Amb les baixes dels diferents caps de files, la victòria de Neuville-Gilsoul s’aplanava molt.
Amb 45 equips participants presents a la seva cerimònia de clausura, el diumenge 20 de maig de 2018 finalitzava a Matosinhos el 52è Ral·li de Portugal, sisena ronda en el calendari del campionat del món de l’especilitat. L’esdeveniment ibèric comptava amb 20 proves especials cronometrades en el seu programa, llur corda total competitiva era de 358,19 km; una distància a la que es donava inici el dijous 17 de maig amb els 85 equips participants, dels 88 que prèviament havien formalitzat la seva inscripció, baixant per la pertinent rampa de sortida. Tanmateix el ral·li portuguès entregava punts en els certàmens de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, així com el campionat júnior.
Gràcies a les espurnes sabatines, Evans-Barritt pujaven al segon graó del podi.
Un any més l’especial espectacle del circuit de Lousada encetava les hostilitats contra el cronòmetre el dijous al vespre, concretament a partir de quan passaven 3 minuts de les 7 de la tarda i per al primer equip en prendre sortida. En els seus 3,36 km cronometrats Ott Tänak i Martin Järveoja hi aconseguien el millor temps per un avenç de 4 dècimes de segon vers el registre de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia i dels companys d’equip d’aquests a M-Sport, Teemu Suninen i Mikko Markkula, distàncies en les que els pilots feien entrada al parc tancat de Matosinhos.
El divendres a 3 quarts de 8 del matí s’iniciava el ral·li pròpiament dit amb la sortida dels participants del parc tancat vers les primeres proves especials campestres del programa. Els organitzadors disposaven sobre el rutòmetre un bucle de 3 trams a tocar de la seva frontera més septentrional amb Espanya, pel qual s’hi competia en dues ocasions, matí i tarda, sent posteriorment l’activitat cronometrada completada amb una doble passada per una especial espectacle als carrers de Porto.
Hayden Paddon i Sebastian Marshall s’imposaven en la primera prova especial del dia per davant dels britànics Elfyn Evans i Daniel Barritt i dels irlandesos Kris Meeke i Paul Nagle, amb el què els cinc pilots de la Commonweatlh així com Paul Nagle passaven a ocupar les 3 primeres posicions de la taula. D’altra banda Ott Tänak i Martin Järveoja es menjaven una pedra al ben mig del camí i els estonis es veien obligats a abandonar la competició en trencar el radiador de l’oli.
Kris Meeke i Paul Nagle marcaven el millor temps en la prova següent i els pilots de Citroën passaven a liderar la classificació, mentre que Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila cursaven la segona baixa matinera per a Toyota en trencar les suspensions del seu Yaris WRC. Completant un inici d’esdeveniment un tan foll, els càntabres Dani Sordo i Carlos del Barrio marcaven el millor temps en la darrera cronometrada del primer bucle i aquests superaven a Kris Meeke i Paul Nagle en la classificació per 4,6 segons, mentre que Hayden Paddon i Sebastian Marshall entraven a les assistències de mitja jornada tancant les posicions de podi a 2 dècimes de segon de la parella irlandesa de Citroën.
Precisament en les assistències de migdia els núvols començaven a amenaçar la regió, motiu pel qual Dani Sordo i Carlos del Barrio, així com Kris Meeke i Paul Nagle decidien montar compostos més tous de cara a unes possibles precipitacions. Finalment aquestes no van succeir i el sol va brillar ben radiant al llarg de tota la tarda, obligant als de Hyundai a afrontar el bucle amb cautela. Kris Meeke i Paul Nagle no es reservaven res i els irlandesos amb el millor temps en la primera especial del bucle, tornaven a liderar la classificació, mentre que Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ampliaven la llista de baixes en trencar les suspensions després de picar amb una arrel en l’interior d’un revolt.
