Una victòria que va significar la primera per a Auriol, la primera per a Ford en 7 anys i la última d'un cotxe de propulsió.
El 32è Tour de Corse, cinquena prova en el campionat del món de ral·lis, finalitzava en la seva capital, Ajaccio, el divendres 6 de maig de 1988, ciutat des de la qual es donava el tret de sortida a l’edició el dimarts 3 de maig amb els 93 equips inscrits baixant per la pertinent rampa de sortida. El recorregut de la ronda corsa era íntegrament sobre asfalt, sent a més a més aquesta cita l’única del calendari que es celebrava sobre aquest element; un itinerari que estava composat per 30 proves especials cronometrades d'una distància total de 627,20 km, una corda que només va ser completada per 42 equips. Tanmateix el ral·li entregava punts en els certàmens de pilots, constructors i mundial de producció.
Tot i ser els més ràpids en els trams, una averia insólita va arruinar el ral·li de Loubet-Vieu.
Els organitzadors de la cita cedien a les pressions de la FISA i finalment el ral·li arrancava amb una especial espectacle televisada el dimarts a la tarda de 2,86 km competitius en les immediacions d'Ajaccio, on a més a més s'hi va aplegar poc públic doncs aquesta era poc transcendent.
Donada la poca distància de l’especial, les diferències en la general van ser irrisories, sent els francesos de Lancia Bruno Saby i Jean-François Fauchille els més ràpids i per tant els primers líders, amb només un segon d'avantatge vers els seus companys alhora que compatriotes Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, mentre que a continuació a 2 segons s’hi classificaven els BMW M3 de Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne i de François Chatriot i Michel Perin. A 3 i 4 segons del registre de referència completaven l’especial els Ford Sierra RS Cosworth de Didier Auriol i Bernard Occelli i de Carlos Sainz i Luis Moya respectivament.
Tanmateix en aquesta especial espectacle es va gestar el debut oficial en competició del nou cotxe de ral·lis de Toyota, el Toyota Celica GT-4; si bé donat que conceptualment el cotxe no estava enfocat per a les cites d'asfalt i que els seus pilots no eren especialistes en aquesta superfície, poguent-s’hi afegir els possibles problemes de joventut de la mecànica, no calia esperar massa cosa de la seva actuació.
Completada aquesta especial televisada, els participants començaven a entrar al parc tancat d’Ajaccio a partir de les 5 de la tarda, on hi romandrien neutralitzats fins l’endemà dimecres a les 8 del matí, moment en el que el ral·li tenia la seva arrancada de facto. Aquesta segona etapa suposava el tradicional viatge des de la capital insular fins a Bastia a través de 10 proves especials de 206,26 km de distància. Però aquesta edició era una edició de canvis i en aquesta ocasió el punt final de la jornada es canviava per Alba Serena, on els primers participants hi començarien a entrar a partir de les 7 de la tarda un cop superats els reagrupaments de Porto Vecchio, Zonza i Corte.
En quan els trams genuins es van iniciar, la parella local de Lancia formada per Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, juntament amb la parella francesa de Ford composada per Didier Auriol i Bernard Occelli es van engrescar en un duel molt interessant. Els de l’oval s’imposaven en les dues primeres proves especials de la jornada, amb el que al terme de la primera especial eren els de Lancia els qui rellevaven als seus companys d’equip Bruno Saby i Jean-François Fauchille al capdavant de la classificació, mentre que un cop completada la segona prova especial, les dues tripulacions compartien el lideratge ex-aequo.
Paral·lelament Marc Duez i Pierre Thimonier tenien un mal inici de ral·li en quan aquests punxaven als 3 km d’iniciar la primera prova especial, el canvi es produïa en tota celeritat, però en el moment de reprendre la marxa, el motor del seu BMW M3 refusava engegar, amb el que el pilot belga i el navegant francès a bord del tercer cotxe de Prodrive s’endarreria en uns 15 minuts.
En el transcurs de la tercera prova especial, segona del dia, una rotula de direcció del Ford Sierra RS Cosworth que pilotaven Carlos Sainz i Luis Moya s’afluixava, el madrileny, desconcentrat pel soroll d’aquesta, picava contra una roca i punxava una roda el que els portava a cedir de l’ordre de 3 minuts, tanmateix el tren anterior quedava obert i la parella espanyola de Ford no podia afrontar les cronometrades amb la mateixa convicció que els seus companys francesos.
