Primera victòria i primer podi per a Fulvio Bacchelli en el campionat del món que donava a FIAT uns punts d'or.
Cinquena ronda en el calendari del campionat del món de ral·lis, el dissabte 7 de maig de 1977 finalitzava el 8è Ral·li del Pacífic Sud a la ciutat d'Auckland. El ral·li estava composat per un total de 75 proves especials cronometrades, majoritàriament sobre terra, doncs només 6 d’elles estaven programades sobre asfalt, d’una corda de total de 2157,36 km. Una distància a la que els 100 equips participants dels 102 que prèviament havien formalitzat la seva inscripció, començaven a afrontar des de la pertinent rampa de sortida ubicada a Wellington a partir del diumenge 1 de maig i que només 35 d’ells van aconseguir superar-los.
Ari Vatanen aconseguia també el seu primer podi al ral·li neozelandés permetent a Ford no perdre massa terreny.
La primera etapa del ral·li estava composada per 17 proves especials de 359,53 km de distància que unien el punt de sortida, Wellington, amb Palmerston, estant el seu inici programat pel diumenge 1 de maig i el seu final per a l’endemà dilluns.
Els primers líders del ral·li van ser Ari Vatanen i el seu copilot local Jim Scott a bord d'un Ford Escort RS1800 de l'equip neozelandès Masport, seguits dels FIAT 131 Abarth dels italians Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti i dels finlandesos Markku Alén i Ilkka Kivimäki. El tercer cotxe italià, en mans de Simo Lampinen i Solve Andearsson no entrava en la lluita, doncs la marca preferia reservar un cotxe per assegurar resultats.
Els italians de FIAT aconseguien la victòria de tram en la segona prova especial, mentre que en la tercera aquesta era per als seus companys Markku Alén i Ilkka Kivimäki, amb el que al terme d’aquesta cronometrada es produïa un relleu en el lideratge, Ari Vatanen i Jim Scott baixaven fins la tercera posició a 7 segons dels primers classificats, mentre que aquesta posició passava a estar compartida per Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti i per Markku Alén i Ilkka Kilvimäki.
Les abundants pluges caigudes, obligaven als organitzadors a cancelar les dues següents proves especials del programa, i per tant la lluita contra el cronòmetre es reprenia en la sisena prova especial, la qual en disputar-se sobre asfalt, conferia un lleuger avantatge a Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti. Els italians no desaprofitaven l’ocasió i en aconseguir el millor temps, reduint en 1 segon el registre dels seus companys de formació, passaven a liderar la classificació en solitari.
El lideratge de la parella italiana seria breu, doncs en la setena prova especial de l’itinerari, Orongorongo de 41,22 km de distància sobre grava, Ari Vatanen i Jim Scott hi aconseguien la seva segona victòria parcial de tram en el que portaven d’esdeveniment i el pilot finlandès i el copilot local rellevaven als transalpins de la posició d’honor.
Queia la nit, i en els 49,95 km de distància de la vuitena prova especial cronometrada de l’itinerari es donaven dos fets molt transcendents en l’avenir del ral·li, per una banda Ari Vatanen i Jim Scott patien una sortida de pista i perdien prop de 20 minuts en tornar a posar el cotxe a pista. D’altra banda Markku Alén i Ilkka Kivimäki arran d’una conducció defectuosa havien d’aturar-se en dues ocasions al llarg de l’especial per tal de proveir-se de carburant, quelcom que els feia endarrerir-se en uns 15 minuts. Qui pescava en aquestes aigües turbulentes eren Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti, que amb el millor temps a final de tram, es tornaven a convertir en els líders de la classificació provisional.
En les assistències posteriors, la peça defectuosa del FIAT 131 Abarth de la parella finlandesa era reemplaçada, però la intervenció dels mecànics era molt llarga. Per tal d’impedir caure en penalitzacions, els pilots superaven en escreix el límit de velocitat per tal d'arribar al següent control, els finlandesos eren interceptats per la policia circulant a 130 km/h quan el límit era de 80 km/h. La denúncia policial era sinònim d’exclusió segons el reglament particular, però aquest tenia unes quantes llacunes donada la manca d’experiència dels organitzadors en una cita del màxim nivell mundial; Daniele Audetto, director esportiu de la formació italiana, presentava un recurs a la sanció i la parella podia seguir competint fins a la conclusió de la prova, moment en el que es reunirien els comissaris esportius.
Aquests dos incidents deixaven en segona posició als nòrdics Simo Lampinen i Solve Andearson amb el tercer dels 131 Abarth a uns 6 minuts dels seus companys líders, mentre que tancant el podi, a una dotzena de minuts del lideratge, hi figurava el pràcticament immaculat Mazda RX3 dels neozelandesos Rod Millen i Mike Franchi, superant per ben poc el Ford Escort RS1800 dels també locals Mike Marshall i Arthur McWatt.