L’alegria els seria efímera als pilots de Citroën, doncs una punxada lenta els feia perdre una vintena de segons i la primera posició, que tornava a ser per a Hayden Paddon i Sebastian Marshall, però aquests patien un accident en la darrera prova especial campestre del dia, arran del qual el pilot neozelandès era conduït a l’hospital per precaució.
L’altra cara de la moneda eren els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, la parella de Hyundai sumava el seu segon escratx consecutiu en el bucle i aquests passaven a liderar la classificació per davant d’Elfyn Evans i Daniel Barritt i de Kris Meeke i Paul Nagle. Els irlandesos però, en no haver reservat goma, feien bona la frase de les maratons: "sortides de cavall, arribades de burro" i afrontaven les dues passades per l’especial espectacle de Porto sobre llanda, cedint-hi 1 minut i 4 posicions.
Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul conservaven la seva plaça amb dues victòries de tram més, mentre que Dani Sordo i Carlos del Barrio amb dos segons millors temps pels carrers de la segona gran ciutat portuguesa, s’immiscien en les places de podi entremig dels dos Ford Fiesta RS WRC d’M-Sport.
Després d’unes assistències de 49 minuts a final d’etapa, quan estaven a punt de tocar les 9 del vespre a Matosinhos els pilots estan habilitats a entrar al parc tancat abans no toqués la mitjanit, moment en el que la classificació mostrava a Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul en la primera posició per 17,7 segons de marge amb Elfyn Evans i Daniel Barritt i per 24,3 segons amb els seus companys d’equip Dani Sordo i Carlos del Barrio. Teemu Suninen i Mikko Markkula, desplaçats del podi pels càntabres de Hyundai, restaven a les portes del mateix a 3,7 segons del temps dels espanyols i precedint en 13,9 segons als noruecs de Citroën Mads Østberg i Torstein Eriksen així com en 17,8 segons el Toyota Yaris WRC dels seus compatriotes Esapekka Lappi i Janne Ferm.
La segona etapa del ral·li era la més llarga de totes amb 154,64 km cronometrats al llarg de 6 proves especials, les quals resultaven de passar per un bucle de 3 trams en dues ocasions. Una activitat que s’iniciava a 1 quart de 8 del matí i que es donaria per conclosa amb el retorn al parc tancat de Matosinhos a 3 quarts i 4 minuts de 8 del vespre.
Entre els que no s’havien acollit al controvertit “rally2”, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul iniciaven l’etapa amb un escratx, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin feien el mateix en la prova següent. Els líders tancaven l’escull matinal amb una nova victòria de tram, la qual tanmateix es produïa en el que era el més llarg de tota l’edició i que permetia a la parella entrar a les assistències de mitja etapa amb 29,9 segons amb els britànics d’M-Sport i 34,9 segons amb els seus companys d’equip Dani Sordo i Carlos del Barrio.
Per la seva banda els espanyols superaven en totes i cadascuna de les 3 proves especials del bucle a Teemu Suninen i Mikko Markkula i en el segon punt d’interès mediàtic de la jornada, el que atenyia la lluita per la darrera posició de podi, novament els pilots de Hyundai superaven als d’M-Sport i se'n distanciaven en 9,6 segons per deixar el gap en 13,3 segons.
Paral·lelament Kris Meeke i Paul Nagle tornaven a ser, malauradament, notícia per patir un fort accident que deixava la part frontal del seu compartiment totalment masegada i del que afortunadament en sortien indemnes. Tal era el cúmul d’accidents però, que els pilots irlandesos no es tornarien a pujar mai més dalt d’un Citroën en ser acomiadats pels responsables esportius de la firma francesa.
L’estira i arronsa entre els primers i els segons classificats es mantenia al llarg del bucle post meridional, mentre que Teemu Suninen i Mikko Markkula aconseguien revertir la tendència i en superar constantment a Dani Sordo i Carlos del Barrio, els finlandesos d’M-Sport s’acostaven fins als 4,7 segons de la darrera de les posicions de podi.