A mesura que el recorregut s’acostava al reagrupament de Porto Vecchio, ciutat en la qual tenia la residència Yves Loubet, la parella de Lancia invertia la tendència i amb dos escratxs consecutius el pilot cors i Jean-Bernard Vieu entraven al primer regarupament de la jornada amb 12 segons de marge al capdavant de la classificació vers Didier Auriol i Bernard Occelli, malgrat que la parella de Lancia s’envirollava en la darrera especial del bucle. François Chatriot i Michel Perin, amb 3 tercers millors temps i un quart per darrera dels seus companys i guanyadors de l’anterior edició, Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne, eren tercers a la provisional a 34 segons del lideratge.
Sense arribar a entrar al reagrupament de Porto Vecchio, en la cinquena prova especial del programa i quarta del dia, Carlos Sainz i Luis Moya es lamentaven de problemes en el seu pont posterior, amb el que aquest element era bescanviat en el reagrupament de la vila costanera.
Un cop fora del reagrupament, en l’enllaç que unia Porto Vecchio amb Zonza, on de fet s’iniciava el segon bucle de la jornada que els conduiria fins a Corte, un cable elèctric en el BMW M3 de François Chatriot i Michel Perin es trencava i la parella francesa rebia una penalització de 3 minuts per retard sobre l’horari. No serien els únics amb problemes, doncs el via crucis de la parella espanyola de Ford prosseguia quan just després d’abandonar Porto Vecchio el seu turbo es trencava i aquests havien d’afrontar les 4 següents proves especials sense ell.
Per davant Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu seguien deixant constància de les millores que el Lancia Delta Integrale tenia vers l’HF 4WD de la temporada anterior, i en imposar-se en 3 de les 4 proves especials del bucle, sent l’altre millor temps per a Didier Auriol i Bernard Occelli, el gap entre els dos principals aspirants a victòria es doblava.
Tanmateix i com a conseqüència de l’averia en el BMW M3 de François Chatriot i Michel Perin, la tercera plaça passava a estar disputada entre el cotxe homòleg de Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne amb el Lancia Delta Integrale de Bruno Saby i Jean-François Fauchille, si bé cap dels dos equips estava satisfet amb les reaccions dels seus respectius autos fins aquell moment. Però l’esperat duel realment no va arribar a existir, doncs en el transcurs de la primera prova especial del bucle, cinquena del dia i sisena de l’itinerari de l’edició, els pilots de Lancia sortien a competir amb els pneumàtics freds i els pilots picaven posteriorment contra un mur, el que els provocava una punxada i la pèrdua de 4 minuts en haver de canviar la roda.
Ja en les dues darreres proves especials de la jornada, les que unien Corte amb Alba Serena, els líders i els segons classificats es repartien els dos millors registres per deixar les distàncies entre les dues formacions tal i com estaven a la sortida del segon reagrupament del dia, mentre que Marc Duez i Pierre Thimonier es veien sorpresos per la grava sobre la pista en la primera d’elles i patien una sortida de carretera en perdre el control del seu BMW M3. El cotxe en quedar apoiat sobre el morro en el voral en un angle recte, feia impossible el retorn de la parella a la pista, amb el que el seu abandonament era obligat. Per a Carlos Sainz i Luis Moya els problemes continuaven i en tenir el seu tren anterior totalment inútil, els espanyols de Ford seguien cedint temps i posicions.
Sense més trams en el programa de la jornada i quan les manetes del rellotge indicaven que eren les 7 de la tarda, els 66 equips que aconseguien completar la segona etapa començaven a fer entrada al parc tancat que s’ubicava a Alba Serena. Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu hi lideraven la classificació per 25 segons de marge amb Didier Auriol i Bernard Occelli, mentre que els vencedors de l’anterior edició, Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne, eren tercers a 3 minuts i 7 segons de la primera posició. François Chatriot i Michel Périn, els tercers homes més ràpids a final de tram en 7 de les 10 cronometrades de l’etapa restaven a les portes del podi a 1 minut i 43 segons del temps dels seus companys d’estructura. Gràcies a evitar qualsevol mena de contratemps, els debutants Toyota Celica GT-4 eren cinquè i sisè classificats a la taula provisional de mans de Juha Kankkunen i Juha Piironen a 6 minuts i 7 segons i de Kenneth Eriksson i Peter Diekmann a 7 minuts i 3 segons del lideratge respectivament, precedint aquests últims per només 6 segons el Lancia Delta Integrale de Bruno Saby i Jean-François Fauchille.
