Paddon-Kennard aconseguien la primera victòria neozelandesa al mundial de ral·lis.

El 36è Ral·li d'Argentina era la quarta ronda del calendari del campionat del món de ral·lis, la qual es presentava amb un programa composat per 18 proves especials cronometrades d'una corda de 364,68 km de distància i amb puntuabilitat pels certàmens de pilots, constructors, WRC-2 i WRC-3. El ral·li que portava fins a 36 equips a formalitzar oficialment la seva inscripció, s'iniciava el dijous 21 d'abril de 2016 amb 28 equips inscrits a la rampa de sortida, mentre que la conclusió de l'edició tenia lloc el diumenge 24 d'abril a la Villa Carlos Paz amb 23 equips participants presents.

Ogier-Ingrassia haurien d'esperar una altra edició per aconseguir la seva 1a victòria a l'Argentina.

Com venia sent habitual en les últimes proves del mundial, després de la celebració del tram de proves el dijous al matí, en el que els neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard aconseguien el millor registre, el mateix dia al vespre es celebrava una especial espectacle urbana. En el cas de la ronda sud-americana, la superespecial tenia lloc a Córdoba, on els francesos de Volkswagen Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien el millor registre ex-aequo amb els espanyols de Hyundai Dani Sordo i Marc Martí, compartint tots dos equips el liderat per una dècima de segon per sobre dels estonis Ott Tänak i Raigo Mõlder.

La competició s'ajornava fins l'endemà divendres al matí, moment en el que entraven en escena les especials genuines d'un ral·li, en concret es programaven 3 trams a doble passada més una altra superespecial espectacle que servia per tancar cadascun dels bucles en els que es dividia la competició.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia es mantenien en el liderat provisional en quan la parella provençal aconseguia marcar el millor temps en el primer tram de la jornada, gràcies a que sobretot els trams amb prou feines es netejaven de grava amb el pas dels participants, i per tant obrir pista o sortir quart no suposava gaire diferència. En la següent cronometrada, els seus companys d'equip finlandesos, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, aconseguien el millor temps i entraven en posicions de podi, mentre que Hayden Paddon i John Kennard amb el seu segon segon millor temps consecutiu s'acostaven molt a la posició líder que seguia estant en mans dels campions mundials provençals.

Ja en el tercer tram del divendres es va produir el relleu en el liderat, quan Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila tornaven a aconseguir el millor temps just per davant de la parella neozelandesa de Hyundai i dels seus companys d'equip francesos, amb el que els dos equips de Volkswagen s'intercanviaven posicions i els oceànics restaven inamobibles en la segona. D'altra banda Dani Sordo i Marc Martí cedien prop de mig minut en aquesta tercera especial per un problema amb els pedals del seu i20 WRC i perdien el contacte amb les posicions de privilegi, mentre que als seus companys d'equip belgues, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, el ral·li els hi anava molt pitjor, figurant ja en vintena posició i a gairebé 7 minuts dels líders, amb un cotxe que els hi havia estat donant problemes des del tram de proves amb aturades sobtades del motor, malgrat aixó, la curta distància de la superespecial espectacle que tancava el bucle matinal, va ser un aliada per a que els belgues aconseguissin el seu primer escratx a la cita.

Ott Tänak i Raigo Mõlder eren les primeres víctimes del ral·li, quan una averia en el seu alternador un cop havien completat la quarta especial del ral·li, tercera de la jornada, els impedia participar en l'especial espectacle i els obligava a optar per la fórmula del Rally-2 per tal de seguir competint l'endemà dissabte a costa de rebre 7 minuts de penalització per cada tram no celebrat.

En tornar a passar per les cronometrades matinals, Hayden Paddon i John Kennard escurçaven distàncies als líders en marcar el millor temps en la primera especial del bucle, mentre que en la segona i tercera els finlandesos tornaven a obrir forat en aconseguir marcar-hi l'escratx.

