Phillipe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni van fer història en ser el primer KitCar en imposar-se als WRCar.

El dilluns 19 d'abril arrancava des de Lloret de Mar el 35è Ral·li Catalunya - Costa Brava, cinquena cita del calendari del campionat del món de ral·lis, que es presentava amb un recorregut composat de 19 especials cronometrades i d'una distància de 396,01 km. La prova era puntuable per als campionats de pilots, marques, producció i FIA-2 Litres el que aplegava fins a un total de 109 equips en la seva llista d'inscrits, partint tots ells des de la rampa de sortida cap a les 3 jornades de competició. La ronda catalana, que finalitzava el dimecres 21 d'abril, va poder ser completada per 56 equips.

En aquesta ocasió Didier Auriol i Denis Giraudet no van poder contenir els FIA 2-Litres.

La primera jornada, celebrada entre les provincies de Barcelona i Girona, s'iniciava a les 9 en punt del dilluns i comptava en el seu itinerari amb 8 proves especials d'una corda total competitiva de 135,30 km. L'etapa va començar amb polèmica ja que la primera especial cronometrada del ral·li, Els Àngels, va ser anulada per l'inspector internacional amb només 10 segons d'antelació a la sortida del primer participant, els finlandesos de Mitsubishi Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, el que no va donar temps a direcció de cursa a aturar-los. Tommi i Risto van ser els únics en disputar el tram, amb el conseqüent enuig per part dels pilots dels tres diamants, ja que havien arriscat innecessàriament i ara partien cap al revirat tram de Santa Pellaia amb els pneumàtics més degastats que la competència.

Ja en la segona especial cronometrada saltava la sorpresa, Jesús Puras i Marc Martí, amb un dels lleugers Citroën Xsara KitCar atmosfèrics aconseguien l'escratx i el lideratge de la prova, seguits dels guanyadors de la darrera edició de la ronda catalana, els francesos Didier Auriol i Denis Giraudet i dels companys espanyols d'aquests a Toyota, Carlos Sainz i Luis Moya.

Després del pas pel parc d'assistències de Girona, els participants s'endinsaven cap a les comarques de Barcelona, afrontant les especials del Coll de Bracons així com la pujada a La Trona. Els líders es refermaven en la seva plaça marcant el millor temps en la primera d'elles mentre que els seus companys d'equip Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni grimpaven fins la segona posició provisional per un marge molt estret amb idèntic resultat a final de tram. A La Trona Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki acabaven amb el domini dels Citroën, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya empataven en la segona posició amb el Xsara KitCar de la parella francesa a 5,6 segons de Jesús Puras i Marc Martí.

Sortint de les assistències de Manlleu els participants afrontaven la cronometrada més llarga de la jornada, La Fullaca de 32,64 km de distància, en la que Jesús Puras i Marc Martí seguien traient petroli de la bona relació pes-potència del seu Citroën per seguir obrint bretxa al capdavant de la general amb un altre escratx, el tercer en quatre trams disputats. Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni completaven la cronometrada per darrera dels seus companys i els francesos recuperaven la segona plaça en solitari.

Tanmateix la major distància del tram, unit a un cert desgast de la competició, va facilitar l'aparició dels primers contra temps entre els pilots prioritaris, per una banda els britànics Colin McRae i Nicky Grist tenien un problema de motor en el seu Ford Focus RS WRC i aquests s'endarrerien en més de 4 minuts, un problema que en no poder ser subsanat davant l'absència de més assistències, també arrossegaven en la següent prova especial condemnant als pilots de la firma de l'oval a la part més baixa de la classificació del seu grup. D'altra banda, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki que venien d'imposar-se a La Trona, acusaven problemes de pneumàtics a La Fullaca i els finlandesos concedien una vintena de segons, perdent una mica el contacte amb els dos Citroën i els dos Toyota que els precedien.

En la sisena prova especial del dia, cinquena de facto, Didier Auriol i Denis Giraudet aconseguien la seva primera victòria parcial de tram a l'edició i desplaçaven fora del podi als seus companys d'equip. Retornant a les assistències de Girona, els pilots afrontaven de nou les dues primeres proves especials del programa, és a dir Els Àngels i Santa Pellaia. En el primer d'ells els dos Toyota oficials aconseguien el doblet a final de tram, mentre que en el segon, i últim del dia, l'honor corresponia als dos Citroën.

Després de tota aquesta activitat, a 1 quart de 9 del vespre del dilluns, els 87 equips que aconseguien completar la primera jornada començaven a fer entrada al parc tancat de Lloret de Mar amb Jesús Puras i Marc Martí en la primera posició per 7,0 segons de marge amb els seus companys Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni. Didier Auriol i Denis Giraudet tancaven les posicions de podi a 3,3 segons dels seus compatriotes i per 7,1 segons de marge amb els seus companys d'equip Carlos Sainz i Luis Moya, qui a la seva vegada acusaven obertament a la parella líder d'haver realitzat entremants il·legals. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki tancaven el grup dels 5 primers classificats a 16,9 segons de la parella espanyola de Toyota.

De cara a l'activitat cronometrada del dimarts, el programa es desplaçava fins a les comarques tarragonines, amb el que els pilots havien de recòrrer un llarg enllaç per l'A-7, que els suposava abandonar el parc tancat de Lloret de Mar a 2 quarts de 7 del matí. Al llarg d'aquesta segona etapa, el RACC disposava sobre el programa un total de 6 proves especials de 169,43 km de distància, la més llarga de tot el programa, així com dos parcs d'assistències remotes pels que s'hi passava en dues ocasions cadascun, un a Mora la Nova i l'altre a La Selva del Camp.

En arrancar la segona jornada saltava la noticia quan Jesús Puras i Marc Martí no podien fer arrancar el seu Xsara KitCar; si bé els pilots van empènyer el cotxe fora del parc tancat, per després parlar via telefónica amb el seu enginyer per tal d'esmenar l'avaria, tots els intents per tornar a fer rugir el motor del seu Citroën van ser inútils i el pilot càntabre i el copilot català es veien obligats a abandonar la competició entre llàgrimes i molta amargor.

Malgrat que l'asfalt tarragoní era molt més abrasiu que no pas el de les comarques del nord, Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni ratificaven la posició heredada imposant-se en la primera cronometrada del dia, Prades, on tanmateix fins a 3 equips de primera línia, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen, així com Richard Burns i Robert Reid eren sancionats amb 1 minut per avançar-se a la sortida, una penalització que mermava molt l'aspiracions de dos candidats a les posicions de podi, els finlandesos de Mitsubishi i els britànics de Subaru.

A La Riba, segona prova especial del primer escull, Colin McRae i Nicky Grist començaven a donar simptomes de recuperació amb un millor temps, mentre que Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki amb el seu segon millor temps consecutiu, començaven a posar fil a l'agulla a la recuperació de la posició perduda amb els seus companys d'equip, els belgues Freddy Loix i Svem Smeets. Per la seva banda, els líders amb l'autoria del tercer millor temps, seguien obrint distàncies amb els dos Toyota perseguidors i aquestes ja rondaven la vintena de segons.

