La fiabilitat mecànica va ser clau en la victòria del Datsun de Shekhar Mehta i Lofty Drews .
El dilluns 16 d'abril de 1979 finalitzava a Nairobi la quarta cita del calendari mundial de ral·lis, el 27è Safari Rally, esdeveniment que com era tradicional, s’iniciava des de la mateixa capital keniana el dijous sant, que en el calendari de 1979 es corresponia amb el dijous 12 d’abril, per tal de finalitzar el dilluns de Pasqua. A la cita, la qual era puntuable pels certàmens de pilots i marques s'hi donaven cita fins a 66 equips, dels quals només 21, i gràcies a que la organització del ral·li va incrementar la tolerància per a l'exclusió, van aconseguir superar els prop de 5031 km del recorregut programat.
Tot i que Mercedes-Benz va fer un desplegament de medis espectacular, a Hannu Mikkola i Arne Hertz la victòria se'ls hi va escapar a última hora.
La primera etapa del ral·li tenia un total de 35 controls horaris, els quals dibuixaven un bucle cap al nord-oest de la nació per arribar fins a Eldoret i retornar a la capital keniana tot passant pels reagrupaments de Kisumu, la mateixa Eldoret, i Nakuru. Aquest primer escull tenia un total de 1962 km de distància, dels quals 1478 eren en pista i als que se’ls hi donava inici a les 2 de la tarda del dijous Sant.
Els primers sector selectius del programa no van generar massa problemes entre els pilots capdavanters, els quals aconseguien assolir la mitjana imposada per l’organització de 95 km/h i el quart sector es completava amb un triple empat en la primera posició entre el Mercedes-Benz 450 SLC de Björn Waldegård i Hans Thorszelius, el Datsun 160J de Shekhar Mehta i Mike Doughty i el FIAT 131 Abarth, cotxe que debutava a la cita africana, de Sandro Munari i Silvio Maiga.
Amb l’acumulació de quilòmetres sobre les seves espatlles les diferències començaven a ser més importants i finalment restaven com a líders en solitari els pilots suecs de Mercedes-Benz, seguits dels seus companys de formació nòrdics, Hannu Mikkola i Arne Hertz, i pels Datsun 160J de Shekhar Mehta i Mike Doughty i de Rauno Aaltonen i Lofty Drews respectivament.
Queia la nit i Shekhar Mehta i Mike Doughty es mostraven molt lluitadors, aconseguint arrabassar el lideratge a Björn Waldegård i Hans Thorszelius instantàniament, concretament en el novè sector selectiu, arribant els suecs als peus del Llac Victòria, en el reagrupament de Kisumu, de nou com els primers classificats.
Després d’un descans de 3 hores, els pilots es dirigien cap a Eldoret tot passant per Kitale, on els pilots de Peugeot, Timo Mäkinen i Jean Todt, aconseguien el lideratge ex-aequo amb la parella sueca de l’estrella després de forçar el ritme, mentre que un altre parella de la casa del lleó, Jean-Pierre Nicolas, guanyador de la darrera edició, i Henry Liddon es veien obligats a abandonar la competició després de que una biela foradés el bloc del motor.
No serien els únics pilots amb problemes en aquell sector, doncs Sandro Munari i Silvio Maiga donaven caça al Mercedes-Benz 450 SLC dels locals Vic Preston i John Lyall, i en intentar-los superar, els transalpins patien una doble punxada arran de picar contra una roca, amb el que aquests descendien fins a la vuitena posició, mentre que poc després d’aquest incident, la parella local de la firma de l’estrella, es veuria obligada a abandonar per una averia de transmissió.
Un cas similar van patir Shekhar Mehta i Mike Doughty amb Timo Mäkinen i Jean Todt, els pilots locals van donar caça a la parella de Peugeot sobre la pista en el sector selectiu previ a l’arribada d’Eldoret, i aquests en barrar-lis el pas, van provocar una sortida de pista a la parella de Datsun que s’endarreria en la general provisional en haver de canviar les suspensions del seu cotxe.
En el segon reagrupament de l’etapa els participants hi feien cap sobre les 5 de la matinada, amb Timo Mäkinen i Jean Todt al capdavant de la classificació empatats a penalitzacions amb Björn Waldegård i Hans Thorszelius. Rauno Aaltonen i Lofty Drews tancaven les places de podi provisionals a 4 minuts dels dos líders, mentre que els seus companys de formació, Shekhar Mehta i Mike Doughty, restaven a les portes del mateix a 15 minuts de la seva penalització i empatant a temps amb el Mercedes-Benz 450 SLC de Hannu Mikkola i Arne Hertz.