D'altra banda, per darrera seu es lluirava una batalla tancada per la segona plaça entre els seus companys d'equip, els francesos Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i els neozelandesos de Hyundai Hayden Paddon i John Kennard. Primer els campions mundials superaven als oceànics per 8 dècimes de segon al terme de la sisena especial cronometrada, mentre que en l'últim tram del dia, els oceànics recuperaven la segona posició per 6 dècimes de segon. Una distància ínfima tot i la curta distància de la superespecial espectacle, en la que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien marcar el millor temps i fer entrada al parc tancat de la Villa Carlos Paz a 7,9 segons de Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, líders provisionals del ral·li, i amb 3,5 segons de marge vers Hayden Paddon i John Kennard, tercers. Sense fer massa soroll, els noruegs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger eren quarts classificats a 25,7 segons dels seus companys líders, mentre que Dani Sordo i Marc Martí eren cinquens a 49 segons.

El programa sabatí, corresponent a la segona jornada del ral·li, estava format per 6 proves especials de 157,82 km cronometrats, en els que el factor obrir pista si cobrava especial importància, el que mica en mica va anar diluint les opcions de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, que en virtut de líders provisionals del campionat de pilots, havien d'obrir pista al llarg de les dues primeres jornades de competició. Hayden Paddon i John Kennard s'imposaven en les dues primeres especials del programa, el que els servia per una banda per superar a la parella francesa de Volkswagen en la general, i per una altra acostar posicions amb la parella líder finlandesa, els quals marcaven el millor temps en el tercer i últim tram del bucle matinal per reestablir les distàncies.

En la represa, un cop fet el pertinent pas per les assistències, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila seguien obrint forat amb l'escratx en el quart tram del dia, repetició del primer, peró en la cinquena especial cronometrada els líders veien com després de tocar una pedra, la suspensió frontal del seu Volkswagen Polo R WRC es trencava i enviava a la parella finlandesa fora de la pista patint un espectacular accident. Aquest incident situava com a líders als neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard, els quals a més a més s'anotaven el temps més baix en aquesta especial, i a més a més permetia entrar en les places de podi als seus companys d'equip noruegs Andreas Mikkelsen i Anders Jæger.

Precisament la parella noruega celebrava la plaça de podi recentment adquirida imposant-se en la sisena i última especial del programa, escratx que també els servia per desfer-se en parcialment de la pressió que començaven a exercir la parella de Hyundai formada pel càntabre Dani Sordo i el català Marc Martí, els quals al llarg de les dues passades per l'especial més llarga del dia i del ral·li, havien aconseguit escurçar distàncies amb els seus precessors.

Així doncs s'arribava a la neutralització de la segona etapa, amb Hayden Paddon i John Kennard al capdavant de la taula de temps provisional amb gairebé mig minut de marge, 29,8 segons, vers els campions mundials Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger tancaven les places amb dret a "champagne" el diumenge a 44,3 segons dels líders i amb 17,7 segons de marge vers el i20 WRC de Dani Sordo i Marc Martí.

La tercera i última jornada del ral·li argentí estava formada per només dos trams, els mítics "El Cóndor" i "Giulio Cesare", pels quals s'hi passava en dues ocasions pel primer i només en una pel segon, amb els que s'afegien els últims 55,28 km cronometrats al recorregut. El primer d'ells es celebrava amb una boira força densa en certs punts, el que complicava en escreix el pilotatge dels participants. Els estonis reenganxats Ott Tänak i Raigo Mõlder hi marcaven el millor registre, mentre que els líders neozelandesos veien com el motor del seu i20 WRC s'aturava en dues ocasions i cedien 7,4 segons vers els seus més directes perseguidors.

A Giluio Cesare, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia hi aconseguien el millor temps del tram, retallant en 19,8 segons les distàncies vers Hayden Paddon i John Kennard, que es seguien manifestant contrariats pel malfuncionament del seu cotxe que els obligava a pilotar fent equilibris. Aquest escratx dels provençals situava a la parella de Volkswagen a només 2,6 segons dels neozelandesos, que malgrat afrontar la tercera i última especial cronometrada, corresponent al Power Stage, sense assistències, la parella líder de Hyundai s'entregava en cos i ànima en una especial en la que hi havia dedicat un parell de setmanes en la seva preparació per aconseguir-hi el millor temps i de retruc guanyar el ral·li.

