Evans-Martin retrobaven amb la victòria any i mig després.
El diumenge 23 d’abril de 2023, 48 equips participants s’aplegaven en el recinte firal de Zagreb per tal de celebrar, en el més estricte respecte i dol per la recent defunció del seu companys irlandès Craig Breen mentre aquest preparava el seu concurs a l’edició, la finalització del 50è Ral·li de Croàcia, un cop que aquests haguessin completat les 20 proves especials de 301,26 km cronometrats que els organitzadors havien disposat en el programa. L’esdeveniment croat entregava punts en els habituals certàmens de pilots, constructors, WRC2, i les seves desambiguacions Challenger i Master, i WRC3, així com en el campionat júnior, el ventall més ampli possible, el que copçava l'interès de 57 formacions per a oficialitzar la seva inscripció a l’edició, de les quals 54 esdevenien en participants en tan en quan aquests procedien amb la protocolària baixada per la rampa de sortida el dijous 20 d’abril a 2 quarts de 7 de la tarda.
Una inoportuna avaria del fre de mà, refredava les expectatives de Tänak-Järveoja.
Després de que els guanyadors de la darrera edició, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, aconseguissin aturar el cronòmetre abans que ningú en el tram de proves, en anglicisme perfecte “Shakedown”, i que els seus companys britànics Elfyn Evans i Scott Martin no poguessin recórrer cap metre per avaria, el divendres 21 d’abril a partir de les 7 del matí s’iniciava la competició pròpiament dita amb la sortida del parc tancat dels encarregats d’obrir pista, els francesos Sébastien Ogier i Vincent Landais, i un recorregut pràcticament inalterat en vers l’edició anterior.
Un bucle de 4 trams, a tocar amb la frontera eslovena, es disputava en dues ocasions, matí i tarda, generant així els 130,18 km competitius al llarg de 8 proves especials que els organitzadors disposaven sobre el programa, una corda que els més matiners començarien a donar per conclosa amb el retorn al punt de sortida, la Fira de Zagreb, a partir de quan passessin 9 minuts de les 8 del vespre, havent d’estar tots aquells que prosseguissin amb la competició en el recinte del parc tancat abans de les 11 de la nit.
Gràcies a que la traçada s’anava embrutant amb el pas dels participants, Sébastien Ogier i Vincent Landais tancaven la primera passada pel bucle matinal amb 3 victòries de tram sobre 4 possibles, sent la restant, en la cronometrada més longeva de la jornada i de l’edició, per a Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.
Tot i aquest excels rendiment dels líders de la provisional del certamen, aquests patien una punxada en una compressió a la recepció d’un salt en el transcurs de la segona prova especial, incidència que els obligava a aturar-se en el transcurs de la competició i canviar la roda afectada, una maniobra que els suposava soncedir quelcom més de minut i mig de temps en vers la formació belga de Hyundai, així com el lideratge que també recalava en mans dels pilots de la marca coreana.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen també punxaven en aquesta segona prova especial i els finlandesos concedien gairebé 2 minuts, amb el que el ral·li es posava costa amunt per als responsables de Toyota, doncs en senyal de respecte i esportivitat per la malaurada baixa per defunció de Craig Breen, aquests decidien que només 2 dels seus 3 autos puntuarien en el campionat de constructors en la ronda croata, sent aquests el dels francesos i el dels finlandesos, guanyadors de les 2 últimes edicions del ral·li i els més ben classificats entre les seves files en la provisional del certamen.
Així doncs, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe retornaven a la capital croata liderant la classificació gràcies a acumular 2 segons millors registres i 1 victòria de tram al llarg d’aquest primer bucle, uns resultats que els hi donaven un marge de 16,1 segons en vers Elfyn Evans i Scott Martin, els descartats per Toyota i després de que els britànics tinguessin un inici de ral·li de menys a més, i en el que només aconseguien batre a la parella belga en la quarta i última prova especial matinal. Ott Tänak i Martin Järveoja tancaven provisionalment les posicions de podi a 22,2 segons dels líders, tot intentant trobar respostes a la seva manca de ritme i per 12,7 segons de coixí amb Esapekka Lappi i Janne Ferm.
A la represa Sébastien Ogier i Vincent Landais es tornaven a imposar en la primera prova especial del bucle, mentre que en la següent i més longeva, el registre de referència era aquell que aconseguien Esapekka Lappi i Janne Ferm, amb el què la parella finlandesa, gràcies a arriscar en la munta de pneumàtics, es feia amb un lloc en les posicions de podi en detriment d’Ott Tänak i Martin Järveoja.
