Ogier-Ingrassia marcaven les diferències el divendres.
Quarta ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, el diumenge 8 d’abril de 2018 finalitzava el 61è Tour de Corse a Ajaccio. Edició que comptava amb 12 proves especials en el seu programa d’una corda total cronometrada de 333,48 km de distància, i a la que els 87 equips participants, dels 92 que prèviament havien formalitzat la seva inscripció, començaven a fer front a partir del divendres 6 d’abril des de Bastia. L'esdeveniment, que entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2, WRC3, així com pel campionat junior i el R-GT, era superat per 71 tripulacions.
Tänak-Järveoja van haver de remuntar en la segona meitat de ral·li.
La primera etapa del ral·li es desenvolupava en les immediacions de Corte, amb un bucle de 2 trams que es disputava en dues ocasions, és a dir matí i tarda, amb el que s’assolien els primers 125,16 km competitius del programa. Tanmateix el tret de sortida a l’edició el donava el segon tram més llarg de tot l’itinerari, La Porta - Valle di Rosino, amb 49,03 km de distància competitiva.
En ells Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’hi entregaven al màxim per tal de marcar el registre de referència per a la resta del parc tancat i aconseguir així la primera posició des d’un bon inici per 9,7 segons amb Sébastien Loeb i Daniel Elena i per 18,1 segons de diferència amb Ott Tänak i Martin Järveoja.
Molts eren els que anhelaven reviure la lluita dels “Sébs” per les carreteres corses, però els més experimentats de Citroën patien una sortida de carretera en el següent tram del programa i en caure al voral sense poguer-hi sortir, es veien obligats a abandonar. D’altra banda Sébastien Ogier i Julien Ingrassia repetien victòria de tram i eixamplaven distàncies amb els seus perseguidors a l’entrada al parc d’assistències ubicat a l’aeroport de Bastia, un rol que després d’alguns problemes amb la part posterior del Toyota Yaris WRC d’Ott Tänak i Martin Järveoja, passava a estar capitanejat pels irlandesos de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle seguit dels belgues de Hyundai Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
Els líders repetien resultat en el tram dofí de l’edició, mentre que els guanyadors de la darrera edició, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, en aturar el cronòmetre per darrera de la parella provençal de M-Sport, rellevaven a Kris Meeke i Paul Nagle del segon graó del podi provisional.
Els finlandesos de Toyota Esapekka Lappi i Janne Ferm posaven punt i final a la ratxa de victòries de tram dels campions mundials en vigència en la quarta i última prova especial del dia, mentre que Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en tornar a ser els segons més ràpids a final de tram, s’aferraven a la segona posició assolida.
En passar 6 minuts de 3 quarts de 7 de la tarda, els pilots començaven a fer cap al parc tancat de Bastia amb Sébastien Ogier i Julien Ingrassia en la primera posició per un marge de 33,6 segons amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i de 38,7 segons amb Kris Meeke i Paul Nagle. Ott Tänak i Martin Järveoja eren quarts a 5,5 segons del darrer graó del podi i per 29,3 segons de marge amb els seus companys Esapekka Lappi i Janne Ferm, qui arran de l’escratx desplaçaven a Elfyn Evans i Phil Mills fora de la pinça dels 5 primers classificats per 3 dècimes de segon. Els càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio, a 9 dècimes de segon de la parella finlandesa de Toyota, conservaven bastants enters per accedir a una d’aquestes places de major puntuació.
La segona etapa no fallava en la seva cita amb la major longevitat i aquesta amb 136,90 km cronometrats al llarg de 6 proves especials, es celebrava en la zona costanera més septentrional. El tret de sortida de Bastia es donava a manca de 5 minuts per a 2 quarts de 7 del matí, mentre que l’arribada es programava per a les 8 del vespre per als primers participants.
En modalitat de re-enganxats, Sébastien Loeb i Daniel Elena s’imposaven en les dues primeres proves especials del bucle matinal, mentre que entre els que no s’havien acollit a aquest controvertit dret, Esapekka Lappi i Janne Ferm marcaven el ritme en el primer i Ott Tänak i Martin Järveoja en el segon i el tercer, sent a més a més en aquesta última prova del bucle pre meridional, l’escratx absolut.
