Loeb, disconforme amb els ordres de sortida, va marcar la segona victòria de la temporada.
El dissabte 3 d'abril de 2010 finalizava al Mar Mort el 2n Ral·li de Jordània, tercera cita en el calendari del campionat del mòn de ral·lis i la qual otorgava punts en els certàmens reservats per a pilots, marques, producció i S2000. A la cerimònia de sortida, celebrada el dijous 31 de març, s'hi donaven cita fins a 33 equips dels 36 que havien oficialitzat la seva inscripció prèviament; dels que 27 van aconseguir ser presents a la cerimònia de clausura superant en més o menys realitat els 339,48 km cronometrats del programa repartits al llarg de 21 trams.
Obrir pista el divendres no va ser fàcil i mantenir el liderat fou impossible per Latvala-Anttila.
Per tal d'adaptar-se al cap de setmana islàmic, la primera etapa es celebrava en dijous, constant en el seu programa fins a un total de 7 proves especials cronometrades de 95,70 km de distància, resultants de passar en dues ocasions per un bucle de 3 trams als que se'ls hi afegia a primera hora del matí, una especial que passava molt propera a uns antics vestigis romans com en els que es donava el tret de sortida a l'edició, motiu pel qual tot el circ s'envoltava d'atrezzo de legionari romà o fins i tot es portaven als pilots en quàdrigues.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila aconseguien el millor registre en les dues primeres proves especials de la jornada per davant dels Citroën C4 WRC de Petter Solberg i Phil Mills i de Dani Sordo i Marc Martí respectivament, si bé el seu marge de temps aconseguit era de tan sols 4,3 i 5,3 segons. El pilot càntabre i el copilot català de Citroën aconseguien el temps de referència en la tercera prova especial matinal, la més llarga del dia, i d'una tacada superaven els dos cotxes que els precedien per tal d'accedir al lideratge provisional per 8 dècimes de diferència amb la parella finlandesa de Ford.
Petter Solberg i Chris Patterson marcaven el registre més baix en la quarta i última prova especial del bucle matinal, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila superaven per 1,2 segons el temps de Dani Sordo i Marc Martí, tot plegat situava als finlandesos de Ford de nou en la primera plaça provisional a l'entrada al parc d'assistències per 4 dècimes de segon, mentre que Petter Solberg i Phil Mills eren tercers a només 1,5 segons del lideratge. Els provençals Sébastien Ogier i Julien Ingrassia restaven a les portes del podi a 14 segons del lideratge, mentre que Sébastien Loeb i Daniel Elena així com Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen pagaven car el peatge d'obrir pista en figurar en la cinquena i sisena posició a 21,1 segons i 28,0 segons dels primers classificats respectivament, i es que durant l'hivern les pluges havien estat molt intenses a la zona, el que deixava els camins en molt mal estat i obligava als ents públics així com als organitzadors a fer intensos treballs d'acondicionament de les pistes per fer-es aptes per a la competició, el que suposava molta presència de grava a la pista.
A la represa, Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila tornaven a esdevenir la referència de temps una altra vegada, mentre que Dani Sordo i Marc Martí, amb problemes amb el seu accelerador hi cedien 8,7 segons en 8,65 km cronometrats i eren superats per Petter Solberg i Phil Mills, molt més satisfets amb la posada a punt del seu cotxe. En la prova cronometrada següent, la més llarga de la jornada, el pilot noruec i el copilot britànic marcaven el millor temps i es situaven a 5,6 segons de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, mentre que Dani Sordo i Marc Martí es lamentaven d'unes suspensions molt baixes que els hi impedien repetir el resultat de la primera passada.
Tots aquests esforços però no servien per a res, doncs en la setena i última prova especial del dia, les baixades de ritme o aturades van tornar a estar a l'ordre del dia. Petter Solberg i Phil Mills s'endarrerien en 28,6 segons per tal de perdre 2 posicions, mentre que Dani Sordo i Marc Martí ho feien en 35,6 segons per baixar fins a la sisena posició. En aquest context, en el que ningú volia ser el més ràpid, Sébastien Loeb i Daniel Elena esdevenien els homes més ràpids en pista seguits de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila i de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.