Alhora, gràcies a esdevenir els tercers més ràpids, Sébastien Ogier i Vincent Landais aconseguien immiscir-se en la pinça dels 5 primers classificats, si bé a 44,0 segons dels estonians i a 1 minut i 15,4 segons dels líders belgues.
Les distàncies entre els bàltics d’M-Sport i els nòrdics de Hyundai eren curtes però i en la setena cronometrada del ral·li, eren els del cotxe decorat amb un brau vermell els qui aconseguien establir el temps més baix, gràcies al qual Ott Tänak i Martin Järveoja recuperaven la plaça recentment perduda per 1,5 segons de marge.
Elfyn Evans i Scott Martin tancaven l’etapa amb la seva primera victòria de tram i gràcies a batre als líders per tercera vegada al llarg de les 4 especials del bucle post meridional, els britànics entraven en règim de parc tancat a 5,7 segons del lideratge de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Ott Tänak i Martin Järveoja, tercers a 30,0 segons del registre de la parella belga, eixamplaven tímidament el seu marge en vers Esapekka Lappi i Janne Ferm fins als 3,4 segons, mentre que Sébastien Ogier i Vincent Landais, que patien una nova punxada en la darrera especial de la jornada, rebien 1 minut de sanció quan aquests ja estaven en el recinte firal de Zagreb, un cop que els comissaris havien comprovat que el copilot cors no s’havia cordat adequadament el seu arnés després d’haver hagut de baixar a canviar la roda al matí, un sobre càstig que els feia descendre fins a la setena posició, deixant el cinquè lloc per a Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, qui fitxaven a 1 minut i 52,1 segons dels líders.
Poc més de mitja hora després del trenc d’alba, concretament a 2 quarts i 1 minut de 7 del matí del dissabte 22 d’abril, la competició es reprenia amb la segona etapa del ral·li. Novament un bucle de 4 trams a tocar de la frontera eslovena es programava en dues ocasions, matí i tarda, si bé en aquesta ocasió les proves especials es dirgien vers la costa adriàtica, el que comportava que l’enllaç fins a Zagreb esdevingués d'uns 150 km de distància. 8 proves especials cronometrades doncs, que afegien 116,60 km competitius al programa, distància lleugerament inferior a la de l’etapa anterior, i que conclourien amb el retorn al punt d’eixida en passar 1 minut de 2 quarts d’11 de la nit, tancant-se el parc tancat a 1 quart de 2 de la matinada de l’endemà diumenge.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen iniciaven la jornada sabatina amb una victòria de tram, mentre que els líders belgues duplicaven distàncies en vers els seus rivals britànics al llarg dels 23,76 km cronometrats d’aquesta especial inaugural.
La ratxa dels finlandesos trobaria continuïtat al llarg del bucle matinal, qui el completaven amb 2 millors temps més, així com un segon millor registre rere els seus companys d’equip Sébastien Ogier i Vincent Landais.
L’altra cara de la moneda era per Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Els belgues, després d’aconseguir eixamplar en unes tímides dècimes de segon les distàncies en vers Elfyn Evans i Scott Martin en la segona prova especial sabatina, en la següent aquests sortien despedits cap a l’esquerra en tallar un revolt de dretes, amb tan mala fortuna que hi picaven contra un tub de formigó que els hi destroçava la seva roda posterior esquerra deixant-los fora de concurs.
Així doncs, Elfyn Evans i Scott Martin prenien les regnes de la classificació per davant d’Ott Tänak i Martin Järveoja, així com d’Esapekka Lappi i Janne Ferm, trobant-se el segon dels Puma Rally1 Hibrid, el pilotat pel cors Pierre-Louis Loubet i el belga Nicolas Gilsoul, en quarta posició després de que els francòfons d’M-Sport aconseguissin superar a Takamoto Katsuta i Aaron Johnston en la classificació provisional.
Completant un bucle matinal amb anades i vingudes de segons, Elfyn Evans i Scott Martin retornaven a la capital croata liderant la taula provisional per 22,6 segons de marge amb Ott Tänak i Martin Järveoja, distància que s’eixamplava fins als 44,8 segons si aquesta es mesurava en vers el temps d’Esapekka Lappi i Janne Ferm. Tanmateix, i gràcies a la victòria de tram aconseguida en la quarta prova especial, Sébastien Ogier i Vincent Landais s’immiscien en la pinça dels 5 primers classificats en detriment de Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, fitxant a 2 minuts i 8,3 segons del temps dels seus companys d’equip britànics i a tan sols 1,4 segons de Pierre-Louis Loubet i Nicolas Gilsoul.