Hayden Paddon i John Kennard esdevenien així en els primers pilots neozelandesos en guanyar un ral·li del mundial en completar el recorregut en un temps total de 3 hores 40 minuts i 52,9 segons, 14,3 segons menys que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, que veien novament com la victória en terres argentines se'ls hi seguia ressistint. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger tancaven el podi a 1 minut i 5,2 segons dels guanyadors davant l'actitud conservardora de Dani Sordo i Marc Martí, els quals rebutjaven assumir riscs per tal d'aconseguir sumar punts en el campionat.

Mikkelsen-Jæger completaven el podi davant el conservadorisme de Sordo-Martí.

Entre els inscrits en el campionat WRC-2 el pilot peruà Nicolás Fuchs i el seu copilot argentí Fernando Mussano iniciaven el seu concurs en el ral·li imposant-se consecutivament en les tres primeres proves cronometrades, el que els hi conferia un marge proper al minut vers els segons classificats. Tot aquest avantatge s'esbaïa en la quarta cronometrada quan la parella sud-americana es quedava sense direcció assistida en el seu Škoda Fabia R5. El qatarí Abdulaziz Al-Kuwari i l'irlandès Killian Duffy, amb un altre cotxe de la marca txeca, prenien llavors la primera posició, per conservar-la fins al reagrupament de mitja jornada. A la represa, una punxada en una roda frontal en el cotxe de Nicolás Fuchs i Fernando Mussano, conferia més marge de confiança a la parella arabo-europea, la qual entrava al parc tancat amb un marge proper als dos minuts.

Les distàncies es mantenien més o menys neutres al llarg de les primeres proves especials del dissabte entre els classificats en les primeres posicions, fins que en la quarta cronometrada els líders volcaven en un revolt d'esquerres perdent-hi gairebé 10 minuts. Oportunitat que permetia a Nicolás Fuchs i Fernando Musssano tornar a liderar la cita amb més de 3 minuts de coixí vers els seus més immediats perseguidors, els polonesos Hubert Ptaszek i Maciej Szczpaniak. Les abultades distàncies assolides fins al moment i els pocs quilòmetres cronometrats del diumenge no van produir apenes canvis, amb el que la parella sud-americana aconseguia la victòria, la primera de la temporada que els permetia acostar-se a les primeres posicions del certamen, dominat per llavors pel britànic Elfyn Evans.

Ral·li d'alts i baixos per a Fuchs-Mussano. o inaugural.

El veterà pilot francès Michel Fabre i el seu copilot Maxime Vilmot seguien traient petroli dels punts febles del campionat WRC-3, doncs la parella gala s'inscrivien a les proves del calendari que es celebraven fora del calendari paral·lel del mundial júnior, cites en les que no hi havia rivals inscrits i que per tant la única oposició amb la que contaven era una averia mecànica. La cita argentina no era una excepció i els pilots aconseguien la victòria, tercera de la temporada, amb la que la parella francesa es desenganxaven de la resta de la classificació que només havia participat al Monte-Carlo inaugural.

El veterà francès Michel Fabre seguia traient petroli dels punts febles del campionat WRC-3.

En el campionat reservat a pilots, malgrat que Sébastien Ogier no podia sumar una nova victória, el provençal comptava ja amb 4 podis en les 4 cites de la temporada, dues victòries i dues segones places, amb el que el seu liderat s'elevava ja fins als 96 punts. Hayden Paddon per la seva banda, amb la seva primera victòria, s'eregia com l'oposició més directa a 39 punts del líder, superant al pilot norueg Mads Østberg, entre d'altres, que baixava fins al tercer graó provisional.

Pilot

Punts

Sébastien Ogier

96

Hayden Paddon

57

Mads Østberg

52

En quan a l'apartat reservats als constructors, Volkswagen mantenia les distàncies intactes amb els seus principals rivals en la lluita pel campionat, Hyundai, gràcies a que totes dues marques aconseguien la mateixa puntuació a la prova sud-americana. Per la seva banda, el preparador britànic M-Sport s'emportava 16 punts que li permetien conservar la tercera posició davant l'amenaça que començava a esdevenir el segon equip dels Hyundai.

Constructor
Punts

Volkswagen

117

Hyundai

81

M-Sport

62