als pilots. En aquest context el sorteig del dorsal que tenia lloc abans de la sortida, cobrava un protagonisme excepcional, i a Carlos Sainz i Luis Moya els hi tocava el pitjor, el 8, just per darrera del solitari Mitsubishi Galant VR-4 de Kenjiro Shinozuka i John Meadows, mentre que Juha Kankkunen i Juha Piironen eren agraciats amb el dorsal número 1.

La sortida tenia lloc al Centre Internacional de Conferències de Kènia i de mans del seu president nacional, Daniel Arap Moi, el divendres a les 11 del matí per tal d'arribar a la costa índica 9 hores i 25 minuts després. Jorge Recalde i Martin Christie, pilots que un any més havien estat al càrrec de desenvolupar la majoria d'assaigs de cara a la ronda africana, prenien ràpidament les regnes de la classificació per 1 minut de marge amb el Toyota Celica Turbo 4WD de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, mentre que d'altra banda, i afortunadament per als seus companys Carlos Sainz i Luis Moya, Kenjiro Shinozuka i John Meadows penalitzaven 4 minuts en el primer control horari i els espanyols passaven físicament per davant del seu Galant VR-4, desempellegant-se així de la seva molesta estela de pols.

Al llarg de l'etapa els contratemps es van anar succeint, Björn Waldegård i Fred Gallagher, els quals pilotaven un Lancia Delta HF Integrale després de que el seu programa amb Toyota s'hagués anat reduint paulatinament amb el pas de les temporades fins al punt d'extinguir-se per complet, i que a més a més pilotava amb un braç envenat quan arran d'un accident en els entrenaments del ral·li, el pilot suec patia 7 petites fractures en el radi així com una en el canell, els pilots patien una punxada. Carlos Sainz i Luis Moya tenien una fuita d'oli en el seu Celica Turbo 4WD, mentre que la direcció assistida dels seus companys, Mikael Ericsson i Nicky Grist, va compençar a perdre líquid.

Més avançada l'etapa, Mikael Ericsson i Nicky Grist van patir una fuita en el diferencial posterior del seu Toyota, requerint atenció mecànica per posar el cotxe en ordre en arribar a Bura, just abans d'afrontar els Taita Hills. Una atenció que també van precisar Carlos Sainz i Luis Moya en haver de canviar la seva junta d'estanquitat del diferencial posterior. Ja dins el sector de Taita Hills, Markku Alén i Ilkka Kivimäki es lamentaven d'un comportament molt sobrevirador del seu Toyota Celica Turbo 4WD, sense poder posar-hi remei, els finlandesos van haver de seguint arrossegant aquest problema fins pràcticament a la tercera etapa.

Com ja havia passat l'edició precedent, Jorge Recalde i Martin Christie perdien el seu lideratge a causa de les punxades, cedint el testimoni a Carlos Sainz i Luis Moya, si bé a diferència de l'any anterior, els argentins ja no tenien la sort de portar el número 1 a la seva porta i havien de lidiar amb la pols en suspensió que deixaven altres equips al seu pas. A més a més, els debutants al ral·li kenià Lancia Delta HF Integrale de l'equip Martini Racing, estaven patint constants problemes amb els seus amortidors posteriors, els quals endarrerien a totes 3 formacions presents a la cita.

Juha Kankkunen i Juha Piironen, tenien un moment delicat quan s'estaven acostant a Mombasa, on perdien la banda de rodadura d'una de les seves rodes pilotant a més de 150 km/h. Més díficil va ser el moment de Mikael Ericsson i Nicky Grist a Bamba, a tocar de la costa índica, quan els pilots rodolaven diverses voltes amb el seu cotxe, deixant-lo força malmés de txapa amb la conseqüent entrada constant de pols dins l'habitacle.

Arribats a Shanzu, a les afores de Mombasa, a 2 quarts menys 5 de 9 del vespre del mateix dimecres, la primera etapa del ral·li es donava per finalitzada, amb la classificació comandada per Carlos Sainz i Luis Moya i per 2 minuts de marge amb els seus companys Markku Alén i Ilkka Kivimäki, així com Jorge Recalde i Martin Christie. Juha Kankkunen i Juha Piironen els seguien a continuació a 3 minuts dels espanyols, empatant també a temps amb els locals Ian Duncan i David Williamson, els quals pilotaven el Toyota Celica GT-4 que un any abans Mikael Ericsson i Claes Billstam havien emprat com a "muleto" per a preparar el ral·li. Els veterans Björn Waldegård i Fred Gallagher eren sisens a 18 minuts del lideratge, superant en 14 minuts el Mitsubishi Galant VR-4 de Kenjiro Shinozuka i John Meadows, mentre que Mikael Ericsson i Nicky Grist eren els darrers pilots a bord d'un Grup A de primera fila, ocupant la vuitena posició a 42 minuts dels seus companys d'equip i seguits de ben aprop pels dos primers classificats en producció Patrick Njiru i Ian Munro i Per Eklund i Johnny Johansson.

38 equips participants prenien la sortida vers la segona etapa el dissabte a les 9 del matí, un escull que portaria la caravana del ral·li de nou cap a Nairobi mitjançant 17 sectors selectius dels que 6 eren competitius i llur corda cronometrada era de 387,32 km. Atenent les queixes dels pilots per l'enorme quantitat de pols aixecada al pas dels participants, l'organització incrementava el període entre cotxes de 2 a 3 minuts, una decisió que unida al lleuger vent que bufava, dissipava per complet aquest handicap afegit pels participants més endarrerits.

En els inicis de l'etapa, Markku Alén i Ilkka Kivimäki es seguien queixant del sobreviratge del seu cotxe, mentre que Mikael Ericsson i Nicky Grist havien de conviure amb la gran quantitat de pols que els hi seguia entrant en el compartiment. Una mica més endavant, quan els pilots tornaven a afrontar els Taita Hills, el turbo del Celica Turbo 4WD de Carlos Sainz i Luis Moya es trencava, el que requeria assistència mecànica, però els seus rivals no van poder treure renda d'aquesta incidència en no tenir gaire més fortuna, Juha Kankkunen i Juha Piironen punxaven en dues ocasions, una roda frontal i una de posterior, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki tenien la desagradable sorpresa de veure com es disparava el seu extintor interior.

