Amb aquesta Lancia sumava 10 victòries consecutives al mundial de ral·lis .
Amb el centre neuràlgic situat a la ciutat d'Ajaccio, el 26 d'abril de 1989 hi finalitzava el 33è Tour de Corse. Cinquena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, la qual es presentava amb quatre jornades de competició, 33 trams cronometrats per davant i 629,01 km de recorregut; una distància que els 79 equips participants dels 85 que prèviament havien formalitzat la seva inscripció havien de superar. D'aquests equips, 39 van ser capaços de completar la cita d'asfalt, la qual entregava punts en els certàmens de pilots, constructors i de producció.
Les condicions climatológiques de la tercera jornada van reduir les opcions de Chatriot-Perin.
Si bé en les jornades prèvies planava el temor que la cita corsa s’arribés a cancelar degut a les tensions polítiques i les vagues que podien complicar l’arribada del material a l’illa del Mediterrani, finalment aquesta situació no es va produir i l’esdeveniment es va acabar celebrant amb total normalitat.
La primera etapa del programa era curta, formada per 4 trams cronometrats d’una corda total competitiva de 64,93 km de distància, que amb sortida del parc tancat d’Ajacció a 3 quarts d’11 del matí, el retorn es produïa a la mateixa ciutat gairebé 4 hores més tard. El primer tam del programa oficial només tenia 2,86 km de distància, una corda prou curta com per a que les diferències no fossin significatives i així els dos Lancia Delta Integrale pilotats per Didier Auriol i Bernard Occelli i per Bruno Saby i Daniel Grataloup, aquest segon confiat en mans de l’importador francès de la marca, hi empataven a l’escratx per 1 segon de marge amb els Toyota Celica GT-4 de Juha Kankkunen i Juha Piironen, de Carlos Sainz i Luis Moya i un tercer Lancia Delta Integrale, aquest amb caràcter oficial i dels també francesos Yves Loubet i Jean-Marc Andrié.
En la següent prova especial, de gairebé 20 km de distància, François Chatriot i Michel Perin s’imposaven amb el seu BMW M3 i aquests accedien a la primera posició provisional tot aprofitant unes condicions seques molt favorables al seu potent cotxe de propulsió. Els líders repetien resultat en la tercera prova especial del dia, mentre que Bruno Saby i Daniel Grataloup patien un problema elèctric amb el cablejat del seu cotxe que deixava sense guspira un cilindre i s’endarrerien a final de tram en 2 minuts, un retard al que s’hi afegien 9 minuts més de penalització, 1 minut per sota del límit per a l’exclusió, a causa de la conseqüent reparació, amb el que la parella quedava força despenjada a les primeres de canvi.
La jornada es completava amb un millor temps dels guanyadors de l’edició anterior, és a dir, Didier Auriol i Bernard Occelli, els quals recuperaven la primera posició per només 1 segon de marge amb els seus compatriotes François Chatriot i Michel Perin. Yves Loubet i Jean-Marc Andrié completaven les posicions de podi a 12 segons dels seus companys de formació a l’entrada del parc tancat d’Ajaccio a partir de 2 quarts de 3 de la tarda, mentre que els italians Gianfranco Cunico i Massimo Sghedoni restaven a les portes del mateix a 39 segons del lideratge i per 10 segons de marge amb el BMW M3 de Bernard Béguin i Jean-Bernard Vieu i 11 amb el Toyota Celica GT-4 de Carlos Sainz i Luis Moya, molt perjudicats per les elevades temperatures ambientals que els obligaven a desajustar les suspensions del seu cotxe per tal de no degradar en excés els seus pneumàtics.
La segona etapa del ral·li era la més llarga de totes en quan en el seu programa hi figuraven 11 proves especials de 203 km de distància, uns trams que conduïen als 69 equips que havien aconseguit superar l’etapa anterior des d’Ajaccio fins a Alba Serena, al nord-est de l’illa, sent la sortida del parc tancat a partir de les 8 del matí i l’arribada a 2 quarts de 8 del vespre. Les 4 primeres proves especials servien per creuar l’illa d’oest a est, arribant així al reagrupament de Porto Vecchio, mentre que les 5 següents creuaven l’illa de sud a nord per la seva zona central per tal d’arribar a Corte, des d’on retornarien cap a la costa per anar a trobar Alba Serena mitjançant dos trams cronometrats més.
François Chatriot i Michel Perin s’imposaven en la primera prova especial del dia, i en superar per 9 segons el registre de Didier Auriol i Bernard Occelli, els pilots del BMW M3 preparat per Prodrive accedien de nou al lideratge de la taula provisional de l’edició. D’altra banda Yves Loubet i Jean-Marc Andrié perdien 3 minuts i mig a causa d’una punxada en aquesta primera prova especial amb el què tot el pes de Lancia queia sobre les espatlles del pilot de Montpeller i el copilot de Canes. Tanmateix el forat que deixaven en el podi els pilots de Lancia, passava a estar ocupat per un altre BMW M3, el de Bernard Béguin i Jean-Bernard Vieu, guanyadors de l'edició de 1987 i autors del segon millor temps ex-aequo a 9 segons dels seus companys d’estructura.