La tercera etapa del ral·li, si es que l’especial espectacle del dimarts es pot entendre com una etapa, feia el tradicional viatge d’est a oest de l’illa, és a dir d’Alba Serena fins a Calvi tot passant pel reagrupament de Corte. Un desplaçament de la caravana de participants que es produïa mitjançant 10 proves especials programades de 214,91 km cronometrats i a les quals se’ls hi donava el tret de sortida a les 9 del matí del dijous 5 de maig i trobar el seu punt final 9 hores i mitja més tard.
L’etapa s’iniciava amb l’especial més llarga de tot el programa, és a dir la cronometrada reina de 32,62 km de distància, i en ella es produïa un fet excepcional quan Yves Loubet es quedava amb la palanca del seu canvi de marxes a la mà i el seu cotxe en punt mort, ràpidament el pilot cors va saltar a la part posterior del cotxe i va prendre el gat per tal de fer-lo servir com a palanca i poder engranar així una marxa. L’incident tenia lloc en les immediacions de la mítica esglèsia de “La Porta” i malgrat poder prosseguir amb la competició a menor ritme, aquest li va suposar perdre 6 minuts i totes les possibilitats de victòria.
En veure el cotxe aturat a la carretera, Didier Auriol i Bernard Occelli eren conscients que passaven a liderar la classificació, però la parella no es veuria lliure dels incidents i a manca de 500 metres per a completar l’especial, picava posteriorment el seu Ford Sierra RS Cosworth contra un mur trencant el diferencial posterior. Malgrat tot, els pilots de Ford aconseguien la victòria parcial de tram per 3 segons de marge amb Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne, i si bé el programa horari era molt apretat, els seus mecànics podien fer la pertinent reparació d’urgència evitant caure en penalitzacions, si bé el cotxe no estava alineat.
Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne, heretaven llavors la segona plaça i els seus companys d’estructura, François Chatriot i Michel Perin, passaven a tancar les posicions de podi. Tot aprofitant que el Ford Sierra RS Cosworth dels líders no estava en plenes facultats, i que els segons classificats havien canviat els amortidors del seu BMW M3, els darrers pilots en inscriure el seu nom en el palmarès de la ronda corsa aprofitaven l’ocasió per retallar distàncies amb el lideratge, mentre que Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu ho donaven el tot pel tot incrementant al màxim la pressió del turbo. En tornar a mostrar una velocitat superior a la resta, els pilots s’adjudicaven les dues proves especials següents i començaven la dificil missió que tenien per davant.
Els riscos tenien les seves conseqüències i Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu s’envirollaven en la quarta prova especial del dia, permetent a Bruno Saby i Jean-François Fauchille aconseguir la seva segona victòria de tram. D’altra banda François Chatriot i Michel Perin punxaven en dues ocasions en aquesta prova especial i així Juha Kankkunen i Juha Piironen passaven a ocupar la tercera plaça provisional i Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu la quarta a 9 segons dels finlandesos de Toyota.
Un tub trencat en el turbo dels aspirants a les posicions de podi, endarrerien en 1 minut i 14 segons a la parella, mentre que els seus companys sumaven el seu tercer escratx a l’edició gràcies a muntar els antics Michelin S4; la conjunció dels dos fets va desencadenar en un canvi de posicions entre els dos companys de la firma torinesa, estant ara Bruno Saby i Jean-François Fauchille a 1 segon de la posició de podi que delimitava Juha Kankkunen i Juha Piironen.
Sense lamentar incidents, Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu tornaven a esdevenir la referència en la taula de temps entre els competidors en les restants cronometrades de l’etapa, mentre que els seus companys d’equip superaven el Toyota Celica GT-4 de Juha Kankkunen i Juha Piironen per fer-se un lloc en el podi al terme de la sisena prova especial. D’altra banda la gesta dels pilots de Lancia al llarg de la jornada, sobreposant-se a dos importants contratemps, tindria la seva recompensa quan aquests accedien a la quarta posició provisional en la penúltima prova especial programada.