Per tal d'evitar penalitzar gaire més a l'arribada del control de Mtito, Carlos Sainz i Luis Moya van sortir com una exhalació de Ndi, població on el canvi del turbo havia tingut lloc, tan que una roda del seu Toyota Celica Turbo 4WD es cremava. Per sort seva, el seu helicòpter d'assistència no era massa lluny d'ells i l'assistència va arribar per l'aire de forma immediata. Malgrat tot, la parella espanyola arribava 4 minuts tard a Mtito i el lideratge tornava a estar en mans de Jorge Recalde i Martin Christie, mentre que en la segona posició s'hi situava Markku Alén i Ilkka Kivimäki, i es que Carlos Sainz i Luis Moya havien caigut fins a la tercera posició.

El següent secor competitiu s'iniciava a Makindu, i aquí és on l'averia en el turbo li va tocar a Markku Alén i Ilkka Kivimäki, amb el que els finlandesos s'hi deixaven uns 30 minuts. Ian Duncan i David Williamson hi trencaven un palier just abans d'iniciar-lo, però feien sort de veure com una furgoneta d'assistències de l'equip Toyota arribava en aquell precís moment, reincorporant-se així a la competició immediatament.

Amb l'avenç de les hores, i el conseqüent increment de les temperatures, els amortidors dels 3 Lancia Delta HF Integrale perdien eficiència, fins al punt que els posteriors de tots 3 equips s'acabaven trencant. Martini Racing només disposava de 2 helicòpters per cobrir els seus 3 cotxes, pel que Juha Kankkunen i Juha Piironen en ser els últims en patir aquesta averia, es van quedar una estona sense el prodigiós servei aeri durant una estona cedint més temps que no pas els seus companys d'equip.

Ja en el sector dificil de Mbooni Hills, va ser on Carlos Sainz i Luis Moya van desencadenar el seu atac tot aprofitant els problemes que estaven tenint la resta de participants, els de Toyota cobrien el sector amb només 10 minuts de penalització, mentre que Jorge Recalde i Martin Christie n'hi afegien 17 al seu compte particular, els locals Ian Duncan i David Williamson 19 i Juha Kankkunen i Juha Piironen 24. Tot plegat permetia als pilots espanyols recuperar el liderat provisional de la taula per davant dels argentins Jorge Recalde i Martin Christie i els kenians Ian Duncan i David Williamson.

Superat aquest sector, els pilots disposaven d'un periode breu de temps per a canviar rodes i reomplir els seus dipòsits de carburant d'octanatge elevat, i va ser en aquesta maniobra quan Björn Waldegård i Fred Gallagher s'acomiadaven del ral·li, i de retruc de la seva carrera al mundial de ral·lis. Possiblement una gota de carburant queia sobre l'escapament ben calent, amb el que es produia una sorollosa deflegeració i el seu Lancia Delta HF Integrale quedava envoltat de flames fins a la seva destrucció total. Afortunadament els dos pilots van poder sortir del cotxe a temps, Fred amb l'ajuda de Björn, però un dels seus mecànics, el local Trevor Jones, va patir algunes cremades al seu cos, havent de ser desplaçat amb helicòpter fins a l'hospital de Nairobi.

Fins a 34 equips entraven a la capital el mateix dissabte a partir de 3 quarts menys 1 minut de 6 de la tarda, amb la classificació comandada per Carlos Sainz i Luis Moya per 7 minuts de marge vers Jorge Recalde i Martin Christie. Ian Duncan i David Williamson conservaven la tercera plaça per 2 minuts de marge amb Juha Kankkunen i Juha Piironen i a 16 minuts dels líders. Mentre que els dos altres Toyota Celica Turbo 4WD oficials, en mans de Markku Alén i Ilkka Kivimäki i de Mikael Ericsson i Nicky Grist, eren cinquens i sisens respectivament a 23 i 38 minuts dels seus companys d'equip espanyols i amb un important marge amb els seus perseguidors, els Subaru Legacy RS de Grup N de Patrick Njiru i Ian Munro i de Per Eklund i Johnny Johansson.

La jornada dominical era un bucle amb arribada i sortida de Nairobi format per 8 sectors competitius de 442,91 km de distància, els quals en primera instància viatjaven cap al sud fins a Kajiado, d'on feien un gir cap al nord per arribar a peus del Mont Kenya, concretament a Embu, per a retornar cap a la capital on els primers pilots participants hi farien entrada a les 2 en punt del migdia després de 6 hores i mitja de competició.

Ian Duncan i David Williamson patien una punxada lenta durant uns 15 km en els primers sectors de l'etapa, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki s'havien d'aturar per canviar l'embragatge i la caixa de velocitats. Carlos Sainz i Luis Moya tampoc es lliuraven dels contratemps, si bé en el seu cas només havien de canviar una pinça de fre.

A mitja jornada, els Lancia van patir els seus endèmics problemes amb les suspensions, i així tan Jorge Recalde i Martin Christie com Juha Kankkunen i Juha Piironen, cedien més temps amb els líders en haver de canviar els amortidors posteriors, agreujant-se el problema en el cas de la parella argentina que també havien de canviar la suspensió anterior, si bé el seu major coneixement del terreny, després de les intenses jornades d'entrenaments, els va permetre atacar fort i compensar així el temps perdut.

D'altra banda Ian Duncan i David Williamson s'endarrerien en aixafar el seu tub d'escapament, precisant un de nou, mentre que Mikael Ericsson i Nicky Grist seguien patint la constant entrada de pols a dins del cotxe. Kenjiro Shinozuka i John Meadows havien de canviar la junta de culata, i Markku Alén i Ilkka Kivimäki van començar a acusar una vibració excessiva en el seu Toyota Celica Turbo 4WD per culpa d'un equilibri de pes caigut, pel que si bé els Lancia veien com la possibilitat de victòria es reduia, almenys aquests no perdien plaça davant els problemes que també patien la resta de participants.

Així doncs, completada la jornada dominical del ral·li, la tercera, la classificació quedava en quan a posicions pràcticament igual a com estava abans d'iniciar-se a primera hora del matí, amb l'excepció de l'intercanvi de posicions entre Markku Alén i Ilkka Kivimäki amb Mikael Ericsson i Nicky Grist. Carlos Sainz i Luis Moya mantenien intacte el seu marge amb Jorge Recalde i Martin Christie, és a dir, 7 minuts, mentre que en relació amb Ian Duncan i David Williamson aquest s'ampliava en 5 minuts fins arribar a un total de 21, Juha Kankkunen i Juha Piironen restaven a les portes del podi a 27 minuts del lideratge i a continuació es trobaven classificats els altres dos Toyota oficials anteriorment esmentats acumulant un retard de 39 i 41 minuts respectivament vers els seus companys d'equip.

