Especificacions tècniques
Motor

4 cilindres en línia de 1997,4 centímetres cúbics (85,00 mm de diàmetre - 88,00 mm de carrera) amb turbo i brida de 34 mm.

Potència

300 CV a 6000 rpm

Canvi Seqüencial de 5 velocitats
Transmissió

A les 4 rodes

Longitud

4362 mm

Amplada 1800 mm
Alçada 1497 mm
Distància entre eixos 2640 mm
Pes mínim 1230 kg

Amb l’única diferència de comptar amb una bomba d’aigua elèctrica enlloc de la mecànica emprada fins llavors, el divendres 22 de maig de 2009 Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen feien debutar el nou Ford Focus RS WRC’09 dins el marc del 6è Ral·li de Sardenya, un esdeveniment que els finlandesos no guanyarien en quan l’estrategia d’equip sortia malament a la jornada dominical, doncs la manca de vent feia que la pols en suspensió no es dissipés i amb el sol baix a primera hora del matí, sortir per darrera dels seus companys va resultar perjudicial per manca de visibilitat.

Els World Rally Car de 2000 centímetres cúbics serien retirats de la competició oficial a les acaballes de la temporada 2010, motiu pel qual el Ford Focus RS WRC’09 va estar a la línia de sortida de 20 esdeveniments mundials, al llarg dels quals els seus pilots aconseguiren acumular un total de 17 places de podi, de les que 7 es corresponien a victòria, generant així una relació de victòries per participacions del 35%.

Mikko Hirvonen:

Acròpolis 2009, Polònia 2009, 1000 Llacs 2009, Australia 2009 i Suècia 2010.

Jari-Matti Latvala:

 Nova Zelanda 2010 i 1000 Llacs 2010.

La posició de sortida tan endarrerida de Meeke-Nagle va jugar al seu favor.

Cinquena prova en el calendari del campionat del món de ral·lis, el 50è Ral·li de Portugal finalitzava el diumenge 22 de maig de 2016 a Matosinhos, a les afores d'Oporto. La prova, que era puntuable pels certàmens reservats a pilots i constructors, així com els campionats WRC-2 i WRC-3 i la Copa de promoció privada de joves talents organitzada per M-Sport i el proveïdor de pneumàtics DMack, la coneguda com Drive DMack Cup; aplegava fins a 81 equips en la seva llista oficial d'inscrits, dels que 78 van iniciar des de la rampa de sortida el dijous 19 de maig, el camí cap a les 19 proves especials de 368 km cronometrats que la organització havia programat. 59 dels equips participants aconseguirien arribar a la cerimònia de clausura tres dies després.

De menys a més, Mikkelsen-Fløene aconseguien la segona posició.

La superespecial espectacle de Lousada s'encarregava un any més d'obrir les hostilitats entre els diferents participants el dijous al vespre, en la que els pilots provençals de Volkswagen Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aconseguien marcar el millor registre per davant dels Hyundai i20 WRC dels belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul i dels espanyols Dani Sordo i Marc Martí, autors dels millors cronos en el tram de proves celebrat el dijous al matí.

Divendres, tres trams forestals que es celebraven a doble passada així com una especial espectacle pels carrers d'Oporto, també a doble passada, permetien completar la primera etapa del ral·li i assolir els 132,04 km cronometrats que constaven en el programa. Els pilots de Citroën Kris Meeke i Paul Nagle treien profit de la seva posició de sortida tan endarrerida a les especials i amb l'escratx en el primer dels trams del dia, els de les dues irlandes passaven a liderar la general per davant de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia que baixaven una posició. Acte seguit, els líders confirmaven sensacions en marcar un segon escratx consecutiu en la segona cronometrada del dia, també just per davant dels campions mundials francesos que seguien mantenint el pols als seus rivals de la marca dels dos galons.

Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila trencaven la ratxa dels líders en imposar-se per 2 dècimes als pilots de Citroën en la darrera prova cronometrada del bucle matinal, mentre que Dani Sordo i Marc Martí amb el seu 3r temps escratx del ral·li aconseguien posar setge a la segona plaça de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia entrant al reagrupament a 3,1 segons de la parella de Volkswagen.

Tot i que el factor d'obrir pista perdia importància en les segones passades per les especials, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia es veien superats per la parella espanyola de Hyundai en la represa, peró una punxada d'aquests en la sisena especial de la jornada els feia retornar la segona posició als pilots provençals. Mentrestant, els líders s'adjudicaven els escratxs en totes les especials forestals del bucle, amb el que incrementaven el seu marge fins a distàncies properes al mig minut.

Peró si un incident marcava el bucle de la tarda del divendres, era la sortida de pista que patien els neozelandesos Hayden Paddon i John Kennard en la primera d'elles, sortida que els provacava un conat d'incendi que deixava el seu Hyundai i20 WRC totalment calcinat; per a més desgràcia, en el mateix punt s'hi sortien els estonis Ott Tänak i Raigo Mõlder quan el cotxe dels oceànics ja cremava i si bé el seu cotxe esquivava les flames per ben poc, la situació dantesca obligava a la organització a neutralitzar la prova especial.