Emperò, i ja amb pràcticament tots els cotxes a dins del parc tancat de Matosinhos, els comissaris esportius fallaven que calia sancionar a la parella càntabra de Hyundai en 10 segons per haver tocat dues bales de palla el divendres al vespre en l’especial espectacle de Porto, una penalització que suposava la pèrdua de la seva tercera plaça per 5,3 segons amb la parella finlandesa d’M-Sport. Més amunt a la taula,Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul lideraven amb 39,8 segons de marge amb Elfyn Evans i Daniel Barritt i per 1 minut i 1,9 segons amb Teemu Suninen i Mikko Markkula, mentre que per darrera Esapekka Lappi i Janne Ferm encara mantenien opcions de podi en estar classificats a 5,8 segons dels espanyols de Hyundai i a 11,1 segons dels seus compatriotes.
Les 5 proves especials que es programaven al llarg del diumenge, suposaven els darrers 51,53 km competitius de la 52ena edició. Unes cronometrades que es celebraven sense assistències intermèdies i a les que se’ls hi donava inici a les 7 del matí.
Esapekka Lappi i Janne Ferm s’imposaven en la primera prova especial dominical i els de Toyota incrementaven el drama de Dani Sordo i Carlos del Barrio en llevar-lis la quarta posició provisional. La resposta dels pilots de la firma coreana era immediata i aquests en marcar el segon millor temps, escratx per aquells que havien entrat les dues nits prèvies al parc tancat de Matosinhos per la seva pròpia roda, aconseguien recuperar la plaça perduda per 7 dècimes de segon.
Aquest va ser el darrer cant de sirena de la parella espanyola a l’esdeveniment ibèric, doncs els càntabres eren sistemàticament superats per Esapekka Lappi i Janne Ferm, un resultat facilitat també perquè els de Hyundai es trencaven el seu propi parabrises a manca de dues proves especials per completar el recorregut, i els de Toyota, qui feia just un any que hi feien el salt a la categoria reina, completaven el ral·li en quarta posició a 7,4 segons de Teemu Suninen i Mikko Markkula i amb 6,2 segons de marge amb Dani Sordo i Carlos del Barrio.
Amb la cerimònia del podi celebrada i els cotxes pràcticament carregats dalt dels respectius camions de l’equip, els comissaris esportius aplicaven la mateixa sanció de 10 segons a Esapekka Lappi i Janne Ferm i pel mateix motiu que a Dani Sordo i Carlos del Barrio, és a dir, tocar una bala de palla als carrers de Porto, amb el que finalment la quarta plaça retornava a la parella de Hyundai.
Per davant, i quan mancaven 10 minuts per a 2 quarts de 3 de la tarda, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul inscrivien els seus noms com a guanyadors del 52è Ral·li de Portugal en accedir per última vegada al parc tancat de Matosinhos. Els belgues completaven els 358,19 km cronometrats del recorregut en un temps de 3 hores 49 minuts i 46,6 segons, un registre que suposava un marge final de 40,0 segons exactes amb Elfyn Evans i Daniel Barritt. Teemu Suninen i Mikko Markkula, a 47,3 segons del temps dels guanyadors, pujaven per primera vegada a un podi del mundial.
Suninen-Markkula aconseguien el seu primer podi mundial a Portugal.
La classe WRC2 s’iniciava amb un escratx ex-aequo entre Pontus Tidemand i Emil Axelsson, campions en vigència de la categoria, i els finlandesos Juuso Nordgren i Tapio Suominen al circuit de Lousada, una igualada que en quan els pilots posaven rumb a les especials de la frontera espanyola el divendres al matí, es desfeia d’immediat en quan totes dues parelles nòrdiques hi punxaven en la primera especial i passaven a tancar la classificació.