Tanmateix en el transcurs d'aquesta jornada va tenir lloc un incident molt trist en una de les assistències, els vilatans sentien una enorme curiositat per veure els helicòpters en acció, el que provocava que una gran quantitat d'aquests s'acostessin molt a les aeronaus en quan aquestes tocaven terra per portar a terme alguna de les seves funcions. En una d'aquestes, un espectador es va acostar massa a les pales del rotor posterior, que en donar-li un fort cop al cap, li causà la mort de manera immediata.

Malgrat aquests incidents relacionats amb la inseguretat que acompanyava al ral·li, així com alguns disturbis tribals que s'estaven produint cap al nord per raons polítiques, en la matinada del dilluns es donava la sortida als 33 equips que havien aconseguit superar l'equador del ral·li per tal de dirigir-se fins a Eldoret, al nord-oest del país, on hi arribarien a 2 quarts i 1 minut d'1 del migdia, després d'haver estat competint durant 9 hores i mitja i d'haver creuat els N'Gong Hills i la Vall de Kedong.

Carlos Sainz i Luis Moya van gaudir d'una quarta etapa tranquila, sense conèixer cap incident, mentre que pel seus rivals, sobretot en la primera part celebrada de nit, el pilotatge era tot un calvari, doncs la pols en suspensió es convertia en una mena de densa boira, obligant-los a pilotar amb més cautela que no pas els espanyols. Ian Duncan i David Williamson trencaven la suspensió anterior del seu Celica GT-4 en un absurd salt a alta velocitat, doncs aquest contratemps es produia en una secció d'enllaç per carretera asfaltada, amb el que els kenians perdien 20 minuts, tres posicions i queien fora de les places de podi.

A la Vall de Kedong, el Toyota Celica Turbo 4WD de Mikael Ericsson i Nicky Grist s'aturava repentinament i sense motiu aparent, davant la negativa del seu motor de tornar-se a posar en marxa, als mecànics del cotxe d'assistència ràpida no els va quedar més remei que empenyer el cotxe de competició amb el seu uns metres, una maniobra que va donar resultat permetent al pilot suec i al copilot britànic reincorporar-se a la competició. Tot i aixó el seu cotxe no pujava tan de règims com abans feia, pel que en entregar menys potència, aquests eren atrapats per Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Els finlandesos van intentar demanar per ràdio als seus companys que s'aturessin per a deixar-los passar, doncs els estaven fent reduir el ritme en uns 20 km/h, però aquests no atenien a la seva trucada per ràdio ni tampoc la que feia l'emissora de ràdio aèria de l'equip.

Fins i tot un cotxe d'assistència ràpida va ser enviat per aturar als pilots, però ni amb aquestes el suec i el britànic se n'adonaven de quan estaven perjudicant als seus companys d'equip finlandesos, els quals en un cert moment fins i tot van haver de recorrer a una llanterna per arribar a veure per on passava la pista. Finalment, quan tots dos equips van aconseguir emergir del sector, ho feien amb unes cares ben llargues.

Davant la sorpresa de ningú, Juha Kankkunen i Juha Piironen havien de canviar els seus amortidors posteriors abans de Seyabei, on el pilot finlandès manifestava que malgrat tenir un gap de 6 minuts amb els seus companys Jorge Recalde i Martin Christie, davant els problemes d'Ian Duncan i David Williamson amb el seu escapament, assegurava que l'hi era molt dificultós conduir enmig de l'estela de pols i de nit. Més endavant, a Eldama Ravine, la parella requeria un segon joc d'amortidors posteriors i on Carlos Sainz i Luis Moya van tenir un moment còmic; els líders abandonaven el punt d'assistència després d'haver proveit de carburant el seu cotxe, per instants més tard haver de retornar en descobrir que no els hi havien posat prou carburant.

En la recta final de l'etapa, Carlos Sainz va començar a experimentar els seus habituals dolors d'esquena, mentre que en el si de l'equip Toyota les tornes es canviaven i ara era Mikael Ericsson i Nicky Grist els qui havien de pilotar enmig de l'estela de pols que aixecava Markku Alén i Ilkka Kivimäki, que poc més endavant s'havien d'aturar amb una boixa trencada a l'espera de l'arribada del seu helicòpter. Un nou contratemps per als components de l'equip Toyota es va descobrir quan a pocs quilòmetres d'arribar a Eldoret, la pluja va començar a fer acte de presència, però a Mikael Ericsson i Nicky Grist el seu neteja parabrises no funcionava. Ian Duncan i David Williamson canviaven els seus amortidors i molles del seu Celica GT-4 abans d'arribar al parc tancat, però un d'ells va costar molt de fixar, fent perdre als locals uns 8 minuts.

Tot aquestes incidències en el si de l'equip Toyota, van fer que una vegada més Carlos Sainz i Luis Moya es quedessin en solitari davant dels seus rivals de Lancia, els espanyols tenien un marge en el lideratge de 18 minuts vers Jorge Recalde i Martin Christie mentre que en relació als seus màxims oponents en el campionat, els finlandesos Juha Kankkunen i Juha Piironen, el marge era de 42 minuts. Mikael Ericsson i Nicky Grist es quedaven a les portes del podi a 1 hora i 11 minuts del registre dels líders, mentre que els kenians Ian Duncan i David Williamson intercalaven el seu Toyota antic entre els dos oficials nous a 10 minuts de la quarta posició i a 9 de la sisena.

La cinquena etapa estava considerada per molts com la més difícil de totes, no només per la seva major distància, sino per que la duresa del recorregut era extrema en el seu camí des d'Eldoret fins Aberdare. Novament la sortida es donava de nit, a les 2 de la matinada del dimarts 31 de març, el que va permetre a la parella líder incrementar distàncies vers els seus rivals en gaudir de millor visibilitat, i es que si bé les primeres pluges començaven a fer acte de presència, el terreny estava tan sec després d'un any sense caure ni una gota, que amb prou feines es reduia l'estela de pols al pas dels participants.

En un sector de corves lentes i forquilles, en les que s'hi acumulaven grans quantitats de pols en suspensió, Juha Kankkunen i Juha Piironen volcaven el seu Lancia Delta HF Integrale, el qual quedava apoiat sobre el seu costat dret, deixant el parabrises trencat i el sostre del cotxe abonyegat, si bé els campions del món en vigència no havien de lamentar danys d'importància en la seva mecànica, els pilots es deixaven uns 12 minuts en l'incident.

Més avançat l'escull, en passar pels turons de Cherengani, Carlos Sainz i Luis Moya es van trobar amb una petita alerta que venia del seu turbo, si bé els líders van decidir esperar arribar a Maralal per tal de poder-lo canviar, on tindrien més marge de temps per fer la reparació sense penalitzar en excès. Juha Kankkunen i Juha Piironen havien de tornar-se a aturar a canviar els maleïts amortidors posteriors després de Marich Pass, on també va ser necessari canviar un semi-eix i una roda punxada.