Les condicions eren favorables pel BMW M3 dels líders i aquests amb 2 escratxs més i un segon millor temps empatats amb els seus principals i pràcticament únics rivals, Didier Auriol i Bernard Occelli, feien cap al reagrupament de Porto Vecchio amb un marge de 13 segons vers els seus compatriotes de Lancia. Tanmateix en aquesta quarta i última prova especial del bucle matinal, Bernard Béguin i Jean-Bernard Vieu es deixaven prop de mig minut amb els homes més ràpids de l’especial, i si bé conservaven la tercera posició, aquests es trobaven ja a 1 minut i 31 segons dels seus companys d’equip i amb només 9 segons de marge amb Carlos Sainz i Luis Moya, els quals després de superar a Gianfranco Cunico i Massimo Sghedoni, figuraven ja en la quarta posició provisional.
A la represa de l’activitat als trams, la classificació es posava roent en quan Didier Auriol i Bernard Occelli aconseguien el registre de referència i retallaven 10 segons als líders, amb el què el nou gap era de tan sols 3 segons entre els dos aspirants a victòria, però els pilots de Lancia s’envirollaven en la cronometrada següent i tot l’esforç se n’anava per la borda en deixar-s'hi 19 segons amb els primers classificats, que per a més inri aconseguien aquest resultat a final de tram.
En les següents tres proves especials cronometrades fins arribar a Corte, François Chatriot i Michel Perin aconseguien 2 victòries parcials de tram més i 1 segon millor registre a 1 segon del temps de Carlos Sainz i Luis Moya, els més ràpids en la novena prova especial del dilluns, amb el que a Corte s’hi arribava amb 32 segons de diferència entre les dues formacions franceses, mentre que Bernard Béguin i Jean-Bernard Vieu conservaven la seva posició de podi per només 2 segons de diferència amb els espanyols de Toyota.
Paral·lelament, Gianfranco Cunico i Massimo Sghedoni tenien un accident de carretera en un sector d’enllaç, que per fer-la encara més grossa no era la que tocava en quan s'havien confòs en un encreuament previ. Si bé els mecànics aconseguien reparar el seu Ford Sierra RS Cosworth per a que els italians poguessin seguir competint, aquests s’endarrerien en 14 minuts i quedaven a 1 únic minut de l’exclusió, doncs el marge era de 10 minuts pel primer dia, i de 15 a partir del segon.
Un problema en la caixa de canvis dels respectius BMW M3 de François Chatriot i Michel Perin i de Bernard Béguin i Jean-Bernard Vieu van desencadenar els aconteixements en les dues últimes proves especials de la jornada. Per una banda Carlos Sainz i Luis Moya accedien a la tercera posició de podi, mentre que per una altra els líders perdien gairebé la meitat del coixí llaurat al llarg de l’etapa.
Completada l’activitat als trams i quan eren 2 quarts de 8 del vespre, els pilots participants començaven a entrar al parc tancat d’Alba Serena amb François Chatriot i Michel Perin al capdavant d’ells per 15 segons de diferència amb Didier Auriol i Bernard Occelli. Carlos Sainz i Luis Moya tancaven les posicions de podi a 2 minuts i 15 segons dels líders, mentre que els seus companys de formació finlandesos, Juha Kankkunen i Juha Piironen, també treien petroli dels problemes de Bernard Béguin i Jean-Bernard Vieu i els superaven en la darrera prova especial de la jornada per passar a ocupar la quarta posició a 25 segons dels espanyols i per 37 segons de marge amb la segona parella francesa de BMW-Prodrive.
La tercera etapa s’iniciava a les 9 en punt del matí del dimarts 25 d’abril, i aquesta tenia en el seu programa un total de 10 proves especials cronometrades de 181,49 km de distància, les quals portaven als participants des del nord-oest de l’illa fins al nord-est, previ retorn a Corte, per tal de completar l’activitat als trams a Calvi quan les manetes del rellotge indiquessin que eren 2 quarts de 7 de la tarda.
La pluja feia acte de presència i això donava volada als cotxes de tracció integral, Carlos Sainz i Luis Moya marcaven el millor temps en la primera especial del dia, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli retallaven 7 segons a François Chatriot i Michel Perin. Tanmateix en els dos mateixos equips rebien respectius disgustos, quan Bruno Saby i Daniel Grataloup havien d’abandonar al terme d’aquesta primera prova especial a causa d’una averia en l’embragatge, després de que aquests haguessin aconseguit remuntar fins a 38 posicions al llarg de dilluns i haguessin realitzat un total de 23 avançaments en tram, mentre que els belgues Patrick Snijers i Dany Colebunders, a bord d’un Toyota Celica GT-4 privat i de configuració anterior amb 80 kg de pes menys que els oficials, s’havien de retirar en trencar la transmissió del seu cotxe.
