Segon ral·li consecutiu guanyat per un KitCar en asfalt i per Bugalski-Chiaroni.
El 43è Tour de Corse finalitzava el diumenge 9 de maig de 1999 a Ajaccio, ciutat des d'on s'havia iniciat dos dies abans, el divendres 7 de maig. La prova era la sisena cita en el calendari del campionat del món i gaudia d'una increible llista d'inscrits de 138 equips, els quals tots ells van emprendre el camí des de la rampa de sortida cap a les 17 especials cronometrades que tenien per davant d'una corda de 373,99 km, distància que era superada per un total de 85 equips. La prova a més d'entregar punts per als campionats de marques i pilots, també ho era pel de producció i FIA 2-Litres.
Ara si sense problemes mecànics, Puras-Martí completaven el recorregut i pujaven per primera vegada a un podi mundial.
L'edició arrancava amb la jornada més llarga de totes, composada per 139,35 km cronometrats al llarg de 6 proves especials agrupades al sud de la capital insular. Del parc tancat, ubicat com manava la tradició corsa a Campo dell'Oro, se'n sortia a partir de les 8 del matí, mentre que el seu retorn estava previst, per als primers participants que completessin el recorregut, a 3 quarts de 6 de la tarda; tanmateix els organitzadors disposaven un parc d'assistències remotes a Propiano en el programa, on els pilots hi passarien en dues ocasions a fi i efecte de posar a punt les seves mecàniques.
Els britànics de Ford Colin McRae i Nicky Grist aconseguien el millor temps en la primera prova especial del programa, una victòria de tram que permetia als pilots de l'oval situar-se en la primera posició de la classificació provisional per davant dels Toyota Corolla WRC oficials de Carlos Sainz i Luis Moya i de Didier Auriol i Denis Giraudet.
L'alegria però els va durar ben poc als britànics de Ford, ja que en la següent especial es deixaven una desena de segons i amb ells la primera posició, que passava a ser per al debutant Peugeot 206 WRC de François Delecour i Daniel Grataloup, autors a la seva vegada del segon millor temps a 2,4 segons de la referència establerta pel Citroën Xsara KitCar de Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni en aquesta segona prova especial. El lideratge del cotxe del lleó portava als més nostàlgics a rememorar el debut amb nota que 15 anys abans havia tingut lloc sobre la mateixa illa del Peugeot 205 T16 i de mans d'Ari Vatanen i Terry Harryman, així com de Jean-Pierre Nicolas, ara director esportiu de Peugeot, i Charley Pasquier.
Tanmateix l'escratx que aconseguia Philippe Bugaski i Jean-Paul Chiaroni en aquesta segona prova especial programada, així com el tercer millor temps dels seus companys de formació Jesús Puras i Marc Martí, permetia als dos cotxes de Citroën desplaçar, i per aquest ordre, fora de les posicions de podi als dos Toyota Corolla WRC oficials, restant els francesos a 4 dècimes de segon del lideratge marcat pel seus compatriotes de la marca cosina.
Després d'un primer pas per les assistències de Propiano, els participants afrontaven l'especial més curta del dia, Portigliolo - Bocca Albitrina, la qual malgrat la seva poca distància competitiva, la classificació tan estreta que hi havia entre Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni amb François Delecour i Daniel Grataloup abans de la seva disputa, permetia als dels dos xevrons reemplaçar als del lleó en el lideratge per la mínima distància mesurable, en guanyar per segona vegada consecutiva l'especial i per 5 dècimes de segon per sota la parella de Peugeot. Per darrera Carlos Sainz i Luis Moya marcaven el tercer millor temps i superaven als seus compatriotes Jesús Puras i Marc Martí, els quals competien amb el handicap d'haver estat absents de l'illa per 3 temporades.
Els líders tancaven el bucle d'ultima hora del matí amb una altra victòria de tram, amb el què els francesos es refermaven en la seva primera posició, mentre que Carlos Sainz i Luis Moya, malgrat mossegar-hi una llanda posterior, marcaven per segona vegada consecutiva el tercer millor temps per darrera dels dos primers classificats, amb el què la classificació no patia cap canvi rellevant i els pilots tornaven a fer entrada al parc d'assistències remotes.
La cinquena cronometrada es va haver de cancel·lar per excés de públic, mentre que en la sisena i última del primer dia el millor temps va ser per a Jesús Puras i Marc Martí per 1,1 segons d'avenç sobre els seus companys d'equip líders, un resultat que permetia al pilot càntabre i al copilot català retornar a les posicions de podi en detriment del madrileny Carlos Sainz i del gallec Luis Moya, mentre que els líders francesos s'asseguraven la seva plaça en el retorn a Ajaccio.