Després d'un cert estira i arronsa entre els tres inquilins de les posicions provisionals de podi en el bucle central del dia, el tram de Gratallops-Escaladei, el més llarg de la jornada amb 45,88 kms, va ser especialment dur per a Carlos Sainz i Luis Moya, on els espanyols van perdre la banda de rodadura del seu pneumàtic frontal dret a falta d'11 kms per a la conclusió del tram i en haver de rodar molt lentament, aquests cedien la tercera posició per 2 dècimes de segon al Mitsubishi Carisma GT Evo VI de Freddy Loix i Sven Smeets. El pilot madrileny i el copilot gallec afincat a Barcelona no serien els únics amb problemes amb les gomes, doncs Colin McRae i Nicky Grist, així com Tommi Mäkineni Risto Mannisenmäki també es veurien afectats per aquesta incidència en aquest tram, si bé en una intensitat molt més menor que no pas els pilots de Toyota. En positiu, Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni hi marcaven un altre millor temps, obrint en un parell de segons les distàncies amb Didier Auriol i Denis Giraudet.

La jornada es tancava amb una segona passada per La Riba, la qual s'afrontava després de passar per segona vegada pel reagrupament de Mora la Nova. Colin McRae i Nicky Grist marcaven el seu segon millor temps del dia per 7 dècimes de segon de diferència amb Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya s'hi esforçaven de valent per tal de superar als belgues de la marca dels tres diamants i recuperar la plaça de podi perduda, un fet que els de Toyota aconseguien en marcar el tercer millor temps.

Amb l'entrada al parc tancat de Lloret de Mar quan mancaven 4 minuts per a 2 quarts de 10 de la nit, la segona etapa del ral·li començava a donar-se per finalitzada per als primers participants. Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni hi feien accès amb la primera posició en el seu haver i per 17,7 segons de amrge amb Didier Auriol i Denis Giraudet. Carlos Sainz i Luis Moya tancaven les places de podi a 1 minut i 43,5 segons del lideratge i amb 5,1 segons de marge amb Freddy Loix i Sven Smeets. Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, que a Gratallops - Escaladei veien interrompuda la seva remuntada de segons amb els seus companys de formació, eren cinquens a 27,5 segons dels belgues.

De cara a la tercera i última jornada del ral·li, la caravana dels 62 equips participants que restaven en actiu tornava a visitar les terres gironines i barcelonines. El tret de sortida es donava a 2 quarts de 9 del matí del dimecres, mentre que el seu punt final s'anava a trobar 7 hores més tard, en el mateix punt d'inici i després d'haver disputat 5 proves especials de 91,28 km de distància.

Les dues primeres proves especials del dia resultaven força negatives per a Freddy Loix i Sven Smeets, doncs d'una banda Carlos Sainz i Luis Moya posaven segons de per mig amb un segon i un tercer millor temps, mentre que els seus companys a Mitsubishi, Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, hi aconseguien dues victòries de tram per situar-se a només 3,3 segons d'ells. En la tercera i última prova especial del bucle matinal, Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni tornaven a esdevenir els homes més ràpids a final de tram, mentre que d'altra banda Carlos Sainz i Luis Moya desllandaven una roda i cedien dues posicions, posicions que eren guanyades per Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, que hi marcaven el segon millor temps, amb 2,1 segons de marge vers els seus companys d'equip.

Després de passar per les assistències de Manlleu, l'incident amb els pneumàtics es va repetir a La Fullaca i així Carlos Sainz i Luis Moya quedaven definitivament fora de la lluita del podi en perdre-hi 50 segons més. Per la seva banda els líders tornaven a marcar el millor temps a final de tram i d'aquesta manera els francesos de Citroën enterraven les esperances dels seus compatriotes de Toyota a revalidar la victòria aconseguida la temporada anterior.

Així la segona passada per Cladells esdevenia un tràmit, doncs tot el peix ja estava venut, si bé encara hi hauria temps pel drama, al cap d'uns 20 metres de superar la línia de meta del tram, Carlos Sainz i Luis Moya veien com el motor del seu Corolla WRC emmudia sobtadament, en aixecar el capó, els espanyols veien com la corretja de l'alternador s'havia trencat, pel que en no poder completar l'enllaç entre Arbúcies i Lloret de Mar, els pilots es veien obligats a abandonar el ral·li.

Quan tocaven 2 quarts de 4 de la tarda en el campanar de l'esglèsia de Sant Romà, el 35è Ral·li Catalunya - Costa Brava es donava oficialment per conclòs amb la victòria de Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni. Els pilots francesos feien història en ser els primers en guanyar al mundial amb un cotxe de categoria FIA 2-Litres, alhora que brindaven la primera per a Citroën al campionat. La parella completava els 396,01 km cronometrats del programa amb un temps de 4 hores 13 minuts i 45,6 segons, un registre que suposava un avantatge final de 31,8 segons amb Didier Auriol i Denis Giraudet. Els campions del mónen vigència, els finlandesos Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, tancaven el podi a 2 minuts i 21,1 segons del temps dels guanyadors.

L'esforç relaitzat per Mäkinen-Mannisenmäki en la tercera jornada es va veure compensat amb un podi.

El domini absolut dels Citroën a la ronda catalana no es va fer extensible en el campionat FIA 2-Litres, doncs la marca francesa no es trobava inscrita en el certamen. Els catalans Oriol Gómez, que retornava a Renault després d'estar 2 anys vinculat amb SEAT, i Oriol Julià, marcaven el millor temps en la primera prova especial que es celebrava, la segona, i la parella es feia amb el lideratge de la classe per davant dels Hyundai Coupé KitCar d'Alister McRae i David Senior i de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander respectivament.

De fet el Renault Mégane Maxi que pilotava Oriol Gómez a la cita catalana era el mateix que havia pilotat l'any 1996, pel que el de Santa Coloma de Gramanet coneixia perfectament les seves reaccions, millorades pel progrès de les Michelin que muntaven. Un fet que quedava palès quan els Oriols s'imposaven en totes les proves especials del primer dia, mentre que els britànics de Hyundai Alister McRae i David Senior s'endarrerien substancialment en la penúltima prova especial.

Emplaçats a les cronometrades de les comarques tarragonines el panorama no canviava gens ni mica i els pilots s'imposaven en totes i cadascuna de les 6 proves especials programades al llarg del dimarts, mentre que dels 7 equips que sortien del parc tancat de Lloret de Mar a 2 quarts de 8 del matí, només 3 hi tornarien a quarts de 10 de la nit, entre els que no hi figurava el Hyundai Coupé KitCar de Kenneth Eriksson i Staffan Parmander.