La classificació s’estrenyia, però les posicions no variaven amb l’excepció del sisè lloc, que ara passava a ser per a Dani Sordo i Carlos del Barrio un cop superaven per 4,6 segons en el darrer tram del bucle als gal·lesos Elfyn Evans i Phil Mills, copilot que retornava a la màxima competició mundial després de 8 anys d’absència en substitució del lesionat a Mèxic Daniel Barritt.
A la represa de l’activitat competitiva, Esapekka Lappi i Janne Ferm s’imposaven en les dues primeres proves especials del bucle de la tarda, en la segona a 7 dècimes de segon de la victòria de tram de Sébastien Loeb i Daniel Elena. Mentre que l’encert en la posada a punt del seu C3 WRC i l’errada en els ajustos dels reglatges del seu Hyundai per part de Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, facilitava que Kris Meeke i Paul Nagle passessin a compartir la segona posició amb els pilots belgues al terme d’aquesta cinquena prova especial sabatina.
En la sisena i última però, els irlandesos de Citroën entraven passats en un revolt i en patir l'enèsima sortida de pista, els pilots es veien obligats a abandonar la competició i reprendre la sortida l’endemà penalitzant 10 minuts. Esapekka Lappi i Janne Ferm tornaven a marcar el millor temps, si bé en aquesta ocasió l’honor era compartit amb els seus companys Ott Tänak i Martin Järveoja, els quals passaven a ocupar la segona plaça provisional per 1 dècima de segon amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.
Completada l’activitat programada de la jornada, els pilots retornaven al punt de sortida amb la classificació comandada per Sébastien Ogier i Julien Ingrassia per 44,5 segons de marge amb Ott Tänak i Martin Järveoja. Com ja hem comentat en les línies anteriors, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul seguien a la parella estonia per la mínima distància temporal mesurable, és a dir, 1 dècima de segon, mentre que després d’una gran jornada, Esapekka Lappi i Janne Ferm restaven a 10,3 segons de la darrera posició de podi. Dani Sordo i Carlos del Barrio, a 1 minut i 46,7 segons dels líders provisionals, tancaven la pinça dels 5 primers classificats sense pràcticament opcions a guanyar res l’endemà diumenge, però havent de controlar a Elfyn Evans i Phil Mills que estaven a 3,1 segons del seu registre.
La tercera i última etapa del ral·li es desenvolupava en la zona més austral de l’illa, és a dir, en les immediacions de la seva capital, Ajaccio, i malgrat comptar amb només 2 proves especials en el seu itinerari, que suposaven els darrers 71,42 km cronometrats del programa, aquestes tenien el principal handicap de portar-se a terme sense assistències, figurant a més a més entre elles la més llarga de tota l’edició, Vero - Carcopino de 55,17 km de longitud, just abans del "Power Stage".
Esapekka Lappi i Janne Ferm veien com les seves opcions a podi s’esfumaven quan en afrontar amb massa ímpetu un revolt amb les gomes fredes, aquests perdien el control del tren posterior del seu Yaris WRC i acabaven per punxar una roda, el que els portava a concedir aproximadament 2 minuts. L’altra cara de la moneda dels riscos i de la competició eren els seus companys d’equip Ott Tänak i Martin Järveoja; els estonis aconseguien la victòria de tram en aquesta primera especial dominical i la parella incrementava en 13,2 segons el seu gap amb Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, tercers a final de tram després de masegar una llanda; un marge pràcticament definitiu tenint en compte els 16,25 km del “Power Stage” final.
Esapekka Lappi i Janne Ferm esmenaven l’errada anterior guanyant el “Power Stage”, una victòria de tram que a més a més els suposava superar als noruecs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger en la setena plaça, mentre que entre el trio capdavanter, les distàncies entre els 3 cotxes s’incrementaven, sobretot perquè la parella de Hyundai semblava tenir-hi problemes de motor, el que els portava a no voler fer declaracions a final de tram, així com concedir prop de mig minut amb els finlandesos de Toyota.