Ari Vatanen i Jim Scott sortien disposats a recuperar tot el temps que els fos possible, i el pilot finlandès i el navegant amateur local s’imposaven en totes les proves especials que restaven per arribar fins a Palmerston just abans del trenc d’alba, punt final de la primera etapa, on hi feien entrada dins de les 10 primeres posicions i a 18 minuts del registre de Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti. Per la seva banda Markku Alén i Ilkka Kivimäki entraven al parc tancat en la cinquena posició provisional a 14 minuts dels seus companys de formació líders, mentre que els tercers integrants de l’escuderia, Simo Lampinen Solve Andreasson eren segons a 5 minuts i 34 segons dels italians.
La segona etapa del ral·li era la més curta de totes les que estaven programades, amb 10 proves especials cronometrades de 238,20 km de distància en el seu itinerari, les quals seguien desplaçant als participants cap al nord, concretament fins a Napier.
Dilluns al vespre els participants abandonaven Palmerston i ja de nit tancada començaven a disputar les primeres proves especials del segon escull. Ari Vatanen i Jim Scott sortien a l’atac de nou, però la parella patia una sortida de pista en la primera prova especial de la jornada, endarrerint-se en 5 minuts més. Tanmateix el seu Ford Escort RS1800 quedava força malmès arran de l’incident i els seus mecànics l’anaren adequant a mesura que la jornada avançava.
No seria l’únic incident entre els Ford - Masport, doncs els locals Mike Marshall i Arthur McWatt hi patien una sortida de pista en el transcurs de l’etapa i en conseqüència perdien forces posicions a la classificació general provisional.
Amb aquests condicionants l’etapa va tenir un clar color FIAT, amb 3 victòries de tram per a Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti, 3 victòries per a Markku Alén i Ilkka Kivimäki i una altra per a Simo Lampinen i Solve Andreasson, mentre que Ari Vatanen i Jim Scott n’aconseguirien 2, per tal de grimpar fins a la cinquena posició provisional.
Així doncs, en arribar a Napier, Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti conservaven la seva primera plaça per 3 minuts i 37 segons de marge amb Simo Lampinen i Solve Andreasson, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki tancaven el triplet provisional de FIAT, quelcom que els italians ja hi comptaven donat el desplegament de medis que aquests hi feien. Els incidents dels dos Ford - Masport deixaven en quarta posició un altre Escort RS1800, el que pilotaven els locals Blair Robson i Chris Porter, si bé a no massa distància d’ells s’hi trobaven Ari Vatanen i Jim Scott, els quals acumulaven per llavors un retard de 19 minuts amb els líders provisionals.
De Napier en sortien el dimarts al vespre per tal de prosseguir el seu viatge cap al nord i així anar a trobar Grisborne, un desplaçament que es realitzava mitjançant 11 proves especials d’una corda de 334,12 km competitius.
En la neutralització de Napier, els mecànics de Masport treballaven de valent per tal de reacondicionar el Ford Escort RS1800 d’Ari Vatanen i Jim Scott, i els pilots en tenir el seu cotxe en perfecte estat, atacaven les especials de l’etapa amb una convicció i una velocitat que no s’havia vist mai fins llavors en les pistes neozelandeses. La parella aconseguia el temps de referència en 9 de les 11 proves del bucle i en retallar 3 minuts als líders, qui a la seva vegada guanyaven les altres 2 proves especials, aquests escalaven fins a la quarta posició provisional.
D’altra banda els nòrdics Simo Lampinen i Solve Andreasson es veien afectats per problemes mecànics en el seu FIAT 131 Abarth, i si bé conservaven la segona posició a l’arribada a Gisborne, aquests es trobaven ja a 8 minuts i 28 segons dels seus companys líders Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti, alhora que amenaçats pels seus altres companys, Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
La quarta etapa s’iniciava dimecres a la tarda, i aquesta comprenia 11 proves especials de 555,59 km cronometrats, figurant entre elles la cronometrada reina de l’edició, Pehira to Rakauroa de 102,40 km competitius. La disputa d’aquesta etapa permetia aquells qui la completessin arribar a Rotorua l’endemà dijous 5 de maig.
Simo Lampinen i Solve Andreasson iniciaven l’escull imposant-se en les dues primeres proves especials de l’etapa, mentre que Ari Vatanen i Jim Scott punxaven en la segona d’elles i tornaven a cedir minuts. Immediatament la parella recuperava el ritme superior que havien mostrat al llarg de l’etapa anterior per tornar-se a imposar en totes les cronometrades que restaven en el programa. Precisament en l’especial reina, el finlandès i el neozelandès avançaven sobre la pista els 3 FIAT 131 Abarth que els precedien, quelcom que també aconseguien fer Markku Alén i Ilkka Kivimäki amb els seus dos companys de formació.
En el transcurs de la quarta jornada, tots els cotxes italians tenien els seus dimonis propis quan arran d’uns respectius canvis d’oli, el tap no quedava ben fixat i tan Markku Alén i Ilkka Kivimäki, així com Simo Lampinen i Solve Andreasson havien d’aminorar el ritme per manca de pressió del líquid lubricant, amb el conseqüent dany al motor dels seus cotxes. Afortunadament les dues parelles podien completar les respectives cronometrades en afegir-hi oli i arribar així al parc tancat de Rotorua dijous al migdia.