Malgrat no tenir la necessitat d'apretar l'accelerador més enllà d'impressionar als responsables esportius de les diferents marques, Oriol Gòmez i Oriol Julià seguien amb el seu ritme demolidor, una tasca facilitada quan en la segona prova especial de la tercera i última jornada del ral·li, els pilots es quedaven en solitari en la categoria, motiu pel qual Renault només sumava 10 punts en el campionat i assolia un total de 37 punts, 11 més que no pas Hyundai.

En la categoria de producció la prova va tenir un avenir bastant foll en els seus primers compassos. L'omanita Hamed Al-Wahaibi i el neozelandés Tony Sircombe aconseguien imposar-se en la primera prova especial celebrada, per 2 dècimes de segon per sota de Manfred Stohl i Peter Müller, i així la parella que competia per primera vegada sobre asfalt es feia amb el lideratge provisional per aquest marge tan estret.

Viatjant cap a Osona, la primera posició passaria a ser per als italians Gigi Galli i Guido d'Amore, però poc després els campions mundials de la categoria en vigència, els sud americans Gustavo Trelles i Martin Christie feien gala del seu major coneixement de les especials i accedien al primer lloc. Paral·lelament l'equip transalpí s'endarreria substancialment en la sisena prova especial i s'acomiadava de qualsevol resultat rellevant.

La primera etapa es tancava amb Gustavo Trelles i Martin Christie ocupant la primera posició provisional per 1 minut i 3,9 segons de marge amb Hamed Al-Wahaibi i Tony Sircombe, mentre que uns altres italians, Giovanni Manfrinato i Claudio Condotta, es trobaven en tercer lloc a 48,7 segons dels seus predecessors.

Gustavo Trelles i Martin Christie portaven les distàncies vers els seus més immediats perseguidors per sobre dels 2 minuts amb dos millors temps en les dues primeres proves especials de la segona jornada, mentre que Giovanni Manfrinato i Claudio Condotta escurçaven substancialment les distàncies amb Hamed Al-Wahaibi i Tony Sircombe. La mecànica jugava una mala passada als líders en la quarta prova especial del dia, cedint així el seu primer lloc al podi a Giovanni Manfrinato i Claudio Condotta.

En l'especial reina del ral·li, la següent en l'itinerari, Hamed Al-Wahaibi i Tony Sircombe s'adjudicaven el millor temps, i amb ell la parella esdevenia la nova líder de la categoria, una plaça que els pilots conservarien per gairebé mig minut de marge al retorn al parc tancat de Lloret de Mar.

Amb el seu Mitsubishi Lancer Evo V funcionant a ple rendiment, Gustavo Trelles i Martin Christie s'imposaven en totes i cadascuna de les 5 proves especials programades al llarg del dimecres, mentre que els primers i els segons classificats marcaven registres molt similars i pràcticament les distàncies no es movien. Així doncs finalment Hamed Al-Wahaibi i Tony Sircombe es feien amb la victòria, per 22,9 segons de marge amb Giovanni Manfrinato i Claudio Condotta, mentre que Gustavo Trelles i Martin Christie veien recompensada la seva velocitat tancant el podi català a 3 minuts i 3,5 segons del temps dels vencedors.

A efectes de campionat, Hamed Al-Wahaibi aconseguia la seva segona victòria de la temporada, amb el què l'omanita passava a encapçalar la classificació provisional del certamen amb 26 punts, 4 més que l'uruguaià Gustavo Trelles.

Segona victória de la parella Al-Wahaibi-Sircombe i lideratge en la provisional de Producció .

En la general per pilots Tommi Mäkinen mantenia la primera posició en la general gràcies al podi aconseguit, sent ara peró perseguit per tres punts de diferencia pel francés Didier Auriol, el qual gràcies a la segona plaça marcada, superava al britànic Colin McRae que amb aquest sumava ja tres zeros en el campionat.

Pilot

Punts

Tommi Mäkinen

26

Didier Auriol

23

Colin McRae

20

En el campionat de marques es donava un empat técnic entre Toyota i Mitsubishi, ja que totes dues marques sumaven 10 punts, Toyota per la victória en constructors, Mitsubishi pel 2n i 3r llocs aconseguits per Mäkinen-Mannisenmäki i Loix-Smeets. Ford per la seva banda no sumava ni un sol punt i era superada per la marca dels tres diamants vermells i veia alhora com Subaru retallava 5 punts la distància que separava ambdues marques.

Constructor
Punts

Toyota

43

Mitsubishi

32

Ford

28

Grönholm-Rautiainen trencaven el domini de Ford a Xipre per una doble errada de McRae-Grist.

Cinquena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 30è Ral·li de Xipre tot just suposava la primera cita de la temporada en celebrar-se sobre terra. L’esdeveniment, que era puntuable per als campionats de pilots, constructors i producció, animava fins a 66 equips a formalitzar la seva inscripció, dels que 60 van emprendre la protocolària sortida el dijous 18 d'abril des de la rampa ubicada a Limassol cap als 324,17 km cronometrats programats al llarg de 20 proves especials. 32 equips, gairebé la meitat, van aconseguir completar el recorregut el diumenge 21 d'abril.

Els campions del món aconseguien el seu tercer podi consecutiu.

La primera etapa es programava al llarg del divendres, amb dues passades per un bucle de tres trams, que generaven així les sis proves especials de la jornada amb un total de 96,32 km competitius.

El ral·li s’iniciava amb alternances en el si de l'equip Ford, principals favorits a la victòria tal i com ho demostraven els dos doblets aconseguits en les dues anteriors edicions. Els britànics Colin McRae i Nicky Grist s'imposaven en la primera especial celebrada i per tant eren els primers líders de la prova, mentre que en la segona cronometrada el millor temps i lideratge passava a ser per als joves belgues François Duval i Jean-Marc Fortin, els quals cedien el rol a l'estoni Markko Märtin i al britànic Michael Park una prova especial més tard, després que aquests marquessin el millor temps en la cronometrada que tancava el bucle matinal.

Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, a bord del Peugeot 206 WRC oficial, completaven el bucle matinal en la tercera posició provisional a 1,1 segons de Colin McRae i Nicky Grist i a 6,9 segons de la parella líder, trencant així amb el triplet que una prova especial abans havien aconseguit els homes de l’oval i enviant a la parella belga que liderava just abans del darrer tram matinal a les portes del podi.

D’altra banda, els quarts membres de l'equip Ford, els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya, trencaven un palier a falta de 4 km per completar la primera especial del dia, havent d'arrossegar l'avaria fins a completar el 3r tram, moment en que el reagrupament de mitja jornada, deixava un espai per a les assistències, i per tant un dels principals favorits a victòria quedaven totalment despenjats. Una altra parella amb problemes era la formada per Petter Solberg i Phil Mills, doncs els de Subaru es deixaven prop de 4 minuts en la darrera prova especial matinal a causa d’una averia en el seu cable de l’accelerador.

Per a més infortuni de la parella espanyola, en reprendre la competició, als pilots se’ls hi trencava la direcció assistida del seu Focus RS WRC'02, un element vital en els revirats i lents trams xipriotes, amb el que Carlos Sainz i Luis Moya queien fins la 23ena posició provisional a més de 6 minuts dels líders a la neutralització d'etapa.