Quan tocaven els 2 quarts de 6 de la tarda, els participants començaven a entrar al parc tancat del Mar Mort, on Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila eren els primers classificats per 30,2 segons de marge vers Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i per 31,8 segons en relació a Sébastien Loeb i Daniel Elena. Els murris Petter Solberg i Phil Mills calculaven molt bé el temps a cedir i restaven a les portes del podi per tan sols 7 dècimes de segon, mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen guanyaven una plaça i eren cinquens a 42,2 segons dels seus companys d'equip i amb un marge de 3,2 segons en relació a Dani Sordo i Marc Martí.
El divendres 2 d'abril el programa acollia la segona jornada del ral·li, la més llarga de tota l'edició amb 138,28 km cronometrats al llarg de 6 proves especials, resultants un cop més de passar en dues ocasions per un bucle de 3 trams. L'activitat es reprenia a 2 quarts de 8 del matí amb l'entrada a les assistències, mentre que la primera prova especial del dia tindria lloc 40 minuts més tard. En ella Sébastien Loeb i Daniel Elena marcaven el millor temps i superaven a Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en la classificació, mentre que Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen s'hi veien obligats a abandonar la jornada després de colisionar frontalment amb una paret i trencar les suspensions d'aquest eix en el seu Ford Focus RS WRC'09.
Petter Solberg i Phil Mills s'imposaven en la següent prova especial i superaven d'una tacada als dos cotxes homòlegs que els precedien, és a dir el de Sébastien Loeb i Daniel Elena i el de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, els quals guardaven goma de cara a la tercera i última prova especial matinal, la més llarga de tot el ral·li amb 41,45 km de lluita contra el cronòmetre. En ella l'alsacià i el monegasc i la parella provençal hi aconseguien els dos millors registres i totes dues formacions recuperaven la posició perduda minuts abans, amb el que Petter Solberg i Phil Mills tornaven a quedar de nou fora del podi. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila es mantenien en el lideratge a l'entrada al reagrupament de mitja jornada, si bé el seu marge s'havia vist reduit fins a només 4,7 segons en relació als campions mundials en vigència.
En la primera prova especial del bucle de la tarda, quarta prova cronometrada de la jornada i onzena en el còmput global del ral·li, Sébastien Loeb i Daniel Elena marcaven el seu quart escratx al ral·li i en llevar 4,7 segons a Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila, els pilots de Ford i els de Citroën passaven a compartir el lideratge. Un empat que es trencava en la següent prova especial a favor del pilot francès i del copilot monegasc per 5,4 segons de diferència i sota l'escratx de Petter Solberg i Phil Mills.
Tal i com ja havia passat en la primera passada per la cronometrada reina de l'esdeveniment, Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien el registre més baix a l'especial i concloïen la segona etapa del ral·li al capdavant de la classificació provisional per un marge de 24,6 segons vers Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, qui en aquesta darrera prova especial superaven a Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila en la classificació; mentre que els pilots de Ford s'havien de conformar en tancar el podi provisional a 27,7 segons del lideratge. Petter Solberg i Phil Mills restaven a les portes del podi a 43,2 segons dels pilots oficials de Citroën, mentre que els companys d'equip d'aquests, els espanyols Dani Sordo i Marc Martí, demostraven que la pèrdua voluntària de posicions de la jornada anterior havia estat del tot inútil, en quan aquests no guanyaven cap plaça i després de cedir un mig minut amb els seus caps de files, entraven a 48,8 segons del seu registre.
Per tancar edició el dissabte, es programava un bucle de 4 trams pel qual s'hi passava matí i tarda totalitzant 8 proves especials de 105,50 km de distància. La jornada arrancava amb espectacle un tan lamentable quan Sébastien Ogier i Julien Ingrassia decidien penalitzar en les assistències per tal de prendre la sortida per darrera de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. En veure aquesta maniobra, Ford oredenava als reenganxats Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen prendre la sortida per davant dels seus companys, doncs aquests ja portaven 30 minuts acumulats en penalitzacions i ben poca cosa podien fer ja. A la seva vegada Citroën tornava a moure fitxa i sacrificava als seus joves talents provençals per a que surtissin primers i netegessin la pista als caps de files de la formació, és a dir a Sébastien Loeb i Daniel Elena, amb el que els francesos perdien fins a un total de 6 posicions a la general.
