Domini i victòria inapelable de François Delecour i Daniel Grataloup.
El dimarts 4 de maig de 1993 finalitzava a Ajaccio el 37è Tour de Corse, cinquena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, que amb puntuabilitat en els calendaris dels certàmens reservats a pilots, marques i producció, aconseguia atreure fins a 92 equips en la seva llista oficial d'inscrits. D'aquests, 85 van prendre la sortida des de la pertinent rampa, ubicada també a Ajaccio, el diumenge 2 de maig, per tal d'afrontar un recorregut format per 24 especials cronometrades de 556,42 km de distància, una corda que 44 dels equips participants aconseguirien completar.
Didier Auriol i Bernard Occelli no van trobar la sintonia necessària amb el seu cotxe.
L’edició del ral·li s’iniciava el mateix diumenge amb 8 proves especials en el seu programa, llur distància cronometrada s’elevava fins als 167,27 km. Amb inici a les 9 en punt del matí, el final de l’etapa s’anava a trobar a 2 quarts de 6 de la tarda a la mateixa capital insular, comptant amb el reagrupament de Baleone com a únic punt per a les assistències.
Entre els pilots de renom amoïnava la durabilitat dels pneumàtics, ja que per normativa FIA aquests havien de ser més estrets des de l'inici de la temporada i sovint s’havien d’emprar per a diverses especials en el mateix bucle, pel que les gomes es podrien ressentir en un asfalt abrasiu com era el cors, i més quan la distància promig dels trams rondava els 30 km, no sent estrany trobar-ne de més de 40 km. A més a més, si tenim en compte que les condicions climatològiques en plena primavera eren molt canviants, una especial podia estar perfectament seca i la següent humida, complicant encara més l’elecció dels compostos.
François Delecour i Daniel Grataloup s’imposaven en la primera especial del programa, de només 2,86 km de distància, i per tant en bona lògica els pilots francesos de Ford esdevenien els primers líders de l’edició per tan sols 1 segon de marge vers els seus compatriotes de Toyota Didier Auriol i Bernard Occelli i François Chatriot i Denis Giraudet, reduint a la seva vegada en 2 segons el record vigent des de 1991, establert per Carlos Sainz i Luis Moya i igualat la temporada següent pels guanyadors de l'edició, els francesos Didier Auriol i Bernard Occelli.
Els líders repetien resultat en la següent prova especial i es refermaven en la seva posició, mentre que Didier Auriol i Bernard Occelli es començaven a lamentar d’una manca de parell de motor en el seu cotxe i s’hi deixaven 14 segons amb els de Ford, sent els segons més ràpids a final de tram els italians Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, i Miki Biasion i Tiziano Siviero, qui després d’aquesta especial i per aquest ordre, passaven a ocupar les dues següents posicions al lideratge deixant als dos Toyota oficials en les posicions següents.
La tercera prova especial, la cronometrada que unia Vero amb Casaglione, era la reina de l’edició amb 44,15 km de lluita contra el cronòmetre. En ella, tot i patir una virolla i calar el motor del seu cotxe, el temps de referència tornava a estar signat per François Delecour i Daniel Grataloup, si bé en aquesta ocasió l’honor estava compartit amb Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, qui havien rebut millores en el seu motor procedents dels Alfa Romeo 155 del campionat italià de turismes.
Paral·lelament Miki Biasion i Tiziano Siviero s’endarrerien a la taula amb problemes de pneumàtics i permetien que Didier Auriol i Bernard Occelli tornessin a ocupar posicions de podi, mentre que François Chatriot i Denis Giraudet perdien prop d’1 minut per incident tot peculiar. A la sortida de l’especial un conat d’incendi es declarava en la part posterior esquerra del seu Toyota Celica Turbo 4WD, el que obligava als bombers a intervenir; aquests treien a tota pressa els pilots de l’habitacle alhora que cobrien el cotxe d’una pólvora verda per tal d’extinguir el foc. Un cop passat l’ensurt i sense haver de lamentar danys, els francesos prenien la sortida al tram trobant-se amb la desagradable sorpresa que l’intercomunicador s’havia trencat en la seva extracció precipitada, motiu pel qual els pilots s’havien de comunicar per signes.