Un segon millor temps a la represa de l’activitat als trams, aconseguit a 1,4 segons del registre de Petter Solberg i Phil Mills, permetia als britànics Colin McRae i Nicky Grist recuperar la primera posició provisional, mentre que els companys dels primers pilots esmentats, els finlandesos Tommi Mäkinen i Kaj Lindström esdevenien els homes més ràpids en la prova següent per davant dels seus compatriotes de Peugeot Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, que d’aquesta manera pujaven una posició a la general a 1,8 segons dels líders britànics.

Aquests van haver d'esforçar-se de valent en l’última prova cronometrada de la jornada, on marcaven el temps de referència per a tots els participants, per tal de distanciar-se dels seus perseguidors, capitanejats per Marcus Grönholm i Timo Rautiainen que tot i obrir pista, arribaven a la neutralització de Limassol a 6,9 segons dels britànics de Ford i per davant dels Ford Focus RS WRC’02 de Markko Märtin i Michael Park i de François Duval i Jean-Marc Fortin, els quals entraven al parc tancat a partir d’uns pocs minuts després de les 5 de la tarda a 14,0 i 18,5 segons dels líders respectivament.

La segona jornada, amb vuit especials cronometrades, era la més llarga de totes i on bona part del ral·li hauria de quedar decidit. L’etapa sabatina tenia un format un tan peculiar, doncs les proves es distribuïen al llarg de 3 bucles que no eren iguals entre ells, doncs les segones i fins i tot terceres passades es repartien de diferent manera.

Carlos Sainz i Luis Moya reapareixien en les dues primeres especials cronometrades amb dos escratxs consecutius, mentre que en el tercer tram, Tommi Mäkinen i Kaj Lindström eren els pilots més ràpids que de cop pujaven dues places i es situaven en posicions de podi tot aprofitant l'abandonament contemporani per problemes de motor de François Duval i Jean-Marc Fortin.

Petter Solberg i Phil Mills prenien perfectament la mida als tres trams del segon bucle del dia en imposar-s’hi consecutivament en tots ells, mentre que els líders provisionals, Colin McRae i Nicky Grist, aconseguien distanciar-se de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, passant dels 1,9 segons que tenien de marge al primer parc d’assistències als 25,4 segons que atresoraven en el segon. Tommi Mäkinen i Kaj Lindström es mantenien en la tercera posició, mentre que per darrera seu s’hi situava un altre Peugeot 206 WRC, el dels britànics Richard Burns i Robert Reid un cop aquests donaven compte de la posició de Markko Märtin i Michael Park.

La ratxa de Petter Solberg i Phil Mills es perllongava en la penúltima prova especial sabatina, on de cop i volta un petac d'aigua va sorprendre a tothom i que tanmateix va afectar de manera diferent als participants que prenien la sortida en intervals de 3 minuts. Tal era la quantitat d’aigua que es va precipitar sobre les pistes xipriotes, que sovint els eixugarabrises no donaven a l'abast a evacuar tanta aigua, sent un dels més perjudicats els finlandesos Tommi Mäkinen i Kaj Lindström, els quals havien de prendre part en l’especial quan la pluja era més intensa i veien com de cop i volta Richard Burns i Robert Reid els hi retallaven una quinzena de segons per classificar-se a una mica més de 10 segons del seu temps.

Les condicions en les que havia quedat la pista per la qual s’havia de celebrar la segona passada del tram Foini-Koilina eren tan dolentes, que els organitzadors es van veure obligats a cancelar la darrera cronometrada de la jornada i enviar als participants de retorn cap a Limassol, on els 34 equips participants que restaven en actiu començarien a fer-hi entrada a partir d’1 quart i 3 minuts de 9 del vespre.

Colin McRae i Nicky Grist fitxaven amb un marge de 26,2 segons vers Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, i per tant un dels punts calents de la taula es refredava. Mentre que en contrapartida, Tommi Mäkinen i Kaj Lindström classificats a 1 minut i 44,8 segons dels líders, poques opcions tenien de guanyar posicions, però havien de controlar de cara a la jornada dominical a Richard Burns i Robert Reid, classificats en la quarta plaça a 10,3 segons del seu registre. Harri Rovanperä i Risto Pietiläinen a 9,8 segons dels seus companys d’equip britànics i Markko Märtin i Michael Park a 8,5 segons de la segona parella finlandesa de Peugeot, també tenien ganes de dir moltes coses sobre la pista.

El programa de la jornada dominical tenia 6 proves especials de 81,88 km cronometrats, resultants de passar en dues ocasions per un clàssic bucle de 3 trams. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen van sortir a per totes i ja en la primera especial cronometrada els del lleó retallaven 12 segons als de l'oval, en classificar-se en tercera posició a final de tram per darrera dels seus dos companys d’equip.

La classificació provisional resultant posava nerviosa a la parella britànica líder, que en la segona especial de la jornada volcava el seu Ford Focus RS WRC en tallar massa una corba d'esquerres, un punt en el que Markko Märtin i Michael Park també hi patien una sortida de pista. Malgrat tot, Colin McRae i Nicky Grist aconseguien tornar a posar sobre les 4 rodes el seu cotxe ràpidament i aquests només perdien una posició per 5,5 segons, si bé la direcció assistida en resultava avariada.

Tommi Mäkinen i Kaj Lindström per la seva banda s’imposaven en la segona i tercera prova especial matinal, aconseguint així mantenir més o menys neutre l'atac de Richard Burns i Robert Reid en la primera especial dominical, mentre que sense direcció assistida, Colin McRae i Nicky Grist patien una sangria de segons en el darrer escull del bucle per arribar a les assistències de mitja jornada a 50,5 segons del lideratge de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, mentre que uns altres finlandesos, els de Subaru, es mantenien en la tercera posició a 26,7 segons del seu temps i els seus compatriotes de Peugeot, Richard Burns i Robert Reid, a 36,5 segons. 

En la represa de la competició, la pluja tornava a fer acte de presència de manera intensa i per tant les segones passades per les especials tenien un escenari completament diferent al de primera hora del matí. Colin McRae i Nicky Grist tornaven a volcar el seu cotxe i en deixar-s’hi 2 minuts i mig en l’incident, queien fins a la setena posició provisional, aplanant molt més el camí de Marcus Grönholm i Timo Rautiainen cap a una nova victòria.

Paral·lelament, Richard Burns i Robert Reid aconseguien superar a Tommi Mäkinen i Kaj Lindström per 13,4 segons a final de tram i per tant els de Peugeot passaven a ocupar la vacant que havien deixat en el podi els seus compatriotes de Ford per 3,6 segons de marge. 