Completats doncs els 333,48 km cronometrats de l’itinerari, els primers participants començaven a fer entrada al parc tancat d’Ajaccio quan passaven 3 minuts de 2 quarts de 2 de la tarda, moment en el que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia certificaven la seva victòria en el 61è Tour de Corse. La parella provençal cobria la distància programada en un temps final de 3 hores 26 minuts i 52,7 segons, un registre que rebaixava en 36,1 segons l'aconseguit per Ott Tänak i Martin Järveoja, segons al podi. Els guanyadors de l’edició anterior, els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, cobrien aquesta distància precisant 1 minut i 7,5 segons més que els guanyadors, i aquests s’havien de conformar amb el graó més baix del podi cors.
Neuville-Gilsoul eren possiblement els homes menys feliços al podi cors.
En la classe intermitja, el WRC2, els txecs Jan Kopecký i Pavel Dresler s’imposaven en les dues passades per l’especial llarga del divendres, mentre que els francesos Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau ho feien en les dues passades per la segona especial del bucle, alhora que els txecs s’hi anotaven els corresponents dos segons millors temps.
Amb aquests resultats parcials tan bons, Jan Kopecký i Pavel Dresler feien entrada al parc tancat de Bastia el divendres al vespre amb un marge de 20,8 segons vers els campions francesos sobre asfalt en vigència, o sigui Yoann Bonato i Benjamin Boulloud, mentre que els companys d’equip noruecs dels primers, Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen, tancaven el podi provisional a 1 minut i 7,9 segons d’ells i per 2,5 segons de marge amb Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau, parella que veia hipotecada la seva participació a l’edició en haver perdut prop d’1 minut en l’especial inaugural, després de quedar-s'hi sense frens passats els primers 15 km de la cronometrada.
El duel que molts pronosticaven de cara a la jornada sabatina en la lluita per la darrera plaça de podi, finalment no es produïa en quan Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau patien una sortida de pista en la primera cronometrada del dia i en conseqüència de la mateixa, els eixos del flanc esquerre del seu Citroën C3 R5 quedaven totalment inoperatius, portant-los a l’abandonament del dia.
D’altra banda, Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen aturaven el cronòmetre amb el millor registre en aquesta primera prova especial, així com a la següent, mentre que en la darrera cronometrada del bucle, els noruecs marcaven el segon millor temps per darrera dels seus companys Jan Kopecký i Pavel Dresler, amb el què els primers s’aferraven en la posició de podi aconseguida la jornada prèvia i els segons en el lideratge.
En sortir de les assistències per la tarda, Jan Kopecký i Pavel Dresler s’imposaven en totes 3 especials del bucle, mentre que els seus companys de formació nòrdics, amb dos segons millors temps consecutius en les dues primeres cronometrades de l'escull, desplaçaven a Yoann Bonato i Benjamin Boulloud de la segona plaça. Emperò l’alegria seria efímera per a la firma txeca, doncs en la darrera prova especial del bucle post meridional, el canvi de velocitats de l’Škoda Fabia R5 de la tripulació noruega es quedava clavat en la primera velocitat, provocant que Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen es deixessin una mica més de 2 minuts i mig amb els homes més ràpids a final de tram, i amb ells 2 posicions a la taula.
L’incident, habilitava a Yoann Bonato i Benjamin Boulloud a retornar al parc tancat de Bastia ocupant la mateixa plaça amb la qual n’havien sortit hores abans, mentre que els transalpins Fabio Andolfi i Simone Scattolin tancaven el podi provisional a 2 minuts i 54,3 segons de Jan Kopecký i Pavel Dresler i a 1 minut i 29,9 segons de la parella francesa que els precedia.
Ole-Christian Veiby i Stig-Rune Skjærmoen es negaven a llençar la tovallola i la parella s’imposava en totes dues cronometrades de la jornada dominical, uns fantàstics resultats però que no els permetia tornar-se a immiscir en les posicions de podi restant a 1,8 segons del registre de Fabio Andolfi i Simone Scattolin.