Les dues passades per l'especial urbana d'Oporto van aportar pocs canvis a la general, doncs la seva distància curta no permetia masses sorpreses més enllà de la doble victòria per part dels belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, amb el que s'arribava a la neutralització de la primera etapa amb Kris Meeke i Paul Nagle al capdavant de la classificació per 33,8 segons de marge vers el Volkswagen Polo R WRC de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia. Dani Sordo i Marc Martí tancaven les places de podi a 38,0 segons dels líders mentre que Andreas Mikkelsen i Ola Fløene eren quarts a 54,3 segons.

La segona jornada del ral·li, programada íntegrament pel dissabte, estava composada per sis proves especials cronometrades de 165,28 km que es repartien en tres trams celebrats a doble passada, esdevenint així la jornada més llarga de tota la cita. Kris Meeke i Paul Nagle s'imposaven consecutivament en les tres primeres passades per les especials, amb el que els pilots de les dues irlandes aconseguien doblar el seu marge de confiança al capdavant de la classificació general provisional. D'altra banda la parella formada per Dani Sordo i Marc Martí veien com aquestes especials no els hi eren gens propicies, i no només es despenjaven de la lluita per la victòria, sinó que a més a més en el darrer tram del bucle matinal eren superats pel Volkswagen Polo R WRC d'Andreas Mikkelsen i Ola Fløene.

En un matí horrible pels interessos de Hyundai, el neerlandès Keving Abbring i el seu copilot britànic Sebastian Marshall es veien obligats a abandonar la prova en el primer dels trams sabatins en malmetre les suspensions del seu Hyundai i20 WRC, mentre que els belgues Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, al volant d'un Hyundai NG i20 WRC prenien el mateix camí en la següent especial en quedar-se sense carburant en un flagrant error de càlcul del seu enginyer.

Sortint de les assistències, els líders provisionals Kris Meeke i Paul Nagle van optar per passar a controlar les distàncies mentre que els pilots de Volkswagen es destapaven amb dos escratxs consecutius d'Andreas Mikkelsen i Ola Fløene que deixaven els noruegs a 5 dècimes de segon de la segona posició de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, i un darrer escratx de la parella francesa que els hi permetia entrar al parc tancat en la neutralització de l'etapa amb un marge de 3,1 segons vers els seus companys d'equip, mentre que la distància que els separava del liderat era de 45,3 segons. El càntabre Dani Sordo i el català Marc Martí, mantenien la quarta posició, si bé ho feien a 1 minut i 20 segons dels pilots de Citroën i a 31,6 segons del darrer calaix de podi.

L'etapa final dominical la formaven dos trams a doble passada que suposaven 67,32 km de lluita contra el cronòmetre i que a més a més es celebraven sense assistències, en els que el principal focus d'interés era la lluita per la segona posició entre els dos equips Volkswagen. La lluita peró no va existir pràcticament, doncs Sébastien Ogier i Julien Ingrassia punxaven una roda en la primera especial de la jornada i perdien la segona plaça en cedir 8,8 segons vers Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, autors del millor temps al tram. En quedar-se sense pneumàtics de recanvi, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia no van voler arriscar massa, el que facilitava un segon escratx consecutiu dels seus companys noruegs.

En tornar a passar pels dos trams la truita es va girar i Sébastien Ogier i Julien Ingrassia eren ara els autors del millors temps, amb l'extra que suposava guanyar el darrer tram de cara la cursa pel títol de pilots, però el temps que escurçaven els provençals era insuficient com per donar caça als seus companys d'equip.

Kris Meeke i Paul Nagle, expectadors de luxe de la lluita dominical per la segona plaça, descartaven tota mena de risc i asseguraven així la seva segona victòria al mundial de ral·lis, totes dues aconseguides amb un Citroën DS3 WRC, en completar el recorregut programat en 3 hores 37 minuts i 43,1 segons, 35,5 segons menys que Andreas Mikkelsen i Ola Fløene i 43,6 segons per davant de Sébastien Ogier i Julien Ingrassia.

Obrir pista dos dies i una punxada van condemnar Ogier-Ingrassia al tercer lloc.

En categoria WRC-2, els suecs oficials d'Škoda Pontus Tidemand i Jonas Andersson van dominar la classificació de cap a peus amb l'excepció de la catorzena prova especial cronometrada, cinquena del dissabte, on una punxada els feia cedir la seva posició d'honor temporalment al peruà Nicolás Fuchs i l'argentí Fernando Mussano que pilotaven un cotxe txec com el seu. Acte seguit recuperaven la posició i acabaven aconseguint la victòria per gairebé minut i mig de marge. Aquesta victòria situava al pilot suec en la tercera posició del campionat, per darrera del britànic Elfyn Evans, guanyador de les dues primeres cites i de Nicolás Fuchs, guanyador a l'Argentina i segon classificat a Portugal.