Simo Lampinen i Atso Aho, amb el segon millor classificat Peugeot 504 V6 Coupé, eren sisens a 31 minuts dels seus companys d’equip i amb 8 minuts d’avantatge amb el Mercedes-Benz 280 E d’Andrew Cowan i Johnstone Syer. Markku Alén i Ilkka Kivimäki, que competien per primera vegada a la ronda africana, eren vuitens empatats a temps amb els seus companys d’equip Sandro Munari i Silvio Maiga.
Al llarg de la nit alguns ruixats van fer acte de presència a la zona, amb el que els sectors entre Eldoret i Nakuru alternaven les zones seques amb les zones enfangades, en aquestes condicions Björn Waldegård i Hans Thorszelius van aconseguir superar netament a Timo Mäkinen i Jean Todt per tal d'esdevenir els líders en solitari, però l’alegria els va durar ben poc als pilots de Mercedes-Benz, doncs posteriorment es produïa una averia en les suspensions del seu cotxe, la qual obligava als seus mecànics a canviar tot el tren posterior. La reparació es va perllongar molt, prop de 2 hores i mitja, doncs en un primer moment les furgonetes d’assistència portaven el recanvi per a un Mercedes-Benz 280 E i no per a un 450 SLC com el seu, pel que finalment es va haver de desproveir d’aquest element a un dels cotxes d’entrenaments que al llarg del ral·li feien de cotxes d’assistència ràpida i de mans del cap d’enginyers de la formació d’Stuttgart, Erich Waxenberger.
Rauno Aaltonen i Lofty Drews també trencaven un amortidor del seu Datsun 160J, així com un component de la transmissió, amb el que el pilot finlandès i el copilot kenià s’endarrerien en 1 hora i mitja, i perdien forces enters en la seva cursa per la victòria final. Pitjor els hi anava a Simo Lampinen i Atso Aho en aquests sectors, doncs quan els finlandesos havien assolit la quarta posició provisional, aquests donaven un fort cop als baixos del seu Peugeot 504 V6 Coupé contra una pedra, en tenir el manòmetre de l’oli inoperatiu des d’un bon inici del ral·li, no es van poder adonar de la caiguda en picat de la pressió d’oli i els pilots es veien obligats poc després a engruixir la llista d’abandonaments amb el motor del seu cotxe clavat.
Després de tots aquests problemes, Timo Mäkinen i Jean Todt assolien Nakuru ocupant la primera posició provisional per un marge d'11 minuts amb Hannu Mikkola i Arne Hertz i 16 minuts en relació a Shekhar Mehta i Mike Doughty.
El divendres per la tarda, els pilots disputaven els darrers quilòmetres de l’etapa, els que unien Nakuru amb Nairobi i on Timo Mäkinen i Jean Todt arran d’haver de reparar el seu càrter, veien esfumar-se bona part del seu coixí vers els seus perseguidors, entrant a la capital keniana quan mancaven 3 minuts per a 2 quarts de 6 de la tarda del divendres 13 d’abril, amb 3 minuts de marge amb Hannu Mikkola i Arne Hertz i 11 minuts en relació a Shekhar Mehta i Mike Doughty. Sandro Munari i Silvio Maiga restaven a les portes del podi a 29 minuts del lideratge, sorprenent a molts dels experts que no otorgaven al cotxe transalpí massa enters de cara a un bon resultat, doncs el FIAT 131 Abarth, malgrat tenir a 4 grans pilots als respectius volants, s’havia mostrat especialment fràgil al llarg de les jornades prèvies d’entrenament. Andrew Cowan i Johnstone Syer eren cinquens a 10 minuts del 131 Abarth dels italians i amb 5 i 11 minuts d'avantatge amb les unitats que pilotaven Walter Röhrl i Christian Geistdörfer així com Markku Alén i Ilkka Kivimäki. La llista de classificats la completaven 30 formacions més, el que suposava un total de 29 abandonaments al llarg d’aquesta primera etapa.
El dissabte 14 d’abril a les 7 en punt del matí es donava la sortida a la segona etapa, la qual dibuixava en el mapa de Kenia un bucle totalment oposat al dibuixat en l’etapa anterior. Els pilots abandonaven Nairobi per dirigir-se cap al sud-est fins arribar a la costa Índica, concretament fins a Mombasa, des d’on retornarien vers la capital desfent bona part del camí fet hores abans. En total doncs aquesta etapa tenia una corda de 1697 km de distància, dels que 1020 eren en pista, al llarg de 24 controls horaris.