Un cop sobre els trams, Sébastien Loeb i Daniel Elena s'imposaven en tres dels quatre trams del bucle matinal, cedint el millor temps per només 3 dècimes de segon a Petter Solberg i Phil Mills en la segona cronometrada de l'escull, amb el que l'entrada al regarupament de mig matí es feia amb la mateixa classificació que resultava d'aplicar les penalitzacions després del primer tram sabatí.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila reaccionaven tímidament en les segones passades pel bucle i aconseguien marcar 2 registres escratx alhora que retallaven en 2 segons el gap als líders, insuficients com per arribar a inquietar-los que marxaven impassibles cap a la seva 56ena victòria mundial.
Quan mancaven 5 minuts per arribar a 3 quarts de 3 de la tarda, els 27 equips participants que aconseguien completar la tercera i última etapa començaven a entrar al parc tancat del Mar Mort, donant així per finalitzat l'oficialment anomenat 2n Ral·li de Jordània en honor a les seves dues puntuabilitats en el calendari mundial. Sébastien Loeb i Daniel Elena hi aconseguien la victòria final en completar els 339,48 km cronometrats del programa amb un temps de 3 hores 51 minuts i 35,9 segons, mentre que a 35,8 segons del seu registre s'hi classificaven Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Completant el podi podi jordà, s'hi trobava el Citroën C4 WRC privat de Petter Solberg i Phil Mills a 36,0 segons del segon lloc i a 1 minut i 11,8 segons del millor temps.
Sense fer massa soroll, el campió del món de 2003, marcava un altre podi davant un Citroën oficial.
En la categoria S2000, el SWRC, els suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson sortien com una exhalació del parc tancat per afrontar les primeres proves especials del ral·li, guanyant els dos primers trams del programa per davant de Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini. La parella sueca però havia d'abandonar la competició en la seva tercera prova especial en aturar-se en el segon quilòmetre cronometrat del tram, cedint així el testimoni del lideratge al pilot qatarí i al navegant italià, els quals gaudien d'un major coneixement de l'esdeveniment, en quan era cita del campionat d'Orient Mitjà.
Els nous líders completaven el bucle matinal amb dos escratxs, però a la represa aquests patien una sortida de pista i deixaven la primera posició en mans dels polonesos Michal Kosciuszko i Maciej Szczpaniak, mentre que els catalans Xevi Pons i Alex Haro, amb dos escratxs consecutius, començaven a posar setge al lideratge dels centre-europeus. En la setena i última prova especial del dijous, primer dia de competició, els polonesos es veien obligats a abandonar la jornada, i els portuguesos Bernardo Sousa i Nuno Rodrigues da Silva feien entrada al parc tancat del Mar Mort com a líders provisionals per 12,1 segons de marge amb els catalans Xevi Pons i Alex Haro. Per darrera dels quals hi havia un gran buit, en quan tota la resta del parc tancat de la categoria s'havia acollit al superally.
Divendres Xevi Pons i Alex Haro seguien pilotant amb seny, doncs el risc d'averia era molt elevat, i els punts que els hi otorgaven la segona plaça ja eren prou bons després de la victòria aconseguida a Mèxic. L'opció es mostrava com a bona quan els líders portuguesos danyaven la direcció del seu Ford Fiesta S2000 en la segona prova especial del matí i al final de la tercera hi arribaven amb els pneumàtics destrossats i cedint el lideratge als catalans per 8,1 segons.
Ja en la darrera prova especial cronometrada del dia, els portuguesos també s'havien d'acollir al superally en patir una sortida de pista arran d'una roda punxada, amb el que els catalans en ser els únics pilots capaços d'haver completat totes les 13 proves especials celebrades fins aquells instants, gaudien de més de 9 minuts de marge amb els segons classificats.