Domini inqüestionable de Tidemand-Andersson.

Entre els cotxes de la classe WRC-3, en quan van entrar en escena les especials forestals, els italians Simone Tempestini i Giovanni Bernacchini aconseguien fer-se amb el liderat gràcies a imposar-se consecutivament en les dues primeres cronometrades del divendres mentre que un dels principals favorits de la classe, els noruegs Ole-Christian Veiby i Stig Rune Skjærmoen perdien prop de 2 minuts per una punxada; si bé aquests van anar recuperant temps a base de classificar-se en la part alta de les taules de temps regularment fins arribar a la cinquena posició al terme de la primera etapa a una mica menys de minut i mig dels líders, que seguia sent la parella transalpina per 17,1 segons vers l'eslovac Martin Koci i el txec Lukas Kostka.

Precisament els pilots de l'antiga Txecoeslovaquia es destapaven dissabte i amb dos escratxs consecutius en les dues primeres especials de l'etapa, es feien amb el liderat de la categoria i aconseguien un coixí de segons relativament important vers Simone Tempestini i Giovanni Bernacchini, els quals estaven patint una fuita de líquid de frens. Un cop reparada la fuita, amb el sobrecost de 40 segons de penalització per 4 minuts de retard, la parella italiana guanyava els 4 trams que restaven de la jornada i es situava a 30,8 segons del liderat.

La ratxa triomfal de Simone Tempestini i Giovanni Bernacchini es va perllongar en les dues primeres cronometrades dominicals, donant-lis accès a la primera posició de la categoria, posició de la que ja no es van moure fins a la conclusió de la prova i que donava els primers punts al pilot italià d'origen rumanès al campionat, un campionat que seguia estant dominat pel veterà pilot francès Michel Fabre el qual només s'inscribia en aquelles proves en les que la competència era baixa o inexistent.

Una fuita en el líquid de frens va obligar a treballar de valent Tempestini-Bernacchini.

La cita portuguesa suposava la ronda inaugural de la copa de promoció fomentada pel proveïdor de pneumàtics DMack sota el paraigües del preparador M-Sport, la coneguda com Drive DMack Cup. En ella el jove britànic Gus Greensmith i el seu experimentat copilot italià Alex Gelsomino sorprenien a propis i aliens en quan s'imposaven en dues de les tres primeres cronometrades del divendres i aconseguien un segon temps escratx de la categoria en la tercera, assolint un marge d'uns pocs segons vers un dels grans favorits, els locals Bernardo Sousa i Hugo Magalhães. La sorpresa es defeia per la tarda, quan una doble punxada enviava als líders a la part baixa de la classificació en el darrer tram genuí del divendres, mentre que els favorits s'acomodaven en el liderat.

Al llarg del dissabte, poc o més aviat res rellevant va passar més enllà de la capacitat dels líders per obrir distàncies vers els seus més immediats perseguidors, els britànics Osian Pryce i Dale Furniss, els quals en un final de ral·li sobtat, veien com en el darrer tram del recorregut, Bernardo Sousa i Hugo Magalhães havien d'abandonar la prova en trencar la suspensió del seu Fiesta R2, amb el que els pilots galesos aconseguien la primera posició i la victòria, victòria que els donava el primer lloc en la provisional en tractar-se de la primera cita del campionat per davant del finlandès Max Vatanen.

En el darrer tram, Pryce-Furniss es trobaven amb la victòria en la DMack Cup.

La victòria que aconseguia Kris Meeke a Portugal, permetia al pilot britànic sumar pràcticament els seus primers punts en el campionat de pilots, doncs fins ara en les seves dues anteriors participacions en el campionat, el d'Irlanda del Nord només acumulava 1 punt aconseguit al Power Stage de Suècia. Per la seva banda Sébastien Ogier signava la seva pitjor actuació de la temporada amb el tercer lloc i la victòria al Power Stage, el que donava mostra del nivell tsn slt en el que es trobava l'indiscutible líder del certamen. Andreas Mikkelsen per la seva banda, amb el segon podi consecutiu de la temporada, superava al seu compatriota Mads Østberg en la cursa per esdevenir el millor pilot del campionat tret d'Ogier, lluita en la que Hayden Paddon hi perdia inercia en veure's obligat a abandonar.

Pilot

Punts

Sébastien Ogier

114

Andreas Mikkelsen

67

Mads Østberg

58

Per segona vegada consecutiva la victòria s'escapava de les mans de Volkswagen, quelcom que no s'havia vist fins llavors des de que la marca germànica havia retornat al més alt nivell de la competició ral·lística, si bé aquesta quedava en certa manera a casa, doncs com Citroën no s'inscribia en el campionat de constructors, la victòria era pel segon dels equips de Wolfsbug, l'integrat per Andreas Mikkelsen i Ola Fløene. Només un dels cotxes de Hyundai entrava al parc tancat el diumenge al migdia, amb el que la marca coreana perdia terreny vers els fabricants de cotxes populars alhora que veien com el preparador M-Sport escurçava tímidament les distàncies.