Els primers quilòmetres de l’etapa no suposaven cap dificultat per als participants, doncs es disputaven en carretera asfaltada, però en arribar als turons de Taita, els contratemps van començar a fer acte de presència. La corretja del ventilador del Peugeot 504 V6 Coupé de Timo Mäkinen i Jean Todt es trencava, i els pilots cedien la primera posició en pista així com a la classificació a Hannu Mikkola i Arne Hertz en sumar 10 minuts en penalitzacions.
Més avançada l’etapa, un pern de la suspensió frontal cedia i l’eix frontal del seu Peugeot resultava seriosament danyat, requerint en aquesta ocasió una reparació més seriosa i llarga que no pas l’anterior que els hi feien perdre 2 posicions més a la general entrant així a Mombasa a 40 minuts del lideratge de Hannu Mikkola i Arne Hertz. Shekhar Mehta i Mike Doughty assolien la segona posició a 13 minuts dels nòrdics de Mercedes-Benz, mentre que Sandro Munari i Silvio Maiga tancaven les posicions provisionals de podi a 26 minuts dels primers classificats. Walter Röhrl i Christian Geistdörfer per la seva banda superaven a Andrew Cowan i Johnstone Syer i eren cinquens a 9 minuts del 504 V6 Coupé de Timo Mäkinen i Jean Todt. Mentre que 1 minut per darrera del pilot escocès i el navegant kenià s’hi trobava l’altre FIAT 131 Abarth, el de Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
En la segona part de l’etapa, Peugeot s’acomiadava de qualsevol opció a revalidar la victòria de la temporada passada, doncs en el segon pas pels turons de Taita, una biela del motor del 504 V6 Coupé de Timo Mäkinen i Jean Todt cedia per manca de lubricació i la parella s’havia d’acomiadar de la competició, amb el què només restava en actiu l’unitat que pilotava Jean-Claude Lefebvre i Christian Delferrier, força endarrerida per llavors.
Mercedes-Benz perdia poc després el 280E confiat en mans dels polonesos Sobieslaw Zasada i Blazej Krupa, els quals no van arribar a topar-se amb el gran incident de l’etapa. Les pluges torrencials van fer acte de presència després de superar el control horari de Kibwezi, amb el que les habituals crescudes sobtades del cabdal dels rius va fer de les seves, els suecs Bjorn Waldegård i Hans Thorszelius van ser els darrers pilots en poder travessar el riu pels seus propis mitjans, si bé de ben poc que la corrent no se’ls emportava per endavant, mentre que Walter Röhrl i Christian Geistdörfer es van haver de servir d’una corda per tal de poder arribar a l’altra banda de la riba; a partir dels alemanys federals, el pas es trobava barrat i només gràcies a la reconeguda labor de Joginder Singh i David Doig en aquestes situacions a bord d’un Mercedes-Benz 280E oficial, la resta de pilots van aconseguir continuar el seu camí vers Nairobi pagant l’elevat peatge de donar un rodeig prou important.
En vistes de l’ocorregut, els organitzadors van decidir cancelar aquest sector selectiu, el que donava una segona oportunitat a Sandro Munari i Silvio Maiga, els quals en aquest sector havien penalitzat 90 minuts en haver de reparar les seves suspensions.
La segona etapa del ral·li finalitzava en quan els participants retornaven al punt de sortida quan faltaven 2 minuts per a 3 quarts de 3 de la matinada amb Hannu Mikkola i Arne Hertz en la primera posició per 9 minuts de marge amb Shekhar Mehta i Mike Doughty i 22 minuts amb Sandro Munari i Silvio Maiga, uns marges ínfims pels estàndards kenians. Walter Röhrl i Christian Geistdörfer restaven a les portes del podi a 40 minuts dels seus companys italians d’equip tot i haver-se accidentat contra un minibus, topada que deixava la carrosseria del seu 131 Abarth força malmesa. Andrew Cowan i Johnstone Syer conservaven la cinquena posició a 4 minuts dels pilots germànics i per 5 minuts de marge amb Markku Alén i Ilkka Kivimäki i de Rauno Aaltonen i Lofty Drews, sisens classificats ex-aequo.
La tercera i última etapa del ral·li tornava a portar els pilots cap al nord de Kenia, concretament fins a trobar el Mont Kenya, on hi farien una volta en sentit contrari a les agulles del rellotge per retornar al punt de sortida, la capital nacional, Nairobi. El tret de sortida de l’etapa es donava el diumenge 15 d’abril a les 4 en punt de la tarda per tal d’afrontar un total de 23 controls horaris en el programa d’una distància de 1373 km, dels que 1053 eren en pista i als que el seu punt final arribava a les 12 en punt del migdia de l’endemà, el dilluns de Pasqua, 16 d’abril, previ pas pels reagrupaments de Nyahururu, Meru i Nyeri.