Colin McRae i Derek Ringer, a bord de l’únic Subaru Legacy RS present a la cita corsa, eren també uns dels pilots amb problemes en aquesta especial llarga, quan els britànics s’envirollaven a la sortida d’un poble i colpejaven la part posterior del seu cotxe sense majors conseqüències.
En la quarta prova especial dominical, el clima primaveral aflorava i un ruixat agafava a tots els principals actors del ral·li amb pneumàtics de sec. François Delecour i Daniel Grataloup s’hi envirollaven en dues ocasions, però tot i això els líders hi aconseguien finalment la victòria parcial de tram. L’altra cara de la moneda eren Andrea Aghini i Sauro Farnocchia, els italians assestaven un fort cop a la part posterior del seu Lancia Delta HF Integrale i deixaven les suspensions de l’eix posterior un tan compromeses. L’incident endarreria en 48 segons a la parella transalpina, la qual baixava 3 posicions a la taula i permetia al tercer Toyota Celica Turbo 4WD present a la cita, en mans del local Yves Loubet i de Didier Breton, accedir a la tercera posició provisional per 1 segon de marge amb els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya.
Arribats a l’equador de l’etapa, l’electrónica del Toyota Celica Turbo 4WD de Didier Auriol i Bernard Occelli es canviava a Baleone, el que millorava el comportament del cotxe dels pilots francesos. La pluja seguia sorprenent a la gran majoria del parc tancat i en aquestes condicions Andrea Aghini i Sauro Farnocchia tornaven a patir una virolla que refredava molt els ànims de la jove parella italiana. François Delecour i Daniel Grataloup tornaven a ser els homes més ràpids en l’especial per davant de François Chatriot i Denis Giraudet i de Didier Auriol i Bernard Occelli, mentre que en la quarta posició a final de tram es produïa un triple empat entre Miki Biasion i Tiziano Siviero, Yves Loubet i Didier Breton, i Carlos Sainz i Luis Moya, amb el que la lluita per la darrera posició pel podi quedava inalterada.
Els líders marcaven el seu sisè escratx consecutiu del dia en la sisena prova especial del dia, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya en aconseguir-hi el tercer millor registre per darrera de François Chatriot i Denis Giraudet, passaven a ocupar aquesta mateixa posició a la general a 9 segons de Didier Auriol i Bernard Occelli. Si bé la ratxa de François Delecour i Daniel Grataloup s’acaba en la setena prova especial del programa, on els líders hi aconseguien el segon millor temps a 3 segons del temps de referència, no es podia dir el mateix de la formació de l’oval blau, doncs en aquesta ocasió l’escratx corresponia als seus companys Miki Biasion i Tiziano Siviero.
Just abans d’entrar al parc tancat d’Ajaccio els líders encara serien a temps d’aconseguir un altra victòria de tram, la setena de vuit possibles, amb el que la seva primera posició era inapelable, contràriament Didier Auriol i Bernard Occelli s’hi endarrerien en 16 segons a causa d’una punxada. Un aiguat feia perdre una mica més de minut i mig a Yves Loubet i Didier Breton, que d’aquesta manera perdien dos llocs a la taula provisional, mentre que molt més greus eren els problemes per a Miki Biasion i Tiziano Siviero, quan aquests havien de canviar l’embragatge del seu cotxe i la nova peça refusar entrar-hi, fent-los incórrer en una penalització d’11 minuts que arruinava les possibilitats a podi dels pilots.
Quan tocaven 2 quarts de 6 de la tarda, els pilots començaven a entrar al parc tancat d’Ajaccio, moment en que François Delecour i Daniel Grataloup acreditaven un marge d’1 minut i 5 segons amb Didier Auriol i Bernard Occelli. Carlos Sainz i Luis Moya eren tercers a 11 segons dels francesos de Toyota, precedint en 18 segons el Toyota de François Chatriot i Denis Giraudet. Tot i els ensurts, Andrea Aghini i Sauro Farnocchia eren cinquens a 22 segons de la quarta posició, gaudint a la seva vegada de 57 segons de marge amb Yves Loubet i Didier Breton.