Constructor
Punts

Volkswagen

145

Hyundai

96

M-Sport

82

Esquivant problemes al llarg del divendres, Rovanperä-Halttunen es feien amb la tercera victòria de l’any

Un any més, i ja n’eren 7 des del seu retorn al nord del país, Matosinhos es donava cita amb la comunitat del mundial de ral·li el diumenge 22 de maig de 2022 per tal de celebrar-hi la clausura del 55è Ral·li de Portugal. L’esdeveniment era la quarta ronda en el calendari i aquest comptava amb 100 equips inscrits en la seva llista oficial, els quals podien aspirar a puntuar en els diferents certàmens que s’hi reunien en funció de la seva mecànica i edat. Concretament la ronda ibèrica entregava punts en els campionats internacionals de pilots, constructors, WRC2 i WRC3, així com en el campionat junior, una edició que s’iniciava el dijous 19 de maig des de Coimbra, amb 90 formacions inscrites baixant per la pertinent rampa de sortida, les quals per davant tenien 330,16 km cronometrats al llarg de 21 proves especials, una corda que 53 parelles aconseguirien completar.

Evans-Martin aconseguien per fi quallar una bona actuació amb el Rally1.

El mateix dijous al vespre es celebrava una especial espectacle pels carrers de Coimbra amb 2,82 km de corda, en la que els Hyundai i20 Rally1 de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe i d’Ott Tänak i Martin Järveoja hi aconseguien els dos millors registres per 6 dècimes de segon favorables als belgues. Craig Breen i Paul Nagle, tercers, tancaven el primer podi provisional.

Amb escassos metres de distància des de l’especial espectacle fins al parc tancat de Coimbra, els pilots podien procedir amb la seva entrada 10 minuts després d’haver-ne pres la sortida, és a dir, a partir de quan manquessin 2 minuts per a 1 quart de 8 del vespre.

Després d’un primer tastet per tal d’acostar el soroll dels motors i la olor de goma cremada a aquells més profans en la matèria, el ral·li pròpiament dit arrancava l'endemà divendres 20 de maig a manca de 10 minuts per a les 7 del matí amb 8 proves especials de 121,67 km cronometrats en el seu programa. Un primer bucle de 3 trams, els clàssics Lousã, Góis i Arganil, situat en la part més central de Portugal, es disputava en dues ocasions, per després començar enfilar el camí cap al nord amb la cronometrada de Mortágua i l’especial espectacle de Lousada. Una activitat que els primers participants donarien per conclosa amb l’entrada al parc tancat de Matosinhos en passar 4 minuts de 3 quarts de 9 del vespre.

Elfyn Evans i Scott Martin aconseguien un molt bon temps en la primera d’elles, si bé la seva posició de sortida endarrerida no era la ideal en trobar-se molta pols en suspensió, i els britànics de Toyota es feien amb la primera posició provisional per davant de Gus Greensmith i Jonas Andersson, seguit de les dues parelles de Hyundai que abans ocupaven les dues primeres posicions.

Els líders repetien resultat en la segona prova del dia, si bé el rendiment en forma de segons que donava aquest escratx no seria tan important com l'aconseguit 1 hora abans, mentre que a Craig Breen i Paul Nagle els hi entrava la polseguera a dins del cotxe i aquesta s’enganxava a les ulleres del suat pilot irlandès, fent-los perdre la visió i la concentració. 

Al tram d’Arganil els autors del millor temps foren Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche, qui hi prenien el lideratge de la classificació per tan sols 5 dècimes de segon vers els britànics de Toyota. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, segons a final de tram rere els veterans pilots francesos d’M-Sport, recuperaven la plaça anteriorment perduda vers els seus companys estonians i feien entrada al parc remot d’Arganil en tercera posició a 3,3 segons dels líders i per tan sols 2,4 segons amb els seus companys d’equip bàltics. Un parc remot en el que només s’hi permetia el canvi de pneumàtics i en el que els participants s’hi reagrupaven per 30 minuts.

El lideratge de Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche seria breu, molt breu, doncs pràcticament en el primer revolt de la represa, els francesos picaven lateralment contra un mur en tenir les rodes fredes. Com a conseqüència de l’impacte, la parella s’havia de retirar en trencar-hi la suspensió posterior dreta. 

L’altra cara de la moneda eren els francesos de Toyota, els de la regió de la Provença, Alps i Costa Blava, la PACA, qui milloraven substancialment el seu rendiment vers al matí, i amb la victòria de tram en la quarta prova especial del dia, aquests s’enfilaven fins al tercer lloc per darrera dels seus companys Elfyn Evans i Scott Martin, que recuperaven l’anhelada primera posició amb la baixa dels de M-Sport, i dels belgues Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe.