Encara més amunt en la taula provisional, Jan Kopecký i Pavel Dresler aturaven el cronòmetre just després que els seus companys d’estructura en totes dues proves especials programades al llarg de l’etapa, amb el què els txecs certificaven així una contundent victòria en la classe intermitja amb 6 victòries de tram, 5 segons millors temps i un tercer temps escratx, uns resultats que els concedia un marge final d’1 minut i 35,5 segons amb els campions francesos sobre asfalt Yoann Bonato i Benjamin Boulloud i de 3 minuts i 4,8 segons amb Fabio Andolfi i Simone Scattolin.
La victòria que aconseguia a Còrsega Jan Kopecký, s’afegia a la sumada al Monte-Carlo inaugural, i en conseqüència el pilot txec passava a encapçalar la taula provisional del certamen amb 50 punts, 7 més que no pas el suec Pontus Tidemand. Takamoto Katsuta, que se sortia de la carretera en l'especial inaugural de La Porta, es despenjava de la lluita per les primeres places.
Kopekcý-Dresler volaven per les carreteres corses.
Cap dels participants amb vehicles de 2 rodes motrius, és a dir el WRC3, arribava a prendre la sortida en la primera prova especial de l’itinerari després de que els organitzadors decidissin cancelar-la davant els nombrosos retards acumulats degut a les diferents sortides de pista que s’hi produïen, i en conseqüència a aquests se’ls hi atorgava el mateix temps nocional.
Emplaçats ja a la segona prova especial del rutòmetre, els francesos Terry Folb i Christopher Guieu s’hi anotaven el millor temps i amb aquest escratx, els pilots passaven a comandar la taula provisional de temps. Una posició que la parella s’encarregava de perllongar amb la victòria de tram en la segona passada, primera de facto per a ells, per la cronometrada llarga del dia “La Porta”.
Jean-Baptiste Franceschi i Romain Courbon posaven final a la ratxa dels seus compatriotes líders, però aquests només hi cedien 3,7 segons en marcar-hi el segon millor temps, amb el què amb 3 de les 4 proves especials programades celebrades, Terry Folb i Christopher Guieu feien entrada al parc tancat de Bastia amb 10,8 segons de marge vers Jean-Baptiste Franceschi i Romain Courbon. Els escandinaus Emil Bergkvist i Ola Fløene tancaven les posicions de podi a 49,5 segons dels líders i per 8,1 segons de marge amb els irlandesos Callum Devine i Keith Moriarty i per 9,6 segons amb els suecs Dennis Rådström i Johan Johansson.
L’escull sabatí era el més llarg de tots i les distàncies entre els dos grups capdavanters eren curtes, pel que l’interès per l’avenir de la classe era màxim. Amb 3 escratxs matinals consecutius, Jean-Baptiste Franceschi i Romain Gourbon es feien amb la primera posició de la classe, mentre que Callum Devine i Keith Moriarty foragitaven a Emil Bergkvist i Ola Fløene de les posicions de podi a la primera de canvi.
Els resultats individuals de les proves especials no variaven massa en les seves respectives segones passades, pel que novament Jean-Baptiste Franceschi i Romain Gourbon es tornaven a fer amb les 3 victòries de tram possibles, i per tant la parella feia un ple de victòries al llarg del dia i aquests feien la seva última entrada al parc tancat de Bastia amb 17,9 segons de coixí amb Terry Folb i Christopher Guieu i 2 minuts i 30,8 segons amb Callum Devine i Keith Moriarty.
Entre les dues tripulacions franceses les distàncies encara no eren definitives, però en ple estat de gràcia, els líders es feien amb la victòria de tram a la cronometrada reina de l’edició i aquests pràcticament doblaven el seu marge amb Terry Folb i Christopher Guieu, mentre que Callum Devine i Keith Moriarty patien una punxada i reculaven dues posicions a la taula, entregant el seu lloc al podi a Emil Bergkvist i Ola Fløene.
Amb unes distàncies pràcticament definitives, la darrera prova especial esdevenia un mer tràmit per a que Jean-Baptiste Franceschi i Roumain Courbon certifiquessin la seva victòria a l’esdeveniment cors per 33,7 segons de diferència amb Terry Folb i Chistopher Guieu i per 3 minuts i 28,6 segons amb Emil Bergkvist i Ola Fløene.