Tot i l’excel·lent desenvolupament de la primera etapa, François Delecour confessava no trobar-se del tot a gust, ja que el seu cotxe desprenia una forta olor de benzina i després de completar la primera especial cronometrada, en treure's el casc, el pilot va fer un mal gest que li va ocasionar torticoli pel que restava de jornada. Alhora el francès manifestava obertament que gràcies al seu dorsal, al llarg de la jornada dominical havia pogut anar seguint les marques que deixaven sobre l’asfalt tan Didier Auriol i Bernard Occelli com Carlos Sainz i Luis Moya, equips que sortien per davant seu, amb el que els pilots de Ford havien pogut optimitzar el desgast dels seus pneumàtics.
La segona etapa del ral·li era la més llarga de totes les del programa, en tenir en el seu itinerari un total de 214,88 km cronometrats al llarg de 8 proves especials, uns trams que conduïen als 63 equips participants arribats al parc tancat d’Ajaccio fins a Bastia, a l’altre extrem de l’illa, on hi tenien prevista l’entrada a partir de les 6 de la tarda, 11 hores després de reprendre l’activitat. Tanmateix l’etapa comptava amb dos reagrupaments per a les assistències, un a Porto Vecchio i un altre a Corte.
En la primera especial cronometrada del segon dia, François Delecour i Daniel Grataloup van prosseguir amb el seu ritme superior, marcant un altre temps escratx, mentre que els seus companys de formació italians tornaven a estar amb problemes; el seu intercomunicador fallava i intentant tornar-lo a fer operatiu, el pilot transalpí s’afluixava la sivella del cinturó, el que acabava amb una altra penalització per demora en la sortida al tram. Tanmateix, en el desenvolupament de l’especial, Miki Biasion i Tiziano Siviero patien una virolla en una de les plaques d’humitat que encara restaven a la carretera, fruit d’una comunicació deficient entre els dos integrants de l’equip. Carlos Sainz i Luis Moya per la seva banda, feien una mala elecció de pneumàtics i quedaven pràcticament a mercè de François Chatriot i Denis Giraudet.
En la segona especial del dia la sort de François Delecour i Daniel Grataloup canviava quan una bugia del seu Ford Escort RS Cosworth fallava, amb el què el motor del seu cotxe treballava amb només tres cilindres i els líders es deixaven una mica més de mig minut vers els més ràpids a final de tram, François Chatriot i Denis Giraudet, qui d’aquesta manera superaven definitivament als espanyols Carlos Sainz i Luis Moya en la darrera posició de podi.
Malgrat que en el reagrupament de Porto Vecchio els mecànics canviaven la bugia defectuosa, els pilots de Ford es lamentaven que el seu cotxe no entregava la mateixa potència que oferia a primera hora del matí o al llarg de la jornada anterior, amb el que Andrea Aghini i Sauro Farnocchia s’imposaven en la tercera prova especial del dia, i Didier Auriol i Bernard Occelli en la quarta. Entre tant, el ral·li tenia dues baixes entre els pilots capdaventers, per una banda Andrea Aghini i Sauro Farnocchia veien com en gestionar un revolt ràpid d’esquerres, la roda anterior dreta els superava en trencar-se un element de les suspensions, i en recolzar-se sobre el disc de fre, els transalpins patien una frepant sortida de pista, donant diverses voltes de campana muntanya avall. Uns altres en acomiadar-se del ral·li van ser Yves Loubet i Didier Breton, els francesos patien una sortida de pista i el seu Toyota Celica Turbo 4WD quedava aturat de tal manera que les seves rodes no podien traccionar, impedint així el seu retorn a la carretera.
Abans d’iniciar la cinquena cronometrada i última prova especial del segon bucle del dia, els mecànics de Ford canviaven el turbo del Ford Escort RS Cosworth de François Delecour i Daniel Grataloup, i els francesos celebraven la tornada a la normalitat del seu cotxe marcant el millor temps per 1 segon de marge amb Didier Auriol i Bernard Occelli. En entrar al reagrupament de Corte, es podia comprovar com l'avantatge d'1 minut i 17 segons que els líders havien aconseguit acumular al terme de la novena prova especial, s’havia eixugat fins als 25 segons amb els caps de files de Toyota a l’entrada a les assistències de la localitat central.