El terreny estava molt malmès a Góis després de la primera passada matutina i bona prova d’això eren les punxades que hi patien tant Sébastien Ogier i Benjamin Veillas, com Ott Tänak i Martin Järveoja, uns contra temps que els enviaven a la part baixa de la classificació entre els Rally1. Elfyn Evans i Scott Martin hi tornaven a establir el temps de referència per a la resta de participants per tal d’aferrar-se en el lideratge, mentre que entre tant drama, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen es feien amb la tercera plaça provisional.

Precisament els pilots finlandesos aturaven el cronòmetre abans que ningú en la sisena prova especial i retallaven en la meitat les distàncies vers els seus predecessors belgues. Malauradament, Sébastien Ogier i Benjamin Veillas refredaven els ànims de Jari-Matti Latvala, director esportiu de Toyota, quan una segona punxada enviava als esporàdics del certamen cap al parc tancat de Matosinhos abans d’hora, en no disposar de més rodes de recanvi.

En el tram d’enllaç cap a Mortágua, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe perdien una roda del seu i20 Rally1, si bé els belgues aconseguien reparar l’avaria pels seus mitjans, aquests tenien la transmissió tocada abans d’afrontar els 18,15 km cronometrats de la darrera especial campestre. En ella Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen tornaven a batre als seus companys Elfyn Evans i Scott Martin i els nòrdics s’enfilaven fins a la segona posició. La creu era per a la parella belga de Hyundai, el pilot, en un mar de renecs vers els responsables tècnics de la marca coreana, olvidant que un accident seu al mes de gener havia posat traves al correcte desenvolupament d’un cotxe encara verd, baixava fins a la setena posició, permetent que uns grisos i conservadors companys de formació, Dani Sordo i Cándido Carrera, accedissin a la tercera plaça.

La doble passada pel circuit d’autocross de Lousada no aportava res nou a la classificació i sota una nova victòria parcial d’Elfyn Evans i Scott Martin, els britànics feien entrada al parc tancat de Matosinhos en primera posició per 13,6 segons vers Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i 44,4 segons amb Dani Sordo i Cándido Carrera. Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, endarrerits en patir una virolla en la segona prova especial de la tarda, eren quarts a 5,2 segons dels pilots de la riba del Mar Cantàbric, precedint en 11,1 segons a Gus Greensmith i Jonas Andersson.

La jornada sabatina, amb 156,80 km cronometrats repartits al llarg de 7 proves especials, era la més longeva de quantes es programaven en tota l’edició. Unes especials que s’iniciaven a 2 quarts i mig de 6 del matí amb la pertinent sortida del parc tancat i que sortien de passar en dues ocasions, matí i tarda, per un bucle de 3 trams, als que al capvespre se’ls hi afegia una especial espectacle entre els carrers de les ciutats veïnes de Porto i Foz per tal de tancar el programa. Tanmateix, entre els 3 trams del bucle hi figurava el rei de l’itinerari, Amarante de 37,24 km competitius.

Les parelles de Toyota sortien a marcar terreny el dissabte al matí. Amb dues victòries de tram favorables a Elfyn Evans i Scott Martin al llarg del primer bucle sabatí, entre les que hi tenia cabuda la d’Amarante, i un segon millor temps en la restant, per una victòria de tram de Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen i un segon i un tercer millors temps en les que hi vencien els seus companys d’equip, els dos primers classificats es distanciaven de la resta de participants del parc tancat, alhora que entre ells les diferències s’incrementaven en uns tímids 4,8 segons.

Per la seva banda Takamoto Katsuta i Aaron Johnston acumulaven 2 tercers temps i un quart en aquest escull matinal, batent sempre a la parella espanyola de Hyundai, amb el què els quarts pilots de la marca japonesa desplaçaven fora de les posicions de podi als de la coreana per 3,5 segons al terme de la cronometrada reina.

Emperò tot no serien flors i violes per a l’equip que dirigia Jari-Matti Latvala, doncs en la segona prova especial sabatina, Sébastien Ogier i Benjamin Veillas hi patien una sortida de pista en un punt en el que no hi havia espectadors. Incapaços de moure el seu Yaris Rally1 del voral en el que hi havia quedat empanxat, els francesos es veien obligats a abandonar per segona vegada, un camí que també seguien Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche i també per segona vegada, si bé en el seu cas es devia a una avaria electrònica.

En la repetició del bucle, la pluja començava a acompanyar als participants, però els resultats eren una mica més del mateix, amb 2 triplets dels homes de Toyota en les dues primeres proves de l’escull; sent Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen qui guanyaven aquestes dues proves cronometrades, per tal de rebaixar fins als 9,9 segons les distàncies amb els seus companys d’equip líders.