A la represa Sébastien Ogier i Vincent Landais tornaven a esdevenir els homes més ràpids del parc tancat i el provençal i el cors prenien la quarta plaça al cors i al belga d’M-Sport, mentre que en la següent especial era el torn de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, qui en aconseguir aturar el cronòmetre rere l’escratx d’Ott Tänak i Martin Järveoja, aquests també aconseguien prendre la posició al segon dels Ford Puma i passar així a tancar la pinça dels 5 primers classificats.
Sense abandonar als estonians que pilotaven el prototip del preparador britànic, després d’haver retallat notablement les distàncies en vers els líders en les dues primeres proves especials de la tarda, aquests les deixaven en 12,5 segons a manca d’unes altres 2 cronometrades per completar l’etapa, obligant als britànics de Toyota a forçar el seu ritme sense que aquests no sàpiguessin com millorar els seus registres.
Dues cronometrades en les que els millors temps tornaven a ser obra de Sébastien Ogier i Vincent Landais i de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen respectivament, estabilitzant-se així les distàncies entre les dues formacions de Toyota. Alhora, entre els dos pretendents a victòria, les diferències s’eixamplaven gràcies a que el fre de mà del Ford Puma Rally1 Hibrid s’avariava, donant aire als líders.
Així doncs, després d’una jornada plena d'altibaixos, Elfyn Evans i Scott Martin ingressaven en el parc tancat de Zagreb liderant la classificació provisional per 25,4 segons de marge amb Ott Tänak i Martin Järveoja i per 55,4 segons amb Esapekka Lappi i Janne Ferm. Sébastien Ogier i Vincent Landais restaven en quarta posició a 1 minut i 49,4 segons del temps dels seus companys d’equip i per 2,0 segons de coixí en vers els campions del món en vigència, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen.
A 2 quarts de 6 del matí del diumenge 23 d’abril de 2023, l’activitat competitiva es reprenia en el recinte firal per tal de poder-hi celebrar la cerimònia de podi a 2 quarts de 4 de la tarda de la mateixa jornada. Un bucle de 2 trams es disputava en dues ocasions, si bé el reagrupament per a les assistències no es programava fins just abans del “Power Stage”, sent aquest remot a la vila Kumrovec. En total 54,48 km per a les 53 formacions participants que restaven en el parc tancat croat.
Les 3 formacions de Toyota establien els 3 millors temps en la cronometrada inaugural dominical, el que per una banda permetia als líders distanciar-se dels seus principals rivals en la cursa per la victòria, i d’una altra suposava l’intercanvi de posicions entre finlandesos i francesos.
Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen seguien marcant un ritme superior entre els primers classificats i els campions finlandesos en acumular un segon millor temps i una segona victòria de tram en la segona passada per la cronometrada inaugural de l’etapa, aquests es feien forts en la quarta posició assolida.
Entretant, dels 5,1 segons que Elfyn Evans i Scott Martin aconseguien afegir en vers Ott Tänak i Martin Järveoja en l'especial inaugural dominical, aquests en concedien 2,4 segons en les dues següents en passar a administrar les distàncies.
Ja en la cronometrada final del premi, en l'anglicisme imposat pels mitjans “Power Stage”, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe repetien la victòria de tram que els pilots havien assajat hores abans, i els belgues en establir un temps 1,8 segons inferior, aquests s’adjudicaven els 5 punts extra per davant dels Toyota de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, de Sébastien Ogier i Vincent Landais i de Takamoto Katsuta i Aaron Johnston.
Sense més especials cronometrades en el programa, els 48 equips participants que aconseguien completar el recorregut feien cap al parc tancat de la Fira de Zagreb, on a 2 quarts de 4 de la tarda del diumenge 23 d'abril de 2023 s’hi celebrava la protocolària cerimònia del podi. Elfyn Evans i Scott Martin s’alçaven amb la victòria en recórrer els 301,26 km cronometrats de l’itinerari en un temps de 2 hores 50 minuts i 54,3 segons, registre que rebaixava en 27,0 segons el temps acumulat per Ott Tänak i Martin Järveoja i en 58,6 segons el d’Esapekka Lappi i Janne Ferm.
Sortint a nedar i guardar la roba, Lappi-Ferm aconseguien el darrer graó del podi.
Yohan Rossel i Arnaud Dunand iniciaven el seu concurs a l’esdeveniment croat imposant-se en categoria WRC2 en les 2 primeres proves especials del programa, un rendiment que els hi donava un marge de més de mig minut en vers als seus compatriotes Nicolas Ciamin i Yannick Roche, així com els russos Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov.