Mikael Ericsson i Nicky Grist, que venien per darrera dels homes de Lancia, no van poder treure partit dels incidents que els finlandesos estaven patint, doncs els pilots es deixaven 23 minuts per uns problemes de frens mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki tampoc podien en conèixer una averia en el seu turbo que els enderreriria en gairebé 1 hora en la cinquena etapa. Per acabar de rematar, el Toyota de Ian Duncan i David Williamson necessitava una nova barra de direcció, fent perdre encara més temps a la parella local quan la de recanvi, no funcionava. Més avançada l'etapa, el seu Celica GT-4 va patir una averia de frens, obligant als seus mecànics a canviar el cilindre mestre del seu servo, endarrerint-los una barbaritat.

Després d'una important tempesta a Barsalinga, Carlos Sainz i Luis Moya van patir un incident que els hagués pogut costar el ral·li, els pilots s'aturaven al control horari per al pertinent control de pas, després d'estar de l'ordre de minut i mig esperant a que els retornessin el carnet de ruta, Luis Moya va baixar del cotxe per reclamar-lo, un cop en les seves mans, els líders van sortir com una exhalació de camí al següent control, per no massa més tard, adonar-se'n que no els hi havien segellat ni signat el carnet en la taula, amb el que els pilots de Toyota van haver de retornar i exigir que els comissaris fessin bé la seva feina.

Paral·lelament, Jorge Recalde i Martin Christie van haver de pilotar amb només 2 rodes motrius, les posteriors, al llarg d'un centenar de quilòmetres, una incidència de la que els líders en tenien constància immediata, i es que per llavors el seu avenç en l'etapa estava sent monitoritzat per un dels helicòpters de l'equip Toyota, en sacrifici de l'assistència aèria de Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Més endavant, les bombes per al proveïment de carburant que portaven els helicòpters de Martini Racing, van fallar.

A l'arribada a l'Aberdare Club, punt final de la cinquena etapa, el dimarts quan passaven 5 minuts de les 5 de la tarda, es va realitzar un exhaustiu treball de manteniment en els cotxes que hi anaven arribant, sent més notori aquest treball en el Celica Turbo 4WD de Carlos Sainz i Luis Moya a qui se'ls hi canviava la caixa de velocitats. Per tant, si bé tots els participants havien patit contratemps al llarg de la jornada, els espanyols de la firma nipona eren els qui menys, amb el que aquests veien incrementat el seu marge en el lideratge en una desena de minuts més vers els seus més immediats rivals, arribant a ser de 28 minuts amb Jorge Recalde i Martin Christie i de 54 minuts amb Juha Kankkunen i Juha Piironen. Mikael Ericsson i Nicky Grist eren quarts a 1 hora i 34 minuts dels seus companys i Markku Alén i Ilkka Kivimäki ocupaven la cinquena posició a 2 hores i 28 minuts dels espanyols, després de superar als locals Ian Duncan i David Williamson, els quals s'acomiadaven de tota opció de pujar al podi en trobar-se a 3 hores i 57 minuts del lideratge.

La sisena i última etapa conduia als pilots de nou cap a Nairobi, celebrant-se la sortida de l'Aberdare Club a les 5 en punt de la matinada i esperant-se l'arribada a la capital a partir de 3 quarts i 5 minuts de 10 del matí. L'etapa era pràcticament un tràmit, doncs només tenia 6 sectors competitius i la seva distància cronometrada era la més curta de totes, 242,87 km.

Markku Alén i Ilkka Kivimäki patien una revolcada en el primer sector competitiu de l'etapa, però sense que aixó li suposès massa problema, d'altra banda, els seus companys Carlos Sainz i Luis Moya pilotaven amb cautela sabedors que hi tenien molt poc a guanyar i molt a perdre, més quan els espanyols percevien un soroll que venia de la seva caixa de canvis. La caixa va ser canviada en el següent punt possible i sense que els seus mecànics mostressin cap mena d'angoixa o preocupació, amb el que els pilots es dirigien així cap a la victòria.

De fet l'únic incident rellevant que es va produir va venir en forma d'ordres d'equip. Martini Racing, pensant en clau de campionat, va ordenar a Jorge Recalde i Martin Christie que es deixessin passar pels seus companys Juha Kankkunen i Juha Piironen; els argentins van comprendre perfectament les ordres, doncs la consecució del títol no era pas la seva guerra i aquests preferien assegurar-se el concurs al Ral·li d'Argentina, la cita de casa, amb un Lancia Delta HF Integrale oficial, pel que els sudamericans es van aturar molt temps abans d'entrar al darrer control horari, el suficient com per a que els seus companys de formació els hi poguessin prendre la segona posició.

Completats els 2827,59 km competitius del recorregut, Carlos Sainz i Luis Moya guanyaven per primera i única vegada el Safari Rally, el que tanmateix els suposava la seva desena victòria en el campionat del món de ral·lis. Els espanyols acumuvalen una penalització de 2 hores i 35 minuts en arribar a Nairobi a 3 quarts i 5 minuts de 10 del matí del dimecres 1 d'abril de 1992, pel que la seva victòria es produia per 52 minuts de marge vers Juha Kankkunen i Juha Piironen, i de 59 minuts amb els seus autèntics rivals al llarg de tot l'esdeveniment, els argentins Jorge Recalde i Martin Christie.

Recalde-Christie van ser els únics capaços de seguir el ritme dels líders, peró al final van cedir el seu lloc als seus companys.

En la categoria de producció, pràcticament els únics en prendre's amb caràcter oficial el ral·li i dotar els seus cotxes de recursos van ser els homes de Subaru, i es que el local Patrick Njiru, que havia estat residint i competint una temporada al Japó, va saber seduir als responsables de la marca per a tal empresa. Per la rampa de sortida baixaven dos Subaru Legacy 4WD Turbo, un per a Patrick Njiru i Ian Munro, i un altre per a Per Eklund i Johnny Johansson.

En la primera etapa, la parella sueca coneixia problemes amb la seva direcció assistida, la qual patia una fuita de líquid, el que permetia que els seus companys lideressin la categoria per tan sols 4 minuts de marge a l'arribada a Mombasa. En el retorn cap a la capital, ja en la segona etapa, Patrick Njiru i Ian Munro patien una sortida de pista enmig de les plantacions de sisal que es trobaven en els primers sector de l'escull, però aquesta incidència només els provocava danys en la seva carrosseria, doncs a l'arribada a Nairobi, el seu marge s'havia incrementat fins als 11 minuts.