En la segona passada d’Amarante la pluja s’intensificava i en aquestes condicions, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe aconseguien trencar la ratxa dels pilots de la marca afincada a Finlàndia. Tanmateix, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen aturaven el cronòmetre darrere la parella belga, mentre que Elfyn Evans i Scott Martin hi cedien 13,9 segons vers els seus companys finlandesos i amb ells la primera posició per 4,0 segons.

Als carrers de Porto i Foz, la climatologia va desencadenar en què els pilots que anaven al volant d’un cotxe Rally2 hi marquessin els millors registres, mentre que entre els Rally1, Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, tretzens, tornaven a ser els millors de la classe i seguien obrint escletxa vers Elfyn Evans i Scott Martin, segons de la categoria, així com amb la resta de principals caps de cartell. Alhora, Dani Sordo i Cándido Carrera hi batien per primera vegada en el que es portava de dia a Takamoto Katsuta i Aaron Johnston i els espanyols hi retallaven 8,9 segons als seus rivals en la lluita per la darrera posició de podi.

Coberta la curta distància des de la línia de meta de l’especial espectacle de Porto-Foz fins al parc tancat de Matosinhos, els primers participants hi començaven a entrar en passar 2 minuts de 2 quarts de 9 del vespre. 5,7 segons era la distància que separava als primers classificats dels segons, així com dels tercers amb els quarts, mentre que si les distàncies es mesuraven entre els líders Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen amb Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, aquestes s’elevaven fins a 1 minut i 50,1 segons. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, cinquens gràcies a la punxada de Gus Greensmith i Jonas Andersson en la primera especial sabatina i a les 3 virolles de Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais en les 2 primeres cronometrades de la jornada, es trobaven ja a més de mig minut dels seus companys d’equip espanyols.

Res doncs estava encara decidit de cara als 48,87 km cronometrats de l’etapa dominical, una activitat competitiva que s’iniciava a 3 quarts de 6 del matí i que es desenvolupava al llarg de 5 proves especials, resultants de passar per 2 trams en dues ocasions, més la cronometrada de Montim intercalada en el bucle inaugural, així com la mítica especial de Fafe exercint les funcions de Power Stage.

Com el dissabte a la tarda, les dues parelles de Toyota hi aconseguien els dos millors temps, amb els finlandesos per davant dels britànics, mentre que uns excessivament cautelosos Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, s’hi deixaven 4,5 segons amb els seus rivals de Hyundai i amb ells el gap es reduïa fins a 1,2 segons, unes tendències que trobarien continuitat en l’especial intercalada, si bé en aquesta ocasió els temps de referència era per als Hyundai de Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe, seguits del d’Ott Tänak i Martin Järveoja.

Elfyn Evans i Scott Martin revertien tendències en la primera passada per Fafe, però no Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, amb el què els líders completaven el primer escull del dia amb 6,6 segons de marge i els tercers classificats amb només 8 dècimes de segon.

Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen recuperaven 2,4 dels segons perduts amb la seva victòria de tram en la penúltima prova especial, mentre que els protegits de la marca nipona n’hi aconseguien reemplaçar 1,4.

Com a Croàcia, els líders no deixaven ni les engrunes i s’imposaven també en el Power Stage per tal d’aconseguir així la màxima puntuació possible, mentre que després d’haver estat arrossegant tot un cap de setmana ple de manca de compenetració amb el seu nou cotxe híbrid, Dani Sordo i Cándido Carrera treien el millor de si mateixos per tal d’aconseguir-hi el segon millor temps i amb ell arrabassar la tercera plaça a Takamoto Katsuta i Aaron Johnston, a qui el pilot càntabre anava a consolar sobre la mateixa línia de meta i l’encoratjava a seguir batallant com havia fet al llarg de tot el recorregut.

Sense marge de maniobra ni per al drama, a 1 quart i 5 minuts de 3 de la tarda es celebrava la cerimònia del podi a Matosinhos, amb la qual el 55è Ral·li de Portugal es donava per conclòs amb Kalle Rovanperä i Jonne Halltunen pujant al seu graó més alt. Els finlandesos cobrien els 338,34 km cronometrats de l’itinerari en un temps de 3 hores 44 minuts i 19,2 segons, un temps que suposava la victòria per un marge de 15,2 segons vers els seus companys Elfyn Evans i Scott Martin. Dani Sordo i Cándido Carrera tancaven el podi portuguès a 2 minuts i 17,3 segons del registre vencedor.

Lluny del rendiment ofert en ocasions anteriors, Sordo-Carrera tancaven el podi portuguès.

Després d’un anecdòtic resultat en l’especial espectacle de Coimbra, Teemu Suninen i Mikko Markkula s’imposaven consecutivament en les 5 primeres proves especials campestres del programa, per tal d’assolir un marge de 16,2 segons amb Andreas Mikkelsen i Tortsein Eriksen, segons classificats en totes i cadascuna d’aquestes primeres proves especials veres, tret d’una.