Juha Kankkunen i Juha Piironen aconseguien el seu primer escratx en la cronometrada següent, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli recuperaven la primera posició provisional. El ral·li es cobrava una altra víctima en aquesta segona prova especial del dia; la victòria que havien aconseguit una temporada abans en Grup N, donava el passaport a Pierre-Cesar Baroni i Michel Rousseau per a pilotar un Ford Sierra RS Cosworth oficial, en hores baixes, de Grup A. El pilot francès arrossegava un fort dolor des del moment d’inici del ral·li, al què els seus metges només hi podien donar resposta en forma de vendatges, en un instant, el dolor va ser tan intens que aquests van perdre el punt per a un canvi de marxa i els francesos patien una sortida de pista que els obligava a abandonar.
La primavera seguia mostrant el seu esplendor i en mantenir-se les condicions humides, Didier Auriol i Bernard Occelli van poder seguir traient suc a la seva tracció integral i arribar així al reagrupament de Corte amb 1 minut i 8 segons de marge i quan només s’havien celebrat 4 proves especials cronometrades. Carlos Sainz i Luis Moya es mantenien tercers a 54 segons del BMW M3 de François Chatriot i Michel Perin, mentre que Juha Kankkunen i Juha Piironen pressionaven per darrera als seus companys en acumular un temps 15 segons superior al que acreditaven els espanyols.
En el descens de Corte cap a la costa, els líders eixamplaven distàncies en les dues primeres proves del bucle, mentre que en la tercera i última abans del reagrupament de Saint Florent, François Chatriot i Michel Perin aconseguien invertir tendències en millorar la climatologia i gaudir d’una millor adherència. Alhora en aquesta prova, setena en el còmput de la jornada i vint-i-dosena del ral·li, Carlos Sainz i Luis Moya havien de renunciar a la competició en trencar el motor del seu cotxe, just quan aquests acabaven de perdre la plaça de podi en favor dels seus companys d’equip finlandesos.
En les tres últimes proves cronometrades de la jornada Didier Auriol i Bernard Occelli s’imposaven en dues d’elles, mentre que François Chatriot i Michel Perin ho feien en l’última d’elles, amb el que l’entrada al parc tancat de Calvi es produïa amb un gap d’1 minut i 23 segons entre els dos contendents. Juha Kankkunen i Juha Piironen eren còmodes tercers classificats, doncs si bé es trobaven a 3 minuts i 2 segons dels pilots de Lancia, els companys de formació d’aquests, Yves Loubet i Jean-Marc Andrié, eren quarts després del seguit d’abandonaments i problemes dels rivals a 2 minuts i 29 segons dels homes de Toyota.
Els 42 equips que havien arribat a Calvi, el dimecres 26 d'abril a partir de 2 quarts de 8 del matí emprenien el camí cap a la quarta i última etapa del ral·li, la qual a través de 8 trams cronometrats de 177,50 km de distància, servia per retornar-los fins a Ajaccio, centre neuràlgic i punt de sortida de l’edició.
Malgrat uns problemes de frens en el seu Lancia Delta Integrale, els de davant s’escalfaven molt en posar uns discs més grans, mentre que els posteriors quedaven absolutament freds, Didier Auriol i Bernard Occelli van seguir obrint bretxa al capdavant de la taula classificatòria provisional mentre que els seus companys d’equip, el local Yves Loubet i l’occità Jean-Marc Andrié buscaven protagonisme mediàtic esdevenint les llebres del dia.
Assolit un marge proper als 3 minuts a l'equador de l’etapa, un problema en el canvi va fer acte de presència en el Lancia dels líders. Sense temps material per a un reemplaçament de la caixa sense caure en penalitzacions, no quedava altra que anar xequejant-la sempre que fos possible i esperar que aquesta aguantés. Les distàncies es van escurçar entre el primer i el segon classificat, però finalment quan eren 2 quarts de 4 de la tarda Didier Auriol i Bernard Occelli entraven al parc tancat d’Ajaccio, moment en el què el 33è Tour de Corse es donava oficialment per conclòs, conservant la primera posició, amb el què la parella revalidava així la victòria de la temporada passada.
Els pilots de Lancia brindaven a la marca torinesa la seva desena victòria consecutiva en el campionat en completar els 626,92 km del recorregut programat en un temps de 7 hores 12 minuts i 39 segons, o el que és el mateix, en 1 minut i 57 segons menys que François Chatriot i Michel Perin, a qui la pluja i els problemes de canvi els obligaven a conformar-se amb la segona posició del podi. Juha Kankkunen i Juha Piironen ocupaven el darrer graó del mateix a 3 minuts i 50 segons dels guanyadors del ral·li.