François Delecour i Daniel Grataloup s'esfroçaven de valent en la recta final de la jornada per tal de reestablir distàncies. Els de Ford tancaven la segona etapa amb dos escratxs consecutius i un segon millor temps escratx per darrera de François Chatriot i Denis Giraudet en l’última prova especial de l’itinerari, amb el que l’entrada al parc tancat de Bastia es produïa a les 6 en punt de la tarda amb 51 segons de diferència entre els líders i Didier Auriol i Bernard Occelli, mentre que François Chatriot i Denis Giraudet tancaven les posicions de podi a 1 minut i 30 segons del lideratge. Carlos Sainz i Luis Moya per la seva banda, perdien terreny amb els seus rivals lamentant-se tot sovint d’un mal comportament de les seves Michelin, i els campions del món en vigència entraven al parc tancat a 2 minuts i 35 segons dels líders, emperò a la seva vegada amb 3 minuts i 51 segons de coixí amb Colin McRae i Derek Ringer, qui treien petroli de les dues baixes ocorregudes en la quarta prova especial del dia.
Els 48 equips arribats al parc tancat de Bastia, dimarts a partir de les 9 en punt del matí iniciaven la tercera i última jornada del programa del ral·li, la qual tornava a estar formada per 8 proves especials cronometrades, si bé ara la seva distància competitiva era de 174,37 km, les quals finalitzaven a la capital insular, Ajaccio, el mateix dia a partir d’1 quart de 6 de la tarda.
Didier Auriol i Bernard Occelli tornaven a canviar la gestió electrònica del seu Toyota Celica Turbo 4WD en les assistències de Bastia per tal d’intentar recuperar la velocitat d’edicions passades i aspirar així a la victòria, mentre que per darrera seu tan Carlos Sainz i Luis Moya, com François Chatriot i Denis Giraudet optaven per una actitud més conservadora satisfets amb les posicions assolides fins llavors. Els espanyols buscaven puntuar per primera vegada en la temporada i els escuders de Toyota entenien que el seu rol s’havia assolit, més quan el pilot parisí portava una mica més d’un any lluny de les especials del mundial.
Els treballs realitzats sobre el Toyota Celica Turbo 4WD número 1 sorgien efecte i Didier Auriol i Bernard Occelli aconseguien 3 victòries parcials de tram en les tres primeres proves especials del dia, si bé en les dues darreres aquestes s’aconseguien empatant a temps amb François Delecour i Daniel Grataloup, i per tant les distàncies entre els dos primers classificats només s’estrenyien en 2 segons.
En el reagrupament de Calvi els dubtes sobre quins pneumàtics escollir tornaven a planar sobre els principals actors del ral·li, més quan la temperatura s’estava mostrant més elevada que en les jornades anteriors i els pilots sovint anaven a la caça del bassal per tal d’abaixar la temperatura dels seus compostos.
Gràcies a un tractament més suau del seu Ford Escort RS Cosworth vers les Michelin, François Delecour i Daniel Grataloup obrien distàncies en 4 segons amb els seus rivals de Toyota en la primera prova especial de la represa, quarta de l’etapa, al que aquests responien amb el millor temps en la cronometrada següent per retallar en 2 segons. Amb el què exhaurida més mitja etapa en quan a número d’especials, els dos contendents a victòria estaven separats per la mateixa distància de la que sortien de Bastia.
L’estira i arronsa entre les dues parelles franceses es mantenia al llarg de les 3 últimes proves especials, sent el balanç una mica favorable a la parella líder de Ford, mentre que el millor temps en la darrera prova especial, de 43,15 km de distància, era per a Carlos Sainz i Luis Moya que s’acomiadaven així d’un esdeveniment de gustos més agres que dolços.
