Tot i començar amb mal peu, Loeb-Elena es van saber recomposar i guanyar amb autoritat el ral·li portugués.

Superats els 361,36 km cronometrats distribuits al llarg de 18 proves especials i corresponents al recorregut del 43è Ral·li de Portugal, el diumenge 5 d'abril de 2009 finalitzava a Faro la que era la quarta prova en el calendari del campionat del món de ral·lis. La cita portuguesa, que entregava punts en els certàmens de pilots i marques així com en el júnior i el de producció, permetia al comité organitzador assolir una llista oficial d'inscrits de 75 equips, dels que 68 iniciarien a competir en el recorregut programat, des de la pertinent rampa de sortida ubicada a la mateixa ciutat, a partir del dijous 2 d'abril. D'aquests, 41 equips van aconseguir superar la jornada dominical i ser a la cerimònia de clausura.

Superats al llarg de la segona jornada, Hirvonen-Lehtinen no podien fer altra cosa que conformar-se amb la segona posició.

El ral·li arrancava el dijous 2 d'abril per la tarda a l'estadi d'Algarve, ubicat a la ciutat de Faro, on s'hi celebrava una especial espectacle en la que els noruecs de l'equip Stobart Henning Solberg i Cato Menkerud van ser els més ràpids i en consqüència primers líders de la prova, seguits dels pilots oficials de Citroën Dani Sordo i Marc Martí i dels oficials de Ford Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, a 1 i 2 dècimes de segon respectivament.

L'endemà divendres es completava la primera etapa del ral·li amb l'entrada en escena dels trams genuins i seguint un format clàssic per a l'època, és a dir, un bucle de 3 trams que es celebrava en dues ocasions, matí i tarda, permetent als organitzadors assolir el total de 7 proves especials cronometrades de 136,21 km de distància que conformaven el primer escull de l'edició.

La sorpresa va saltar en la primera especial cronometrada del divendres quan Sébastien Loeb i Daniel Elena patien una sortida de pista amb el seu C4 WRC, i en quedar envoltats per la pols que el seu propi cotxe aixecava, van tardar pràcticament mig minut en poder reempendre la marxa en el camí correcte. Els finlandesos Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila eren l'altra cara de la competició, i en aconseguir el temps de referència per a la resta de participants, s'instalaven com a primers classificats de la provisional, i els seus compatriotes Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, que tornaven a la màxima competició mundial de la mà de Prodrive i amb el suport econòmic de l'agencia de turisme portuguesa, hi aconseguien el segon millor temps i es situaven en la tercera posició provisional per darrera de Dani Sordo i Marc Martí.

Els finlandesos de Ford tornaven a marcar el millor registre en la següent prova especial, mentre que Dani Sordo i Marc Martí, així com Marcus Grönholm i Timo Rautiainen consolidaven les posicions assolides en aturar el cronòmetre en el mateix ordre que ocupaven a la general provisional. L'alegria de Jari-Matti Latvala, que cumplia 24 anys aquell mateix divendres, i de Mikka Anttila els hi va durar ben poc, doncs en la quarta especial del programa, tercera del dia, en una corba lenta el seu Ford Focus RS WRC'08 va caure muntanya avall protagonitzant diverses voltes de campana. Malgrat l'espectacularitat de l'accident, tan pilot com copilot en van sortir ilesos gràcies a les mesures de seguretat passives del cotxe.

Dani Sordo i Marc Martí heretaven llavors el lideratge del ral·li, però la parella de Citroën, que havia aconseguit el quart millor temps en aquesta darrera prova especial matinal, entrava en el reagrupament de mitja jornada amb només 1,2 segons de marge vers Marcus Grönholm i Timo Rautiainen i 6,4 segons amb Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Sébastien Loeb i Daniel Elena es recuperaven del seu mal inici imposant-se en aquesta tercera prova especial i els campions del món ja eren quarts a 22,7 segons dels seus companys de formació.

En tornar a passar per les especials del matí, els líders se sortien en el mateix punt que ho havien fet anteriorment els seus companys d'equip i en deixar-s'hi una vintena de segons en l'incident, el pilot càntabre i el copilot català es veurien relegats del lideratge, un honor que passava a ser per als finlandesos de Ford Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, autors a la seva vegada del millor temps, mentre que els de Citroën es classificaven en la tercera posició provisional per darrera del Subaru Impreza S14 WRC de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen.