L’amplitud del marge al capdavant de la classificació, permetia als pilots de Citroën relaxar el seu ritme en les dues últimes proves especials abans de passar per les assistències del recinte firal de Zagreb, mentre que Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, amb una victòria parcial de tram i un segon millor temps rere Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen, aquests prenien la segona posició a Nicolas Ciamin i Yannick Roche per 1,2 segons i ingressar en el descans de mitja etapa a 29,7 segons dels líders.
Les alternàncies es tornaven a presentar al llarg de l’escull post meridional i les distàncies entre els 3 primers classificats amb prou feines experimentaven canvis rellevants, amb el què Yohan Rossel i Arnaud Dunand entraven al parc tancat de Zagreb amb 36,7 segons de marge vers Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov i 42,1 segons amb Nicolas Ciamin i Yannick Roche.
Ja sobre les cronometrades que conduïen cap a la Costa Adriàtica, Nicolas Ciamin i Yannick Roche aconseguien recuperar la segona posició de la provisional, gràcies a establir el temps de referència de la classe, a bord del seu Volkswagen Polo GTi R5, en les dues darreres proves especials de l’escull matinal, un guany que es perdia en tan bon punt es reprenia la competició després de passar per les assistències de Zagreb, quan la parella francesa accidentava el seu cotxe alemany.
La baixa dels francesos deixava a Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen en tercera posició, si bé aquests es trobaven a prop d’1 minut dels seus companys de carpa russos, Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, qui en avesar-se a les victòries de tram al llarg del segon bucle sabatí, 3 millors temps sobre 4 possibles, ingressaven en el parc tancat emplaçat a la capital croata a 11,5 segons del lideratge de Yohan Rossel i Arnaud Dunand. Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen eren tercers a 1 minut i 22,2 segons.
Unes distàncies curtes que elevaven les emocions de cara a la jornada dominical. Yohan Rossel i Arnaud Dunand responien perfectament a la pressió dels russos i els líders s’imposaven en les dues passades per la cronometrada inaugural de l’etapa, alhora que aquests aturaven el cronòmetre per davant dels aspirants a la seva anhelada primera posició en l’especial del premi, amb el que la parella s’adjudicava la victòria per 16,1 segons de marge en vers Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov i per 1 minut i 27,5 segons amb Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen.
Yohan Rossel aconseguia la segona victòria de la temporada en la seva segona participació, un excels rendiment que donava al pilot occità el lideratge provisonal del certamen amb un total de 53 punts, 9 més que no pas el finlandès Emil Lindholm, qui comptava amb una participació més al llarg de la temporada. Nikolay Gryazin, novament segon, escurçava distàncies amb l’absent Oliver Solberg.
Atacant divendres al matí i diumenge, Rossel-Dunand s’enduïen la victòria a Croàcia.
En la subcategoria Challenger la victòria era de nou per a Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov, mentre que entre aquells que llur documentació indicava que feia més de 50 anys de la seva data de naixement, el guardó era per a l’unitat familiar, pare i filla, conformada per Armin i Ella Kremer.
Amb la majoria d’inscrits del certamen júnior engruixant la llista oficial del certamen WRC3, ambdues categories corrien sorts paral·leles. Els francesos Laurent Pellier i Marine Pelamourgues s’immiscien en una lluita molt tancada amb els irlandesos William Creighton i Liam Regan. Amb dues victòries de tram i dos segons millors temps per a les dues parelles, aquestes retornaven al parc d’assistències de Zagreb ocupant les dues primeres posicions i separades en 14,9 segons favorables als gals, mentre que els gallecs Roberto Blach i Mauro Barreiro eren tercers a 1 minut i 26,9 segons dels líders.
En tornar sobre les 4 cronometrades del bucle, William Creighton i Liam Regan s’avesaven a les victòries de tram i els irlandesos es feien amb la primera posició provisional a les primeres de canvi per tal d’anar-se’n a descansar amb 9,0 segons de marge amb Laurent Pellier i Marine Pelamourgues. Roberto Blach i Mauro Barreiro patien un accident en la primera especial de la tarda i el seu lloc en les posicions de podi passava a ser per al paraguaià Diego Domínguez i el canari Rogelio Peñate, qui tancaven l’etapa a la sideral distància de 3 minuts i 5,1 segons i per una mica més de mig minut en vers Raúl Hernández i Rodrigo Sanjuán.