Però en la segona passada pel respectable tram d’Arganil la situació patiria un gir, quan els perseguidors noruecs hi marcaven el millor temps, mentre que els líders finlandesos hi patien una punxada que els feia endarrerir-se en 57,1 segons vers el crono dels seus rivals. Ambdós factors deixava als escandinaus al volant d’un Škoda al capdavant de la classificació per 40,9 segons vers els nòrdics d’un Hyundai.

Resilients, Teemu Suninen i Mikko Markkula es tornaven a imposar en la següent prova especial, en la que tanmateix els francesos Yohan Rossel i Valentin Sarreaud aconseguien prendre la darrera posició de podi als polonesos Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Una avaria de motor, noquejava a Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen abans d’arribar al circuit de Lousada, amb el què la parella finlandesa recuperava la primera posició sense necessitat de marcar-hi el millor temps.

Així doncs, el divendres al vespre Teemu Suninen i Mikko Markkula feien cap al parc tancat de Matosinhos amb 17,1 segons de marge vers Yohan Rossel i Valentin Sarreaud i amb 31,2 segons en relació a Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak.

Els líders s’imposaven en la primera prova especial sabatina, però els finlandesos ràpidament es trobaven amb la rèplica dels seus rivals francesos, qui en les següents cronometrades matinals hi retallaven les distàncies i entraven a les assistències de mitja etapa a 9,2 segons del lideratge. D’altra banda, amb una victòria parcial, un segon i un tercer millor temps, Oliver Solberg i Elliott Edmonson s’unien a la festa de la lluita per a les posicions d’honor i el suec i el britànic restaven a 9,8 segons de la tercera posició dels seus predecessors polonesos.

Per la tarda, amb la pluja, arribava la distensió i Teemu Suninen i Mikko Markkula amb 3 victòries de tram en les 3 especials forestals, retornaven al parc tancat amb 30,5 segons de marge vers Yohan Rossel i Valentin Sarreaud, mentre que Oliver Solberg i Elliott Edmonson trencaven un braç de la direcció del seu Hyundai i20 Rally2 en la primera especial del bucle post meridional i completaven la cronometrada a més d’1 hora del registre guanyador dels finlandesos, pel que si bé Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak completaven l’etapa a 1 minut i 54,2 segons dels líders, aquests gaudien de 4 minuts i 10,5 segons de marge amb Chris Ingram i Craig Drew.

Diumenge al matí, els finlandesos s’imposaven en les dues primeres proves especials i tot semblava estar disposat per a la seva victòria en quan en les dues següents els pilots seguien eixamplant distàncies amb Yohan Rossel i Valentin Sarreaud, emperò, una sortida de pista en la darrera prova especial, suposava l’abandonament de Teemu Suninen i Mikko Markkula i la victòria de la parella francesa de Citroën per 1 minut i 12,1 segons vers Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak i per 5 minuts i 54,7 segons amb Chris Ingram i Craig Drew.

L’abandonament d’Andreas Mikkelsen i la segona victòria de la temporada de Yohan Rossel, permetien al pilot occità situar-se al capdavant de la classificació del certamen WRC2 per 10 punts de marge amb el noruec, mentre que Kajetan Kajetanowicz saltava fins al tercer lloc.

Un accident en els darrers quilòmetres de recorregut, permetia brindar a Rossel-Sarreaud.

Entre els més joves de 30 anys de la categoria, la victòria era per a Chris Ingram, mentre que entre els veterans, aquesta era per a Jean-Michel Raoux.


Entre els més joves de 30 anys de la categoria, la victòria era per a Chris Ingram, mentre que entre els veterans, aquesta era per a Jean-Michel Raoux.

Els carrers de Coimbra donaven com a primers líders a Sami Pajari i Enni Mälkönen seguits de ben a prop pels irlandesos Jon Armstrong i Brian Hoy, així com dels estonians Robert Virves i Aleks Lesk, amb 6 dècimes de segon entre els primers i tercers classificats.

Sobre la grava, les dures condicions de les pistes portugueses, esdevenia una escola perfecta per als joves participants de la categoria WRC3 Junior. Jon Armstrong i Brian Hoy aconseguien la victòria a Lousã, especial inaugural del divendres, i aquests es feien amb el lideratge provisional, mentre que Robert Virves i Aleks Lesk es despenjaven de la contesa en perdre-hi prop de 4 minuts per una doble punxada. 

Góis, la cronometrada següent, generava problemes mecànics a Sami Pajari i Enni Mälkönen, qui s’hi deixaven més de 2 minuts vers el registre vencedor dels resilients Robert Virves i Aleks Lesk. Finlandesos i estonians aturaven el cronòmetre abans que ningú i en 2 dècimes de segon favorables als primers a la conclusió del bucle matinal, mentre que la parella d’Irlanda del Nord i d’Irlanda feien cap al parc d’assistències remotes d’Arganil amb 58,0 segons de marge vers Lauri Joona i Mikael Korhonen.