Els finlandesos de Subaru reaccionaven adjudicant-se l'escratx en el penúltim tram del programa i guanyaven així la segona plaça per només 1,6 segons de diferència i quan restaven 9,10 km de competició. Les espases estaven en alt i Richard Burns i Robert Reid van treure el millor de si mateixos per aconseguir l’última victòria parcial de tram i recuperar així la segona posició per només 2,2 segons de marge vers Tommi Mäkinen i Kaj Lindström.

Quan les manetes del rellotge indicaven que eren 2 quarts de 5 de la tarda del diumenge 21 d’abril de 2002, els 32 equips participants que aconseguien completar els 294,29 km disputats començaven a fer entrada al parc tancat de Limassol, moment en el que es certificava la conclusió del 30è Ral·li de Xipre. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, aconseguien la victòria en completar la distància cronometrada amb un temps de 4 hores 21 minuts i 25,7 segons, o el que és el mateix, amb un marge de 56,8 segons per davant dels seus companys d'equip i campions mundials en vigència, Richard Burns i Robert Reid, i de 59,0 segons amb els seus compatriotes Tommi Mäkinen i Kaj Lindström, amb el què no només Ford no guanyava un esdeveniment en el que havia aconseguit la victòria en les dues anteriors edicions, sinó que a més a més no situava cap dels seus cotxes en el podi, fet que s’havia produït per partida doble en aquestes dues mateixes ocasions.

Una tempesta i l'impetu de Burns-Reid van impedir a Mäkinen-Lindström aconseguir una plaça millor que tercer.

En la categoria de producció, Karamjit Singh i Allen Oh esdevenien els homes més ràpids de la classe en la primera prova especial del programa, amb el què en conseqüència els malaisis eren els primers líders del certamen, una posició que amb un segon millor temps en el segon tram del divendres, els asiàtics perllongarien fins a l’arribada a les assistències intermèdies.

En tornar a disputar les proves especials, els italians Giovanni Manfrinato i Claudio Condotta hi aconseguien 3 victòries parcials de tram i els transalpins completaven la primera etapa com a líders de la classificació provisional per 6,3 segons de marge amb Karamjit Singh i Allen Oh. Gustavo Trelles i Jorge del Buono, a 1 minut i 35,4 segons del lideratge, tancaven les posicions de podi, amb el què la lluita per la victòria quedava bastant establerta com una cosa de dos; alhora, els sud americans gaudien d’un marge de 2 minuts amb els quarts classificats i quedaven una mica en terra de ningú.

Els líders mantenien inercies imposant-se en la primera especial sabatina, però en la segona aquests patien un accident i s’endarrerien en 1 minut i 47,2 segons, cedint el testimoni del lideratge a Karamjit Singh i Allen Oh, alhora que quedaven a l’abast de Gustavo Trelles i Jorge del Buono. Els danys soferts arran de l’accident, impedien a la parella italiana afrontar la tercera prova especial del bucle matinal i per tant havien d’assumir amb resignació que el seu ral·li havia acabat.

A partir de llavors poc o res va passar tret dels 6 minuts que es deixaven Gustavo Trelles i Jorge del Buono a les acaballes de la jornada sabatina en haver de canviar una roda punxada, i la remuntada que aquests duien a terme al llarg del diumenge per tal de recuperar la segona posició, això si, a 5 minuts i 41,5 segons dels indiscutibles guanyadors, Karamjit Singh i Allen Oh.

A efectes de campionat, la ronda xipriota era la tercera del calendari i Karamjit Singh el tercer guanyador d'una cita del mateix sense que cap d'ells hagués aconseguit sumar cap altre punt més enllà de les seves respectives victòries, amb el que la taula provisional del certamen reflexava un triple empat a 10 punts entre Kristian Sohlberg, guanyador a Suècia, Ramon Ferreyros, vencedor a Còrsega i el propi Karmajit Singh.

Singh-Oh aconseguien la seva 1a victòria en el campionat en un ral·li molt trencat.

En la classificació general del mundial per a pilots Marcus Grönholm aconseguia desmarcar-se lleugerament al capdavant de la taula provisional gràcies a la seva segona victòria de la temporada. Mentre que el seu company Gilles Panizzi, especialista d'asfalt, sortia de la illa del Mediterrani en blanc. Richard Burns per la seva banda, més fet al 206 WRC, sumava el seu tercer podi consecutiu aconseguint així que Peugeot situés a tres dels seus pilots en el podi provisional.

Pilot

Punts

Marcus Grönholm

31

Gilles Panizzi

20

Richard Burns

19

En el campionat de constructors el domini de Peugeot era insultant amb el seu quart doblet consecutiu de 5 proves celebrades, el que catapultava als del lleó en primera posició amb 68 punts. Ford que només sumava 2 punts per la cinquena posició final en aquest campionat de Colin McRae i Nicky Grist, veia com Subaru empatava a punts en la segona posició, mentre que Mitsubishi, totalment fora d'òrbita, tancava el podi provisional amb 6 punts.

Constructor
Punts

Peugeot

68

Ford

Subaru

27

27

Mitsubishi

6

En un ral·li molt renyit en les 3 primeres posicions, dues errades simultànies a les acaballes del mateix donaven la victòria a Ogier-Landais.

Zagreb acollia per 4a temporada consecutiva a la familia del mundial, i en el seu terme municipal el diumenge 21 d’abril de 2024 s’hi celebrava la cerimònia de clausura corresponent al 51è Ral·li de Croàcia, quarta ronda en el calendari del certamen global. Amb 68 formacions inscrites, la cita balcànica arrancava el dijous 18 d’abril a 2 quarts de 7 de la tarda amb 67 equips participants baixant per la rampa de sortida, ubicada a peus de la Biblioteca Universitària de la capital croata, des d’on aquests afrontarien a partir de l’endemà els 283,28 km cronometrats que els organitzadors disposaven en el programa al llarg de 20 proves especials, una distància que 62 equips aconseguirien completar, amb més o menys precisió, i optar als punts que s’hi repartien en els certàmens de pilots, constructors, WRC2, WRC3 i campionat júnior.

El destí semblava estar determinat en la segona posició per a la parella britànica.

A 1 quart i 5 minuts de 8 del matí, arrancava la primera etapa amb la sortida de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe del parc tancat, parella que per tercer esdeveniment consecutiu seria l’encarregada d’obrir pista al llarg del divendres, amb un format peculiar. Un bucle de 4 trams es disputava matí i tarda, si bé el post meridional resultava ser la imatge especular del matinal, amb el que primer es feia un camí, per  després desfer-lo, rebutjant un parc d’assistències intermedies i emplaçant en el seu lloc un reagrupament a la vila costanera de Rijeka, així com una zona per al bescanvi de pneumàtics en una benzinera d’un dels seus patrocinadors a Cernik. En total l’etapa comptava amb 119,74 km cronometrats repartits en 8 proves especials, una activitat que els més matiners, la parella belga de Hyundai, podria començar a donar per conclosa en sortir del parc d’assistències del vespre a partir de 3 quarts menys 1 minut de 9 del vespre, havent d’estar tots aquells participants que volguessin prosseguir amb la competició dins del parc tancat de Zagreb abans de 2 quarts de 12 de la nit del mateix divendres.