Sense cap mena de pressió, els liders van pilotar amb encara més cautela al llarg de la jornada sabatina, resultant tot sovint en uns dels pilots més lents de la categoria a cada prova especial individual. Però en ser els únics pilots capaços de completar tot el programa per la seva pròpia roda, Xevi Pons i Alex Haro es feien amb la seva segona victòria de la temporada per davant dels noruecs Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud i dels suecs Per-Gunnar Andersson i Jonas Andersson.
En clau de campionat, Xevi Pons se situava líder de la taula provisional en sumar 50 punts, superant així en 17 punts a l'absent Martin Prokop, qui també resultava ser superat pel noruec Eyvind Brynildsen per 7 punts, si bé aquest últim ja comptava amb 3 participacions al llarg de la temporada per 2 del català i del txec.
Amb una tàctica conservadora, Pons-Haro van ser els únics en completar totes les proves especials.
En la categoria de Producció, la lluita per la victòria va estar molt oberta al llarg de la primera jornada entre els suecs Patrik Flodin i Göran Bergsten, els portuguesos Armindo Araújo i Miguel Ramalho, així com els txecs Martin Semerad i Bohuslav Ceplecha; si bé aquests últims no van arribar a ocupar la primera posició provisional en cap moment, sempre es van mantenir molt pròxims a aquesta posició d'honor que s'anaren intercanviant els uns i altres.
Una averia en el diferencial arruinava el progrès dels pilots txecs en l'equador del bucle matinal del divendres, els quals es veien obligats a abandonar la jornada per intentar sumar experiència l'endemà dissabte, mentre que entre els dos contendents que quedaven sobre els pedregosos camins jordans, les distàncies s'eixamplaven tímidament a favor de la parella nòrdica. L'encert de Patrik Flodin i Göran Bergsten quedava inqüestionat quan aquests s'imposaven en les tres últimes especials del divendres per retornar al Mar Mort amb un marge de confiança de 23,6 segons amb els seus perseguidors portuguesos.
Ja en la jornada sabatina final, Patrik Flodin i Göran Bergsten donaven el cop de gràcia final, i al llarg de les 4 proves especials del bucle matinal, els suecs aconseguien incrementar en 1 minut el seu gap vers els segons classificats. Lluny d'aminorar, els suecs van prosseguir amb el seu elevat ritme fins assolir un altre minut de marge a manca de celebrar-se la darrera prova especial del programa. Moment en que una trencadissa en les suspensions, obligava als suecs a afluixar el ritme per tal d'arribar a meta, ocasió que era aprofitada per Armindo Araújo i Miguel Ramalho per anotar-se el primer escratx del dia i maquillar el resultat final i completar l'esdeveniment a 1 minut i 56,6 segons dels guanyadors finals.
En quan a la classificació provisional del campionat de producció, la segona victòria de la temporada de Patrik Flodin després de l'aconseguida en la seva cita domèstica, permetia al pilot suec retallar distàncies amb el portuguès Armindo Araújo, qui el superava per 8 punts a la taula amb una participació més al calendari.
Patrik Flodin posava emoció al campionat de producció amb la segona victòria de la temporada.
En el campionat de pilots, Sébastien Loeb es feia més fort al capdavant de la general gràcies a la seva segona victòria consecutiva de la temporada en les tres cites disputades fins aquell moment, deixant el seu màxim perseguidor, ara Jari-Matti Latvala després del zero de Mikko Hirvonen, a 25 punts. El pilot de Kannonkoski per la seva banda queia fins al tercer lloc de la general, estant a partir de llavors pressionat pel noruec Petter Solberg, classificat a 2 punts del de Ford.
Pilot |
Punts |
Sébastien Loeb
|
|
Jari-Matti Latvala
|
|
Mikko Hirvonen
|
|
En el campionat de constructors Citroën prenia el liderat a Ford gràcies a la victòria i al tercer lloc de Dani Sordo i Marc Martí, doncs Petter Solberg i Phil Mills no hi estaven registrats en aquest certamen. D'altra banda, el Citroën Junior i l'equip Stobart sumaven els mateixos punts, pel que aquestes dues formacions seguien estant separades per 4 punts favorables als dels dos xevrons.
Constructor |
Punts |
Citroën
|
|
Ford
|
|
Citroën Junior
|
|