Així doncs a Calvi s’hi arribava amb Didier Auriol i Bernard Occelli al capdavant de la classificació per 2 minuts i 23 segons de marge amb Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne, mentre que Bruno Saby i Jean-François Fauchille eren tercers a 5 minuts i 58 segons dels pilots de l’oval, precedint en només 12 segons als seus companys d’equip Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu. Juha Kankkunen i Juha Piironen eren cinquens, però ja a 2 minuts i 38 segons de la darrera posició de podi i amb un coixí de 91 segons vers el BMW M3 de François Chatriot i Michel Perin.
Kenneth Eriksson i Peter Diekmann tenien una averia en el seu arbre de transmissió a manca de dues proves especials per a completar la jornada, i en quedar-se amb només dues rodes motrius, les anteriors, el pilot suec i el navegant germànic es veien superats en 6 segons a l’entrada al parc tancat per la parella espanyola de Ford formada per Carlos Sainz i Luis Moya.
Els 49 equips arribats a Calvi el dijous al vespre, l’endemà divendres a partir de les 9 del matí s’afrontaven a la quarta i última etapa del ral·li, la qual en el seu itinerari hi constaven 9 proves especials cronometrades de 199,79 km de distància, una corda competitiva que es completaria a partir de 2 quarts de 5 de la tarda del mateix dia i que serviria per retornar als participants al punt de sortida, és a dir Ajaccio.
Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu tornaven a volar per les carreteres corses i en aconseguir la victòria de tram per 12 segons vers els seus companys Bruno Saby i Jean-François Fauchille en la primera prova especial del dia, s’establia una igualada entre els dos equips Lancia en la tercera posició provisional. Paral·lelament Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne es començaven a lamentar de problemes amb la selectora del canvi i els pilots del BMW M3 començaven a cedir segons.
Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu s’adjudicaven també el millor temps en la segona prova especial del dia, així com en les restants proves especials del programa de la jornada, però retornant a la segona prova especial es produïen dos incidents rellevants, per una banda Juha Kankkunen i Juha Piironen causaven baixa del ral·li per avaria electrònica i feien el camí cap a la capital insular dalt de la grua, mentre que per una altra, Bernard Béguin i Jean-Jacques Lenne, intentant mantenir a ratlla els Lancia, patien una sortida de pista i colpejaven violentament el seu cotxe contra una roca.
Com a conseqüència de l’accident, la carrosseria del BMW M3 dels guanyadors de l’anterior edició del ral·li quedava totalment deformada en la seva part posterior, amb el què el pneumàtic esquerra d’aquesta part del cotxe fregava amb el pas de roda i els pilots es deixaven 10 minuts a final de tram amb els homes més ràpids, al que hi seguirien 8 minuts més per retard en el programa, facilitant que les dues parelles oficials de Lancia passessin a tancar les posicions provisionals de podi a 5 minuts i 23 segons i 5 minuts i 26 segons dels líders respectivament.
Malgrat que les dues parelles de Lancia esdevenien més ràpides que no pas els líders, amb l’excepció de la penúltima prova especial del recorregut, en la que Didier Auriol i Bernard Occelli aconseguien aturar el cronòmetre abans que no pas Bruno Saby i Jean-François Fauchille, aquestes no aconseguien res més enllà que un maquillatge de les distàncies.
Així doncs, quan el rellotge mostrava que eren 2 quarts de 5 de la tarda, els 42 equips que aconseguien completar els 627,20 km cronometrats del programa començaven a entrar al parc tancat de la capital corsa, Ajaccio, moment en el que es certificava la conclusió de la 32ena edició. En ella Didier Auriol i Bernard Occelli s’hi anotaven la victòria autrant el cronòmetre amb un temps de 7 hores 12 minuts i 4 segons, una victòria que suposava la primera de la parella francesa al mundial, així com la primera per a la marca de l’oval des del 1000 Llacs de 1981 i la primera, i única, del Ford Sierra RS Cosworth al certamen. A 3 minuts i 5 segons del temps dels guanyadors, completaven l’itinerari els francesos Yves Loubet i Jean-Bernard Vieu, mentre que els seus companys Bruno Saby i Jean-François Fauchille hi acumulaven un retard de 4 minuts i 49 segons amb els guanyadors de l’edició.