Tot i no acabar-se de trobar del tot a gust amb el comportament del seu Hyundai, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’imposaven en la primera prova especial cronometrada del programa davant la conducció serena i segura d’Elfyn Evans i Scott Martin o la punxada lenta de Sébastien Ogier i Vincent Landais, i per tant els belgues iniciaven el seu concurs a l’edició liderant la taula general.

Els britànics de Toyota miraven d’esdevenir una alternativa als belgues de Hyundai rebaixant el registre d’aquests en la segona cronometrada del bucle, però el cert era que els líders certificaven un bon escull matinal en aconseguir 2 victòries de tram més i acumulant 3 de 4 possibles, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe entraven en el reagrupament de Rijeka amb 8,6 segons de marge en vers a Elfyn Evans i Scott Martin. Sempre tercers en els 3 trams vençuts pels líders, Sébastien Ogier i Vincent Landais pagaven els tributs de gaudir d’un programa parcial i en sortir a pista amb la traçada més bruta pels talls dels participants que els precedien, els francesos descansaven a mitja etapa a 21,5 segons dels líders. Els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja eren quarts a 37,8 segons dels seus companys líders, mentre que Adrien Fourmaux i Alex Coria eren cinquens a 41,6 segons de la primera posició.

En el moment de la represa el clima primaveral es mostrava exultant i una lleugera nevada es precipitava sobre la regió, tot i això Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe reprenien la competició amb el mateix fil amb el que l’havien deixat, victòria de tram, amb la que la parella elevava el seu coixí fins a la desena de segons.

La truita però es tombava per als líders en les dues següents proves especials, un impacte en una llanda contra una roca, els hi provocava una punxada. La conseqüent manca de confiança, portava als belgues a rebaixar el seu ritme i a veure’s superats en 1,6 segons per Elfyn Evans i Scott Martin al terme de la penúltima prova especial de la jornada.

Sébastien Ogier i Vincent Landais tancaven l’etapa amb un crono imponent, tothora que resultava ser la seva segona victòria de tram consecutiva, i els tercers classificats escurçaven distàncies amb els dos equips que els precedien. Tanmateix, en aquesta darrera prova especial, els dubtes planaven sobre el Toyota amb dorsal 33 i Elfyn Evans i Scott Martin concedien prou segons a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe com per a que totes dues formacions passessin a compartir el lideratge.

Així doncs, en el moment de tornar a ingressar en el parc tancat de Zagreb, belgues i britànics compartien la primera posició per 6,6 segons de marge amb Sébastien Ogier i Vincent Landais, mentre que Ott Tänak i Martin Järveoja romanien en la quarta posició a 41,1 segons dels seus companys de formació. Adrien Fourmaux i Alex Coria seguien ocupant la cinquena posició a 52,7 segons dels líders.

A 1 quart i mig de 7 del matí els motors tornaven a rugir a les afores del Centre Comercial en el que s’emplaçava el parc tancat, per tal de que els autos dels 65 equips participants que restaven en actiu, poguessin rebre les necessàries atencions mecàniques amb les quals poder afrontar els 108,76 km cronometrats que constaven en el programa al llarg de 8 proves especials. Una activitat que en aquesta ocasió si gaudia d’unes assistències meridionals i que conclouria amb el retorn dels més matiners al règim de parc tancat a partir de 2 quarts i 3 minuts de 9 del vespre.

Adrien Fourmaux i Alex Coria aconseguien el millor temps en la primera prova especial del dia, si bé els francesos treien molt poc rendiment a la gesta, doncs hi retallaven mig segon als líders, 1 segon als seus compatriotes de Toyota, o el més important per a l'equip, 1,1 segons als seus predecessors, els estonians Ott Tänak i Martin Järveoja.

A partir de llavors una fina pluja es començava a precipitar sobre el territori i les precaucions eren obligades per aquells qui no havien fet una bona elecció de pneumàtics. Sébastien Ogier i Vincent Landais aturaven el cronòmetre abans que ningú, si bé els francesos ho feien per només 3 dècimes de segon de marge en vers a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i a Elfyn Evans i Scott Martin, segons ex-aequo, pel que la classificació seguia estan pràcticament tan comprimida com a primera hora del matí.

De menor entitat cronometrada, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’imposaven en les dues últimes proves especials de l’escull per tal de retornar a la capital amb 4,7 segons de marge amb Elfyn Evans i Scott Martin i 11,3 segons amb Sébastien Ogier i Vincent Landais, qui en la darrera especial es veien obligats a posar una roda de pluja, quan l’asfalt ja estava sec, en haver perdut la banda de rodadura en una de les Pirelli emprades anteriorment. Ott Tänak i Martin Järveoja conservaven posició a 52,2 segons dels seus companys, mentre que Adrien Fourmaux i Alex Coria es lamentaven de problemes d’encès que els impedien anar a fons en les seccions rectes, fitxant a 14,2 segons dels estonians.

En reprendre la competició, britànics i belgues optaven per fer diferents muntes de pneumàtics, i la d’Elfyn Evans i Scott Martin en resultava ser la bona en la primera prova especial de l’escull, en tan en quan aquests hi aconseguien un molt bon temps, amb el qual assaltaven el lideratge de la provisional per 2,0 segons de marge.

Novament una fina pluja es precipitava instants abans de celebrar-se la segona especial del bucle, la més llarga del dia, i els constants canvis d'adherència omplia de dubtes als pilots sobre si el seu ritme havia estat suficientment bo. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe retornaven el cop amb la mateixa moneda i en aconseguir-hi el millor temps, els belgues recuperaven la primera posició per 2,3 segons de coixí.

Amb Sébastien Ogier i Vincent Landais, i Elfyn Evans i Scott Martin sempre trepitjant-lis els talons, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’imposaven en les dues darreres proves especials de la jornada per tal de retornar al parc tancat de Zagreb amb un marge de 4,9 segons en vers als britànics i 11,6 segons amb els francesos. Fora de la lluita per les posicions de podi, Ott Tänak i Martin Järveoja es trobaven ja a 1 minut i 15,5 segons dels líders i amb 19,9 segons de marge amb Adrien Fourmaux i Alex Coria.

Poc abans del trenc d’alba, en passar 5 minuts de 2 quarts de 6 del matí, els 64 equips participants que romanien en el parc tancat de Zagreb començaven a sortir-n’hi gradualment per tal de concloure el ral·li amb l’etapa dominical. Una jornada que, com l’anterior, seguia resseguint la frontera amb Eslovènia; si bé a diferència de la sabatina ho feia cap al nord de la capital, enlloc de cap a l’oest. Una etapa que comptava amb 4 proves especials, resultants de passar en dues ocasions per un bucle de 2 trams, de 54,78 km cronometrats, que es disputava sense assistències mecàniques i que es presentava amb dos grans al·licients, la lluita per la victòria i la lluita pels punts del diumenge.

Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe decidien sacrificar la munta de pneumàtics en la primera prova especial de l’escull, i si bé aquests calcaven el crono de Sébastien Ogier i Vincent Landais, els belgues s’hi deixaven 2,3 segons amb Elfyn Evans i Scott Martin, tercers a final de tram per darrera de Takamoto Katusta i Aaron Johnston, qui per fi semblaven adonar-se’n que estaven a Croàcia per competir, i d’Adrien Fourmaux i Alex Coria.

La gestió dels belgues se n’anava en orris quan una nota arribava tard al való i la parella feia una excursió per fora de la carretera, pagant el peatge de concedir una vintena de segons i perdre-hi el seu aleró posterior. Una quantitat de temps que Elfyn Evans i Scott Martin també s’hi deixaven en etzibar un cop al seu Toyota en la part posterior esquerra i veure com aquest s’hi envirollava. 

Amdues errades situaven a Sébastien Ogier i Vincent Landais en la primera posició per 9,1 segons de marge amb els seus companys britànics i 10,2 segons amb els anteriors líders, mentre que en la lluita pels millors temps, Ott Tänak i Martin Järveoja arrebassaven el millor temps a Takamoto Katsuta i Aaron Johnston per 1,1 segons.

Uns altres amb problemes en aquesta divuitena prova especial eren Adrien Fourmaux i Alex Coria, qui hi trencaven un braç de direcció en un revolt i s’hi deixaven una quinzena de… Minuts.

Sense assistències ni zona remota per al bescanvi de pneumàtics entremig, el japonès i l’irlandès tornaven a vèncer en la segona passada per la primera especial dominical, mentre que uns frustrats Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe veien com sense l’aleró ni l’impuls híbrid, no podien presentar batalla en la reconquesta de la primera plaça.

En la cronometrada del premi extra Adrien Fourmaux i Alex Coria marcaven el millor temps, amb llurs 5 punts els francesos complementaven el cinquè lloc del dissabte al vespre, tothora que es redimien del desastre anterior. Ott Tänak i Martin Järveoja els seguien per davant dels Toyota de Sébastien Ogier i Vincent Landais i de Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, qui per 1,8 segons de marge en vers als estonians de Hyundai, hi aconseguien ser els pilots més ràpids de l’etapa dominical.

Després de cobrir una seixantena de quilòmetres de tram d’enllaç, els 62 equips participants que aconseguien concloure el ral·li s’anaven situant a peus de la seu central de la petrolera croata INA a partir d’1 quart de 4 de la tarda, on 45 minuts més tard hi tenia lloc la cerimònia oficial del podi, en la que Sébastien Ogier i Vincent Landais hi pujaven en el seu graó més alt gràcies a un registre de 2 hores 40 minuts i 23,6 segons, victòria que significava el podi centenari per al pilot provençal. Elfyn Evans i Scott Martin cobrien els 283,28 km cronometrats del recorregut amb un retard de 9,7 segons en vers el temps dels guanyadors i aquests s’havien de conformar amb la segona plaça que havien vingut ocupant al llarg de gairebé tot el programa, mentre que uns resignats Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe s’havien de conformar amb tancar el podi a 45,8 segons dels francesos.

A Neuville-Wydaeghe tot els hi anava de cara fins el dissabte al vespre, el diumenge…

Baixant en un graó el nivell de preparació mecànica, els russos Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov s’imposaven en 3 de les 4 proves especials que conduïen la caravana del ral·li vers l’Adriàtic, sent la victòria de tram en la cronometrada que se’ls hi escapava per als seus companys de carpa Yohan Rossel i Arnaud Dunand. Un balanç que deixava als primers al capdavant de la provisional en l’entrada al reagrupament de Rijeka per 12,4 segons en vers als segons. Avesats a la tercera posició, tret de la segona prova especial en la que resultaven ser quarts, el madrileny Pepe López i el gallec David Vázquez tancaven les posicions de podi a 46,6 segons dels líders i per un marge pràcticament idèntic en vers els seus més immediats perseguidors, els finlandesos Lauri Joona i Janni Hussi.

En el camí de retorn cap a Zagreb el domini dels russos era aclaparador i aquests es feien amb les 4 victòries de tram possibles, mentre que amb una virolla i una punxada, Pepe López i David Vázquez es despenjaven de la lluita per les dues primeres posicions.

Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov retornaven al parc tancat amb 31,1 segons de marge en vers a Yohan Rossel i Arnaud Dunand, mentre que Pepe López i David Vázquez romanien en la tercera posició a 2 minuts i 2,5 segons dels líders i per un marge de 20,1 segons en relació al Hyundai i20 Rally2 de Nicolas Ciamin i Yannick Roche.

La truita es capgirava dissabte al matí, doncs amb 3 victòries parcials de tram consecutives, Yohan Rossel i Arnaud Dunand aconseguien retallar les distàncies amb els líders russos en gairebé un terç, per tal de situar-les en 21,2 segons. 

Malauradament per al de Nimes i el seu navegant, una punxada en la quarta i última prova especial del bucle matinal, tirava per la borda tot l’esforç realitzat fins llavors, i en concedir-hi una mica més de mig minut, aquests retornaven a Zagreb a 59,9 segons del lideratge dels seus companys a Citroën. Entretant, la distància entre tercers i quarts s’estabilitzava, doncs ambdues formacions aconseguien registres molt similars i l'estira i arronsa de segons entre ells era una constant, emperò en vers els líders el forat s'incrementava, i així els espanyols fitxaven a 2 minuts i 21,9 segons dels líders, mentre que els francesos ho feien a 2 minuts i 40,3 segons.

En tornar sobre les especials, Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov muntaven pneumàtics durs tot esperant que la pista s’assequès, mentre que Pepe López i David Vázquez s’inclinaven per l’opció radicalment oposada, els de pluja.

Al llarg de les dues primeres proves especials de la tarda, i tanmateix les més llargues del bucle, es revalava que la tria correcta era la que havien escollit Yohan Rossel i Arnaud Dunand, els tous, i els francesos s’imposaven consecutivament en aquestes dues cronometrades per tal de retornar al demèrit de la vintena de segons, concretament 24,7 segons.

En les dues últimes Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov feien una passa endavant i elevaven l’assumpció de riscos, per amb 2 millors temps consecutius, retornar al punt d’eixida amb 39,5 segons de marge amb Yohan Rossel i Arnaud Dunand, qui hi rebien una penalització de 10 segons en fer tard al control horari, i 2 minuts i 21,6 segons de marge amb Pepe López i David Vázquez. Nicolas Ciamin i Yannick Roche mantenien la pressió sobre els espanyols fitxant a 10,8 segons del seu temps.

Amb un punt i mig calent a la taula de temps, el diumenge al matí arrancava la tercera i última etapa, un inici que tenia lloc amb una de freda i una de calenta. En l’especial inaugural els 3 primers classificats completaven el tram en el mateix ordre que portaven a la general, mentre que en la següent els dos perseguidors superaven als respectius perseguits.