Les expectatives d’un duel trepidant en la lluita per la victòria de la classe però, perdien tots els seus enters quan en la primera prova especial sabatina William Creighton i Liam Regan havien d’abandonar l’etapa per accident, una baixa que permetia a una formació irlandesa, la formada per Eamonn Kelly i Conor Mohan, aconseguir la darrera posició de podi en tan en quan el canari Raúl Hernández i el madrileny Rodrigo Sanjuán completaven el tram sobre el disc de fre.
Tot i els més de 3 minuts de marge al capdavant de la classificació, Laurent Pellier i Marine Pelamourgues tancaven el bucle matinal amb dues victòries de tram més que els hi donaven 2 punts extra en el certamen júnior, assolint un marge que superava els 4 minuts al capdavant de la taula.
Així doncs, tot semblava estar dat i beneït per als francesos en arribar a les assistències equatorials de la jornada sabatina, però en aquest esport no tot depèn de l’esforç i de la traça dels pilots, sino que la mecànica també és un factor clau. Una avaria en un cilindre impedia als líders rendir com havien fet fins llavors i aquests veien com de mica en mica el seu marge s’anava extingint, fins al punt d’ingressar en el parc tancat de Zagreb amb 1 minut i 34,2 segons de marge en vers els belgues Tom Rensonnet i Loïc Dumont i 2 minuts i 4,5 segons amb Eamonn Kelly i Conor Mahon, després que Diego Domínguez i Rogelio Peñate també cursesin baixa en la primera cronometrada de la tarda.
Sense poder tocar el bloc del motor, els segons seguien escapant-se paulatinament per als líders mentre que els recuperats William Creighton i Liam Regan tornaven a marcar el ritme a seguir. A manca de 2 cronometrades per a completar l’itinerari, l’avaria en el propulsor dels francesos esdevenia terminal i els líders havien d’abandonar la competició, mentre que amb un altre problema de motor, els belgues Tom Rensonnet i Loïc Dumont veien com el lideratge passava a mans d’Eamonn Kelly i Conor Mohan.
En una darrera especial de tràmit, en la que William Creighton i Liam Regan aconseguien un altre punt extra arran d’una nova victòria de tram, uns altres irlandesos, Eamonn Kelly i Conor Mohan dedicaven emocionats la seva victòria al recentment difunt compatriota Craig Breen, completant el recorregut amb un avenç de 30,8 segons per sobre de Tom Rensonnet i Loïc Dumont, les dues úniques formacions que no havien de recórrer al superal·li per tal de completar l’itinerari. Els gallecs Roberto Blach i Mauro Barreiro esdevenien tercers a 36 minuts i 56,2 segons dels vencedors; tres primeres posicions que també es feien extensibles en el certamen WRC3.
A efectes de campionat, William Creighton afegia 10 punts en el seu comptador particular gràcies als trams que l’irlandès aconseguia guanyar, distanciant-se en 5 punts més del seu principal rival en la cursa pel títol, el francès Laurent Pellier. Amb els seus primers punts en el certamen, Eamonn Kelly es situava en tercera posició a 4 punts del seu predecessor.
En quan al WRC3, Diego Dominiguez es mantenia al capdavant de la classe després d’haver guanyat a Mèxic, si bé el seu marge es reduïa fins als 9 punts en relació a William Creighton i Tom Rensonnet.
En un ral·li ple d’incidents, Kelly-Mohan guanyaven ambdues classes
La victòria que aconseguia Elfyn Evans a Croàcia, la primera d’ençà que els pilots es posaren als comandaments d’un auto híbrid a l’inici de la temporada anterior, permetia al pilot gal·lès emparellar-se al capdavant de la classificació provisional amb el seu company d’equip francès Sébastien Ogier, restant el campió del món en vigència, Kalle Rovanperä, en tercera posició a 1 punt del lideratge compartit. Ott Tänak es recuperava del fiasco mexicà i restava a 4 punts
|
Punts |
Elfyn Evans
Sébastien Ogier
|
|
Kalle Rovanperä |
|
Ott Tänak
|
|
En senyal de respecte, Toyota no nominava a Elfyn Evans en el certamen de constructors, pel que la victòria corresponia al Ford Puma Rally1 Hibrid d’Ott Tänak i Martin Järveoja, un resultat que es veia complementat amb el 5è lloc de Pierre-Louis Loubet i Nicolas Gilsoul i que permetia a M-Sport ser la marca amb més punts, 35, a la sortida de Croàcia. Toyota amb 34 i Hyundai amb 32, sumaven puntuacions molt properes als de Dovenby Hall, i per tant la classificació pràcticament no s’alterava.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Hyundai
|
|
M-Sport |
|