Els francesos Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau hi aconseguien el millor temps en la primera especial serrana i els pilots de Citroën passaven a liderar la categoria per 7,0 segons de marge amb Gus Greensmith i Craig Parry. Els britànics retallaven als líders un 1,0 segons gràcies al millor temps de la segona prova especial, mentre que en la tercera i última del matí, Pontus Tidemand i Emil Axelsson començaven la seva remontada, mentre que entre francesos i britànics es començava a establir una distància important i favorable als de la firma dels galons.
Per la tarda però, el rendiment de Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau es desplomava i aquests eren ràpidament superats per Gus Greensmith i Craig Parry, qui tanmateix tornaven a guanyar la segona prova especial del bucle, mentre que Pontus Tidemand i Emil Axelsson amb les 3 restants victòries de tram, la tercera especial de la tarda era cancelada arran de l’accident de Hayden Paddon i Sebastian Marshall, aconseguien situar-se dins la pinça dels 5 primers classificats.
A les acaballes de la jornada, es comunicava a Gus Greensmith i Craig Parry que rebien una sanció de 30 segons en no haver seguit l’itinerari indicat, pel que un cop aplicada aquesta penalització, el marge que els britànics tenien en el liderat s’eixugava fins als 4,3 segons amb Lukasz Pieniazek i Przemyslaw Mazur i fins els 4,8 segons amb Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau. Pontus Tidemand i Emil Axelsson eren cinquens a 1 minut i 14,6 segons dels líders a 16,2 segons dels quarts classificats, Pedro Heller i Pablo Olmos i amb 15,0 segons de coixí amb els catalans Nil Solans i Miki Ibañez.
La jornada sabatina arrancava amb mal peu per als líders, doncs tal i com havia passat el divendres al matí, aquests punxaven una roda i s’endarrerien en gairebé minut i mig. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau tornaven així a liderar la taula, mentre que Pontus Tidemand i Emil Axelsson s’immiscien en posicions de podi gràcies a una nova victòria de tram. De fet els suecs d’Škoda marcaven el millor temps en totes i cadascuna de les proves especials del dia i al terme del bucle matinal, els pilots passaven a ocupar la segona posició de la taula, per després a la tarda, i coincidint amb una punxada de la parella francesa líder en la darrera prova especial del dia, accedir a la primera plaça.
Així doncs Pontus Tidemand i Emil Axelsson feien entrada al parc tancat de Matosinhos el dissabte al vespre com a líders amb un marge d’1 minut i 19,4 segons amb Lukasz Pieniazek i Przemyslaw Mazur i de 2 minuts i 7,7 segons amb Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau.
Nil Solans i Miki Ibañez també punxaven en aquesta última prova especial sabatina, però en ser totalment incapaços de treure la roda del seu Ford Fiesta R5, aquests es veien obligats a abandonar la jornada i rebre els 10 minuts de penalització, una sanció que també rebien Gus Greensmith i Craig Parry en trencar les suspensions del seu cotxe i no entrar per la seva pròpia roda al parc tancat.
Diumenge, malgrat no tenir la necessitat d’assumir riscos, Pontus Tidemand i Emil Axelsson encara marcarien 2 temps escratx, un segon millor registre i 2 tercers millors temps en les dues passades per la mítica especial de Fafe, un balanç que permetia als campions suecs anotar-se la victòria final per 2 minuts i 6,5 segons de diferència amb Lukasz Pieniazek i Przemyslaw Mazur i per 2 minuts i 23,5 segons amb Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau.
Amb aquesta, Pontus Tidemand acumulava ja 3 victòries i un segon lloc al campionat, amb el què el pilot suec incrementava distàncies amb el seu company Jan Kopecký fins als 43 punts. D’altra banda, Gus Greensmith perdia una bona ocasió de llevar el segon lloc a la classificació al pilot txec, doncs el britànic completava el ral·li en vuitè lloc i només sumava 4 punts en el seu comptador particular.
Tidemand-Axelsson demostraven perquè eren els campions.