Sami Pajari i Enni Mälkönen seguien acumulant punts en forma de 3 victòries de tram en la repetició del bucle matinal, mentre que els líders irlandesos es veien forçats a abandonar la jornada per avaria mecànica en la segona passada per Arganil, amb el què els finlandesos, que just abans havien aconseguit superar als seus compatriotes Lauri Joona i Mikael Korhonen, heretaven així la primera posició de la classe. Una plaça que es ratificava amb una nova victòria de tram a Mortágua, així com la segona posició a 2 dècimes de segon del registre guanyador de Robert Virves i Aleks Lesk en la doble passada per Lousada.

Completada la primera jornada vera del ral·li, només 3 equips aconseguien entrar en el parc tancat de Matosinhos, on Sami Pajari i Enni Mälkönen hi accedien amb 4 minuts i 48,5 segons de marge vers els seus compatriotes Lauri Joona i Mikael Korhonen, mentre que en relació a Robert Virves i Aleks Lesk, aquest marge s’eixamplava fins als 15 minuts i 22,0 segons, després de que la parella estoniana hagués conegut problemes mecànics en la segona passada per Góis, on s’hi deixaren més de 12 minuts.

Amb pràcticament el peix al cove, Sami Pajari i Enni Mälkönen afrontaven la jornada sabatina amb serenor, deixant que el recorregut fes el seu propi selectiu, tal i com a ells els hi havia passat a Croàcia, mentre que els irlandesos Jon Armstrong i Brian Hoy assumien el rol de llebrers, per tal d’aconseguir quants més punts en forma de victòria de tram els hi fossin possibles. 

Els irlandesos aconseguien 4 punts al llarg de les 7 proves especials programades de la jornada, mentre que Sami Pajari i Enni Mälkönen mostraven haver pres una decisió correcta en quan Lauri Joona i Mikael Korhonen s’emportaven una punxada en la seva primera passada per Amarante. Pèrdua de pressió en els pneumàtics que esdevenia doble per a Robert Virves i Aleks Lesk en la segona disputa de la cronometrada reina.

Així doncs, al terme de l’etapa sabatina, 5 minuts i 47,7 segons separaven a les dues parelles finlandeses que copaven les dues primeres posicions de la taula provisional, mentre que Robert Virves i Aleks Lesk es trobaven ja a a gairebé 25 minuts dels líders i per més de 7 minuts i mig de marge amb Jon Armstrong i Brian Hoy.

Estonians i irlandesos es disputaven els punts extra de la jornada dominical, amb un balanç de 2 a 3, mentre que els líders mantenien la tónica de l’etapa anterior i certificaven així la seva victòria final per un marge de 5 minuts i 40,2 segons amb els seus compatriotes finlandesos. Robert Virves i Aleks Lesk, esdevenien els tercers participants de la classe en completar totes i cadascuna de les proves especials del programa i ocupaven el graó més baix del podi a 23 minuts i 37,7 segons dels guanyadors. Una victòria de Sami Pajari en el WRC3Junior que trobava continuïtat en la categoria absoluta.

A efectes de campionat, la primera victòria de la temporada en el WRC3 Junior per a Sami Pajari, permetia al pilot finlandès enfilar-se fins al tercer lloc de la taula, a 11 punts del líder Jon Armstrong i a 10 del seu compatriota Lauri Joona. Mentre que en el WRC3, aquesta n’era la segona de l’any esprés de l’aconseguida al Monte-Carlo inaugural, amb el què el pilot nòrdic eixamplava fins als 29 punts el seu coixí vers el transalpí Enrico Brazzoli.

A Pajari-Mälkönen pràcticament només els calia córrer el divendres.

En el campionat de pilots, Kalle Rovanperä obtenia per segona vegada consecutiva al llarg de la temporada la màxima puntuació possible i el finlandès s’escapava al capdavant de la classificació provisional en 46 punts de Thierry Neuville. Takamoto Katsuta per la seva banda, superava en 1 punt a Ott Tänak a la taula en aconseguir 2 punts més que no pas l’estonià a la ronda portuguesa i passava a tancar les posicions provisionals de podi del certamen.

Pilot

Punts

Kalle Rovanperä

106

Thierry Neuville

60

Takamoto Katsuta

38

El doblet dels homes de Toyota, catapultava la marca japonesa al capdavant de la classificació provisional del campionat de constructors, establint una nova diferència de 59 punts amb els seus principals rivals de Hyundai, després d’aconseguir 17 punts més que no pas la marca coreana a Portugal. M-Sport tornava a demostrar que el resultat del Monte-Carlo, era flor d’un dia fruit de la novetat de les muntures i es quedava netament despenjat.

Constructor
Punts

Toyota

175

Hyundai

116

M-Sport

93