En l'equador de la tercera etapa, els líders patien un accident frontal amb el cotxe d'un vilatà i aquests perdien la seva posició en favor dels seus companys Per Eklund i Johnny Johansson, però la fortuna es tornava aliar amb Patrick Njiru i Ian Munro, doncs l'accident només provocava alguns danys en la seva carrosseria, a part de fer-lis canviar la corretja del ventilador. L'endemà, amb la disputa de la quarta etapa del ral·li, Per Eklund i Johnny Johansson van patir uns problemes amb el turbo que els obligaren a pilotar a menor ritme durant una setantena de quilòmetres, amb el que Patrick Njiru i Ian Munro tornaven a ocupar la primera posició provisional de la categoria per una mica més de 30 minuts de marge.

En la penúltima etapa, la cinquena, Patrick Njiru i Ian Munro hagueren de canviar els semieixos posteriors i anteriors del seu Subaru, mentre que Per Eklund i Johnny Johansson s'endarrerien en uns 10 minuts per culpa d'un problema d'encès. A les acaballes de la jornada, la parella sueca avançava sobre la pista, que no en la classificació, a la keniana, quan aquesta patia una punxada en el seu cotxe, per més endavant produir-se l'acció a la inversa quan Per Eklund i Johnny Johansson tornaven a patir problemes amb el turbo, amb el que les dues parelles de la Constel·lació de les Plèiades es trobaven separades en gairebé 1 hora a l'arribada a Aberdare.

Amb aquestes distàncies tan importants entre els dos companys de formació, la sisena i última etapa del ral·li era un mer tràmit, en el que Patrick Njiru i Ian Munro pilotaven amb la calma suficient com per poder certificar la seva victòria a la ronda domèstica per 47 minuts de marge amb Per Eklund i Johnny Johansson.

En clau de campionat, Patrick Njiru s'afegia a la llista de guanyadors de proves del certamen i s'establia així un quadruple empat al capdavant de la taula provisional a 13 punts entre el monegasc Christiophe Spiliotis, el suec Sören Nilsson, l'argentí Carlos Menem i el mateix pilot kenià.

Patrick Njiru esdevenia el quart guanyador diferent en el campionat de producció.

La victòria que obtenia el pilot madrileny al continent africà, juntament amb el segon lloc de Juha Kankkunen a l'esdeveniment, situava ambdós pilots empatats al capdavant de la taula provisional del campionat de pilots amb 47 punts, 19 més que no pas el seu company o compatriota Markku Alén, que gràcies a finalitzar la prova en cinquena posició desfeia la igualada que mantenia amb Didier Auriol i Mats Jonsson a la sortida del Ral·li de Portugal.

Pilot
Punts

Carlos Sainz

Juha Kankkunen

47

47

Markku Alén

28

Didier Auriol

Mats Jonsson

20

20

En el campionat de constructors, Lancia es mantenia al capdavant de la general provisional de la mà de Martini Racing, si bé els seus màxims rivals, Toyota, escurçaven distàncies gràcies a la victòria dels seus caps de files per deixar-les en 6 punts de marge. Per darrera dels dos tenors del mundial, Ford es mantenia com a tercera marca, ja que el bagatge que obtenia Mitsubishi de la seva visita a Kenya era molt pobre.

Constructor
Punts

Lancia

57

Toyota

51

Ford

29

Loeb-Elena tornaven a liderar el mundial gràcies a la victória.

El diumenge 1 d'abril de 2007 finalitzava a Almancil el 41è Ral·li de Portugal, cita que retornava al calendari del campionat del món de ral·lis després de 6 anys d'absència. La prova, que figurava com la cinquena ronda del certamen mundial, era puntuable pels campionats de pilots, constructors i el mundial júnior, el que atreia fins a 89 equips a formalitzar la seva inscripció. El recorregut, que es desplaçava fins a la regió de l'Algarve fugint de les tradicionals aglomeracions de públic al nord del país, estava composat per 18 proves especials de 357,10 km cronometrats, les quals s'iniciaven el dijous 29 de març per 80 dels equips inscrits dels que 61 aconseguien completar-lo.

Solberg-Mills van intentar fer-se amb un lloc al podi durant tot el ral·li i al final ho aconseguiren.

La sombra dels problemes endèmics amb la seguritat i incivisme del públic que solien afectar a la prova portuguesa tornaven aflorar en el transcurs del tram de proves, quan els herois locals Armindo Araújo i Miguel Ramalho patien una sortida de pista i atropellaven a sis expectadors situats en un lloc prohibit al públic.

El mateix dijous, a mitja tarda, una especial espectacle celebrada a l'Estadio do Algarve donava el tret de sortida a l'edició, en la que els finlandesos Marcus Grönholm i Timo Rautiainen no van buscar agradar  massa al públic i aconseguien marcar el millor registre, el que els donava pas a liderar la prova de forma provisional per 2,3 segons de marge vers els espanyols Dani Sordo i Marc Martí, mentre que els companys d'equip d'aquests, el francès Sébastien Loeb i el monegasc Daniel Elena tancaven les places de podi a 3,3 segons dels líders provisionals.

Sis proves especials cronometrades de 120,76 km de distància celebrades al llarg de la jornada del divendres, complementaven la primera etapa repartides al llarg de tres trams que es celebraven en dues ocasions cadascun.

En la primera d'elles Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen aconseguien marcar el millor temps, just per davant dels seus companys d'equip, que atiaven un cop a la part posterior del seu Ford Focus RS WRC'06. L'escratx dels escuders de l'oval, els permetia arribar fins la segona posició, superant entre d'altres a Petter Solberg i Phil Mills o Sébastien Loeb i Daniel Elena.

En un inici de ral·li un tan foll, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen aconseguien l'escratx en la segona especial del dia, mentre que la parella oficial de Subaru formada per Petter Solberg i Phil Mills es classificaven just darrera seu tan en l'especial com en la general provisional en detriment de Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. En la cronometrada que tancava el bucle matinal, Sébastien Loeb i Daniel Elena marcaven el seu primer escratx al ral·li, amb el que els pilots tricampions mundials passaven de la quarta fins la segona plaça a 2,6 segons de la parella líder de Ford als qui se'ls hi manifestava un problema amb un esmortidor, mentre que la parella oficial de Subaru feia el viatge a la inversa.