Dani Sordo i Marc Martí miraven de posar remei a l'errada comesa anteriorment, imposant-se en la cinquena prova especial de la jornada, mentre que en la sisena i última, l'autoria de l'escratx tornava a ser per als seus companys Sébastien Loeb i Daniel Elena. Tanmateix, en aquesta última prova especial del divendres, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen es topaven amb el Ford Focus RS WRC'08 averiat de Khalid Al-Qassimi i Michael Orr enmig de la pista, el que els feia perdre un temps molt valuós i caure fins a la quarta plaça, just per darrera de les dues parelles de Citroën.

A les 6 en punt de la tarda, els participants van començar a entrar a l'Estadi de l'Algarve, punt en el que el parc d'assistències hi estava instal·lat. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen eren per llavors els líders provisionals per 15,0 segons de marge amb Dani Sordo i Marc Martí i 18,0 segons de coixí amb Sébastien Loeb i Daniel Elena. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen restaven a les portes de les posicions d'honor a 23,9 segons dels que fins feia un any i mig havien estat els seus companys d'equip. Petter Solberg i Phil Mills eren cinquens amb el seu obsolet Citroën Xsara WRC a 42,2 segons dels finlandesos de Ford i precedint a la seva vegada en 21,8 segons el Citroën C4 WRC dels campions júnior en vigència, els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.

La segona etapa del ral·li era la més llarga de totes, si bé l'honor s'aconseguia per molt poca distància vers la primera, en total es programaven 145,18 km cronometrats al llarg de 6 proves especials, resultants una vegada més de cel·lebrar en dues ocasions un bucle de 3 trams. Amb sortida del parc tancat a falta de 5 minuts per a 3 quarts de 9 del matí, l'arribada i punt i final de la jornada tornava a estar programada per a partir de les 6 de la tarda.

Sébastien Loeb i Daniel Elena sortien a per totes i en aconseguir el millor temps en la primera prova especial del dia, els francòfons superaven en la taula general als seus companys d'equip, un segon escratx consecutiu en la segona cronometrada sabatina, situava als campions del món en vigència en la primera posició provisional. Paral·lelament, Marcus Grönholm i Timo Rautiainen patien una sortida de pista en la primera prova especial del dia en intentar rodar al ritme dels caps de files de Citroën, mentre que els provençals Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ho feien en trencar un braç de la suspensió.

En la tercera i última prova especial matinal, Sébastien Loeb i Daniel Elena aconseguien un altre millor temps i en llevar 5,3 segons els seus màxims rivals, feien entrada al reagrupament de mitja jornada amb 6,9 segons de marge en el lideratge. Sense sortir d'aquesta tercera prova especial, Dani Sordo interpretava erròniament una nota cantada per Marc Martí, i en girar cap a l'esquerra en un canvi de rasant quan el revolt era de dretes, els pilots patien una sortida de pista i cedien uns preciosos 22,1 segons, amb el que els espanyols, si bé conservaven la tercera posició, ho feien a 37,5 segons dels seus companys.

Per la tarda, amb les segones passades pels trams, Sébastien Loeb i Daniel Elena es tornaven a imposar en tots i cadascun d'ells, refermant-se d'una manera inqüestionable en el lideratge provisional, mentre que Dani Sordo i Marc Martí, gràcies a 2 segons millors temps, aconseguien retallar en un únic segon el gap que tenien vers Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, després de que aquests a Santa Clara 2, primera prova especial del bucle de la tarda, els hi haguessin aconseguit endosar 6,1 segons més.

Així doncs, el retorn al parc tancat es feia amb Sébastien Loeb i Daniel Elena acomodats en la primera posició per 26,8 segons de marge en relació a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, mentre que Dani Sordo i Marc Martí eren tercers a 56,4 segons dels seus companys de formació. Petter Solberg i Phil Mills ara eren els qui es quedaven a les portes de les posicions de podi, si bé aquests es trobaven classificats a 1 minut i 47,9 dels primers classificats i a 51,5 segons dels tercers.

Per tancar edició, sobre el programa de la jornada dominical s'hi disposaven un total de 2 trams a doble passada, als que se'ls hi unia una segona passada per l'especial espectacle inaugural de l'Estadi d'Algarve, aconseguint així establir un total de 5 proves especials de 79,97 km de corda cronometrada.