Un cop dins el parc tancat d'Ajaccio, Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni certificaven un marge en el lideratge d'11,3 segons amb els seus compatriotes François Delecour i Daniel Grataloup, mentre que els seus companys d'equip, Jesús Puras i Marc Martí, tancaven el podi provisional a 12,3 segons del primer lloc, o el que és el mateix, a 1 segon del registre del debutant Peugeot 206 WRC, llur fiabilitat resultava encara una incògnita. Carlos Sainz i Luis Moya eren els primers classificats entre els regulars del certamen en la quarta posició i a 8,8 segons del darrer graó del podi, gaudint a la seva vegada de 18,1 segons de marge amb els britànics i primers líders de la prova, Colin McRae i Nicky Grist.
Com en la primera jornada, l'etapa sabatina també tenia 6 proves especials en el seu programa, les quals suposaven 125,22 km de lluita contra el cronòmetre. Una activitat que es desplaçava cap a la regió més central de l'illa i que suposava l'emplaçament de les assistències remotes a Corte. Els 116 equips que aconseguien superar el primer escull del programa, prenien la sortida a aquesta segona etapa a partir de les 7 del matí, mentre que el seu retorn al parc tancat de Campo dell'Oro estava previst per 11 hores i mitja més tard.
François Delecour i Daniel Grataloup s'imposaven en la primera prova especial del dia, però la poca distància d'aquesta, la més curta de tota l'edició, minimitzava els beneficis d'aquesta victòria de tram; amb el que la classificació no mostrava pràcticament variació alguna. En l'especial següent, els Citroën seguien traient un alt rendiment de la seva millor relació de pes i potència, i els dos cotxes oficials de la marca encapçalaven la classificació a final de tram per traspassar aquest resultat a la general provisional del ral·li amb Jesús Puras i Marc Martí a 15,9 segons dels seus companys d'equip i per 2,9 segons de marge amb el Peugeot de François Delecour i Daniel Grataloup.
Per la seva banda, Colin McRae i Nicky Grist hi aconseguien dos tercers millors temps en aquestes dues primeres especials del dia, amb el què en aturar consecutivament el cronòmetre abans que els espanyols Carlos Sainz i Luis Moya a final de tram, els britànics de Ford aconseguien entrar al parc tancat de Corte amb 3,2 segons menys de desavantatge vers els seus predecessors.
Una victòria i un segon millor temps en les dues proves especials del bucle central de la jornada, refermava als dos Xsara KitCar en les seves dues primeres posicions provisionals, mentre que Colin McRae i Nicky Grist seguien escurçant distàncies amb el Toyota Corolla WRC de Carlos Sainz i Luis Moya, concretament en 5,1 segons menys. Paral·lelament, el Peugeot 206 WRC de François Delecour i Daniel Grataloup coneixia el primer contra temps seriós en la quarta especial sabatina, quan el diferencial frontal del seu cotxe es trencava i els francesos concedien prop de mig minut en els 16,08 km cronometrats de l'especial de Taverna. Un temps que els feia perdre dues posicions en la general i que habilitava a Carlos Sainz i Luis Moya a tancar el podi per 9,8 segons amb els seus rivals britànics de Ford.
En sortir per segona vegada del parc tancat de Corte, la pluja prevista va començar a fer acte de presència. Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni eren els primers en afrontar la cinquena cronometrada sabatina, i en fer-ho quan la pluja queia en menor intensitat, els líders aconseguien una victòria de tram que els permetia ampliar distàncies amb Jesús Puras i Marc Martí fins als 36,0 segons. Alhora, Colin McRae i Nicky Grist retallaven per cinquena vegada consecutiva les distàncies amb Carlos Sainz i Luis Moya, amb el que els dos equips afrontaven la sisena i última prova especial del dia amb 2,5 segons de diferència.
La pluja va anar incrementant la seva intensitat i després de dos ensurts amb els pneumàtics de sec, els líders decidien afluixar el seu ritme en la darrera prova especial sabatina, tot el contrari que els seus companys d'equip Jesús Puras i Marc Martí, els quals en marcar la seva segona victòria parcial de tram a l'edició, escurçaven gairebé mig minut als seus companys d'equip. Per darrera Carlos Sainz i Luis Moya invertien la tendència de la jornada i amb el segon millor temps a 1,1 segons dels seus compatriotes, els de Toyota eixamplaven distàncies amb la parella britànica de Ford.