En tornar a passar per les cronometrades, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen incrementaven lleugerament la distància en el liderat provisional marcant l'escratx al quart tram, mentre que dos de consecutius de Sébastien Loeb i Daniel Elena permetien als pilots de Citroën no només retallar segons vers els líders, sino a més a més inclinar la balança al seu favor i fer entrada a Faro en primera posició per 3,1 segons de marge vers Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen per la seva banda arribaven a la neutralització de la primera etapa en tercera posició a 25,3 segons dels líders i amb 7,2 segons de marge vers Petter Solberg i Phil Mills que seguien perseguint entrar en posicions de podi. D'altra banda, Dani Sordo i Marc Martí es lamentaven d'un comportament del seu Citroën C4 WRC un tan nerviós i es despenjaven de les primeres places, classificant-se en cinquena posició a 1 minut i 10,9 segons dels seus companys d'equip.

Les sis proves cronometrades del dissabte van estar caracteritzades per una pluja fina matutina que complicava en escreix l'elecció de pneumàtics a usar al llarg dels seus 152,92 km per part dels pilots. Sébastien Loeb i Daniel Elena, van optar per muntar gomes toves en el seu C4 WRC, mentre que Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, donada l'abrasivitat de les especials, s'inclinaven per uns pneumàtics de sec intermitjos als que se'ls hi dibuixaven uns canals per evacuar l'aigua.

Els líders aconseguien marcar tres escratxs de tres possibles en el bucle matinal, sempre just per davant del seus màxims rivals a la victòria Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, amb el que la parella franco-monegasca de Citroën aconseguia passar dels 3,1 segons de marge a la sortida del parc tancat, fins als 15 segons que es reflexaven en la provisional al regarupament de mitja jornada per a les assistències, on tots els pilots van poder canviar els seus pneumàtics.

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen perdien definitvament en aquestes condicions el contacte amb els dos equips capdaventers, peró uns problemes de transmissió en el Subaru Impreza S12B de Petter Solberg i Phil Mills, així com un parell de calades en la primera especial o unes portes que s'obrien i es tancaven en el C4 WRC de Dani Sordo i Marc Martí, permetia a la segona parella finlandesa de Ford, respirar alleujada.

De cara a les segones passades per les tres especials matinals la pluja va desaparéixer i aquí Sébastien Loeb i Daniel Elena es van inclinar per emprar uns compostos més durs que els seus rivals, i novament l'elecció dels líders va ser l'encertada doncs aquests s'adjudicaven cosecutivament els tres escratxs que restaven, amb el que els pilots acabaven vencent en tots els trams de la segona jornada. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen seguien l'estela de prop en el primer dels trams de la tarda, peró en el segon els de Ford patien una lleugera sortida de pista i es deixaven 14,1 segons, en el tercer i últim, tot i ser els autors del segon temps escratx, el lacratge de segons era de gairebé 10 amb el que els finlandesos completaven la segona etapa a 40,5 segons de Sébastien Loeb i Daniel Elena. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen per la seva banda, conservaven la tercera plaça amb 13,0 segons de marge sobre Petter Solberg i Phil Mills, trobant-se ja a 1 minut i 57,3 segons dels líders.

La tercera i última jornada de competició estava composada per 2 trams cronometrats pels que s'hi passaven en dues ocasions, més una segona passada per l'Estadio do Algarve a mode de cloenda. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen aconseguien el seu segon escratx al ral·li en la primera prova cronometrada, mentre que en la segona, tot i que no buscaven atacar, el millor temps era per als líders Sébastien Loeb i Daniel Elena. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen tancaven la seva participació a la cita ibérica guanyant els dos últims trams mentre que a la superespecial espectacle que tancava l'edició el millor temps era per a Sébastien Loeb i Daniel Elena que sumaven així el seu onzé escratx.

Sobre el terreny, Sébastien Loeb i Daniel Elena guanyaven el ral·li per davant dels dos Ford Focus RS WRC'06 oficials pilotats per Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i per Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, peró en les verificacions posteriors, es va trobar que les finestres posteriors no estaven d'acord amb la normativa en quan a gruix, motiu pel qual tan els dos Focus RS WRC'06 oficials, així com els altres 4 en mans d'equips privats, van ser sancionats amb 5 minuts de penalització. Aquesta penalització donava finalment accés al podi al Subaru de Petter Solberg i Phil Mills, que completaven el ral·li a 3 minuts i 13,9 segons de Sébastien Loeb i Daniel Elena, mentre que Dani Sordo i Marc Martí en sortien també beneficiats en pujar fins la tercera posició a 5 minuts i 5,3 segons dels seus companys d'equip. En quan a Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, queien fins a la quarta i cinquena posició respectivament.

Sordo-Martí van estar en tot moment fora del ral·li, peró la sanció als Ford els va donar pas al podi.

En el mundial júnior, la intrascendent especial espectacle de l'Estadio do Algarve deixava al capdavant de la general provisional als desconeguts italians Andrea Cortinovis i Flavio Zanella. En quan van entrar en escena els trams genuins de ral·li, les posicions capdavanteres es varen començar a clarificar, i els estonis Urmo Aava i Kuldar Sikk amb 5 escratxs de 6 possibles, dominaven amb mà de ferro la primera etapa del ral·li, arribant a la neutralització del divendres al vespre amb més de mig minut d'avantatge vers els seus companys d'equip suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson un cop els txecs Martin Prokop i Jan Tománek, segons classificats al regarupament per a les assistències, es veiessin obligats a abandonar la competició per accident.

La jornada sabatina va ser un acordió en la lluita per la primera posició. Si pel matí els líders estonis obrien forat vers els seus companys suecs amb 3 escratxs de 3 possibles, en tornar a passar per les especials arribava el torn dels suecs, que amb tres escratxs consecutius escurçaven distàncies i les deixaven pràcticament com estaven en iniciar l'etapa.

Diumenge uns pletórics Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson aconseguien guanyar en totes les cronometrades del programa, i ja en l'equador de l'etapa els suecs passaven a liderar la categoria reservada als més joves, aconseguint així la seva segona victòria en la temporada de dues possibles, amb el que el seu marge al capdavant de la taula classificatòria s'incrementava.

Andersson-Andersson s'imposaven en una recta final de ral·li pletórica.

En el campionat reservat a pilots la victòria que aconseguia Sébastien Loeb combinada amb la sanció imposada a Marcus Grönholm, facilitava que el triple campió mundial alsacià passés a liderar la provisional per 1 sol punt de marge vers el doble campió finlandès. Mikko Hirvonen per la seva banda, tot i el poc bagatge de punts obtinguts a la ronda ibérica, es mantenia sólid en la tercera posició provisional amb 11 punts de marge vers Dani Sordo.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

38

Marcus Grönholm

37

Mikko Hirvonen

30

En la taula del campionat de constructors, la sanció imposada als Ford revifava la lluita per la corona mundial en quan els Citroën retallaven distàncies vers els líders del oval en 7 punts i restaven a 8 d'aquesta posició. D'altra banda la segona posició que aconseguien Petter Solberg i Phil Mills al ral·li, permetia a Subaru distanciar-se de les estructures privades Stobart i Kronos en la lluita pel tercer calaix del podi.