Sébastien Loeb i Daniel Elena s'imposaven consecutivament en les dues primeres passades pel bucle, amb el que el pilot alsacià i el copilot monegasc aconseguien eixamplar el seu marge de seguretat una mica per sobre del mig minut vers Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Els pilots de Ford feien el mateix en la segona passada per les especials i retallaven en uns 7 segons les distàncies que els separaven del primer lloc, tot això amb el consentiment dels caps de files a Citroën, mentre que l'especial espectacle de l'Estadi d'Algarve tornava a ser conquerida per Henning Solberg i Cato Menkerud.

Quan les manetes del rellotge marcaven que passaven 10 minuts de les 2 de la tarda, els participants començaven a entrar al parc tancat de l'Estadi d'Algarve, moment en el que el seu ral·li es començava a donar per conclòs. Sébastien Loeb i Daniel Elena hi aconseguien la victòria, la 51ena en la seva carrera professional, en cobrir els 361,36 km cronometrats de l'esdeveniment en un temps total final de 3 hores 51 minuts i 3 dècimes de segon, o el que és el mateix, en 24,3 segons menys que el Ford Focus RS WRC'08 pilotat per Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Dani Sordo i Marc Martí tancaven el podi portuguès, a 1 minut i 45,4 segons del temps dels guanyadors.

Malgrat algunes errades, Sordo i Martí van quallar un bon ral·li acabant en tercera posició.

En l'apartat júnior, els italians Alessandro Bettega, fill de l'ilustre pilot Attilio mort l'any 1985 mentre competia en el 29è Tour de Corse, i Simone Scattolin, aconseguien el millor temps a l'especial espectacle de l'Estadi d'Algarve celebrada el dijous a la tarda, i per tant esdevenien els primers líders de la classe.

Emplaçats a les pistes forestals de la regió més meridional dins la Península Ibèrica de Portugal, els polonesos Michal Kosciuszko i Maciej Szczpaniak guanyaven la primera cronometrada del divendres i amb ella els pilots del Suzuki Swift S1600 es feien amb la primera posició provisional. Els francesos Yoann Bonato i Benjamin Boullod, amb idèntica montura que els líders, s'imposaven en la segona així com en la quarta i cinquena prova especial del dia, amb el que els pilots gals aconseguien assetjar els polonesos, que havien esdevingut de nou la referència de la classe en la tercera prova del matí, classificant-se a només 5,3 segons de la seva posició. La resposta de Michal Kosciuszko i Maciej Szczpaniak va arribar en forma d'escratx en l'última prova cronometrada de la jornada, amb el que els polonesos entraven al parc tancat de Faro amb un marge de 41,0 segons amb els segons classificats.

Dissabte al matí els líders començaven a obrir una escletxa en la classificació en quan aquests s'imposaven en les tres proves especials del bucle, mentre que els seus més immediats perseguidors, els francesos Yoann Bonato i Benjamin Boullod havien d'abandonar la competició per accident, amb el que el neerlandès Kevin Abbring i el belga Erwin Mombaerts a bord del Renault Clio R3 del programa de joves talents de la Federació Neerlandesa d'Automobilisme, esdevenien els nous segons classificats però a gairebé 4 minuts del lideratge. Un segon millor temps i dos millors temps en la segona passada pel bucle a la tarda i Michal Kosziuszko i Maciej Szczpaniak completaven la jornada sabatina amb un coixí de més de 4 minuts i mig amb els pilots de la KNAF. Un marge que seguiria creixent al llarg del diumenge tot i que els líders no aconseguien en cap moment ser la referència en quan a temps.

Completades les 18 proves especials del programa, Michal Kosziuszko i Maciej Szczpaniak aconseguien la victòria a la tercera ronda del calendari del seu campionat per un marge de 6 minuts i 6,5 segons amb Kevin Abbring i Erwin Mombaerts, mentre que uns altres protegits de la KNAF, Hans Weijs i Bjorn Degandt, completaven el podi de la classe amb un Citroën C2 S1600 a 9 minuts i 22,7 segons dels guanyadors.

En quan a la classificació del certament reservat als joves pilots, la victòria que aconseguia el pilot polonès a Portugal, el portava a empatar a 18 punts amb el fins llavors lider de la provisional, el txec Martin Prokop, el qual rotava en aquesta cita, si bé hi competia dins la categoria de producció. L'alemany Aaron Burkart, que no era present a la sortida de Faro, seguia estant a 2 punts del lideratge.