El tercer dels FIAT presents, el que pilotaven els líders Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti patia una sortida de pista i els pilots es deixaven 4 minuts en l’incident, amb el què els italians entraven a la neutralització de l’etapa conservant la seva posició però amb 7 minuts i 44 segons de marge amb els seus companys Simo Lampinen i Solve Andreasson, mentre que Ari Vatanen i Jim Scott veien recompensada la seva tenacitat assolint la tercera plaça a 1 minut i 19 segons dels seus precursors. Markku Alén i Ilkka Kivimäki doncs quedaven a les portes del podi.
Després de descansar durant pràcticament 1 dia, divendres a primera hora del matí els pilots abandonaven el parc de Rotorua per afrontar-se a la jornada més llarga de totes les del programa en tenir 722,62 km competitius al llarg de 26 proves especials; les quals trobaven el seu punt final a Auckland l’endemà dissabte a primera hora de la tarda, on tanmateix s’hi esperava la presencia del primer ministre neozelandès per a la conclusió de l’edició.
Ari Vatanen i Jim Scott seguien imprimint un ritme impossible per a la resta de pilots professionals presents a la cita austral, i així de les 22 proves especials cronometrades que s’acabaven celebrant, doncs 4 eren cancelades pels organitzadors, els primers classificats hi aconseguien 2 victòries parcials de tram, els locals Rod Millen i Mike Franchi a bord d’un Mazda RS3 hi aconseguien el seu primer i únic millor temps en l’edició, mentre que en les restants 19 proves especials de l’etapa, donaven com a guanyadors a Ari Vatanen i Jim Scott, que d’aquesta manera ben d’hora donaven compte de la posició de Simo Lampinen i Solve Andreasson alhora que escurçaven distàncies amb el lideratge, però tot i l’esforç sense defallir, finalment la parella de Ford es quedava sense l’objectiu per excel·lència, guanyar.
Paral·lelament Markku Alén i Ilkka Kivimäki superaven als seus companys de formació nòrdics i els finlandesos passaven a tancar el podi provisional tot esperant la resolució de la reclamació interposada per Daniele Audetto.
En el moment de celebrar-se la cerimònia de clausura del 8è Ral·li del Pacífic Sud a Auckland es van produir moments de tensió quan el cotxe guanyador de Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti no hi apareixia, si bé en el reglament particular no s’hi estipulava cap marge concret un cop el recorregut estava completat, si que estava regulat que el retard màxim abans de l’exclusió era d’1 hora. A manca d’1 minut per a superar aquest interval, finalment el 131 Abarth dels italians apareixia tot fent un soroll molt poc ortodox, alhora que vessava oli i emetia una forta olor d’additius de molibdè com a conseqüència d’una avaria en la seva bomba d’oli. D’altra banda, en el document d’exclusió de Markku Alén es comprovava que hi figurava la firma del Director de Cursa i no dels Comissaris Esportius, un formalisme que invalidava l’exclusió i permetia a la parella finlandesa pujar al podi final.
Així doncs, després de competir al llarg de 6 jornades i 69 proves especials, Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti aconseguien la seva primera victòria mundial en completar els 2092,59 km del recorregut en un temps final de 24 hores 29 minuts i 55 segons. A 1 minut i 34 segons del seu registre completaven l’esdeveniment Ari Vatanen i Jim Scott, el que suposava el primer podi en el mundial per al finlandès de Ford, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki tancaven el podi oceànic a 21 minuts i 59 segons del temps dels seus companys d’equip.
Només una signatura va lliurar Alén-Kivimäki de l'exclusió.
En la Copa FIA de pilots, el primer podi en el mundial combinat amb la victòria de l’Arctic europeu al mes de febrer, permetia a Ari Vatanen igualar els 15 punts que tenia per llavors el suec Björn Waldegård al certamen i compartir així els dos pilots el lideratge provisional. Per darrera d’ells es produïa el mateix fet quan Markku Alén igualava resultats i per tant punts amb Sandro Munari i els dos pilots compartien la segona posició a 2 punts del lideratge. Fulvio Bacchelli per la seva banda, arran de la victòria, s’afegia a la llista de pilots amb 9 punts i es mantenia també un empat en aquesta puntuació.
Pilot |
Punts |
Björn Waldegård
Ari Vatanen
|
|
Sandro Munari
Markku Alén
|
|
Stig Blomqvist
Fulvio Bacchelli
Jean-Claude Andruet
|
|
En el campionat de constructors, la victória de Fulvio Bacchelli i Francesco Rossetti a l’altra banda del món, permetia a FIAT trencar la igualada que hi havia amb Ford després de la disputa del Safari Rally, i aquests lideraven la taula per 2 punts de distància. Opel per la seva banda, en no poder anar a la prova oceànica, començava a perdre el contacte amb els dos gegants del campionat en sumar el seu segon zero consecutiu de la temporada.
Constructor |
Punts |
FIAT
|
|
Ford
|
|
Opel
|
|