Constructor
Punts

Ford

67

Citroën

59

Subaru

27

Østberg-Andersson guanyaven el seu primer i únic ral·li mundial per la via administrativa

Figurant com la quarta prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el diumenge 1 d'abril de 2012 finalitzava a Almancil, a la regió de l'Algarve, el 46è Ral·li de Portugal, cita que sota l'opció d'atorgar punts pels certàmens reservats a pilots, constructors i mundial S-2000, presentava una llista d'inscrits oficial amb 57 equips. D'aquests, 49 es personaven a la rampa de sortida per des d'allà començar a afrontar a partir dl dijous 29 de març un recorregut format per 22 proves especials de 434,77 km de distància.

Novikov-Giraudet no van cometre errades i pujaven per primera vegada al podi.

L'inici de la prova portuguesa tenia un format un tan particular, havent celebrat el tram de qualificació el dimecres al matí, el qual era guanyat pels Ford Fiesta RS WRC oficials de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i de Petter Solberg i Chris Patterson, el dijous al matí els participants sortien de l'Alrgarve per dirigir-se fins a la capital, Lisboa, on els organitzadors hi programaven una especial espectacle davant el Monestir dels Jerònims. Petter Solberg i Chris Patterson s'hi anotaven el registre més baix per 1 dècima de segon davant els campions del món Sébastien Loeb i Daniel Elena.

Complert el tràmit, els pilots desfeien els 200 km recorreguts al matí per autopista per anar cap a l'epicentre del ral·li, on tres especials nocturnes esperaven als participants per tal de completar els 38,85 km cronometrats. Els pilots de Ford, que havien aconseguit els millors temps al tram de qualificació, escollien sortir en la posició més endarrerida possible en vistes de trobar la pista més neta de grava, mentre que els pilots de Citroën, amb el temor de que la cortina de pols aixecada pels participants minvés la visibilitat, ho feien el més endavant possible.

Les precipitacions de pluja van acompanyar als participants just en el moment d'iniciar-se la disputa de les especials, amb el que l'opció dels pilots de l'oval esdevenia la bona. Els líders Petter Solberg i Chris Patterson confirmaven la seva posició guanyant la primera especial forestal per davant dels seus companys Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, els quals guanyaven el següent tram i rellevaven del liderat al noruec i al britànic.

Paral·lelament al canvi de líder, Sébastien Loeb i Daniel Elena cometien una errada amb les seves notes i patien un accident que els deixava definitivament fora de competició, mentre que els càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio es quedaven sense llums en els primers 100 metres del primer tram real deixant-s'hi dos minuts i mig amb els pilots de Ford; en l'enllaç cap al segon tram, un cable de l'alternador es trencava i el seu Mini es veia abocat al superally.

Els estonians Ott Tänak i Kuldar Sikk, amb el Ford Fiesta RS WRC de M-Sport, s'imposaven en la quarta i última prova de la jornada per davant dels finlandesos de Citroën Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Els del doble galó aconseguien d'aquesta manera escurçar distàncies amb els dos equips de Ford que encapçalaven la taula i feien així entrada al parc tancat a 5 segons dels seus compatriotes Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i 2,4 segons de Petter Solberg i Chris Patterson.

La segona jornada del ral·li, celebrada en divendres, tenia en el seu programa un bucle de 3 trams pels que en passar-hi en dues ocasions, permetia assolir els 132,68 km cronometrats. La jornada arrancava amb boira i pluges torrencials, convertint les pistes portugueses en autèntics fangars, en aquestes condicions Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila patien una sortida de pista en la primera especial, mentre que els re-enganxats Dani Sordo i Carlos del Barrio aconseguien treure 1 minut a tota la resta del parc tancat.

En la segona especial es repetien els resultats, els càntabres de Mini treien prop d'1 minut a gairebé tota la resta de participants, mentre que un dels Ford Fiesta RS WRC oficials, el de Petter Solberg i Chris Patterson que quedava en cursa, se n'anava fora de la pista i enviava a la parella cap a la llista d'abandonaments de la jornada, mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen accedien al liderat provisional. El bucle matinal es tancava amb un altre escratx de Dani Sordo i Carlos del Barrio, els quals assolien la quinzena posició provisional a 8 minuts i tres quarts dels líders, tot i els 12 minuts i mig perduts en la jornada anterior.

Les condicions climatològiques seguien complicant-se a mesura que avançaven les hores, i davant les dificultats amb les que es poguessin trobar les ambulàncies per accedir a les especials cronometrades en cas d'emergència, els organitzadors decidien cancel·lar tot el bucle de la tarda, amb el que l'etapa quedava neutralitzada al re-agrupament del migdia amb Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen al capdavant de la general per 36,3 segons de marge vers el rus Evgeniy Novikov i francès Denis Giraudet. Els nòrdics Mads Østberg i Jonas Andersson tancaven les places de podi a 41,8 segons dels líders amb la tranquil·litat de tenir al Mini dels suecs Patrik Sandell i Maria Andersson a gairebé 2 minuts i mig.

La jornada sabatina, tercera etapa en el programa, era la més llarga de totes en tenir en el seu haver 148,16 km de lluita contra el cronòmetre al llarg de 6 proves especials agrupades en un bucle de 3 trams pels que s'hi passaven en dues ocasions. Com en la jornada anterior Dani Sordo i Carlos del Barrio iniciaven l'etapa guanyant el primer tram, mentre que el noruec Mads Østberg i el suec Jonas Andersson superaven al rus Evgeniy Novikov i al francès Denis Giraudet en la segona posició provisional.

Els re-enganxats Petter Solberg i Chris Patterson prenien els honors a la parella càntabre de Mini per 4,4 segons, amb idèntic resultat en el tercer i últim tram del bucle matinal per 9,1 segons. Al capdavant de la taula, les posicions es clarificaven en quan Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen es distanciaven una mica de la parella privada escandinava formada per Mads Østberg i Jonas Andersson, i molt més en el cas d'Evgeniy Novikov i Denis Giraudet, els quals es deixaven una mica més de mig minut en el bucle matinal.