Beneficiats pels abandonaments de molts dels favorits, Kankkunen-Piironen obtenien un podi.
Entre els cotxes de producció la lluita estava entre el Ford Sierra RS Cosworth de Jean-Pierre Manzagol i Georges Monti i el Sierra RS Cosworth 4x4 de Jean-Pierre Deriu i Noël Mariani, amb els Renault 5 GT Turbo d’Alain Oreille i Gilles Thimonier i de Claude Balesi i Jean-Paul Cirindini. Els primers s’imposaven en les 3 últimes cronometrades dominicals, mentre que els segons ho feien en la curta especial inaugural, amb el que Jean-Pierre Manzagol i Georges Monti entraven al parc tancat d’Ajaccio amb 24 segons de marge vers Alain Oreille i Gilles Thimonier.
En el viatge cap a Alba Serena al llarg del dilluns, els líders s’afermaven en la seva posició amb 8 victòries parcials de les 11 possibles, però en la darrera prova especial del dia, una averia en les seves suspensions posteriors, arruinava l’avenç dels locals que entraven al parc tancat sobre 3 rodes. Tanmateix, en els altres 3 trams cronometrats del programa, el temps de referència corresponia al Ford Sierra RS Cosworth 4x4 de Jean-Pierre Deriu i Noël Mariani, que en haver superat prèviament a Alain Oreille i Gilles Thimonier, assolien el lideratge de la classe per 1 minut i 21 segons amb els pilots del rombe.
Una tempesta just abans del reagrupament de Corte, en el transcurs de la quart tram del dimarts, endarreria a Jean-Pierre Deriu i Noël Mariani, produint-se un nou canvi en el lideratge de la categoria, sent en aquesta ocasió per a Alain Oreille i Gilles Thimonier, els quals malgrat tot no van poder contenir l’atac dels pilots del Ford, que a manca de 3 trams per a completar l’etapa recuperaven la posició.
Al llarg de la quarta i última etapa del programa, la taula es va posar roent quan un dels suports del motor del Ford Sierra RS Cosworth 4x4 dels líders es va trencar i un palier del Renault 5 GT Turbo dels aspirants també, amb el què les dues parelles franceses s’intercanviaven la posició en diverses ocasions. Finalment una sortida de pista de Jean-Pierre Deriu i Noël Mariani precipitava el resultat en favor d’Alain Oreille i Gilles Thimonier que guanyaven la categoria per davant dels seus compatriotes Claude Balesi i Jean-Paul Cirindini i de Jean-Pierre Manzagol i Georges Monti.
En clau de campionat, aquesta era la segona victòria d’Alain Oreille al llarg de la temporada després de l’aconseguida al Monte-Carlo inaugural, amb el què el pilot alsacià accedia a la segona posició del certamen 1 punt per darrera del belga Grégoire de Mevius.
Oreille-Thimonier aconseguien la victòria en els darrers
El pilot italià Massimo Biasion, absent de la cita corsa, es mantenia al capdavant de la general per pilots amb les tres victòries aconseguides en les tres proves en les que havia pres part. Didier Auriol per la seva banda aconseguia la seva primera victòria de la temporada, i segona en la seva carrera al mundial en el mateix escenari on l'havia aconseguit un any abans peró amb Ford que juntament amb la segona plaça marcada al Monte-Carlo permetia al pilot de Montpeller escalar fins la segona plaça de la provisional. Per darrera dels pilots de Lancia es vivia un triple empat entre els suecs Igvar Carlsson, guanyador de la ronda sueca inaugural, Stig Blomqvist i el finlandés Juha Kankkunen.
|
Punts |
Massimo Biasion
|
|
Didier Auriol |
|
Ingvar Carlsson
Stig Blomqvist
Juha Kankkunen
|
|
En el campionat de marques la situació de Lancia era immillorable, amb la quarta de quatre victòries possibles, Suècia no era puntuable en el campionat, victòria que sumant les 6 marcades en la temporada anterior suposava el "Grand Chelem" pels transalpins en aconseguir 10 victòries consecutives. Toyota per la seva banda pujava fins la segona plaça provisional gràcies a la tercera posició de Juha Kankkunen i Juha Piironen; BMW per la seva banda també guanyava posicions gràcies a la segona plaça de François Chatriot i Michel Perin, sent els grans perjudicats els japonesos de Mazda que de cop perdien dues places i veien com Renault, que tot i córrer amb cotxes de Grup N s'aocstaven a la seva posició.
Constructor |
Punts |
Lancia
|
|
Toyota
|
|
BMW |
|