La victòria del provençal i el quart lloc del suec Dennis Rådström desencadenava una igualada a 37 punts al capdavant de la taula provisional del campionat, mentre que Emil Bergkvist, amb dos podis en les seves dues participacions en el que es portava de temporada, aconseguia situar-se a només 4 punts dels co-líders.
En el campionat junior, certamen que pràcticament representava el total de les participacions en categoria WRC3, el còmput de punts era lleugerament diferent, doncs es tenien en compte les victòries de tram. Per aquest motiu, Dennis Rådström liderava la taula amb 1 punt més que no pas Jean-Baptiste Franceschi, mentre que Emil Bergkvist restava a 8 punts del seu compatriota.
Franceschi-Courbon creien en la victòria i van lluitar fins aconseguir-la.
En el R-GT fins a 6 equips formaven la llista d’inscrits, si bé dos d’ells ja s’acollien a la fórmula de reinici de la competició en la primera prova especial del programa i per tant la llista de contendents quedava pràcticament reduïda a 4.
Els italians Andrea Nucita i Marco Vozzo s’imposaven en les 4 proves especials programades al llarg del divendres i gràcies a aquests tan bons resultats, els transalpins completaven el primer escull de l’itinerari amb 55,4 segons de marge amb els francesos Raphaël Astier i Frédéric Vauclare. Uns altres francesos i a bord també d’un FIAT 124 Abarth RGT, Philippe Gache i Nicolas Riviere, eren tercers però ja a gairebé 5 minuts del lideratge.
La gran actuació dels pilots italians se seguia estenent al llarg de la jornada sabatina amb 4 victòries de tram i 1 segon millor temps en les 5 primeres proves especials que figuraven en l'itinerari, però en la sisena i última, la parella líder patia una sortida de pista i en perdre-hi una mica més de 7 minuts, aquests cedien la primera posició a Raphaël Astier i Frédéric Vauclare, els quals tancaven la jornada amb dues victòries de tram i prop de 5 minuts i mig de marge vers Andrea Nucita i Marco Vozzo, un gap que deixava sentenciats els 71,42 km cronometrats del diumenge, si bé tot i l'errada de la parella, aquesta encara era segona a la classificació.
Amb un repartiment de victòries de tram en les dues especials dominicals entre francesos i italians, l’edició es tancava per als R-GT amb la victòria de Raphaël Astier i Frédéric Vauclare per 5 minuts i 25,0 segons de marge amb Andrea Nucita i Marco Vozzo, mentre que Philippe Gache i Nicolas Riviere tancaven el podi a 14 minuts i 30,9 segons dels seus compatriotes.
Donat que al Monte-Carlo inaugural cap de les dues formacions presents a la rampa de sortida aconseguia completar l’itinerari programat, la classificació del certamen era un reflex de la classificació a final de ral·li i per tant Raphaël Astier liderava la taula amb 25 punts, 7 més que no pas Andrea Nucita i 10 més que Philippe Gache.
Pràcticament de rebot, Astier-Vauclare guanyaven en la R-GT
Sébastien Ogier tenia un inici de temporada francament bo de cara a revalidar el seu títol mundial de pilots, acumulant un total de 3 victòries en les 4 primeres rondes del calendari, el que conferia al provençal un marge de 17 punts amb el belga Thierry Neuville i de 39 punts amb l'estoni Ott Tänak, qui a la seva vegada superava en la classificació a un gris Andreas Mikkelsen per situar-se en posicions de podi.
Pilot |
Punts |
Sébastien Ogier
|
|
Thierry Neuville
|
|
Ott Tänak
|
|
M-Sport sumava 8 punts més que no pas Hyundai i 9 més que Toyota, gràcies a la victòria de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i el 5è lloc d'Elfyn Evans i Phil Mills. El que per una banda apropava a la formació britànica al lideratge que seguien marcant els coreans afincats a Alzenau i d'una altra banda els distanciava dels japonesos establerts a Jyväskylä.
Constructor |
Punts |
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|
Toyota |
|