Malgrat tenir una menor corda competitiva, aquesta etapa era considerada per molts com la més difícil de totes 3 que estaven programades, motiu pel qual Hannu Mikkola i Arne Hertz van sortir a per totes i en atacar fort en els primers sectors selectius, els nòrdics aconseguien incrementar el seu marge vers Shekhar Mehta i Mike Doughty fins als 13 minuts, si bé els kenians de Datsun el reduïen fins als 11 minuts en arribar el primer reagrupament, el de Nyahururu.
Just després de sortir d’aquest reagrupament, el radiador del Mercedes-Benz 450 SLC dels líders es foradava i aquests es veien obligats a aturar-se, per a més desgràcia, la seva ràdio no funcionava i la parella no va poder alertar als serveis d’assistència fins que els seus companys Björn Waldegård i Hans Thorszelius van arribar al lloc de l’incident. Abans que el cotxe número 14 no es tornés a posar en marxa, 1 hora ja havia passat, amb el què Shekhar Mehta i Mike Doughty passaven a ocupar el lideratge de la classificació provisional. Paral·lelament, Sandro Munari i Silvio Maiga patien problemes de transmissió que els feien caure 2 hores a la taula, i per tant el seu lloc al podi el passava a ocupar el 131 Abarth dels seus companys Walter Röhrl i Christian Geistdörfer.
En el següent sector selectiu, just abans d’arribar a Meru, uns problemes de direcció feien caure hora i mitja i 3 posicions en la taula a la parella alemanya federal de FIAT, permetent que el seu lloc al podi el passés a ocupar el Mercedes-Benz 280E d’Andrew Cowan i Johnstone Syer, els quals es trobaven amenaçats pel tercer 131 Abarth en lliça, el de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, els quals entraven al reagrupament de Meru a 6 minuts de la darrera posició de podi i a 1 hora i 18 minuts de Shekhar Mehta i Mike Doughty. Hannu Mikkola i Arne Hertz, a 48 minuts del lideratge, tenien difícil recuperar la posició perduda.
Amb aquestes distàncies assolides, Shekhar Mehta i Mike Doughty decideixen afrontar els darrers quilòmetres del recorregut amb un ritme més tranquil i segur, una labor facilitada per una nova averia en el Mercedes-Benz 450 SLC de Hannu Mikkola i Arne Hertz, concretament en els amortidors posteriors, que endarrerien en uns 12 minuts a la parella i fins i tot exposava als pilots a l’amenaça de Markku Alén i Ilkka Kivimäki un cop aquests havien aconseguit superar a Andrew Cowan i Johnstone Syer.
Sense més espai per al drama, i quan les manetes del rellotge indicaven que eren les 12 en punt del migdia del dilluns 16 d’abril, els 21 equips participants que aconseguien completar els 5031 km de recorregut començaven a entrar al parc tancat de Nairobi. Shekhar Mehta i Mike Doughty ho feien ocupant la primera posició amb un temps final de 54 hores i 2 minuts, o el que és el mateix, amb 6 hores i 27 minuts de penalització. Hannu Mikkola i Arne Hertz eren segons a 48 minuts dels guanyadors de l’edició i amb un marge de 5 minuts amb els debutants a la cita keniana Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
Markku Alén i Ilkka Kilvimäki debutaven al Safari amb un podi.
La victòria de Shekhar Mehta va ser pràcticament estèril en el campionat de pilots, i només va facilitar que el pilot kenyà empatés en la tercera posició del podi provisional a 20 punts amb altres especialistes com Bernard Darniche o Stig Blomqvist que havien guanyat el Monte-Carlo i Suècia respectivament. En la part alta de la taula també s'hi vivia un empat, en aquesta ocasió entre els companys d'equip Hannu Mikkola i Björn Waldegård mentre que darrera d'ells romania Markku Alén a 17 punts de distància.
|
Punts |
Hannu Mikkola
Björn Waldegård
|
|
Markku Alén |
|
Bernard Darniche
Stig Blomqvist
Shekhar Mehta
|
|
En el campionat reservat a constructors, Ford, tot i no concórrer a la prova, ja que els seus pilots ho feien sota l'estructura de Mercedes-Benz, treia profit del coixí que tenia i es mantenia al capdavant de la taula tot i els 15 punts que retallava FIAT. Datsun per la seva banda, gràcies a la victòria aconseguida, pujava fins la tercera plaça provisional a 1 punt dels italians.
Constructor |
Punts |
Ford
|
|
FIAT
|
|
Datsun |
|