Una punxada en el sisé tram, va obligar als francesos Saby-Fauchille a passar-se bona part del ral·li remant.
Entre els vehicles amb homologació de Grup N, és a dir, els de producció, Pierre-César Baroni i Michel Rousseau esdevenien els homes més ràpids de la classe en l’especial espectacle de les afores d’Ajaccio i esdevenien els primers líders de la categoria per 2 segons de marge amb el matrimoni format per Alain Oreille i Sylvie Oreille.
L’endemà, en quan les especials genuïnes entraven en acció, els alsacians Oreille es feien amb el lideratge ex-aequo amb els corsos, en quan aquests guanyaven la primera prova especial del dia per precisament els 2 segons de demèrit que aquests portaven, però Jean-Pierre Deriu i Joël Mariani s’imposaven en les tres següents proves especials del programa i els locals es feien amb un coixí d’uns 30 segons en relació als dos màxims favorits.
Malauradament l’embragatge del seu Renault 5 GT Turbo deia prou en el transcurs de la sisena prova especial del programa, equador de la segona jornada, i els pilots es veien en l’obligació d’abandonar. Alain Oreille i Sylvie Oreille recuperaven així la primera posició provisional i en imposar-se en 3 de les 6 proves especials restants, la conservaven per 20 segons de marge vers Pierre-César Baroni i Michel Rousseau a l’entrada al parc tancat d’Alba Serena.
Al llarg de la tercera jornada, a mesura que els participants anaven avançant cap a Calvi, els segons classificats es mostraven regularment més ràpids que no pas els líders, però aquests es veien obligats a canviar un amortidor del seu Ford Sierra RS Cosworth i en arribar tard al següent control horari, l'equip rebia una penalització d’1 minut que suposava d’un globus d’aire a la parella líder, la qual entrava al parc tancat amb un coixí de 45 segons vers els seus perseguidors.
La tendencia de la tercera jornada es mantenia en la quarta i última etapa del programa i finalment Pierre-César Baroni i Michel Rousseau amb 8 victòries parcials de tram sobre 9 possibles dins de la seva classe, aconseguien fer-se amb la primera posició i entrar al parc tancat d’Ajaccio com a guanyadors de l’edició per un marge de 45 segons.
A efectes de campionat, cap dels pilots que hi competien havien aconseguit puntuar en més d’una cita, amb l’excepció del francès Richard Frau, que en completar el Monte-Carlo en tercer lloc i la cita corsa en quarta posició, acumulava un total de 12 punts; amb el que el certamen acumulava quatre guanyadors diferents, François Chauche, Sören Nilsson, Jorge Recalde i el propi Pierre-César Baroni, els quals empataven a 13 punts alhora que poseïen 1 punt més que el pilot francès abans esmentat que combinava dos resultats.
Alegria doble la de Ford en el Tour de Corse ja que amb Baroni-Rousseau també aconseguien la victòria en Grup N.
Tot i no competir en l’edició del ral·li a causa d'una lesió, Massimo Biasion es mantenia al capdavant de la general provisional del campionat per a pilots gràcies a les dues victòries que acumulava fins llavors. Sense abandonar la formació torinesa, Bruno Saby, arran del segon podi de la temporada, pujava fins la segona posició provisional, desplaçant-ne el transalpí i fill del màxim dirigent esportiu de la marca, Alex Fiorio.
|
Punts |
Massimo Biasion
|
|
Bruno Saby |
|
Alex Fiorio
|
|
En la provisional del campionat per a constructors, malgrat que Lancia veia interrompuda la seva ratxa de victòries per participacions, la marca italiana seguia dominant plàcidament la taula amb 50 punts de marge amb Ford, marca que gràcies a la victòria de Còrsega, sense moure’s de la segona posició, es distanciava netament d'Audi. Els bavaresos, que no sumaven ni un sol punt a l’illa mediterrània, veien com arran del quart lloc final de François Chatriot i Michel Perin, l’altra marca bavaresa per excel·lència, BMW, els hi empatava a punts en la tercera plaça.
Constructor |
Punts |
Lancia
|
|
Ford
|
|
Audi
BMW
|
|