Completada la 24ena prova especial programada, i quan el rellotge indicava que passava 1 quart de les 6 de la tarda, els 44 equips que aconseguien completar l’itinerari del 37è Tour de Corse començaven a entrar en el parc tancat d’Ajaccio, moment en el que François Delecour i Daniel Grataloup certificaven la seva victòria inapelable després d’imposar-se en 15 de les 24 proves especials i aturant el cronòmetre en 6 hores 14 minuts i 41 segons. Didier Auriol i Bernard Occelli completaven els 556,42 km del recorregut en 1 minut i 2 segons més que els guanyadors de la ronda i s'havien de conformar amb el segon graó del podi, mentre que els seus companys, alhora que compatriotes, François Chatriot i Denis Giraudet tancaven el podi cors a 2 minuts i 42 segons del temps dels primers classificats, completant així un podi íntegrament francès.
Any i mig fora de competició, François Chatriot tornava i amb podi.
En la categoria de producció els francesos Serge Jordan i Jack Boyere, així com els corsos Claude Balesi i Jean-Paul Cilindrini dominaven amb autoritat els primers compassos de la prova a bord dels seus flamants Renault Clio Williams per davant del BMW 325i de Guy Fiori i Mario Bastelica i dels Ford Escort RS Cosworth de Jean-Marie Santoni i Marcel Cesarini i de Giovanni Manrinato i Claudio Condotta.
Només iniciar-se la segona etapa, Jean-Marie Santoni i Marcel Cesarini s’endarrerien substancialment de tal manera que els italians Giovanni Manfrinato i Claudio Condotta quedaven com l’única alternativa als dos Renault Clio Williams. Un d’ells, el dels líders, cedia 19 segons en l’especial llarga de la jornada per causes mecàniques, mentre que el dels locals, Claude Balesi i Jean-Paul Cilindrini, es veia obligat a abandonar amb l’escapament trencat i la caixa de canvis bloquejada. Els problemes de canvi també es reproduien en el cotxe dels líders, si bé en menor mesura, i aquests aconseguien entrar per la seva pròpia roda al parc tancat de Bastia.
Amb un asfalt totalment sec en la tercera i última jornada, Giovanni Manfrinato i Claudio Condotta van començar a retallar les distàncies amb els líders a grans trets al llarg de la tercera i última jornada programada fins al punt que finalment els italians es refeien dels seus contra temps inicials i aconseguien la victòria a la ronda francesa per 20 segons de marge amb Serge Jordan i Jack Boyere.
A efectes de campionat, cap dels principals protagonistes era un habitual del certamen, tret dels portuguesos António Coutinho i Manuel António, els quals en completar la ronda corsa en cinquena posició, sumaven 4 punts que combinats amb els 10 obtinguts a la seva ronda domèstica, els permetia liderar per 1 punt de marge amb els 5 guanaydors acumulats fins aquell moment, és a dir Christophe Spiliotis, Kenneth Bäcklund, Alessandro Fassina, Hasmat Shanji i el propi Giovanni Manfrinato.
Manfrinato-Condotta guanyaven en l'apartat reservat als cotxes de producció.
La victòria que aconseguia François Delecour a Còrsega, permetia al pilot del Pas de Calais passar a encapçalar la provisional del campionat per a pilots amb 55 punts, superant així al fins llavors líder i absent a la ronda francesa Juha Kankkunen que en aquell moment acumulava 43 punts en tres aparicions en el mundial, com el francès de Ford. Didier Auriol es recuperava lleugerament de l'abandonament sofert a Suècia gràcies al segon lloc aconseguit al ral·li que li va donar la primera victòria mundial i pujava fins la tercera posició provisional.
|
Punts |
François Delecour
|
|
Juha Kankkunen |
|
Didier Auriol
|
|
En el campionat reservat per a marques, Toyota comptava amb una participació més en el mundial, concretament a Suècia on els nipons hi aconseguien la victòria, el que permetia als homes de l'estructura del Toyota Team Europe seguir encapçalant la taula, ara amb 20 punts de marge vers Ford, després de la merescuda victòria dels de l'oval. Per darrera d'ells, Subaru feia bona la cinquena posició de Colin McRae i Derek Ringer per tal de superar en només 3 punts a Mitsubishi en la tercera posició de la general.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Ford
|
|
Subaru |
|