En la classificació reservada als vehicles de 2 rodes motrius, categoria en la que només s’hi trobaven els participants del certamen júnior, els suecs Emil Bergkvist i Joakim Sjöberg començaven el seu concurs al ral·li amb força, imposant-se en les 5 primeres proves especials del programa. Una ratxa que era trencada pels seus compatriotes Dennis Rådström i Johan Johansson en la segona especial del bucle de la tarda i que en donar-se’ls-hi força millor a aquests últims les cronometrades pels carrers de Porto, aconseguien rellevar-los al capdavant de la classificació per estret marge.
Dennis Rådström i Johan Johansson afrontaven l’escull sabatí amb 5,0 segons de distància amb Emil Bergkvist i Joakim Sjöberg i per 17,7 segons amb Ken Torn i Kuldar Sikk. Els segons classificats es retrobaven amb les victòries de tram i aquests en encadenar-ne 2 en les 2 primeres proves especials de l’etapa, es tornaven a situar al capdavant de la taula per 1,2 segons de marge.
En la tercera i última del matí però, els riscos que estaven assumint els pilots es cobraven el peatge més alt possible, l’accident, i Emil Bergkvist i Joakim Sjöberg es veien obligats a abandonar. Un camí, el de l’abandonament, que també seguirien Ken Torn i Kuldar Sikk en la quarta prova especial del dia i després d’haver aconseguit el millor temps de la classe en la tercera.
Així doncs, amb els dos principals rivals fora de cursa, Dennis Rådström i Johan Johansson es trobaven amb un marge de confiança superior al minut amb els segons classificats, Callum Devine i Brian Hoy, quelcom que convidava als pilots suecs a asserenar-se.
Amb només 1 única victòria de tram més en el que restava de prova, i un cop que els seus rivals irlandesos causaven baixa per accident a l’equador de l’escull dominical, Dennis Rådström i Johan Johansson s’anotaven la victòria per 14 minuts i 57,8 segons amb els italians Enrico Oldrati i Danilo Fappani i per 17 minuts i 27,3 segons amb els neozelandesos David Holder i Jason Farmer.
En traspassar aquests resultats a la classificació del certamen, Dennis Rådström incrementava el seu marge al capdavant de la taula, sent a partir de llavors de 19 punts amb Emil Bergkvist, quart al final malgrat tot, i de 23 punts amb Jean-Baptiste Franceschi, pilot amb qui compartia la primera posició a la sortida de Còrsega.
Donat que en el campionat junior cadascuna de les victòries de tram aconseguides al llarg de l’esdeveniment suposaven un punt extra, Dennis Rådström liderava la classificació a la sortida de la ronda portuguesa per 26 punts amb Emil Bergkvist i per 27 punts amb Jean-Baptiste Franceschi.
Rådström-Johansson pràcticament guanyaven sols.
Al Ral·li de Portugal Thierry Neuville no aconseguia la perfecció però si acostava, doncs el belga a part d’aconseguir la victòria a l’esdeveniment, hi aconseguia el segon millor temps al Power Stage, una actuació que li valia 29 punts; puntuació que davant els zeros de Sébastien Ogier i d’Ott Tänak catapultava al pilot al capdavant de la classificació.
|
Punts |
Thierry Neuville
|
|
Sébastien Ogier |
|
Ott Tänak
|
|
En el campionat de constructors, M-Sport situava a dos dels seus Ford Fiesta RS WRC dalt del podi portuguès i per tant el preparador britànic aconseguia més punts que ningú altre a l’esdeveniment per aferrar-se a la segona posició provisional a 13 punts de Hyundai, marca que mantenia el lideratge principalment gràcies a la victòria dels seus caps de files, doncs Dani Sordo i Carlos del Barrio no estaven nominats en el certamen i la seva quarta posició final era fantasma, sent aquesta plaça recollida per Esapekka Lappi i Janne Ferm per a Toyota.
Constructor |
Punts |
Hyundai
|
|
M-Sport
|
|
Toyota
|
|