Pepe López i David Vázquez tornaven a batre a Nicolas Ciamin i Yannick Roche en la repetició de la cronometrada inaugural, mentre que Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov no, si bé els russos només hi concedien 6 dècimes de segon als seus companys francesos, qui tancaven la seva participació en la ronda balcànica amb una tercera victòria parcial de tram consecutiva per davant dels seus compatriotes, si bé a la classificació provisional no es produïa cap canvi.

Així doncs els russos sota bandera búlgara Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov s’imposaven en la categoria WRC2 amb un temps de 2 hores 49 minuts i 44,9 segons, registre que reduïa en 38,2 segons l’acumulat per Yohan Rossel i Arnaud Dunand. Pepe López i David Vázquez tancaven el podi a 2 minuts i 41,0 segons dels guanyadors.

Gryazin-Aleksandrov s’imposaven amb una actuació notable

La victòria dels pilots russos es feia extensible al certamen WRC2 Challenger, mentre que en el WRC Masters, el guardó era guanyat per la unitat familiar composada per Armin Kremer i Ella Kremer, pare i filla.

6 parelles diferenciaven els participants del certamen WRC3 del júnior, si bé en bona part de l’itinerari, el protagonisme el prengueren els pilots joves i amb més entusiasme del parc tancat. Els turcs Ali Türkkan i Burak Erdener s’imposaven en la primera prova especial cronometrada del programa per tal d’esdevenir els primers líders de les dues categories per davant dels estonians Romet Jürgenson i Siim Oja.

Precisament la parella estoniana s’imposava en les 3 següents proves especials en vers l’oest, mentre que la formació turca resistia al capdavant de la classificació general fins a la tercera prova especial cronometrada del programa, moment en el qual els fins llavors líders s’accidentaven i s’havien de retirar.

La baixa d’uns i l’elevat ritme dels altres, portava a Romet Jürgenson i Siim Oja a liderar la taula provisional en arribar a Rijeka per l’important marge de 56,8 segons amb Tom Rensonnet i Manon Deliot i d’1 minut i 9,9 segons amb Filip Kohn i Tom Woodburn, qui només participaven en el certamen WRC3.

En el retorn cap a la capital croata, els estonians es seguien mantenint en la part alta de les taules individuals de temps, sumant només una altra victòria parcial de tram en la vuitena i última prova especial, un rendiment notable que permetia als líders entrar en règim de parc tancat amb 1 minut i 4,3 segons de marge amb els belgues Tom Rensonnet i Manon Deliot i 1 minut i 34,9 segons amb els australians Gill Taylor i Daniel Brkic.

En el moment de la represa de la competició l’endemà dissabte, els líders es seguien desenvolupant tan bé sobre els trams croats com al llarg de l’etapa anterior i la baixa per avaria mecànica dels belgues Tom Rensonnet i Manon Deliot sobre l’equador del bucle matinal, permitia als estonians fitxar en el reagrupament de mitja etapa amb gairebé 2 minuts de marge amb Gill Taylor i Daniel Brkic i una mica més de 2 minuts amb els francesos Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau, qui també hi competien fora del certamen júnior.

El desenvolupar de l’edició al llarg del bucle post meridional esdevenia com el que s’havia vist fins llavors, però d’una manera més subtil. Només la revifada de Filip Kohn i Tom Woddburn aportava una mica d’emoció a la categoria, qui en la darrera cronometrada de l’etapa aconseguien arrabassar la darrera posició de podi a Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau.

Amb gairebé la meitat de victòries de tram en el seu haver, 7 sobre 16 i 5 segons millor resgistres, la parella becada per la FIA, els estonians Romet Jürgenson i Siim Oja, retornava al parc tancat del Centre Comercial de Zagreb amb 2 minuts i 9,4 segons de marge en vers Gill Taylor i Daniel Brkic i 2 minuts i 34,4 segons en relació a Filip Kohn i Tom Woodburn. Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau classificats a 2,6 segons del pilot txec i el navegant britànic, oferien pràcticament l’únic pol d’interès de cara a l’etapa dominical.

Els líders afrontaven els darrers quilòmetres com un tràmit i administraven el seu gran avantatge acumulat fins llavors, d’altra banda Filip Kohn i Tom Woodburn aprofitaven el context per tal d’aconseguir fer-se amb la segona plaça després de la relaxació excessiva de Gill Taylor i Daniel Brkic al terme de la segona prova especial, qui per darrera seu tenien a mig segon el Renault Clio Rally3 de Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau.

Precisament la parella francesa establia el millor temps en la segona passada per la cronometrada inaugural i aquesta s’enfilava fins a la segona posició, enviant a Filip Kohn i Tom Woodburn a la tercera i els australians Gill Taylor i Daniel Brkic fora de les posicions de podi.

El francès nascut a ultramar i el continental s’entregaven a fons en la darrera prova especial cronometrada del programa, i aquests en tornar a aconseguir el millor temps, s’asseguraven la segona posició final.

Amb l’entrada al parc tancat i la posterior cerimònia de podi, l’activitat es donava oficialment per conclosa amb els estonians Romet Jürgenson i Siim Oja completant l’itinerari en un temps de 3 hores 2 minuts i 44,1 segons, registre que els hi suposava un marge d’1 minut i 33,7 segons amb Mattéo Chatillon i Maxence Cornuau i d’1 minut i 54,5 segons amb Filip Kohn i Tom Woodburn.

La superioritat dels becats per la FIA al llarg de les 2 primeres jornades va ser inqüestionable.

Tot i aconseguir la seva primera victòria de la temporada, el cert era que Sébastien Ogier aconseguia menys punts que amb la segona plaça del Montecarlo inaugural i el provençal acumulava 45 punts. D’altra banda tan Thierry Neuville com Elfyn Evans aconseguien sumar 19 punts en el seu concurs en l’esdeveniment balcànic i la classificació al capdavant de la taula s’estancava, alhora que eixamplaven en 6 punts el forat amb Adrien Fourmaux. Ott Tänak, segon tan al llarg del diumenge com en el “Power Stage” i 4t el dissabte al vespre, es feia amb 20 punts, la segona puntuació més alta, i l’estonià estrenyia el cèrcol sobre el francès.

Pilot

Punts

Thierry Neuville

86

Elfyn Evans

80

Adrien Fourmaux

59

Tot i el doblet final de Toyota, el cert era que dissabte al vespre qui liderava eren Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, amb el què la puntuació entre els dos constructors asiàtics no diferia massa, 45 punts per als japonesos, per 42 punts de Hyundai, i per tant el pols per encapçalar la taula del certamen de constructors es mantenia roent. Adrien Fourmaux i Alex Coria es quedaven altra vegada sols en el seu intent de mantenir a flor d’aigua M-Sport i els britànics es trobaven ja a 80 punts dels líders.

Constructor
Punts

Toyota

176

Hyundai

169

M-Sport

96