Amb l'arribada a Ajaccio el dissabte a 2 quarts de 7 de la tarda, la segona jornada es donava per finalitzada, moment en el que els líders Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni certificaven un marge de 6,3 segons amb Jesús Puras i Marc Martí. Un marge bastant estret, si bé els espanyols no volien presentar batalla als seus companys d'equip en tractar-se també d'una cita vàlida per al campionat francès de ral·lis i el doblet era més que satisfactori per a la marca. Carlos Sainz i Luis Moya tancaven les posicions de podi a 27,8 segons dels líders i per 9,5 segons d'avantatge amb Colin McRae i Nicky Grist, mentre que els companys d'equip dels espanyols a Toyota, Didier Auriol i Denis Giraudet, eren cinquens a 53,5 segons de les posicions de podi després de que en la sisena i última prova especial del dia, el Peugeot 206 WRC pilotat per Gilles Panizzi i Hervé Panizzi que portaven davant, es veiès obligat a abandonar el ral·li en quedar-se el motor mut per obstrucció del filtre de carburant.
5 proves especials de 109,42 km cronometrats tancaven la 43ena edició del ral·li, sent les 4 primeres eren una repetició de les celebrades en la primera jornada, amb el què novament s'establia un parc d'assistències remotes a Propriano. El tret de sortida a l'escull dominical es donava a 3 quarts de 7 del matí, mentre que les hostilitats vers el cronòmetre es tancaven a 1 quart de 5 de la tarda.
En les quatre primeres cronometrades celebrades el divendres, els Citroën seguien mostrant la seva superioritat, amb 3 millors temps per als líders Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni i un altre victòria de tram per a Jesús Puras i Marc Martí. En l'altre punt calent de la taula, la lluita per la darrera posició de podi, Carlos Sainz i Luis Moya mostraven la seva angoixa per un soroll que provenia de l'eix posterior del seu Toyota Corolla WRC, mentre que Colin McRae i Nicky Grist anaven escurçant distàncies de manera paulatina fins que en la quarta prova especial dominical els britànics de Ford aconseguien superar als espanyols de Toyota per 2 dècimes de segon.
Quedava per celebrar-se la cinquena i última prova especial de la jornada, la qual era televisada en directe i entregava punts extra als seus 3 primers classificats, un premi que no acabava de satisfer als pilots que l'acollien amb força escepticisme. Carlos Sainz i Luis Moya s'hi entregaven a fons per aconseguir la doble fita, és a dir recuperar la plaça de podi perduda així com doblar la renda de punts que tenien en aquells instants, però una certa inestabilitat en el seu cotxe no els permetia completar la cronometrada del tot satisfactòriament. Tot i això, l'avenir de la parella de Ford era pitjor, doncs aquesta s'hi envirollava i en concedir-hi 9,0 segons als pilots espanyols, els de Toyota recuperaven la plaça abans perduda, alhora que obtenien el tercer millor temps per darrera dels seus companys Didier Auriol i Denis Giraudet i de Tommi Mäkinen i Risto Mannisenmäki, i amb ell 1 punt extra en el certamen.
Celebrades 16 de les 17 proves especials programades, els primers paticipants començaven a entrar de nou al parc tancat de la capital insular, Ajaccio, a partir d'1 quart de 5 de la tarda, moment en el que Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni tornaven a guanyar un esdeveniment del mundial amb un cotxe de la categoria FIA 2-L. Els francesos completaven els 353,05 km disputats en un temps de 3 hores 44 minuts i 35,7 segons, mentre que els seus companys d'equip Jesús Puras i Marc Martí, a qui ara si la mecànica els respectava a diferència de la ronda catalana anterior, tancaven el doblet per a la marca dels xevrons a 34,7 segons del temps dels guanyadors. Carlos Sainz i Luis Moya tancaven el podi a 1 minut i 9,3 segons del registre dels primers classificats, en el que era tota una fita per a l'automobilisme espanyol que per primera vegada instal·lava a 2 parelles dalt d'un podi del mundial.
Els nervis de l'especial televisada van jugar a favor de Sainz-Moya.
En l'apartat dels cotxes de producció, Manfred Stohl i Peter Müller s'imposaven en la primera prova especial de l'itinerari i per tant la parella es feia amb el lideratge de la classe. Amb un segon millor temps i dos tercers, els austríacs es mantindrien al capdavant de la classificació particular entrant a Ajaccio amb 19,0 segons de marge vers Gustavo Trelles i Martin Christie, els quals feien debutar el nou i flamant Mitsubishi Lancer Evo VI.