Per la tarda Petter Solberg i Chris Patterson mantenien la ratxa guanyant la quarta i cinquena prova especial per tal de grimpar fins la quarta posició provisional, aprofitant tanmateix l'abandonament dels suecs Patrik Sandell i Maria Andersson, però una averia en la direcció en el darrer tram els suposava perdre 1 minut i una posició en favor del Citroën DS3 WRC del qatarià Nasser Al-Attiyah i l'italià Giovanni Bernacchini.

Completada la tercera etapa, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen gaudien d'un marge d'1 minut i 11,9 segons vers Mads Østberg i Jonas Andersson, mentre que Evgeniy Novikov i Denis Giraudet es trobaven ja a 1 minut i 41,2 segons dels líders amb la confiança però de tenir a Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini a 4 minuts i mig del seu temps.

Diumenge el recorregut del ral·li es completava amb un bucle de 3 trams que en celebrar-se matí i migdia, permetia disputar els últims 115,08 km cronometrats del recorregut. La jornada s'iniciava amb dos temps escratx de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila mentre que els seus companys d'equip, Petter Solberg i Chris Patterson, recuperaven la quarta plaça en la primera especial del dia.

Precisament el noruec i el britànic guanyaven el darrer tram del matí, per després del re-agrupament per a les assistències, repetir resultat. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila aconseguien el seu últim escratx a la cita portuguesa en la cinquena cronometrada dominical, doncs en el darrer tram del programa, el “Power Stage”, el millor temps era obra de Dani Sordo i Carlos del Barrio.

Celebrats doncs 368,43 km cronometrats dels 434,77 km que constaven en el programa del ral·li, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen aconseguien la seva primera victòria d'ençà que pilotaven un Citroën en invertir un temps total de 4 hores 19 minuts i 24,3 segons. En el podi l'escortaven Mads Otsberg i Jonas Andersson en la segona plaça a 1 minut i 51,8 segons del seu temps i Evgeniy Novikov i Denis Giraudet a 3 minuts i 25 segons del temps guanyador.

En les verificacions posteriors però, es va trobar una disconformitat en l'embragatge del cotxe dels guanyadors, els quals eren immediatament exclosos de la prova i per tant la victòria passava a ser per a Mads Østberg i Jonas Andersson amb un temps final de 4 hores 21 minuts i 16,1 segons, per darrera seu s'hi classificaven Evgeniy Novikov i Denis Giraudet a 1 minut i 33,2 segons, mentre que Petter Solberg i Chris Patterson finalment pujaven al podi virtualment en invertir 1 minut i 58,3 segons més que els guanyadors.

Malgrat l'errada del divendres, la sort s'aliava amb Solberg-Patterson per a pujar virtualment al podi.

En el campionat S-WRC, reservat a cotxes amb homologació S-2000, R4 i RRC, al llarg de la primera jornada s'establia un estira i arronsa entre els neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard amb l'irlandès Craig Breen i el gal·lès Gareth Roberts, del que en sortien victoriosos els primers per 24,6 segons.

Només iniciar-se la segona jornada però, tots dos quedaven pràcticament fora de la lluita, els líders es veien obligats a abandonar l'etapa, mentre que els segons, després de cedir una mica més de 17 minuts en el tram inicial, es veien obligats a abandonar el ral·li per averia mecànica, tots dos fets situaven al saudita Yazeed Al-Rahji i el britànic Michael Orr en la primera posició per una mica més de 6 minuts de marge al terme de la retallada segona jornada.

Sense res a perdre, Hayden Paddon i John Kennard sortien el dissabte al matí disposats a demostrar les seves aptituds al volant en quan els oceànics s'imposaven en tots els trams de la jornada per tal de passar de la quarta i última posició provisional del certamen, fins a la tercera. La tònica es mantenia al llarg de la jornada dominical, i ja en el primer tram de la darrera etapa els pilots aconseguien la segona posició, per en la següent prova especial, aprofitar que Yazeed Al-Rahji i Michael Orr trenquessin les suspensions del seu Ford Fiesta RRC i deixessin als neozelandesos en la primera posició.

Hayden Paddon i John Kennard no afluixaven i guanyaven tots els trams del diumenge, amb el que la parella de les antípodes al volant d'un Škoda Fabia S2000 preparat a Catalunya, aconseguia una contundent victòria. Una victòria que era la primera de la temporada i permetia al pilot neozelandès sumar 37 punts i situar-se a 6 del líder, l'irlandès Craig Breen.

Tot i abandonar divendres al matí, Paddon-Kennard guanyaven el ral·li en categoria SWRC.

Entre els més joves del campionat, la primera etapa es tancava amb un duel a tres bandes entre els que s'hi trobaven els escandinaus Fredrik Ahlin i Morten Abrahamsen, els australians Brendan Reeves i Rhianon Gelsomino i els britànics Alastair Fisher i Daniel Barritt. Precisament aquests últims, en quan les condicions climatològiques es complicaven, feien un pas endavant i guanyaven tots dos trams que els pilots disputaven en divendres per aconseguir 1 minut de marge al capdavant de la classificació.

Per als integrants de la WRC Academy, el recorregut finalitzava el dissabte al migdia, amb el que la parella britànica líder, optava per la prudència i començar així el seu camí en la nova temporada amb una victòria que els hi reportaven els primers 28 punts, 8 més que l'australià Brendan Reeves.

Fisher-Barritt es trobaven còmodes en l'adversitat climatològica i hi guanyaven el ral·li.

La taula provisional del campionat de pilots s'estrenyia en quan Sébastien Loeb sumava el seu primer zero de la temporada, quelcom estrany en el campió alsacià, i el noruec Petter Solberg sumava el seu tercer podi en quatre proves celebrades, amb el que el de Ford es situava a 4 punts del liderat. Per darrera, la desqualificació de Mikko Hirvonen i la victòria de Mads Østberg, privava del liderat al pilot finlandès alhora que situava al noruec en la tercera plaça provisional per 3 punts de marge vers Hirvonen i a 13 punts del líder.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

66

Petter Solberg

62

Mads Østberg

53

El ral·li portuguès resultava un desastre pels interessos de Citroën, doncs la marca francesa en sortia amb un zero en el seu compte particular, el que permetia a Ford recuperar-se del revés rebut a Mèxic i classificar-se a 12 punts dels líders. L'estructura satèl·lit de Ford, M-Sport, era la formació que sortia amb més punts de la seva visita a l'extrem sud-oest de la península Ibèrica, i en afegir 31 punts en el seu haver, els de Malcolm Wilson es distanciaven netament en la tercera posició provisional.

Constructor
Punts

Citroën

108

Ford

96

M-Sport

69