Victòria cómoda dels polonesos de Suzuki Kosciuszko i Szczpaniak dins l'apartat júnior .

En la categoria de producció la cita va gaudir de força més emoció, els portuguesos Bruno Magalhães i Carlos Magalhães eren els primers líders de la prova en imposar-se en l'especial espectacle de l'estadi així com en la primera prova cronometrada real, però en la tercera del programa i segona del divendres, els locals eren rellevats per Nasser Al-Attiyah i Giovani Bernacchini, autors a la seva vegada del millor temps en aquesta prova especial.

El qatarí i l'italià s'anotaven tres escratxs consecutius i assolien un marge proper al minut vers els idols locals Armindo Araújo i Miguel Ramalho, però en la penúltima prova especial del dia, la parella es veia obligada a acollir-se al superally, amb el que el lideratge passava a estar en mans de qui eren els segons classificats fins llavors, és a dir Armindo Araújo i Miguel Ramalho. Els portuguesos tancaven la primera etapa amb un segon millor temps i un millor temps, i feien entrada al parc tancat de l'Estadi d'Algarve amb un marge de 14,9 segons vers els suecs Patrik Flodin i Göran Bergsten.

Ja en la primera prova especial sabatina, els suecs es feien amb el lideratge de la categoria, per amb un escratx en el segon tram, refermar-se en la posició. Armindo Araújo i Miguel Ramalho escurçaven distàncies en marcar el millor temps en la tercera prova especial i última del matí, amb el que l'entrada al reagrupament es produia amb els dos equips separats en 11,1 segons. A la represa per la tarda, els portuguesos seguien assetjant als suecs, fins que aquests últims patien una sortida de pista en l'equador del bucle i servien en safata la primera posició als primers, o sigui a Armindo Araújo i Miguel Ramalho.

Després de tornar a ocupar la primera posició després de les desgràcies alienes, Armindo Araújo i Miguel Ramalho tancaven la jornada sabatina amb dos millors temps consecutius, amb el que els pilots feien entrada al parc tancat de Faro amb un marge de 2 minuts i 14,5 segons amb Eyvind Brynildsen i Denis Giraudet i de 2 minuts i 47,4 segons amb Martin Prokop i Jan Tománek, un marge més que suficient com per afrontar amb serenor els 79,97 km cronometrats que restaven en el programa.

Segons i tercers classificats van ser les llebres de la jornada dominical, mentre que Armindo Araújo i Miguel Ramalho es dedicaven a administrar l'avantatge. Finalment els portuguesos aconseguien la victòria a la cita domèstica, mentre que els txecs superaven al pilot noruec i al copilot francès en l'especial espectacle final, per tal de passar a ocupar la segona posició final per 6,0 segons de diferència.

Després de celebrar-se tres rondes en el calendari de producció, Armindo Araújo era l'únic pilot que havia aconseguit puntuar en totes tres, amb el que gràcies a la seva primera victòria, el portuguès superava en 3 punts al suec Patrik Flodin, guanyador de les dues rondes anteriors.

Armindo Araújo marcava la seva primera victòria en el PWRC a casa el que li suposava ser líder de la provisional

En el campionat de pilots, quatre de quatre victòries per a Sébastien Loeb, amb el que l'alsacià no feia més que refermar la seva condició de líder i enfilar el camí cap a la fita mai aconseguida de guanyar tots els ral·lis d'una temporada, Mikko Hirvonen, amb el seu quart podi de l'any, es mantenia en segona posició, però ja a 10 punts del lideratge. Dani Sordo per la seva banda tancava el podi provisional amb 23 punts.

Pilot
Punts

Sébastien Loeb

40

Mikko Hirvonen

30

Daniel Sordo

23

En el certamen de constructors Citroën, començava a marcar unes distàncies insultants vers la competencia, personalitzada únicament en Ford, els quals a part de no haver guanyat cap ral·li, veien com l'accident de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila els hi restava opcions de puntuar. Stobart per la seva banda, gràcies a la quarta plaça de Henning Solberg i Cato Menkerud en aquest campionat, es mantenien en tercera plaça, distanciant-se a més a més del Citroën Junior que s'anava de buit en la seva visita a Portugal.

Constructor
Punts

Citroën

64

Ford

40

Stobart

27