Al llarg de la jornada sabatina austríacs i sud-americans van mantenir un interessant pols per la primera posició, en el que a les acaballes de l'etapa s'hi inmiscien els italians Gigi Galli i Guido d'Amore. Malauradament per als transalpins, i just quan havien assolit la segona posició a 4,0 segons dels líders, aquests cedien una desena de minuts en la darrera prova especial i amb ells tota opció a figurar entre les posicions més altes.
Diumenge al matí Gustavo Trelles i Martin Christie feien una passa endavant, la qual combinada amb una averia en un amortidor frontal en el Mitsubishi Lancer Evo V de Manfred Stohl i Peter Müller, el relleu en el lideratge estava servit. De fet els sud-americans es van mostrar més ràpids que els austríacs al llarg de tota la jornada tret de l'especial televisada, amb el que el per llavors triple campió mundial i el navegant argentí aconseguien la victòria final per 37,2 segons de marge amb els centre-europeus. L'omanita Hamed Al-Wahaibi i el neozelandès Tony Sircombe, guanyadors de les dues rondes anteriors del calendari, tancaven el podi de la classe a 1 minut i 9,7 segons del temps dels guanyadors.
La primera victòria de la temporada per a Gustavo Trelles, permetia al pilot uruguaià passar a encapçalar la taula del certamen de producció amb 35 punts, 4 més que Hamed Al-Wahaibi, si bé el pilot àrab només havia participat en 3 proves del calendari per 5 del campió en vigència. Manfred Stohl tenia el seu primer resultat destacable de la temporada a Còrsega, amb el que el pilot quedava lluny dels seus dos predecessors amb 14 punts.
Primera victòria per a Trelles-Christie que estrenaven un Lancer Evo VI.
Tal i com havia passat en la ronda catalana prèvia, el domini aclaparador dels cotxes vermells i blancs dels dos xevrons no es transferia en el certamen FIA 2-L, doncs Citroën no s'hi havia inscrit. Davant l'absència dels Hyundai i dels Volkswagen, en la llista d'inscrits no hi havia altra cosa que Renault, amb el que la marca del rombe de totes, totes, en trauria la màxima puntuació. Els francesos Benoît Rousselot i Jack Boyere començaven dominant la categoria a bord del seu Renault Mégane Maxi i per davant del cotxe homòleg dels finlandesos Tapio Laukkanen i Kaj Lindström, que entraven al parc tancat d'Ajaccio a 23,8 segons de la primera posició.
El domini dels líders esdevenia més visible en la jornada sabatina, quan aquests s'imposaven consecutivament en les 4 primeres proves especials del programa, si bé la reacció dels finlandesos en les dues últimes proves especials del dia, en minimitzava l'efecte i el retorn a Campo dell'Oro es produïa amb una mica més de mig minut entre els dos cotxes.
Uns problemes amb la transmissió apareguts en la primera especial dominical, endarreria en una mica més de 2 minuts i mig als francesos, que servien en safata la primera posició a Tapio Laukkanen i Kaj Lindström. Aquests últims, en gaudir d'un marge prou ampli, passaven a controlar la classificació en les tres darreres proves cronometrades del programa i aconseguien la victòria amb certa comoditat.
A efectes de campionat, Renault sumava 16 punts més en el seu compte particular i d'aquesta manera la marca francesa eixamplava fins als 27 punts el seu marge amb Hyundai.
D'entre els Renault, Laukkanen-Lindström n'eren els guanyadors.
En el campionat de pilots, Didier Auriol va treure bona renda de la seva victória en l'especial televisada, el que li va permetre sumar en total 5 punts i acostar-se a la posició del líder provisional, el finlandès de Mitsubishi Tommi Mäkinen, que com el pilot francès, després d'un ral·li més aviat fluix, treia petroli de l'especial espectacle. Colin McRae es mantenia en tercera posició pressionat per Carlos Sainz a només dos punts.
|
Punts |
Tommi Mäkinen
|
|
Didier Auriol |
|
Colin McRae
|
|
En el campionat de marques Citroën no s'hi trobava inscrita, pel que la victòria va recaure en mans de Toyota a la que hi calia afegir la tercera plaça del campionat aconseguida per Didier Auriol i Denis Giraudet. Aquest bon resultat unit al rendiment clarament inferior que van obtenir tant Mitsubishi com Ford, permetia als japonesos establerts a Colonia, obrir un important forat en la taula.
Constructor |
Punts |
Toyota
|
|
Mitsubishi
|
|
Ford
|
|